جزیره‌ها از دیرباز مکان‌هایی بکر و جذاب بودند و کنجکاوی مسافران و گردشگران را برمی‌انگیختند. خیال سفر به تکه‌ای از زمین، تک‌افتاده در دل اقیانوس و آرام در میان آب‌های نیلگون، از زیباترین فانتزی‌های هر عاشق سفری است. به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی، هر کشوری از نعمت داشتن جزایر برخوردار نیست و معدود کشور‌هایی در جهان هستند که به جزایر‌شان معروف‌اند. یونان یکی از این کشور‌هاست و جزایر آن همواره از محبوب‌ترین و پر‌بازدید‌ترین جاذبه‌های گردشگری بوه‌ و هستند. پاروس نام جزیره‌ای از مجمع‌الجزایر سیکلادس در یونان است که در لیست زیبا‌ترین جزیره‌های این کشور قرار دارد. پاروس با خانه‌های سفید‌رنگ و سنگ‌فرش‌های دل‌فریبش، از جمله دیدنی‌های یونان است و گردشگران زیادی را به سوی خود می‌خواند. روستا‌های ماهیگیری، سواحل شنی فوق‌العاده و زندگی شبانه‌ جذاب پاروس، آن را به یک جزیره‌ گردشگری کم‌نظیر بدل کرده است. جزیره پاروس یونان، مقصد امروز سفرزون است. می‌خواهیم تا با معرفی آن شما همراهان همیشگی را با یکی از زیبا‌ترین جزایر جنوب اروپا آشنا کنیم. پس تا انتها با ما بمانید.

saadatrent

معرفی جزیره پاروس یونان

جزیره پاروس یونان
جزیره پاروس یونان

پاروس دومین جزیره بزرگ از مجمع‌الجزایر سیکلادس است که ۱۹۶ کیلومتر مربع وسعت و ۱۲۰ کیلومتر خط‌ ساحلی دارد. پاروس را می‌توان پس از سنتورینی و میکونوس، سومین جزیره پر‌جمعیت و مشهور یونان دانست که سواحل متعدد و روستاهای دوست‌داشتنی زیادی دارد. پاروس را با خانه‌های سفید‌رنگ معروف یونانی و کلیساهایی با گنبدهای آبی‌رنگ می‌شناسند. شهر پاروس تنها بخش مسکونی جزیره بوده و هزارتویی از خیابان‌های باریک و پیچ و واپیچ است که به تپه کوچکی با برج ساعت منتهی می شوند. سواحل بسیاری نیز در این جزیره وجود دارند. از مکان‌های ساکت و دورافتاده تا سواحل شلوغ‌تر. قایق‌های کوچک مسافری نیز از تنگه باریک آن عبور می‌کنند و آن را به بهشت علاقه‌مندان به دریانوردی در ماه‌های تابستان تبدیل کرده است.

تفریحات و دیدنیهای جزیره پاروس یونان

جزیره پاروس یونان
جزیره پاروس یونان

پاروس نمونه‌ زیبایی از یک جزیره سنتی یونانی، با روستاهای ماهی‌گیری، معماری سیکلادیس و کلیساهای چشم‌گیر آبی رنگ است. همه بنادر ماهیگیری پاروس توسط کافه‌های ساحلی معروف یونانی یا همان تاورنا احاطه شده‌اند و برای گپ زدن و گذراندن اوقات فراغت مکان بسیار دلنشین و مناسبی هستند. از دیگر مشخصه‌های زیبای پاروس سواحل طلایی رنگ آن است. از همین رو این جزیره برای ورزش‌های دریایی و فضای باز، مثل کایت سورفینگ، ویند سورفینگ، اسب سواری، یوگا، دوچرخه سواری در کوهستان، اسکوبا دایونیگ و موارد دیگر معروف است. اگر هم که به دنبال مکان‌های جذاب شبانه می‌گردید، پاروس بسیار گزینه مناسبی است؛ چراکه طیف گسترده‌ای از رستوران‌ها، کافه‌ها و باشگاه‌های شبانه را در خود دارد. در ادامه بخشی از مهم‌ترین جاذبه‌های این جزیره را معرفی می‌کنیم.

– نائوسا ؛ روستایی با زندگی شبانه

نائوسا (Naoussa)  مهمترین روستای ماهیگیری در پاروس است؛ آن هم با یک زندگی شبانه پر جنب و جوش.  بارها و غذاخوری‌های کوچک روستا را احاطه کرده‌اند و معمولاً شلوغ هستند. اگر عاشق شب‌زنده‌داری و مهمانی‌های شبانه هستید، بار‌ها و باشگاه‌های شبانه زیادی در نائوسا وجود دارد که تا صبح باز هستند.

– ساحل پاندا

ساحل پاندا (Pounda) به لطف بار‌های ساحلی و محیط زیبا و طبیعی‌اش، مکانی فوق‌العاده برای ورزش‌های مختلف است. پاندا یک نقطه عالی برای کایت سواری است و اغلب با کایت از این ساحل به جزیره‌های همسایه رها می‌شوند.

– ساحل طلایی جزیره پاروس یونان

ساحل طلایی از محبوب‌ترین سواحل جزیره است که دارای آب‌های گرم و شفاف با شن و ماسه پودری نرم است و آن را به ساحلی محبوب برای حمام آفتاب گرفتن تبدیل کرده است. از آنجا که در ساحل طلایی، بادهای عالی برای ویند سرفینگ وجود دارد، هر ساله یک رقابت بین المللی ویند سرفینگ هم در این جزیره برگزار می‌شود.

ساحل طلایی جزیره پاروس یونان
ساحل طلایی جزیره پاروس یونان

– قلعه فرانکیش

در حال حاضر تنها خرابه‌هایی از قلعه فرانکیش باقی مانده است اما همچنان یکی از نقاط جذب گردشگران در پاروس است. این قلعه در حدود هزار و ۲۰۰ سال قبل توسط ونیزی‌ها با استفاده از مصالحی از معبد باستانی دمیتر ساخته شده است.  قلعه فرانکیش در شهر قدیمی پاریکیا و در بالاترین نقطه شهر واقع شده و بازدیدکنندگان را قادر می‌سازد تا منظره‌ای زیبا از مناطق اطراف ببینند و لذت ببرند.

– موزه باستان شناسی

موزه باستان شناسی پاروس، مجموعه‌ایی از هنر‌های تجسمی از دوره نوسنگی تا مسیحیت اولیه را در خود جای داده است. این موزه چندان بزرگ نیست ولی شامل برخی از آثار مهم است؛ نظیر مجسمه سنگ مرمر قرن ششم گورگون، مجسمه پرستش عظیم از آرتمیس (متعلق به ۴۹۰ قبل از میلاد) و یک مجسمه نوسنگی از یک زن است.

خرید در پاریکیا

پاریکیا بندر اصلی جزیره و پایتخت پاروس است. به علاوه مرکز فرهنگی و تجاری جزیره نیز به شمار می‌رود. بسیاری از گردشگران در ابتدا از جزایر دیگر به اینجا می آیند و از زیبایی‌های آن دیدن می‌کنند. علاوه بر بار‌های متعدد، باشگاه‌ها و سرگرمی‌های دیگر، می‌توانید از کلیسای این شهر با صد دروازه بازدید کنید. بوتیک‌ها در پاریکیا، با مارک‌های مشهور و مجموعه‌های محبوب لباس و لوازم جانبی، فرصت‌های عالی برای خرید به‌شمار می‌روند. اما در پاریکیا مغازه‌های سنتی هم وجود دارند. این مغازه‌ها سوغات و هنر محلی و جواهرات سبک یونانی را که به‌وسیله هنرمندان با استعداد ساخته شده به فروش می رسانند.

دسترسی به جزیره پاروس یونان

دسترسی به این جزیره رویایی از طریق دریا کاری بسیار آسان است. تقریباً تمام کشتی‌هایی که از مسیر دریای یونان عبور می کنند در جزیره پاروس توقف داشته و این جزیره به‌عنوان میان‌بری برای همه مسیرها استفاده می‌شود. از آتن می توانید یک قایق به بندر پیرائوس، بندر رافینا یا بندر لاوریو بگیرید. این جزیره با کشتی سه ساعت از آتن فاصله دارد. اگر برای رسیدن به جزیره عجله دارید، می توانید کاتامان (نوعی قایق) پرسرعت بگیرید و نیم ساعته به پاروس برسید.

اقامت در جزیره پاروس یونان

جزیره پاروس توسعه بسیار خوبی برای گردشگران داشته و گزینه‌های بسیاری برای اقامت در آن وجود دارد. پیدا کردن یک مکان مناسب برای اقامت و استراحت در این جزیره با هر بودجه ای کاری راحت است. اکثر استراحتگاه‌ها در جزیره عملاً در سه نقطه قرار دارند: پایتخت و بندر اصلی آن پاریکیا، روستای زیبای ماهیگیری نائوسا و ساحل جنوب شرقی پیزو لیادی.

قوانین و مقررات محلی

ساعات ۳ تا ۵ بعد از ظهر، قانوناً زمان استراحت محسوب شده و این آرامش باید حتماً رعایت گردد.

نحوه لباس پوشیدن افراد نیز به صورت معمولی و غیر رسمی است و مردها تنها زمانی که در سواحل هستند می‌توانند از شورت و شلوارک استفاده کنند. در غیر این صورت، استفاده از چنین پوششی در مکان‌های دیگر نامناسب تلقی می گردد.

زبان و ارز رایج

زبان عمده در جزیره پاروس، یونانی و واحد پولی رایج در جزیره یورو است. گفتنی است جزیره پاروس برای کسانی که می‌خواهند حال و هوای تابستانی یونان را تجربه کنند و در عین حال نگران هزینه‌های گران جزایر اطراف نباشند، بسیار مناسب است.

شماره تماس‌های ضروری 

خدمات اورژانس : ۱۶۶ (آمبولانس)

آتش سوزی شهری و یا جنگلی : ۱۹۹

پلیس : ۱۰۰

اداره ملی گردشگری یونان : ۰۲۰۷۴۹۵۹۳۰۰

توصیه‌های سفر به جزیره پاروس یونان

به ویژه مراقب رانندگانی باشید که از خیابان‌های فرعی بدون توقف وارد خیابان‌های اصلی می‌شوند. تجاوز به خط عبوری مقابل و سبقت‌های بی‌محابانه از دیگر عادات رایج رانندگی در این منطقه است.

هنگامی که قصد دارید بیرون از منزل غذا بخورید، به جای آنکه برای هر وعده غذایی از غذاهای اصلی گران ‌قیمت استفاده کنید، مجموعه‌ای از پیش‌ غذاها را سفارش بدهید.

شما سفرزونی عزیز تا چه اندازه مشتاقید از جزیره پاروس یونان دیدن کنید؟ نظرات و پیشنهادات خود را با سفرزون در میان بگذارید.


برای آشنایی بیشتر با دیدنی های یونان کلیک کنید.