در شهر‌های بزرگ و پر‌ترافیک،‌ وجود پارک‌های وسیع و فضا‌‌های سبز، حکم ریه‌ها و تنفس‌گاه‌های شهر را دارند. تهران نیز به عنوان یکی از پر‌ازدحام‌ترین پایتخت‌های دنیا، از این قاعده مستثنا نیست و پارک‌های بزرگی در دل خود دارد. پارک نهج‌ البلاغه تهران ، یکی از پارک‌های بزرگ تهران است که در غرب این شهر واقع‌ شده. حضور این پارک در میان چند اتوبان مهم و محوری تهران،‌ باعث شده است تا مسئولیت بزرگی را در حفاظت از محیط زیست پایتخت به عهده داشته باشد. بوستان نهج‌البلاغه‌، مثل هر پارک دیگری یک جاذبه‌ی گردشگری هم هست که می‌توانید لحظات خوشی را در آن سپری کنید. در این مطلب از سفرزون، شما را با بخش‌های مختلف این پارک آشنا خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

saadatrent

 

در سال‌های اخیر، شهرداری تهران پروژه‌های عظیمی را در راستای زیبا‌سازی شهری و مقابله با آلودگی پایتخت به اجرا می‌گذارد. یکی از بزرگ‌ترین این پروژه‌ها، احداث پارک نهج‌ البلاغه تهران است که تا به حال در دو فاز به بهره‌برداری رسیده است. فاز اول از محله‌ی ایوانک در شهرک غرب شروع شده و تا بزرگراه همت ادامه دارد و در سال ۸۸ افتتاح شده است. فاز دوم هم در حد فاصل بزرگراه همت تا بزرگراه حکیم قرار گرفته و در سال ۹۲ به بهره‌برداری رسیده است. در ادامه بیشتر به معرفی این بوستان زیبا خواهیم پرداخت.


برای دریافت راهنمای سفر به تهران کلیک کنید.


معرفی پارک نهج البلاغه تهران

پارک نهج البلاغه

زمین‌های اطراف دره فرحزاد تا چندسال پیش خرابه‌ای بیش نبود. تا این‌که پارک نهج‌البلاغه در شیب این دره و در دو طرف رودخانه‌ای کم‌عمق ساخته شد. این پارک ۳۵ هکتاری به دلیل قرار گرفتن در شیب به صورت طبقاتی درآمده و در امتداد رودخانه گسترش یافته است. فاز دوم این بوستان از شمال به اتوبان همت، از غرب به اتوبان یادگار امام و از جنوب به بزرگراه حکیم ختم می‌شود. فاز یک هم باریکه‌ای است که در شمال اتوبان همت و در امتداد رودخانه‌ی پونک واقع شده است. اختلاف ارتفاع سطح تا کف پارک، ۵۵ متر و دارای شیبی بین ۱۰ تا ۳۵ درجه است.

رودخانه پونک، جاری و ساری در میان بوستان نهجالبلاغه

رودخانه پونک

محوریت اصلی گسترش بوستان نهج‌البلاغه به‌ویژه در فاز یک، رودخانه‌ی کم‌عمقی است که از وسط آن می‌گذرد. این رودخانه که به پونک شهرت دارد پارک را به دوقسمت مجزا تقسیم کرده که با یک پل بزرگ و چندین پل کوچک به هم متصل می‌شوند. این رودخانه مهم‌ترین جاذبه‌ی طبیعی پارک است و با عبور آب از میان پارک، هوا و فضایی روح‌بخش در پارک نهج‌ البلاغه تهران به‌وجود آورده است. به علاوه، بسیاری از مناظر دل‌انگیز پارک به‌واسطه‌ی این رودخانه، پدید آمده‌اند. مانند پل‌های سنگی دست‌ساز که از روی رودخانه می‌گذرند. یا جوی‌های باریک و منحنی که در میان چمنزار و باغچه‌های گل پیچ می‌خورند.

پیست دوچرخهسواری و پیادهروی

پیست دوچرخه سواری

اصلی‌ترین تفریح در بوستان نهج‌البلاغه تهران ، دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی است. در این پارک، ۹ کیلومتر مربع مسیر دو‌چرخه‌سواری، در نظر گرفته شده تا ورزشکاران حرفه‌ای در محیطی آرام و با‌نشاط به دوچرخه‌سواری بپردازند. کسانی هم که دوچرخه ندارند می‌توانند از دوچرخه‌هایی که برای علاقمندان به این ورزش در پارک کرایه داده می‌شود، استفاده نمایند. همچنین، هشت تراست پیاده‌ رو طولی ۱۲۰۰ متری و سه تراست پیاده‌ رو عرضی ۳۰۰ متری در پارک وجود دارد. برای کسانی هم که اهل کوهنورد‌ی‌ هستند، مسیر سربالایی پارک، حکم کوهنوردی ملایمی را برا‌یشان خواهند داشت.

پل معلق در این بوستان زیبا

پارک نهج‌ البلاغه تهران
پل معلق پارک نهج‌ البلاغه تهران

جالب است بدانید که پارک نهج‌البلاغه در همسایگی پارک بزرگ دیگری در پایتخت قرار دارد. پارک پردیسان، همسایه‌ی دیوار به دیوار بوستان نهج‌البلاغه است و بزرگراه یادگار امام آن دو را از هم جدا می‌کند. در سال ۸۹ تصمیم گرفتند تا با ساخت یک پل پیاده‌روی معلق این دو پارک را به همدیگر متصل کنند. این پل که ۲۸۵ متر طول و ۲ متر عرض مفید دارد در ارتفاع ۶۵ متری از کف رودخانه قرار گرفته است. شهروندان و گردشگرانی که می‌خواهند از پارک پردیسان به بوستان نهج‌البلاغه یا بالعکس بروند، می‌توانند از این پل زیبا استفاده نمایند. پل به‌ گونه‌ای ساخته شده که همزمان، ۲۰۰ نفر می‌توانند روی آن تردد و توقف کنند. این پل یکی از معروف‌ترین و طولانی‌ترین پل‌های کابلی عابر پیاده در خاور‌میانه است.

شهربازی بیلینو در بوستان نهجالبلاغه

شهربازی بیلینو در بوستان نهج‌ البلاغه

پارک نهج‌ البلاغه تهران برای کودکان هم هیجان‌انگیز است. یکی از جاذبه‌های اصلی پارک، شهربازی بیلینو است. در این شهربازی متفاوت کودکان این امکان را داند تا با دستگاه‌های ساختمانی و ماشین آلات راه سازیِ شبیه سازی شده بازی کنند. ماشین آلات عمرانی مانند جرثقیل و لودر در ابعاد کوچک اما با همان کارایی مدل‌های اصلی‌شان وجود دارند و می‌توان کار با آن‌ها را تجربه کرد. بی‌شک تفریح متفاوتی برای کودکان دلبندتان خواهد شد.

تجهیزات ورزشی پارک نهج البلاغه؛ لذت ورزش کردن در فضای باز

تجهیزات ورزشی پارک نهج البلاغه
تجهیزات ورزشی پارک نهج البلاغه

تجهیزات ورزشی که در این پارک تدارک دیده شده است، از اصلی‌ترین عوامل محبوبیت پارک نهج البلاغه میان مردم است. ورزش کردن در فضای باز همیشه طرفداران خاص خودش را داشته است. تجهیزاتی رایگان ورزشی پارک، انتخابی بسیار اقتصادی برای ورزش کردن و سالم ماندن است. علاوه بر این، دیدن افراد زیادی که صبح خود را با ورزش کردن در پارک شروع می‌کنند، می‌تواند باعث تقویت انگیزه برای جنب و جوش و پویایی باشد.

پینگ پونگ یا همان تنیس روی میز، از قدیم الایام، یکی از وزرش‌های جمعی محبوب بین همه سنین است که معمولا در سالن‌های سر پوشیده انجام می‌شود. این ورزش به افزایش میزان سرعت عمل، تمرکز، دقت و هماهنگی مغز و عضلات کمک می‌کند. ورزش کردن در سالن‌های سر بسته ممکن است باعث یکنواخت شدن روند کار و در نتیجه رها کردن ورزش شود. خوشبختانه، یکی از امکاناتی که در این سال‌ها به پارک نهج البلاغه تهران اضافه شده، میزهای با کیفیت پینگ پونگ است. شما، همراه سفرزونی، می‌توانید توپ و راکت پینگ پونگ خود را به پارک نهج البلاغه برده و از لذت بازی و ورزش در فضای باز بهره‌مند شوید.

استفاده از این امکانات کاملا رایگان است و شما، می‌توانید تا هر زمان که دوست داشتید از آن‌ها استفاده کنید.

 

پارک نهج البلاغه؛ بهشت کودکان

پارک نهج البلاغه؛ بهشت کودکان
پارک نهج البلاغه؛ بهشت کودکان

پارک نهج‌البلاغه جذاب‌ترین مکانی است که بعد از یک هفته شلوغ، می‌‌توانید به خود و کودک دلبندتان هدیه دهید.

علاوه بر تمامی امکانات تفریحی که در این پارک برای کودکان فراهم شده است، در محدوده جنوبی بوستان نهج‌البلاغه و ضلع شرقی بوستان پردیسان، یک زمین بازی بسیار بزرگ ماسه‌ای همراه با وسایل بازی آن با طناب و پلاستیک ساخته شده که می‌تواند بهترین ساعات روز برای فرزندانتان را رقم بزند.

این زمین بازی که در فاز دوم بوستان نهج البلاغه ساخته شده است به زودی شامل امکانات رفاهی دیگر مانند نیمکت، تاپ و سرسره‌های جدید و ایمن هم خواهند شد.

یکی از اقدامات قابل تقدیر شهرداری تهران درباره این پارک، توجه به شرایط کودکان مبتلا به اوتیسم است. اگر به دنبال بهترین مکان برای تفریح کودکان درگیر با اوتیسم می‌گردید، خوب است سری به این زمین بازی بزنید. شهرداری تهران، قسمتی از این پارک را با همراه با امکانات رفاهی نسبتا خوب، به کودکانی از این قبیل اختصاص داده است.

 

سینمای روباز پارک نهج البلاغه؛ همه باهم خواهیم برد

سینمای روباز پارک نهج البلاغه
سینمای روباز پارک نهج البلاغه

حتی اگر چندان به ورزش علاقه نداشته باشید هم احتمالا تاکنون لذت تماشای دسته‌جمعی مسابقات ملی را چشیده‌اید. اگر طرفدار ورزش‌های دسته‌جمعی مانند فوتبال یا والیبال باشید هم خوب می‌دانید که تماشای دسته‌جمعی این گونه مسابقات فارغ از نتیجه، لذت وصف‌نشدنی دارد.

یکی از جنبه‌های زیبای زندگی، انجام فعالیت‌های جمعی است که گاهی در کنش‌های ساده‌ای مانند  تماشای مسابقات مهم ملی کنار یک جمعیت بزرگ نمود پیدا می‌کند.

در فاز یک پارک نهج البلاغه، بخشی از فضای بوستان، تبدیل به یک سینمای روباز شده که بیشتر اوقات، مسابقات ملی و مهم ورزشی را پوشش می‌دهد. شور و حال جمعیت، حتی باعث تهییج و برانگیخته شدن افرادی که چندان به این موضوع علاقمند نیستند می‌شود و همین امر، این تکه از پارک را تبدیل به یکی از جالب‌ترین قسمت‌های آن می‌کند.

علاوه بر این در همین مکان، جشن‌ها و جنگ‌های شادی فراوانی در مناسبت‌های گوناگون و اعیاد برگزار می‌شود که شرکت در آن‌ها خالی از لطف نیست.

 

سینما گیم هفت بعدی پارک نهج‌ البلاغه؛ یک تفریح درست و حسابی

سینما گیم هفت بعدی پارک نهج‌ البلاغه
سینما گیم هفت بعدی پارک نهج‌ البلاغه

سینما گیم هفت بعدی، می‌تواند یکی دیگر از ایستگاه‌های جذاب برای وقت‌گذرانی و تفریح شما در پارک نهج البلاغه باشد. در این سینما، می‌توانید یک ماشین‌سوار دیوانه در یک جاده باشید، می‌توانید با اسبتان دزدان را تعقیب کنید، می‌توانید فکر کنید سوار یک ترن شدید یا حتی تصور کنید که در محاصره زامبی‌ها هستید و وظیفه دارید بشریت را نجات دهید!

هر یک از صندلی‌های این سینما مجهز به یک تفنگ لیزری است و برای تکمیل فرآیند شبیه‌سازی داستانی که انتخاب کرده‌اید با سرعت و شتاب متفاوت تکان می‌‌خورد. سینما گیم هفت بعدی پارک نهج البلاغه، بزرگ‌ترین و عریض‌ترین پرده سینمایی را دارد و آرشیو فیلم‌هایش هم آرشیو غنی و نسبتا کاملی است.

مدیریت این مجموعه، برای ثبت کردن لحظات بامزه و عکس‌العمل‌های در لحظه شما، اقدامبه گرفتن چند عکس از شما با حالات روانی متفاوت می‌اندازد. اگر عکس‌هایتان را چاپ کنید، هر زمان که به آن نگاه کنید، احتمالا به یاد لحظه‌ای می‌افتید که در حال کشتن زامبی‌ بوده‌اید‌.

اگر قصد دارید یک تجربه چند دقیقه‌ای اما بسیار به یاد ماندنی برای خود و کودکتان رقم بزنید، پیشنهاد سفرزون به شما رفتن به پارک نهج البلاغه تهران است.

 

پرواز و سلفی بر فراز پارک نهج البلاغه

راپل هوایی
راپل هوایی

راپل هوایی، یکی از پر طرفدارترین تفریحات این پارک است. بیشتر افرادی که ترس از ارتفاع ندارند مشتاقانه امتحان کردن راپل هوایی پارک نهج البلاغه هستند. سبک شدن مانند ابر و به دست باد، حرکت کردن احتمالا یکی از آرامش‌بخش‌ترین لحظات هفته شما خواهد شد.

دیدن پارک نهج البلاغه از ارتفاع زیاد و سلفی گرفتن از فراز آن هم احتمالا تجربه‌ای است که از نظر تیم سفرزون، نمی‌توان به سادگی از آن گذشت.

شهربازی سرزمین شگفت انگیز

سافاری‌پارک وحشت

در فاز دوم بوستان نهج البلاغه، یک شهربازی هم برای تمام گروه‌های سنی در نظر گرفته شده است که دارای سرگرمی‌های مختلف و البته متفاوت است. سافاری‌پارک وحشت یکی از تفریحات پر‌طرفدار و هیجان‌انگیز در پارک نهج‌البلاغه است که شباهت بسیاری با تونل های وحشتی دارد که در کودکی آن‌ها را تجربه کرده‌ایم. تنها تفاوت این است که در سافاری‌پارک به جای سوار شدن بر روی یک ترن، به صورت پیاده وارد می‌شوید. راپل هوایی هم از دیگر سرگرمی‌های پارک نهج‌ البلاغه‌ تهران است. راپل هوایی سرگرمی‌ای شبیه زیپ‌لاین است؛ با این تفاوت که شما به صورت نشسته در ارتفاع پرواز خواهید کرد.

پیست پرش در آسمان،‌ دیگر تفریح پر‌طرفدار پارک نهج‌ البلاغه تهران است. شما بر روی یک قسمت سرسره‌ای با یک تیوپ سر می‌خورید و بعد از ارتفاعی مشخص بر روی یک تشک بزرگ پرتاب می‌شوید. افراد بالای پنج سال می‌توانند این تفریح هیجان انگیز را تجربه کنند. قایق پرش در آب هم تفریح مشابهی است. شما بر روی یک قایق خاص قرار می‌گیرید و سپس بر روی یک سرسره به بالا کشیده می‌شوید. پس از چند ثانیه رها شده و با سرعتی زیاد به سمت آب پرتاب می‌شوید.

سینما روباز بوستان نهج البلاغه تهران

برای شهروندانی که بیشتر در فاز یک بوستان نهج‌البلاغه اوقات خود را می‌گذرانند، یک امکان خوب وجود دارد. سینمای رو‌بازی در پارکینگ شرقی پارک واقع شده و گردشگران می‌توانند در کنار خانواده و دوستان، به تماشای فیلم‌های مختلف بنشینند. به علاوه یک سینمای شش بعدی هم در این پارک وجود دارد.

مزار شهدای گمنام

مزار شهدای گمنام در پارک نهج‌ البلاغه

بوستان نهج‌البلاغه چنان که از نام آن نیز می‌توان حدس زد،‌ یک جاذبه‌ی مذهبی و ارزشمند در دل خود دارد. پیکر سه شهید گمنام هشت سال دفاع مقدس در سال ۱۳۸۹ مصادف با سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) در این پارک به خاک سپرده شد. برای این شهیدان در فاز یک پارک، یادمان بسیار زیبایی به شکل گل لاله توسط معماران ایرانی طراحی شده است. برنامه‌های مذهبی، فرهنگی هم به فراخور ایام در بوستان نهج‌البلاغه بر‌گزار می‌شود.

دیگر امکانات پارک نهج‌ البلاغه تهران

دیگر امکانات پارک نهج البلاغه

افرادی که به این پارک می‌آیند، بیشتر از فضای سبز و محوطه‌ی پارک لذت می برند. نیمکت‌ها و آلاچیق‌های جالبی در سطح پارک تعبیه شده‌اند که نهج البلاغه را برای اقامت‌های خانوادگی مناسب می‌کنند. چندین رستوران  هم که غذا‌های متنوعی در آن‌ها سرو می‌شود در پارک نهج البلاغه یافت می‌شود. همچنین در این پارک، آمفی‌تئاتری ساخته شده است که در مناسبت‌های مختلف، تئاتر و نمایش‌های متنوعی در آن به اجرا در می‌آید. به همه‌ی این‌ها، ۱۸۰۰ متر مربع فضای ورزش همگانی، دو پل عابر پیاده بر روی دره، ۷۵۰ واحد پارکینگ، ۴۰ سرویس بهداشتی و صدها نیمکت و چراغ برق اضافه کنید.

راه دسترسی به پارک نهج‌ البلاغه تهران

راه دسترسی به پارک نهج‌ البلاغه تهران

 برای دسترسی به پارک نهج البلاغه می‌توانید از اتوبوس های خطی، تاکسی و مترو استفاده کنید. برای دسترسی به فاز یک پارک نهج البلاغه با استفاده از وسیله نقلیه شخصی، باید از طریق بزرگراه اشرفی اصفهانی، وارد بلوار همیلا شده و در انتها به پارکینگ فاز یک دسترسی پیدا کنید. برای رفتن به فاز دوم هم، بعد از خروجی یادگار امام (ره) وارد بزرگراه حکیم شوید. در این قسمت با توجه به تابلوی راهنما وارد پارکینگ فاز دو می‌شوید و بعد از پارک خودرو می‌توانید به پارک دسترسی داشته باشید. اگر با خودرو به این پارک می‌روید، نگران جای پارک نباشید چون از هر طرف و از هر فازی که بخواهید وارد پارک شوید، جای پارک گیر می‌آورید. اگر هم قصد استفاده از مترو را دارید، باید در خط یک مترو تهران سوار قطار شوید و در ایستگاه مترو همت پیاده شده و به سمت پارک نهج البلاغه حرکت نماید.


آدرس پارک نهج البلاغه تهران روی نقشه گوگل

پارک نهج‌ البلاغه تهران، محیط مفرح و جذابی برای تعطیلات تابستانی و آخر‌ هفته‌های شما خواهد بود.


برای آشنایی بیشتر با دیدنی های تهران کلیک کنید.


بگرد، بخند، زندگی کن
تور های سفرزون تور های سفرزون