برای یک گردشگر، کویر محیطی عجیب در عین حال زیبا است. هر چند در کنار این زیبایی‌ها، کویر برای گردشگرهای باتجربه هم چالش‌های خاصی همراه خود دارد. اگر کسی به یک سفر کویری می‌رود باید نکاتی اساسی را رعایت کند تا سفری ایمن داشته باشد. برخی از این نکات اصلی همیشه شامل برنامه‌ریزی دقیق، همراه داشتن مقدار زیادی آب و توجه به بنزین موجود در خودرو می‌شود. درجه حرارت بالا در طول روز، کمبود آب و زمین‌های خشک با وسعت زیاد گواه بر این است که نکات سفر به کویر را باید به خوبی فرا گرفت. نکات زیر به شما کمک می‌کند که سفری ایمن را تجربه کنید، با سفرزون همراه باشید.

saadatrent

 

برنامه‌های خود را به اشتراک بگذارید

نکات سفر به کویر
نکات سفر به کویر

قبل از سفر، به یک نفر بگویید که به کجا می‌روید، مقصد دقیق‌تان را با او در میان بگذارید و همچنین بگویید چه زمانی قصد بازگشت دارید.

مسیری که قرار است طی کنید، نوع ماشینی که با آن می‌روید، و روشی که برای ارتباط برقرار کردن استفاده می‌کنید را قبل از شروع سفر به دیگران اطلاع دهید. همچنین بدون اطلاع‌رسانی به دیگران برنامه‌ خود را تغییر ندهید.

اطلاعات زیر را در اختیار یکی از نزدیکان خود قرار دهید:

-مسیر و مقصد

-توضیحاتی در مورد خودرو

-اطلاعات همسفر

-کمک‌های اولیه و داروهایی که همراه خود دارید

-اگر خودتان یا یکی از همسفرها مریضی دارد

مسیریاب همراه خود داشته باشید

مسیریاب در کویر
مسیریاب در کویر

یکی از مهمترین نکات سفر به کویر ، همراه داشتن جی‌پی‌اس یا مسیریاب است.

مسیریاب‌ها می توانند نقشه‌های توپوگرافی بسیار مفید و عکس‌های هوایی را به مسافرهای کویر نشان دهند.

نکات سفر به کویر ، از مناسب بودن خودرو برای کویرنوردی اطمینان حاصل کنید

خودرو مناسب در کویر
خودرو مناسب در کویر

اگر وسیله نقلیه‌ی شما برای آفرود مناسب نیست، رفتن به کویر کار غیر عاقلانه‌ای است. اگر خودتان رانندگی می‌کنید، باید مهارت کافی برای آفرود در مسیرهای دشوار را داشته باشید. رانندگی در مسیرهای آفرود نیاز به داشتن وسیله نقلیه مناسب و مهارت لازم برای کنترل آن در مناطق ناهموار دارد.

از آنجایی که که اکثر مشکلات در کویر با خراب شدن ماشین شروع می‌شود، پس لازم است دانش کافی برای تعمیر کردن وسیله نقلیه‌ای که با آن به کویر می‌روید را داشته باشید. اطمینان حاصل کنید که ماشین شما از شلنگ‌های سالم، تایر یدکی، کمربندهای یدکی، ابزار لازم، آب و روغن مناسب برخوردار است. همچنین باک بنزین خودرو را پر کنید و سوخت اضافه همراه داشته باشید.

مقدار زیادی آب همراه داشته باشید

مقدار مناسب برای هر فرد روزی سه لیتر است. در نکات سفر به کویر در مورد آب این قانون وجود دارد که هر چه بیشتر بهتر.

نکات سفر به کویر
نکات سفر به کویر

اگر از آن استفاده نکردید می‌توانید در خانه استفاده کنید اما اگر تشنه شوید و آب کافی نداشته باشید، به اندازه‌ی مرگ و زندگی این موضوع اهمیت پیدا می‌کند. در کویر به هیچ عنوان آب را جیره‌بندی نکنید. هر زمانی که احساس تشنگی کردید حتما آب بنوشید و به این فکر نکنید برای بعدا نگاه دارید زیرا اگر در کویر بدن دچار کم آبی شود، می‌تواند خطرناک باشد.

برای شرایط اضطراری آماده باشید

شرایط اضطراری در کویر
شرایط اضطراری در کویر

به اندازه‌ی کافی وسایل کمک‌های اولیه و دارو همراه خود داشته باشید تا در زمان نیاز بتوانید درمان مناسب را در اختیار شخص آسیب دیده قرار دهید. به عنوان مثال اگر همسفری دچار دیابت با آسم است، حتما داروی مورد نیاز را همراه خود داشته باشید.

نزدیک وسیله‌ی نقلیه خود بمانید

کویرنوردی
کویرنوردی

خودرو اولین چیزی است که توسط گروه امداد پیدا می شود؛ زیرا تشخیص آن با هلیکوپتر یا هواپیما بسیار ساده‌تر از دیدن انسان است. در صورت خراب شدن ماشین، کاپوت و صندوق را بالا بدهید زیرا امدادگران این کار را نشانه‌ی نیاز به کمک می‌دانند.

مستقیم بر روی زمین ننشینید یا دراز نکشید

کویرنوردی
کویرنوردی

زمین ۳۰ درجه گرمتر از دمای هوا است. با وسایلی که همراه خود دارید یک سایه‌بان درست کنید و وسیله‌ای برای نشستن داشته باشید که حداقل ۴۰ سانتی‌متر با زمین فاصله داشته باشد. تا به غیر از گرمای زمین، خطر گزیدگی توسط مار و عقرب را به حداقل برسانید.

با استفاده از عینک آفتابی از چشم‌های خود مراقبت کنید

یکی دیگر از نکات سفر به کویر استفاده از عینک آفتابی است. شاید به نظر نرسد که تابش خیره کننده‌ی خورشید برای بینایی مضر است اما در واقع در کویر باعث می‌شود فواصل را نتوانید درست تشخیص دهید و همچنین سازگاری چشم برای دیدن در شب را مختل می‌کند. همچنین می‌تواند سر دردهای شدیدی را در فرد به وجود آورد.

لباس مناسب بپوشید

لباس مناسب در کویر
لباس مناسب در کویر

کفشی را بپوشید که از پاهای شما به خوبی محافظت کند و در طول سفر تمام بدن خود را پوشیده  نگاه دارید.

تماس مستقیم نور خورشید با بدن، برای مدت طولانی در کویر می‌تواند خطر آفرین باشد.

جوراب‌های خود را هر چند ساعت عوض کنید زیرا مهم است که در مجاورت هوای تاره قرار بگیرد و همچنین تعویض آن باعث می‌شود احساس تازگی کنید .

امیدواریم از این مطلب سفرزون بیشترین استفاده را ببرید و سفرهای کویری به یادماندنی داشته باشید. تجربه‌ی خود از سفر به کویر و نکاتی را که می‌دانید زیر این مطلب به اشتراک بگذارید.