خیلی‌ها تصور می‌کنند برای صرفه‌جویی در هزینه و جلوگیری از وقت‌کشی، بهترین راه خرید بلیط دوسویه است. اشتباه هم نیست. عقل سلیم می‌گوید خرید هم‌زمان بلیط رفت و برگشت ارزان‌تر از بلیط یک‌طرفه تمام می‌شود. اما آیا راهی نیست که علاوه بر این، فرصت حضور و گشت‌و‌گذار در یک شهر دیگر هم فراهم شود؟ بی‌آنکه مجبور باشیم هزینه پرواز به آن شهر را بپردازیم؟ البته که هست. این پروازها «open jaw» یا کامباز نام دارند.

منظور از پرواز کامباز (open jaw) چیست؟

اگر خیلی اهل سفرهای هوایی نباشید، احتمالا اصطلاح پرواز کامباز را اولین بار است که می‌شنوید و برایتان تازگی دارد. بسیاری از مسافران موقع رزرو بلیط هواپیما برای اولین بار با این اصطلاح مواجه می‌شوند و حتی نمی‌دانند یعنی چه! بگذارید برایتان توضیح دهیم.

پرواز کامباز همان پرواز رفت‌و‌برگشتی است؛ با این تفاوت که در سفر رفت و یا برگشت، فرودگاه‌های مبدا و مقصد با یکدیگر متفاوت‌اند. یک سفر معمولی رفت‌و‌برگشتی را در نظر بگیرید. در این سفر شمااز شهر «الف» به مقصد شهر «ب» پرواز می‌کنید و مجددا از شهر «ب» به شهر «الف» برمی‌گردید، مثل پرواز تهران به مشهد و بازگشت از مشهد به تهران. اما در پرواز کامباز مقصد سفر یا محل عزیمت پرواز تغییر می‌کند. یعنی در سفر رفت از شهر «الف» به شهر «ب» می‌روید؛ اما در بازگشت از شهر «ج» به شهر «الف» برمی‌گردید. مثل اینکه از تهران به مشهد بروید و از بجنورد به تهران برگردید.

چرا به این پروازها open jaw می‌گویند؟

احتمالا بعد از شنیدن این اسم اولین سوالی که می‌پرسید ربط کامِ باز و سفر هوایی است. در واقع هیچ عمق و فلسفه‌ای پشتش نخوابیده و توضیحش کاملا ساده است. وقتی روی نقشه مسیر حرکت مسافر یعنی نقاط «الف»، «ب» و «ج» را به هم وصل کنیم، مثلثی می‌سازد که شبیه دهان باز یا همان «کامِ باز» به نظر می‌رسد. به همین خاطر این نوع سفر را به این اسم می‌شناسند.

انواع بلیط پروازهای کامباز

انواع بلیط پروازهای کامباز 

در پروازهای کامباز زحمت جابه‌جایی بین دو شهر برعهده خود مسافر است. یعنی در مثال قبلی مسیر بین مشهد تا بجنورد را مسافر با پای خود طی می‌کند. به‌طور کلی انواع بلیط پروازهای کامباز را می‌توان به ۳ دسته تقسیم کرد.

۱. بلیط پرواز کامباز با مقصد متغیر

در این نوع سفر کامباز مقصدی که به آن می‌رسید، همانی نیست که از آنجا به سمت منزل برمی‌گردید. عین مثال مشهد و تهران و بجنورد که مقصد سفر تغییر می‌کند. فرض کنید از تهران به استانبول سفر می‌کنید و در سفر برگشت از آنتالیا به تهران. معمولا مسافرانی سراغ این نوع پروازها می‌روند که بخواهند از چند مقصد تفریحی دیدن کنند یا انگیزه سفر اروپایی و قاره‌ای داشته باشند.

۲. بلیط پرواز کامباز معمولی یا مبدا متغیر

در این پرواز مسافر از شهر «الف» به شهر «ب» سفر می‌کند؛ اما در بازگشت به جای شهر«ب» به شهر «ج» برمی‌گردد. برای مثال از تهران به استانبول حرکت می‌کند و در مسیر بازگشت، از استانبول به اصفهان پرواز می‌کند. همان‌طور که می‌بینید، مبدأ در این پرواز متغیر است. مسافر هزینه یک بلیط را می‌پردازد و فرصت حضور در ۳ شهر را دارد که اگر هدف گشت‌و‌گذار باشد، تا حد زیادی در زمان و هزینه سفر صرفه‌جویی می‌شود.

۳. بلیط دوگانه

بلیط دوگانه ترکیب بلیط پرواز کامباز با مقصد متغیر (حالت اول) و بلیط پرواز کامباز معمولی یا مبدا متغیر (حالت دوم) است. در این پرواز مسافر از شهر «الف» به شهر «ب» سفر می‌کند اما در بازگشت از شهر «ج» به شهر «د» برمی‌گردد. بلیط‌های دوگانه بیشتر برای بازرگانان و افرادی مناسب است که برای مقاصد تفریحی یا کاری مدام در سفرند. دقت کنید که قبل از تهیه این بلیط‌ها، باید آگاهی کاملی نسبت به برنامه سفری و اطلاعات پرواز خود داشته باشید تا برای جابه‌جایی بین شهرها دچار مشکل نشوید. در غیر این صورت پیشنهاد می‌کنیم از خرید این نوع بلیط صرف‌نظر کنید.

چرا باید کسی پرواز کامباز را ترجیح دهد؟

ترجیح پرواز کامباز

شاید برایتان عجیب باشد که یک مسافر بخواهد راه برگشت به خانه را دور کند. شاید بپرسید چرا از همان فرودگاه مقصد به سمت خانه پرواز نمی‌کند؟

اولین علتش ماجراجویی و دیدن شهر‌های بیشتر است. برای سفرهای طولانی‌تر که شامل چندین شهر مختلف می‌شوند، پرواز کامباز با مقصد متغیر فرصت بیشتری برای گشت‌و‌گذار در شهرها فراهم می‌کند. چون مسافر دیگر نگران بازگشت به مقصد اصلی و پرواز از آنجا به‌سمت خانه نیست. به همین ترتیب پرواز کامباز با مبدأ متغیر قبل از رسیدن به خانه فرصت گشتن در یک شهر دیگر را فراهم می‌کند. معمولا کسانی سراغ این پروازها می‌روند که در دوست دارند در طول سفر به دوستان خود در شهرهای مختلف سر بزنند، اما فقط هزینه یک پرواز رفت و برگشت را بپردازند.

بلیط پرواز یک‌طرفه یا پرواز کامباز؟

جواب این سؤال مثل روز روشن است. پروازهای یک‌طرفه فقط در صورتی منطقی‌ترند که هزینه بلیط‌های رفت‌ و برگشت برای مسافر اهمیتی نداشته باشد. با یک نگاه ساده به تعرفه بلیط‌های یک‌طرفه، رفت‌و‌برگشتی، کامباز و ارزیابی اختلاف قیمت‌ها، می‌بینید سفرهای کامباز چقدر مقرون‌به‌صرفه‌ترند. شرکت‌های هواپیمایی موقع قیمت‌گذاری پروازهای یک‌طرفه، احتمال می‌دهند در سفر بازگشت صندلی مسافر خالی بماند. از این‌رو قیمت بلیط را تقریبا دو برابر تعریف می‌کنند. این مبلغ برای بسیاری از مسافران قابل‌پرداخت نیست و ترجیح می‌دهند سراغ بلیط‌های کامباز بروند تا هم هزینه کمتری بپردازند، هم در وقت سفر صرفه‌جویی کنند و هم شهرهای بیشتری را ببینند.

«درباره پروازهای کامباز – open jaw بیشتر بدانید!»

هزینه پرواز کامباز چقدر است؟

سفرهای کامباز نسبت به پروازهای رفت‌و‌برگشتی انعطاف‌پذیرترند یعنی اگر یک‌درصد احتمالش باشد در راه برگشت یک بلیط یک‌طرفه ارزان‌قیمت به پست‌تان بخورد، این فرصت را از شما نمی‌گیرد. هزینه پروازهای کامباز با توجه به قوانین شرکت‌های هواپیمایی تعیین می‌شود و در ایرلاین‌های مختلف، متفاوت است. حتی برخی از خطوط هوایی سیاست‌هایی در مورد محدودیت سفرهای کامباز داخلی اعمال می‌کنند. در این شرایط مسافران داخلی باید برای پروازهای چندشهری اقدام کنند.

تفاوت بلیط پرواز کامباز و چندشهری چیست؟

در پرواز کامباز مسافر برای دو پرواز مجزا بلیط تهیه می‌کند. یک پرواز او را به مقصد اول می‌رساند و دیگری از مقصد دوم به سمت مبدا حرکت می‌کند. اما در پروازهای چندشهری مسافر را از شهری به شهر دیگر می‌برد و نیازی نیست مسافت بین دو شهر را با پای خود طی کند. برای کسانی که می‌خواهند فرصتی برای استراحت و گشت‌و‌گذار در شهرهای مختلف داشته باشند، در عین حال مسافت بین شهرها را با هواپیما طی کنند، یک انتخاب عالی است. هر دو سفر تا حد خوبی در هزینه بلیط صرفه‌جویی می‌کنند و انتخاب میان این دو به انتظارات فرد از سفر بستگی دارد.

چطور یک پرواز کامباز رزرو کنیم؟

برخی از شرکت‌های هواپیمایی گزینه بلیط پرواز کامباز را روی وب‌سایت ارائه می‌کنند. در این حال مسافر با واردکردن مرحله اول و دوم سفر، تاریخ مدنظر، تعداد مسافر و کلاس خدمات پرواز، لابه‌لای گزینه‌های موجود یک مورد را انتخاب می‌کند. اما برخی از وب‌سایت‌ها چنین گزینه‌ای ارائه نمی‌کنند و مسافر باید باید با شرکت تماس گرفته و بلیط پرواز رفت و برگشت را پشت تلفن رزرو کند.