سایداسفر

اول ژانویه زمان آغاز جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۹ است؛ هفدهمین دوره این جام که میزبان این دوره از مسابقات کشور امارات است. اگرچه رقابت نهایی برای کسب میزبانی این تورنمنت فوتبالی بین دو کشور ایران و امارات بود در نهایت به تشخیص کارشناسان AFC، کشور امارات که شرایط بهتری برای میزبانی داشت انتخاب شد. در ابتدا ۱۱ کشور آمادگی خود را برای میزبانی این مسابقات اعلام کرده بودند اما نام ۳کشور لبنان، مالزی و میانمار در همان ابتدا از این فهرست خارج شد. کشورهای چین، عربستان، عمان، بحرین، کویت و تایلند هم از بین کشورهای خواهان امتیاز میزبانی جام ملت‌های ۲۰۱۹ آسیا انصراف دادند و در ادامه تنها بین دو کشور ایران و امارات رقابت برای گرفتن امتیاز میزبانی شکل گرفت. سفرزون در این مطلب شما را با ورزشگاه های امارات که میزبان مسابقات در این تورنمنت مهم فوتبالی در آسیا هستند آشنا می‌کند:

ورزشگاه محمد بن زاید

ورزشگاه محمد بن زاید
ورزشگاه محمد بن زاید
ورزشگاه-محمد-بن-زاید
ورزشگاه-محمد-بن-زاید
ورزشگاه محمد بن زاید ۱
ورزشگاه محمد بن زاید ۱

 

یکی از ورزشگاه های امارات در جام ملت‌های آسیا ورزشگاه محمد بن زاید ، استادیوم چند منظوره واقع در امارات متحده عربی است. این استادیوم به طور عمده برای مسابقات کریکت و فوتبال استفاده می‌شود. این استادیوم ورزشگاه خانگی برای باشگاه فوتبال الجزیره است. ظرفیت این ورزشگاه ۴۲۰۶۵ نفر است. این ورزشگاه در سالهای ۱۹۷۹ تا ۱۹۸۰ با نام الجزیره افتتاح شد. این استادیوم در ابتدا ۱۵۰۰۰ ظرفیت داشت. در بین سالهای ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۹ بازسازی شد و به نام استادیوم محمد بن زاید تغییر پیدا کرد. چمن این استادیوم طبیعی است.

طرح بازسازی این ورزشگاه در سال ۲۰۰۹ توسط راجر تایلیبرت کشیده شد و بازسازی آن توسط معماران  AFL انجام گرفت. این ورزشگاه به عنوان یک پروژه برجسته در منطقه محسوب می‌شود و برای برای طراحی منحصر به فرد آن در سراسر جهان شناخته شده است.

طبقه همکف این استادیوم شامل ورودی VIP، سالن سخنرانی، ۳ اتاق پزشک ، باشگاه بدنسازی و دفاتر مجموعه است. طبقه اول شامل ۳۲ اتاق برای حضور تیم‌های مختلف و برگزاری کمپ و حضور مهمانان مختلف است. طبقه دوم شامل ۴ اتاق رختکن برای بازیکنان و ۲ اتاق رختکن برای داوران و یک اتاق برای تست دوپینگ است. سالن VIP  در طبقه سوم قرار دارد که فضای آن برای حدود ۱۰۰نفر درنظر گرفته شده است. طبقه چهارم ورزشگاه شامل اتاق خبرنگاران،گزارشگران فوتبال و مرکز رسانه‌ و اتاق نظارت است که گنجایش آن برای بیش از ۲۰۰۰ نفر درنظر گرفته شده است.

تیم ملی فوتبال ایران در اولین بازی خود در جام ملت‌های آسیا در ورزشگاه محمدبن زاید ابوظبی در تاریخ ۱۷ دی ۱۳۹۷ ساعت ۲۰:۳۰ به مصاف تیم ملی فوتبال یمن خواهد رفت.

ورزشگاه آل نهیان

آل نهیان ۳
آل نهیان ۳
آل نهیان ۱
آل نهیان ۱
آل نهیان
آل نهیان

 

یکی دیگر از ورزشگاه های امارات برای میزبانی مسابقات جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۹ ورزشگاه آل نهیان است. استادیومی چندمنظوره که در امارات متحده عربی قرار دارد. این ورزشگاه در حال حاضر عمدتا برای مسابقات فوتبال استفاده می‌شود و زمین خانگی تیم فوتبال الوحده است. ظرفیت این استادیوم ۱۲۰۰۰ نفر است و در سال ۱۹۹۵ ساخته شد. این استادیوم در سال ۲۰۱۴ میزبان مسابقات گروهی جام جهانی جوانان ۲۰۱۴ بود. مسئولان اعلام کرده‌اند که ظرفیت این ورزشگاه به مناسبت جام ملت‌های آسیا افزایش خواهد داشت.

بازی دوم تیم ملی فوتبال ایران که حکم صعود ایران از مرحله گروهی را دارد در تاریخ ۲۲دی‌ماه و ساعت ۱۵:۳۰ در ورزشگاه آل‌نهیان ابوظبی مقابل ویتنام برگزار خواهد شد.


در سفرزون بخوانید: جاهای دیدنی ابوظبی ، شهری مدرن بر کرانه‌ی خلیج فارس


ورزشگاه مکتوم بن راشد آل مکتوم

یکی دیگر از ورزشگاه های امارات که میزبان برگزاری مسابقات جام ملت‌های آسیا می‌باشد ورزشگاه مکتوم آل بن مکتوم در دبی است. ورزشگاهی که در ماه اکتبر بازسازی آن تکمیل و به کمیته اجرایی برگزاری مسابقات جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۹ که در امارات برگزار می‌شود تحویل داده شد. این ورزشگاه یک مجتمع ورزشی چند منظوره است که بطور عمده برای مسابقات فوتبال استفاده می‌شود و به عنوان زمین خانگی تیم فوتبال النصر امارات استفاده می‌شود.

مدیرعامل باشگاه النصر امارات اخیرا در صحبت‌های خود با روزنامه البیان گفت: ورزشگاه مکتوم آل بن مکتوم که در گذشته ظرفیت آن ۱۲۰۰۰ نفر بود بعد از بازسازی ظرفیت آن به ۱۵۰۰۰ افزایش یافته است. این ورزشگاه با توجه به استانداردهای اروپایی ساخته شده و با آخرین فناوری‌های امنیتی، روشنایی و تکنولوژی پیشرفته صفحه نمایشگر مجهز شده است. بازی سوم تیم ملی فوتبال ایران در مرحله گروهی که حکم صعود ایران را به عنوان تیم اول امضا می‌کند روز چهارشنبه ۲۶دی ماه ۱۳۹۷ ساعت ۲۰:۳۰ به وقت ایران در این ورزشگاه با تیم ملی عراق برگزار می‌شود.

 

ورزشگاه هزاع بن زاید ، یکی از زیباترین ورزشگاه های امارات

ورزشگاه هزاع بن زاید ۳
ورزشگاه هزاع بن زاید ۳
ورزشگاه-هزاع-بن-زاید
ورزشگاه-هزاع-بن-زاید
ورزشگاه هزاع بن زاید ۵
ورزشگاه هزاع بن زاید ۵

 

این ورزشگاه در لیگ قهرمانان فصل گذشته بیشترین تعداد پنالتی را در خود دیده است. هزاع بن زاید واقع در شهر العین امارات متحده عربی است که در سال ۲۰۱۴ تاسیس شده است. این استادیوم، ورزشگاه خانگی تیم فوتبال العین امارات است و توسط معماران مطرح Pattern Design  طراحی شده و گنجایش آن ۲۵۰۰۰ نفر است که براساس استانداردهای فیفا طراحی شده است. معماری این ورزشگاه به گونه‌ای است که شیوه‌ای جدید در طراحی این‌گونه مکان‌ها را به منطقه خلیج فارس معرفی کرده است.

هویت شهر العین به شکلی جالب و بنیادین در طراحی این ورزشگاه گنجانده شده است. العین که دومین شهر بزرگ در امارات ابوظبی است به خاطر داشتن درختان خرما شهرت فراوانی دارد. طرحی که توسط شرکت Pattern Design  برای ساخت این ورزشگاه صورت گرفته برگرفته از هندسه فراکتال تنه درختان خرما است چرخیده شده اند تا با استفاده از فناوری‌های پارامتریک نمای بیرونی آن به خوبی نمایانگر ایده آن باشد.

 

ورزشگاه هزاع بن زاید ۲
ورزشگاه هزاع بن زاید ۲
ورزشگاه هزاع بن زاید ۱
ورزشگاه هزاع بن زاید ۱
ورزشگاه هزاع بن زاید ۴
ورزشگاه هزاع بن زاید ۴

نکته جالب آن است که نمای این ورزشگاه که به شکل تنه درختان خرما است مثل یک سیستم خنک کننده غیرفعال است که در طول روز بر فضاهای ورزشگاه سایه انداخته و موجب می‌شود که از گرما محفوظ بماند؛ در عین حال نیز امکان جریان یافتن هوای تازه را میسر می‌سازد. سکوی تماشاگران هم که در میان این تنه‌ی درخت واقع شده دارای آسایش حرارتی است و این موضوع به رشد چمن در زمین‌های ورزشگاه هم کمک می‌کند.

ورزشگاه بین المللی شیخ خلیفه

این ورزشگاه چندمنظوره که یکی دیگر از ورزشگاه های امارات است که استادیوم‌های میزبان در جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۹ است، زمین خانگی تیم فوتبال العین امارات است. یکی از مشهورترین رویدادهایی که در این ورزشگاه اتفاق افتاد، برگزاری مسابقات گروه E جام جهانی فوتبال جوانان ۲۰۱۴ و مسابقات قهرمانی آسیا در سال ۱۹۹۶ بود. این استادیوم عمدتا برای برگزاری مسابقات فوتبال مورد استفاده قرار می‌گیرد. گنجایش این ورزشگاه چیزی درحدود ۱۲۰۰۰ است و از فصل ۲۰۰۶-۲۰۰۷ تمام مسابقات باشگاه العین در این ورزشگاه برگزار می‌شود.

ظرفیت این ورزشگاه در حال حاضر ۴۰۰۰ نفر افزایش پیدا کرده است و گنجایش فعلی آن چیزی در حدود ۱۶۰۰۰ نفر است. ورزشگاه شیخ خلیفه که بازسازی و نوسازی شده است آمادگی کامل برای میزبانی مسابقات جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۹ دارد. ورزشگاه شیخ خلیفه در جام ملت‌ها میزبان شش بازی خواهد بود که شامل مرحله یک شانزدهم است.


در سفرزون بخوانید رستوران های امارات ؛ جایی برای تمام سلیقه‌ها


ورزشگاه خالد بن محمد(شارجه)

این ورزشگاه که در شهر شارجه پایتخت فرهنگی امارات متحده عربی قرار دارد استادیومی چند منظوره است که استفاده بیشتر آن برای برگزاری مسابقات فوتبال است اما مسابقات کریکت هم در آن برگزار می‌شود. این مکان در میان ورزشگاه های امارات یک ورزشگاه خانگی تیم فوتبال الشارجه است. ورزشگاه الشارجه در سال ۱۹۷۴ افتتاح شده و گنجایش آن۱۱۰۷۳ نفر است. تیم ملی فوتبال هند آخرین بازی مرحله گروهی خود در جام ملت‌های آسیا را در ورزشگاه شارجه به زمین خواهد رفت. تیم سوریه در مقابل فلسطین، ازبکستان در مقابل عمان، یمن در مقابل عراق که با تیم ایران هم همگروه هستند، هند در مقابل یمن، لبنان در مقابل کره شمالی بازی‌های خود را در این ورزشگاه برگزار خواهند کرد.