معاون گردشگری از موافقت هیات دولت با «لغو یک‌طرفه» ویزای ایران برای اتباع چین خبر داد. این طرح پس از ابلاغ هیات دولت، فقط برای اتباع چینی اجرا می‌شود و ایرانی‌ها برای سفر به این کشور، همچنان باید ویزا دریافت کنند.

به گزارش سفرزون به نقل ایسنا، لغو روادید ایران و چین از سال ۱۳۹۵ مطرح شده است اما سفیر چین در ایران تا یک سال پس از طرح چنین موضوعی نسبت به آن ابراز بی‌اطلاعی می‌کرد. پانگ سن به ایسنا گفته بود: «تاکنون صحبتی درباره لغو ویزا از سوی ایران با چین مطرح نشده است.»

saadatrent

ایران در گام بعدی و در شرایطی که طرفین نگرانی‌هایی درباره حواشی سفر بدون ویزا داشتند، طرح «لغو ویزای گروهی» را مطرح کرد که مورد توافق وزارت امور خارجه و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری واقع شد که به همراه پیشنهادهای دیگری چون «لغو یک‌طرفه ویزای ایران برای اتباع چین» یا «لغو ویزای گروهی با چین»، «صدور ویزای رایگان تزانزیت در فرودگاه بین‌المللی امام خمینی» و «حذف مهر ورود در پاسپورت» به هیات دولت ارائه شد که در جلسه هفته گذشته، رییس‌جمهور با هدف توسعه گردشگری، با برخی از این بندهای پیشنهادی موافقت کرد.

رییس‌جمهور هفته گذشته نیز با صدور مصوبه «حذف مهر ورود به ایران از گذرنامه اتباع خارجی» موافقت کرد. وزارت امور خارجه این طرح را از بهمن‌ماه سال ۱۳۹۶ در فرودگاه بین‌المللی تهران آغاز کرده بود که از مهرماه سال ۹۷ نیز در سایر مبادی ورودی به کشور فراگیر شد.

اکنون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از موافقت هیات دولت با تصویب طرح لغو یک‌طرفه ویزای ایران برای اتباع چین خبر داده است. ولی تیموری ـ معاون گردشگری ـ گفته است: «این پیشنهاد حاصل توافق کارگروهی متشکل از رییس سازمان میراث‌فرهنگی، ‌صنایع دستی و گردشگری و وزیر امورخارجه بود که موافقت هیات دولت را برای تصویب دریافت کرد و حالا باید فرآیند ابلاغ آن طی شود تا به مرحله اجرا برسد.»

چین یکی از بازارهای هدف اصلی و اولویت گردشگری ایران است. در سال ۲۰۱۷ جمعیتی در حدود ۱۲۹ میلیون چینی به خارج از این کشور سفر کردند که در همان سال سهم ایران از این گردشگران کمتر از ۷۰ هزار نفر بود.