سایداسفر

حتما تابحال برایتان پیش آمده است که هنگام سفرهای خارجی دلتان بخواهد در جاده‎‌های آن کشور رانندگی کنید و دیگر مشکلی از بابت حمل و نقل نداشته باشید. گواهینامه بین المللی دقیقا همان چیزی است که این امکان را برای شما فراهم می‌کند و شما می‌توانید در کشورهای خارجی  ماشین‌های اجاره‌ای یا ماشین خودتان را برانید. اگر حالا می‌خواهید از پاسخ سوالاتی مثل نحوه دریافت این نوع گواهینامه و مدارک لازم برای آن مطلع شوید، تا پایان همراه ما بمانید.

گواهینامه بین المللی رانندگی چیست؟

همانطور که از نام این نوع گواهینامه می‎‌توان فهمید، در واقع مدرکی است که با داشتن آن می‌توانید در سایر کشورها رانندگی کنید. البته این نوع گواهینامه بنا به درخواست شما و قوانین کشور مقصد به صورت چند ماهه، یک ساله یا سه ساله اعتبار دارد و بعد از اتمام این دوره شما باید برای دریافت دوباره گواهینامه بین المللی اقدام نمایید. (اگر زمانی‌که گواهینامه شما هنوز اعتبار دارد آن را گم کنید، المثنی برای آن صادر می‌شود.)

این گواهینامه از جانب سازمان گردشگری و اتومبیل‌رانی جمهوری اسلامی صادر می‌شود و برای دریافت آن نیاز نیست به مراکزی آموزشی یا پلیس +۱۰ و… مراجعه کنید. همچنین نیاز به گذراندن دوره‌های آموزشی یا قبولی در امتحان رانندگی نیز ندارید!

فقط کافی است که گواهینامه عادی (پایه ۱، ۲، ۳) و گذرنامه (پاسپورت) خود را در دست داشته باشید و بخواهید به یک کشور خارجی سفر کنید!

احتمالا اکنون بپرسید بعد از فراهم بودن این شرایط چگونه می‎‌توانیم گواهینامه بین‌المللی رانندگی بگیریم؟ در ادامه پاسخ این سوال را بررسی خواهیم کرد.

گواهینامه بین المللی رانندگی چیست؟

چطور گواهینامه بین المللی بگیرم؟

کاری که شما باید انجام دهید این است که مدارک خود را به سازمان گردشگری و اتومبیل‌رانی جمهوری اسلامی ارائه دهید. برای این کار می‌توانید به صورت حضوری یا اینترنتی اقدام کنید که هر کدام مزایا و معایب خاصی دارد.

اگر به صورت غیرحضوری و اینترنتی برای دریافت گواهینامه بین المللی اقدام کنید، این فرآیند تقریبا حدود ۷ روز کاری طول خواهد کشید و بعد آن گواهینامه شما از طریق پست برایتان ارسال خواهد شد. (البته برای شهر تهران این شرایط می‌تواند متفاوت باشد و در عرض ۲۴ ساعت گواهینامه برایتان ارسال شود)

در صورت مراجعه حضوری زمان انتظار کوتاه‌تر خواهد بود و بعد از یک یا چند ساعت می‌توانید گواهینامه را دریافت کنید. برای پیش بردن کارها به صورت حضوری باید به نمایندگی یا مرکز اصلی سازمان گردشگری و اتومبیل‌رانی مراجعه کنید. برای پیدا کردن آدرس نزدیک‌ترین مرکز یا نمایندگی میتوانید از سایت کانون جهانگردی و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ایران کمک بگیرید. برای پیگیری مسائل مربوط به اخذ گواهی‌ نامه بین المللی با شماره تماس ۰۹۶۲۹ در ارتباط باشید.

برای دریافت گواهینامه به صورت غیرحضوری و اینترنتی باید وارد سایت سامانه صدور آنلاین مجوز بین المللی رانندگی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ایران شوید و اطلاعات درخواستی را به صورت صحیح و شیوه خواسته شده وارد کنید. بعد از ثبت نام و مطالعه قوانین به بخش خرید و پرداخت هزینه منتقل خواهید شد، با پرداخت هزینه از طریق کارت‌های عضو شتاب درخواست شما ثبت نهایی خواهد شد.

هزینه پرداختی برای دریافت گواهینامه بین المللی متناسب با وسیله نقلیه (موتور یا خودرو)، یک ساله یا سه ساله بودن اعتبار گواهینامه متغیر است.

چطور گواهینامه بین المللی بگیرم؟

مدارک لازم برای گواهینامه بین المللی

قبل از اینکه برای دریافت گواهینامه به صورت حضوری یا اینترنتی به مراکز و نمایندگی‌های مربوطه مراجعه کنید، لازم است تا یک سری مدارک را در دست داشته باشید. این مدارک به ترتیب زیر هستند:

  • گواهینامه معتبر رانندگی 
  • اصل و کپی صفحه اول پاسپورت (گذرنامه)
  • عکس پرسنلی در سایز ۳*۴
  • پر کردن فرم درخواست گواهینامه بین المللی رانندگی
  • پرداخت وجه مربوطه

اگر قبلا گواهینامه دریافت کرده‌اید و اعتبار آن تمام شده است، حال برای دریافت مجدد گواهینامه مراجعه کردید، همراه سایر مدارک گواهینامه قبلی را نیز ارائه دهید.

نکته مهمی که درباره دریافت این نوع گواهینامه وجود دارد این است که شما قبل از اقدام به دریافت گواهینامه اطلاع داشته باشید که آیا این گواهینامه مورد تایید و قبول کشور مقصد است یا خیر.

به عنوان مثال اگر عازم کشور قبرس یا چین هستید باید در نظر داشته باشید که این دو کشور این نوع گواهینامه را تایید نمی‌کنند.

بعد از دریافت گواهینامه شما موظف به رعایت قوانین کشور مقصد هستید و قوانین راهنمایی رانندگی آن کشور برای شما نیز اعمال خواهد شد. بهتر است به مدت زمان اعتبار گواهینامه نیز توجه داشته باشید.

همچنین این نوع گواهینامه در داخل کشور کاربردی ندارد و هنگام رانندگی باید گواهینامه معتبر در دست داشته باشید.

در مطلب فوق اطلاعاتی درباره گواهینامه بین‌ المللی در اختیار شما قرار دادیم و از شرایط دریافت این گواهینامه و مدارک مورد نیاز آن سخن گفتیم. لازم به ذکر است که گواهینامه بین المللی اصفهان را می‌توانید با مراجعه به آژانس عتیق گشت دریافت کنید.

اگر می‌خواهید با خودرو شخصی خود یک سفر زمینی برون مرزی داشته باشید یا اینکه علاقه‌مند هستید لذت رانندگی در جاده‌ها و خیابان‌های دیگر کشورها را تجربه کنید، می‌توانید دریافت این نوع گواهینامه را در اولویت کار خود قرار دهید.