جادوی معماری سنتی، نبض تپنده‌ای در دل اصفهان دارد و در گوشه‌وکنارش، این هنر ریشه داده است. این شهر کاریزماتیک، مجموعه‌ای از بناهای تاریخی است که هر کدامش رمز و رازی مهیج دارد و در دل زاویه‌های هندسی آن، زیبایی‌ها جلوه‌گر هستند. مدرسه چهارباغ اصفهان یکی از بناهایی است که هنر معماری صفویه را به خوبی نشان می‌دهد. این بنا از آخرین بازمانده‌های دوره‌ی تاریخی صفوی است که به نام‌های مدرسه سلطانی و مادرشاه هم شناخته شده است. با سفرزون همراه شوید تا سری به خیابان چهارباغ عباسی بزنیم و ماجراجویی را در مدرسه‌ی تاریخی این خیابان شروع کنیم.

saadatrent


نمای ۳۶۰درجه مدرسه چهار باغ اصفهان

 

آدرس مدرسه چهار باغ اصفهان روی نقشه گوگل

مدرسه چهارباغ ، شاهکاری خوش‌رنگ‌ولعاب در قلب اصفهان

مدرسه چهارباغ
عکس از مصطفی معراجی

مدرسه چهارباغ در زمان شاه سلطان حسین صفوی، آخرین پادشاه صفوی ساخته شده و به همین دلیل به نام مدرسه سلطانی هم معروف بوده است. این مکان به‌عنوان مرکزی برای آموزش علوم دینی به طلاب بنا شد و درآمد چند مرکز اقتصادی آن زمان، از جمله کاروانسرای مادرشاه، همان کاروانسرای عباسی امروزی و بازار شاهی، وقف این مدرسه بوده است. این کاوانسرا و بازارچه در همسایگی مدرسه بود‌اند و توسط مادر سلطان حسین وقف شده‌اند؛ به همین منظور نام مدرسه مادرشاه از دیگر نام‌هایی است که این بنا به آن شهره شده است.

همچنین چهارباغ، نام دیگر این مدرسه، از خیابان مشهور اصفهان که این بنا در آن واقع شده، گرفته شده است. این بنا با نمایی چهار ایوانی، هر گوشه‌اش تابلویی دیدنی از پتانسیل‌های گردشگری اصفهان است و مثل دیگر سازه‌های اصفهانی، ترکیب هوش معماری سنتی با خلاقیت هنر ایرانی را نشان می‌دهد.

نبض تپنده‌ی هنر و معماری در گوشه‌به‌گوشه‌ی بنا

کاشی‌کاری‌های خوش‌رنگ
عکس از مصطفی معراجی

سبک و سیاق معماری خوش‌آب‌ورنگ اصفهانی در بند بند این مدرسه موج می‌زند و زیبایی‌اش هوش از سر شیفتگان هنر می‌برد. کاشی‌کاری‌های هنرمندانه گنبد مدرسه، دنیایی از رمز و راز و لطافت را به بنا بخشیده و آن را تبدیل به موزه‌ای از کاشی‌های رنگارنگ کرده تا چشم‌ها در نقوش بی حد و مرز آن غرق ‌شوند. هنر کاشی‌کاری در این مدرسه مثال‌زدنی شده و دلیل زیبا و محکمی برای شاهکار دانستن این بنا شده است. در زرین بنا، حجت را تمام کرده و جلوه‌گری را به‌عنوان ویژگی‌ای تمام نشدنی به مدرسه چهارباغ بخشیده است.

گچ‌‍‌بری چهارباغ - عکس از مصطفی آقا بیگی
گچ‌‍‌بری چهارباغ - عکس از مصطفی آقا بیگی
عکس از مصطفی معراجی
عکس از مصطفی معراجی
پنجره‌ی زیبای مدرسه - عکس از مصطفی آقابیگی
پنجره‌ی زیبای مدرسه - عکس از مصطفی آقابیگی

بدون شک این در از نظر طلاکاری و قلم‌زنی شاهکاری قلمداد می‌شود که زبردستی هنرمندان اصفهان را به رخ می‌کشد. در کنار این زیبایی‌ها، منبر مرمری مدرسه، کتیبه‌ها و اتاق مخصوص شاه سلطان حسین، به ارزش تاریخی بنا افزوده و آن را دیدنی‌تر کرده است. پنجره‌های چوبی و مشبک ساختمان، هنر را در این بنا زنده‌تر و پویاتر کرده و دریچه‌ای برای پیوند نور و روشنایی به این سرای مجلل اصفهانی شده است. ردیف درختان چنار، آرامش را در باغ با صفای این مدرسه سبز کرده‌اند و با قد‌وقامت سر به فلک کشیده و شاخه‌های قطور و کهنسال‌شان، جذابیت بنا را چند برابر کرده‌اند. جوی آب زلال در کنار این درختان، دل‌‎نوازی این بنای تاریخی را بیش‌تر کرده و زیبایی آن را چشمگیرتر کرده است.


در سفرزون بیشتر بخوانید: مراکز خرید اصفهان ، لذت خرید در شهر کاشی‌های فیروزه‌ای


سیری در مدرسه چهارباغ

نقش و نگار مدرسه - عکس از مصطفی آقا بیگی
نقش و نگار مدرسه - عکس از مصطفی آقا بیگی

جذابیت بی‌نظیر این مدرسه از ورودی آن شروع می‌شود. سردر ورودی با آن کاشی‌کاری‌های هنرمندانه و ظریف، مقرنس‌کاری‌های پر نقش و نگار و کتیبه‌ی نستعلیق روی کاشی‌های آبی‌رنگ، نگاه‌تان را در  همان ابتدای ورود جذب می‌کند. کافی است کمی نگاه‌تان را پایین‌تر بیاورید تا عظمت در طلایی‌رنگ، هوش از سرتان ببرد. سکوهای مرمری کنار در، حس دلنشین معماری‌های سنتی را به خوبی منتقل می‌کنند و طاق‌نماهای آجری اطراف ورودی، شکوه و بزرگی بنا را در همان ابتدای کار به رخ می‌کشند.

خرید بلیط هواپیما تهران اصفهان
رزرو هتل داخلی

وقتی که هنر مجذوب‌تان می‌کند

هنر کاشی‌کاری - عکس از مصطفی معراجی
هنر کاشی‌کاری - عکس از مصطفی معراجی
عکس از مصطفی معراجی
عکس از مصطفی معراجی
عکس از مصطفی معراجی
عکس از مصطفی معراجی

کاشی‌کاری هشتی ورودی، زیبایی فوق‌العاده‌ای دارد و قبل از رسیدن به حیاط ذهن شما را درگیر نقش و نگار خود می‌کند. مدرسه چهارباغ یک معماری اصیل اصفهانی، با المان‌های برون‌گرا را در مقابل شما نمایان می‌کند. گنبد و مناره‌ها، نگین این مجموعه هستند و حجره‌های این مدرسه که با طراحی یکسان، مخصوص اقامت طلاب بوده، در اطراف گنبد، مجموعه‌ی خوش نقشی به‌وجود آورده‌اند. سرسبزی باغ و درختان سر به فلک کشیده و جوی سرزده به این باغ، طراوت را به این مدرسه‌ی دینی بخشیده و در انتقال حس سرزندگی سهم بالایی دارند. از دیگر المان‌های عرفانی مدرسه که هنر در آن متبلور شده است، شبستانی مسقف با در منبت‌کاری شده است که محراب‌هایی زیبا در آن جا خوش کرده‌اند.

مدرسه چهارباغ اصفهان

یکی از شاهکارهای سنگ‌تراشی مدرسه چهارباغ ، دو ظرف بزرگ سنگی است که یکی در سرسرای ورودی و دیگری در صحن مدرسه، روبه‌روی ایوان جنوبی قرار گرفته‌اند و روی آن‌ها هنر خوشنویسی به شکل کتیبه‌ای منحصربه‌فرد خودنمایی می‌کند. در این مجموعه، این دو ظرف بزرگ سنگی را به‌منظور وضو گرفتن، پر از آب می‌کردند و به همین دلیل به آن‌ها سنگاب می‌گفتند.

مدرسه‌ای به رنگ عرفان و هنر

فضای باغ

به محض این‌که وارد مدرسه چهارباغ شوید، دنیایی از زیبایی‌های معماری سنتی اصفهان منتظرتان هستند تا جلوی چشمتان صف ببندند. در قدم‌به‌قدم این ماجراجویی، رازهایی از اصالت و زیبایی‌های بومی نهفته است که دیدن‌ و درک‌شان، تصویر فوق‌العاده‌ای از عظمت هوش و هنر ایرانی را در مقابل‌تان نمایان می‌کند. این مدرسه‌ی باشکوه امروزه با نام مدرسه علمیه امام صادق (ع) معرفی می‌شود و همچون رسم روزگار صفوی، مکانی برای فراگیری علوم دینی است. اگر شیفته‌ی ذوق و هنر معماری سنتی اصفهان هستید و ازدیدن زوایای هندسی این سبک و سیاق لذت می‌برید، نظرتان را درمورد این بنا با سفرزون درمیان بگذارید. ما منتظرتان هستیم.