سایداسفر

سفر زمینی به بوشهر از تهران، یکی از سفرهای هیجان‌انگیز و ماجراجویانه است. مسیر سفر به بوشهر از تهران با گذر از استان‌ها و شهرهای متنوع، در مسیری هموار و پرجاذبه، به سفری خاطره‌انگیز و فراموش‌نشدنی بدل خواهد شد. 

این مسیر از آزادراه‌های خلیج‌ فارس در استان تهران و قم، امیر کبیر در اصفهان و شاهچراغ در فارس می‌گذرد و به استان بوشهر ختم می‌شود. در ادامه با ما همراه شوید تا درباره این سفر زمینی و جذاب، اطلاعات بیشتری به شما ارائه دهیم.

با ماشین شخصی از تهران تا بوشهر، چند کیلومتر و چند ساعت است؟

سفر به شهر بندری بوشهر از تهران با خودروی شخصی، سفری نسبتا طولانی است که بدون تردید، جذابیت‌ها و ماجراجویی‌های فراوانی در پی دارد. مسیر تهران تا بوشهر که بخش اعظم آن را آزادراه‌های شمال به جنوب تشکیل می‌دهد، ۱۰۸۶ کیلومتر است که به طور معمول و بدون احتساب زمان‌های توقف یا استراحت، حدود ۱۲ ساعت به طول می انجامد. 

شما می‌توانید برای اینکه برآورد دقیقی از زمان‌بندی سفر به‌ دست آورید، زمان‌های توقف، استراحت و صرف غذا را با این زمان جمع کنید.

بهترین مسیر از تهران تا بوشهر با ماشین شخصی، چه مسیری است؟

بخش عمده‌ای از مسیر سفر زمینی با ماشین شخصی به بوشهر از مبدأ تهران، محورهای آزادراهی است که به شما این امکان را می‌دهند که با امنیت خاطر سفر کنید. برای دسترسی به بندر بوشهر از شهر تهران دو مسیر معمول وجود دارد که البته مسافت زیادی از این دو مسیر، در هم‌پوشی با هم قرار گرفته‌اند.

۱. آزادراه امیرکبیر

برای عزیمت به بوشهر از تهران باید وارد اتوبان خلیج فارس (تهران قم) شوید و این مسیر را تا شهر مقدس قم ادامه دهید. پس از رسیدن به قم، وارد آزادراه امیرکبیر شوید و این مسیر را تا رسیدن به شهر اصفهان ادامه دهید. از اصفهان با ورود به آزادراه شاهچراغ خود را به شیراز می‌رسانید و از آن‌جا خود را از طریق بزرگراه شیراز قائمیه، به استان بوشهر برسانید.

۲. جاده میمه

جاده میمه، مسیری فرعی است که به موازات آزادراه امیرکبیر، از قم آغاز می‌شود و به اصفهان می‌رسد. برخی از افراد به منظور پرهیز از ورود به آزادراه امیرکبیر و عدم پرداخت عوارض آزادراهی، این مسیر را انتخاب می‌کنند. اگر جاده میمه را انتخاب می‌کنید، از طریق ابزارهای مسیریابی به نقشه‌ها و فاصله بین شهرها دقت کافی داشته باشید تا از مسیر منحرف نشوید.

۲. جاده میمه

مسیر تهران به بوشهر روی نقشه

مسیر تهران به بوشهر، مسیری شمال به جنوب است که از استان‌های تهران، قم، اصفهان، شیراز و بوشهر می‌گذرد. عبور از این مسیر با ماشین شخصی، تنوع اقلیمی و جغرافیایی ایران را به‌وضوح بازنمایی می‌کند. 

مسیر هموار آزادراه‌های شمال به جنوب که شامل آزادراه خلیج‌ فارس، امیرکبیر و شاهچراغ می‌شود، ضمن اینکه مسیری امن و مطمئن را در اختیار رانندگان قرار می‌دهد، سبب صرفه‌جویی قابل‌تأملی در زمان و هزینه‌ها نیز می‌شود.

در مسیر تهران تا بوشهر از چه شهرهایی عبور می کنیم؟

فاصله حدوداً ۱۱۰۰ کیلومتری تهران به بوشهر که از چهار استان کشور می‌گذرد، شهرهایی چون ری، اسلامشهر، قم، کاشان، نطنز، اصفهان، کازرون و برازجان را در سر راه خود دارد تا به بندر بوشهر برسد. مسیر تهران به بوشهر تنوع قومیت‌ها، فرهنگ‌ها و مذاهب کشور را به زیبایی بازنمایی می‌کند و علاقه‌مندان به سفرهای هیجان‌انگیز را راضی نگه می‌دارد.

بهترین فصل سفر به بوشهر، کدام فصل است؟

هوای بوشهر از اوسط فصل بهار تا اواسط فصل پاییز، گرم و شرجی است. بهترین زمان سفر به بوشهر، اواسط فصل زمستان تا اواسط فصل بهار است. این بازه زمانی، اوج رونق گردشگری در بوشهر تلقی می شود و میزبانی از مسافران به بهترین شکل ممکن انجام می‌شود.

اگرچه فصل‌های گرم برای گردشگری در بوشهر چندان مناسب نیست، در این بازه زمانی بسیاری از افراد برای خرید و بهره بردن از بازارهای مرزی به جنوب کشور سفر می‌کنند. هزینه اقامتگاه‌ها و تأسیسات گردشگری در این ایام به‌ گونه‌ای چشم‌گیر کاهش می‌یابد.

بهترین فصل سفر به بوشهر، کدام فصل است؟

جغرافیا و جاهای دیدنی بوشهر را بیشتر بشناسیم

بوشهر، سرزمین مردمان غیور و خون‌گرم است که جاذبه‌هایی شگفت‌انگیز و ناشناخته را در بر می‌گیرد. این دیار گرمسیر، می‌تواند مقصدی ایدئال برای سفرهای نوروزی شما باشد. در ادامه اطلاعاتی درباره این شهر جنوبی ارائه خواهیم داد و جاذبه‌های گردشگری آن را خواهیم شناخت.

جغرافیای بوشهر

شهرستان بوشهر، بندری در غربی‌ترین نقطه استان بوشهر است که با ۱۸ متر ارتفاع از سطح دریا، آب‌ّ و هوایی گرم و نیمه بیابانی دارد. این شهر بندری که در واقع یک شبه‌جزیره محسوب می‌شود، با بیش از ۲۰۰ هزار نفر جمعیت، چهارمین شهر پرجمعیت جنوب ایران به شمار می‌رود. 

با توجه به نقشه بوشهر، می‌توان گفت که این بندر حدود ۱۵ کیلومتر طول و دو تا سه کیلومتر عرض دارد. به‌واسطه قرارگیری در امتداد مدار رأس السرطان، پوشش گیاهی بوشهر فقیر است و خاکی نابارور دارد.

تاریخچه بوشهر

شهر بوشهر که در دوران‌های حکومت‌های عیلامی و ساسانی از مراکز مهم حکوبت به شمار می‌آمده است، قدمتی برابر با ۵۰۰۰ سال دارد. نام این شهر در منابع تاریخی تا پیش از هجوم اعراب، «ابوشهر»، «بخت اردشیر» و «ریشهر» ضبط شده است. 

بندر بوشهر در طول تاریخ چندین بار به دست استعمارگران پرتغالی و انگلیسی افتاده که هربار با جانفشانی مردمان، به خاک این سرزمین بازگشته است.

مردم‌شناسی بوشهر

زبان مردم بوشهر، فارسی با گویش بوشهری است. ساکنان این شهر را علاوه بر بوشهری‌ها، اقوامی از شنبدی‌ها، کازرونی‌ها، بهبهانی‌ها، خنسیرها، شیرازی‌ها و تنگستانی‌ها تشکیل می‌دهند. این بندر به‌عنوان یکی شهرهایی شناخته می‌شود که به‌واسطه فعالیت‌های شیلاتی، نیروگاهی، کشتی‌سازی و تجارت دریایی، رونق اقتصادی فراوان گرفته است.

مردم‌شناسی بوشهر

جاذبه‌های گردشگری بوشهر

بوشهر جاذبه‌های گردشگری فراوان و منحصربه‌فردی دارد که در ادامه برخی از آن‌ها را به‌صورت اجمالی معرفی می‌کنیم.

۱. گنبد نمکی جاشک: گنبد نمکی جاشک پدیدهه طبیعی شگفت‌انگیز و منحصربه‌فرد است که به‌عنوان بزرگ‌ترین و زیباترین گنبد نمکی ایران شناخته می‌شود. این گنبد سفیدرنگ که از آبشارها و آویزهای نمکی تشکیل شده است، بیش از ۳۶۰۰ هکتار وسعت دارد. افسانه‌های شیرین بومی هول این گنبد اسرارآمیز شکل گرفته است که جایگاه و اهمیت آن را در فرهنگ مردم بوشهر نشان می دهد.

۲. مدرسه سعادت: اولین مدرسه مدرن در جنوب کشور، مدرسه سعادت بود که در دوران قاجار تأسیس شد. از این مدرسه که معماری چشم‌نواز و کاربری موزه‌ای دارد، به عنوان مبدأ تحولات علمی و فرهنگی منطقه نام برده می‌شود. سالروز تأسیس مدرسه سعادت در تقویم ملی ایران، به‌عنوان «روز بوشهر» نام‌گذاری شده است.

۳. بافت قدیمی و بازار بوشهر: آثار و بناهای ارزشمند جمع‌شده در بافت تاریخی بوشهر، یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های این بندر هستند. عمارات طاهری، عمارت دهدشتی و بازار قدیمی بوشهر که قدمت آن‌ها به دوره قاجار باز می‌گردد، از جمله شاخصه‌های این بافت تاریخی هستند.

۴. موزه رئیسعلی دلواری: موزه رئیسعلی دلواری که در گذشته سکونتگاه این سردار دلاور بود، امروزه به‌عنوان یکی از جاذبه‌های تاریخی تنگستان و بوشهر شناخته می‌شود. این خانه که قدمت آن به عهد قاجار بازمی‌گردد، تاریخ مبارزه با استعمارگران را در جنوب ایران به نمایش می‌گذارد.

سخن پایانی

بوشهر، شهری گرمسیری در جنوب ایران است که با جاذبه های تاریخی کمتر شناخته‌شده و مردمانی خون‌گرم و میهمان‌نواز، مقصدی مناسب برای سفرهای نوروزی به شمار می‌رود. 

برای سفر به بوشهر از شهر تهران، مسیری ۱۰۸۶ کیلومتری پیش روی شما خواهد بود که به‌واسطه گذر از آزادراه‌های شمال به جنوب، بسیار هموار و امن طی خواهد شد.