اگر اهل کافه‌گردی باشید، حتماً می‌توانید برخی از کافه‌ها در خانه‌های قدیمی و تاریخی قرار دارند. این نوع کافه‌ها بیشتر مورد توجه مشتریان نیز قرار می‌گیرند. حال‌وهوای کافه های قدیمی تهران بی‌نظیر است. در این خانه‌ها تمام خاطرات نوستالژی به سراغمان می‌آید. به همین خاطر امروز قصد داریم تا کافه های قدیمی تهران را به شما عزیزان همراه معرفی کنیم. پس با ما همراه باشید.

saadatrent

معرفی ۱۰ مورد از کافه های قدیمی تهران

برخی از کافه‌های تهران در ساختمان‌های قدیمی بنا شده‌اند. برخی دیگر در باغ یک موزه یا ساختمان تماشایی قرار دارد. برخی از آن‌ها نیز چندین و چند سال قدمت دارند. امروز قصد داریم از تمام این کافه‌ها، بهترین‌ها را به شما عزیزان معرفی کنیم. پس با ما همراه باشید.

کافه موزه مقدم

کافه های قدیمی تهران

خانه مقدم یکی از زیباترین خانه‌های قدیمی تهران است. این خانه در مرکز شهر و محدوده خیابان جمهوری قرار دارد. خانواده‌ای فرهیخته، یعنی خانم و آقای مقدم در گذشته داخل این خانه زندگی می‌کردند. از سبک معماری خانه مقدم که بگذریم، باید درباره دستاورد‌های این خانواده صحبت کنیم. آقای مقدم در راستای کشف آثار تاریخی ایران خدمات شایسته‌ای را از خود به جای گذشته است. حال خانه او را به موزه‌ای زیبا تبدیل کرده‌اند. اگر در فصل بهار وارد این باغ شوید، شاهد شکوفه‌های درختان خواهید بود. این باغ آن هم در مرکز شهر، واقعاً بی‌بدیل است. پس از آنکه از بخش‌های مختلف موزه دیدن کردید و خسته شدید، می‌توانید در کافه موزه مقدم کمی استراحت کنید.

این کافه اصلاً  بخش سرپوشیده ندارد. تمام میز و صندلی‌های این کافه در فضای باغ قرار دارند. پس می‌توانید تصور کنید که فضای کافه موزه مقدم، چه فضای زیبایی است. منوی کافه موزه مقدم تنوع چندانی ندارد. با این وجود هر آنچه که در این فضا میل کنید، به جانتان خواهد نشست.

آدرس: خیابان امام خمینی ، بعد از شیخ هادی ، موزه مقدم

شماره تماس: ۰۲۱۹۱۲۰۱۵۷۳۴۷

ساعت کار: ۹-۱۷

در سفرزون بخوانید :
کافه های صبحانه دار | صبحانه‌ای پرانرژی در دل پایتخت

کافه ایوان

کافه های قدیمی تهران

کافه ایوان جزء کافه های قدیمی تهران است. این کافه در ساختمانی تاریخی واقع شده که قدمت آن به اوایل دوران پهلوی باز می‌گردد. برای دسترسی به کافه ایوان، باید خودتان را به خیابان سی تیر برسانید. خیابان سی تیر یکی از مهم‌ترین خیابان‌های فرهنگی، هنری و تاریخی تهران است. اگر قصد تهران‌گردی دارید، این خیابان را اصلاً  نباید از دست دهید.

در خیابان سی تیر چندین و چند موزه متعدد وجود دارند. پس از کمی گشت‌و‌گذار، برای آرامش و استراحت می‌توانید سری به کافه ایوان بزنید. ساختمان این کافه، ایوانی بزرگ و یکدست دارد. مدیریت نیز از این فرصت استفاده کرده و چند میز و صندلی در ایوان قرار داده است. ظرفیت فضای بیرون کافه ایوان به‌سرعت تکمیل می‌شود. معمولاً در هنگام نهار و غروب‌ها، یافتن میز خالی در کافه ایوان کمی دشوار خواهد بود. با این وجود باز هم باید شانس خود را امتحان کنید تا طعم گل گاوزبان‌های کافه ایوان را بچشید.

آدرس: سعدی، خ‌منوچهری، پاساژ مرجان، طبقه اول

شماره تماس: ۰۲۱۲۲۷۶۳۳۵۳

ساعت کار: ۱۰ صبح تا ۱۰ شب

در سفرزون بخوانید :
کافه باکارا ، حس خوب خانه مادر بزرگ

کافه تهرون

کافه های قدیمی تهران

چندین و چند کافه مختلف با نام «تهرون» در سطح پایتخت وجود دارند؛ اما منظور ما از کافه تهرون، «کافه تهرون ویلا» است. این کافه نیز در ساختمانی قدیمی قرار دارد. قدمت این ساختمان نامشخص است؛ اما بسیاری قدمت آن را به اوایل دوران پهلوی نسبت می‌دهند. فضای داخلی این خانه بر اساس دهه ۴۰ میلادی طراحی شده است.

فرش‌های دستباف ایرانی و دکوراسیونی کلاسیک، حس و حال نوستالژی را به مشتریان منتقل می‌کند. کافه تهرون دارای دو بخش سرپوشیده و روباز است. بخش روباز در حیاط و کنار گلخانه قرار دارد. اگر قصد دارید تا از هوای تازه لذت ببرید، می‌توانید از ایوان و حیاط این کافه استفاده کنید. منوی کافه تهرون بسیار متنوع است. این منو انواع نوشیدنی، قهوه، دمنوش، دسر، شیرینی و البته غذاهای مامان‌پز سنتی را شامل می‌شود. بهتر است در این کافه حداقل یک بار طعم کتلت یا کشک بادمجان آن را بچشید.

آدرس: خیابان کریمخان، خیابان ویلا (استاد نجات الهی)،کوچه خسرو، پلاک ۳۹

شماره تماس: ۰۲۱۸۸۹۰۶۸۱۳

ساعت کار: ۱۰ صبح تا ۱۰ شب

در سفرزون بخوانید :
کافه های فردوسی: معرفی بهترین‌ها و گشت‌وگذار در یکی از محله‌های محبوب تهران

کافه رومنس

کافه رمنس نیز جزء کافه های قدیمی تهران است که در مرکز پایتخت قرار دارد. اگر سری به کوچه و پس‌کوچه‌های فردوسی بزنید، کافه‌ای با نام کافه رومنس را خواهید دید. این کافه در ساختمان‌های قدیمی مرکز شهر قرار دارد. زمانی که وارد ساختمان کافه رومنس می‌شوید، به یاد کافه‌های دوران پهلوی می‌افتید. پنجره‌ها و میز و صندلی‌ها همگی چوبی هستند. مدیریت خوش‌ذوق این کافه نیز در طراحی دکوراسیون و انتخاب لوازم کافه، وسواس بسیاری به‌ خرج داده است. به‌عنوان مثال تمامی میز و صندلی‌ها، لهستانی هستند. در این کافه امکان سیگار‌کشیدن وجود ندارد. به همین خاطر هیچ‌گاه فضای کافه رومنس دودگرفته و بدبو نیست.

در بخش ورودی کافه، یک آینه قدی بزرگ وجود دارد. این آینه جزئی از هویت کافه رومنس به حساب می‌آید. جالب است بدانید چنین رسم شده که مشتریان یک عکس سلفی در این آینه می‌اندازند و در شبکه‌های اجتماعی آن را به اشتراک می‌گذارند. پس اگر شما نیز به کافه رومنس مراجعه کردید، این کار را فراموش نکنید. در ضمن، کافه رومنس یک برنامه پخش فیلم هفتگی نیز دارد. با بررسی شبکه اجتماعی، می‌توانید از برنامه این هفته مطلع شوید.

آدرس: خیابان فردوسی، پایین‌تر میدان فردوسی، کوچه ضرابی، پ ۴.

شماره تماس: ۶۶۷۴۹۵۷۴

ساعت کار: ۱۰ صبح تا ۱۰ شب

 

کافه دیاموند

کافه های قدیمی تهران

کافه دیاموند یکی دیگر از کافه‌های مرکز تهران و خیابان ویلا است. در این خیابان می‌تواند چند مورد از کافه های قدیمی تهران را بیابید. ساختمان کافه دیاموند، یکی ساختمانی جنوبی است. یعنی شما از داخل ساختمان وارد می‌شوید و حیاط پشت آن قرار دارد. ساختمان کافه دیاموند فقط ظاهری سنتی و قدیمی دارد؛ اما داخل آن را به‌خوبی بازسازی کرده‌اند. این بازسازی شاید آنقدر هم اصولی نبوده و تقریباً هویت ساختمان را از بین برده است. با این وجود هنوز هم داخل این کافه به‌حدی زیباست که نمی‌توانید تصور آن را کنید.

اگر قصد دارید تا احساس نوستالژی در شما برانگیخته شود، بهتر است به بخش فضای باز بروید. حتی در فصل زمستان نیز با سیستم گرمایشی مطلوب، مشتریان دست از بخش روباز کافه دیاموند بر نمی‌دارند. این کافه جزء کافه‌های لوکس تهران به حساب می‌آید. منوی دیاموند نسبتاً کامل است. شما می‌توانید انواع نوشیدنی شامل دمنوش، قهوه، کوکتل، آبمیوه و انواع دسر شیرینی و همچنین غذاهای سنتی را در این کافه سفارش دهید.

آدرس: خیابان انقلاب، خیابان نجات الهی، خیابان فلاح پور، پلاک ۳۳

شماره تماس: ۰۲۱۸۸۸۹۰۱۹۶

ساعت کار: ۸ صبح تا ۱۲ شب

در سفرزون بخوانید :
معرفی کافه های بلوار کشاورز: لذت قهوه و دورهمی در نزدیکی میدان انقلاب

چای بار

کافه های قدیمی تهران

چای بار را می‌توان جزء هنری‌ترین کافه های قدیمی تهران دانست. این کافه در باغ زیبا و تاریخی انجمن خوشنویسان ایران قرار دارد. در باغ تماشایی انجمن خوشنویسان ایران، عمارتی زیبا به سبک کلاه‌فرنگی وجود دارد. پس از بازسازی و مرمت کامل، این عمارت و بخشی از باغ را به یک کافه بزرگ تبدیل کردند. این کافه چای بار نام دارد و محلی برای استراحت هنرمندان است. بد نیست بدانید به لطف زیبایی باغ و دکوراسیون داخلی چای بار، از نقاط مختلف تهران مشتریان متعدد به چای بار می‌آیند.

در کنار ساختمان اصلی و داخل باغ، چندین و چند میز و صندلی متعدد قرار داده شده است. برخی از این صندلی‌ها زیر سایبانی بزرگ قرار دارند تا نور آفتاب مشتریان را آزار ندهد. در بخش فضای باز، امکان سیگار‌کشیدن برای مشتریان نیز وجود دارد. منوی چای بار بسیار کامل است. شما می‌توانید در این منو انواع نوشیدنی، قهوه، چای، دمنوش، دسر، شیرینی و انواع غذاهای سنتی را نیز سفارش دهید.

آدرس: خیابان دزاشیب٬ خیابان کریمی٬ خیابان سلیمی شمالی، پلاک ۱۴۵

شماره تماس: ۰۲۱۲۲۲۱۰۳۱۱

ساعت کار: ۹ صبح تا ۱۱ شب

در سفرزون بخوانید :
کافه تهرون ویلا ، یادآور صفا و صمیمیتِ خانه‌های تهران قدیم

کافه رستوران ری‌را

کافه رستوران ری‌را جزء آن دسته از کافه های قدیمی تهران است که با دیدن آن به یاد فیلم شهرزاد می‌افتید. دیوارهای آجری، درب و پنجره‌های چوبی و حیاطی دلباز، هر آنچه که از یک ساختمان قدیمی و نوستالژی انتظار دارید، در این کافه رستوران وجود دارد. کافه به‌سمت حیاط مشرف است. بسیاری از مشتریان، حضور در حیاط را ترجیح می‌دهند.

 البته باید در نظر داشته باشید بخش زیرزمین این ساختمان، محل برگزاری نمایشگاه‌های هنری است. در مواقعی که داخل این بخش نمایشگاه جاری باشد، امکان استفاده از فضای حیاط وجود ندارد. البته بسیاری از هنردوستان این موقعیت را غنیمت می‌شمارند و از نمایشگاه دیدن می‌کنند. منوی کافه رستوران ری‌را بسیار کامل است. شما می‌توانید انواع نوشیدنی، کیک، دسر و البته غذاهای سنتی یا میان‌وعده را در این کافه رستوران سفارش دهید. البته فراموش نکنید قدیمی‌ترین پیتزافروشی تهران، یعنی پیتزا داوود نیز در همسایگی این کافه رستوران قرار دارد.

آدرس: خیابان نوفل لوشاتو بن بست لولاگر شماره ۵

شماره تماس: ۰۲۱۶۶۷۰۷۶۴۶

ساعت کار: ۹ صبح تا ۱۱ شب

در سفرزون بخوانید :
کافه های امیرآباد: سپری کردن لحظاتی خوش در یکی از محله‌های شلوغ تهران

کافه کتاب ققنوس

کافه کتاب ققنوس در یک خانه قدیمی و زیبا قرار دارد. قدمت این خانه به دهه ۳۰ شمسی باز می‌گردد. در سال ۱۳۷۷، این خانه توسط انتشارات ققنوس خریدار شد. تا مدت‌ها از این خانه تاریخی و زیبا به‌عنوان انبار کتاب استفاده می‌کردند. تا اینکه نهایتاً چند سال پیش، آن را به یک کافه کتاب تماشایی و دوست‌داشتنی تبدیل کردند. فضای داخلی این کافه به‌دقت بر اساس المان‌های دهه ۳۰ و ۴۰ شمسی طراحی شده است.

 زمانی که وارد کافه کتاب ققنوس می‌شوید، انگار که در تاریخ سفر کرده‌اید. علاوه‌بر فضای دلنشین و زیبا، شما می‌توانید به‌صورت رایگان انواع کتاب موجود در کتابخانه را برداشته و چند صفحه‌ای از آن را ورق بزنید. این کافه برای علاقه‌مند به کتاب و محیط‌های تاریخی، همانند بهشت موعود خواهد بود.

آدرس: خیابان انقلاب، خیابان وصال،نرسیده به طالقانی، کوچه شفیعی پلاک ۱

شماره تماس: ۰۲۱۶۶۴۰۳۳۸۶

ساعت کار: ۸ صبح تا ۱۱ شب

در سفرزون بخوانید :
کافه های مخصوص تولد تهران: برگزاری یک جشن به‌یادماندنی

کافه حیاط شماره ۶۵

کافه حیاط شماره ۶۵ یکی دیگر از کافه های قدیمی تهران است. این کافه در نزدیکی میدان قردوسی قرار دارد. قدمت این خانه به‌صورت دقیق مشخص نیست؛ اما حداقل ساخت آن به دوران پهلوی دوم باز می‌گردد. خانه‌ای که کافه حیاط شماره ۶۵ در آن قرار دارد، رد طول این سال‌ها ظاهر خود را به‌خوبی حفظ کرده است. مدیریت کافه نیز با ذوق و سلیقه تمام، این کافه را بازسازی کرده است. این ساختمان، یک ایوان نه‌چندان بزرگ دارد. مدیریت نیز از همین فضا استفاده کرده و چند میز و صندلی در آن قرار داده است. بخش بالکن این کافه، یکی از باصفاترین بخش‌های آن محسوب می‌شود. لازم به ذکر است که این کافه یک کتابخانه قدیمی نیز در دل خود دارد. استفاده از این کتابخانه برای مشتریان کافه بلامانع است.

آدرس : خیابان انقلاب ( شرق به غرب)، نرسیده به میدان فردوسى، خیابان موسوى، نبش کوچه اعتماد مقدم، پلاک ٣٢

شماره تماس: ۰۲۱۸۸۳۰۲۸۴۲

ساعت کار: ۹ صبح تا ۱۱ شب

 

کافه رو‌به‌رو

کافه رو‌به‌رو یکی دیگر از کافه های تهران است که در خانه‌های قدیمی قرار دارد. این کافه در خانه‌ای با حدود ۶۰ سال قدمت واقع شده است. فضای داخلی کافه رو‌به‌رو پارادکوس را به تصویر می‌کشد. در بخش‌های بسیاری از کافه، خبری از تزئینات و دکوراسیون سنتی نیست. در حقیقت این کافه یکی از کافه های قدیمی تهران است که فقط پوسته‌ای قدیمی دارد. در بخش‌های داخلی این کافه، دکوراسیون مدرن خودنمایی می‌کند. البته این مسئله را می‌توان یک پارادوکس بسیار زیبا دانست. مهم‌ترین مشخصه کافه رو‌به‌رو، ایوان‌های متعدد آن است. در این ایوان‌ها، میز و صندلی‌های چوبی چیده شده تا مشتریان از فضای باز استفاده کنند. در فضای باز کافه، امکان استعمال دخانیات نیز وجود دارد. در منوی کافه رو‌به‌رو انواع نوشیدنی، دسر، شیرینی و البته غذاهای سنتی ایرانی نیز به چشم می‌خورد.

آدرس: چهارراه ولیعصر، ضلع شمال شرقی، نبش بانک شهر،بن بست کیانپور

شماره تماس: ۰۲۱۶۶۴۰۴۲۳۰

ساعت کار: ۸-۲۳

خب دوستان عزیز سفرزون، نظر شما درباره لیست کافه های قدیمی تهران چیست؟ آیا به نظر شما کافه‌ای می‌رسد که به این لیست اضافه کنیم؟ به ما کمک کنید تا این لیست را همراه با هم تکمیل نماییم. همچنین اگر تجربه حضور در هر یک از این کافه‌ها را داشته‌اید، تجربه خود را با ما و سایر همراهان به اشتراک بگذارید. فراموش نکنید بی‌صبرانه منتظر دیدن نظرات شما عزیزان هستیم.