برای آنان که اسم امیر کبیر را شنیده اند باغ فین احتمالا نام آشناست چرا که حمام فین قتلگاه امیر کبیر در این مکان قرار دارد. اما واقعیت این است که باغ فین کاشان به این دلیل که قتلگاه امیر بوده شهرت جهانی ندارد، باغ فین کاشان به خاطر معماری منحصر به فردی که دارد شهرت جهانی پیدا کرده و خود را وارد لیست جهانی یونسکو دارد در ادامه با تشریح اساسی باغ فین کاشان از سفرزون همراه شما خواهیم بود.

saadatrent

باغ فین کاشان جادویی از خاک و آب

باغ فین کاشان معماری با شهرت جهانی
باغ فین کاشان معماری با شهرت جهانی

باغ فین کاشان از آن دسته مکان هایی است که ابعاد مختلفی از نظر ساخت و تاریخ به خود دارد لذا نمی توان بدون شناخت ارکان سازنده آن و نیم نگاهی به تاریخش، این باغ را شناخت. در ادامه گام به گام به تشریح عناصر اصلی باغ فین خواهیم پرداخت.

آب در باغ فین سر بالا می رود!

ضرب المثلی وجود دارد که می گوید آب که سر بالا بره قورباغه ابوعطا میخونه! تنها جایی که در معماری ایرانی آب سر  بالا می رود باغ فین کاشان است، در باغ فین ما با سه نوع کاربرد برای آب رو به رو هستیم. آب راکد که برای پر کردن حوض های مقابل کوشک و حوض خانه صفوی استفاده می شود. آب روان که در جوی ها در جریان است و آب جوششی که در حوض چشمه جاری است و از دوازده چشمه در حال جوشیدن است.

ویژگی یکتای باغ فین این است که در آن فواره های آبی بدون اینکه سیستم خارجی وجود داشته باشد آب را فوران می دهند. هنوز که هنوزه هیچ یک از اساتید به نام و شاخص معماری نتوانسته اند تا از سیستم آبرسانی باغ فین سر در بیاورند. این سیستم آبرسانی آنقدر ویژه است که اگر قورباغه ها اطراف آن هم ابوعطا بخوانند هیچ از منحصر به فرد بودن آن کم نمی شود.

چنار در بی آبی باغ فین چه می کند؟

۵۷۰ اصل درخت در باغ فین موجود است که سایه ای سرتاسری به این باغ داده است، غالب درختان این باغ ایرانی، چنار است، عمر این درخت ها بین صد تا پانصد سال تخمین زده می شود گرچه بعضی از این درخت ها در سالیان اخیر خشک شده اند ولی تعداد درخت های موجود آنقدر است که سایه از این باغ کم نمی شود.

خانه هایی در لابه لای آب و درخت

عمر باغ فین کاشان به دوران تاریخی سیلک بر می گردد از آن دوران تا کنون با باغ های متفاوتی روبه رو بوده ایم و آنچیزی که اکنون در مقابل شماست ثمره دستکاری چندین شاه بوده است.

نمای ۳۶۰ درجه داخلی باغ فین

در هنگام ورود به مجموعه فین، با ساختمان بلندی روبه رو می شود که در مرکز باغ قرار دارد و نامش کوشک صفوی است. این ساختمان دو طبقه است و به صورت هشت ضلعی طراحی شده است، نقاشی هایی که در ورودی می بینید کار رضا مصور است رضا مصور ای که بعدها به دستور شاه عباس نقاشی های عالی قاپو و چهل ستون را انجام داد و به رضا عباسی مشهور شد.

انتهای باغ فین کوشک قاجار قرار دارد

در انتهای باغ فین کاشان، کوشک قاجاری یا ساختمان شترگلو قرار دارد. این ساختمان از این نظر زیباست که عموی کمال الملک صنیع الملک غفاری نقاشی های سقفی آن را انجام داده است.

موزه ملی کاشان نیز در باغ فین واقع شده است موزه ای که گهواره تاریخی کاشان است و رد پای دوره های صفویه، قاجار و همچنین دوره اولیه تمدن سیلک به خوبی در آن نمایان است.

خلوت کریم خان زند در فین کاشان حاضر است

در دوره کریم خان زند، بنایی ساخته می شود که از آن به عنوان حیات خلوت کریم خانی تعبیر می شود، بنایی که دو سوی آن اتاق های تو رد تو موجود است و هر در آن رو به باغ باز می شود. این مکان اکنون مهمانسرای اداره میراث فرهنگی است.

حمام فین

حمام فین کاشان آنجا که امیر کبیر به قتل رسید در باغ ایرانی فین کاشان است. در واقع باغ فین کاشان دو حمام دارد، حمام سلطنتی و حمام صفویه، حمام سلطنتی برای شاه و دربار و حمام صفویه برای افرادی است که در باغ فین مشغول به کار بوده اند، امیر کبیر با اینکه داماد شاه است به حمام صفویه برده می شود و در حمام صفویه، مظلومانه کشته می شود.

یک سوال: چرا ترکیب آبی، سبز و سفید در باغ فین بسیار دیده می شود؟

در پاسخ به این سوال باید رجوع کرد به روانشناسی رنگ، در روانشناسی رنگ گفته می شود که رنگ ها هر کدام به مرجعشان بر می گردند در واقع سیستم فکری انسان به گونه ای است که رنگ را با المان هم نشین قرار می دهد، حال بیایید نگاه کنیم آبی، سبر و سفید به چه چیزی ارجاع می دهد؟

آبی به آسمان و دریا، سبز به درخت و جنگل، سفید هم به ابر اشاره دارد. هر سه این المان ها، المان هایی بزرگ هستند که هم نشین کردن آنها به این دلیل رخ می دهد که ذهن فضای موجود را بزرگ در نظر بگیرد.

چرا باید به باغ فین کاشان رفت ؟

باغ فین کاشان با همه تغییراتی که در خود داشته است نمونه یک باغ ایرانی است، باغی که در آن زندگی و حیات از حرکت نمی ایستد. پویایی تاریخی در آن موج می زند چرا که جای جای این باغ به دوره ای از تاریخ بر می گردد، معماری آن بی بدیل است و عظمت آن فرصتی بی همتا برای گردش به شما می دهد.

نمای ۳۶۰ درجه حیاط باغ فین

شرایط رفتن به باغ فین کاشان چیست؟

باغ فین در شش کیلومتری جنوب کاشان و در انتهای خیابان امیرکبیرفعلی و روستای فین قدیم قرار دارد. ورودی کنونی باغ سه هزار تومان است که قطعا برای بازدید از چنین مکانی چیزی نیست. اگر می خواهید قتل گاه امیر کبیر را در  فصل  تابستان مشاهده کنید باید تحمل شلوغی را داشته باشید چرا که با فضایی بسیار کوچک روبه رو هستید که جمعیت در آن بسیار زیاد است. چای خانه و کباب خانه هایی در باغ فین وجود دارد که قیمت شان کمی بالاست ولی چای خوردن در فین کاشان حداقل، تجربه کمی نیست پس از آن به سادگی نگذرید.

آدرس باغ فین کاشان روی نقشه گوگل