جاهای دیدنی مصر، این سرزمین را به گل سرسبدِ گردشگری در قاره آفریقا تبدیل کرده است. این جاذبه‌ها جنبه‌های تفریحی، طبیعی، تاریخی و فرهنگی دارند. به لطف این شرایط، پنجره‌ای از تمن شگفت‌انگیز مصریان باستان پیش روی علاقه‌مندان قرار می‌گیرد. تمدن مصر به‌اندازه‌ای باشکوه است که بعضی‌ها، موجودات فضایی را ساخت این تمدن شریک می‌دانند. جالب است بدانید در بین تمامی تمدن‌های باستان، هیچ تمدنی را سراغ نداریم که آثار باستانی‌ آن به اندازه مصر باشد. تمامی این شرایط دست‌به‌دست هم داده تا مصر به گزینه‌‌ای جذاب برای گردشگران بین‌المللی تبدیل شود. از آنجایی که وقت در سفر تنگ است، بعید می‌دانیم در یک سفر شرایطی برای گشت‌و‌گذار در تمامی جاهای دیدنی مصر پیدا کنید. به همین منظور فهرستی از بهترین جاهای دیدنی این دیار را آماده کرده‌‌ایم. در این فهرست برای شما از زیبایی‌های رود نیل می‌گوییم و به جاذبه‌های باشکوه معبد‌های ابوسمبل و تندیس ابولهول می‌پردازیم.

رود نیل

رود نیل

جاهای دیدنی مصر، عموماً‌ جنبه‌ای تاریخی و باستانی دارند. در این بین، رود نیل توانسته با جاذبه‌های طبیعی، جای خود را به‌‌عنوان مکانی دیدنی در سرتاسر مصر ثابت کند. با طولی بیش از ۶,۶۰۰ کیلومتر، رود نیل در امتداد کشور مصر جریان دارد و به‌عنوان عمودی‌ترین رود جهان شناخته می‌شود. این رود به لحاظ ظرفیت آب نیز یکی از پرآب‌ترین رودهای قاره آفریقاست. هما‌ن‌گونه که بهتر از ما می‌دانید، هر کجا که آب باشد، آبادی هم هست. در نتیجه در طول مسیر رود نیل، شهرهای کوچک‌وبزرگی پا گرفته‌اند. بسیاری از جاهای دیدنی مصر نیز در مسیر رود نیل جا خوش کرده‌اند. این رود یکی از عجایب هفتگانه طبیعی قاره آفریقاست. گونه‌‌های مختلف جانوری در رود نیل و سواحل آن زندگی می‌کنند. چشم گردشگران در سیاحت از این رود به اسب‌آبی، شش‌ماهی، بزمجه، لاک‌پشت، ببرماهی و تمساح روشن می‌شود.

به لحاظ گونه‌‌های گیاهی نیز رود نیل پذیرای سنبل آبی، پاپیروس و درخت‌ موز است. در طول مسیر نیل، تا دلتان بخواهد جاهای دیدنی مصر مشاهده می‌شود. در این زمینه می‌توان به لوکسور، قاهره، معبد‌های کارناک و آسوان اشاره کرد. جاذبه‌های رود نیل فقط به منظره‌های ترایخی و طبیعی آن خلاصه نمی‌شود. در این رود، تورهای باشکوهی برگزار می‌شود. به لطف مسافت زیاد رود نیل، تورهای تفریحی این رود از ۱ تا ۲۶ روز به طول مینجامد. این تورها از قسمت‌های مختلفی در رود نیل آغاز می‌شود. با این حال اگر می‌خو‌اهید گشت‌و‌گذار در جاهای دیدنی مصر با با رود نیل آغاز کنید، بهتر است ابتدا راه قاهره را در پیش بگیرید. در این شهر تورهای بسیار متنوعی برای رود نیل وجود دارد. تجربه ثابت کرده فوریه، بهترین زمان برای سفر به مصر و شرکت در تورهای رود نیل به حساب می‌آید.

مجسمه اسفینکس (ابولهول)

مجسمه ابولهول

جاهای دیدنی مصر در کنار زیبایی‌های بی‌شمار، رازهای بسیاری را در دل نهان دارند. مجسمه اسفینکس، یکی از این مکان‌هاست. این مجسمه که به آن ابولهول هم می‌گویند، همانند نگهبانی همیشه‌بیدار در روبه‌روی اهرام سه گانه مصر، قد علم کرده است. مجسمه ابولهول جاذبه‌های بصری چشمگیری دارد. سِر این مجسمه، طرح شیری را نمایان می‌کند. این شیر با غرور روی زمین نشسته است. پنجره‌های شیرِ مجسمه ابولهول، رو به جلو و زیر سرِ آن قرار گرفته است. این مجسمه نگاهی رمزآلود به صحرا دارد. بسیاری از مصرشناسان، بر این باور هستند که مجسمه ابولهول، رازهایی دارد که هنوز کسی از آن‌ها پرده بر نداشته است.

ساخت این مجسمه به دوران پادشاهی در مصر با نام «شفرن» باز می‌گردد. شیر از دیرباز تاکنون به‌عنوان نمادی از قدرت و وقار شناخته می‌شود. از قرار معلوم، مجسمه ابولهول در ابتدا با طرح سِر شیر ساخته شد. پس از مدتی، هنرمندان مصری، تمثالی از چهره پادشاه را جایگزین نقش شیر کردند. در نتیجه مجسمه ابولهول، پنجه‌های شیرمانندی دارد و سری انسان‌نما.

روایت‌های بسیاری درباره مجسمه ابولهول نقل می‌شود. از آنجایی که صحبت از جاهای دیدنی مصر مطرح شده، ذکر یکی از روایت‌ها خالی از لطف نیست. از قرار معلوم، در روزگاران بسیار دور، فرعون پس از شکاری جانانه، مسجمه ابولهول را برای استراحت بر می‌گزیند. وی در خواب، رویایی می‌بیند که در آن هیولایی غول‌پیکر، داخل شن‌ها گیر کرده است. این هیولا به فرعونِ آن زمان قول می‌دهد که اگر نجاتش دهد، پادشاهی سرزمین‌های بیشتری را در اختیارش قرار می‌دهد. جالب است بدانید فرعونی که از وی صحبت می‌کنیم، بر سر قولش می‌ماند. در ۲۰۱۰، خاکبرداری گسترده‌ای در اطراف این مجسمه انجام شد. در این خاکبرداری، باستان‌شناسان به دیواری با طول ۱۳۲ در اطراف مجسمه ابولهول رسیدند. این دیوار برای جلوگیری از نفوذ شن‌های روان به بدنه اصلی مجسمه کشیده شده بود.

موزه مصر

موزه مصر

جاهای دیدنی مصر در گوشه‌‌و‌کنار این سرزمین پراکنده‌اند. با این حال اگر می‌خواهید به مکانی بروید که حال را به گذشته پیوند بزند، موزه مصر را انتخاب کنید. موزه مصر، غنی‌ترین موزه جهان در حوزه مصرشناسی است. علاقه‌مندان مصرِ باستان به‌خوبی می‌دانند که مومیایی، نمادی از فرهنگ مردمان قدیم این سرزمین به حساب می‌آید. بعید می‌دانید در سرتاسر دنیا، مکانی بهتر از مصر برای بازدید از مومیایی‌ها وجود داشته باشد. مومیاییِ ۲۷ تن از اعضای خاندان‌ها پادشاهی مصر قدیم در این موزه نگهداری می‌شود. در بین این مومیایی‌ها، رامسس دوم، یکی از معروف‌ترین پادشاهان مصر قدیم قرار دارد. آثاری از دوران پیش از تاریخ تا امپراتوری روم در موزه مصر خودنمایی می‌کند. ناگفته نماند بیشتر این آثار از دوران فرعون‌های مصر به‌جای مانده‌اند. دیرینگی موزه مصر به ۱۹۰۲ میلادی باز می‌گردد. محبوبیت جهانی این موزه باعث شده تا موزه مصر بارها مرمت شود.

جالب است بدانید چیزی حدود ۱۲۰ هزار اثر باستانی در موزه مصر خودنمایی می‌کند. این آثار در ۲ طبقه از ساختمان اصلی موزه مصر نگهداری می‌شود. طبقه همکف موزه به مجموعه‌ای نفیس از پاپیروس‌های مصری و سکه‌های قدیمی اختصاص دارد. قسمتی از طبقه همکف موزه مصر نیز به تندیس‌ها و عتیقه‌های مصر باستان اختصاص یافته است. مومیایی‌های مصر باستان و عتیقه‌هایی که از اهرام مصر کشف شده نیز در طبقه دوم موزه قرار گرفته‌اند. موزه مصر به لحاظ موقعیت، در یکی از خیابان‌های خوش‌مسیرِ قاهره واقع شده است.

به لطف این شرایط، در کنار بازدید از دیگر جاهای دیدنی مصر، فرصتی پیدا می‌کنید تا سری به این موزه بزنید و گشت‌وگذاری جاهانه در تاریخ مصر قدیم داشته باشید. موزه‌ای که از آن صحبت می‌کنیم از آن دسته جاهای دیدنی مصر است که هزینه‌ای نسبتاً‌ مناسب برای گشت‌و‌گذار دارد. به همین دلیل اگر به دنبال مکانی خوش‌قیمت برای گشت‌و‌گذار در مصر هستید، موزه مصر انتخاب بسیار مناسبی برای شماست.

موزه‌های اختصاصی مصر

موزه کاپتیک

برای شما گفتیم کمتر تمدنی را در سرتاسر جهان سراغ داریم که آثار باستانی باقیمانده از آن با تمدن مصر برابری کند. به همین دلیل حتماً‌ متوجه‌ شده‌اید تمامی آثار باستانی به‌جای‌مانده از تمدن مصر در موزه اصلی این شهر قرار ندارد. مصر نزدیک به ۱۱ موزه مهم تماشایی دارد. تمامی این موزه‌ها به‌عنوان بهترین جاهای دیدنی مصر شناخته می‌شوند. در نتیجه در کنار بازدید از موزه اصلی مصر، حتماً‌ سری به هنر اسلامی بزنید. این موزه در قاهره واقع شده است. همان‌گونه که از نام این موزه پیداست، هنرهای اسلامی در آن خودنمایی می‌کند. بسیاری از عتیقه‌های به‌جای مانده از دوران پادشاهی عثمانی در این موزه اسلامی مصر نگهداری می‌ود. نسخه‌های نفیس قرآن، و آثار هنری اسلامی را نیز به دیدنی‌های این موزه اضافه کنید. موزه‌ای که از آن صحبت می‌کنیم بزرگ‌ترین موزه هنرهای اسلامی در سرتاسر دنیاست. نزدیک به ۱۰۰ هزار اشیای باستانی در این موزه نگهداری می‌شود.

موزه کاپتیک (Coptic Museum)، بهترین مکان دنیا برای آشنایی با فرهنگ قِبطی است. در زمان‌های بسیار دور، مسیحیانی در مصر زندگی می‌کردند که به آن‌ها قِبطی می‌گفتند. گنجینه‌هایی از دوران پادشاهی روم در موزه کاپتیک نگهداری می‌شود. در کنار این گنجینه‌های نفیس، کلیساها و عمارت‌هایی از دوران قبطی‌ها در این منطقه وجود دارد.

موزه اقصر (Luxor Museum)، یکی دیگر از موزه‌های مصر است. این موزه در کنار معبد بزرگ در حاشیه رود نیل واقع شده است. موزه اقصر که به آن موزه لوکسور هم می‌گویند، بنایی نسبتاً‌ جدید نسبت به دیگر موزه‌های مصر دارد. معبد آخناتون و مومیایی‌هایی از فرعون‌های رامسس یکم و اهمسه یکم در موزه اقصر خودنمایی می‌کند.

بازار خان الخلیلی

بازار خان الخلیلی

امکان ندارد راهی جاهای دیدنی مصر شوید و هوس خرید سوغاتی به سرتان نزند. خوشبختانه در بیشتر این مراکز، مغازه‌های سوغاتی فروشی صف کشیده‌اند. در این بین اگر می‌خواهید حسابی خود و اطرافیتان را تحویل بگیرید و با دستی پر از سوغات مصر به وطن باز گردید، پیشنهاد می‌کنیم حتماً سری به بازار خان الخلیلی بزنید. این بازار در قلب شهر قاهره قرار دارد. به همین دلیل مسیری سرراست دارد و رسیدن به آن زمان چندانی از شما نمی‌گیرد. بازار خان الخلیلی را به هزارویک دلیل به‌عنوان یکی از بهترین جاهای دیدنی مصر پیشنهاد می‌کنیم. این بازار در گروه مراکز خرید قدیمی مصر قرار دارد.

به لطف این شرایط، در بازار خان الخلیلی تا چشم کار می‌کند سوغاتی‌های سنتی و رنگ‌و‌وارنگ وجود دارد. از آنجایی که با بازاری قدیمی روبه‌رو هستیم، فروشنده‌های این بازار عموماً‌ کاسب‌هایی سنتی هستند. با این فروشنده‌ها به‌راحتی می‌توانید چانه بزنید و بهترین سوغات مصر را با قیمتی دلخواه خرید کنید. بازار خان خلیلی، تاریخچه‌ای کهن دارد. از قرار معلوم، در سده ۱۴ میلادی، قاهره رونق بیشتری پیدا می‌کند. این شرایط زمینه‌ای برای ساخت بازاری بزرگ در این شهر مهیا می‌کند.

در آن زمان امیری عادل با نام خان الخلیلی در قاهره امروزی حکومت می‌‌کرد. این پادشاه فرمانی برای ساخت بازاری بزرگ صادر می‌کند. به همین دلیل نیز بازاری که می‌شناسیم با نام خان الخلیلی شهرت پیدا می‌کند. قدیمی‌بودن بازار خان الخلیلی، شرایطی مهیا کرده تا این بازار معماری سنتی داشته باشد. به لطف این شرایط، گردشگران با حضور در بازار خان الخلیلی فرصتی پیدا می‌کنند تا در کنار بازارگردی و خرید سوغاتی‌های خوش‌نقش‌و‌نگار، گشتی جانانه در یکی از بهترین جاهای دیدنی مصر با جاذبه‌‌های سنتی بزنند.

معبد ابوسمبل

معبد ابوسمبل

از آنجایی که وقت در سفر تنگ است، باید بهترینِ بهترین‌ها را از بین جاهای دیدنی مصر انتخاب کنید. یکی از این مکان‌ها که حتماً‌ باید سری به آن‌ها بزنید، معبد ابوسمبل است. رامسس دوم، قدرتمند‌ترین فرعونِ دوران طلایی مصر، شخصاً فرمان ساخت معبد ابوسمبل را صادر کرده است. دیرینگی این معبد به سال‌های ۱۲۱۳ قبل از میلاد باز می‌گردد. مصری‌ها برای ساخت معبد ابوسمبل، سنگ تمام گذاشته‌اند. به همین دلیل این معبد از هر لحاظ که فکرش را بکنید، تماشایی است. معبدی که از آن صحبت می‌کنیم را ۴ مجسمه بسیار عظیم فرا گرفته است. ارتفاع این مجسمه‌ها حدود ۲۰ متر است. طرح‌های خدایان مصری روی دیواره‌های معبد ابوسمبل خودنمایی می‌کند. این معبد معماری شگفت‌انگیزی دارند. سازنده‌های معبد ابوسمبل، آن را به گونه‌ای طراحی کرده اند تا تندیس‌های خدایان داخل معبد با تابش نور خورشید، روشن و نورانی شود. بر اساس اطلاعات مصرشناسان، ساخت معبد ابوسمبل حدود ۲۰ سال به طول انجامیده است.

گفته می‌شود در آن زمان بیشتر از ۵۰ هزار سنگ‌تراش، شبانه‌روز برای ساخت این معبد تلاش کرده‌اند. داستان ساخت این معبد نیز در نوع خود شنیدنی است. رامسس دوم، در نبردی جانانه توانست دشمنان دیرینه مصر را شکست دهد. این فرعون قدرمند به مناسب پیروزی بر دژخیمان، معبدی ساخت تا مصریان در آن به پرستش خدایان مشغول شوند. ناگفته نماند در این منطقه، چندین معبد وجود دارد که یکی از آن‌ها معبد رامسس دوم است.

این معبد با ۳۰ متر ارتفاع و ۳۵ متر طول در دل کوه جا خوش کرده است. در همسایگی معبد ابوسمبل، معبدی کوچک‌تر برای همسر فرعون رامسس، ملکه نفرتاری ساخته شده است. در قسمت دیگری از این ناحیه نیز معبدی شش‌ستونه خودنمایی می‌کند. همسایگی معابد ابوسمبل، شرایطی برای گردشگران فراهم کرده تا گشت‌و‌گذاری جانانه در یکی از بهترین جاهای دیدنی مصر داشته باشند.

اهرام ثلاثه مصر

اهرام ثلاثه مصر

جاهای دیدنی مصر در کنار تاریخچه‌ای کهن، رازهای پنهانی دارند. یکی از این مکان‌ها، اهرام ثلاثه مصر است. این اهرام که به آن‌ها اهرام سه‌گانه نیز می‌گویند، در شهر باستانی جیزه خودنمایی می‌کنند. جالب است بدانید جیزه، سومین شهر بزرگ مصر است و جاهای دیدنی بی‌شماری دارد. در نتیجه در سفر به مصر، می‌توانید جیزه را به‌عنوان یکی از مقصد‌های گردشگری خود انتخاب کنید. برای تعریف از اهرام سه‌گانه مصر، کافی است به این نکته اشاره کنیم که این اهرام، تنها بازمانده از عجایب هفتگانه دنیای باستان به حساب می‌آیند. به مجموع ۳ هرم مَنقُرع، خَفرِع و خوفو، اهرام سه‌گانه مصر می‌گویند. درباره دیرینگی و زمان دقیق ساخت این اهرام میان باستان‌شناسان، اختلاف وجود دارد. بعضی از باستان‌‌شناس‌های برجسته، تاریخ ساخت اهرام سه گانه را بیشتر از ۱۲ هزار سال پیش می‌دانند.

مصری‌های باستان، این اهرام را نمادی از پایداری ابدی و حکمت ازلی می‌پنداشتند. جالب است بدانید فرعون‌های مصر بیشتر حدود ۸۰ هرم در این سرزمین ساخته‌اند. با این حال اهرام سه‌گانه در بین تمامی این هرم‌ها، جاذبه‌های گردشگری بیشتری دارد. ناگفته نماد بسیاری از این هرم‌ها بر اثر آسیب‌های محیطی نابود شده‌اند. هرم خوفو، مهم‌ترین هرم در بین اهرام سه‌گانه به حساب می‌آید. هرمی که از آن صحبت می‌‌کنیم با سنگ‌های ارزشمندی ساخته شد. ارزش سنگ‌های این هرم به اندازه‌ای بود که فرعون‌های بعدی، سنگ‌های نفیس هرم خوفو را برای مقبره‌های خود می‌دزدیدند.

خفرع، دومین هرم بزرگ از مجموعه اهرام سه‌گانه است. این هرم در دودمان چهارم مصر ساخته شده است. سومین هرم از این مجموعه هرم‌ها، منقرع نام دارد. اهرام سه‌گانه مصر مقبره‌ای برای فرعون‌های این سرزمین بودند. خوشبختانه این اهرام اکنون در شرایطی مناسب برای گردشگری قرار دارند. اگر می‌خواهید سری به بهترین جاهای دیدنی مصر بزنید و چندین هرم را در یک نوبت بازدید کنید، اهرام سه‌گانه مصر انتخاب مناسبی برای شماست.

مقبره فرعون ستی یکم

مقبره فرعون ستی یکم

انصافاً باید گفت بسیاری از جاهای دیدنی مصر را مقبره‌های فرعون‌های این سرزمین تشکیل می‌دهند. با این حال این مقبره‌ها به‌اندازه‌ای تماشایی است که گردشگران از گشت‌و‌گذار در آن‌ها سیر نمی‌شوند. برای نمونه می‌توان به مقبره فرعون ستی یکم اشاره کرد. این مقبره به دلیل‌های بیشماری یکی از آثار مهم تمدن مصر باستان به‌حساب می‌‌آید. در روزگاران بسیار دور، شهری در سوریه امروزی با نام کادش وجود داشت. این شهر در اختیار امپراتوری هیتی بود. ستی یکم و رامسس دوم، پسرش، لشکری عظیم به کادش می‌کشند تا این شهر را از تسلط امپراتوری هیتی خارج کنند. نبردی خونین میان سپاهیان ستی یکم و امپراتوری هیتی در می‌گیرد. این نبرد، یکی از بزرگ‌ترین جنگ‌های دوران برنز به حساب می‌آید. باستان‌شناسان، نبرد کادش را بزرگ‌ترین جنگ ارابه‌ای تاریخ می‌دانند.

گفته می‌شود در این نبرد، چیزی حدود ۵ هزار ارابه استفاده شد. ستی یکم و فرزندش در این نبرد شکست خوردند. با این حال دلاومردی‌های ‌این پادشاه باعث شد تا جایگاه خود را به‌عنوان فرعونی دلاور و کشورگشا در تاریخ مصر پیدا کند. به همین دلیل مقبره‌ای بسیار باشکوه برای ستی یکم ساختند. جالب است بدانید آرامگاه ستی یکم تا اوایل سده ۱۸ میلادی، کشف نشده بود. در آن زمان باستانی‌شناسی با نام جووانی باتیستا بلتزونی، آرامگاه ستی یکم را کشف کرد. مقبره ستی یکم در دره‌ پادشاهان خودنمایی می‌کند. این دره پذیرای بسیاری از مقبره های مصر باستان است.

درباره دره پادشاهان در ادامه بیشتر صحبت خواهیم کرد. مقبره فرعون ستی یکم، آرامگاهی دست‌نخورده است که اطلاعات چشمگیری از فرهنگ مصریان باستان در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهد. این مقبره در بین دیگر جاهای دینی مصر، ویژگی‌های خاصی دارد. مقبره‌ای که از آن صحبت می‌کنیم کامل‌ترین، عمیق‌ترین و بزرگ‌ترین مقبره در دره پادشاهان به‌حساب می‌آید.

دره پادشاهان

دره پادشاهان

جاهای دیدنی مصر از این واقعیت پرده بر می‌‌دارد که فرعون‌های باستان، اهمیت ویژه‌ای به ساخت مقبره‌های باشکوه می‌دادند. به همین دلیل در کنار ساخت بناهای باشکوه، مکان احداث این مقبره‌ها نیز اهمیت ویژه‌ای برای فراعنه مصری داشت. این شرایط باعث شد تا فرعون‌های مصر، دره‌ای را برای ساخت مقبره‌های فامیلی انتخاب کنند. این دره امروز با نام دره پادشاهان شناخته می‌شود. دره‌ای که از آن صحبت می‌کنیم در بازه زمانی حدود ۵۰۰ سال حفاری شد تا قسمت‌های مختلف آن از زیر شن‌های صحرا بیرون بیاید. دره پادشاهان که به وادی الملوک نیز معروف است، در کرانه باختری رود نیل قرار دارد.

بسیاری از پسرهای آمنهوتپ، یکی از قدرتمندترین فرعون‌های مصر در این معبد آرمیده‌اند. توت عنخ آمون، یکی از این فرعون‌هایی است که آرامگاه وی در دره پادشاهان قرار دارد. جالب است بدانید مقبره توت عنخ آمون ویژگی‌های جالب‌تری نسبت به بسیاری از جاهای دیدنی مصر دارد. اشیای شگفت‌انگیزی در مقبره توت عنخ آمون دفن شده است. نظیر این اشیا در دیگر مقبره‌های فرعون‌های مصر باستان سراغ نداریم. جالب‌تر اینکه مومیایی توت عنخ آمون، از ۳ هزار سال پیش تاکنون، سالم‌وسلامت باقی مانده است. در مجموع نزدیک به ۶۰ مقبره سنگی باشکوه در دره پادشاهان قرار دارد.

کاشف‌هایی که در روزگاران دور برای اکتشاف به دره پادشاهان می‌رفتند، پس از مدتی با مرگی مرموز روبه‌رو می‌شدند. به همین دلیل بعضی از اهالی مصر باور داشتند که نفرین فرعون‌ها، دامن این کاشف‌ها را گرفته است. به لطف پیشرفت‌های جدید، مشخص شد شرایط مسموم داخل مقبره‌ها، زمینه‌ای برای بیماری و مرگ این افراد فراهم کرده بود. خوشبختانه تمامی مقبره‌های دره پادشاهان در شرایط مطلوبی برای گردشگری قرار دارند و مدت‌هاست که خبری از مرگ‌و‌میر در آن‌ها نیست. اگر به دنبال یکی از جاهای دیدنی مصر با جاذبه‌های مرموز و باشکوه هستید، در انتخاب دره پادشاهان شک نکنید.

شهر مردگان

شهر مردگان مصر

با نگاهی به جاهای دیدنی مصر متوجه خواهید شد که مردمان روزگاران دورِ این سرزمین توجه ویژه‌ای به مرده‌ها اختصاص می‌دادند. برای اثبات این ادعا کافی است نگاهی به اهرام مصر بیندازید. شهر مردگان،‌ یکی دیگر از دلیل‌های جالب برای اثبات اهمیت دنیای مرده‌ها برای مصری‌های باستان است. همان‌گونه که از نام این شهر پیداست، قبرستانی است برای مرده‌های مصری. دیرینگی شهر مردگان به حدود سال ۶۵۰ میلادی باز می‌گردد.

شهر مردگان، گورستانی است با چندین کیلومتر وسعت. در این منطقه تا چشم کار می‌کند، مقبره‌های درگذشتگان مصری مشاهده می‌شود. این قبرها هر کدام ویژگی‌های جالبی دارند. قسمتی از این گوستان به مسلمانان اختصاص دارد و در قسمتی دیگر، مرده‌های مسیحی دفن می‌شود. مسیحیان قبطی نیز در روزگاران قدیم در این قبرستان آرام می‌گرفتند. مقبره‌های این قبرستان عموماً حالتی گنبدی‌شکل دارند. شهر مردگان فقط مکانی برای درگذشتگان مصری نیست. در این شهر افراد زیادی سکونت دارند. بر اساس آخرین آمار، نزدیک به ۲۵۰ هزار نفر در این شهر زندگی می‌کنند. حس‌و‌حال قدیمی شهر مردگان، جاذبه‌های بصری این منطقه و فاصله آن با دیگر جاهای دیدنی مصر، این منطقه را به مکانی برای گشت‌و‌گذار گردشگران بین‌المللی تبدیل کرده است.

مسجد سلطان حسن

مسجد سلطان حسن قاهره

جاهای دیدنی مصر فقط به جاذبه‌های به‌جای‌مانده از دوران فرعون‌های این سرزمین خلاصه نمی‌شود. بسیاری از این جاها ریشه‌ای در فرهنگ اسلامی دارند. در این زمینه می‌توان به مسجد سلطان حسن مصر اشاره کرد. این مسجد در ۱۳۶۱ میلادی ساخته شده است. از قرار معلوم در آن زمان، پادشاهی مسلمان با نام سلطان حسن در قاهره فعلی حکومت می‌کرد. این پادشاه، فرمان ساخت مسجدی باشکوه را صادر می‌کند. در نتیجه معماران مصری از گوشه‌و‌کنار این سرزمین دور هم جمع می‌شوند تا یکی از زیباترین جاهای دیدنی مصر را بنا کنند. مقبره‌های به‌جای‌مانده از فراعنه مصر، اثباتی است بر چیره‌دستی اهالی این سرزمین در هنر معماری. به لطف این شرایط، معماران مصری برای ساخت مسجد سلطان حسن سنگ تمام گذاشتند. خوشبختانه مسجد سلطان حسن به‌رغم دیرینه بسیار، شرایطی مطلوب دارد. بسیاری از قسمت‌های این مسجد همانند روزهای اول، خوش‌ساخت باقی مانده است.

مسجد سلطان حسن، عمارتی است بزرگ با ۴ اتاق طاق‌دار. این اتاق‌ها به اندورنی مسجد راه دارند. حجره‌هایی نیز در گوشه‌و‌کنار مسجد برای طلاب در نظر گرفته است. در قسمتی از این مسجد، آرامگاه سلطان حسن خودنمایی می‌کند. مسجدی که از آن صحبت می‌کنیم ۱۵۰ در ۶۸ متر ابعاد دارد. مسجد سلطان حسن ویژگی‌های مهمی دارد که چشمگیرترین آن‌ها، مناره‌های بلند مسجد است. این مناره‌ها با ارتفاع ۸۱.۵ متر، بلندترین مناره‌های مساجد قاهره به حساب می‌آیند.

معبد دندرا

معبد دندرا

با نگاهی به جاهای دیدنی مصر به‌راحتی متوجه خواهید شد که مذهب، جایگاه ویژه‌ای در بین اهالی مصر باستان داشته است. جالب است بدانید مصریان باستان، بیشتر از ۲ هزار خدا را پرستش می‌کردند. اهالی این سرزمین با پیشکش‌کردن قربانی، نظر ایزدان مصر قدیم را به خود جلب می‌کردند تا لطف خدایان شامل حال آن‌ها شود. مراسم اهدای قربانی به پیشگاه ایزدان در معبدهای مصر انجام می‌شد. یکی از این معبدها که از آن زمان به‌جای مانده، معبدی است با نام دندرا. این معبد در شهر دندره قرار دارد. معبد دندرا به عنوان یکی از بزرگترین و پیچیده‌ترین معابد مصر باستان شناخته می‌شود.

طراحی و معماری آن شامل سلسله‌ای از اتاق‌ها، سردرها، دیوارها و پیش‌بام‌ها است که با استفاده از ستون‌ها و نمای‌های زیبا تزئین شده‌اند. ستون‌های معبد دندرا به عنوان نمونه‌ای برجسته از هنر و صنعت ساختمانی مصر باستان به‌حساب می‌آیند. معبد دندرا با برخورداری از تزئینات هنری منحصر به فرد، اثری بی‌نظیر از هنر مصر باستان را به تصویر می‌کشد. نقش‌های مربوط به خدایان مصری و تصویرهایی که به صورت صحنه‌های داستانی نمایش داده می‌شوند، از جمله ویژگی‌های هنری معبد دندرا هستند. این معبد در طول سالهای مختلف توسط پادشاهان مصری ساخته شده است.

ساخت این معبد در دوره‌های مختلف مصر باستان ادامه یافته است. در نتیجه کاملاً‌ پیداست معبد دندرا، جایگاه ویژه‌ای در دل فرعون‌های مصر باستان داشته‌اند. به لطف این شرایط، بناهای مختلفی در طول زمان به معبد اضافه شده و آن را به یک مجموعه بزرگ تبدیل کرده‌ است. خوشبختانه معبد دندرا در شرایط مطلوبی قرار دارد. در نتیجه با گشت‌و‌گذار در این معبد، فرصتی پیدا می‌کنید تا در کنار سیاحت در یکی از بهترین جاهای دیدنی مصر، با فرهنگ مردمان این دیار بیشتر آشنا شوید.

سخن پایانی

جاهای دیدنی مصر جاذبه‌های بی‌شماری دارند. این مکان‌ها، گردشگران را به دوران مصر باستان می‌برند و رمزوراز زندگی مردمان کهن این دیار را برملا می‌کنند. امیدواریم اطلاعاتی که درباره جاهای دیدنی مصر مطرح کردیم، زمینه‌ای برای سفری خاطره‌ساز آماده کند. در پایان از آنجایی که مطمئن هستیم شما هم تجربه‌های سومند و خاطره‌های شیرینی از سفر به کشورهای دورونزدیک دارید، خواهشمندیم این تجربه‌ها را در قسمت نظرات با ما و دیگر خواننده‌ها به اشتراک بگذارید.