جاهای دیدنی بوکان، این دیار را به یکی از قطب‌های گردشگری آذربایجان غربی تبدیل کرده است. وقتی از این جاهای دیدنی صحبت می‌کنیم، منظور طیف گسترده‌ای از انواع جاذبه‌های طبیعی، تاریخی، فرهنگی و مذهبی است. به لطف این جاذبه‌های گردشگری، سالانه مسافران زیادی از گوشه‌و‌کنار ایران راهی بوکان می‌شوند. این مسافران فرصتی پیدا می‌کنند تا گشت‌و‌گذاری جانانه در غارهای وهم‌انگیز، رودخانه‌‌های خروشان، جنگل‌های انبوه بوکان داشته باشند. آب‌و‌هوای خوش بوکان و منظره‌های دل‌انگیز این منطقه، نام این دیار را بر سر زبان گردشگران طبیعت‌دوست انداخته است. خوشبختانه این محبوبیت به نفع گردشگران تمام شده تا بوکان به لحاظ امکانات رفاهی نیز شرایطی مطلوب‌ برای گردشگری فراهم کند. از آنجایی که رسم داریم اطلاعات جالبی درباره جاهای دیدنی ایران پیش روی همراهان خود قرار دهیم، در ادامه فهرستی جالب و خواندنی از جاهای دیدنی بوکان آماده کرده‌ایم. به شما قول می‌دهیم با مطالعه این مطلب، سفری خاطره‌ساز را تجربه کنید.

مجتمع گردشگری حسن زیرک

مجتمع گردشگری حسن زیرک

جاهای دیدنی بوکان همگی تماشایی هستند. با این حال پیشنهاد می‌کنیم قبل از هر کجا، راهی مجتمع گردشگری حسن زیرک شوید. همان‌گونه که از نام این مجتمع گردشگری پیداست، پیکر حسن زیرک، یکی از شخصیت‌های برجسته بوکان در این منطقه آرمیده است. ناگفته نماند این مجتمع گردشگری فقط به آرامگاه خلاصه نمی‌شود. درواقع می‌توان گفت مجتمع گردشگری حسن زیرک، مکانی تمام عیار برای گشت‌و‌گذار و سیاحت در طبیعت زیبای بوکان است. برای تعریف از مجتمع گردشگری حسن زیرک، کافی است به این نکته اشاره کنیم که این مرکز گردشگری چیزی حدود ۱۰۰۰ متر مربع مساحت دارد. در چنین مساحت وسیعی، بساط انواع تفریح‌های سرگرم‌کننده مهیاست. به این ویژگی‌ها، امکانات رفاهی را نیز اشاره کنید. این امکانات رفاهی، شرایطی برای گردشگران فراهم می‌کند تا با خیال راحت در مجتمع گردشگری حسن زیرک به گشت‌و‌گذار مشغول شوند.

از طرف دیگر امکانات رفاهی که از آن صحبت می‌کنیم، دست گردشگرانی که همراه خانواده راهی بوکان شده‌اند را برای استراحت باز می‌گذارد. در نتیجه بسیاری از گردشگرانی که همراه خانواده راهی بوکان شده‌اند، راه مجتمع گردشگری حسن زیرک را در پیش می‌گیرند. اکنون که صحبت از جاذبه‌های گردشگری مجتمع گردشگری حسن زیرک به میان آمد، خالی از لطف نیست اگر به این نکته اشاره کنیم که چند تن دیگر از شخصیت‌های مشهور این منطقه نیز در این مکان آرمیده‌اند. در این زمینه می‌توان به قادر عبدالله، اشاره کرد. این مجتمع گردشگری، جاذبه‌های فرهنگی چشمگیری دارد. گاه‌و‌بیگاه در این مجتمع مراسم فرهنگی باشکوه برگزار می‌شود. بسته به زمانی که راهی بوکان شده‌اید، ممکن است بخت شرکت در این مراسم فرهنگی پیش روی شما قرار بگیرد.

خوشبختانه مجتمع گردشگری حسن زیرک به بسیاری دیگر از جاهای دیدنی بوکان نزدیک است. به لطف این شرایط می‌توانید ابتدا راهی این مجتمع گردشگری شوید و پس از گشت‌و‌گذار و رفع خستگی، راهی دیگر جاهای دیدنی این منطقه شوید.

غار بی‌ بی کند

غار بی بی کند

جاهای دیدنی بوکان جاذبه‌های هیجان‌‌انگیزی دارد. اگر از آن دسته گردشگران ماجراجویی هستید که می‌خواهید در سفر به این منطقه دل به دریا بزنید و حسابی تفریح کنید، پیشنهاد می‌کنیم حتماً راه غار بی بی کند را در پیش بگیرید. غاری که از آن صحبت می‌کنیم در روستای بی بی کند واقع شده است. این روستا فاصله چندانی با مرکز شهر بوکان ندارد. اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم، غار بی بی کند فقط ۱۸ کیلومتر از بوکان دورتر است. غار بی بی کند از هر لحاظ که فکرش را بکنید، زیباست. این غار به لحاظ تاریخی یکی از قدیمی‌ترین جاهای دیدنی بوکان است. باستان‌شناسان، دیرینگی غار بی بی کند را به ۳۵۰۰ سال پیش نسبت می‌دهند. ناگفته پیداست غاری با چنین پیشینه تاریخی، رازهای بی‌شماری را در دل خود نهان دارد. به همین دلیل است که گشت‌و‌گذار در غار بی بی کند را به گردشگران ماجراجو پیشنهاد می‌‌کنیم.

جالب است بدانید غار بی بی کند، در روزگاران بسیار دور، پناهگاهی برای ساکنین منطقه بوده است. مردمان کهن،‌دل کوه را کنده‌اند و غاری بزرگ و تماشایی ساخته‌اند. چنین ویژگی‌ را در دیگر جاهای دیدنی بوکان سراغ نداریم. از آنجایی که با غاری روبه‌رو هستیم که قسمت‌های زیادی از آن توسط انسان حفر شده، این غار ویژگی‌های بصری جالبی دارد. در ورودی غار بوکان با فضایی بزرگ روبه‌رو می‌شویم. این فضا حالتی ایوان‌مانند دارد. پس از فضایی که به آن اشاره کردیم، ساختمانی سه‌طبقه خودنمایی می‌کند. اتاق‌های این ساختمان از داخل به هم ارتباط دارد. همان‌گونه که اشاره کردیم، در روزگارانی دور، انسان‌ها در این غار زندگی می‌کردند. به همین دلیل چشمه‌ای گوارا در دل غار وجود دارد. از قرار معلوم، انسان‌های باستان، قسمت‌های بالایی کوه را کنده‌اند تا به این چشمه برسند. سپس آب چشمه به قسمت‌های پایین و داخل غار هدایت شده است.

غار زندان چاوه

غار زندان چاوه

جاهای دیدنی بوکان یکی از دیگری تماشایی‌تر هستند. کمتر جایی را در این منطقه سراغ داریم که همانند بوکان، دارای غارهای تماشایی و وهم‌انگیز باشد. اکنون که صحبت از غارهای بوکان به میان آمد، خالی از لطف نیست اگر به معرفی غار زندان چاوه بپردازیم. این غار در گروه غارهای آهکی ایران قرار می‌گیرد. آهکی‌بودن ساختار غار زندان چاوه، شرایطی فراهم کرده تا این غار شکل‌و‌شمایلی زیبا به خود بگیرد. غاری که از آن صحبت می‌‌کنیم در دل کوه قرار دارد. به همین دلیل مسیر رسیدن به غار زندان چاوه، بسیار تماشایی است. به لحاظ عمق نیز غار زندان چاوه در گروه غارهای عمیق منطقه قرار دارد. این غار چیزی حدود ۱۱۰ متر عمق دارد. غار زندان چاوه در فاصله‌ای حدود ۳۰کیلومتری شمال غربی شهرستان بوکان واقع شده است. به لطف این فاصله کم، می‌توانید برنامه‌ای فشرده برای گشت‌و‌گذار در دیگر جاهای دیدنی بوکان ترتیب دهید.

غارنوردی در این غار، موهبتی است که گردشگران ماجراجو به‌خوبی قدر آن را می‌دانند. انصافاً باید گفت مسیر دسترسی به غار زندان چاوه، مسیری دلگشا و باصفاست. برای رسیدن به این غار باید به روستا کانی‌رش بروید. مسیر شهر بوکان به این روستا، هموار است و مشکلی پیدا نمی‌کنید. به روستا کانی‌رش که رسیدید، باید حدود ۱۰ دقیقه از جاده‌ای خاکی گذر کنید. در امتداد این جاده به کوه سربه‌فلک‌کشیده می‌رسید. غار زندان چاوه در دل این کوه جا خوش کرده است. غارنوردی در این مکان کار چندان دشواری نیست.

با این حال پیشنهاد می‌کنیم تجهیزات لازم را همراه داشته باشید. اگر هم قصد دارید به انتهای غار بروید، حتماً‌ از راهنمای محلی کمک بگیرید. در کنار جاذبه‌های داخل غار، پیرامون کوهی که غار چاه دره در آن واقع شده را طبیعتی دل‌انگیز فرا گرفته‌ است. به لطف این شرایط می‌توانید سفری یک روزه به این منطقه ترتیب دهید تا می‌توانید طبیعت‌گردی کنید.

تپه باستانی قلایچی

تپه باستانی قلایچی

جاهای دیدنی بوکان به لحاظ تاریخی، پیشینه‌ای ارزشمند دارد. این شرایط از جایگاه این منطقه در تاریخ ایران حکایت دارد. یکی از این مکان‌ها که جاذبه‌های گردشگری ارزشمندی پیش روی علاقه‌مندان قرار می‌دهد، تپه باستانی قلایچی است. این تپه باستانی فاصله چندانی با بوکان ندارد. اگر بخواهیم دقیق بگوییم، تپه باستانی قلایچی در ۱۲کیلومتری شمال شرقی بوکان واقع شده است. درباره ارزش این تپه باستانی در فرهنگ و تاریخ بوکان، کافی است به این نکته اشاره کنیم که دیرینگی آن به هزاران سال پیش باز می‌گردد. قدمت این تپه به‌انداز‌ه‌ای است که اطلاعات کامل و دقیقی درباره آن وجود ندارد. با این حال باستان‌شناسان بر این باور هستند که اهالی تمدن ماناها در این تپه زندگی می‌کردند.

اکنون که صحبت از تمدن ماناها به میان آمد، خالی از لطف نیست اگر به این نکته اشاره کنیم که تمدن مانا، حکومتی قدیمی بود که در هزاره اول پیش از میلاد مسیح در قسمت‌هایی از ایران شکل گرفت. پادشاهان این تمدن بر شمال غرب ایران حکومت می‌کردند. در کتیبه‌های باستانی به تمدن ماناها و نبردهایی خونینی در این منطقه اشاره شده است. خوشبختانه از آن زمان سده‌های بی‌شماری گذشته و اکنون در تپه باستانی قلایچی، صلح و صفا برقرار است. این تپه در کنار جاذبه‌های تاریخی، منطقه‌ای بسیار خوش آ‌ب‌و‌هواست. در نتیجه اگر اهل تاریخ هستید و از گشت‌و‌گذار در جاهای دیدنی بوکان با جاذبه‌های تاریخی لذت می‌برید، پیشنهاد می‌کنیم حتماً‌ سری به تپه باستانی قلایچی بزنید.

منطقه شکار ممنوع سه کانیان

منطقه شکار ممنوع سه کانیان

برای طبیعت‌دوست‌هایی که دنبال مکانی خوش‌آب‌و‌هوا در بین جاهای دیدنی بوکان می‌‌گردند، پیشنهاد ویژه‌ای داریم. در ۱۵کیلومتری شمال شرقی بوکان، منطقه‌‌ای با آب‌وهوایی دلپذیر و جاذبه‌های گردشگری چشم‌گیر وجود دارد. به این ناحیه، منطقه شکار ممنوع سه کانیان می‌گویند. این منطقه بی‌دلیل به مکانی شکار ممنوع تبدیل نشده است. سه کانیان، آ‌ب‌و‌هوایی بسیار دل‌انگیز دارد. این آب‌و‌هوا، شرایطی مطلوب برای زندگی انواع پرنده‌های خوش‌الحان و حیوان‌های وحشی فراهم کرده است. در این منطقه بعضی از گونه‌های جانوریِ نادر زندگی می‌کنند. در این زمینه می‌توان به میش مرغ اشاره کرد. پرنده‌ای که از آن صحبت می‌کنیم، مرغی زیبا و عظیم‌الجثه است. میش مرغ از آن دسته پرنده‌های نایابی است که نظیر آن در دیگر جاهای ایران وجود ندارد.

ویژگی‌ها‌ی منطقه شکار ممنوع سه کانیان فقط به پرنده‌های زیبای این ناحیه خلاصه نمی‌شود. در این منطقه چندین روستا قدیمی با اهالی باصفا وجود دارد. این روستاها، شرایطی مطلوب برای گشت‌و‌گذار در جاهای دیدنی بوکان فراهم کرده‌اند. در نتیجه می‌توانید برنامه‌ای برای سفری چندین روزه ترتیب دهید و برای اقامت در این ناحیه اهالی باصفای روستاهای اطراف منطقه شکار ممنوع سه کانیان کمک بگیرد. روستاهایی که از آن‌ها صحبت می‌کنیم با نام‌های سه‌کانیان، کانی سور، ارمنی بلاغی، کانی قلا و علی گرده شناخته می‌شوند. منطقه شکار ممنوع سه کانیان به داشتن پوشش گیاهی مرتعی معروف است. در این منطقه گونه‌های گیاهی مختلفی رشد می‌کند. پسته وحشی، بادام وحشی، زالزالک، گون کتیرا، گون‌ خوش‌خوراک، گل کاغذی، کنگر وحشی، بلوط، گلابی وحشی، چاودار، یونجه وحشی از گیاهان معروفی است که در منطقه شکار ممنوع سه کانیان رشد می‌کند.

قلعه سردار

قلعه سردار

جاهای دیدنی بوکان، جلوه‌ای باشکوه از تاریخ و تمدن مردمان این دیار پیش روی علاقه‌‌مندان قرار می‌دهند. یکی از این مکان‌ها که مطمئن هستیم گردشگری در آن حسابی به شما خوش می‌گذرد، قلعه سردار است. این قلعه در دوران ناصرالدین شاه قاجار ساخته شده است. خوشبختانه قلعه سردار به‌رغم گذشت‌ سال‌های بسیار، در شرایط مطلوبی به سر می‌برد. در نتیجه گردشگران می‌توانند با خیال راحت در قلعه‌ای قجری قدم بزنند و از هنر معماران بوکان قدیم لذت ببرند. بر اساس اسناد تاریخی، یکی از توانگران بوکان قدیم با نام عزیز خان مکری، فرمان ساخت قلعه سردار را صادر کرده است. از قرار معلوم منطقه‌ای که قلعه سردار در آن قرار دارد، در روزگارانی دور بسیار پر رونق بود. به همین دلیل راهزن‌ها روزگار اهالی این منطقه را سیاه کرده بودند.

این شرایط باعث شد تا عزیز خان مکری، والی بوکان قدیم، فرمان ساخت قلعه‌ای مستحکم را صادر می‌کند. این قلعه برای سالیان دراز از جان و ناموس اهالی بوکان دفاع کرد. جایگاه استراتژیک قلعه سردار، شرایطی برای ثبات بیشتر منطقه فراهم می‌کرد. به لطف این شرایط، عزیز خان مصری توانست تسلط بیشتری بر کردهای مکری و عشایر این منطقه داشته باشد. قلعه‌ای که از آن صحبت می‌کنیم در طول تاریخ بارها مرمت شد. نوادگان عزیز خان مکری به بازسازی این قلعه همت گماشتند. بزرگان بوکان در این قلعه جلسه‌های سیاسی برگزار می‌کردند و تصمیم‌های مهمی برای گذران زندگی اهالی منطقه می‌گرفتند. این شرایط باعث شده تا قلعه سردار، جایگاه ویژه‌ای در بین ساکنین این منطقه پیدا کند. اگر به معماری دوران قاجار علاقه دارید و از تماشای جاهای دیدنی بوکان با جاذبه‌های تاریخی سیر نمی‌شوید، قلعه سردار انتخاب مناسبی برای شماست.

آرامگاه سرداران مکری

آرامگاه سرداران مکری

یکی از جاهای دیدنی بوکان که در منطقه‌ای خوش‌مسیر قرار دارد، آرامگاه سرداران مکری است. این آرامگاه دقیقاً داخل پارک ملت شهر بوکان واقع شده است. همان‌گونه که از نام این آرامگاه پیداست، چهره‌های مشهور بوکان در آن آرمیده‌اند. آرامگاه سرداران مکری، سال‌های سال است که در این شهر قرار دارد. دیرینگی این آرامگاه را می‌توان از ساختمان قدیمی آن تشخیص داد. نمای بیرونی و داخلی این آرامگاه از سبک معماری قجری بهره گرفته است. در معرفی قلعه سردار برای شما گفتیم که عزیز خان مکری، یکی از شخصیت های برجسته بوکان قدیم بود. این شخصیت مهم، خاندانی بزرگ و سرشناس تشخیص داد. در کنار شخصیت‌های برجسته بوکان، نوادگان سردار عزیز خان مکری در این آرامگاه به خاک سپرده‌ شده‌اند. قرارگیری آرامگاه سرداران مکری در پارک ملت بوکان، شرایطی فراهم کرده تا گردشگران با حضور در این آرامگاه، با یک تیر ۲ نشان بزنند.

از یک طرف فرصتی برای گشت‌و‌گذاری جانانه در پارک ملت پیدا می‌کنند و از طرف دیگر شرایطی برای سیاحت در یکی از بهترین جاهای دیدنی بوکان برای آن‌ها مهیاست. اکنون که صحبت از پارک ملت بوکان به میان آمد، خالی از لطف نیست اگر به این نکته اشاره کنیم که این پارک، مرکز دورهمی‌های اجتماعی مردمان بوکان است. در نتیجه بسته به زمانی که عازم بوکان شده‌اید، احتمال زیادی وجود دارد که در این مکان جشنی باشکوه برگزار شده باشد. آرامگاه سرداران مکری، حیاطی کوچک، اما دیدنی دارد. این حیاط در ضلع جنوبی آرامگاه خودنمایی می‌کند.

در داخل آرامگاه نیز با چندین مقبره روبه‌رو هستیم که ظاهری مستطیل‌شکل و معمولی دارند. این آرامگاه، ایوانی نُقلی و زیبا دارد. ایوانِ آرامگاه بر روی ستون‌های سنگی بنا شده است. آجرکاری‌های مخصوص معماری قجری در گوشه‌و‌کنار آرامگاه سرداران مکری مشاهده می‌شود. در گوشه‌های این آرامگاه نیز طاق‌هایی با آجرهای چهارگوش تعبیه شده است.

مسجد حمامیان

مسجد حمامیان

یکی از بهترین جاهای دیدنی بوکان در فاصله‌ای حدود ۳کیلومتری این شهر قرار دارد. مکانی که از آن صحبت می‌کنیم با نام مسجد حمامیان شناخته می‌شود. این مسجد، سال‌های زیادی است که مکانی برای عبادت اهالی بوکان و منطقه‌های اطراف به حساب می‌آید. از قرار معلوم، مسجد حمامیان در زمانی قبل از جنگ جهانی دوم ساخته شده است. خوشبختانه بنای این مسجد در طول زمان از خشم مادر طبیعت در امان مانده است. به لطف این شرایط، مسجد حمامیان شرایطی مطلوب برای گردشگری دارد. مسجدی که از آن صحبت می‌کنیم در همسایگی روستایی با نام حمامیان ساخته شده است. در نتیجه با حضور در این مسجد، فرصتی پیدا می‌کنید تا سری به روستای حمامیان بزنید و حسابی روستاگردی کنید.

جالب است بدانید مسجد حمامیان، در طول تاریخ فقط مکانی برای عبادت نبوده. در روزگارانی نه چندان دور، طلاب در حجره‌های اطراف این مسجد دور هم جمع می‌شدند و کسب علم می‌کردند. این حجره‌ها اکنون تخریب شده‌‌اند، با این حال هنوز هم خرابه‌ای از دوران شکوه مسجد حمامیان در این مکان باقی مانده است. این مسجد، پلانی مربعی‌شکل دارد. همانند دیگر مساجد ایران، گنبدی بزرگ در قسمت بالای مسجد تعبیه شده است. مسجد حمامیان با مصالحی مانند سنگ‌های لاشه‌ای و آجرهای چهارگوش ساخته شده است. در این بین انصافاً باید گفت گنبد مسجد حمامیان، معماری پیشرفته‌ای نسبت به دیگر قسمت‌های مسجد دارد. این گنبد با معماری دولایه ساخته‌شده و در کنار زیبایی، بسیار مستحکم است. اگر به دنبال یکی از جاهای دیدنی بوکان با جاذبه‌های تاریخی مذهبی هستید، مسجد حمامیان را به برنامه گشت‌و‌گذار خود در بوکان اضافه کنید.

خانقاه شمس‌الدین برهانی

خانقاه شمس الدین برهانی

در ۳۵کیلومتری جاده بوکان به مهاباد، چشم شما به آرامگاهی روشن می‌شود که یکی از بهترین جاهای دیدنی بوکان است. این آرامگاه با روستایی با نام برهان همسایه است. همان‌گونه که از نام این خانقاه پیداست، پیکر یکی از بزرگان بوکان در آن به خاک سپرده شده است. اکنون که صحبت از شمس‌الدین برهانی به میان آمد، خالی از لطف نیست اگر با هم ببینیم این عالم برجسته چگونه به چنین مرتبه‌ای دست پیدا کرد. شیخ یوسف‌الدین، در منطقه لاجان زاده شد. سال‌ها بعد به سلیمانیه عراق رفت و در محضر شیخ سراج الدین نقشبندی، به ریاضت مشغول شد.

پس از حدود ۷ تا ۸ سال تحمل ریاضت‌های دشوار، شیخ یوسف‌الدین، تمامی مراحل عرفان را پشت سر گذاشت. در نتیجه اجازه خلافت پیدا کرد و به بوکان فعلی آمد تا مردم این منطقه را به راه راست هدایت کند. شیخ یوسف‌الدین رهسپار روستای برهان شد و در این منطقه سکنی گزید.

حضور وی در این روستا باعث شد تا با نام شمس‌الدین برهانی معروف شود. دیرینگی خانقاه شیخ شمس الدین برهانی به ۱۲۷۱ خورشیدی باز می‌گردد. خانقاه شمس‌الدین برهانی، عمارتی است خشتی با معماری قجری. این خانقاه از ابتدای ساخت تاکنون، به‌عنوان یکی از جاهای دیدنی بوکان شناخته می‌شود. محبوبیت خانقاه شیخ شمس‌الدین برهانی، شرایطی برای حضور دیگر علمای بزرگ دینی در این منطقه فراهم کرد. انصافاً باید گفت جاذبه‌های خانقاه شیخ شمس‌الدین برهانی فقط به ویژگی‌های تاریخی مذهبی این عمارت خلاصه نمی‌شود.

در اطراف این خانقاه تا دلتان بخواهد، جاهای دیدنی وجود دارد. برای نمونه می‌توان به کوه آتشگاه، رودخانه خانقاه، جاده خانقاه به گلال، جنگل‌های انبوه و کوهی سربه‌فلک‌کشیده اشاره کرد. به جاهای دیدنی که گفتیم، زیارتگاه شیخ حسن و باباغازی و چشمه شلم ناو را نیز اضافه کنید. منطقه‌ای که خانقاه شیخ شمس‌الدین برهانی در آن بنا شده، ناحیه‌ای بسیار خوش‌ آب‌و‌هواست.

غار کول آباد

غار کول آباد

با تعریف‌و‌تمجیدی که از جاهای دیدنی بوکان داشتیم، حتماً متوجه شد‌ه‌اید که این دیار، سرزمین غارهای زیبا و تماشایی است. زیبایی غارهای این منطقه به‌اندازه‌ای است که از گشت‌و‌گذار در آن‌ها سیر نمی‌شوید. به همین دلیل به‌راحتی نمی‌توان از کنار جاذبه‌های گردشگری غارهای بوکان گذشت. اکنون که صحبت از زیبایی‌های غار کول آباد به میان آمد، خالی از لطف نیست اگر برای شما از غار کول آباد بگوییم. این غار در جاده‌ای خوش‌مسیر واقع شده است. برای رسیدن به غار کول‌آباد باید راه میاندوآب را در پیش بگیرید. غاری که از آن صحبت می‌کنی حدود ۲۵ کیلومتر از بوکان دورتر است. در این فاصله، کوهی مرتفع سر به آسمان گذاشته شده است. این کوه در بین اهالی منطقه با نام کوه کول آباد شناخته می‌شود. ناگفته پیداست، غاری که داخل کوه کول آباد قرار دارد نیز به همین نام معروف است.

انصافاً باید گفت تمامی غارهای این منطقه به‌عنوان جاهای دیدنی بوکان شناخته می‌شوند. با این حال گشت‌‌و‌گذار در تمامی این غارها راحت نیست. برای نمونه غار کول آباد، غاری دشوار است. صعب‌العبوری این غار دلیل‌های مختلفی دارد. همان‌گونه که بهتر از ما می‌دانید، خفاش‌ها در غارها و جاهای تاریک زندگی می‌کنند. به همین دلیل خفاش‌های بی‌شماری در غار کول آباد زندگی می‌کنند. تعداد خفاش‌های این غار به اندازه‌ای است که به‌راحتی نمی‌توان در آن قدم گذاشت. با این حال غم به دل خود راه ندهید، محیط اطراف غار کول آباد جاذبه‌های چشمگیری دارد. در نتیجه می‌توانید سری به کوه کول آباد بزنید و گشت‌و‌گذاری جانانه را در طبیعت زیبای این منطقه تجربه کنید.

غار دوکچی

غار دوکچی

جاهای دیدنی بوکان، جاذبه‌های گردشگری چشمگیری دارند. این جاذبه‌ها به‌اندازه‌ای است که به‌راحتی نمی‌توان از آن‌ها چشم پوشاند. یکی از این مکان‌های پرجاذبه که مطمئن هستیم گردشگری در آن حسابی به شما خوش می‌گذرد، غار دوکچی است. این غار همانند دیگر جاهای دیدنی اطراف بوکان، فاصله‌ای نسبتاً نزدیک با مرکز شهر دارد. غار دوکچی فقط ۱۴ کیلومتر از بوکان دورتر است. این غار در شمال شرقی بوکان خودنمایی می‌کند. غار دوکچی، در منطقه‌ای کوهستانی واقع شده است. از آنجایی که منطقه‌های کوهستانی، عموماً آب‌و‌هوایی دل‌انگیز و مفرح دارند، گشت‌و‌گذار در غار دوکچی برای گردشگران به تفریحی تبدیل شده که هم فال است و هم تماشا. با حضور در غار دوکچی، از یک طرف فرصتی برای غارنوردی جانانه پیدا می‌کنید. از طرف دیگر نیز شرایطی مهیا می‌شود تا گشت‌و‌گذاری حسابی در طبیعت داشته باشید.

برای علاقه‌مندان جاهای دیدنی بوکان باید این توضیح را بدهیم که غار دوکچی، ۱۷۲۹ متر از سطح دریا بالاتر است. دهانه این غار چیزی حدود یک متر طول و ۶۰ متر عرض دارد. با توجه به ارتفاع غار دوکچی و شرایط آ‌ب‌‌وهوایی این منطقه، هوای داخل غار به میزان چشمگیری از بیرون گرم‌تر است. غاری که از آن صحت می‌کنیم پیچ‌و‌تاب‌های زیادی دارد. غارنوردان حرفه‌ای، غار دوکچی را یکی از زیباترین غارهای ایران می‌دانند. بر اساس گفته این غارنوردان، گذر از غار دوکچی کار چندان ساده‌ای نیست.

جالب است بدانید بسیاری از اهالی منطقه بر این باور هستند که کسی تاکنون به انتهای غار دوکچی نرسیده است. برای گشت‌و‌گذار در داخل این غار باید حتماً لوازم مخصوص غارنوردی همراه داشته باشید. اگر تجربه‌ای در غارنوردی ندارید، حتماً با راهنمایی کاربلد وارد غار شوید. ناگفته نماند قسمت‌های ورودی غار دوکچی، شرایط بهتری برای غارنوردی دارد. در نتیجه پیشنهاد می‌کنیم به گشت‌و‌گذار در قسمت‌های ورودی غار دوکچی بسنده کنید.

سد بوکان

سد بوکان

یکی از جاهای دیدنی بوکان که پیشنهاد می‌‌کنیم حتماً سری به آن بزنید، سد بوکان است. این سد برای استفاده بهینه از سیلاب‌های رودخانه زرینه در ۱۳۵۰ خورشیدی ساخته شد. سد بوکان در زمان ساخت با نام سد کوروش کبیر نام‌گذاری شد. با این حال، پس از انقلاب، نام این سد به بوکان تغییر کرد. از آن زمان به بعد، سد بوکان با نام سد شعید کاظمی شناخته می‌شود. ناگفته نماند هنوز هم افراد بومی این منطقه به این سد، بوکان می‌گویند. سدی که از آن صحبت می‌‌کنیم در ۲۵کیلومتری جنوب شرقی شرق بوکان واقع شده است. این سد، هسته‌ای رسی دارد. سد بوکان آب شهرهای بوکان، میاندوآب و بخش زیادی از آب تبریز را فراهم می‌کند. این سد، وظیفه تامین حدود ۵۵ هزار هکتار زمین کشاورزی در منطقه عجب‌شیر و آذرشهر را نیز بر عهده دارد. برای تعریف از زیبایی‌های سد بوکان، کافی است به این نکته اشاره کنیم که این سد چیزی حدود ۷۱۸ میلیون متر مکعب گنجایش دارد. ناگفته پیداست به لطف چنین ظرفیتی، سد بوکان، همیشه پرآب و تماشایی است. گردشگران طبیعت‌دوست، سد شهید کاظمی را یکی از بهترین جاهای دیدنی بوکان می‌دانند. این سد در روزهای گرم، شرایطی برای طبعیت‌گردی جانانه‌ای مهیا کرده است. منظره‌های اطراف سد بوکان، جان می‌دهد برای گشت‌و‌گذار و خوش‌گذرانی. جاذبه‌های سد بوکان به‌اندازه‌ای است که به‌راحتی می‌توانید یک روز کامل را به تفریح در این سد و طبیعت زیبای اطراف آن مشغول شوید.

سخن پایانی

جاهای دیدنی بوکان، شرایطی برای گردشگرانِ طبیعت‌دوست فراهم می‌کند تا حسابی به سیاحت در این منطقه خوش آ‌ب‌و‌هوا مشغول شوند. بوکان به لطف این زیبایی‌ها، مقصد اول گردشگرانی است که از تماشایی هنرنمایی مادر طبیعت سیر نمی‌شوند. امیدواریم اطلاعاتی که از جاهای دیدنی بوکان در اختیار شما قرار دادیم، گردشگری در این منطقه را به تجربه‌ای فراموش‌نشدنی برای شما تبدیل کند. در پایان از آنجایی که مطمئن هستیم شما هم تجربه‌های سودمندی از گشت‌و‌گذار در جاهای دیدنی ایران دارید، خواهشمندیم این تجربه‌های مفید را در قسمت نظرات با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.