ایران پر از منطقه‌های بهشتی است و در گوشه و کنار آن می‌شود رنگی از هنر و سخاوت خدا را به چشم دید. گرگان یکی از مناطقی است که هنر طبیعت در آن غوغا می‌کند و سهم زیبایی آن در بین جاهای دیدنی ایران بسیار است. برای رفتن به جاهای دیدنی گرگان با سفرزون همراه شوید و لذت یک سفر بهشتی را تجربه کنید.

saadatrent

۱. پارک جنگلی النگدره ، افسانه‌ای چهار فصل در میان جاهای دیدنی گرگان

پارک جنگلی النگدره ، از دلفریب‌ترین جاهای دیدنی گرگان است که زیبایی خود را در تمام فصل‌ها حفظ می‌کند، اما بیش‌تر محبوبیت آن به پاییزهای رویایی‌اش است. این پارک در ۵ کیلومتری جنوب غربی شهر گرگان، نزدیک پارک جنگلی ناهارخوران قرار دارد. اگر به دنبال رفتن به جایی هستید که تصویری از پاییز، شبیه آن‌چه در قصه‌‎ها و افسانه‌ها شنیده‌اید را به چشم ببینید، باید به النگدره بروید. در این جنگل زیر طاقی از درختان پیاده‌روی کنید، سمفونی زیبای رودخانه را گوش کنید و از شیطنت برگ‌های رنگارنگ و خنکای دلچسب پاییز غرق لذت شوید.

پارک جنگلی النگدره
پارک جنگلی النگدره

۲. پارک جنگلی ناهارخوران ، طبیعت ژوراسیک گرگان

اگر حدود ۸ کیلومتر از مرکز شهر گرگان به سمت جنوب این شهر بروید، در دامنه‌های کوه به بهشتی می‌رسید که آب‌وهوای دلچسب و غوغای درختان رنگارنگش هوش از سرتان می‌برد. جنگل ناهارخوران از دل دوران ژوراسیک سر برآورده و به شکل جواهری، حوالی گرگان را زینت داده است. این پارک جنگلی از جذاب‌ترین جاهی دیدنی گرگان است که سهم گردشگری بالایی در این منطقه دارد و مکان مناسبی برای گردشگری و طبیعت‌گردی در نواحی شمالی ایران است. در این جنگل حسابی پیاده‌روی کنید و لحظه‌های خودتان را با آرامش چشمه‌های زلال و طراوت درختان این بهشت شمالی شریک شوید.

پارک جنگلی ناهارخوران
پارک جنگلی ناهارخوران
در سفرزون بخوانید :

۳. دریاچه توشن ، زلالی آب در آغوش سرسبزی درختان

در بین جاهای دیدنی گرگان ، روستای توشن در النگدره که در ۵ کیلومتری جنوب شهرستان گرگان واقع شده است را فراموش کنید. در این روستا دریاچه سد توشن با تصویر زیبایی که از طبیعت بکر پیش رویتان می‌گذارد، شما را غرق فضای خلسه‌آور خود می‌کند. خاصیت روستای توشن، سادگی دلفریبی است که در گوشه‌به‌گوشه‌ی آن مشهود است و دریاچه‌ی آن یکی از بهترین جاهایی است که می‌شود برای گشت‌وگذار به سراغش رفت. آببندانی که در این روستا وجود دارد با همدستی سرسبزی جنگل اطرافش، دریاچه‌ای خواستنی در دل طبیعت به‌وجود آورده که بهانه‌ای شیرین برای اتراق و وقت‌گذارانی است.

دریاچه توشن
دریاچه توشن

۴. جنگل توسکستان ، پبچ‌وخم‌هایی که شما را به طبیعتی رمانتیک می‌رساند

در جنوب شرقی گرگان با فاصله‌ای نزدیک به ۱۳ کیلومتر، جاده‌ای منتهی به طبیعتی شمالی نابی جا خوش کرده که زیبایی چشمگیر جنگلی‌اش، چهره‌ی رمانتیک طبیعت را به شما نشان می‌دهد. مسیر جاده‌ی توسکستان که طول آن به ۳۰ کیلومتر می‌رسد، با زیبایی روستایی و جنگلی مزین شده است. در بین جاهای دیدنی گرگان حتماً  سری به جنگل توسکستان بزنید و با راندن در جاده‌ی افسانه‌ای آن که در پاییز زیبایی‌اش به اوج می‌رسد، سفری آرامش‌بخش را تجربه کنید.

جنگل توسکستان
جنگل توسکستان – عکس از تابناک

۵. دهکده جهان نما ، کوهستانی به زیبایی آلپ

برای تجربه‌ی زندگی در روزگاری که خبری المان‌های شهری نبوده و زندگی روستایی هنوز خلوص اولیه را داشته، دهکده جهان نما در گلستان مقصد معرکه‌ای است. این دهکده در پناه منطقه‌ی حفاظت شده‌ی جهان نما، از آسیب‌های زندگی شهری در امان مانده و زمان و تکنولوژی اثر ناچیزی در این روستای توریستی داشته است. این دهکده در جنوب شهرستان گرگان و جنوب شرقی کردکوی قرار دارد و بکری و لطافت آن شبیه هیچ کدام از روستاهای ایران نیست. وقت‌گذرانی در این ییلاق، در دل رشته کوه‌های البرز، فرصت خوبی است که از زندگی بومی روستایی، طبیعت وحشی و هوای ناب کوهستانی غرق لذت شوید.

دهکده جهان نما
دهکده جهان نما

۶. مدرسه عمادیه گرگان ، ردپای علم در تاریخ صفویه

در خیابان امام خمینی گرگان، در دل محله‌ای قدیمی، بنایی وجود دارد که از دل تاریخ صفویه بیرون آمده و رنگ و بویی از جنس دانش دارد. مدرسه عمادیه گرگان که به مدرسه آقا حسین عمادیه و دروازه نو هم شناخته شده، توسط روح الله حسینی استرآبادی تأسیس شده است. این بنای مستطیلی با معماری جذاب و سنتی در دو طبقه ساخته شده و در چهار وجه خود، چهار ایوان زیبا دارد. حیاط مدرسه به شکل دلچسبی با درخت، باغچه و حوض تزیین شده و قرینگی بافت بنا، جذابیت سنتی خاصی دارد.

مدرسه عمادیه گرگان | جاهای دیدنی گرگان
مدرسه عمادیه گرگان
در سفرزون بخوانید :
جاهای دیدنی رامیان | سفر به نگین سبز استان گلستان

۷. کاخ موزه گرگان ، عمارتی در دل شهر

عمارت زیبایی از خاندان پهلوی در گرگان به جا مانده که امروز با مرمت‌هایی تبدیل به موزه گرگان شده است. این عمارت در دوره‌ی رضاخان با معماری دو طبقه به سبک و سیاق اورپایی‌ها بنا شده و با عنوان نخستین موزه شمال لقب گرفته است. بازدید از این موزه برای عموم آزاد است و در پارک شهر گرگان، در میدان ولیعصر واقع شده است. معماری با شکوه این عمارت از ویژگی‌های جذاب موزه به شمار می‌رود.

کاخ موزه گرگان | جاهای دیدنی گرگان
کاخ موزه گرگان

۸. آبشار رنگو ، سادگی زیبای طبیعت

در جنوب غربی گرگان آبشار کم ارتفاع اما زیبایی در دل جنگل جا خوش کرده است. طراوت و خنکای آبشار  رنگو طراوت و زیبایی سرسبزی اطرافش را دو چندان کرده است. ساختار این آبشار شکلی نیم دایره‌ای دارد و سادگی دلنشینی به طبیعت بکر منطقه داده است. برای رسیدن به این آبشار زلال، پیاده‌روی دلنشینی منتظرتان است و اما خبری از امکانات خاص گردشگری در این منطقه نیست.

آبشار رنگو | جاهای دیدنی گرگان
آبشار رنگو

۹. خانه تقوی ها ، جذابیت قاجاری در گرگان

خانه تقوی ها جا مانده از دوران قاجار است که صاحب آن یکی تاجرهای زمان، به نام میرزا محمد تقی تقوی بوده است. مساحت این مجموعه نزدیک ۲۰۰۰ متر است و در حدود ۱۰ حیاط اصلی و فرعی را در خود جا داده است. حیاط‌های بیرونی و اندرونی، حیاط سر طویله، حیاط مطبخ و… از جمله این حیاط‌ها هستند. در ساخت این اثر تاریخی مصالحی همچون گچ، آهک، چوب، آجر و خشت خام استفاده شده است. بخشی از این مجموعه توسط سازمان میراث فرهنگی خریداری شده و باقی در انحصار وارث‌ است.

خانه تقوی ها
خانه تقوی ها
در سفرزون بخوانید :
جاهای دیدنی گنبد کاووس | خانه بزرگ‌ترین برج آجری جهان

۱۰. روستای زیارت

سفر به شمال کشور برای بسیاری از افراد مساوی با تحمل آب و هوایی شرجی با رطوبت بسیار زیاد است. اما در مورد روستای زیارت، که یکی از جاهای دیدنی گرگان محسوب می‌شود، این مساله متفاوت خواهد بود. روستای زیارت در محله نهارخوران گرگان قرار دارد و از آب و هوایی کوهستانی برخوردار است. هر آنچه که از زیبایی‌های طبیعی انتظار دارید، در روستای زیارت به چشم خواهید دید. روستای زیارت یکی از زیباترین مناظر طبیعی و پوشش‌های گیاهی و جانوری را در خود جای داده است. به همین خاطر همه ساله گردشگران زیادی که به دنبال بازدید از جاذبه‌های طبیعی هستند، از این منطقه تماشایی دیدن می‌کنند. از آبشارهای خیره کننده گرفته تا حوضچه‌های آب گرم شفا بخش، هر آنچه که تصور می‌کنید در این روستا خواهید یافت. به علاوه اینکه آب هوای منطقه همواره خنک، پاک و کوهستانی است و حتی در چله تابستان نیز گرما آنچنان آزار دهنده نخواهد بود. همچنین باید به یاد داشته باشید که به علت توریستی بودن این روستا، امکانات اقامتی، تفریحی و خدماتی زیادی در این مکان وجود دارد.

آدرس روستای زیارت : استان گلستان، گرگان، جنوب منطقه ناهارخوران

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

روستای زیارت
روستای زیارت
در سفرزون بخوانید :

۱۱. بازار نعلبندان

بازدید کردن از بازارهای سنتی و قدیمی یک شهر، همیشه تجربه بسیار لذت‌بخشی در سفر خواهد بود. با بازدید از این بازارها می‌توانید فرهنگ مردم را بشناسید و جریان زندگی را از نزدیک شاهد باشید. بازار نعلبندان، علاوه بر بازار، یکی از جاهای دیدنی گرگان محسوب می‌شود که قدمت تاریخی دارد. بد نیست بدانید که بر اساس اسناد تاریخی به دست آمده، قدمت این بازار به سال ۳۷۵ هجری شمسی یعنی حدود صد سال پیش باز می‌گردد. اما از طرفی باید خاطر نشان کنیم که برخی از مورخان بر این باور هستند که بعضی از بازارهای گرگان، من جمله بازار نعلبندان، از زمان هخامنشیان بر پا بوده‌اند! به هر صورت از قدمت تاریخی آن که بگذریم، جنب و جوش و جریان زندگی در این بازار مثال زدنی است. از ساعات ابتدایی صبح کسبه بازار کرکره‌‌های خود را بالا می‌کشند و به کسب روزی حلال می‌پردازند. این بازار بر خلاف پاساژ‌های لوکس، بسیار ساده و بدون آلایش است. شما می‌توانید در این بازار از محصولات تازه مردم محلی گرگان نیز لذت ببرید.

آدرس بازار نعلبندان: استان گلستان، گرگان، حد فاصل چهارراه میدان تا سه راه میرکریم

ساعت بازدید: شش صبح تا هفت شب

هزینه بازدید: رایگان

بازار نعلبندان | جاهای دیدنی گرگان
بازار نعلبندان

۱۲. مسجد جامع گرگان

همانطور که در بازار سنتی گرگان، یعنی بازار نعلبندان در حال گشت و گذار هستید، چشمتان به مسجدی زیبا و قدیمی که از جنس آجر ساخته شده است، می‌افتد. مسجدی که مردم محلی آن را با نام مسجد جامع گرگان می‌شناسند و برای آن اهمیت خاصی قائل هستند. گفتنی است که قدمت این مسجد زیبا، ساده و دوست داشتنی، به دوران سلجوقی می‌رسد و به دست معماران ترکمن ساخته شده است. این مسجد بارها و بارها در دوران صفویه و تیموریان مورد بازسازی و مرمرت قرار گرفته و خوشبختانه امروز این امانت به دستان ما سپرده شده است. مسجد جامع گرگان دارای یک مناره آجری است که قدمت آن مستقیما به دوران سلجوقی باز می‌گردد و به خاطر حفظ هر چه بیشتر آن، مسئولین مسجد یک شیشه جلوی مناره قرار داده‌اند تا بر اثر لمس دستان بازدیدکنندگان، آسیب بیشتری نبیند. پس اکیدا توصیه می‌شود که هم زمان با بازدید از بازار سنتی گرگان، سری به مسجد جامع این شهر نیز بزنید.

آدرس مسجد جامع گرگان: استان گلستان، گرگان، بازار نعلبندان

ساعت بازدید: ساعات نماز صبح، ظهر و عشاء

هزینه بازدید: رایگان

مسجد جامع گرگان
مسجد جامع گرگان

۱۳. طبیعت سردانسر

طبیعت سردانسر را باید یکی از زیباترین بخش‌های بازدید از روستای زیارت دانست. همانطور که از سمت روستای زیارت، این روستای زیبا واقع در منطقه نهار خوران، به سمت نخود چشمه و چکل پیرزن بروید، به دشت‌های سرسبزی خواهید رسید که مردم محلی آن را سردانسر نامیده‌اند. طبیعت سردانسر یکی از بکر‌ترین مناظر طبیعی در تمام ایران محسوب می‌شود که گردش در آن، جزء بهترین بخش‌های بازدید از گرگان به شمار می‌آید. سردانسر همان جایی است که در خواب و رویا هم با دیدن آن آرامش می‌گیرید. طبیعتی که هنوز به دست انسان آسیب ندیده و در آن حیوانات آزادانه به زندگی خود ادامه می‌دهند. طبیعت سردانسر برای یک پیاده روی و طبیعت گردی جانانه بسیار مناسب خواهد بود و می‌توانید ساعات خوشی را در آن تجربه کنید.

آدرس طبیعت سردانسر: استان گلستان، گرگان،  روستای زیارت، سردانسر

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

طبیعت سردانسر | جاهای دیدنی گرگان
طبیعت سردانسر

۱۴. جنگل شصت کلا

در شش کیلومتری جنوب غرب گرگان، جنگلی انبوه، سرسبز و دیدنی با نام جنگل شصت کلا وجود دارد که همه ساله گردشگران زیادی را جذب خود می‌کند. جالب است بدانید که این جنگل اصلا برای یک پیک نیک خانوادگی مناسب نخواهد بود اما برای کسانی که به دنبال ماجراجویی هستند، بهترین گزینه است. جنگل شصت کلا یک جنگل کاملا بکر و دست نخورده است و هیچ نوع امکانات خدماتی، رفاهی، تفریحی و اقامتی در آن وجود ندارد. همچنین باید در نظر داشته باشید که حیوانات وحشی زیادی مثل خرس، شغال و حتی گرگ نیز در این جنگل زندگی می‌کنند و ممکن است برای بازدیدکنندگان مشکلات عمده‌ای ایجاد کنند. همچنین اگر در این جنگل مشغول قدم زدن بودید، بهتر است به قارچ‌ها دست نزنید، زیرا قارچ‌های سمی زیادی در این جنگل رشد می‌کنند که کاربرد دارویی دارند.

آدرس جنگل شصت کلا: استان گلستان، گرگان، شش کیلومتری جنوب غرب

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

جنگل شصت کلا
جنگل شصت کلا

۱۵. دیوار دفاعی گرگان

متاسفانه از همان دوران ابتدایی در کتاب‌های جغرافیا به ما در مورد دیوار چین، اولین دیوار دفاعی بزرگ در تمام جهان مطالبی گفته‌اند، اما کمتر کسی می‌داند که دومین دیوار بزرگ دفاعی دنیا با ۱۹۵ کیلومتر طول، در ایران عزیزمان و در شهر سرسبز گرگان قرار دارد. گرگان در دوران باستان، جزء مناطق استراتژیک و مهم بوده است و از این رو برای حفظ آن از گزند دشمنان، یک دیوار دفاعی بلند شرقی – غربی بر فراز آن کشیده‌اند. متاسفانه به دلیل از بین رفتن آثار باستانی، در مورد سازنده این دیوار اطلاعات کاملی در دست نیست. برخی تصور می‌کنند که این دیوار به دست پادشاه اسکندر کبیر در قرن چهارم قبل از میلاد ساخته شده و برخی دیگر معتقد هستند که به دست خسرو یکم در قرن ششم پس از میلاد ساخته شده است. متاسفانه به دلیل کم لطفی مسئولین، این دیوار آسیب زیادی دیده و بقایای کمی از آن بر جای مانده است. اما با این حال، بازدید از دیوار دفاعی که یکی از جاهای دیدنی گرگان محسوب می‌شود، اکیدا توصیه می‌گردد.

آدرس دیوار دفاعی گرگان: استان گلستان، گرگان، کلاله، منطقه‌ی پیشکمر یا روستای تمرقره‌قوزی

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

دیوار دفاعی گرگان
دیوار دفاعی گرگان

۱۶. آبشار لوه

در هر گوشه از منطقه زیبای گرگان و استان گلستان، طبیعت به شکل تازه‌ای بازدیدکنندگان را متعجب می‌کند. آبشار لوه نام یکی از جاهای دیدنی گرگان محسوب می‌شود که در ۲۰ کیلومتری گالیکش و در دل جنگل‌های انبوه و سرسبز روستای لوه قرار دارد. این روستا در پنج کیلومتری جاده اصلی مشهد – گلستان است و دسترسی به آن خیلی دشوار نیست. جنگل لوه را بی‌شک می‌توان جزء یکی از زیباترین جنگل‌های تمام ایران دانست. حال تصور کنید که در دل همین جنگل، چندین آبشار کوچک و بزرگ از دل کوه می‌جوشند و در حوضچه‌های زیبایی می‌ریزند و مناظر خیره کننده و خاطره انگیزی را ایجاد می‌کنند. بازدید از آبشار لوه به کسانی توصیه می‌شود که قصد دارند سفر طبیعت گردی منحصر به فردی را تجربه کنند.

آدرس آبشار لوه: استان گلستان، گرگان، ۲۰ کیلومتری گالیکش، روستای لوه

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

آبشار لوه | جاهای دیدنی گرگان
آبشار لوه

۱۷. آبشار شصت کلاته

در استان گلستان و مخصوصا شهر زیبای گرگان، آبشارهای کوچک و بزرگ زیادی به چشم می‌خورند. آبشارهایی که ما حتی از وجود بسیاری از آنها بی خبر هستیم. اما در این میان باید به آبشار شصت کلاته، یکی از زیباترین جاهای دیدنی گرگان اشاره کنیم. آبشاری که در ۲۲ کیلومتری جنوب غرب گرگان قرار دارد و برای دسترسی به آن باید از دل جنگلی انبوه، سرسبز و خیره کننده عبور کنید. در قسمت‌هایی از راه، پوشش گیاهی جنگل آنقدر انبوه می‌شود که نور به سختی از آن عبور می‌کند و به زمین می‌رسد. همانطور که پیش می‌روید، ناگهان احساس می‌کنید که هوا چند درجه خنک‌تر شده و صدای آبشار به تدریج به گوش می‌رسد. ناگهان از میان جنگلی انبوه، با آبشاری بلند و زیبا رو به رو خواهید شد. آبشاری که از دیدن آن سیر نمی‌شوید. خزه‌های زیادی روی صخره‌های سخت و سیاه به وجود آمده‌اند و مناظری دیدنی و فراموش نشدنی را ایجاد کرده‌اند. با وجود اینکه برای بازدید از این آبشار باید کمی پیاده روی را به جان بخرید، اما تماشای زیبایی این آبشار به هر دوست‌دار طبیعت اکیدا توصیه می‌شود.

آدرس آبشار شصت کلاته: استان گلستان، گرگان، ۲۲ کیلومتری جنوب غرب، جنگل‌های کوه جوزبند

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

آبشار شصت کلاته
آبشار شصت کلاته

۱۸. آبشار نومل

همانطور که اشاره کردیم، آبشارهای کوچک و بزرگ زیادی در استان گلستان و در اطراف شهر گرگان وجود دارند. اما قطعا هر قدر دسترسی به آن آبشارها دشوار‌تر باشد، طبیعت اطراف آنها نیز بکرتر و دست نخورده‌تر باقی خواهد ماند. آبشار نومبل یکی از همین انواع آبشار و جاهای دیدنی گرگان است که به دلیل دشواری دسترسی، هنوز بکر و دست نخورده باقی مانده. اگر به دنبال ماجراجویی و دیدن مناظری بکر و دیدنی هستید، باید دشواری دسترسی آبشار نومل را به جان بخرید و از آن بازدید کنید. این آبشار بیش از ۳۰ متر ارتفاع دارد و از ترکیب شش آبشار بزرگ مختلف به وجود آمده است! پس باید خودتان را برای بازدید از یک آبشار بسیار عظیم، زیبا و تماشایی آماده کنید. این آبشار در منطقه چهل گیسو واقع شده و دسترسی به آن بسیار دشوار است. توجه داشته باشید که هرگز بدون راهنمای محلی و به تنهایی عازم آبشار نومل نشوید.

آدرس آبشار نومل: استان گلستان، گرگان، چهار کیلومتری شمال روستای نومل

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

آبشار نومل
آبشار نومل

۱۹. آبشارهای دره تل انبار

منطقه نهارخوران و روستای زیارت، مناظر بسیار زیبایی را در دل خود جای داده‌اند. آبشارهای دره تل انبار را می‌توان یکی از همین جاذبه‌ها دانست که در اطراف روستای زیارت قرار دارند. بد نیست بدانید که در دره تل انبار، حدود ۵۳ آبشار مختلف وجود دارند! حال تصور کنید که آب و هوا و همچنین پوشش گیاهی در این دره زیبا چطور خواهد بود! هر یک از این آبشارها بین ۲ تا ۴۰ متر ارتفاع دارند! حداقل ۲۰ مورد از این آبشار‌ها دارای ارتفاعی بیش از ۱۰ متر هستند و مناظر بسیار خیره کننده‌ای را ایجاد کرده‌اند. تل انبار با وجود آبشارهای متعدد، تبدیل به یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری در میان کو‌هنوردان و ورزشکاران شده‌ است. البته به یاد داشته باشید که فرود و صعود از این دره بسیار دشوار است و نیاز به مهارت بسیار زیادی دارد. فراموش نکنید که برای بازدید از این دره، ترجیحا به صورت گروهی سفر کنید و راهنمای محلی داشته باشید.

آدرس آبشارهای دره تل انبار: استان گلستان، گرگان، روستای زیارت، دره تل انبار

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

آبشارهای دره تل انبار
آبشارهای دره تل انبار

۲۰. مدرسه عمادیه گرگان

گرگان یکی از قدیمی‌ترین شهرهای تمام ایران محسوب می‌شود و بر اساس نظر برخی باستان شناسان، حتی قدمت آن به دوران هخامنشیان باز می‌گردد. به همین خاطر، در کنار طبیعتی بکر و دیدنی، می‌توانیم در این شهر شاهد حضور آثار باستانی متعدد و رنگارنگی نیز باشیم. مدرسه عمادیه یکی از جاهای دیدنی گرگان است که قدمت آن به دوران شاه سلیمان صفوی باز می‌گردد. این مدرسه، در آن زمان یک مرکز فرهنگی بوده و به دست روح‌الله حسینی استرآبادی ساخته شده است. مدرسه عمادیه پلانی مستطیل شکل دارد و در مرکز آن حوضی لاجوردی و زیبا قرار گرفته است.

همه عناصر و ایوان‌های این مدرسه به شکل قرینه با هم ساخته شده‌اند و برای ساخت آنها از تیرهای چوبی استفاده شده است. مدرسه عمادیه جزء آثار باستانی ملی کشور عزیزمان ایران به شمار می‌آید و ما باید بکوشیم تا امانت‌دار خوبی باشیم و این بنای تاریخی زیبا را به دست نسل بعدی برسانیم. این مدرسه که در زمینی به مساحت هزار و ۵۵۰ متر مربع ساخته شده است، بخش‌های زیادی را شامل می‌شود و باید در بازدید خود از تمام بخش‌های مختلف آن دیدن فرمایید. گفتنی است که مدرسه عمادیه این روزها به عنوان حوزه علمیه کاربرد دارد و در ساعتی از روز، جلسات طلاب در آن برگزار می‌شود.

آدرس مدرسه عمادیه گرگان: استان گلستان، گرگان، خیابان امام خمینی

ساعت بازدید: همه روزه به جز جمعه‌ها از هشت صبح تا شش بعد از ظهر

هزینه بازدید: رایگان

مدرسه عمادیه گرگان | جاهای دیدنی گرگان
مدرسه عمادیه گرگان

۲۱. کاروانسرای قزلق

کاروانسرای قزلق با تمام کاروانسراهای دیگری که تا کنون دیده‌اید تفاوت دارد. اکثر کاروانسراها در دشت‌های مسطح و صاف بنا می‌شدند؛ اما این کاروانسرا در مناطق کوهستانی قرار دارد. از سنگ، ملات گچ، ساروج و آهک در ساخت این کاروانسرا استفاده کرده‌اند. کاروانسرای قزلق در مسیر جاده قدیم استرآباد شاهرود قرار دارد و دارای چندین و چند اتاق و دالان مختلف است. قدمت این کاروانسرا به دوران پیش از تاریخ باز می‌گردد. قزلق از نظر تاریخی و معماری اهمیت بسیاری دارد. به همین خاطر نام آن در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. به یاد داشته باشید برای بازدید از این کاروانسرا، چند دقیقه‌ای پیاده‌روی در طبیعت را باید به جان بخرید.

آدرس: استان گلستان، ۳۵ کیلومتری جنوب شرقی گرگان، کنارکتل قزلق

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

۲۲. خانه دارویی

خانه دارویی یکی از جاهای دیدنی گرگان و یادگار دوران قاجار است. این خانه قدیمی با معماری و زیبا، ما را به دوران گذشته باز می‌گردد. واقعاً که چقدر این خانه‌ها باصفا بودند. متأسفانه بسیاری از این خانه‌ها تخریب شدند و جای خود را به آپارتمان‌های امروزی دادند. خانه دارویی در دوران قاجار بنا شده است؛ اما بخش‌هایی از آن را در دوران پهلوی اول به آن اضافه کردند. نام خانه دارویی در فهرست آثار ملی ایران نیز به چشم می‌خورد. فقط در نظر داشته باشید امکان بازدید از فضای داخلی خانه وجود ندارد. پس به اجبار باید فقط به تماشایی نمای خارجی و معماری زیبا آن بسنده کنیم.

آدرس: استان گلستان، گرگان، خیابان باغ شاه (ملل)، کوچه پشت سپاه

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

۲۳. خانه رمضان علی خراسانی

خانه رمضان علی خراسان جزو خانه‌هایی است که با دیدن آن به یاد کارتون زیبا و نوستالژی «خونه مادربزرگه» می‌افتیم. این خانه از نظر معماری نمونه‌ای کامل از معمای اقلیمی خانه‌های شمال کشور با همان سقف شیربانی همیشگی محسوب می‌شود. این خانه در محله سرچشمه قرار دارد و از دو بلوک شرقی و غربی تقسیم می‌شود. بلوک شرقی یک ساختمان دوطبقه است که قدمت آن به دوران پهلوی اول باز می‌گردد. بلوک دوم دارای ۳ طبقه بوده و قدمت آن به دوران قاجار می‌رسد. اگر کمی دقیق باشید، تفاوت سبک معماری در این دو دوره زمانی را کاملاً می‌توانید متوجه شوید. توجه داشته باشید به‌خاطر جلوگیری از آسیب رسیدن به این خانه تاریخی، امکان بازدید از اکثر بخش‌های داخلی آن وجود ندارد.

آدرس: استان گلستان، گرگان، خیابان امام خمینی، محله سرچشمه

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

۲۴. امامزاده روشن آباد

امامزاده روشن آباد یکی از مهم‌ترین اماکن زیارتی روستای روشن آباد گرگان به حساب می‌آید. این مقبره مدفن۲ فرزند از فرزندان امام موسی کاظم است. مقبره امامزاده روشن آباد در ۱۵کیلومتری جاده گرگان – مازندران قرار دارد. قدمت این مقبره به قرن نهم هجری قمری باز می‌گردد. ساختمان اصلی بقعه دارای رواق، حرمی چهارگوش و همچنین گنبدی ساقه‌دار و مدور است. در ساختمان این مقبره، دو کتیبه قدیمی با تاریخ ۸۶۵ و ۸۷۵ هجری قمری به چشم می‌خورد که گویای تاریخ کهن این مقبره است. مقبره امامزاده علاوه‌بر جنبه معنوی، یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی گرگان است که نام آن در فهرست آثار ملی ایران نیز قرار دارد.

آدرس: استان گلستان، کیلومتر ۱۵ جاده گرگان-مازندران، روستای روشن آباد

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

۲۵. سد نومل گرگان

سد نومل که آن را با نام سد کوثر نیز می‌شناسند، یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی گرگان و تفرجگاه‌های حاشیه شهر است. این سد در فاصله ۱۵کیلومتری جنوب‌شرق گرگان قرار دارد. دریاچه مصنوعی سد نومل گرگان مکانی مناسب برای پیک‌نیک خانوادگی، طبیعت‌گردی، ماهیگیری و البته قایق‌سواری محسوب می‌شود. اگر عاشق ماهیگیری هستید، می‌توانید سری به این دریاچه بزنید و چند ماهی درشت و البته خوشمزه را صید کنید. صید ماهی در این منطقه بسیار رواج دارد و مردم پس از صید، ماهی را همانجا به‌صورت تازه سرخ کرده و از طعم آن لذت می‌برند.

آدرس: استان گلستان، ۱۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر گرگان

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

۲۶. سرای باقری‌ ها

به تصویر بالا نگاه کنید. آیا شما را به یاد خانه مادربزرگ‌ها نیانداخت؟ شاید بسیاری از ما در همین خانه‌ها بزرگ شده باشیم. خانه‌هایی با حیاط‌های بزرگ و حوض‌های فیروزه‌ای که داخل آن‌ها میوه می‌شستیم و آب‌بازی می‌کردیم. سرای باقری‌ ها یکی از زیباترین جاهای دیدنی گرگان است. این خانه در بافت قدیمی شهر گرگان قرار دارد. در حقیقت می‌توان گفت که سرای باقری‌ ها یکی از بهترین نمونه‌های خانه بومی مسکونی در گرگان محسوب می‌شود. سرای باقری‌ ها بیش از ۲،۵۰۰ متر مساحت دارد و جزو آثار ملی ایران است در نظر داشته باشید که سرای باقری‌ ها را به هتل بوتیک تبدیل کرده‌اند و می‌توانید در آن اقامت داشته باشید.

آدرس: استان گلستان، گرگان، خیابان امام خمینی

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

۲۷. کاخ آقا محمدخان قاجار

کاخ آقا محمدخان قاجار یکی دیگر از مهم‌ترین جاهای دیدنی گرگان است. درست رو‌به‌روی دربیسرتان ایرانشهر گرگان، کاخی بزرگ به چشم می‌خورد که متأسفانه بخش‌های بسیاری از آن آسیب دیده است. درباره این کاخ روایات بسیاری وجود دارد. این کاخ یک عمارت بزرگ و دوطبقه است. بر اساس اسناد تاریخی، کاخ آقا محمدخان قاجار به دست حکمران وقت مازندران ساخته شده است. البته آن را بسیاری منسوب به آقا محمد خان قاجار می‌دانند. برخی دیگر بر این باور هستند که این کاخ به دستور شخص آقا محمدخان و به دست حاکم وقت مازندران ساخته شده است. به هر صورت در حال حاضر این کاخ را با نام کاخ آقا محمدخان قاجار می‌شناسند!

قدمت این کاخ به دوران قاجار باز می‌گردد. بر اساس روایات تاریخی، در سال ۱۱۵۶ هجری شمسی، این کاخ به دستور شخص شاه در باغ عباس‌خانی گرگان ساخته شد. کاخ آقا محمدخان قاجار مجموعه‌ای از چند ساختمان است و شامل بخش‌های مختلفی می‌شود. این کاخ دارای عمارت کلاه‌فرنگی، ساختمان داراعماره و دارالحکومه است. پلان این کاخ را به شکل مستطیلی طراحی کرده‌اند. دو ستون چوبی برزگ با سرستون‌های مقرونس‌کاری شده در بخش شمالی به چشم می‌خورد. تزئینات و معماری کاخ آقا محمدخان قاجار بسیار خاص و منحصر‌به‌فرد است. با این حال متأسفانه مدت‌ها است که خبری از بازسازی و مرمت آن نیست. همچنین امکان بازدید از فضای داخل آن وجود ندارد. اگر همین روند ادامه داشته باشد، در آینده نزدیک شاهد تخریب و نابودی کاخ آقا محمدخان قاجار خواهیم بود.

آدرس: استان گلستان، گرگان، خیابان کاخ، روبه‌روی دبیرستان ایرانشهر

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

۲۸. خانه شیرنگی

الحق و النصاف که معماران گذشته چه هنرمندان خبره‌ای بودند. با وجود آنکه فقط خانه‌های اربابی را به این شکل بنا می‌کردند؛ اما به هر صورت ساخت چنین خانه‌های زیبایی نیاز به هنر و سلیقه بسیاری داشت. خانه شیرنگی از جمله زیباترین خانه‌های قدیمی ایران است. با کمی دقت می‌توان متوجه شد که سبک معماری خانه شیرنگی به دوران قاجار باز می‌گردد. این خانه در اواخر دوران قاجار از آجر، چوب و خشت خام ساخته شده است.

خانه شیرنگی بنایی بزرگ دارد که دوطبقه است. در هر طبقه دو اتاق مختلف وجود دارد. در بخش سقف داخل عمارت می‌توان شاهد گچبری‌های بسیار زیبا و هنرمندانه بود. در حال حاضر این خانه در فهرست اثار ملی ایران نیز ثبت شده است . اگر به بازدید از ابنیه تاریخی علاقه‌مند باشید، تماشای معماری هنرمندانه این خانه قطعاً شما را به وجد خواهد آورد.

آدرس: استان گلستان، گرگان، محله نعلبندان و جنب امامزاده نور

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

۲۹. خانه امیر لطیفی

در نزدیکی بازار نعلبندان که یکی از بازارهای قدیمی گرگان است، یک خانه زیبا و تماشایی به چشم می‌خورد. این خانه درست پشت مسجد جامع گرگان قرار دارد. مسجدی که قبل‌تر درباره آن صحبت کردیم. این خانه بزرگ، بنایی هزار متری دارد. ساختار آن به‌صورت سنتی است و قدمت آن به دوران قاجار باز می‌گردد. خانه امیر لطیفی یکی از آثار ملی ایران محسوب می‌شود. در حال حاضر خانه امیر لطیفی را به موزه صنایع‌دستی گرگان تغییر کاربری داده‌اند. مردم گرگان مردمانی خوش‌ذوق و هنرمند هستند. پس چه بهتر که موزه‌ای را به صنایع‌دستی آبا و اجدادی این مردم اختصاص دهند.

در ساخت این خانه از چوب، آجر و خشت به همراه ملات ساروج استفاده شده است. البته در کف اتاق‌ها سیمان نیز به چشم می‌خورد. این سیمان را در دوران معاصر و برای تبدیل آن به موزه استفاده کرده‌اند. بازدید از این عمارت یک تیر و دو نشان است. هم می‌توانید از موزه صنایع‌دستی دیدن کنید و هم از تماشای سبک معماری سنتی آن لذت ببرید.

آدرس: استان گلستان، گرگان، خیابان امام خمینی، لاله ۱۱

ساعت بازدید: ۸ صبح الی ۱۶  

هزینه بازدید: رایگان

۳۰. ۱۱۰آبشار باران کوه

آبشار باران کوه را می‌توان یکی از زیباترین جاهای دیدنی گرگان دانست. این آبشار تماشایی و بکر در فاصله ۱۸کیلومتری جنوب‌غرب گرگان و در دل پارک جنگلی باران کوه قرار دارد. به تصویر بالا نگاهی بیاندازید. جز زیبایی چیزی می‌بینید؟ آیا با دیدن تصویر این آبشار هم دلتان نمی‌خواست آنجا بودید و از این منظره تماشایی لذت می‌بردید؟ این آبشار در دل یک پارک جنگلی قرار دارد. به به، پس قرار است چه برنامه سفر زیبایی را تجربه کنید. ابتدا از میان یک پارک جنگلی سرسبز و بسیار زیبا عبور می‌کنید. سپس وارد مناطق کوهستانی می‌شود. عبور از این مناطق شاید در ابتدا کمی سخت باشد؛ اما آنقدر مست تماشای زیبایی مناظر می‌شوید که دیگر سختی راه را فراموش می‌کنید.

این آبشار در بالای مناطق کوهستانی پارک جنگلی باران کوه قرار دارد. شاید برایتان جای سؤال باشد که چرا این جنگل را با نام باران کوه می‌شناسند؟ جالب است بدانید که از بالای کوه در این منطقه، همیشه از لبه صخره‌ها قطرات آب به سمت پایین می‌چکد. به همین خاطر احساس می‌کنید که همیشه نم باران می‌زند. از‌این‌رو آن را با نام باران کوه می‌شناسند. همین قطرات آب، بافت خزه‌ای بسیار خاصی را روی کوه‌ها ایجاد می‌کنند. بازدید از این جنگل به یکی از عجیب‌ترین خاطرات سفرتان به گرگان تبدیل می‌شود. این آبشار چهار فصل است. پس در هر فصل می‌توانید از زیبایی آن لذت ببرید. البته به دلیل سرمای نقطه بالای کوه، بهتر است بهار و تابستان را برای بازدید خود انتخاب نمایید.

آدرس: استان گلستان، ۱۸ کیلومتری جنوب ‌غربی گرگان، پارک جنگلی باران کوه

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

نرگس تپه

جاهای دیدنی گرگان جاذبه‌های گردشگری متفاوتی دارند. بعضی از این مکان‌ها به داشتن آب‌و‌هوای خوش معروف هستند. بعضی دیگر نیز به داشتن منظره‌های زیبا و تماشایی شهرت پیدا کرده‌اند. در این بین از مکان های دیدنی گرگان با جاذبه‌های تاریخی نباید فراموش کنید. بعضی از این مکان‌های دیدنی،‌ در کنار جاذبه‌های تاریخی، آب‌و‌هوای خوش و منظره‌های تماشایی دارند. برای نمونه می‌توان به نرگس تپه اشاره کرد. مکانی که از آن صحبت می‌کنیم در منطقه‌ای سرسبز و خوش‌منظره قرار دارد. با این حال شهرت نرگس تپه بیشتر به دلیل جاذبه‌های تاریخی این مکان است. برای تعریف از نرگس تپه، کافی است به این نکته اشاره کنیم که آثار تمدنی باستانی در این مکان پیدا شده است. عتیقه‌هایی که در نرگس تپه از دل خاک بیرون کشیده شده، دیرینگی حدود اواسط هزاره اول قبل از میلاد دارند.

ناگفته پیداست وقتی از مکانی با چنین دیرینگی تاریخی صحبت می‌‌کنیم، جایگاه ویژه‌ای در دل گردشگران علاقه‌مندان به گشت‌و‌گذار در جاهای دیدنی گرگان پیدا می‌کند. نرگس تپه فقط ۷ کیلومتر از شمال شهر گرگان دورتر است. این مکان دیدنی حدود ۳۵ کیلومتر با شرق دریای مازندران فاصله دارد. نرگس تپه در روستایی با نام علی‌آباد خودنمایی می‌کند. همسایگی این تپه باستانی با روستا،‌ شرایطی برای گردشگران مهیا می‌کند تا سری به روستا بزنند و پای صحبت اهالی باصفای روستای علی‌آباد گرگان بشنینند.

جالب است بدانید در سال‌های ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۵، کاوش‌های باستان‌شناسی مهمی در این منطقه انجام شد. به دنبال این کاوش‌ها،‌ باستان‌شناسان اشیا ارزشمندی را از دل خاک بیرون کشیدند. سفالینه‌های باستانی، استخوان‌هایی از انسان‌هایی که قرن‌هاست در این محل آرمیده‌اند و ظرف‌های فلزی را می‌توان از اشیایی دانست که در حفاری‌های نرگس تپه پیدا شدند. نرگس تپه سال‌های سال است که به عنوان یکی از جاهای دیدنی گرگان شناخته می‌شود. این مکان در فروردین ۱۳۴۶ به فهرست آثار ملی ایران راه پیدا کرد.

بارگاه امامزاده نور

بسیاری از جاهای دیدنی گرگان،‌مکان‌هایی خوش‌آب‌و‌هوا هستند که جاذبه‌های مذهبی نیز دارند. در نتیجه می‌توانید با حضور در این مکان‌ها، از یک طرف طبیعت‌گردی کنید و از طرف دیگر به زیارت بارگاه‌های متبرکه مشغول شوید. یکی از این مکان‌ها که پیشنهاد می‌کنیم در سفر به گرگان حتماً سری به آن بزنید، بارگاه امامزاده نور است. بر اساس اسناد مذهبی و باورهای اهالی این منطقه، برادر تنی امام‌ رضا (ع) در این بارگاه به خاک سپرده شده است. امامزاده نور در بین ساکنین این دیار با نام امامزاده اسحاق‌بن‌موسی‌بن جعفر نیز شناخته می‌شود. آرامگاهی که از آن صحبت می‌کنیم، در سال‌هایی بسیار دور ساخته شده است. یافته‌های باستان‌شناسان، زمان ساخت بارگاه امامزاده نور را به دوران سلجوقیان نسبت می‌دهد. به همین دلیل جلوه‌‌هایی باشکوه از هنر معماران ایران قدیم در دوران سلجوقیان را می‌توان در این بارگاه مشاهده کرد. این آرامگاه، یکی از قدیمی‌ترین جاهای دیدنی گرگان به حساب می‌آید.

خوشبختانه به‌رغم گذر سال‌های بسیار، آرامگاه امامزاده نور در شرایط مطلوبی برای گردشگری قرار دارد. ناگفته نماند در این آرامگاه خبر چندانی از امکانات رفاهی نیست. با این حال از آنجایی که آرامگاه امامزاده نور در منطقه‌ای خوش‌مسیر واقع شده، مشکلی برای دسترسی به امکانات رفاهی پیدا نمی‌کنید. آرامگاه امامزاده نور در کنار بنایی باستانی و زیبا،‌ جاذبه‌های بصری تماشایی نیز دارد. در این زمینه می‌توان به درِ آرامگاه اشاره کرد. در ورودی آرامگاه امامزاده نور، دری چوبی و قدیمی خودنمایی می‌کند. در این آرامگاه صندوقی نفیس از جنس چوب نیز وجود دارد. گچبری‌های زیبا، حکاکی‌های نفیس و مقرنس‌کاری‌های تماشایی را نیز به جاذبه‌های آرامگاه امامزاده نور اضافه کنید. این جاذبه‌ها باعث شد تا آرامگاه امامزاده نور دل خرداد ۱۳۲۱ به فهرست آثار ملی ایران راه پیدا کند. برای گشت‌و‌گذار در این آرامگاه نزدیک به یک تا نهایتا ۲ ساعت، زمان کنار بگذارید.

مسجد گلشن گرگان

جاهای دیدنی گرگان به‌اندازه‌ای جاذبه‌های گردشگری دارند که به‌راحتی نمی‌توان از کنار آن‌‌ها گذشت. یکی از این مکان‌ها که مدت‌هاست جای خود را در دل گردشگران باز کرده، مسجد گلشن گرگان است. این مسجد در بین گرگانی‌‌ها با نام مسجد جامع گلشن نیز شناخته می‌شود. همان‌گونه که می‌دانید، منظور از مسجد جامع، مسجدی است که جایگاه ویژه‌‌ای در بین اهالی یک شهر دارد. چنین مسجدی به لحاظ وسعت و شرایط عبادت نیز نسبت به دیگر مسجد‌های یک شهر، بهتر است. این ویژگی‌ها درباره مسجد جامع گلشن صدق می‌کند. این مسجد سال‌های سال است که به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین مسجد‌های گرگان شناخته می‌شود. جالب است بدانید مسجد جامع گلشن، به‌ لحاظ تاریخی نیز یکی از جاهای دیدنی گرگان شناخته می‌شود. جالب‌تر اینکه این مسجد در دوران صفویان احداث شده است. این مسجد سالیان دراز مکانی برای گردهمایی‌های دینی و برگزاری مجالس مهم در بین گرگانی‌ها بود.

اهمیت مسجد جامع گلشن و جایگاه آن در بین مردم، شرایطی فراهم کرد تا پادشاهان قاجار برای بازسازی و مرمت این مسجد دستور صادر کنند. به لطف این شرایط، با مسجدی روبه‌رو هستیم که به لحاظ بصری در شرایط مناسبی قرار دارد. این مسجد در محله‌ای قدیمی در گرگان خودنمایی می‌کند. قرارگرفتن مسجد جامع گلشن در محله‌ای قدیمی،‌ شرایطی فراهم می‌کند تا در کنار گشت‌و‌گذار در این مسجد، سری به دیگر جاهای دیدنی گرگان با جاذبه‌های تاریخی بزنید. مسجد جامع گلشن در محله سرچشمه گرگان قرار دارد. این مسجد سال‌‌هاست که به فهرست آثار ملی ایران راه پیدا کرده است. ناگفته نماند قسمتی از این مسجد، تخریب‌شده و مسجدی جدید جایگزین آن گردید. با این حال جایگاه مسجد جامع گلشن همچنان در بین علاقه‌مندان گردشگری حفظ شده است. مسجد جامع گلشن در شمال شرقی چهارراه میدان، در شهر گرگان قرار دارد.

پارک جنگلی قرق

جاهای دیدنی گرگان عموماً‌ جلوه‌‌ای از هنرنمایی مادر طبیعت را پیش روی علاقه‌مندان قرار می‌دهند. یکی از این مکان‌‌ها که حیف است راهی گرگان شوید و سری به پارک جنگلی قرق نزنید. گرگان در بیشتر فصل‌های سال تماشایی است. به همین دلیل گردشگران از سرتاسر ایران در چهار فصل خدا راهی گرگان می‌شوند. به لطف این شرایط، پارک جنگلی قرق در تمامی سال پذیرای گردشگران است. پارکی که از آن صحبت می‌کنیم ۶۵۰ هکتار مساحت دارد. به این ترتیب با یک حساب سرانگشتی می‌توان گفت پارک جنگلی قرق، یکی از بزرگ‌ترین پارک‌های جنگلی در سرتاسر منطقه شناخته می‌شود. این پارک در ۲۴کیلومتری شرق گرگان جا خوش کرده است. اگر بخواهیم دقیقاً آدرس پارک جنگلی قرق را بدهیم، باید بگوییم این پارک در مسیر جاده اصلی گرگان مشهد واقع شده است. محبوبیت این پارک در بین گردشگران، شرایطی فراهم کرده تا در پارک جنگلی قرق هزارویک سرگرمی تعبیه شود.

در این زمینه می‌توان به وجود باغ وحشی بزرگ در پارک جنگلی قرق اشاره کرد. در این باغ وحش، گونه‌های جانوری مختلفی زندگی می‌کنند. قسمت دیگری از پارک جنگلی قرق نیز به پارک بازی برای کودکان اختصاص یافته است. در نتیجه اگر به همراه اعضای خانواده می‌خواهید گشت‌و‌گذاری در یکی از بهترین جاهای دیدنی گرگان داشته باشید، پارک جنگلی قرق گزینه‌ای مناسب برای شماست. گشت‌و‌گذار در این پارک، برای گردشگرانی که فرزند دلبندشان را می‌خواهند حسابی تحویل بگیرند نیز پیشنهاد می‌شود. بی‌دلیل اصرار به گردشگری در پارک جنگلی قرق نمی‌ورزیم. دلیل این اصرار را می‌توان در امکانات رفاهی چشمگیر این پارک دانست. در گوشه‌و‌کنار این پارک، دکه‌هایی برای فروش خوراکی و لوازم سفر تعبیه شده است. این پارک به سکوهایی مجهز است که جان می‌دهد برای پیک‌نیک‌های شبانه. ویژگی‌هایی که به‌ آن‌ها اشاره کردیم، پارک جنگلی قرق را به یکی از بهترین جاهای دیدنی گرگان تبدیل کرده است.

امامزاده عبدالله گرگان

جاهای دیدنی گرگان سالانه پذیرای گردشگران بی‌شماری از سرتاسر ایران است. بسیاری از این جاها جاذبه‌های مذهبی دارند. تجربه ثابت کرده بیشتر این مکان‌های دیدنی، در کنار جاذبه‌های گردشگری، امکانات رفاهی چشمگیری نیز در اختیار گردشگران قرار می‌دهند. یکی از این مکا‌ن‌ها که پیشنهاد می‌کنیم حتماً‌ سری به آن بزنید، بارگاه امامزاده عبدالله گرگان است. این آرامگاه به لحاظ مذهبی، جایگاه ویژه‌ای در بین اهالی گرگان دارد. یکی از نواده‌های امام موسی کاظم (ع)، در این بارگاه به خاک سپرده شده است. آرامگاه امامزاده عبدالله گرگان، در حد فاصل میدان شهدا و میدان ترمینال در شهر گرگان واقع شده است. در همسایگی این بارگاه،‌ آرامستانی بزرگ نیز خودنمایی می‌کند. قرارگرفتن آرامگاه در قسمت انتهایی شهر گرگان، شرایطی فراهم کرده تا گردشگران زیادی راه آن را در پیش بگیرند. در نتیجه امامزاده عبدلله گرگان، امکانات رفاهی بسیار چشمگیری دارد.

جالب است بدانید این آرامگاه به دلیل داشتن امکانات رفاهی مطلوب، به یکی از محبوب‌ترین جاهای دیدنی گرگان تبدیل شده. جالب‌تر اینکه آرامگاه امامزاده عبدالله، در سده‌های ۶ و ۷ هجری، یکی از مشهورترین بارگاه‌های معصومین در سرتاسر گیلان و منطقه‌های اطراف بود. با توجه به اطلاعاتی که از این آرامگاه گفتیم، حتماً‌ متوجه‌ شده‌اید که با بارگاهی قدیمی روبه‌رو هستیم. با این حال به‌رغم اینکه سال‌های زیادی از ساخت آرامگاه امامزاده عبدالله می‌گذرد، این آرامگاه بارها مرمت شده است. به لطف این شرایط با بنایی تاریخی روبه‌رو هستیم که جاذبه‌های بصری چشمگیری دارد. در همسایگی این آرامگاه، آرامستانی است که قبرهای باستانی دارد.

تمامی این شرایط باعث شده تا آرامگاه امامزاده عبدالله به یکی از جاهای دیدنی گرگان با جاذبه‌های تاریخی مذهبی تبدیل شود. این آرامگاه در ۲۴ ساعت شبانه‌روز باز است. به همین دلیل اگر راهی گرگان شدید و به دنبال یکی از جاهای دیدنی این منطقه با امکانات رفاهی نیاز داشتید، حتماً سری به آرامگاه امامزاده عبدالله بزنید.

برج المان

برج المان، در گروه جاهای دیدنی گرگان قرار دارد که امکان ندارد راهی این شهر شوید و چشم شما به آن روشن نشود. این برج در بین گرگانی‌ها با نام برج گرگان نیز معروف است. برج المان در میدان بسیج شهر گرگان خودنمایی می‌کند. این میدان، یکی از پرترددترین مید‌ان‌های گرگان به حساب می‌آید. بسیاری از جاهای دیدنی گرگان به میدان بسیج نزدیک هستند. مراحل ساخت برج المان، سال‌ها به طول انجامید. نخستین بار در دهه ۷۰ خورشیدی بود که ایده ساخت این برج مطرح شد. پس از فرازوفرودهای بی‌شمار، مراحل ساخت برج المان در اواخر دهه ۸۰ آغاز گردید. در آن زمان بنا شد این برج ۵۷ متر ارتفاع داشته باشد. انتخاب ۵۷ متر ارتفاع برای برج المان، بی‌حکمت نیست. این عدد، حکایت از تاریخ ۱۳۵۷ دارد که در آن انقلاب ایران به پیروزی رسید. در نهایت پس از گذشت چند سال، ساخت برج المان در ۱۳۹۲ تمام شد.

این برج چیزی حدود ۱۵۰۰ متر فضای اداری و تجاری دارد. از آنجایی که با برجی نسبتاً تازه‌ساز روبه‌رو هستیم، برج المان، حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. این برج شرایط رفاهی بسیار مطلوبی در اختیار گردشگران قرار می‌دهد. در اطراف برج نیز تا چشم کار می‌کند، کافه‌های شیک و مغازه‌هایی با ویترین‌های رنگارنگ مشاهده می‌شود. به ویژگی‌هایی که گفتیم، آب‌نمایی زیبا و تماشایی را نیز اضافه کنید. این آب‌نما، جلوه‌ای باشکوه برای برج المان ایجاد می‌‌کند. همانند دیگر برج‌های ترازاول، طبقه‌ای در برج المان به رستورانی اشرافی اختصاص داده شده است. این رستوران با ۳۰۰ متر مساحت، یکی از بزرگ‌ترین رستوران‌های گرگان است. برج المان به پارکینگی مجهز و پرظرفیت مجهز است. در پارکینگ این برج، چیزی حدود ۲۰۰ خودرو پارک می‌شود. تعداد بسیاری مغازه نیز در برج المان وجود دارد. با حضور در برج المان، فرصتی برای گشت‌و‌گذاری جانانه در یکی از بهترین جاهای دیدنی گرگان پیدا می‌کنید.

امامزاده طیب

یکی از جاهای دیدنی گرگان که مطمئن هستیم خاطره‌ سفر به این منطقه را برای همیشه در ذهن گردشگران ماندگار می‌کند، امامزاده طیب است. گردشگران از سرتاسر ایران به هزارویک دلیل به گرگان می‌آیند و سری به امامزاده طیب می‌زنند. بارگاهی که از آن صحبت می‌کنیم در فاصله‌‌ای حدود ۲۰کیلومتری گرگان واقع شده است. از قرار معلوم، فرزند امام موسی بن جعفر (ع)، در این بارگاه آرمیده است. همان‌گونه که می‌دانید، امام موسی بن جعفر جایگاه ویژه‌ای در بین ایرانی‌ها دارد. به همین دلیل برای فرزند این امام، آرامگاهی باشکوه در فاصله‌‌ای نزدیک به گرگان ساخته‌اند. این آرامگاه چهار کیلومتر با روستای قرن آباد فاصله دارد. این روستا یکی دیگر از جاهای دیدنی گرگان است. در نتیجه می‌تواند در کنار زیارت در آرامگاه امامزاده طیب، سری به روستای قرن آباد بزنید و از هم‌صحبتی با اهالی روستا و تماشای منظره‌های زیبای اطراف آن لذت ببرید.

امامزاده طیب بی‌دلیل به یکی از بهترین جاهای دیدنی گرگان تبدیل نشده است. این مکان در دل جنگلی سرسبز و زیبا جا خوش کرده است. در نتیجه با گشت‌‌و‌گذار در این منطقه، فرصتی برای جنگل‌گردی خاطره‌ساز پیدا می‌کنید. محبوبیت این بارگاه در بین گردشگران، باعث شده تا امامزاده طیب به لحاظ امکانات رفاهی نیز شرایط چشمگیری داشته باشد. به لطف این امکانات،‌ خانواده‌هایی که همراه کودکان دلبند خود راهی گرگان شده‌اند و نیاز به امکانات رفاهی بیشتری دارند، با خیال راحت می‌توانند راه امامزاده طیب را در پیش بگیرند. بقعه این امامزاده در تمامی فصل‌های سال، پذیرای گردشگران است. هر فصلی از سال که راهی گرگان شدید، می‌توانید سری به این بقعه بزنید. اکنون که صحبت از گشت‌و‌گذار در امامزاده طیب به میان آمد، خالی از لطف نیست اگر اشاره کنیم که این امامزاده برای اتراق در مسیر گرگان نیز مناسب است.

تورنگ تپه

جاهای دیدنی گرگان را با این امید معرفی می‌کنیم که گشت‌و‌گذاری خاطره‌ساز را در این مکان‌ها داشته باشید. یکی از این جاها که مطمئن هستیم خاطره‌ خوش گردشگری در آن برای همیشه در ذهن گردشگران باقی می‌ماند، تورنگ تپه است. این مکان دیدنی چیزی حدود ۲۰ کیلومتر از گرگان دورتر است. با این حال تورنگ تپه به اندازه‌ای جاذبه‌های گردشگری دارد که میرزد قدم رنجه کنید و راهی این منطقه شوید. تورنگ تپه ممکن است کمی از مرکز شهر گرگان دورتر باشد، اما به بسیاری دیگر از جاهای دیدنی گرگان نزدیک است. برای نمونه می‌توان به روستاهای سرخنکلاته و شمس‌آباد اشاره کرد. این روستا‌ها فاصله چندانی از تورنگ تپه ندارند. در نزدیکی این تپه، روستایی با نام تورنگ نیز وجود دارد. به لطف این شرایط، علاقه‌‌مندان گشت‌و‌گذار در طبیعت، فرصتی برای روستاگردی و سیروسیاحت در طبیعت زیبای این منطقه پیدا می‌کنند.

تورنگ تپه از آن دسته جاهای دیدنی گرگان است که جاذبه‌های متفاوتی دارد. در این منطقه با تپه‌ای ۳۰هکتاری روبه‌رو هستیم. این تپه چیزی حدود ۳۰ متر ارتفاع دارد. ناگفته پیداست چنین تپه‌ای، منظره‌‌ای بسیار تماشایی پیش روی گردشگران قرار می‌دهد. با این حال جاذبه‌های تورنگ تپه فقط به منظره زیبای آن خلاصه نمی‌شود. در این منطقه آثار باستانی بسیار ارزشمندی کشف شده است. ارزش این آثار به اندازه‌ای است که حتی باستان‌شناسان خارجی نیز تاکنون از تورنگ تپه، بازدید کرده‌اند. بر اساس یافته‌های این باستان‌شناسان، تورنگ تپه چیزی حدود ۵ هزال سال پیش دیرینگی دارد.

اولین کاوش‌های باستانی شناسی در تورنگ تپه در زمان محمد شاه قاجار انجام شد. در آن زمان باستان‌شناسان خارجی راهی تورنگ تپه شدند. کشف جام‌های طلایی، آبخوری زرین، سلاح‌های جنگی باستانی ، ظرف‌های سنگی قدیمی و ابزار و وسیله‌های زندگی مردمان باستان، ماحصل تلاش این باستان‌شناسان بود. این ویژگی‌ها،‌تورنگ تپه را به یکی از بهترین جاهای دیدنی گرگان تبدیل کرده است.

کوه تل انبار

گردشگران خوش‌سلیقه‌ای را سراغ داریم که در بین تمامی جاهای دیدنی گرگان، کوه تل انبار را انتخاب می‌کنند. انتخاب این کوه، نشان از جاذبه‌های گردشگری متنوع آن دارد. همان‌گونه که حتماً می‌دانید، رشته‌های کوه‌های مختلف در اطراف شهر گرگان وجود دارد. با این حال در بین تمامی آن‌ها، رشته کوه تل انبار معروف‌تر است. این رشته کوه، اطراف شهر گرگان را پوشش داده است. رشته کوه تل انبار، در همسایگی روستای باصفای چهارباغ واقع شده است. این روستا، یکی از سرسبزترین روستاهای اطراف گرگان است. چهارباغ مردمانی خونگرم دارد که از هم‌صحبتی با گردشگران لذت می‌برند. از منظره‌‌های طبیعی روستای چهارباغ نیز هرچقدر تعریف کنیم، کم گفته‌ایم. در نتیجه پشنهاد می‌کنیم در کنار حضور در کوه تل انبار، حتماً سری به این روستا بزنید. در بین قله‌های کوچک‌و‌بزرگ این رشته‌کوه، قله تل انبار از بقیه بلندتر است. به همین دلیل نیز به این رشته کوه، تل انبار می‌گویند.

رودهای خروشانی از کوه تل انبار سرچشمه می‌گیرند. در این زمینه می‌توان به رود چهارباغ، سوته رود و خاصه رود اشاره کرد. وجود این رودها در دل کوه، زیبایی‌های تل انبار را دوچندان کرده است. به دلیل این زیبایی‌ها، کوه تل انبار یکی از مقصدهای اصلی کوه‌نوردان در اطراف گرگان به حساب می‌آید. دامنه این کوه شرایطی مطلوب برای کوه‌پیمایی دارد. در نتیجه اگر می‌خواهید در یکی از زیباترین جاهای دیدنی گرگان، حسابی کوه‌نوردی کنید،‌ راه تل انبار را در پیش بگیرید. این کوه دقیقاً در ۲۳کیلومتری جنوب گرگان خودنمایی می‌کند. کوه تل انبار حدود ۶ کیلومتر از روستای چهارباغ دورتر است. خوشبختانه مسیر دسترسی به کوه از روستا، مسیری نسبتاً هموار است. به لطف این شرایط پس از کوه‌پیمایی جانانه می‌توانید برای رفع خستگی، راهی روستای چهارباغ شوید. در نهایت به این نکته نیز اشاره کنیم که قلعه این کوه ۳۰۳۰ متر از سطح دریا بالاتر است.

پل آق قلا

یکی از جاهای دیدنی گرگان با جاذبه‌های تاریخی و طبیعی، پلی است که روی رودخانه گرگان کشیده شده. این پل در بین اهالی محل با نام پل آق قلا شناخته می‌شود. رودخانه گرگان که به آن گرگان ‌رود هم می‌گویند، رودی مهم در شمال شرق ایران به حساب می‌آید. این رود از رشته‌ کوه آلاغ سرچشمه می‌گیرد . گرگان رود از حدود ۱۱ رود دیگر انشعاب می‌گیرد. در نتیجه با رودی خروشان روبه‌رو هستیم که جاذبه بصری چشمگیری دارد. پل آق قلا در یکی از قسمت‌های مهم این رود در مسیر گرگان کشیده شده است. این پل چیزی حدود ۱۸ کیلومتر با مرکز شهر گرگان فاصله دارد. برای تعریف از پل آق قلا، کافی است به این نکته اشاره کنیم که این پل چیزی حدود ۸۰۰ سال ساخته شده است.

از قرار معلوم، مردمان گرگان در دوران صفویان برای حمل‌و‌نقل کالا از روی گرگان رود، مشکل داشتند. به همین دلیل پادشاهان صفوی برای ساخت پلی بزرگ و مطمئن بر روی گرگان رود،‌ فرمان صادر می‌کنند. این شرایط، پل آق قلا را به یکی از جاهای دیدنی گرگان تبدیل کرده که جاذبه‌های تاریخی ارزشمندی دارد. معماری این پل، همانند دیگر سازه‌های دوران صفوی، سبک‌و‌سیاقی ایرانی اسلامی دارد. خوشبختانه به‌رغم گذشت سالیان بسیار، پل آق قلا در شرایط مناسبی قرار دارد. به لطف این شرایط، گردشگران با حضور بر روی این پل، احساس می‌کنند که وارد تونل تاریخ شده‌اند و سری به گذشته‌های بسیار دور زده‌اند.

ویژگی‌های این پل فقط به جاذبه‌های تاریخی آن خلاصه نمی‌شود. آق قلا، پلی است زیبا که در کنار آن ۵ چشمه کوچک‌‌وبزرگ از دل زمین به بیرون می‌جوشد. ناگفته پیداست تماشای این چشمه‌ها و حضور در پل آق قلا ، موهبتی است که طبیعت‌دوست‌‌ها به‌خوبی قدر آن را می‌دانند.

باغ روس‌ها

گرگان، سرزمینی است با تاریخچه‌ای ارزشمند. مردمان این دیار، فرازوفرودهای بی‌شماری را تجربه کرده‌اند و همیشه تاریخ‌ساز بوده‌اند. گرگان یکی از مهم‌ترین شهرهای استراژیک در این منطقه به حساب می‌آید. به همین دلیل سال‌ها پیش، روس‌ها، کنسولگری بزرگی در این شهر احداث کردند. ساختمان این کنسولگری در طول سالیان دراز، کاربردهای مختلفی داشته است. به دنبال کاربردهای مختلف این ساختمان، به آن باغ روس‌ها می‌گویند. ساختمانی که از آن صحبت می‌کنیم در ضلع جنوبی خیابان امام خمینی گرگان واقع شده است. این ساختمان به بسیاری دیگر از جاهای دیدنی گرگان نزدیک است. در این زمینه می‌توان به امامزاده بی‌بی حور و بی‌بی‌نور اشاره کرد. این مکان‌ها در محله‌ای با نام شیرکش قرار گرفته‌اند. ماجرای استقرار کنسول روس در این ساختمان به دوران قراردادهای ننگین گلستان و ترکمانچای باز می‌گردد. در آن دوران، فتح علی‌شاه قاجار، پادشاه ایران بود.

روس‌ها در دوران پادشاهی فتح‌علی‌شاه، عمارت بزرگی را از یکی از تاجران معروف این منطقه اجاره کردند. عمارتی که از آن صحبت می‌کنیم، ساختمانی دوطبقه و بزرگ دارد. همانند بسیاری دیگر از جاهای دیدنی گرگان با جاذبه‌های تاریخی، در ساخت این عمارت از آجر، چوب، گچ و خاک بهره گرفته شده است. ساختمان سرکنسول در عمارتی با سازوکاری شبیه به خانه‌های کلاه‌فرنگی در وسط باغِ این ساختمان خودنمایی می‌کند. این ساختمان در دوران شکوه و جلال خود، پذیرای باغ بزرگی پر از درخت‌های سربه‌فلک‌کشیده و حوضچه‌ای فیروزه‌ای بود. با این حال این روزها قسمت‌های زیادی از این عمارت تخریب شده است.

ناگفته نماند برای مدتی نیز روس‌ها از این ساختمان به‌عنوان مقر فرمانده ارتش سرخ شوروی بهره گرفتند. این ساختمان اکنون بازنشسته شده و به عنوان یکی از جاهای دیدنی گرگان، پذیرای گردشگران است. برای بازدید از باغ‌ روس‌ها باید راه خیابان امام خمینیِ گرگان را در پیش بگیرید. به محله شیرکش که رسیدید، باغ‌ روس‌ها از دور مشاهده می‌شود.

مجموعه تفریحی باگی لند

اگر اهل ماجرجویی هستید و دنبال یکی از بهترین جاهای دیدنی گرگان با جاذبه‌های هیجان‌انگیز می‌گردید، پیشنهاد ‌می‌کنیم سری به مجموعه تفریح باگی لند بزنید. این مجموعه تفریحی، در منطقه بهادران گرگان قرار دارد. باگی لند، مجموعه‌ای وسیع و مجهز است که حدود ۲۰ هزار هکتار فضای سبز دارد. به لطف چنین زمین وسیعی، بساط انواع سرگرمی‌های هیجان‌انگیز در باگی لند به راه است. در این زمینه می‌توان به زمین مخصوص سوارکاری، مینی گلف، و بازی‌های آبی اشاره کرد. قسمت مهمی از این مجموعه نیز به خودروهای باگی اختصاص دارد. سواری با این خودروها، هیجانی دارد که نظیر آن‌ را در کمتر جایی از بین تمامی جاهای دیدنی گرگان سراغ داریم. ویژگی‌های این مجموعه تفریحی با امکانات رفاهی چشمگیر آن کامل می‌شود. در باگی لند چندین کافه شیک، جا خوش کرده‌اند. رستوران‌هایی درجه‌‌یک نیز در این مکان با غذاهایی شاهانه در انتظار گردشگران ماجراجو هستند.

هر زمان که از ماجراجویی و تفریح در باگی لند، خسته شدید، می‌توانید سری به یکی از این رستوران‌ها یا کافه‌ها بزنید با خوردن فنجانی نوشیدنی یا غذایی شاهانه، انرژی لازم برای سرگرمی‌های بیشتر این مجموعه تفریحی را بدست آورید. در این مکان چندین زمین مخصوص بازی کودکان نیز وجود دارد. این ویژگی‌‌ها، باگی لند را به مکانی تبدیل کرده که گردشگران از گشت‌و‌گذار در آن سیر نمی‌شوند. باگی لند در مسیر بلوار کمربندی گرگان قرار دارد. این جانمایی، دسترسی گردشگران را به باگی لند ساده کرده است. از طرف دیگر این مجموعه، سرگرمی‌هایی برای تمامی اعضای خانواده دارد. در نتیجه اگر به همراه اهل منزل یا دوستان راهی گرگان شده‌اید و می‌خواهید حسابی تفریح کنید، پیشنهاد می‌کنیم باگی لند را به برنامه گرگان‌گردی خود اضافه کنید. طیف گسترده سرگرمی‌های این مجموعه تفریحی، دست گردشگران را برای انتخاب بهترین سرگرمی با قیمت دلخواه باز گذاشته است.

سخن پایانی

جاهای دیدنی گرگان، ویترینی از بهترین سرگرمی‌های جذاب و خاطره‌ساز را پیش روی گردشگران قرار می‌دهند. امیدواریم به لطف اطلاعاتی که از این جاهای دیدنی مطرح کردیم، مکان‌های دلخواه را انتخاب کنید و با کوله‌باری پر از خاطره‌های فراموش نشدنی از گرگان به دیار خود باز گردید. در پایان از آنجایی که مطمئن هستیم شما هم تجربه‌های سودمند و خاطره‌های شیرینی از گشت‌و‌گذار در جاهای دیدنی گرگان دارید، خواهشمندیم این تجربه‌های مفید و خاطره‌های خوش را در قسمت نظرات با ما و دیگر خواننده‌ها به اشتراک بگذارید.


برای آشنایی بیشتر با دیدنی های گرگان کلیک کنید.