مسافرت به خارج از کشور حین یک پرواز خارجی، قوانین و مقرراتی دارد که باید رعایت نمود. بخش مهم این قوانین به وسایلی که می‌توانید در سفر همراه داشته باشید و چیزهایی که در پرواز خارجی حمل آنها ممنوع است باز می‌گردد. اگر شما این موارد را ندانید و وسایل ممنوعه را با خود به فرودگاه ببرید، ناگزی خواهید بود که آنها را تحویل مسئولان مربوطه بدهید و از داشتن آنها محروم خواهید شد. بنابراین بهتر است که پیش از بستن چمدان خود بدانید که وسایل ممنوعه در پرواز خارجی چه چیزهایی هستند تا آنها را با خود به فرودگاه نبرید و دردسر جدا کردن آنها را از سایر وسایل خود هنگام تحویل بار نداشته باشید.

وسایل ممنوعه در پرواز خارجی که باید بدانید

منظور از وسایل ممنوعه در پرواز خارجی چیست؟

هنگامی که با پرواز خارجی به سفر می‌روید، نمی‌توانید هر وسیله‌ای را در ساک و چمدان خود گذاشته و با خود ببرید. ممکن است وسایلی که در پرواز خارجی ممنوعه به حساب می‌آیند، برای پرواز یا سایر مسافران خطرآفرین باشند. از آنجا که امنیت پرواز بسیار اهمیت دارد و برخی از وسایل به شیوه‌های گوناگون آن را به خطر می‌اندازند، نمی‌توان آنها را با خود به سفر برد. علت این است که بعضی از وسایل برای پرواز خطرناک بوده، ممکن است منجر به انفجار، ترساندن مسافران، هواپیماربایی و دردسرهای دیگر بشوند. بنابراین مواردی در استانداردهای جهانی برای مسافرت هوایی خطرناک به نظر می‌رسند، توسط تمامی ایرلاین‌های جهان ممنوع شده است. اگر بلیط هواپیما فلایتیو را در دست دارید، آگاهی از این موضوع و نداشتن چنین وسایلی به شما و همسفرانتان کمک می‌کند که پروازی امن و بی‌دردسر را تجربه کنید.

اشیا و اقلام ممنوعه در پرواز خارجی

چنان که معلوم شد بعضی از وسایل را به طور کلی نمی‌توان در پرواز همراه داشت. بعضی از وسایل هم هستند که نمی‌توان آنها را به داخل هواپیما برد. بنابراین باید هنگام بستن چمدان بدانید چه چیزی را کلا با خود نبرده و چه چیزی را می‌توانید در قسمت بار بگذارید. طبیعی است که بردن وسایلی که پرواز هواپیما را مخدوش کرده یا به خطر بیندازند تحت هیچ شرایطی مجاز نیستند که مواد شیمیایی نظیر مایع سفیدکننده از آن دسته هستند. علاوه بر این اسپری‌، ژل و مایعات باید در ظروفی حداکثر با وزن ۱۰۰ گرم قرار داشته باشند و در یک کیسه پلاستیکی کوچک جای داده شوند.

اشیای غیر مجاز در داخل کابین هواپیما

وسایلی که نمی‌توان آنها را در داخل کابین هواپیما برد، به این دلیل ممنوع شده‌اند که در دست داشتن آنها به مسافران اجازه رفتارهای خطرآفرین را می‌دهد. از آنجایی که یک ایرلاین قدرت تشخیص افراد معمولی از افراد خطرساز را ندارد با قانونی که وسایل ممنوعه پرواز را مشخص می‌کند، قدرت آسیب رساندن به این دسته از مسافران را نسبت به سایرین، از آنها می‌گیرد.

اشیای غیر مجاز در داخل کابین هواپیما

سلاح گرم و مواد آتش‌زا

هر چند که به صورت کلی داشتن برخی از وسایل انفجاری در پرواز خارجی ممنوع است، اما بعضی از وسایل هستند که می‌توان آنها را به بار تحویل داد اما نمی‌توان داخل کابین هواپیما برد. بنابراین اگر در پرواز خارجی اسلحه‌ شکاری یا نظامی، ساچمه‌زن، چاقو، فندک، کبریت و نظایر آن را دارید، باید آنها را بسته‌بندی کنید و در چمدان‌هایتان قرار داده و یا به صورت جداگانه تحویل قسمت بار بدهید.

داشتن اشیا و ابزارهای تیز

به خوبی می‌توان درک کرد که داشتن وسایل نوک‌تیز و برنده مانند چاقو، قیچی، تیغ و مانند آن تا چه اندازه می‌تواند برای مسافران دیگر استرس‌زا و نگران کننده باشد چون در هر شکل تهدیدی به حساب می‌آید. پس بردن آنها به داخل هواپیما ممنوع است. سایر وسایل تیز مانند ابزار کار و وسایل نجاری و مکانیکی همچون اره، چکش، پیچ‌گوشتی، دریل، آچار، سیم و مانند آن را نیز نمی‌توان به داخل هواپیما برد.

برخی از لوازم ورزشی

لوازم ورزشی با ارتفاع زیاد مانند چوب بیلیارد، چوب گلف، چوب بیسبال، باتوم اسکی که ممکن است فردی بتواند با آن دیگری را تهدید کند یا بزند و همچنین تیروکمان، و قلاب ماهی‌گیری از وسایل ممنوعه‎ای هستند که نمی‌توانید آنها را داخل پرواز ببرید.

برخی از انواع لوازم آرایشی

همه لوازم آرایشی را نمی‌توان داخل هواپیما برد. بعضی از آنها مانند موچین و قیچی از دسته وسایل نوک تیز به شمار می‌آیند. بعضی دیگر مانند لاک پاک‌کن و لاک ناخن وسایل شیمیایی هستند و سایر وسایل مانند خمیردندان، کرم، اسپری، صابون، شامپو، ژل و روغن نیز از وسایل غیرمجاز در داخل کابین هواپیما به شمار می‌آیند:

  • انواع اسپری خوشبوکننده و اسپری مو قابلیت آتش گرفتن و خطرآفرینی در داخل هواپیما را دارند. می‌توانید به جای اسپری، از لوسیون‌های مایع خوشبوکننده استفاده کنید که حجم آنها کمتر از ۴۰۰ میلی لیتر باشد.
  • کرم پودرهای مایع با حجم بالا، از وسایل ممنوعه در داخل هواپیماست. اما از آنجایی که بعضی از مسافران در طول پرواز نیاز به تجدید آرایش دارند، می‌توانند کرم پودر کوچکی با وزنی کمتر از ۱۰۰ گرم را به همراه داشته باشند.
  • اگر می‌خواهید شامپو و نرم‌کننده‌ای را به درون کابین پرواز ببرید، این وسایل باید وزنی کمتر از ۱۰۰ گرم داشته باشد.
  • بردن تیوپ خمیردندان با حجم و سایز معمولی به داخل کابین هواپیما ممنوع است اما به همراه داشتن یک خمیر دندان مسافرتی با سایز کوچک مشکلی ندارد.

برخی از انواع لوازم آرایشی

قوانین همراه داشتن حیوان خانگی

حیوانات خانگی جزء جدانشدنی زندگی برخی از افراد هستند و دوست دارند آنها را با خود به سفر ببرند. خوشبختانه پروازهای خارجی مجوز بردن حیوانات خانگی را به مسافران می‌دهند اما قوانینی وجود دارد که باید آنها را رعایت نمود:

  • هر حیوان باید دارای قفس یا سبد مخصوص بوده و نمی‌توان دو حیوان را در یک قفس گذاشت.
  • توله‌های حیوانات باید بالای ۶ ماه سن و حداقل ۲ کیلوگرم وزن داشته باشند.
  • قفس حیوان باید چرخ داشته باشد تا به راحتی در بار جابجا شود.
  • سبد باید دارای در محکم و تهویه مناسب بوده و امکان دیدن داخل آن وجود داشته باشد.
  • حیوانات نباید در داخل قفس خود قلاده داشته باشند.
  • بیماری احتمالی حیوانات باید به اطلاع هواپیمایی مربوطه رسانده شود.
  • اندازه قفس حیوان باید به اندازه‌ مناسب باشد تا حیوان در طول سفر در آن احساس راحتی کند.
  • در تمامی پروازهای خارجی همراه بردن حیوان داخل کابین هواپیما ممنوع است.
  • حیوان باید واکسن زده باشد.
  • هزینه حمل و نقل حیوان همانند هزینه حمل بار محاسبه می‌شود.

قوانین همراه داشتن حیوان خانگی

مواد غذایی مجاز داخل کابین هواپیما

بردن مواد غذایی خشک مانند بیسکویت، کیک، کلوچه و شکلات به داخل هواپیما مجاز است اما سایر مواد غذایی به ویژه مواد غذایی پخته شده و یا تر، به داخل هواپیما قوانین خاصی دارد. اگر شما می‌خواهید با خودتان مواد خوراکی مانند شیر، ژله، مربا روغن، سس و آبمیوه را به داخل هواپیما ببرید، حجم آنها باید کمتر  از ۱۰۰ میلی‌‌لیتر باشد. در غیر این صورت شما اجازه ندارید که این مواد غذایی را به داخل هواپیما برده و بای آنها را به قسمت بار تحویل بدهید.

وسایل برقی مجاز برای داخل هواپیما

در مورد وسایل برقی به داخل هواپیما هیچ گونه محدودتی وجود ندارد و شما می‌توانید تمامی وسایل برقی خود اعم از لپ‌تاپ، تبلت، دوربین، موبایل و هندزفری را به داخل کابین هواپیما ببرید. البته در پروازهای خارجی قوانینی برای روشن کردن لپ تاپ و استفاده از تلفن همراه وجود دارد که مهمانداران در هر کدام از پروازها، اطلاعات لازم را به شما خواهند داد.

منبع مطلب: https://flightio.com/blog/travel-tips/things-not-allowed-on-flights/