بی اغراق نخواهد بود که حمام وکیل شیراز را یک حمام گالری بدانیم. آنهایی که رفته اند معنای این حرف را بیشتر تصدیق می کنند. حمام وکیل شیراز از چند نظر یک حمام نیست، شما با جایی روبه رو هستید که نگارگری در آن نقش پررنگی دارد، روایت گری در این حمام عنصر دیگری است که نقش دارد. وجود طبقات مختلف برای اجتماع ها بی شباهت به اجتماع های هنر دوستان در گالری های امروزه نیست.

saadatrent

شما در این مطلب، گام به گام با حمام وکیل شیراز آشنا خواهید شد در قدم اول تاریخچه حمام وکیل شیراز را مرور می کنیم و در ادامه به معماری حمام وکیل شیراز می پردازیم، برای شما بخش مهمی در خصوص نقش و نگارهای حمام وکیل در نظر گرفته ایم. همه تیم سفرزون شما را به خواندن این مطلب دعوت می کند.

تاریخچه حمام وکیل شیراز

دانستن تاریخچه مکان های زیادی به نظرم الزامی است یکی از این مکان ها حمام وکیل شیراز است. این بنا حدودا در سال هزار و دویست هجری قمری ساخته شد، وسعتش بیش از هزار و چهار صدمتر مربع است. این  ساختمان از دست پخت های دوره زندیه است و مستقیما کریمخان زند در ساخت آن نقش داشته است. در زمان پهلوی و قاجار تغییرات زیادی این حمام تاریخی دید، بعد از انقلاب هم چند وقتی رستوران و سفره خانه بود تا مسئولان مربوطه به فکر فرو رفتند و این بنا را به موزه تبدیل کرده اند.

تحلیل کوتاهی از معماری حمام وکیل شیراز

یکی از ویژگی های حمام های قدیمی که امروزه به استخر های مختلف نیز رسیده است، مکانی برای اجتماع است. از این روز حمام وکیل شیراز، جایی برای گرد هم آمدن و برگزاری جاهای مختلفی بوده است. حمام وکیل شیراز نیز از این قاعده مستثنی نبوده است و تنها یک حمام صرف نیست، در ادامه قدم به قدم با شما به سراغ تحلیل بخش های مهم حمام وکیل شیراز خواهیم پرداخت.

ورودی حمام وکیل شیراز

ورودی حمام وکیل شیراز یک ترفند مهندسی حساب شده است. ورودی حمام بسیار کوچک است تا کمترین بده و بستان هوایی با هوای بیرون در جریان باشد، بعد از وارد شدن، با شیبی ملایم به بخشی می رسید که پایین تر از سطح زمین است. پس از آن شما به رختکن هدایت می شوید رختکنی که کاملا زاویه دار است. ایجاد زاویه و در نظر گرفتن شیب سبب می شود کمترین تبادل دمایی مابین داخل و بیرون در جریان باشد. کاشی کاری هایی که می بنید در دوره قاجار به آن اضافه شده است، اولین جایی که در حمام بعد از ورودی به آن قدم می گذارید، یک هشتی است که ساخته و پرداخته معماران پهلوی است  و از دوره پهلوی به حمام اضافه شده است.

خرید بلیط هواپیما تهران شیراز
رزرو هتل در شیراز

رختکن حمام وکیل شیراز

بزرگترین و وسیع ترین بخش فضای حمام وکیل شیراز، فضای سربینه یا رختکن است. در این بخش شما با فضایی رو به رو هستید که هشت ضلعی منتظم است و با طاق ها سقف برایش تدارک دیده اند. همه شکوه سربینه یا رختکن بر می گردد به سنگ های گندمک گوگردی که در مقرنس های برجسته استفاده شده اند. سکو هایی در اطراف چهار حوض کوچک وجود دارند. این سکو ها پاتوق جماعت خاصی بوده است و هر سکو برای خودش تاریخ درگوشی بسیاری دارد.

بعد از رختکن حمام جاهای بسیار دیگری نیز وحود دارد، در دل حمام موزه ای با بازسازی رفتارها و کارهای افراد وجود دارد که شما را به آن دوره تاریخی می برد. در جاهای دیگر، غرفه های صنایع دستی وجود دارد که بعضا برپا می شوند و شما می توانید از آنها خرید انجام بدهید. در این میان جاهای مختلف دیگر حمام وجود دارد که شما را در گیر خود می کند.

تحلیل کوتاهی بر تزئینات حمام وکیل شیراز

تزئینات استفاده شده در حمام وکیل شیراز بر پایه آهک بری انجام شده است. مراد از هنر آهک بری این است که حکاکی نقوش برجسته بر روی سطحی از آهک انجام می شود. دلیل آهک بری هم به فضای مرطوب بر می گردد و اگر به جای گچ از آهک استفاده می کردند بنا، دوام پایین می داشت و در مدت کوتاهی قطعا فرو می ریخت. هنر آهک بری را از حمام وکیل شیراز به بعد به خوبی می توانیم در دوره های بعدی هم ببینیم. نقوش استفاده شده در طاق، سقف و دیوار ها بر دو نوع است، نوعی که به دوران زندیه بر می گردد همگی انعکاس دهنده نقوش گیاهی هستند. نوع دیگر که به دوران قاجار اشاره دارد به داستان های قربانی شدن اسماعیل توسط ابراهیم، یوسف و برادارنش و داستان هایی چون شیرین و فرهاد، بیژن و منیژه اشاره دارد.


در سفرزون بخوانید هتل های شیراز ، آرامش در سرزمین شعر و شاعری


در کنار این تزیین ها نقش و نگار های افسانه ای و نقوش گیاهی هندسی وجود دارد که از رویاها و سنت های مردم شیراز حکایت دارد. روشنایی این بخش با جامخانه تامین می شود. اگر نمی دانید جامخانه چیست باید به شما بگویم که پنجره های سقفی که در سقف تعبیه می شوند و عموما هشت ضلعی هستند جامخانه نام دارند. همه این نقوش با آهک طوری تولید شده اند که واقعا بی نظیر و بسیار جذاب هستند.

نقوش استفاده شده در حمام وکیل شیراز

دسته اول نقوش موضوعات قرانی: صحنه معراج حضرت محمد (ص)، عشق بازی شیخ صنعان و دختر نصرانی، صحنه های مربوط به داستان یوسف و برادران

دسته دوم نقوش موضوعات داستانی ادبیات فارسی تصویر سلطان سنجر و پیرزن، تصویر ملاقات شیرین و فرهاد، تصویر ملاقات بیژن و منیژه صحنه شست و شوی شیرین در چشمه،

دسته سوم نقوش مضامین طبیعی: گل و بوته


چرا باید به حمام وکیل شیراز برویم ؟

آنهایی که یکبار حتی به حمام وکیل شیراز رفته اند احتمالا این سوالتان را اینطور پاسخ می دهند ” شما بعد از دیدن حمام وکیل شیراز باید دنبال دلیلی باشی که از اونجا بیای بیرون” شاید هم بعضی ها اینطور پاسختان را بدهند” فکر کردی میری یه حمام و بر می گردی، حمام وکیل شیراز یه گالری مدرنه هنری که حمام شده ” اگر هم فردی را ندارید که اطرافتان به حمام وکیل شیراز رفته است باید به شما بگوییم که این حمام هنری متعالی آهک بری در دنیا به شمار می رود.

نزدیک ترین جاهای تاریخی به حمام وکیل

حمام وکیل شیراز توسط جاهای مختلفی محاصره شده است این حمام که در خیابان طالقانی قرار دارد تقریبا در نزدیکی بازار وکیل قرار دارد. آنقدر نزدیک که رفتن به حمام وکیل، شما را به دیدن بازار وکیل نیز دعوت می کند. آب انبار وکیل در فاصله ای کمتر از پانصد متری قرار دارد. موزه پارس شیراز نیز در فاصله کوتاهی تا حمام وکیل شیراز قرار دارد که می توانید اینها را ببینید.

 آدرس حمام وکیل شیراز روی نقشه گوگل

سخن پایانی در مورد حمام وکیل شیراز

زیباترین حمامی که در ایران می توانید ببنید بدون شک حمام وکیل شیراز است، این حمام جلوه ای جدیدی از حمام به شما می دهد، آنقدر که تا ابد درگیر آن خواهید بود. از تجربه تان در دیدن این مکان برایمان بگویید، اینکه چقدر دیدن این مکان برایتان مطبوع و دلنشین بوده است؟

نمای ۳۶۰ درجه حمام وکیل شیراز روی نقشه گوگل

طبیعت گردی

طبیعت گردی

برای مشاهده‌ی تورهای طبیعت گردی سفرزون کلیک کنید.

تور شیراز

تور شیراز

برای مشاهده‌ی تور شیراز سفرزون کلیک کنید.

null

تور یک روزه

برای مشاهده‌ی تورهای یک روزه سفرزون کلیک کنید.

null

تور چند روزه

برای مشاهده‌ی تورهای چند روزه سفرزون کلیک کنید.