9.0
امتیاز

نکات مثبت

  • دارا بودن فضای باز و بسته در کنار هم
  • منوی اصیل ایرانی با غذاهای خانگی و نوشیدنی‌های سنتی
  • امکان رزرو میز

نکات منفی

  • امکان سفارش غذا از بیرون وجود ندارد
  • پارک کردن ماشین در حوالی کافه کمی مشکل است

زندگی در شهرهای بزرگتر، با امکانات پیشرفته‌تر و فضاهای مدرن‌تر، چیزی‌ست که اغلبِ ما انسان‌ها در بسیاری از نقاط دنیا به دنبالش هستیم. سازه‌های عظیم با معماری‌ها و طراحی‌های عجیب و پیچیده، و استفاده از فناوری‌های نوین در ساخت آن‌ها، روز به روز بیشتر می‌شود، اما واقعیت آن است که آرامش و حسِ خوبِ حاکم بر خانه‌های قدیمی با معماری‌های اصیل و سنتی را هیچ‌گاه در فضاهای مدرن تجربه نخواهیم کرد. زندگیِ ساده و بی آلایش، با هم بودن‌ها، صفا و صمیمیت‌، همان چیزهایی هستند که هرچه بیشتر به سمت مدرنیته برویم، کمتر تجربه‌اش می‌کنیم. امروزه گروهی از کافه‌ها، در خانه‌ها یا عمارت‌های تاریخی دایر شده‌اند. چنین ایده‌ای این امکان را فراهم ساخته که هم روحِ زندگی در این بناها حفظ شود و هم فرصت بهره‌مندی از مکان‌های گرم و دلنشین قدیمی همچنان برایمان فراهم باشد. کافه تهرون ویلا یکی از همین کافه‌هاست که در خانه‌ای قدیمی در تهران قرار دارد. همراه سفرزون باشید تا با هم به کافه‌ی سنتی و معرکه‌ی تهرون ویلا سر بزنیم و از نزدیک با آن آشنا شویم.

saadatrent

نگاهی به تاریخچه‌ی کافه تهرون

کافه تهرون ویلا
کافه تهرون ویلا

صاحبان کافه از همان آغاز، توجه ویژه‌ای به بناهای قدیمی تهران داشتند. آن‌ها در سال ۱۳۹۱، باغ نگارستان را که یک عمارت تاریخی قاجاری است، برای استقرار کافه تهرون انتخاب کردند. در اوایل فعالیت، کافه بسیار کوچک بود و تنها دو میزِ چهار نفره داشت، اما فضای دل‌انگیز قدیمی و منوی خوب و متفاوت آن، باعث شد به تدریج مشتریان خاص خودش را پیدا کند، به گونه‌ای که در سال ۱۳۹۵ ظرفیت کافه به بیشتر از ۸۰ نفر رسید. با سر رسیدن موعد قرارداد با باغ نگارستان، کافه در اواخر تابستان ۱۳۹۵ جهت جابجایی بسته شد و مدیران آن این بار به سراغ خانه‌ای قدیمی و زیبا در خیابان ویلا رفتند. پس از اندکی بازسازی و تغییر، در آغاز سال ۱۳۹۶ فعالیت کافه تهرون در خانه‌ی تاریخیِ خیابان ویلا از سر گرفته شد. تاریخ ساخت خانه به سال ۱۳۳۸ بازمی‌گردد و با معماری مدرنِ همان زمان بنا شده است. بدین ترتیب کافه تهرون از یک عمارت ۲۰۰ ساله به یک خانه‌ی ۷۰ ساله نقل مکان کرد.

بخش‌های مختلف کافه تهرون ویلا

بخش‌های مختلف کافه تهرون ویلا
کافه تهرون ویلا

به خیابان ویلا و سپس کوچه‌ی خسرو بروید، پلاک ۳۹ همان خانه‌ای است که کافه تهرون ویلا در آن قرار دارد و درِ آن، همواره به روی میهمانانش باز است. در نگاه اول شاید خیلی خاص و متفاوت به نظر نرسد اما هنگامی که وارد می‌شوید، محو زیبایی‌هایش خواهید شد. بخش ورودی خانه یک راهرو دارد و ارابه‌ای آبی رنگ در گوشه‌ای از آن خودنمایی می‌کند. روی ارابه و اطراف آن پر از گلدان‌های گل است. با گذشتن از کنار ارابه، به دری سفید رنگ و شیشه‌ای می‌رسید. این در رو به حیاط باز می‌شود.

از این در که عبور کردید، حیاطی سرسبز و پرگل با حوضی زیبا در وسط آن نمایان می‌شود که میز و صندلی‌های چوبی در گوشه و کنار آن چیده شده‌اند. این منظره در بیشترِ خانه‌های قدیمیِ ایرانی، مشترک است و شاید برای بسیاری از شما یادآور خاطرات و بازیگوشی‌های کودکانه در حیاط خانه‌ی مادربزرگتان باشد. در روزهای آفتابی می‌توانید میزهای حیاط را برای نشستن انتخاب کنید و در فضای پر گل و درخت آن از غذای‌تان لذت ببرید.

در آنسوی حیاط کافه تهرون ویلا ساختمانی دو طبقه به چشم می‌خورد. قدم به درون خانه که می‌گذارید، دیدن اسباب و اثاثیه‌های نوستالژیک داخل آن، شما را به تهران قدیم می‌برد. شاید هم احساس کنید که وارد شهرک سینمایی غزالی تهران شده‌اید! طبقه‌ی پایین، دارای دو اتاق بزرگ است که یکی از آن‌ها با پنجره‌های شیشه‌ایِ بلند، دید کاملی به حیاط دارد. میز و صندلی‌ها تنها در طبقه‌ی اول قرار گرفته‌اند. در طبقه‌ی بالا که از یک کتابخانه و بالکن تشکیل شده است، امکان صرف غذا وجود ندارد.

رنگ و بوی سنتی و قدیمیِ کافه تهرون ویلا

کافه تهرون ویلا
کافه تهرون ویلا

نوای دل‌انگیزِ موسیقی سنتی ایرانی، که در کافه پخش می‌شود، باعث می‌شود حال و هوای قدیم را واقعی‌تر احساس کنید. در و پنجره‌ها، موزاییک‌ها، پله‌ها، حیاط و… رنگ و بوی خانه‌های قدیم تهران را دارند. چیدمان و دکوراسیون داخلی نیز چنان متناسب و هوشمندانه انتخاب شده است که زمینه را برای القای هرچه بیشترِ صمیمیت و گرمای دلنواز خانه‌های قدیمی فراهم می‌کند. از میز و صندلی‌های چوبی، رومیزی‌های سفید رنگِ توری، طاقچه‌ها، قفسه‌های کتاب و کمدهای قدیمی گرفته تا ظروف سرو غذا و قاشق و چنگال، قاب عکس‌ها، شمع‌ها و لوازم تزئینی قدیمی، همه و همه شما را در گذشته غوطه‌ور می‌سازند. حتی نحوه‌ی تزئین و ارائه‌ی غذاها و نوشیدنی‌ها نیز سنتی و تماما ایرانی است، گویی وارد خانه‌ی یک مادربزرگ با ذوق و خوش سلیقه شده‌اید. یکی از نکات جالب توجه کافه، منوی پارچه‌ای آن است. منو کافه تهرون ویلا در نگاه اول شبیه یک دستمال معمولی به نظر می‌رسد. ایده‌ی جذاب دیگر استفاده از نام گل‌ها و درخت‌ها برای هر میز، به جای شماره‌گذاری آن‌هاست. اسامی همچون میخک، یاس، بیدمشک، بید مجنون، صنوبر، پیچک، نیلوفر، گردو، تاک و … را می‌بینید که بر روی کاشی‌‌هایی با نقش و رنگ‌های زیبا نوشته شده‌‌ و در کنار گل‌های طبیعیِ با طراوت و چشم‌نواز روی میزها قرار گرفته‌اند.

منوی کافه تهرون ویلا و پذیرایی از شما در تهران قدیم

کافه تهرون
فضای گرم و صمیمی کافه تهرون

در اینجا انواع غذاها و نوشیدنی‌ها برای پذیرایی از شما فراهم است. کافه تهرون ویلا از همان شروع کارش با شربت‌های گوارا و عرقیات گیاهی بی‌نظیرش مانند شربت نعنا، بیدمشک، کاسنی، اسطوخودوس، زعفران، بهار نارنج، هل و گلاب، خاکشیر و … شناخته می‌شد. رنگ‌های طبیعی و زیبای این نوشیدنی‌ها که با غنچه‌های رز، لیمو و برگ نعنا و ریحان تزئین شده‌اند، هوش از سرتان می‌برد. نوشیدنی‌های کافه تنها به این شربت‌های خنک و دلچسب ختم نمی‌شود، بلکه می‌توانید نوشیدنی‌های گرم مانند انواع چای (سیاه، سبز، ترش)، انواع قهوه و دمنوش‌های خوش عطر و طعمی همچون بهار نارنج، به لیمو، اسطوخودوس، نعنا، گل گاو زبان، بابونه و … را نیز سفارش دهید. در کنار این‌ها، خوشمزه‌جاتی نظیر کیک شکلاتی، تارت سیب و دارچین، تارت هل و گلاب محبوبیت زیادی بین مشتریان کافه دارد. در روزهای گرم تابستان بستنی و فالوده‌ی کافه تهرون ویلا را از قلم نیندازید.

کافه طهرون ویلا
کافه طهرون ویلا

غذاهای کافه نیز با شکل و شمایل و تزئینات خوش‌رنگ و چشم‌نوازشان واقعاً وسوسه‌انگیزند و هرچه از عطر و مزه‌ی آن‌ها بگوییم کم گفته‌ایم. املت، سوسیس و تخم مرغ، زیره پنیر با زیتون و گردو، عدسی، شیر برنج و … از جمله غذاهایی هستند که در وعده‌ی صبحانه سرو می‌شوند. برای ناهار می‌توانید غذاهای لذیذ ایرانی مثل میرزا قاسمی، کوکو سبزی، کشک بادمجان و پنیر برشته را امتحان کنید. اگر برنچ را به غذاهای نانی ترجیح می‌دهید، غذای روز را سفارش دهید که یکی از انواع پلوهای ایرانی یعنی لوبیا پلو، عدس پلو، هویج پلو و … است. سالاد کاهو، سالاد سبزی، سالاد شیرازی یا آش جو را می‌توانید به عنوان پیش غذا میل کنید. لقمه‌های کوچک کافه را نیز می‌توانید به عنوان یک میان وعده‌ی سبک یا عصرانه‌ای سالم و خوشمزه در کنار دوستان و خانواده نوش جان کنید و لذت ببرید.

کافه تهرون ویلا | اطلاعات بازدید
کافه طهرون ویلا

اطلاعات بازدید از کافه تهرون ویلا

ساعات کاری کافه تهرون : ́ ۸:۳۰ صبح تا ۱۰ شب

سطح هزینه : متوسط

آدرس کافه تهرون ویلا : تهران، بلوار کریم خان زند، خیابان استاد نجات اللهی( معروف به خیابان ویلا)، کوچه‌ی خسرو، پلاک ۳۹

دسترسی به کافه : در صورت استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی، از نقاط مختلف شهر به ایستگاه مترو یا اتوبوس فردوسی بروید و از آنجا پیاده یا با تاکسی خود را به کافه تهرون برسانید.

شماره تماس : ۰۲۱۸۸۹۰۶۸۱۳

آدرس کافه طهرون در نقشه گوگل

تجربه‌ی شما سفرزونی‌های عزیز از رفتن به کافه تهرون چیست؟ در این خانه‌ی قدیمی چه چیز بیش از همه توجهتان را به خود جلب کرد؟ کدام غذاها یا نوشیدنی‌ها را امتحان کردید و کدام یک را بیشتر از بقیه دوست داشتید؟ اگر قبلاً به این کافه نرفته‌اید، تصمیمتان برای آینده چیست؟ آیا آن را در لیست کافه‌گردی‌ها و دورهمی‌های بعدیتان قرار خواهید داد؟ منتظر به اشتراک گذاشتن نظرات و تجربیاتتان هستیم.


برای آشنایی بیشتر با دیدنی های تهران کلیک کنید.