سایداسفر

معروف‌ترین موزه‌های جواهرات جهان معمولا به دلیل طلا و جواهرات خاصی که در آنها نگهداری می‌شوند شهرت یافته‌اند. اگر به جواهرات علاقه داشته باشید، سر زدن به این موزه‌ها می‌تواند برای شما جذاب و هیجان‌انگیز باشد.

در این موزه‌ها جواهرات پادشاهان و ملکه‌ها و افراد مشهور به معرض نمایش گذاشته می‌شوند. همچنین بازدید از الماس‌های خام و سنگ‌های قیمتی در این موزه‌ها بسیار سرگرم‌کننده است، زیرا تغییرات این سنگ‌ها از زمان استخراج تا زمان تبدیل شدن به جواهرات را به شما نشان می‌دهند. اگر می‌خواهید این موزه‌ها را بشناسید و درباره آنها اطلاعات کسب کنید، در ادامه همراه ما باشید تا معروف‌ترین موزه‌های جواهرات را به همراه جواهرهای معروف هرکدام به شما معرفی کنیم.

معرفی معروف‌ترین موزه‌های جواهرات دنیا

موزه‌های جواهرات در سراسر جهان طرفداران مخصوص به خود را دارند. افرادی که به جواهرات علاقمند هستند حس خوبی از این موزه‌ها می‌گیرند و می‌توانند زمان زیادی را در این مکان‌ها سپری کنند. در ادامه زیباترین و مشهورترین موزه‌های جواهرات در جهان را به شما معرفی می‌کنیم:

  • موزه ویکتوریا و آلبرت

  • موزه خزانه‌داری وین اتریش

  • موزه جواهرات ملی ایران

  • موزه اسلحه خانه کرملین

  • موزه دنیای کریستالی سواروسکی

  • موزه تور کارگاهی H.Stern

  • موزه جواهرات سلطنتی رگالیا

  • موزه طلای کلمبیا

موزه ویکتوریا و آلبرت

​ موزه ویکتوریا و آلبرت که به نام V&A هم شناخته می‌شود، در لندن قرار دارد. به جرأت می‌توان گفت که این موزه بهترین و جذاب‌ترین موزه جواهرات در سراسر جهان است. V&A همچنین به‌عنوان بزرگترین موزه جواهرات و لوازم تزئینی در جهان شناخته می‌شود.

این موزه در سال ۱۸۵۲ افتتاح شد و هم اکنون بیش از شش هزار قلم اشیا در آن وجود دارد. این موزه کامل‌ترین موزه جواهرات در دنیا است و اگر نمی‌توانید برای دیدن این موزه به انگلستان سفر کنید، می‌توانید به تور مجازی بروید و از تماشای این موزه لذت ببرید.

موزه خرانه داری وین اتریش

موزه خزانه‌داری در شهر وین اتریش قرار دارد. این موزه بخشی از کاخ هافبورگ است و در قرن سیزدهم ساخته شده است. موزه خزانه‌داری یکی از بهترین موزه‌هایی است که مجموعه جواهرات در آن نگهداری می‌شود. این جواهرات طی سال‌های خیلی طولانی گردآوری شده‌اند و بیشتر آنها به خانواده‌های سلطنتی اتریش تعلق دارند.

یکی از بزرگترین و بهترین زمردهای جهان هم در این موزه نگهداری می‌شود. این موزه یکی از جاذبه‌های گردشگری وین هم به شمار می‌رود و توریست‌های زیادی همه ساله از آن دیدن می‌کنند.

موزه جواهرات ملی ایران

یکی از معروف‌ترین موزه‌های جواهرات در دنیا، موزه جواهرات ملی ایران است. این موزه در خیابان فردوسی تهران و در داخل ساختمان بانک مرکزی واقع شده و جواهرات خیلی خاصی در آن نگه‌داری می‌شوند.

موزه جواهرات ملی دولتی است و به‌عنوان برزرگترین موزه دولتی در دنیا شناخته می‌شود. تمام جواهرات مربوط به سلاطین ایران از قرن شانزدهم به بعد در این موزه هستند. شما می‌توانید به‌راحتی به این موزه مراجعه کنید و از تماشای اقلام موجود در آن لذت ببرید.

موزه اسلحه خانه کرملین

موزه زرادخانه یا اسلحه حانه کرملین در سال ۱۸۰۸ در مسکو روسیه راه‌اندازی شد. اقلام و اشیای بسیار خاصی در این موزه به چشم می‌خورند که شامل الماس، جواهرات خاص و همچنین سنگ‌های طبیعی هستند. همان‌طور که از نام این موزه پیداست، در کاخ کرملین قرار دارد.

این موزه یکی از نمادهای دولت روسیه است. همچنین کاخ کرملین هم که در فهرست جهانی یونسکو ثبت شده، در جهان بسیار معروف است و باعث محبوبیت این موزه نیز شده است. اقلام خاصی در این موزه وجود دارند که بازدید از آن را هیجان‌انگیز می‌کنند.

موزه دنیای کریستالی سواروسکی

موزه دنیای کریستالی سواروسکی در سال ۱۹۹۵ در اتریش افتتاح شد. زمان افتتاح این موزه مصادف با صدمین سال تأسیس شرکت جواهرات سواروسکی بود. این موزه در بین مردم اتریش و توریست‌ها محبوبین بسیاری دارد و دلیل آن هم فضای گسترده و وجود کریستال‌های فوق‌العاده دیدنی است. یک ابر کریستالی در این موزه قرار دارد که با ۸۰۰ هزار کریستال دست‌ساز ساخته شده است.

موزه تور کارگاهی H.Stern

موزه تور کارگاهی H.Stern بخشی از شرکت جواهرات لوکس H. Stern است. این شرکت در سال ۱۹۴۹ در ریودوژانیرو تأسیس شد و کارگاه تولیدی آن هم در همین شهر در برزیل قرار دارد و مردم می‌توانند از روند تولید جواهرات در این کارگاه دیدن کنند.

جذابیت این موزه به دلیل همین تماشای روند طراحی و تولید جواهرات است. بازدیدکنندگان در این کارگاه می‌توانند از تمام مراحل تولید و ساخت جواهرات، کار در آزمایشگاه و… بازدید کنند.

کشور برزیل تنها منبع سنگ سلطنتی توپاز است و همین موضوع باعث شده تا جواهرات خاص و منحصربه‌فردی در این موزه یافت شوند. شما در این موزه می‌توانید از تمام مراحل تبدیل سنگ خام به جواهر دیدن کنید.

موزه جواهرات سلطنتی رگالیا

موزه جواهرات سلطنتی رگالیا در استکهلم سوئد قرار دارد. این موزه خانه اشیای گران‌قیمت با قدمت چندین قرن است. این موزه در اصل به‌عنوان نماد حکومت سوئد شناخته می‌شود، زیرا تمام اقلام آن مربوط به سلاطین این کشور است.

جالب است بدانید که برخی از اقلام درون این موزه مانند تاج‌ها هنوز هم در برخی از مراسم‌های ویژه در این کشور مورداستفاده قرار می‌گیرند.

موزه طلای کلمبیا

موزه طلای کلمبیا یا Museo del Oro در مرکز شهر بوگوتا قرار دارد. این موزه به‌قدری فوق‌العاده است که مجله نشنال جئوگرافیک در سال ۲۰۱۸ از آن به‌عنوان یکی از بهترین موزه‌های تاریخ کره زمین یاد کرد. در این موزه ۳۴ هزار شیء طلایی وجود دارد که هریک به نوعی خاص هستند و زیبایی خود را دارند.

این موزه در مجموع شامل ۵۵ هزار قطعه جواهرات ارزشمند است که تنها حدود شش هزار عدد از آنها برای بازدید عموم در دسترس هستند.

معرفی جواهرهای معروف موزه‌های سراسر جهان

موزه‌های جواهرات به دلیل اشیای قیمتی و سنگ‌ها و جواهراتی که در آنها نگهداری می‌شوند محبوب هستند. هرکدام از این موزه‌ها یک سری اقلام خاص دارند که به دلیل وجود آنها شهرت یافته‌اند. در ادامه خاص‌ترین و معروف‌ترین جواهرات جهان را به شما معرفی می‌کنیم:

گردنبند زمرد Beauharnais

این گردنبند یکی از جواهرات بسیار معروف در جهان است که توسط ناپلئون بناپارت به دختر خوانده‌اش اهدا شد. این گردنبند نگین‌دار زمرد سبز رنگ هم اکنون در موزه ویکتوریا و آلبرت لندن نگه‌داری می‌شود.

نشان پشم زرین (the Order of the Golden Fleece)

نشان پشم زرین در موزه خزانه‌داری وین اتریش قرار دارد. این نشان، نماد جوانمردی در کلیسای کاتولیک است که به فلیپ سوم در مراسم ازدواجش با پرنسس ایزابل اهدا شده و یکی از نشان‌های معتبر در اروپا است.

الماس اورلوف (Orlov Diamond)

الماس اورلوف نوعی الماس بسیار کمیاب و به رنگ سبزآبی است که اولین بار در هندوستان کشف شد. این الماس هم اکنون در موزه اسلحه‌خانه کرملین در پایتخت روسیه نگهداری می‌شود.

قایق موئیسکا یا قایق الدورادو (Muisca or El Dorado raft)

قایق موئیسکا در موزه طلای کلمبیا قرار دارد. این قایق جواهر نیست، اما مجسمه‌ای ساخته شده از طلا به ابعاد ۱۹.۵ در ۱۰.۱ سانتی‌متر است.

گردنبند الماس ناپلئون (Napoleon Diamond Necklace)

ناپلئون این گردنبند را از یک شرکت معروف به نام Etienne Nitôt and Sons of Paris برای ماری لوئیز که همسر دوم او بود خریداری کرد. این گردنبند ۲۳۴ قطعه الماس دارد و هم‌اکنون در موزه تاریخ طبیعی لندن نگهداری می‌شود.

کلام آخر

معروف‌ترین موزه‌های جواهرات جهان مکان‌هایی دیدنی و هیجان‌انگیز هستند که فرهنگ و رسم و رسومات گذشته را برای شما تداعی می‌کنند. افرادی که به طلا و جواهرات علاقه دارند، می‌توانند در سفرهای خود از این موزه‌ها بازدید کنند و یا اینکه به‌صورت مجازی به تماشای این اشیا بپردازند.