جاهای دیدنی اراک را می‌شناسید؟ اصلا تا به حال به این شهرستان زیبا و دیدنی که کمتر از چهار ساعت با تهران فاصله دارد سفر کرده‌اید؟ استان مرکزی و به خصوص شهر اراک، دیدنی‌های بسیاری دارد که بازدید از هر کدام برای خود دنیایی از تجربه و لذت است. با سفرزون در این مطلب همراه باشید تا جاهای دیدنی اراک و به طور کلی این شهرستان بزرگ و زیبا را به اختصار به شما معرفی کنیم:

saadatrent

اراک کجاست؟

جاهای دیدنی اراک
جاهای دیدنی اراک

کمی بیش از دو قرن پیش، درنزدیکی روستای کرهرود، هشت یا ۱۰ قلعه وجود داشت که یکی از آن‌ها قلعه‌ای نظامی به نام سلطان‌آباد بود. همیشه جنگ و نزاع بین ساکنان این قلعه‌ها وجود داشت تا اینکه فردی به نام یوسف خان گرجی، معروف به سپهدار، که از خوانین دوران قاجار بود، به فرمان فتحعلی‌شاه قاجار قلعه‌ها را تخریب و شهری را بنیان‌گذاری کرد که امروزه اراک نامیده می‌شود. در شهر، تمام تاسیسات شهری مانند: قنات، آب‌انبار، حمام، سقاخانه، ارگ و بازار ساخته شد و به مرور زمان و با پیشرفت اقتصادی شهر و عبور راه‌آهن سراسری در آن مهاجرت به آن افزایش یافت. بسیاری از جاهای دیدنی اراک که امروز برای ما جذاب است، به همین دوران باز می‌گردد.

این روزها، اراک با بیش از ۵۰۰ هزار نفر جمعیت و وجود صنایع مادر در آن، پایتخت استان مرکزی و پایتخت صنعتی ایران است. گرچه زمستان‌های اراک سرد و تابستان‌های آن گرم و خشک است، اما با وجود ییلاقات و روستاهای سرسبز و کوه‌های اطراف، تالاب میقان و دشت فراهان، طبیعتی خواستنی دارد. ترخینه، باسلوق، کشمش سبز و … سوغات خوشمزه اراک است. صنایع دستی این شهر نیز قالی‌بافی، گلیم‌بافی، سفالگری، کتابت و نگارگری و …. است که همه این‌ها را می‌توانید از بازار سنتی این شهر برای عزیزان‌تان تهیه کنید. گر چه بازار سنتی این شهر یکی از زیباترین جاهای دیدنی اراک است که خرید از آن لذت ویژه‌ای دارد، اما مرکز خرید خاتم، پاساژ اسلامی و مرکز خرید گلستان هم از مراکز خرید خوب این شهر هستند که می‌توانید برای خرید به آن‌ها هم سری بزنید.

حمام چهارفصل یا موزه مردم‌شناسی، یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی اراک

حمام چهارفصل

محمد ابراهیم خوانساری به فرمان احمد شاه قاجار، بزرگترین حمام ایران را با مساحت حدود هزار و ۶۰۰ متر مربع ساخت که شامل چهار بخش زنانه، مردانه، حمام ویژه اقلیت‌های دینی و حمام خصوصی است. در چهار جهت حمام و در بخش سربینه مردانه، تابلوهای کاشی‌کاری که چهار فصل سال را به تصویر کشیده‌اند قرار دارد که یکی از زیباترین آثار معماری و کاشی‌کاری دوره ی قاجار است. نام چهار فصل برگرفته ازاین تابلوهاست. آب مورد نیاز حمام از قنات تامین می‌شده است و برای گرم نگهداشتن آن ارتفاعش را حدود ۳/۵ متر پایین‌تر از خیابان‌های اطرافش ساخته‌اند. امروزه بخشی از حمام به موزه مردم‌شناسی اختصاص یافته است. از آثار شاخص این موزه می‌توان به محراب تاریخی مسجد جامع ساوه اشاره کرد.

ساعت بازدید: ۹ تا ۱۹

قیمت بلیط: ۲/۵۰۰ تومان

آدرس: اراک، خیابان بهشتی، حمام چهار فصل

مدرسه سپهداری یا مدرسه امام خمینی

مدرسه سپهداری

این بنای تاریخی که در واقع نخستین مرکز علوم دینی در اراک است به سبک معماری مدارس دوره صفویه و به همت یوسف خان گرجی در زمان حکومت فتحعلی شاه قاجار احداث شده است. این بنا دربافت قدیمی و مرکزی شهر و در مجاورت بازار اراک ساخته شده است. سال‌ها بعد در سال ۱۳۳۳ هجری قمری آیت‌الله حائری یزدی این مدرسه را به یکی از بزرگترین مدارس علمیه کشور تبدیل کرد. آیت‌الله خمینی، نورالدین عراقی و آیت‌الله گلپایگانی در این حوزه علمیه درس تحصیل کرده‌اند.

ساعت بازدید:  ۲۴ ساعته

قیمت بلیط : رایگان

آدرس : اراک، جنب بازار بزرگ

قلعه حاج وکیل یا عمارت کلاه فرنگی

قلعه حاج وکیل

یک شرکت تجاری انگلیسی به نام زیگلر، در اواخر دوره قاجاریه، بنایی شامل حیاط، ایوان، شبستان و بالاخانه در محوطه‌ای به مساحت سه هزار و ۸۰۰ متر مربع ساخت. پس از منحل شدن شرکت، یکی از متمول‌ترین افراد شهر اراک به نام حاج محمد حسین میثمی وکیل، آن را خریداری کرد و از آن پس به نام قلعه حاج وکیل معروف شد. قسمت شمالی عمارت کلاه فرنگی وکیل اراک برونگرا و بخش جنوبی آن نیمه درونگرا است. ستون‌ها و قسمت‌هایی از خارج عمارت با  کاشی‌های لعابدار مزین شده است ولی در داخل بنا تزئینات خاصی دیده نمی‌شود. پنجره‌های قلعه نیز از شبکه‌های چوبی زیباست. در بالای طبقه همکف این بنا کلاه فرنگی زیبایی دیده می‌شود. مساحت کل عمارت حدود ۹۰۰ متر مربع است. اکنون این بنا دانشگاه جامع علمی کاربردی صنایع دستی اراک است.

ساعت بازدید : ۲۴ ساعته

قیمت بلیط : رایگان

دسترسی : اراک، خیابان چمران، کوچه وکیل

بقعه پیرمرادآباد

بقعه پیرمرادآباد

در ۱۴ کیلومتری جنوب شرقی اراک، د‏ر روستای مرادآباد، بنای تاریخی پیر مرادآباد قرار دارد که قدمت بنای اصلی آن مربوط به قرن هفتم و هشتم هجری است. بقعه پیرمرادآباد عمارتی چند ضلعی منتظم روی دوازده پایه با ارتفاع ۱۴متر است و گنبد دواری از جنس گل با ارتفاع پنج متر جلوه خاصی به این عمارت می‌بخشد. از ویژگی‌های خاص معماری آن می‌توان به طاق‌نماهایی با گره چینی و تزئینات آجرنما اشاره کرد. موزه این مجموعه هم بسیار دیدنی است.

ساعت بازدید : ۸ تا ۱۸

قیمت : رایگان

آدرس : کیلومتر ۱۴ اراک، شهر کارچان، روستای مرادآباد

دسترسی : از اراک وارد جاده اراک فرمهین شوید. به مشهد میقان که رسیدید وارد جاده فرعی شوید و پس از عبور از روستا جاده را ادامه دهید تا به مرادآباد برسید.

کاروانسرای شاه عباسی از جاهای دیدنی اراک

کاروانسرای شاه عباسی

در کناره غربی رشته کوه‌های هفتادقله، در ۳۵ کیلومتری شهرستان اراک، کاروانسرایی قدیمی  با سبک معماری چهار ایوانی وجود دارد. این بنا یکی از جاهای دیدنی اراک و متعلق به دوران حکومت صفویان است. این کاروانسرا به صورت مربع با چهار ایوان در چهار جهت اصلی است و یک حیاط مرکزی دارد. نمای داخلی کاروانسرا به گونه‌ای است که در هر ضلع اصلی، در وسط، یک ایوان رفیع تعبیه شده است و در دو طرف آن سه حجره با ایوان‌های کوچک در نظر گرفته شده است. خصوصیات منحصر به فرد کاروانسرای شاه عباسی اراک، باعث شده است این بنا به عنوان یکی از آثار ملی ایران در سال ۱۳۷۸ به ثبت برسد.

ساعت بازدید : ۲۴ ساعته

قیمت بلیط : رایگان

آدرس : ۳۵ کیلومتری شهرستان اراک، روستای کاروانسرا

دسترسی : از اراک وارد جاده اراک خمین شوید. سپس به جاده رودباران بپیچید و تا روستای کاروانسرا جاده را ادامه دهید. این مسیر حدود ۴۵ دقیقه طول می‌کشد.

کلیسای مسروپ مقدس

کلیسای مسروپ مقدس

در سال ۱۹۱۴ میلادی، به کمک ارامنه شهر اراک، کلیسایی به نام کلیسای مسروپ مقدس در این شهر احداث شد که شامل مدرسه مختص ارامنه، تالار اجتماعات، منزل کشیش و اقامتگاه سرایدار بود. این کلیسا دو ورودی در قسمت‌های جنوبی و غربی دارد. نقشه بنا، بازیلیک مستطیل شکل و شرقی غربی است که در چهار جهت نورگیرهای متعددی دارد. در جلوی ورودی غربی برج، ناقوس کلیسا واقع شده است. این بنا در سال ۱۳۷۹ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

ساعت بازدید : ۲۴ ساعته

قیمت بلیط : رایگان

آدرس : استان مرکزی، اراک، خیابان چمران

مجموعه تاریخی بازار اراک

جاهای دیدنی اراک
بازار اراک | جاهای دیدنی اراک

در زمان حکومت فتحعلی شاه قاجار، با توجه به نیازهای زندگی شهری، مجموعه بازار اراک شامل مسجد، مدرسه، سقاخانه، حمام و آب‌انبار دراین شهرساخته شد که از هر سو به دروازه‌های اصلی شهر متصل بود. امروزه با اینکه فقط مسجد و سقاخانه باقی مانده‌اند ولی هنوز از مراکز مهم  و پررونق خرید این شهر و یکی از جاهای دیدنی اراک محسوب می‌شود. این مکان بازاری سرپوشیده است به طول کمتر از یک کیلومتر و دیوارهایی بلند که در بعضی جاها به هفت متر هم می‌رسد. همچنین راه‌های ورود و خروج متعددی در این بازار تعبیه شده است که در مواقع حادثه یا آتش‌سوزی موجب بالا رفتن سرعت خروج مردم می‌شود. در بازار اراک بعد از گذر ملاقاسم، سرای کاشانی با معماری بسیار نفیس و منحصربه‌فرد، قراردارد. در انتهای سرا، موزه سلطان‌آباد که اولین موزه خصوصی در اراک است و یکی از زیباترین جاهای دیدنی اراک محسوب می‌شود قرار دارد. این موزه شامل مجموعه‌ای بسیار نفیس از آثار هنری خوشنویسان و کاتبان مشهور دوره اسلامی، تابلوهای نقاشی قهوه‌خانه‌ای، آثار فلزکاری با کتیبه‌ها و خطوط اسلامی است.

ساعت بازدید : ۸ تا ۱۳ و ۱۵ تا ۹:۱۵

قیمت بلیط : رایگان

آدرس : اراک، میدان شهدا

برج شیشه یا ارگ حکومتی اراک

جاهای دیدنی اراک
برج شیشه | جاهای دیدنی اراک

اوایل قرن سیزدهم هجری قمری و زمان سلطنت فتحعلی شاه، به مباشرت یوسف خان سپهدار، ارگی به منظور اقامت حاکم و مرکزحکومتی شهر بنا شد که تا چندی پیش یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی اراک بود. در بالای ارگ، تزیینات کاشی‌کاری معلق با طرح لوزی به کار رفته بود که در هنگام تابش خورشید می‌درخشید و به همین دلیل بنای ارگ را برج شیشه‌ای می‌نامیدند. ناصرالدین شاه در سال ۱۳۰۹ جهت اقامت خود در اراک، ارگ شیشه‌ای را انتخاب کرد. علی‌رغم اینکه این اثر، جزء آثار ملی ثبت شده است اما متاسفانه در سال۱۳۶۱ برخلاف قانون آن را تخریب کردند و امروزه چیزی به جز منزل سپهدار از آن باقی نمانده است. در حال حاضر در میدان سردار شهر، نمادی کوچکی از برج را به عنوان یادبود ساخته‌اند و نصب کرده‌اند‌.

ساعت بازدید : ۲۴ ساعته

قیمت بلیط : رایگان

آدرس : اراک، خیابان ادبجو

 شهر بازی لاله اراک

جاهای دیدنی اراک
شهر بازی لاله | جاهای دیدنی اراک

درخارج ازشهر اراک و در کنار هتل پنج ستاره امیرکبیر، در کوهپایه، شهربازی لاله قرار دارد. سه لونا پارک، یک رستوران و آلاچیق‌های متعددی در کوهستان و همچنین مجهز و به روز بودن، این شهربازی را به یکی از پرطرفدارترین جاهای دیدنی اراک تبدیل کرده است. قطار شادی، سرسره آبشاری و شبیه‌سازماشین و دلفین، رنجر، قصربادی، سینما پنج بعدی، چرخ فلک وکلبه وحشت ازجمله بازی‌های این مکان است.

ساعت بازدید : ۱۸ تا ۲۴

قیمت بلیط : ورودی شهر بازی برای هر نفر ۱۵۰۰ تومان است.

دسترسی : اراک، خیابان آیت‌الله اراکی، شهربازی لاله

 باغ وحش و پارک جنگلی

جاهای دیدنی اراک
باغ وحش | جاهای دیدنی اراک

باغ وحش و پارک جنگلی شهید باهنر اراک در حاشیه جنوب‌ شرقی شهرستان، در ابتدای جاده‌ تهران واقع شده‌است. باغ‌وحش اراک در مساحتی حدود ۳۲ هکتار، حدود ۴۵ گونه شامل شیر، خرس، روباه، شغال، کفتار، درنا، عقاب، جغد، سگ پاکوتاه، اردک، غاز، طاووس، خرگوش و حیوانات دیگر را در خود جای داده است. فضای سبز این پارک با گونه‌های مناسب و سازگار با اقلیم اراک به زیبایی آراسته شده است. در پارک جنگلی اراک امکان کمپ‌زدن و تجربه لحظاتی شاد با خانواده و دوستان وجود دارد.

ساعت بازدید : ۲۴ ساعته

قیمت بلیط : رایگان

آدرس : اراک، ابتدای جاده تهران، پارک جنگلی شهید باهنر

تالاب میقان اراک یا نمکزار فراهان

جاهای دیدنی اراک
تالاب میقان اراک | جاهای دیدنی اراک

در ۱۷ کیلومتری شمال شرقی اراک، تالابی زیبا به وسعت ۲۵ هزار هکتار قرار دارد که یکی از زیباترین جاهای دیدنی اراک است و تالاب میقان نامیده می‌شود. این تالاب ازسه جزیره و یک دریاچه تشکیل شده است و به دلیل معتدل بودن هوا در زمستان، زیستگاه خوبی برای پرندگان از جمله درنا است. اواسط آبان اوج حضور این پرندگان زیبا و تماشایی در این تالاب دیدنی است. دراین تالاب قریب به ۱۶درصد از پرندگان کشور و ۵۲ گونه گیاهی زندگی می‌کنند. چاله‌های جمع‌آوری نمک این تالاب دارای قدمت تاریخی زیادی هستند. اگر علاقه به طبیعت‌گردی دارید، اواسط آبان زمان خوبی برای بازدید از این جاذبه طبیعی است.

ساعت بازدید : ۲۴ ساعته

قیمت بلیط : رایگان

آدرس : ۱۵ کیلومتری شرقی اراک و جنوب غربی داوودآباد

دسترسی : در اراک از بلوار کشاورز وارد بزرگراه امام علی شوید. از بزرگراه امام علی وارد جاده تالاب میقان شوید و حدود نیم ساعتی رانندگی کنید تا به مقصد خود برسید.

غار سفیدخانی یا عین هو

جاهای دیدنی اراک
غار سفیدخانی | جاهای دیدنی اراک

در ۱۸ کیلومتری جنوب این شهر، یکی از جاهای دیدنی اراک وجود دارد که برای طبیعت‌گردان دنیایی از تجربه است. کوه سفید خانی با غارهای زیبا و چشمه‌های بی‌شمارش یکی از مقاصد گردشگری لذت‌بخش در این ناحیه است. غار سفیدخانی در این کوه قرار دارد و در دهانه آن یک برآمدگی به ارتفاع هشت متر وجود دارد که به آن دودکش جن می‌گویند.

ساعت بازدید : ۲۴ ساعته

قیمت بلیط : رایگان

آدرس : ۱۸ کیلومتری جنوب غربی شهر اراک

چشمه چپقلی

جاهای دیدنی اراک
چشمه چپقلی | جاهای دیدنی اراک

چشمه چپقلی یکی از چشمه‌های کوه‌های سفیدخانی است که به نظر بسیاری از گردشگران از بهترین جاهای دیدنی اراک محسوب می‌شود. در ۲۸ کیلومتری شهر اراک و در دامنه‌های رشته کوه سفیدخانی در نزدیکی روستای رباط میل، چشمه چپقلی قرار دارد که آب آن فاقد آلودگی میکروبی واز نوع آب‌های سرد و سبک است. این آب در معالجه بسیاری ازبیماری‌ها ازجمله بیماری‌های پوستی، امراض کلیوی، سوءهاضمه و ورم‌های کبدی مؤثراست. مراتع سرسبز، مناظر زیبا و آب و هوای بسیار دلپذیر اطراف چشمه شما را برای گذراندن ساعاتی لذت‌بخش و کمپ‌زدن در این منطقه وسوسه می‌کند. یک پارک جنگلی با مساحتی نزدیک به ۳۵ هکتار در کنار چشمه چپقلی وجود دارد که تابستان و بهاری مطبوع و دلپذیر و زمستان و پاییزی سرد دارد. حواستان باشد که برای رفتن به کوه سفیدخانی و چشمه چپقلی حتما همه وسایل مورد نیازتان را بردارید و انتظار هیچگونه امکاناتی را در آن منطقه نداشته باشید.

ساعت بازدید : ۲۴ ساعته

قیمت بلیط : رایگان

آدرس : اراک، نرسیده به رباط میل

دسترسی : از طریق بزرگراه امام علی اراک، وارد بزرگراه اراک ملایر شوید و مسیر را تا بزرگراه اراک خرم‌آباد و سپس بروجرد اراک ادامه دهید. بعد از عبور از رباط میل در اولین فرصت دور بزنید. بعد از عبور دوباره از رباط میل در اولین مسیر فرعی وارد جاده منتهی به چشمه شوید و تا انتها برانید. جاده کمی ناهموار است.‌

منطقه‌ حفاظت‌شده هفتاد قله

جاهای دیدنی اراک
منطقه‌ حفاظت‌شده هفتاد قله

در ۲۵ کیلومتری اراک، منطقه‌ای حفاظت شده و بسیار زیبا قرار دارد که در دوران قاجار شکارگاه پادشاهان بوده است. این منطقه طبیعی زیستگاه محبوبی برای حیات‌وحش و گیاهان محسوب می‌شود. چشمه‌ها و آبشخورها، آب و هوای مناسب و پوشش گیاهی دره‌ها و کوه‌ها، این منطقه را به یکی از تماشایی‌ترین و دل‌انگیزترین جاهای دیدنی اراک تبدیل می‌کند. جالب است بدانید که ۶۲ کتیبه با قدمتی ۴۰۰ ساله در کوه‌های هفتاد قله حک شده است.

ساعت بازدید : ۲۴ ساعته

قیمت بلیط : رایگان

آدرس : ۲۵ کیلومتری شمال شرقی اراک، بین شهرستان‌های اراک، خمین و محلات

آبشار مزرعه از جاهای دیدنی اراک

آبشار مزرعه | جاهای دیدنی اراک
آبشار مزرعه | جاهای دیدنی اراک

در شمال غرب اراک، یکی از جاهای دیدنی اراک با دامنه‌های سرسبز و جنگلی و استپ کوهی با چشمه‌های فراوان و دره‌های متعدد وجود دارد. در این منطقه بخش کوهستانی از بخش فلات، در ارتفاعی حدود ۱۹۰۰ متری، جدا شده است و همین خط ارتفاعی، آبشار و چشمه‌های بسیاری به وجود آورده است. یکی از زیباترین این آبشارها، آبشار مزرعه است. برای رسیدن به این آبشار باید از باغ‌های روستای کیشان و روستای مزرعه عبورکنیم. دیدن آبشارهای متعدد و باغات زیبا به علاوه زندگی روستایی و مردمان باصفای این منطقه لذت فوق‌العاده‌ای دارد.

ساعت بازدید : ۲۴ ساعته

قیمت بلیط : رایگان

آدرس : جاده اراک، سه راهی خنداب

دسترسی : از اراک وارد جاده مرزیجران شوید و پس از عبور از مرزیجران به مسیر خود ادامه دهید تا از روستاهای مهرآباد و هزاوه نیز بگذرید. به روستای کیشان که رسیدید از مردم محلی برای دیدن آبشارها و دیدنی‌های طبیعی بسیار این منطقه کمک بگیرید.

روستای هزاوه

روستای هزاوه | جاهای دیدنی اراک
روستای هزاوه | جاهای دیدنی اراک

وقتی برای دیدن روستاهای کیشان و مزرعه راهی می‌شوید. سر راهتان، سری هم به روستای هزاوه بزنید. در ۱۸ کیلومتری شمال غربی شهر اراک، منطقه گردشگری هزاوه با مساحت ۳۰ هکتار قراردارد. وجود چشمه‌های فراوان، زمین حاصل‌خیز و اقلیم مناسب، شرایط مساعدی برای رشد و پرورش انواع درختان میوه دراین روستا ایجاد کرده است. روستای هزاوه از مراکز تولید انگور در استان مرکزی است و تاکستان‌های انبوه آن در فصل تابستان جذابیت خاصی برای گردشگران دارد و هزاوه را به یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی اراک تبدیل می‌کند. این روستای زیبا با قدمتی پنج هزار ساله، زادگاه مردان بزرگ تاریخ از جمله امیرکبیر و میرزا بزرگ قائم مقام فراهانی است. بیشتر خانه‌های این روستا که به علت کوهپایه‌ای بودن پلکانی شکل است، از سنگ، گل و چوب ساخته شده‌اند. درمرتفع‌ترین قسمت روستا، مقبره امامزاده سلطان سید احمد قرار دارد که مربوط به دوره ایلخانان است و در زمان صفویان مرمت شده و به شکل امروزی خود در آمده است. خانه‌ی منتسب به امیر کبیر، مسجد، حمام و تپه‌های تاریخی، از دیگر آثار موجود در این روستاست.

ساعت بازدید : ۲۴ ساعته

قیمت بلیط : رایگان

آدرس : ۱۸ کیلومتری شمال غرب اراک، بخش مرکزی، دهستان امیریه

دسترسی : از اراک وارد جاده مرزیجران شوید و پس از پشت سر گذاشتن مرزیجران و مهرآباد به هزاوه برسید.

روستای تاریخی انجدان اراک

روستای تاریخی انجدان اراک | جاهای دیدنی اراک
روستای تاریخی انجدان اراک | جاهای دیدنی اراک

در۳۱ کیلومتری جنوب شرقی شهر اراک، روستایی بی‌نظیربا طبیعت زیبا و غارهای عجیب قراردارد که قدمت آن به هزار سال پیش برمی‌گردد. پس از حمله مغول‌ها به ایران، این روستا برای مدتی مقر فرماندهی اسماعیلیان بوده است. این روستا دارای قلعه‌ها و کاروانسراهای زیادی بوده است که اکثر آن‌ها از بین رفته‌اند. وجود غارهای فراوان از جمله مجموعه غارهای آسیلی، میلانون یا کلوچه، طاق رچه، گیوه‌کیش و شغال‌دره و چشمه‌های زیاد در اطراف و داخل این روستا، انجدان را به یکی از محبوب‌ترین جاهای دیدنی اراک برای غارنوردان و طبیعت‌گردان تبدیل می‌کند. چشمه آبسرد که در دره‌ای به همین نام واقع شده است نیز یکی دیگر از جاذبه‌های طبیعی این روستاست.

ساعت بازدید : ۲۴ ساعته

قیمت بلیط : رایگان

آدرس : ۳۱ کیلومتری شرق اراک در دامنه کوه چشمه، بین شهرهای خمین، اراک و محلات

دسترسی : از اراک وارد جاده اراک خمین شوید. وارد جاده امان آباد انجندان شوید و پس از گذر از امان‌آباد راه خود را ادامه دهید تا به انجندان برسید.

قنات ابراهیم آباد

قنات ابراهیم آباد یکی دیگر از جاهای دیدنی اراک است. قنات را می‌توان حاصل نبوغ ایرانیان در مدیریت آب دانست. مخصوصاً در مناطق کویری، می‌توانیم شاهد قنات‌های مختلف باشیم. قنات آب را از زیر زمین عبور می‌دهد. به این ترتیب دیگر آب به‌خاطر گرمای هوا تبخیر نمی‌شود. قنات‌های مختلف با صدها سال قدمت در مناطق مختلف کشور وجود دارند. قنات ابراهیم آباد یکی از قدیمی‌ترین قنات‌های ایران به حساب می‌آید. این قنات ۱۱کیلومتر طول دارد. قنات ابراهیم آباد از کوه‌های هفتادقله سرچشمه می‌گیرد و تا روستای ابراهیم آباد ادامه دارد. در سال ۱۳۹۳، این قنات را در فهرست آثار ملی ایران قرار دادند. قنات ابراهیم آباد هنوز هم سالم است و امکان بازدید از آن وجود دارد. البته افرادی که در محیط‌های بسته دچار هراس می‌شوند، بهتر است قید بازدید از این قنات را بزنند.

ساعت بازدید : ۲۴ ساعته

قیمت بلیط : رایگان

آدرس: استان مرکزی، بخش مرکزی شهرستان اراک، روستای ابراهیم‌آباد

موزه مفاخر اراک

موزه مفاخر یکی از جاهای دیدنی اراک است که حتماً باید سری به آن بزنید. گفتنی است در اسناد تاریخی، نام حدود ۴،۵۰۰ نفر به‌عنوان مفاخر ایران به چشم می‌خورد. از میان حدود ۱،۱۰۰نفر یعنی تقریباً یک چهارم آن‌ها، به استان مرکزی تعلق دارند. پس حتماً وجود موزه‌ای با نام موزه مفاخر در این استان ضرورت دارد. بسیاری از چهره‌های مهم و تأثیرگذار ایران زاده استان مرکزی و شهر اراک بودند. به همین خاطر یکی از ساختمان‌های قدیمی اراک که به دوران قاجار تعلق دارد را به موزه مفاخر این شهر تبدیل کرده‌اند.

نکته جالب توجه اینجاست که خانه موزه مفاخر به‌حدی زیبایی دارد که نمی‌دانید باید به‌دنبال شناسایی چهره‌های شاخص ایرانی باشید یا از معماری تماشایی ساختمان موزه لذت ببرید. معماری این ساختمان از نوع امارت فرنگی به حساب می‌آید و رگه‌هایی از هنر معماری روسی در آن به چشم می‌خورد. در این موزه می‌توانید شاهد سردیس‌های مختلف از چهره‌های شاخص و تأثیرگذار ایرانی باشید که اصالت آن‌ها به استان مرکزی باز می‌گردد. بازدید از این موزه برای هر ایرانی بسیار واجب است.

ساعت بازدید : به جز دوشنبه‌های از ساعت ۸ الی ۱۶

قیمت بلیط : ۵هزار تومان

آدرس: استان مرکزی، اراک، خیابان بهشتی

پیست اسکی پاکل شازند

اصلاً تعجب نکنید! بله! یک پیست اسکی در بین جاهای دیدنی اراک جای دارد. این پیست اسکی در فاصله ۲۵کیلومتری شهر شازند و ۵۵کیلومتری اراک قرار دارد. پیست اسکی پاکل شازند که پیش‌تر آن را با نام شهدای سربند می‌شناختند، دارای پیستی ۵کیلومتری است که در ۲،۷۶۰ متری از سطح دریا قرار دارد. این پیست مهم‌ترین پیست در استان مرکزی به حساب می‌آید.

همه‌ساله پیست اسکی پاکل شازند میزبان هزاران هزار ورزشکار مختلف از سراسر ایران است. در این پیست می‌توانید از امکانات رفاهی، خدماتی و حرفه‌ای ورزشی بهره‌مند شوید. البته باید بدانید برای لذت‌بردن از این پیست اسکی حتماً لازم نیست که مهارت اسکی داشته باشید. در بخشی از این پیست، انواع تیوپ بزرگ به گردشگران کرایه داده می‌شود تا از بالای پیست به‌سمت پایین سر بخورند و حسابی لذت ببرند. برف‌بازی و سایر بازی‌های زمستانی نیز در این پیست بسیار مزه می‌دهد!

ساعت بازدید : در زمستان‌ها از ساعت ۷ صبح الی ۱۶

قیمت بلیط : ورودی ۸۰هزار تومان

آدرس: استان مرکزی، ۲۵ کیلومتری شهر شازند و ۵۵ کیلومتری اراک

خانه حسن پور

خانه حسن پور یکی دیگر از جاهای دیدنی اراک با حدود ۱۰۰ سال قدمت است. این خانه در دوران احمدشاه قاجار بنا شده است. بر اساس تحقیقات انجام شده، خانه حسن پور به یکی از تاجران و بازرگانان بزرگ فرش در سلطان آباد یا همان اراک امروزی تعلق داشته است. بد نیست بدانید این خانه بزرگ و زیبا تاریخ پر فراز و نشیبی را به خود دیده است. در ابتدا بخشی از این خانه را به‌ انبار فرش تبدیل کرده بودند. بعدها این خانه به مدرسه‌ای با نام مدرسه مجیدی تبدیل شد. پس از آن نهایتاً فردی با نام جواد حسن پور این خانه را خریداری کرد و از آن پس به یک خانه مسکونی تبدیل شد. نهایتاً در سال ۱۳۴۷ این خانه توسط اداره کل میراث فرهنگی کشور خریداری و بازسازی شد. در حال حاضر از این خانه به‌عنوان موزه صنایع‌دستی و هنرهای سنتی اراک استفاده می‌کنند.

ساعت بازدید : ۸ صبح الی ۱۶

قیمت بلیط : رایگان

آدرس: استان مرکزی، اراک، بعد از چهارسوق بازار، اولین گذر سمت چپ، مقابل گذر مدرسه سپهداری

در این مطلب بهترین جاهای دیدنی اراک را به شما معرفی کردیم. شما تا به حال به اراک سفر کرده‌اید؟ از بین جاذبه‌های تاریخی، طبیعی و روستایی، کدامیک را بیشتر می‌پسندید؟ اگر به این جاهای دیدنی اراک رفته‌اید خاطرات و تجربیات‌تان را با ما در میان بگذارید.