کشور استرالیا به عنوان یکی از بهترین مقاصد مهاجرتی از دید بسیاری از مردم جهان از جمله ایرانیان از دیرباز تا به امروز قرار داشته است؛ به طوری که سالانه صدها هزار نفر، از طریق ویزای تحصیلی، کاری، سرمایه‌گذاری، الحاق به خانواده، ویزای تلنت و… برای مهاجرت به استرالیا اقدام می‌کنند. بنابراین این حجم از محبوبیت و تقاضا برای سفر و زندگی در استرالیا، ایجاب می‌‌کند که به صورت مختصر و مفید و در عین حال، کافی و با اشاره به همه سرفصل‌های مهم، درباره شرایط زندگی در این کشور اطلاعات و توضیحات لازم را بدهیم؛ پس با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

جغرافیا و آب و هوا

استرالیا ششمین کشور بزرگ جهان است که در قاره اقیانوسیه قرار دارد، بنابراین طبیعی است که طیف وسیعی از مناطق آب و هوایی را در خود پوشش دهد؛ از مناطق استوایی در شمال گرفته تا مناطق خشک داخلی و مناطق معتدل در جنوب این کشور. اما به طور میانگین استرالیا دارای آب و هوای معتدل و مایل به گرم است که دارای تابستان‌های گرم و مرطوب بوده و زمستان‌های آن چندان سرد نیست و معمولا کوتاه‌تر نیز می‌باشد. در استرالیا به دلیل موقعیت جغرافیایی، فصل‌ها برعکس با دیگر کشورهای دنیا است.

وضعیت فرهنگ و بافت جمعیت

وضعیت فرهنگ و بافت جمعیت

استرالیا یکی از کشورهای بسیار سطح بالا از جمله از نظر فرهنگ و بافت جمعیتی در خود است. استرالیا کشوری مهاجرپذیر است و به وضوح به ویژه در شهرهای بزرگ و محبوب آن می‌توان جوامع چندفرهنگی را مشاهده نمود. در همین، حال استرالیا همواره اصالت بافت جمعیتی خودش را حفظ کرده و در پذیرش بی رویه مهاجران اغراق نکرده است و معمولا مهاجران با کیفیتی را به سمت خود جذب می‌کند. جمعیت استرالیا ۲۷ میلیون نفر است که ۳۰ درصد جمعیت این کشور مهاجران هستند. تعداد ایرانیان در استرالیا تقریبا ۱۲۰ هزار نفر می‌باشد.

شاخص‌های کیفی زندگی و حقوق بشر

در جدول زیر بدون توضیحات مازاد، رتبه بندی‌های استرالیا در چندی از شاخص‌های اصلی کیفی زندگی و حقوق بشر آورده شده است:

معیار رتبه در جهان
دموکراسی ۸
امنیت ۱۳
آزادی مطبوعات ۱۵
ادب و رفتار دوستانه ۷
رفتار ضد نژادپرستانه ۹
متانت و پرهیز از خشونت ۱۸
سواد ۷
شادی مردم ۱۱
برابری جنسیتی ۸
ملی‌گرایی ۵

شرایط تحصیل در استرالیا

استرالیا از بابت برتری نظام آموزشی و داشتن دانشگاه‌های با رتبه‌های زیر ۱۰۰ جهانی، در رتبه سوم جهان قرار دارد. همچنین این کشور پس از آمریکا، کانادا و انگلیس، چهارمین مقصد بزرگ با بیشترین تعداد دانشجویان بین المللی در خود است. از آنجا که موضوع مقاله برای اطلاعات متقاضیان مهاجرت به این کشور است، بنابراین جا دارد که توصیه اکید داشته باشیم که تحصیل در استرالیا در حال حاضر، بهترین، سریع‌ترین و مطمئن‌ترین روش برای مهاجرت به این کشور می‌باشد. شما اگر مدارکتان تکمیل باشد (مدرک تحصیلی، مدرک زبان، انگیزه نامه و…) در کمتر از ۶ ماه می‌توانید به ویزای استرالیا دست پیدا کنید. همچنین پس از اتمام تحصیل، صرفا با ۱۲ الی نهایت ۲۴ ماه اشتغال در این کشور، می‌توانید برای اخذ اقامت دائم استرالیا درخواست دهید.

هزینه تحصیل در استرالیا می‌تواند بسیار متغیر باشد اما به طور عمومی با یک میانگین گیری کلی از رشته‌ها، مقاطع تحصیلی، دانشگاه‌ها و… شهریه دانشگاه‌های این کشور بین ۳۰ تا ۴۴ هزار دلار استرالیا در سال است. همچنین توجه داشته باشید که ویزای تحصیلی این کشور، به هر متقاضی اجازه همراهی همسر و کلیه فرزندان زیر ۱۸ سال را خواهد داد که همسر اجازه کار و فرزندان نیز حق تحصیل در این کشور را خواهند داشت.

شرایط اشتغال، درآمد و بازار کار

شرایط اشتغال، درآمد و بازار کار

استرالیا دارای بازار کار بسیار بزرگ و پر رونقی است. همچنین استرالیا کشوریست مشهور به حقوق‌ها و دستمزدهای بسیار بالا که فرصت‌های شغلی بسیار زیاد و متنوعی را در اختیار هر رشته و تخصص در این کشور قرار می‌دهد. به غیر از حقوق‌ها و دستمزدها، میزان مزایای شغلی و همچنین رضایت شغلی نیز در استرالیا بسیار بالا است. میزان نرخ بیکاری در استرالیا مطابق با آخرین آمار، ۳.۸ درصد است که نرخ بسیار خوبی بوده و این نرخ معمولا با ثبات بسیار خوبی در طول زمان حفظ می‌شود. متوسط حقوق و درآمد در استرالیا ۵ هزار دلار در ماه یا همان ۶۰ هزار دلار در سال است. اما با حضور در بازار کار این کشور، به سرعت متوجه خواهید شد که با یک تخصص نسبی به ویژه در زمینه‌های محبوب و پرتقاضا در این کشور، به راحتی حقوق و دستمزد شما به بیش از ۸۰ و حتی ۱۰۰ هزار دلار در سال خواهد رسید. بهترین تخصص‌ها برای مهاجرت به استرالیا عبارتند از:

  • مهندسی
  • حسابداری
  • پرستاری
  • علوم کامپیوتر
  • علوم پزشکی
  • تعلیم و تربیت
  • خودرو
  • فناوری اطلاعات
  • دندانپزشکی
  • مهمان نوازی
  • تاسیسات و لوله کشی
  • آشپزی

هزینه‌های زندگی

به همان نسبت که حقوق‌ها و درآمد در استرالیا بالاست، تقریبا به همان نسبت نیز هزینه‌های زندگی در این کشور به نسبت دیگر کشورهای جهان بالاتر است. اما باید در نظر گرفت که اولا سطح کیفیت و استانداردهای زندگی در این کشور بسیار بالاست و دوما همانطور که اشاره شد، در صورت شاغل بودن در این کشور، به همان نسبت حقوق و درآمد شما بالا خواهد بود و جدای از این، در کل تناسب میان هزینه‌های زندگی در مقابل میزان درآمد در استرالیا بسیار خوب و متوازن است. همچنین سطح هزینه‌های زندگی در استرالیا به شدت به شهر محل سکونت شما نیز بستگی دارد و بسیاری از شهرهای محبوب این کشور دارای هزینه‌های بسیار کمتر به نسبت شهرهای بزرگ این کشور هستند.