سایدا سفر

استرالیا یکی از کشورهایی است که به دلیل طبیعت زیبایی که دارد، در سطح جهان شهرت یافته است؛ به همین دلیل، بسیاری از افراد تقاضای دریافت ویزای توریستی استرالیا را دارند تا بتوانند از این جاذبه‌های طبیعی، دیدن کنند. یکی از بهترین جاذبه‌های طبیعی این کشور، دریاچه صورتی است که به نام دریاچه عشاق هم شناخته می‌شود. در این مقاله می‌خواهیم به این سؤال پاسخ دهیم که راز دریاچه صورتی استرالیا چیست؟

دریاچه صورتی در کجا قرار دارد؟

دریاچه صورتی استرالیا که نام اصلی آن Lake Hillier است، یک دریاچه آب‌شور و بسیار زیباست که در مرز جزیره میدل قرار گرفته است؛ این جزیره، یکی از مناطق تحت‌نظر استرالیای غربی بوده که در مجمع‌الجزایر ریچرچ قرار گرفته و به دلیل وجود دریاچه صورتی در آن، شهرت یافته است. دریاچه صورتی استرالیا مساحتی به طول ۶۰۰ و عرض ۲۵۰ متر را دربرگرفته و معمولاً درختان اکالیپتوس در اطراف آن وجود دارند. آب این دریاچه در واقع از اقیانوس هند گرفته شده و یک نوار نازک از گیاهی به نام ملالوکا، آن را از دیگر قسمت‌ها جدا ساخته است.

آیا رنگ دریاچه صورتی استرالیا دائمی است؟

دریاچه صورتی استرالیا یکی از شورترین دریاچه‌های جهان است و رنگ صورتی آن هم در فصول مختلف سال تغییری نمی‌کند. دقت داشته باشید که رنگ صورتی دریاچه هیلیر، تنها از دور قابل‌تشخیص است و زمانی که از نزدیک به آن نگاه می‌کنید، بسیار کم‌رنگ خواهد بود؛ بنابراین اگر می‌خواهید رنگ صورتی این دریاچه را بهتر ببینید، باید از بالا و فاصله زیاد به آن نگاه کنید؛ زیرا حتی اگر آب را در دست بگیرید، احتمالاً رنگ صورتی آن چندان برایتان واضح نخواهد بود.

دلیل رنگ صورتی دریاچه چیست؟

هنوز هیچ‌کس به طور قطعی راز دریاچه صورتی استرالیا را نمی‌داند؛ اما برخی از دانشمندان، این رنگ صورتی را به دلیل وجود یک نوع جلبک دریایی خاص به نام Dunaliella می‌دانند که باعث ایجاد ماده‌ای به نام کاروتنوئید در دریاچه می‌شود و این رنگ را به وجود می‌آورد. به نظر می‌رسد که به علت درصد نمک بسیار بالا در آب دریاچه، این جلبک دریایی تنها موجود زنده در این دریاچه باشد که حالت قرمزرنگی دارد و در ترکیب بانمک، رنگی صورتی را ایجاد می‌کند.

علاوه بر این، یک نوع باکتری قرمزرنگ به نام هالوفیل یا روبرین در زیر پوسته نمکی این دریاچه زندگی می‌کند که توانسته با میکروارگانیسم‌های این جلبک‌ها ترکیب شده و رنگ آب را تغییر دهد. البته دقت داشته باشید که در برخی از ساعات روز، این رنگ صورتی شدت بیشتری دارد؛ زیرا تابش نور خورشید و افزایش دمای آب، باعث می‌شود که رنگ‌دانه‌های آزاد شده از جلبک‌ها قوی‌تر شده و صورتی پررنگ‌تری را ایجاد کنند.

آیا دریاچه صورتی دیگری در جهان وجود دارد؟

آیا دریاچه صورتی دیگری در جهان وجود دارد؟

باید بدانید که دریاچه صورتی استرالیا تنها دریاچه‌ای در دنیا نیست که به این رنگ دیده شده است و در بسیاری دیگر از کشورهای دنیا مانند کانادا، فرانسه، سنگال، ترکیه و روسیه نیز این دریاچه‌ها دیده می‌شوند. علاوه بر این، در خود کشور استرالیا هم چندین دریاچه صورتی رنگ دیگر وجود دارند که در ایالت ویکتوریا و پارک ملی ماری سانست قرار گرفته‌اند. در کشور ما نیز در شهرهایی مانند مهارلو شیراز، لیپار چابهار، گلفشان ننفتلیجه گلستان و مرداب هسل مازندران می‌توان این رنگ صورتی را مشاهده کرد.

چگونگی کشف دریاچه هیلیر

شاید برایتان جالب باشد که بدانید دریاچه صورتی استرالیا چگونه کشف شد؟ باید بدانید که یک کاوشگر انگلیسی به نام فلیندرز این دریاچه را در سال ۱۸۰۲ کشف کرد. فلیندرز که یک کوهنورد بود، وارد این جزیره شد و بلندترین قله را فتح کرد؛ در همین زمان بود که دریاچه صورتی را از بالا دید و سپس به‌طرف آن رفت. فلیندرز به یاد یکی از خدمه کشتی که در طی سفر جان خود را ازدست‌داده بود، این دریاچه را هیلیر نامید.

پس از این کار، متوجه شد که آب این دریاچه بسیار شور است و تصمیم گرفت که برای استخراج نمک، در آنجا اقامت داشته باشد. پس از او هم یک شرکت تجاری تصمیم به استخراج نمک از دریاچه صورتی گرفت؛ اما متوجه شد که این نمک سمی است و قابلیت استفاده ندارد. در نتیجه این فرایند به‌طورکلی به اتمام رسید.

آیا می‌توان در دریاچه صورتی شنا کرد؟

آیا می‌توان در دریاچه صورتی شنا کرد؟

باتوجه‌به اعلام سایت رسمی دریاچه هیلیر، آب آن برای پوست ضرری ندارد و می‌توان در دریاچه شنا کرد. همچنین جلبک‌های موجود در این آب هم هیچ‌گونه آسیبی به انسان وارد نمی‌کنند؛ اما به دلیل درصد بالای نمک در آب، نباید از آن نوشید. البته دقت داشته باشید که مسئولان حفاظت از دریاچه، معمولاً اجازه شناکردن در آن را نمی‌دهند و بازدیدکنندگان می‌توانند از راه دور از این دریاچه دیدن کنند؛ زیرا بسیاری از افراد هنوز هم در فکر استخراج نمک از آن هستند و برای جلوگیری از این موضوع، به‌شدت از آن محافظت می‌شود.

سخن پایانی

دریاچه صورتی استرالیا یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی در این کشور است که افراد زیادی را از سرتاسر دنیا به سمت خود می‌کشاند. در این مقاله به طور کامل به بررسی راز رنگ صورتی دریاچه هیلیر در استرالیا پرداختیم و چندین دریاچه دیگر در ایران و جهان را نیز معرفی کردیم. درصورتی‌که قصد سفر به استرالیا و گرفتن ویزای این کشور را دارید، حتماً به سراغ یک مؤسسه معتبر بروید تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن خواسته شما را انجام دهد.