۱۰کاشان شهری تاریخی و دیدنی در ایران است که در منطقه‌ی کویر ایران جا خوش کرده و قسمتی از استان اصفهان است. این شهر زیبایی معماری اصفهان را به ارث برده و پر از تصویرهای جذاب مسافرانی است که این شهر را مقصد خود کرده‌اند. در این مطلب با سفرزون برای آشنایی با جاهای دیدنی کاشان همراه شوید.

saadatrent

۱. خانه‌ بروجردی ها ، معماری هوشمندانه در جاهای دیدنی کاشان 

جاهای دیدنی کاشان - خانه بروجردی ها
جاهای دیدنی کاشان در شب – خانه بروجردی ها

کاشان که رسیدید، حتما سراغ محله‌ی سلطان امیراحمد هم بروید و از خانه بروجردی ها دیدن کنید. این خانه نگین جاهای دیدنی کاشان است که تا ساعت ۹ شب می‌توانید از آن بازدید کنید و در فضای آرامش‌بخشش قدم بزنید. این بنا سوغات دوره‌ی قاجار در ایران است و از شاهکارهای هوشمندانه‌ی تاریخ ایران در قرن ۱۳ محسوب می‌شود. این خانه‌ی وسیع با دو حیاط بیرونی و اندرونی، حوضی بزرگ، سردر زیبا، درهای چوبی و خط و نقوش دیوارها، چشم شما را همراه خود می‌کند تا از لحظه‌لحظه‌ی حضور در این محل لذت ببرید. اما ویژگی بی‌نظیری که در خانه بروجردی ها شما را شگفت‌زده می‌کند، بادگیرهای آن و هوای مطلوب و خنک آن در تابستان است که شما را از آب‌وهوای گرم منطقه‌ی کویری ایران نجات می‌دهد. این خانه نمونه‌ی منحصربه‌فردی در سبک معماری نوی ایران است.

۲. باغ فین ، شکوه سبز طبیعت کاشان

جاهای دیدنی کاشان | باغ فین | طبیعت کاشان
جاهای دیدنی کاشان | باغ فین | طبیعت کاشان

یکی دیگر از جاهای دیدنی کاشان که حسابی شیفته‌اش خواهید شد، باغ فین است که در خیابان امیرکبیر قرار دارد و در آن هم می‌توان از طبیعت لذت برد هم از آثار تاریخی. سرسبزی این باغ در کنار معماری خاص عمارت آن، نقش مهمی در جذابیت توریستی کاشان دارد. روی سنگ‌فرش‌های خواستنی این باغ قدم بزنید و از شیطنت فواره‌های خوش‌صدای آن لذت ببرید. در تمام مسیر درختان بلند و خوش قد و قامت باغ شما را همراهی می‌کنند تا فراموش کنید که در یک منطقه‌ی کویری قرار دارید. سرسبزی باغ فین زیباترین تضاد آب‌وهوایی را در ایران به نمایش می‌گذارد.

۳. حمام فین ، قتل‌گاه مرد پر افتخار تاریخ ایران

جاهای دیدنی کاشان - حمام فین
بهترین جاهای دیدنی کاشان – حمام فین

حمام فین یکی از جاهای دیدنی کاشان است که به‌واسطه‌ی اهمیت تاریخی آن بسیار در بین ما ایرانی‌ها مشهور است. این حمام در بخش جنوبی باغ زیبای فین قرار گرفته و در حقیقت از دو حمام تشکیل شده است. ساخت یکی از این حمام‌ها که به حمام برزگ یا سلطنتی شناخته شده، به فرمان فتحعلی‌شاه بوده است. حمام دیگر که با نام حمام کوچک یا صفوی معروف است، همان مکانی است که یکی از سیاه‌ترین صفحه‌های کتاب تاریخ ایران را به خود اختصاص داده؛ امیرکبیر، صدراعظم پر افتخار ایرانی دراین حمام به قتل رسیده و به همین سبب این بنا در بین جاهای تاریخی اهمیت بالایی دارد.

۴. خانه طباطبایی ها ، طنازی معماری ایرانی

جاهای دیدنی کاشان - خانه طباطبایی ها
جاهای دیدنی کاشان با عکس – خانه طباطبایی ها

زیباترین و در عین حال قدرتمندانه‌ترین بنای کاشانی، خانه طباطبایی ها است که در خیابان علوی جا گرفته است. این بنای بسیار وسیع خوراک عاشقان معماری سنتی ایران است تا سری به آن بزنند و در هر گوشه‌اش نکته‌ی مهمی برای کنکاش و تحلیل پیدا کنند. تمام قسمت‌های این خانه از جمله  هشتی، ایوان، حیاط خلوت و از همه مهم‌تر تالار شاه‌نشین، جذابیت بی‌نظیری در بین جاهای دیدنی کاشان دارد. شاه‌نشین مکانی مجلل برای پذیرایی از مهمان‌ها بوده و از ویژگی‌های آن سقف بلند، آینه‌کاری‌ها و گچ‌بری‌های دیدنی و پنجره‌های مشبک است که شکوه فراوانی به این بنا بخشیده است.

۵. خانه عباسیان ، لوکیشن سریال‌های تاریخی ایران

خانه عباسیان مثل دیگر خانه‌های تاریخی کاشان در محله‌ی سلطان امیراحمد قرار گرفته و به جذابیت این منطقه اضافه کرده است. این خانه حجت را در معماری سنتی ایران تمام کرده و هر آن‌چه که این سبک معماری می‌طلبد، در خود جمع کرده است. این خانه گچ‌بری‌های دیدنی، قرینه‌سازی‌های حرفه‌ای و طراحی‌های منحصربه‌فردی در جاهای دیدنی کاشان دارد و به‌واسطه‌ی جذابیت‌های بالای معماری، لوکیشن سریال‌های تاریخی‌ای مثل «ملاصدرا» و «مسافر ری» بوده است. رستوران سنتی داخل این خانه فرصت استراحت داچسبی را برای بازدیدکننده‌ها به‌وجود آورده و آن را خواستنی‌تر کرده است.

۶. خانه عامری ها ، هتلی در بنای تاریخی

جاهای دیدنی کاشان -خانه عامری ها
جاهای دیدنی کاشان با عکس -خانه عامری ها

خانه عامری ها سوغات جا مانده از دوره‌ی زندیه است که در دوره‌ی قاجار کامل‌تر شده است. این خانه در محله‌ی سلطان امیراحمد قرار دارد و مثل سایر خانه‌های تاریخی کاشان، گچ‌بر‌ها، منبت‌کاری‌های اصیل و… جذابیت بالایی برای گردشگران داخلی و خارجی به‌عنوان جاهای دیدنی کاشان دارد. این خانه امروزه با عنوان هتل سرای عامری ها برای مسافران شناخته شده است.

۷. بازار سنتی کاشان یکی از دیدنی های کاشان

جاهای دیدنی کاشان - بازار سنتی کاشان
جاهای دیدنی کاشان – بازار سنتی و محبوب شهر

بازار سنتی کاشان شاهکار تاریخ معماری و تجاری ایران است که مربوط به دوره‌ی صفویه است. این بازار در خیابان افضل قرار گرفته و از گذشته به دلیل همنشینی با راه‌های مهم بازرگانی حال‌وهوای پر رونقی پیدا کرده و بازار محبوب ایرانی به حساب می‌آید. این بازار در میان جاهای دیدنی کاشان هم حرف بسیاری برای گفتن دارد و سبک زیبای معماری آن به رونق تجاری آن اضافه کرده است.

۸. قمصر ، عطر خوش کاشان

جاهای دیدنی قمصر کاشان
جاهای دیدنی کاشان قمصر | دیدنی های کاشان

قمصر کاشان ، منطقه‌ی خوش‌عطر و رنگ کاشان است. این مکان از جاهای دیدنی کاشان است که با نام گلاب خوش‌عطرش مشهور است. قمصر کاشان در اواسط بهار سرزمین صورتی‌رنگ گل‌های محمدی و دلرباترین شهر ایران با هوای دل‌انگیز بهاری می‌شود. هر ساله هزاران نفر برای حضور در مراسم مهیج گلاب‌گیری مسافر بهاری کاشان می‌شوند و زیباترین فستیوال ایرانی را تجربه می‌کنند.

۹. روستای ابیانه ، زیبایی سادگی روستایی

جاهای دیدنی کاشان - روستای ابیانه
جاهای دیدنی کاشان ابیانه | مکان های دیدنی کاشان

یکی از جاهای دیدنی کاشان در پاییز یا هر فصل دیگری، روستای ابیانه است که در بین گردشگرهای داخلی و خارجی طرفدارهای بسیاری دارد. این روستا آب‌ و هوای مطلوب و معتدلی دارد و معماری خاص روستایی آن در کنار طبیعت دلچسبش، آن را به یکی از مناطق پر توریست ایران تبدیل کرده است.

۱۰. شهر زیرزمینی نوش آباد ، گنج پر رمز و راز کاشان

جاهای دیدنی کاشان - شهر زیرزمینی نوش آباد
جاهای دیدنی کاشان – شهر زیرزمینی نوش آباد

حوالی شهر کاشان شهری به نام نوش آباد قرار دارد که یکی از عجایب تاریخی ایران را در خود جا داده است. شهری زیر زمینی با معماری جالبی در این منطقه ساخته شده که عمق بعضی از نقاط آن تا ۱۸ متر هم می‌رود. دنیایی از اتاق‌ها، راهروها، کانال‌ها و… کنار هم در ۳ طبقه جمع شده‌اند و در جاهای دیدنی کاشان به‌عنوان یک گنج تاریخی پر رنگ شده‌اند. این مکان به مجموعه اویی هم مشهور است.

۱۱. آبشار نیاسر ، طبیعتی جذاب در چند کیلومتری کاشان

جاهای دیدنی کاشان با عکس
جاهای دیدنی کاشان نیاسر | جاهای دیدنی کاشان با عکس

آبشار نیاسر در چند کیلومتری شمال غرب کاشان، در محله‌ی قدیمی سرکمر قرار دارد. این آبشار نمای فوق‌العاده‌ای دبه شهر نیاسر داده است و یکی از جاذبه‌های محبوب در بین گردشگران است. آب این آبشار از چشمه‌ی تالار تأمین می‌شود و در زمستان از همیشه پر آب‌تر است. در کنار این آبشار ورودی غار نیاسر را هم می‌توانید ببنید که به جذابیت آن اضافه کرده است. در فهرست طبیعت کاشان ، سری هم به حوالی شهر بزنید و آبشار نیاسر را از دست ندهید.

۱۲. حمام سلطان امیراحمد ، معماری خاص یک حمام

جاذبه های گردشگری کاشان | حمام سلطان امیراحمد
جاذبه های گردشگری کاشان | حمام سلطان امیراحمد

یکی از آثار مهم و ارزشمند کاشان، حمام سلطان امیراحمد است. تزئینات این حمام آن را به به اثری مهم در میان جاهای دیدنی کاشان تبدیل کرده است. این حمام یکی از جذاب ترین حمام های ایران است و درست در بافت تاریخی شهر، حوالی خانه بروجردی ها، خانه عباسیان و خانه طباطبایی ها قرار گرفته است. حمام سلطان امیراحمد یک پشت بام تماشایی هم دارد. این پشت بام مورد علاقه بسیاری از عکاسان است.

بام این حمام یکی از نمونه های منحصربفرد بام های گنبدی کشور است. بر روی بام چندین گنبد وجود دارد که با شیشه های عدسی محدب پوشیده شده اند. این شیشه‌ها باعث می شوند نور به داخل برسد و از طرفی امکان دیدن فضای داخلی هم وجود نداشته باشد و این موضوع شیوه‌ای نو در سبک معماری آن دوران است.

۱۳. مسجد جامع کاشان ، بنایی ۸۰۰ ساله

مسجد جامع کاشان | مکان های دیدنی کاشان
مسجد جامع کاشان | مکان های دیدنی کاشان

اگر در کوچه و پس کوچه‌های زیبای کاشان سرک بکشید، به خیابانی با نام بابا افضل خواهید رسید. در این خیابان می‌توانید شاهد قدیمی‌ترین مسجد تمام شهر کاشان باشید. این مسجد با شماره ثبت ۲۵۲، در سال ۱۳۱۵ به لیست آثار ملی ایران اضافه شد. با توجه به اسناد تاریخی، ساخت این مسجد زیبا به دوران سلجوقی باز می‌گردد. البته همانطور که می‌دانید، ایرانیان در ابتدا پیرو آیین زرتشت بوده‌اند. به همین دلیل این مسجد نیز در گذشته آتشکده بوده و پس از گرویدن مردم ایران به دین مبین اسلام، این آتشکده تبدیل به مسجد جامع کاشان شده است.

یکی از افرادی که در ساخت این مسجد تلاش بسیاری داشته، صفیه خاتون، دختر مالک اشتر، همان سردار بزرگ بوده است. همچنین یکی دیگر از نکات بسیار جالب که این مسجد را در بین جاهای دیدنی کاشان معروف کرده این است که دو محراب با دو قبله دارد. زمانی که از محلیان منطقه در این مورد سوال می‌کنید، با دو پاسخ مختلف رو به رو خواهید شد. اول اینکه در گذشته ابزار دقیقی برای سنجش قبله نبوده و به همین دلیل محراب اصلی اشتباه ساخته شده است. به همین دلیل محراب را تخریب کرده‌اند اما آثار گچ‌کاری آن باقی مانده و یک محراب جدید کنار آن ساخته‌اند. اما برخی دیگر بر این باور هستند که محراب دیگر مربوط به زمانی است که  بیت المقدس قبله مسلمین بوده و جهت آن همسو با بیت المقدس است.

این مسجد دارای یک مقصوره جداکننده منحصر به فرد زیر گنبد آجری خود است. همچنین دارای سه شبستان، کوره پخت ظروف چینی و ایوانی مرتفع است.

۱۴. مسجد و مدرسه آقا بزرگ ، یکی دیگر از جاهای دیدنی کاشان

مسجد و مدرسه آقا بزرگ
مسجد و مدرسه آقا بزرگ | جاهای دیدنی کاشان با عکس

شاید در سفر به استان اصفهان و شهر کاشان، زمانی که به دنبال جاذبه‌های توریستی می‌گردید، بارها با مساجد مختلف رو به رو شوید. از طرفی امکان دارد تصور کنید که همه مساجد شبیه به هم هستند و بهتر است زمان خود را صرف دیدن امثال مختلف آنها نکنید. اما مسجد و مدرسه آقا بزرگ، یکی از جاهای دیدنی کاشان است که حتما باید از آن بازدید نمایید. پیش از هرچیز باید بدانید که مسجد آقا بزرگ، تنها مسجد پنج طبقه در تمام دنیا بوده و به همین دلیل شهرت جهانی دارد.

مسجد آقا بزرگ کاشان را به گنبدی عظیم و آجری به همراه مناره‌های کاشی کاری شده زیبا و بلند می‌شناسند. نقاشی‌ها، مقرنس‌کاری‌ها، کاشی‌کاری‌ها و گچ‌بری‌ها همه منحصر به فرد، دیدنی و زیبا هستند. این مسجد به دست حاج محمد تقی خانبان ساخته شده. او مسجد آقا بزرگ را به یادبود داماد مرحوم خود، یعنی ملا محمد مهدی نراقی که در بین مردم به آقا بزرگ معروف بود، بنا کرد. این مسجد در سال ۱۳۳۰ هجری در لیست آثار ملی ایران ثبت شد و امروزه شهرتی جهانی دارد.

در دوران گذشته از مسجد آقا بزرگ به عنوان مدرسه نیز استفاده می‌کردند. به همین دلیل باید انتظار دیدن فضای داخلی بسیار بزرگی را داشته باشید. یکی از بخش‌های دیدنی مسجد، کتیبه مالیاتی بزرگی است که از بیرون بر درب ورودی مسجد نصب شده. این کتیبه از طرف محمد شاه قاجار به مسجد اهدا شده و نشان دهنده معافیت مالیاتی مردم کاشان در آن زمان است. در لیست جاذبه های گردشگری کاشان حتما از این مدرسه دیدن کنید.

۱۵. تپه‌های سیلک کاشان ، اولین خاستگاه تمدن شهرنشینی ایران

تپه‌های سیلک کاشان
تپه‌های سیلک کاشان | جاهای دیدنی کاشان با عکس

یکی از جاهای دیدنی کاشان که کمتر کسی از آن آگاهی دارد، تپه‌های سیلک است. تپه‌های سیلک را برخی با نام زیگورات خطاب می‌کنند. زیگورات نام نیایشگاه مردم ایران باستان بوده که معمولا از گل و خاک رس ساخته می‌شد. جالب است بدانید که اولین بار در سال ۱۳۱۰ هجری این بنای تاریخی و باستانی کشف شد و مردم کاشان قبل از این، آنجا را شهر نفرین شده خطاب می‌کردند.

تپه‌های سیلک از دو تپه مختلف نزدیک به هم با طول نیم کیلومتر تشکیل شده است. در هر یک از این دو تپه، گورستانی باستانی قرار دارد. گورستان‌هایی که یکی از آنها سه هزار و ۵۰۰ سال و دیگر حدود سه هزار سال قدمت دارد. به همین دلیل است که اینجا را خاستگاه تمدن شهرنشینی ایران می‌دانند. البته متاسفانه بر روی یکی از این گورستان‌ها، بلوار امیرالمومنین ساخته شده و دیگری زیر باغات و مزارع کشاورزی غرب تپه مخفی شده است. امروزه از ارتفاع زیگورات تنها حدود ۱۵ متر باقی مانده است. اکثر آن تبدیل به مخروبه شده اما هنوز هم دیدن آن خالی از لطف نیست.

تنها با پرداخت مبلغ دو هزار و ۵۰۰ تومان ورودیه می‌توانید پا جایی بگذارید که اولین اقوام ایرانی پای خود را بر این خاک پاک نهاده‌اند. البته توجه داشته باشید که در شش ماه اول سال از ۹ صبح تا ۱۸:۳۰ و در شش ماه دوم سال از ۹ صبح تا ۱۶:۳۰ می‌توانید وارد مجموعه تپه‌های سیلک کاشان شوید. برای دسترسی به زیگورات باید خودتان را به چهار کیلومتری جنوب غرب کاشان برسانید. از آنجا هم باید از جاده فین، نزدیک روستای دیزچه شوید.

۱۶. غار رئیس نیاسر ، شاهکاری باشکوه در دل کوه‌های کرکس

غار رئیس نیاسر
غار رئیس نیاسر | جاهای دیدنی کاشان نیاسر

شاید اغلب کسانی که عازم اصفهان می‌شوند، در مورد جاهای دیدنی کاشان اطلاعات زیادی ندارند و به همین دلیل است که از آن سرسری می‌گذرند. اکثر توریست‌ها ترجیح می‌دهند تنها شاهد گلاب‌گیری باشند یا به حمام فین بروند. اما غافل از اینکه یکی از عجایب عالم باستان‌شناسی ایران در همین شهر قرار دارد.

در دل کوه‌های کرکس شهر نیاسر که از توابع کاشان محسوب می‌شود، غاری عجیب و مرموز با نام غار رئیس وجود دارد. غاری که بر اساس اسناد تاریخی به دوره اشکانیان باز می‌گردد. این یعنی قدمت این غار به حدود ۲۰۰ سال پیش از میلاد مسیح باز می‌گردد. در آن دوره معابد میترایی به این شکل ساخته می‌شده است. معابدی برای پرستش و عبادت که باید در تاریکی محض ساخته می‌شدند. از طرفی دست‌ساز بودن این غار، احتمال کاربری آن به عنوان یک معبد را قدرت می‌بخشد.

به غیر از دو حفره طبیعی که در دهانه ورودی به چشم می‌خورد، مابقی بخش‌ها کاملا ساخته دست بشر هستند. این غار از تونل‌ها، اتاق‌ها، راهرو‌‌ها و محوطه‌های مختلف ساخته شده است. حتی چندین و چند چاه مختلف نیز در داخل تونل به چشم می‌خورند که وظیفه تامین آب شرب ساکنین را به عهده داشته‌اند. مهندسی ساخت این غار به شکلی است که حتی در دورترین فاصله از دهانه ورودی، باز هم هوای تازه را می‌توان استشمام کرد. در ضمن باید بدانید که در بخش‌هایی از مسیر این غار باید بخزید. بلندترین بخش غار تنها ۱۷۰ سانتی متر ارتفاع دارد. پس اگر فوبیای محیط بسته دارید، دیدن این غار مرموز را به شما پیشنهاد نمی‌کنیم.

۱۷. آرامگاه شاعر محبوب، سهراب سپهری

آرامگاه سهراب سپهری
آرامگاه سهراب سپهری | جاذبه های گردشگری کاشان

اهل کاشانم، روزگارم بد نیست، تکه نانی دارم، خرده هوشی، سر سوزن ذوقی…، همانطور که می‌دانید، سهراب سپهری، شاعر خوش ذوق و معروف کشورمان، اهل این شهر کوچک کویری بوده است. با وجود اینکه پیکر پاک این شاعر و نقاش خوش‌آوازه در روستای مشهد اردهال، از توابع شهر کاشان آرمیده، اما عاشقان وی، این مسیر را طی می‌کنند تا فاتحه‌ای بر سر مزار او بخوانند.

سهراب سپهری با اشعار و آثار خود، دید بسیاری از طرفداران شعر را به ادبیات فارسی تغییر داد. این شاعر و نویسنده معروف توانست در سال ۱۳۵۵ هجری شمسی، نهایتا تمام منظومه و هشت دفتر خود را در هشت کتاب جمع آوری کند. این شاعر گرانقدر در سال ۱۳۵۹ چشم از جهان فرو بست.

محلیان منطقه، پیکر او را به صحن امام‌زاده سلطان علی بن محمد باقر بردند. در ابتدا کاشی فیروزه‌ای رنگی را به عنوان سنگ مزار او قرار دادند. اما در سال ۱۳۸۷ سنگ قبری سیاه رنگ بر روی مزار او گذاشتند که تا به امروز سالم باقی مانده است. اگر به شعر نو و آثار او علاقه‌مند هستید، حتما سری به مزار وی بزنید.

۱۸. خانه تاریخی آل یاسین کاشان، بنایی متعلق به قرن سیزدهم

خانه تاریخی آل یاسین کاشان
خانه تاریخی آل یاسین کاشان | جاهای دیدنی کاشان در پاییز

قطعا یکی از تفریحات کاشان ، دیدن خانه‌های تاریخی با معماری‌های منحصر به فرد است. به همین دلیل است که باید خانه تاریخی آل یاسین را در لیست جاهای دیدنی کاشان قرار داد. این خانه زیبا در پاییز جلوه‌ای ویژه دارد. البته در دیگر فصل ها مانند بهار نیز می‌توان از دیدن این خانه زیبا لذت تمام برد. خانه به دوره قاجار تعلق دارد. داستان ساخت خانه آل یاسین بسیار جالب و شنیدنی است. بر خلاف تصور و رفتار همیشگی، محمد شاه قاجار دستور داد تا به یادبود محمد تقی حسینی کاشانی، عالم و مرجع معروف قرن سیزدهم کاشان، خانه‌ای درخور وی بسازند و به ورثه اهدا کنند.

این خانه دست به دست و نسل به نسل چرخید و به دست نظام‌الدین مجتهد کاشانی یا همان آل یاسین افتاد. آل یاسین هم اولین نماینده مردمی کاشان، بعد از نهضت مشروطه در مجلس شورای ملی بود. به همین دلیل است که این خانه را به نام خانه تاریخی آل یاسین می‌شناسند.

خانه آل یاسین که در حال حاضر یکی از بهترین جاهای دیدنی کاشان محسوب می‌شود، تا سال ۱۳۶۵ نیز مسکونی بوده و مالکیت آن را نوادگان مجتهد کاشانی بر عهده داشتند. نهایتا در سال ۱۳۷۰، این خانه به مبلغ هشت میلیون تومان به شهرداری کاشان واگذار شد. شهرداری نیز تا سال ۱۳۷۶ مشغول مرمت و بازسازی آن بود. در حال حاضر معاونت عمرانی شهرداری کاشان در این ساختمان مستقر است. بازدیدکنندگان هم همه روزه به جز دوشنبه‌ها، از ساعت ۸ صبح تا ۱۸ می‌توانند از این خانه زیبا دیدن کنند و از آن لذت ببرند.

۱۹. کویر ابوزید آباد، کویر محبوب کویرنوردان

جاهای دیدنی کاشان

کویرگردی یکی از تجربه‌های جذاب است. اگر دوست دارید بخشی از سفر شما کویرگردی باشد یا به‌ هدف کویرگردی کوله‌ی سفر می‌بندید، کویر ابوزید آباد جزء جاهای دیدنی کاشان است که مقصد خوبی برای شماست. در شمال‌شرقی کاشان و تنها با فاصله‌ی ۳۰ کیلومتر از این شهر، کویر ابوزید آباد با چشم‌اندازی وسیع و تپه‌های روان‌ش مورد توجه‌ی بسیاری از گردشگران و کویرنوردان قرار گرفته است. از طرفی، ابوزیدآباد فاصله‌ی نزدیکی با تهران دارد و از این لحاظ بسیار پرطرفدار است. رمل‌های ماسه‌ای، تپه‌های شنی، دریاچه‌ نمک چال عروس و آثار تاریخی که در اطراف این کویر وجود دارد از جزء دیدنی‌های آن محسوب می‌شوند. بهترین مکان‌های تاریخی که در نزدیکی کویر ابوزید آباد قرار دارند شامل آثاری چون قلعه کرشاهی، کوه یخاب، روستای ابیانه،‌ آب‌انبار صفوی، شهر زیرزمینی اویی و شهرتاریخی نوش‌آباد است. پاییز زمستان و اوایل فصل بهار زمانی که هنوز به گرمای طاقت‌فرسای کویری نرسیده‌ است، بهترین زمانی است که می‌توان به این کویر سفر کرد.

۲۰. کوه کرکس، وصفی از عظمت و بزرگی

جاهای دیدنی کاشان

کوه‌نوردی هم زیبایی‌های خاص خود را دارد که نمی‌توان آنها را نادیده گرفت. کوه کرکس کاشان یکی کوه‌های محبوب کوهنوردان است که کشف و فتح آن لذتی غیرقابل وصف است. ارتفاع کرکس ۳۸۹۵ متر است. به‌خاطر ارتفاع زیادی که دارد قله‌های این رشته‌کوه نیمی از سال پوشیده از برف‌اند. در دامنه کوه کرکس پوشش‌های گیاهی و جانوری مختلفی زندگی می‌کنند که حیات طبیعی این کوه را تشکیل می‌دهند. برای صعود به قله‌ی کوه از مسیر متداول کشه، ۵ تا ۷ ساعت در شرایط عادی زمان لازم است.

۲۱. تیمچه امین الدوله، همنشینی هنر و تاریخ

جاهای دیدنی کاشان

ترکیب تاریخ و معماری آن‌قدر نمونه‌های هنرمندانه و ظریفی از خود به‌جا گذاشته که تحسین و حیرت تماشاگران را به‌دنبال دارد. تمیچه‌ امین الدوله مثالی خوب برای این ترکیب است. هنر در کنار اصالت و زیبایی همراه با شکوه، تمام آن چیزی است که با دیدن این تیمچه برایتان تداعی خواهد شد. این تیمچه در اصل کاروانسرای امین‌الدوله است که در میانه‌ی بازار تاریخی کاشان بنا شده. بانی و سازنده‌ی تیمچه فرخ‌خان امین‌الدوله غفاری است که توانسته با استفاده از فنون فوق‌العاده و هنری که در ساخت آن به‌کار برده است، این اثر را به یکی از شاخص‌ترین بناهای معماری تبدیل کند.

بازار کاشان پس از زلزله‌ی اواخر قرن دوازدهم خسارت‌های زیادی دید و بخش اعظمی از آن تخریب شد. بعد از آن واقعه امین‌الدوله برای ترمیم و بازسازی دوباره‌ی آن دست‌به‌کار شد و توانست جانی دوباره به این بازار بدهد. این تمیچه هم یکی از بخش‌هایی بود که امین‌الدوله بعد از بازسازی به بازار اضافه کرد. این کاروان‌سرا با دو در بزرگ چوبی به بازار متصل می‌شود. کارشناسان و صاحب‌نظران در مورد تمیچه‌ امین الدوله اعتقاد دارند که یکی از شاهکارهای بی‌بدیل معماری ایران است و جزء ارزشمند‌ترین جاهای دیدنی کاشان محسوب می‌شود.

۲۲. کوه اردهال، کوهی نزدیک به سهراب

جاهای دیدنی کاشان

کوه اردهال از دیگر کوه‌های این منطقه است و در حد فاصل استان اصفهان و اراک قرار دارد. ارتفاع کوه ۳۴۶۳ متر است. در اطراف آن چهار روستای زیبا دیده می‌شود که از چشمه‌ها وبرف‌چال‌های کوه اردهال تغذیه می‌کنند. کسانی که به قصد کوه‌نوردی و گردشگری به این منطقه قدم می‌گذارند می‌توانند در طول سفر خود از آرامگاه سهراب سپهری، ‌در نزدیکی این منطقه دیدن کنند.

۲۳. آتشکده هارپاک، اثر به‌جامانده از هخامنشی

جاهای دیدنی کاشان

آتشکده هارپارک یا هِرپَک از جاهای دیدنی کاشان است که در روستای آبیانه واقع شده. بررسی‌ها و مطالعات انجام شده درباره‌ی قدمت این آتشکده می‌گوید که سنگ‎بنای اولیه‌ی آن در زمان هخامنشیان گذاشته شده و در دوران ساسانیان به اوج خود رسیده است. استفاده از سنگ و ملات ساروج در ساخت طاق‌ضربی‌های این منطقه‌ ویژگی خاص آتشکده است. اسم این آتشکده با ماجراها و سرنوشت‌های مختلفی گره خورده است که در مورد درستی هر کدام از آنها تردید‌هایی وجود دارد.

در مسیر کوچه اصلی روستای آبیانه سابات (گذرگاه سرپوشیده) قرار دارد که در اولین سابات آتشکده واقع شده است. همچنین در گویش آبیانه کلمه هِر را به‌معنی زیر و پَک را به‌معنی پله می‌دانند. بسیاری از افراد معتقدند به‌خاطر محل قرارگیری آتشکده و معنای کلمه‌های هر و پک در زبان محلی، نام این آتشکده هِرپَک است.

عده‌ای دیگر مثل دکتر حدادی، معتقدند که نام هرپک صحیح نیست و نام اصلی این آتشکده از هارپاک، شخصیتی مهم و بزرگ در تاریخ هخامنشی و مادها گرفته شده است. در هر صورت، این آتشکده به زبان مردم محلی با زمان هرپک و به زبان دیگران هارپاک شناخته می‌شود.

۲۴. چهارتاقی نیاسر

چهارتاقی نیاسر یکی از خاص‌ترین جاهای دیدنی کاشان است. این چهارتاقی یک اثر تاریخی محسوب می‌شود که در ارتفاعات نیاسر قرار دارد. نیاسر بخشی زیبا از کاشان است که قطعاً از تماشای مناظر طبیعی آن لذت خواهید برد. قدمت این اثر تاریخی به صد‌ها سال پیش باز می‌گردد. این بنا را با نام‌های مختلفی از جمله چهار قاپو، چهارطاقی و چهار دروازه نیز می‌شناسند. همان طور که می‌توانید تصور کنید، چهارتاقی نیاسر یک بنای چهارگوش است. چهار پایه مختلف از یک گنبد گرد نگهداری می‌کنند. درباره قدمت تاریخی این بنا روایات بسیاری وجود دارد. برخی این بنا را متعلق به دوران اشکانی می‌دانند. البته اطلاعات خاصی در مورد این موضوع وجود ندارد و نمی‌توان مستندی را دال بر این موضوع ارائه کرد.

برخی دیگر آن را متعلق به دوران ساسانی می‌دانند. چهارطاقی‌های دیگری مشابه این چهارطاقی بازمانده از دوران ساسانی وجود دارند. در آن دوران از چنین چهارتاقی برای ایجاد آتش یا سایه بان مسافران استفاده می‌کردند. همچنین از آن برای برگزاری انواع مراسم مذهبی نیز استفاده می‌شود. جالب است بدانید که در دوران پس از اسلام نیز ابنیه چهارطاقی رواج داشتند. از این نوع ابنیه به‌عنوان آرامگاه معمولا استفاده می‌کردند. این بنا ظاهری خاص دارد و بخش‌های مختلف آن سالم باقی مانده است.

آدرس: استان اصفهان، شهرستان کاشان، ارتفاعات بخش نیاسر

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

۲۵. خانه تاریخی احسان

خانه تاریخی احسان از دیگر خانه‌‌های تاریخی و بسیار زیبای کاشان است. در بین جاهای دیدنی کاشان، بازدید از خانه‌های تاریخی لطف دیگری دارد. در بخش‌های قبلی درباره خانه‌های تاریخی مختلف صحبت کردیم. حالا نوبت به خانه تاریخی احسان رسیده است. قدمت این خانه تاریخی به صد سال پیش و دوران قاجار باز می‌گردد. این عمارت زیبا در خیابان فاضل نراقی، کوچه فرهنگ کاشان قرار دارد. خانه تاریخی احسان جزو آثار ملی ایران محسوب می‌شود. در حال حاضر کاربری خانه تاریخی احسان را تغییر داده‌اند. به این ترتیب جایی آرام برای اقامت مسافران محسوب می‌شود. با اقامت در این خانه، حس و حال قجری را تجربه خواهید کرد.

معماری این خانه بسیار منحصر‌به‌فرد است. با دیدن نمای داخلی آن به یاد فیلم‌های قدیمی می‌افتید. این اقامتگاه سنتی، بافت قدیمی خانه را به‌خوبی حفظ کرده است. به همین خاطر حتی فضای اتاق‌ها نیز به همان شکل سنتی و ایرونی هستند. پس نباید انتظار امکانات لوکس و آنچنانی را در این اقامتگاه داشته باشید. حوضی بزرگ و مستطیلی در میان حیاط خانه تاریخی احسان قرار دارد که آن را بسیار باصفا و دلباز می‌کند.

آدرس: استان اصفهان، کاشان، میدان کمال الملک، ابتدای خیابان فاضل نراقی

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

۲۶. کویر بند ریگ

استان اصفهان درست در مرکز ایران قرار دارد. در این استان می‌توانیم شاهد حضور کویرهای مختلف باشیم. در گذشته کویرگردی طرفداران چندانی نداشت؛ اما این روزها بسیاری از جوانان به‌دنبال حضور در تورهای کویرگردی هستند. کویرهای مختلفی در استان اصفهان و نزدیکی کاشان به چشم می‌خورند. هر کدام از آن‌ها زیبایی خاص به خود را دارند. برخی از این کویرها شهرت بسیاری پیدا کرده‌اند و به همین خاطر شلوغ هستند. بعضی از مسافران ترجیح می‌دهند که از کویرهای آرام و بکر دیدن کنند. اگر شما هم به‌دنبال جایی آرام و به دور از شلوغی هستید، می‌توانید سری به کویر بند ریگ بزنید. این کویر یکی از خاص‌ترین جاهای دیدنی کاشان محسوب می‌شود.

کویر بند ریگ در نزدیکی شهرستان آران و بیدگل قرار دارد. این کویر ظاهری بسیار خاص و دوست‌داشتنی دارد. همچنین در میان این کویر می‌توانید از کاروانسرایی قدیمی و قناتی تاریخی دیدن کنید. قدمت این کاروانسرا به دوران شاه‌عباس صفوی باز می‌گردد و در حال حاضر آن را به یک اقامتگاه سنتی و کمپ کویرگردی تبدیل کرده‌اند.

آدرس: اصفهان، کاشان، شمال شهرستان آران و بیدگل

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

۲۷. موزه اسباب بازی و خیمه شب بازی

موزه‌های مختلفی در سراسر ایران وجود دارند. شاید بیشتر ما از موزه‌های تاریخی همانند ایران باستان یا موزه‌های تخصصی همانند موزه موسیقی دیدن کرده باشیم. موزه سینما تا موزه تاریخ طبیعی، حتی کاخ موزه‌ها هم برای ما بسیار آشنا هستند. تقریباً هر کدام از ما حداقل یک بار از انواع مختلف موزه دیدن کرده‌ایم؛ اما هیچ موزه‌ای موزه اسباب بازی و خیمه شب بازی نمی‌شود. موزه اسباب بازی و خیمه شب بازی یکی از خاص‌ترین جاهای دیدنی کاشان است. این موزه در خیابان علوی کاشان و داخل یک ساختمان قدیمی با قدمت تاریخی ۱۰۰ ساله قرار دارد.

از گذشته تا به امروز، از هزاران سال و ابتدای تاریخ پیدایش انسان، همواره برای کودکان اسباب بازی می‌ساختند. قطعاً اسباب‌بازی‌های هر دوران با دوران دیگر تفاوت دارند. همچنین هنر خیمه شب بازی که امروزه دیگر کاربرد چندانی ندارد را باید به نسل جدید معرفی کرد. پس با بازدید از این موزه می‌توانید خاطرات بسیار قدیمی را زنده کنید. همچنین هنرهای قدیمی و تاریخی را زنده نگه دارید.

آدرس: اصفهان، کاشان، خیابان علوی، باستان ششم، بن بست علامه، شماره ۴۳

شماره تماس: ۰۳۱۵۵۲۲۵۱۳۴

ساعت بازدید: ۸ صبح الی ۱۷ عصر

هزینه بازدید: ۵هزار تومان

۲۸. جوشقان قالی

جوشقان قالی یکی از کمتر شناخته‌شده‌ترین جاهای دیدنی کاشان است. این منطقه تفریحی و زیبا، از توابع قمصر کاشان محسوب می‌شود. همه ما شناخت کافی درباره قمصر کاشان داریم. بیشتر گلاب ایران از قمصر و نیاسر تأمین می‌شود. در سفر به کاشان، بسیاری از مسافران سری به قمصر می‌زنند. اگر به قمصر سفر کنید، شاهد جاذبه‌های طبیعی بسیار خاص و زیبا خواهید بود. قمصر منطقه‌ای سرد و کوهستانی است و جزو مناطق ییلاقی به حساب می‌آید. جوشقان قالی در حوالی قمصر قرار دارد و حتی آب‌وهوای آن از قمصر هم خنک‌تر است.

اگر عاشق طبیعت‌گردی هستید، حتماً سری به جوشقان قالی بزنید. این منطقه در فصل بهار پوشیده از لاله‌های رنگارنگ و شقایق‌های سرخ می‌شود. در هر فصل می‌توانید از زیبایی جوشقان قالی بهره‌مند شوید. البته همان طور که انتظار دارید، این منطقه در فصل زمستان بسیار سرد خواهد بود و پوشیده از برف می‌شود. پس می‌توان گفت که شش ماه اول سال بهترین زمان بازدید از جوشقان قالی محسوب می‌شود. جوشقان قالی حتی در بین مردم محلی کاشان نیز مکانی عالی برای پیک‌نیک و طبیعت‌گردی است. پس در سفر به کاشان حتماً سری به جوشقان قالی بزنید.

آدرس: استان اصفهان، شهرستان کاشان، جوشقان قالی

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

کاشان شهری کهن و پر رمز و راز است که ما سفرزونی‌ها از گشت‌وگذار در هر گوشه‌اش لذت بریدم و این تجربه‌ی ناب را با شما به اشتراک گذاشتیم. خوشحال می‌شویم که شما هم برای ما از تجربه‌های کاشان‌گردی خودتان بگویید.


برای آشنایی بیشتر با دیدنی های کاشان کلیک کنید.