سایدا سفر

قبلاً در مطلب تور لحظه آخری استانبول در مورد تور ارزان استانبول یا آفر تور استانبول صحبت شد که از طریق این لینک به آن دسترسی خواهید داشت و همچنین در مطلب قیمت تور استانبول ، در مورد نحوۀ تعیین قیمت یک تور از جمله تور استانبول توضیحات کاملی ارائه شده است که از طریق این لینک میتوانید آنرا مطالعه کنید. اما در این مطلب قصد دارم خدمات گردشگری که در تورها قرار دارند را معرفی کنم. خدماتی که در تورها قرار داده شده و تور تشکیل میشود. همچنین برای اطلاع از قیمت تورها و یا برای رزرو تور استانبول و یا هرکدام از تورهای ترکیه میتوانید با ما در آژانس مسافرتی سیارک شهزاد پارسی و با شماره‌های ۳۳ و ۲۶۷۱۲۷۳۱ تماس بگیرید و یا با این لینک اطلاعات کاملی از تورهای استانبول را مشاهده کنید.

خدمات گردشگری

در مطلب مختص به قیمتگذاری تورها گفته شد، یک تور از تعدادی خدمت گردشگری تشکیل شده است و قیمت تور نیز شامل مجموع قیمت همین خدمات میشود. این خدمات شامل وسیلۀ سفر، محل اقامت درمقصد، خدمات اخذ ویزای توریستی، ترانسفر فرودگاهی، ترانسفر بین شهری، بیمۀ مسافرتی، گشت شهری و خدمات تورلیدر یا راهنما میباشند. در تمام تورها، تمام یا تعدادی از این خدمات و انواع مختلفی از آنها قرار داده شده و تور تشکیل میشود. در ادامۀ مطلب تمام خدمات نام برده شده را معرفی خواهم کرد.

وسیلۀ سفر

وسیلۀ سفر یک وسیلۀ نقلیه است که برای سفر بین مبدا و مقصد از آن استفاده میشود. در یک تور، خدمتی به نام وسیلۀ سفر وجود دارد که با آن در روز شروع سفر از مبدا به مقصد رفته و در روز آخر نیز با استفاده از آن به شهر خود بازمیگردید. این خدمت از میان تمام وسایل نقلیۀ زمینی، هوایی و دریایی انتخاب میشود. وسیلۀ نقلیۀ زمینی شامل قطار، اتوبوس توریستی، میدل باس، ون توریستی و اتومبیل سواری میشود. وسیلۀ نقلیۀ هوایی که هواپیما است و وسایل سفر دریایی شامل کشتی‌های مسافری، کشتی تفریحی، لنج مسافری و قایق تندرو میباشد.

اینکه وسیلۀ سفر کدامیک از این موارد باشد، به عواملی مانند فاصلۀ مبدا و مقصد، ویژگی‌های مقصد، تعداد نفرات شرکت کننده در تور و درخواست مسافر بستگی دارد. مثلاٌ فاصلۀ تهران تا مشهد را میتوان به صورت زمینی و با قطار، اتوبوس یا میدل باس طی کرد. همچنین میشود تور را هوایی و با هواپیما برگزار کرد. اما اگر فاصلۀ دو شهر زیاد باشد، مثلاٌ در تورهای تایلند، یا اکثر تورهای ترکیه ، این مسافت بصورت هوایی طی خواهد شد.

ویژگی‌ها و شرایط مقصد مورد دیگری استکه در انتخاب وسیلۀ سفر تاثیر دارد. برای مثال اگر بخواهیم تور زمینی کیش یا قشم را برگزار کنیم، باید بخشی از مسیر را با قطار یا اتوبوس توریستی از تهران تا بندرعباس برویم و از آنجا تا جزیره را بصورت دریایی طی کنیم.

یا مورد دیگری که وجود دارد، تعداد نفرات شرکت کننده در انتخاب وسیلۀ سفر موثر است. مثلاٌ اگر تعداد مسافران حدود ۴۰ نفر باشد، باید از اتوبوس استفاده کرد و اگر این تعداد حدوداٌ ۲۰ نفر باشد، باید از میدل باس استفاده شود. درخواست مسافر نیز موردی استکه میتواند در انتخاب وسیلۀ سفر تاثیر داشته باشد.

نکته ای که وجود دارد این استکه، بعضی از تورهای خاص که عمدتاً تورهای طبیعت گردی هستند و باید مسیرهای بیابانی، جنگلی یا کوهستانی را پیمود، با اتومبیل سواری انجام میشوند. حتی گاهی با خودروی شخصی افراد این سفرها انجام میشوند.

اقامتگاه

خدمت دیگری که هم مهم است و هم بخش مهمی از قیمت تور را تشکیل میدهد، محل اقامت مسافران درمقصد است. اقامتگاه‌های توریستی شامل خانه های محلی یا بوم گردی، مهمانسرا، مسافرخانه، هتل آپارتمان، هتل و هاستل میباشد. در تورهای ایرانی و تورهایی که برای مسافران ایرانی ترتیب داده میشوند، معمولاً از هتل و هتل آپارتمان برای اقامت مسافران استفاده میشود. اما در سفرهای شخصی ممکن است از سایر اقامتگاه‌ها استفاده شود، اما در تورها از هتل و هتل آپارتمان استفاده میشود. هاستل هم اقامتگاهی اشتراکی استکه در سفرهای ارزان استفاده میشود. مسافران یک تخت از یک اتاق چند تخته را رزرو میکنند و بسیار ارزان تمام میشود.

قیمت تور استانبول

ویزای توریستی

خدمت اخذ ویزای توریستی خدمتی استکه مخصوص تورهای خارجی استکه باید ارائه شود تا با دریافت ویزا، مسافر بتواند وارد خاک کشور مقصد شود. بدون دریافت ویزا، مسافر اجازۀ سفر پیدا نمیکند. بنابراین جزئی بسیار مهم در تورهای خارجی بحساب می آید.

بجز خدمت اخذ ویزا که مختص به تورهای خارجی است، البته بجز چهار کشور ترکیه، مالزی، گرجستان و ارمنستان که لزوم اخذ ویزا قبل از سفر را لغو کرده اند، سایر خدمات برای تورهای داخلی و خارجی، مشابه هستند.

ترانسفر

ترانسفرها شامل ترانسفر فرودگاهی و ترانسفر بین شهری میشود که ترانسفر فرودگاهی در اکثر تورها وجود دارد که شامل ترانسفرهای رفت و برگشت میشود. ترانسفری که از در شروع سفر ارائه میشود و با نام استقبال نیز نامیده میشود. و چون در سفرهای هوایی از فرودگاه تا هتل انجام میشود، با نام ترانسفر فرودگاهی نامیده میشود. اما اگر سفر زمینی و از طریق راه آهن یا ترمینال اتوبوسرانی انجام شود، استقبال از طریق این پایانه‌ها انجام میشود. در روز آخر سفر نیز بدرقه یا ترانسفر برگشت فرودگاهی انجام میشود.

ترانسفر بین شهری نیز برای تورهای ترکیبی دو یا چندشهری ارائه میشود. این ترانسفر شامل سفر از یک شهر به شهر دیگر در میانۀ سفر است. یعنی پس از یک یا چند شب اقامت در شهر اول، به شهر دوم رفته و یک یا چند شب را در شهر بعدی اقامت کنید. این ترانسفر در این مدل از تورها ارائه میشود.

بیمۀ مسافرتی

بیمۀ مسافرتی یکی از ملزومات سفر، مخصوصاٌ سفرهای خارجی است. اگر حادثه یا سانحه‌ای برای مسافری رخ دهد که نیاز به خدمات پزشکی داشته باشد، هزینۀ انجام این خدمات توسط بیمۀ مسافرتی پرداخت خواهد شد. دقت داشته باشید که مخصوصاٌ در سفرهای خارجی که مسافر بیمۀ درمانی ندارد، میتواند از این بیمه نامه استفاده کرده و هزینه های درمان پوشش داده شود.

گشت شهری

گشت شهری خدمتی است که در اکثر تورها وجود دارد و حتی اگر تور شامل گشت رایگان نباشد، میتوانید در مقصد از تورلیدر یک گشت بخرید و بهمراه عده‌ای از مسافران از جاذبه‌ها و دیدنیهای مقصد بازدید داشته باشید. گشتها خدماتی مانند میان وعده، وعدۀ غذایی و یا ورودیه ها را ممکن است ارائه کنند. وسیلۀ نقلیه ای که با آن گشت انجام میشود، به تعداد نفرات شرکت کننده در تور بستگی دارد.

تورلیدر

آخرین خدمتی که در تور وجود دارد، تورلیدر یا راهنما است که جزئی بسیار موثر و مهم در تورها است. مخصوصاٌ در تورهای خارجی خدمتی بسیار مهم است. هر مشکلی در سفر پیش آید، تورلیدر است که میتواند آنرا حل و فصل کرده و سفری با خیال راحت را برای مسافر رقم بزند. هر مشکلی پیش آید که نیاز به راهنمایی یا کمک کسی داشته باشید، یا سوالی در رابطه با سفر یامقصد پیش آید، میتوانید با تورلیدر خود تماس گرفته و از راهنمایی و کمک او بهرهمند شوید. این موضوع مخصوصاً در سفرهای خارجی که نسبت به قوانین و شرایط آن آگاهی ندارید، بسیار اهمیت دارد.

درآخر

سعی شد اطلاعات کاملی از خدمات گردشگری در این مطلب ارائه شود تا تک تک خدمات آشنا شده و بتوانید برای خرید تور و بعد از آن انجام سفر، از این اطلاعات استفاده کرده و خرید عالی و درست و دقیق داشته باشید.