سانتورینی جزیره‌ای زیبا در ۲۰۰ کیلومتریِ جنوب شرقیِ یونان و یکی از محبوب‌ترین و پرطرفدارترین مقاصد گردشگری این کشور است. این جزیره در دریای اژه قرار دارد و با نام قدیمی ثرا (Thera) یا  نام رسمی ثیرا (Thira)  نیز شناخته می‌شود. جزیره‌ی سانتورینی بر اثر فعالیت‌های آتشفشانی در منطقه ایجاد شده است. چشم‌اندازهای طبیعی بی‌نظیر و متنوع جزیره، آب و هوای مطبوع آن و زیبایی دریای اژه باعث شده که سانتورینی به مقصدی رؤیایی برای گردشگران تبدیل شود.

saadatrent
سانتورینی
سانتورینی

تضادهای رنگی که در سانتوری وجود دارد، نظیر صخره‌های سیاه رنگ در کنار خانه‌های سفید رنگ، باعث می‌شود که در این جزیره همه چیز را پررنگ‌تر احساس کنید. خانه‌های سفید با سقف‌های گنبدی شکلِ آبی رنگ که گویی به تخته سنگ‌های جزیره چسبانده شده‌اند، جلوه‌ای رؤیایی و خیال‌گونه به آن می‌بخشد. برای آشنایی بیشتر با جزیره‌ی سانتورینی با سفرزون همراه باشید تا به یونان رفته و از نزدیک با جاذبه‌های این جزیره‌ی زیبا آشنا شویم.

نگاهی به تاریخچه‌ی سانتورینی

جزیره‌ی سانتورینی بزرگترین جزیره از مجمع الجزایر سیکلادس است که تقریباً بین آتن و کرت قرار دارد. امروزه این جزیره مانند یک هلال ناقص به نظر می‌رسد، اما جزایر کوچکی که در اطراف آن وجود دارند گواهی بر این حقیقتند که سانتورینی زمانی جزیره‌ای به شکل دایره بوده است.

حدود ۳۶۰۰ سال پیش یک فوران آتشفشانی باعث شد که مرکز جزیره به زیر آب برود و یک دهانه آتشفشانی با صخره های بسیار عظیم و بلند در امتداد ضلع شرقی جزیره برجای گذارد. یکی از نظریه‌هایی که برای نابودی تمدن مینوسی‌ها (نخستین تمدن بزرگ اژه‌ای) وجود دارد، همین فعالیت آتشفشانی است. در قرن‌های بعد، یونانی‌ها بر روی این صخره‌ها و لبه‌های تیزِ حاصل از آتشفشان، روستاهایی را بنا کردند. آنچه که اکنون به عنوان سانتورینی شناخته می شود. در حال حاضر ۱۳ روستا در سانتورینی وجود دارد.

آب و هوای جزیره‌ی سانتورینی چگونه است؟

جزیره سانتورینی آب و هوای نیمه خشک و مدیترانه‌ای دارد. دارای تابستان‌های گرم و خشک بوده و اکثر روزها هوای آفتابی است، اما با غروب خورشید هوا رو به خنکی می رود. زمستان‌های سانتورینی نیز معتدل و کمی مرطوب است.

در سانتورینی از چه جاهایی دیدن کنیم؟

جزیره‌ی سانتورینی دیدنی‌ها و جاذبه‌های فراوانی دارد که چند نمونه از معروف‌ترین و مهم‌ترین‌های آن را معرفی خواهیم کرد.

  • فیرا، مرکز جزیره‌ی سانتورینی

شهر فیرا (Firá) که ثیرا (Thira) نیز نامیده می‌شود، مرکز جزیره‌ی سانتورینی و مهم‌ترین شهر آن است. فیرا در لبه‌ی غربیِ جزیره و در بالای بخش صخره‌ای دهانه‌ی آتشفشان قرار گرفته است. آنچه بیش از همه باعث جذابیت این شهر می‌شود، چشم‌انداز وسیع و خیره‌کننده‌ای است که از مناظر اطراف دارد. همچنین می‌توانید در کوچه‌های دل انگیز و پر پیچ و خم آن قدم بزنید و از تماشای خانه‌های سفید رنگ با تراس‌های زیبا و گنبد آبی کلیساهایی که در ارتفاع ۳۰۰ متری دهانه‌ی آتشفشان قرار گرفته‌اند، لذت ببرید و غروب زیبای خورشید در مدیترانه را به نظاره بنشینید. گردشگری اصلی‌ترین صنعت در فیرا است و بیشتر ساختمان‌های آن را کافه‌ها، رستوران‌ها، آپارتمان‌های اجاره‌ای، هتل‌های بزرگ و کوچک، فروشگاه‌ها و مغازه‌های خرید سوغاتی تشکیل می‌دهند.

  • اویا (Oia)

اویا یکی از معروف‌ترین روستاهای جزیره‌ی سانتورینی است که در ۱۲ کیلومتری ساحل فیرا قرار دارد. برای پیمودن این فاصله، یک مسیر پیاده‌روی ۳ ساعته را باید طی کنید تا به اویا برسید. از جاذبه‌های اصلی روستا می‌توان به خانه‌های ساخته شده بر روی صخره‌ها و منظره‌ی زیبای غروب آفتاب اشاره کرد. اقتصاد این منطقه نیز به شدت وابسته به گردشگری است.

هتل‌ها، رستوران‌ها و مغازه‌های این بخش، بسیار لوکس و گران قیمت هستند و اویا گران‌ترین منطقه در جزیره‌ی سانتورینی محسوب می‌شود. این روستا همچنین محل توقف کشتی‌های تفریحی(کروز) است. بنابراین در زمان‌هایی از سال که تعداد گردشگران در سانتورینی به اوج خود می‌رسد، این منطقه بسیار شلوغ و پر رفت و آمد می‌شود.

  • کاماری (Kamari)

کاماری که در جنوب شرقی جزیره‌ی سانتورینی واقع شده، روستایی ساحلی است. این روستا  محیطی بسیار آرام دارد و کسانی که می‌خواهند ساعاتی را به دور از شلوغی و سر و صدای مناطقی همچون فیرا بگذرانند، می‌توانند به این روستا بروند. امکان بازدید از قسمت‌های مختلف روستا، هم به صورت پیاده و هم با ماشین وجود دارد. کسانی که قصد دارند شب را در کاماری بگذرانند می‌‌توانند برای اقامت از پانسیون‌های کوچکی که در این روستا وجود دارد، استفاده کنند.

  • ساحل پریسا (Perissa)

پریسا یک روستای ساحلی کوچک در جنوب شرقی جزیره سانتورینی است که در فاصله‌ی۱۲ کیلومتری فیرا قرار دارد. ماسه‌های سیاه رنگ و گدازه‌ای ساحل، آب‌های شفاف و کریستالی و امکانات و تفریحات متنوع ساحلی باعث می‌شود که گردشگران زیادی به ویژه از اواسط تابستانِ هر سال به این منطقه وارد شوند. این روستا در عین دارا بودن ویژگی‌های مدرن، چهره‌ی سنتی خود را نیز حفظ کرده است. در بخش زیادی از ساحل، تخت‌ها و چترهایی دیده می‌شوند که برای استراحت و آفتاب گرفتن می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. وجود هتل‌ها، رستوران‌ها و کافه‌های متنوع و متناسب با سلایق و بودجه‌های مختلف، از دیگر امتیازات روستای پریسا در جزیره‌ی سانتورینی است.

  • ناحیه‌ی باستان‌شناسی آکروتیری (Akrotiri)

آکروتیری روستایی مدرن در جنوب غربی جزیره‌ی سانتورینی است. این روستا چشم‌اندازی کامل از آتشفشان و دهانه‌ی آتشفشانی را در اختیار می‌گذارد. اما این ویژگی تنها دلیلِ معروفیت آکروتیری نیست. درفاصله‌ی کوتاهی از این روستای مدرن، ناحیه‌ی باستان‌شناسی آکروتیری قرار دارد که خرابه‌های یک سکونتگاه باستانی در آن قرار گرفته است. گفته می‌شود که این منطقه در هزاره‌ی پنجم پیش از میلاد -عصر نوسنگی- مسکونی بوده که با فوران آتشفشانی ۳۶۰۰ سال پیش نابود شده است. این بخش از آکروتیری یکی از بهترین مکان‌های باقی‌مانده از عصر نوسنگی در کل یونان است.

  • ووتوناس (Vothonas)

روستای ووتوناس چهره‌ای کاملاً متفاوت از روستاهای دیگرِ جزیره‌ی سانتورینی دارد. این روستا در داخل درّه‌ای تنگ قرار گرفته و خانه‌های آن از سنگ‌ها و صخره‌های این درّه ساخته شده است. اگر می‌خواهید مکانی متفاوت از سایر قسمت‌های سانتورینی را تجربه کنید حتما به این روستا سربزنید. در ووتوناس یک کلیسای قدیمی به نام «سنت آن» وجود دارد که مربوط به سال ۱۸۲۷ میلادی است.

  • ثیرای باستانی

ثیرای باستانی در بالای کوه مسا وونو (Mesa Vouno)، در شرقِ کوه الیاس پیامبر و بین دو روستای ساحلی پریسا و کاماری در جزیره‌ی سانتورینی قرار دارد. این مجموعه، خرابه‌های به جا مانده از یک شهرِ مسکونی مربوط به اوایل قرن نهم پیش از میلاد است. اشیاء به دست آمده از این منطقه، در موزه‌ی باستان شناسی فیرا نگهداری می‌شوند.

  • موزه‌ی باستان‌شناسی ثرا (فیرا)

موزه‌ی باستان شناسی ثرا، موزه‌ای فوق‌العاده و جذاب است که در مرکز سانتورینی یعنی شهر فیرا، و بسیار نزدیک به ایستگاه ماشین‌های کابلی واقع شده است. این موزه‌ی با ارزش، دیدی از گذشته‌ی جزیره در اختیار بازدیدکنندگان قرار خواهد داد و برای علاقه‌مندان به آشنایی با فرهنگ‌های دیگر و کسانی که می‌خواهند در مورد تاریخ سانتورینی بیشتر بدانند مکانی عالی و جالب خواهد بود. موزه‌ی باستان شناسی ثرا، مجموعه‌های مختلفی نظیر مجسمه‌ها، گلدان‌ها، پیکره‌های سفالین و کتیبه‌های مربوط به دوره‌های تاریخی دوری، هلنیستی، رومی و بیزانسی را در خود جای داده است. ورود به این موزه برای عموم آزاد است.

  • موزه‌ی ثیرای ماقبل تاریخ

در موزه‌ی ماقبل تاریخی ثیرا، اشیاء به دست آمده از ناحیه‌ی باستان‌شناسی آکروتیری و سایر قسمت‌های جزیره به نمایش گذاشته می‌شود، که قدمت برخی از این اشیاء کشف شده به عصر نوسنگی (۵ هزار سال پیش از میلاد) تا قرن ۱۷ پیش از میلاد می‌رسد. این موزه آثار باستانی فراوانی نظیر سرامیک‌های زینتی، اشیاء آیینی و مذهبی، گلدان‌های سنگی و سرامیکی، ابزارهای برنزی و تابلوهای نقاشی پیچیده را در خود جای داده است.

  • پیرگوس (Pyrgos)

روستای پیرگوس در فاصله ۸ کیلومتری جنوب شرقی فیرا و در بالای تپه‌ای قرار گرفته است. این روستا، بلندترین منطقه در جزیره‌ی سانتورینی بوده و تعداد ساکنان آن ۷۰۰ نفر است. نقاطی در پیرگوس وجود دارند که از آنجا می‌توانید چشم‌اندازی کامل از تمام جزیره داشته باشید. خانه‌های سفید و زیبای روستایی با معماری سیکلادی که در بخش‌های مختلف آن به چشم می‌خورند، از دیدنی‌های این منطقه است. در کنار رستوران‌های محلی که غذاهای عالی ارائه می‌دهند، چندین کافه تریا، هتل، گالری و تعدادی مغازه نیز وجود دارد.

  • صومعه‌ی الیاس نبی

در سراسر سانتورینی کلیساها و صومعه‌های بزرگ و کوچک زیادی را می‌توانید مشاهده کنید که یکی از آن‌ها صومعه‌ی باشکوه الیاس پیامبر است. این صومعه در قله‌ی کوه الیاس پیامبر، که در لبه‌ی جنوب شرقی سانتورینی و در فاصله ۳ کیلومتری روستای پیرگوس که بلندترین منطقه مسکونیِ سانتورینی است، قرار دارد. صومعه‌ی الیاس نبی در سال ۱۷۱۱ میلادی توسط دو راهب ساخته شد. هم اکنون مجموعه‌ای از نشان‌های مذهبی، کتاب مقدس، آثار مربوط به مذهب ارتدکس یونانی و اشیا و کتاب‌های مربوط به کلیسا در این صومعه وجود دارد که در معرض دید عموم قرار می‌گیرد.

تفریح و خوش‌گذرانی در جزیره‌ی سانتورینی

جزیره‌ی سانتورینی به حدی زیباست که می‌توانید از لحظه لحظه‌ی بودن در آن لذت ببرید و تفریح کنید. قدم زدن در روستاهای زیبای آن که بر روی صخره‌های جزیره بنا شده‌اند، پیاده‌روی در سواحل شنی سیاه و گدازه‌ای، تماشای غروب خورشید در دریای اژه، شنا کردن و استفاده از تفریحات آبی، بازدید از موزه‌ها و مکان‌های تاریخی و امتحان کردن غذاهای متنوع و خوشمزه‌ی سانتورینی از جمله کارهایی هستند که می‌توانید در این جزیره‌ی رؤیایی انجام دهید.

اقامت در سانتورینی

بهترین مکان‌ها برای اقامت آن‌هایی هستند که در لبه‌ی دهانه‌ی آتشفشانی (Caldera) قرار گرفته‌اند. مناطقی همچون فیرا، اویا، فیروستفانی (Firostefani)، ایمروویگلی (Imerovigli)، که هتل‌ها و ویلاهای بسیار زیبا با تراس‌ها و استخرهای بزرگ و بسیار لوکس دارند. اما توجه داشته باشید که این مناطق بسیار گران هستند. در فیرا و فیروستفانی می‌توان گزینه‌های متوسط‌‌تری پیدا کرد؛ اما تقریباً تمامی هتل‌ها و اقامتگاه‌های اویا و ایمروویگلی گران‌قیمت هستند.

اگر قصد دارید از مکان‌های نسبتاً ارزان‌تری برای اقامت استفاده کنید، می‌توانید از هاستل و پانسیون بسیار خوبی که در حومه‌ی فیرا وجود دارند، استفاده کنید که قیمت مناسبی هم دارند.

چنانچه علاقه‌مند به استراحت و تفریح در مناطق ساحلی هستید، می‌توانید در پریسا یا کاماری بمانید و با اتوبوس به مناطقی همچون فیرا بروید. از مزایای ماندن در این سواحل، دور بودن از شلوغی شهرها و روستاهای دیگر و همچنین قیمت‌های معقول‌ترِ آن است.

مناسب‌ترین زمان برای رفتن به سانتورینی

بهترین و مناسب ترین زمان برای رفتن به جزیره‌ی سانتورینی از ماه سپتامبر تا اکتبر و از آوریل تا ماه مه است. در این ماه‌ها هوا نسبتاً گرم بوده و جزیره خلوت‌تر است.

تابستانِ سانتورینی نیز همانند سایر جزایر سیکلادس، ‌شلوغ‌ترین فصل سال است. بنابراین برای اینکه بتوانید از ژوئن تا آگوست به جزیره بروید باید از ماه‌ها قبل همه چیز را رزرو کنید. در این بازه‌ی زمانی، قیمت‌ها بسیار گران بوده و جزیره بسیار شلوغ و مملو از گردشگر است.

در فصل زمستان قیمت‌ها به شدت کاهش می‌یابد، اما توجه داشته باشید که دمای هوا برای آفتاب گرفتن مناسب نیست و تعداد روزهای بارانی جزیره در این فصل نسبتاً زیاد است.

در فصل بهار نیز جزیره‌ی سانتورینی تقریباً خلوت است و از ماه مه گردشگران به سمت جزیره سرازیر می‌شوند.