استان گیلان و شهر رشت به‌خاطر طبیعت و زیبایی‌های سرسبزش، همیشه برای روحیه‌ مسافران آثار مثبتی دارد و گردشگران با دیدن زیبایی‌های این خطه سرشار از انرژی می‌شوند. رشت به‌خاطر آب‌و‌هوای معتدل و مطبوع، طبیعت منحصر‌به‌فرد و همچنین جاذبه‌های تاریخی‌اش، در میان توریست‌ها از شهرت زیادی برخوردار است. سرزمین سبز گیلان با طبیعت زیبا در گذر تاریخ همواره مهد هنر و آفرینش بی‌بدیل بوده و یادگارهای بسیاری از این کهن دیار بر جای مانده است. اگر شما هم فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟» را دیده باشید حتما بارها دل‌تان خواسته چند روزی را در این شهر سرزنده سپری کنید و به دیدن جاهای دیدنی رشت بروید.

saadatrent

این شهر همواره می‌تواند یکی از گزینه‌های اصلی برای سفر در فصل پاییز و  زمستان باشد و خاطرات دل‌انگیزی را از مسافرت برای شما خلق کند. سفرزون در این مطلب کوتاه، جاهای دیدنی رشت با عکس را برایتان فهرست کرده است تا در طول سفر خود به این منطقه، تجارب دل‌چسبی کسب کنید.

جاهای دیدنی تاریخی و طبیعی رشت

۱- موزه میراث روستایی گیلان ؛ یکی از بهترین جاهای دیدنی رشت

موزه‌ی میراث روستایی گیلان یکی از بهترین جاهای دیدنی رشت است. این موزه از فضای باز کلبه‌های سنتی گیلان که به شکل زیبایی در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند، و معماری مناطق مختلف استان را نشان می‌دهند، تشکیل شده است. در ۴۵ هکتار از پارک جنگلی سراوان، ۱۸ کیلومتری جنوب رشت، هفت روستای کامل تا کنون بازسازی شده‌اند. در این نمایشگاه‌های متفاوتی مثل نمایش سنت‌های منطقه‌ی گیلان، آداب و رسوم، صنایع دستی و هنرهای بومی در طول سال برگزار می‌شود که می‌توان آن‌ها را از نزدیک مشاهده و تجربه کرد. می‌توانید در کافه‌ موزه، در اجرای برخی از این سنت‌ها مشارکت داشته باشید.

ساعات بازدید: همه روزه از ساعت ۹ صبح تا ۶ بعد از ظهر

قیمت بلیت: ۵ هزار تومان

آدرس موزه میراث روستایی گیلان

: گیلان،کیلومتر ١٨ آزادراه رشت-قزوین، نرسیده به پلیس راه، جاده‌ سراوان-شفت

شماره تماس: ۰۱۳۳۳۶۹۰۹۷۰

موزه میراث روستایی گیلان پر از لحظه‌های آرامش‌بخش
موزه میراث روستایی گیلان پر از لحظه‌های آرامش‌بخش

۲- موزه رشت یا همان خانه‌ی میرزا حسین خان کسمایی

این عمارت که در میان جاهای دیدنی رشت قرار دارد، امروزه به نام موزه‌ رشت شناخته می‌شود و سال‌ها پیش متعلق به میرزا حسین خان کسمایی، آزادی‌خواه، شاعر و روزنامه‌نگار معروف دوره‌ی مشروطیت و نهضت جنگل بود. چه چیزی بهتر از قدم زدن در دل تاریخ خانه‌ای که آجرهایش شاهد زندگی مردان و زنان تاریخ‌ساز بوده‌ است؟

این خانه در سال ۱۳۴۹ به موزه تبدیل شد و پس از مرمت در سال ۶۷، در دو بخش مردم‌شناسی و باستان‌شناسی بازگشایی شد. در بخش مردم‌شناسی این موزه مجسمه‌هایی وجود دارد که شیوه‌ زندگی گیلکی را به نمایش می‌گذارد.

در بخش باستان‌شناسی این موزه که در زیرزمین قرار دارد، پیکان‌های سنگی متعلق به منطقه‌ پیرکوه وجود دارد که تاریخ آن چیزی در حدود ۳ هزار سال پیش از میلاد مسیح است. از دیگر اشیای این طبقه باید به ظروف سفالی به شکل حیواناتی نظیر قوچ و اشیای زینتی مثل گوشواره و دستبند و اشیای جنگی مثل شمشر و خنجر اشاره کرد. این موزه در خیابان طالقانی رشت قرار دارد.

ساعات بازدید: ۹ صبح تا ۵ بعد از ظهر

آدرس موزه رشت : گیلان، رشت، خیابان طالقانی (بیستون)، موزه رشت

شماره تماس: ۰۱۳۳۳۲۴۶۳۶۲

موزه رشت جاهای دیدنی رشت با عکس
موزه رشت یکی از جاهای دیدنی رشت

۳- برای علاقه‌مندان به تاریخ ؛ خانه‌ی میرزاکوچک خان جنگلی

سردار نهضت جنگل در سال ۱۲۷۵ در خانه‌ای در محله استادسرای رشت به دنیا آمد. شاید از جهت حفظ میراث فرهنگی باورپذیر نباشد، اما خانه‌ی میرزاکوچک خان جنگلی به مدت ۸۵ سال خالی از سکنه بود و به مخروبه‌ای تبدیل شده بود که در سال ۱۳۸۲ بر طبق عکس‌های منتشر شده توسط کمک‌های مردمی، به شکل اولیه بازسازی شد. برای گردشگرانی که به رشت سفر می‌کنند، به‌ویژه آن‌هایی که به تاریخ علاقه‌مند هستند، این خانه تاریخی می‌تواند اولین انتخاب در بین جاذبه‌های تاریخی شهر رشت باشد. با رفتن به این خانه می‌توانید به مرور یکی از مهم‌ترین حوادث تاریخی ایران بپردازید. رشت هیچ جوری شما را ناامید نمی‌کند!

ساعات بازدید: همه روزه از ساعت ۸:۳۰ صبح تا ۱ ظهر-۳ ظهر تا ۹ شب

آدرس خانه میرزا کوچک خان جنگلی : گیلان، رشت، خیابان سهیل دبیری

شماره تماس: ۰۱۳۳۳۲۴۲۳۶۶

خانه میرزاکوچک خان جنگلی جاهای دیدنی رشت در پاییز
خانه میرزاکوچک خان جنگلی|جاهای دیدنی رشت در پاییز

۴- بازار رشت ، گشت‌وگذار میان آواهای گیلکی

بازار بزرگ رشت که دارای ۱۴ کاروانسراست، بازاری سنتی است که بر همان اساس به‌وسیله راسته‌های مختلف به هم متصل می‌شود. معماری کاروانسراهای این بازار که در دوره‌ی قاجاریه و اوایل دوره‌ی پهلوی ساخته شده، از جاذبه‌های مهم گردشگری در این بازار به‌حساب می‌آید. به‌دلیل تنوعی که در این بازار وجود دارد، گردش در آن ممکن است که ساعت‌ها طول بکشد. امکان خرید سوغاتی‌های گیلان به‌راحتی در این بازار برای گردشگران فراهم است. چه چیزی زیباتر از قدم‌ زدن در یک عصر پاییزی و میان آواهای گیلکی مرسوم در بازارهای گیلان؟! آواهایی که بازارهای این استان را مشهور کرده‌اند، ترکیبی هستند از سنت آوازخوانی گیلکی و شیوه‌ی زیست مبتنی بر جغرافیا در این استان.

ساعات بازدید: از ساعت ۸ صبح تا ۸ شب- جمعه‌ها از ساعت ۱۰ صبح تا ۸ شب

آدرس بازار رشت : گیلان، رشت، خیابان امام، بازار رشت

بازار رشت را معروف‌ترین بازار شمال ایران می‌دانند
بازار رشت را معروف‌ترین بازار شمال ایران می‌دانند

۵- باغ محتشم و عمارت کلاه فرنگی

باغ محتشم که همان پارک شهر معروف است، قدیمی‌ترین پارک رشت است که قدمت آن به دوران ناصرالدین شاه قاجار بازمی‌گردد. باغ محتشم را می‌توان یکی از زیباترین جاهای دیدنی رشت در شب دانست. در ضلع جنوبی باغ محتشم هم عمارت کلاه‌فرنگی قرار دارد که از جمله آثار دوره‌ی قاجاریه محسوب می‌شود. از ویژگی‌های این بنا چندضلعی بودن آن است که همین مسئله ظاهر زیبایی به ساختمان داده است.

در گذشته تردد کمی به باغ محتشم و عمارت کلاه‌فرنگی وجود داشت و به همین دلیل محل مناسبی برای سکونت تابستانی حکمرانان بود. دلیل نام‌گذاری عمارت کلاه فرنگی شباهت طبقه بالایی این عمارت به کلاه سیلندری (فرنگی) است. این عمارت در سال ۱۳۷۴ به مدیریت میراث فرهنگی گیلان واگذار شد و در سال ۱۳۷۵ هم به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

ساعات بازدید: ۲۴ ساعته

آدرس باغ محتشم و عمارت کلاه فرنگی : گیلان، رشت، انتهای بلوار توحید، جنب پل تاکسیرانی (شمال شهر)، محله‌ی گلسار، داخل باغ محتشم

جاهای دیدنی رشت با عکس باغ محتشم
جاهای دیدنی رشت با عکس|باغ محتشم

۶- سبزه میدان رشت ، باغ مجسمه‌های مشاهیر

این میدان تاریخی که در نزدیکی میدان شهرداری رشت قرار دارد، در زمان حکومت محمدولی خان تنکابنی در زمان سلطنت ناصرالدین شاه قاجار بازسازی شد و از همان زمان به گردشگاه عمومی تبدیل شد. در فضای سبز این میدان کتابخانه‌ عمومی و مجسمه‌هایی از مشاهیر گیلان همچون شیون فومنی، دکتر محمود بهزاد، پروفسور مجید سمیعی و پروفسور اکبرزاده قرار دارد که نمای زیبایی به آن داده است.

در محدوده‌ی سبزه میدان و خیابان‌های منتهی به آن هم مراکز خرید و فروشگاه‌های زیادی وجود دارند که همین موضوع این منطقه را به یکی از اصلی‌ترین مراکز خرید در شهر رشت تبدیل کرده است.

آدرس سبزه میدان رشت : گیلان، رشت، نزدیکی میدان شهرداری

سبزه میدان رشت
سبزه میدان رشت

۷- آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی ، یکی از جاهای دیدنی رشت

آرامگاه میرزاکوچک خان جنگلی در جنوب شهر رشت و در میان بقعه و گورستان سلیمان داراب قرار دارد. در سفر به گیلان پس از بازدید از خانه‌ میرزا کوچک‌ خان، برای ادای احترام حتما به این مکان سر بزنید. در اطراف این آرامگاه، اجساد مجاهدان جنگلی هم دفن شده است. در بازدید از این آرامگاه می‌توانید به مزار شاعر بلندآوازه و مردمی گیلان که در کنار قبر میرزاکوچک خان است سری بزنید.

ساعات بازدید: ۲۴ ساعته

آدرس آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی : گیلان، رشت، محله سلیمان داراب

آرمگاه میرزا کوچک خان یکی از جاهای دیدنی رشت
آرمگاه میرزا کوچک خان یکی از جاهای دیدنی رشت

۸- پارک ملت ؛ دومین پارک بزرگ رشت

یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی رشت پارک ملت است که به عنوان دومین پارک بزرگ رشت معرفی می‌شود. این پارک قدیمی و بزرگ در شهر رشت از اصلی‌ترین مکان‌هایی است که اهالی رشت و گردشگران این شهر آنجا را انتخاب می‌کنند. این پارک بهترین مکان برای گشت و گذار و لذت بردن از مسافرت است. از امکانات پارک ملت می‌توان به زمین فوتبال، زمین بسکتبال، زمین والیبال، تنیس روی میز، آب‌نمای موزیکال، ساعت آفتابی قطبی و برکه طبیعی اشاره کرد.

مجتمع آکواریومی موجود در پارک نیز بسیار دیدنی و سرگرم کننده است.

اگر به دنبال یک پارک جذاب و زیبا در شهر رشت می‌گردید، حتما پارک ملت را انتخاب کنید.

ساعات بازدید: همه روزه، ۲۴ ساعته

قیمت بلیت: رایگان

آدرس پارک ملت: گیلان، رشت، میدان شهید انصاری، خیابان انصاری، پارک ملت.

پارک ملت | جاهای دیدنی رشت
پارک ملت رشت

۹- بقعه دانای علی؛ مرد خدا

از دیگر جاهای دیدنی رشت ، می‌توان به بقعه دانای علی اشاره کرد. دانای علی، آن‌طور که گفته‌اند، عارفی وارسته بوده که جایگاه و مقامی بالا داشته است. بقعه متبرکه این عارف، در محله چمارسرای قرار دارد و هر روزه زیارتگاه مردم این شهر و گردشگران است‌. معماری زیبا و رنگ فیروزه‌ای مقبره در وسط شهر چنان خودنمایی می‌کند که با یک بار از دور دیدنش، دلتان می‌خواهد به این زیارتگاه زیبا بروید.

در سفر به شهر رشت، بقعه زیبا و دیدنی دانای علی را فراموش نکنید.

قیمت بلیت: رایگان

آدرس بقعه دانای علی: گیلان، محله چمارسرا، خیابان بیستون.

بقعه دانای علی
بقعه دانای علی

۱۰- خیابان علم‌ الهدی ؛ پیاده راه دیدنی رشت

خیابان علم الهدی از دیگر جاهای دیدنی شهر است که به زیبایی در این شهر قرار گرفته و از جذاب‌ترین پیاده‌راه‌های ایران به شمار می‌رود. خیابان زیبای علم الهدی در سال ۱۳۱۰ تاسیس شد و امروزه به عنوان یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های دیدنی در رشت معرفی می‌شود.

این خیابان دو میدان دیدنی شهرداری و سبزه میدان را به هم متصل می‌کند و ۲۷۵ متر طول دارد.

اگر دوست دارید در شهر دیدنی رشت، در این پیاده راه جذاب قدم بزنید، هر چه زودتر برای سفر به این شهر اقدام کنید.

ساعات بازدید: همه روزه، ۲۴ ساعته

قیمت بلیت: رایگان

آدرس خیابان علم الهدی: گیلان، رشت، خیابان علم‌الهدی.

خیابان علم‌ الهدی
خیابان علم‌ الهدی

۱۱- گوهررود ؛ رود جذاب رشت

اگر در میان جاهای دیدنی رشت به دنبال طبیعتی بی‌نظیر و سرسبز می‌گردید، حتما گوهررود را انتخاب کنید. گوهررود یکی از دو رود مشهور و پر از آب رشت است که به تالاب انزلی می‌رسد. این رود که از میان شهر عبور می‌کند، طبیعتی فوق‌العاده و محیطی جذاب را ایجاد کرده که تماشای آن روحتان را تازه می‌کند.

ساعات بازدید: همه روزه، ۲۴ ساعته

قیمت بلیت: رایگان

آدرس گوهررود: رشت، مرکز شهر رشت.

گوهررود
گوهررود

۱۲- مجموعه میدان شهرداری ؛ سفر در زمان

اگر از کسانی که اهل رشت هستند و یا زیاد به آنجا رفت و آمد می‌کنند، درباره جاهای دیدنی رشت سوال کنید، بدون شک اولین مکانی که معرفی می‌کنند، مجموعه میدان شهرداری است.

مجموعه میدان شهرداری یکی از محبوب‌ترین و همچنین مشهورترین جاذبه‌های رشت است. قدمت این مجموعه دیدنی به دوران پهلوی اول می‌رسد و شامل ساختمان شهرداری، برج ساعت، موزه پست و ساختمان قدیمی هتل ایران می‌شود.

با دیدن مجموعه زیبای شهرداری می‌توانید به قدیم سفر کنید و حال و هوای پهلوی را متصور شوید. ساختمان شهرداری و برج معروف ساعت که به عنوان نماد شهر رشت معرفی می‌شوند، جزو زیباترین بناهای مجموعه هستند. از جذابیت‌های این مجموعه می‌توان به اجرای موسیقی زنده در مناسبت‌ها و ایام خاص سال در محوطه شهرداری اشاره کرد که مورد علاقه مردم و گردشگران است.

در سفر به این شهر زیبا، مجموعه میدان شهرداری را از یاد نبرید.

ساعات بازدید: همه روزه، ۲۴ ساعته

قیمت بلیت: رایگان

آدرس مجموعه میدان شهرداری: گیلان، رشت، میدان بزرگ شهرداری.

مجموعه میدان شهرداری | جاهای دیدنی رشت
مجموعه میدان شهرداری

۱۳- مدرسه شاپور ؛ یادگار قاجاریه

یکی دیگر از دیدنی‌های رشت، مدرسه شاپور است که امروزه با نام مدرسه شهید بهشتی شناخته می‌شود. بنای این دبیرستان زیبا به دوره قاجار باز می‌گردد و هنر و معماری آن دوره را می‌توان در ساختمان دبیرستان دید. نکته جالب درباره مدرسه شاپور این است که این دبیرستان، اولین مدرسه گیلان است که به سالن آمفی‌تئاتر، کتابخانه و … مجهز بوده است. این دبیرستان از وجود شخصیت‌های برجسته‌ای همچون میرزا حسن خان رشدیه، میرزا عیسی خان سمیعی، عبدلله راعی و … بهره برده است و امروزه یکی از دیدنی‌های پرطرفدار رشت به شمار می‌رود.

ساعات بازدید:

قیمت بلیت: رایگان

آدرس مدرسه شاپور: گیلان، رشت، میدان فرهنگ

مدرسه شاپور
مدرسه شاپور

۱۴- دریاچه سد سقالکسار (سد خاکی)

طبیعت مثال‌زدنی گیلان، مناظری را ایجاد کرده که بیشتر شبیه به یک رویا هستند تا واقعیتی حقیقی.

دریاچه سد سقالکسار (سد خاکی) یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی رشت است که در نزدیکی روستایی با همین نام گرفته. سد خاکی سقالکسار منجر به ایجاد دریاچه‌ای زیبا هنراه با طبیعتی دیدنی شده است که محیطی باورنکردی را به وجود آورده است. در این منطقه توریستی پرطرفدار می‌توانید به پیاده‌روی در کنار دریاچه، قایق سواری؛ پیک‌نیک و عکاسی مشغول شوید. از امکانات موجود در این دریاچه نیز می توان به نمازخانه، سرویس‌های بهداشتی و کافه و رستوران، پارکینگ و مغازه اشاره کرد.

در سفر به گیلان سرسبز، تماشای دریاچه سد سقالکسار را از دست ندهید.

ساعات بازدید: همه روزه، ۲۴ ساعته

قیمت بلیت: ۵ هزار تومان

آدرس دریاچه سد سقالکسار: گیلان، ۱۵ کیلومتری جنوب شهر رشت، دهستان لاکان، روستای سقالکسار.

دریاچه سد سقالکسار
دریاچه سد سقالکسار

۱۵- پارک جنگلی سراوان ؛ پرطرفدار و محبوب

پارک جنگلی سراوان نیز از دیگر جاهای دیدنی رشت به شمار می‌رود که خالق لحظات خوب گردشگران است.

طبیعت زیبا و دیدنی این پارک جنگلی و همچنین محیط خانوادگی آن، باعث شده تا به مکانی محبوب برای خانواده‌ها و گردشگران تبدیل شود. محیط بزرگ، مناظر دیدنی و وجود دریاچه در این مکان بر شهرت آن افزوده و یکی از اصلی‌ترین مکان‌هایی است که افراد برای گردش و تفریح انتخاب می‌کنند.

قدم زدن در میان درختان، پیک‌نیک عکاسی، قایق سواری، موتور چهار چرخ، پینت بال و … از جمله تفریحاتی است که می‌توانید در این پارک جنگلی تجربه کنید. وجود امکاناتی همچون آلاچیق‌ها و سکوها برای برپایی چادر، سرویس بهداشتی و زمین بازی کودکان، پارک جنگلی سراوان را به یک پارک محبوب و دوست داشتنی تبدیل کرده است.

ساعات بازدید: ۸ صبح الی ۱۷ عصر

قیمت بلیت: ۸ هزار تومان

آدرس پارک جنگلی سراوان: گیلان، کیلومتر ۱۷ جاده رشت – تهران، سمت غرب جاده.

پارک جنگلی سراوان | جاهای دیدنی رشت
پارک جنگلی سراوان
در سفرزون بخوانید
قلعه رودخان ، دژ محکم ایران

۱۶- بوستان مفاخر رشت؛ باغ سالار

از جمله جذاب‌ترین جاذبه‌های دیدنی گیلان، باید به بوستان مفاخر رشت اشاره کنیم. این بوستان که در گذشته به نام باغ سالار، باغ بذر یا باغ چمارسرا معروف بوده، در سال ۱۳۲۶ تاسیس شده است. این پارک پس از پارک‌های محتشم و ملت، بزرگترین پارک رشت به شمار می‌رود و هر یک از خیابان‌های آن به نام یکی از مفاخر نام‌گذاری شده است.

محیط زیبای پارک، تنوع گیاهی و درختان تنومند و بلندبالا باعث شده تا جزء اولین انتخاب‌های گردشگران برای تفریح و گردش باشد. یخچال طبیعی قدیمی که در پارک است و توسط مردم همچون گودالی بزرگ حفر شده‌ است نیز از جاذبه‌های این پارک به شمار می‌رود.

فضای سبز، مبلمان و صندلی های پارکی،وسایل ورزشی همگانی، میز شطرنج، میز پینگ پونگ، کتابخانه، سرویس بهداشتی، نماز خانه و … از جمله امکانات بوستان مفاخر رشت به شمار می‌رود.

ساعات بازدید: همه روزه، ۲۴ ساعته

قیمت بلیت: رایگان

آدرس بوستان مفاخر رشت: گیلان، رشت، میدان شهداری گمنام (یخسازی)، بلوار طالقانی، (بیستون)، بعد پمپ بنزین چمارسرا، خیابان گیلستان (فرهنگ).

بوستان مفاخر رشت
بوستان مفاخر رشت

۱۷- تالاب عینک رشت ؛ تالابی شبیه به عینک

تالاب زیبای عینک از جاهای دیدنی رشت است که طرفداران زیادی دارد. این تالاب که در محدوده شهر رشت قرار گرفته، یکی از جاذبه‌های دیدنی بی‌نظیر است که فضایی زیبا را ایجاد کرده. تالاب عینک رشت از بالا و در عکس‌های هوایی شبیه به عینکی بزرگی است. بر همین اساس همگان آن را با نام تالاب عینک می‌شناسند. این مکان از گذشته محل ماهیگیری مردم محلی بوده است. در تالاب گیاهان زیبایی همچون لاله تالابی، نی، انار وحشی، خیزران، ازگیل، ارملک و گالی به چشم می‌خورند که منظره‌ای عجیب و زیبا را ایجاد کرده‌اند. این تالاب همچنین میزبان پرندگان مهاجر است که از حیث زیبایی بی‌مثال‌اند.

اگر در شهر رشت به دنبال جایی متفاوت و جدید می‌گردید ، تالاب عینک را از یاد نبرید.

ساعات بازدید: همه روزه، ۲۴ ساعته

قیمت بلیت: رایگان

آدرس تالاب عینک رشت: گیلان، رشت، بلوار شهید افتخاری.

تالاب عینک
تالاب عینک

۱۸- مسجد صفی ؛ تاریخی و زیبا

یکی دیگر از دیدنی‌های رشت، مسجد صفی است که در بافت قدیمی شهر و در محدوده بازار قرار دارد. دوره ساخت این مسجد تاریخی به درستی مشخص نیست اما مشهور است که شیخ صفی‌الدین اردبیلی، به دلیل دوستی با شیخ زاخد گیلانی به رشت سفر کرده و در این مکان چاهی حفر می‌کند که بعدها تبدیل به مسجد می‌شود.

معماری مسجد صفی بسیار دیدنی است و حتما شما را به خودش جذب می‌کند.

ساعات بازدید: همه روزه،۲۴ ساعته

قیمت بلیت: رایگان

آدرس مسجد صفی: گیلان، رشت، بافت قدیمی رشت، محدوده بازار.

مسجد صفی
مسجد صفی

۱۹- کاروانسرای لات ؛ کاروانسرای شاه عباسی

از زیباترین جاهای دیدنی رشت می‌توان به کاروانسرای لات اشاره کرد. این کاروانسرای تاریخی، یکی از جاذبه‌های محبوب و پرطرفدار رشت به شمار می‌رود که در فاصله ۳۰ کیلومتری جنوب رشت قرار دارد. کاروانسرای زیبای لات شامل یک حیاط مربع شکل و هفت اتاق است که همگی تماشایی و خاص‌اند. معناری کاروانسرا به سبک تاریخی و ملات به کار رفته در آن، از آجر و ملات ساروج است.

آدرس کاروانسرای لات: گیلان، ۳۰ کیلومتری رشت، مسیر جاده قدیمی رشت_قزوین، نزدیک به بقعه امامزاده هاشم.

کاروانسرای لات
کاروانسرای لات

۲۰- کلیسای مسروپ مقدس ، از جذاب ترین جاهای دیدنی رشت

کلیسای مسروپ مقدس با جذابیت خاص و معماری بی‌نظیرش، از برجسته‌ترین جاهای دیدنی رشت به شمار می‌رود. معماری این کلیسا به سبک رومی کاتولیک است و بر روی دیوارهای آن نقاشی‌های مینیاتوری از حضرت مسیح (ع) و دیگر نقش‌های مقدس و اساطیری کشیده شده است.

در کلیسای مسروپ مقدس یک نمایشگاهی دائمی قرار دارد که به معرفی کامل زندگی ارامنه گیلان و همچنین اشیای قدیمی و قیمتی می‌پردازد. اگر به تماشای کلیساها و آشنایی با آیین مسیحیت علاقه دارید، حتما از این کلیسا دیدن کنید.

ساعات بازدید: همه روزه (به جز یکشنبه‌ها)، ساعت ۸ صبح الی ۱۷ عصر

قیمت بلیت: رایگان

آدرس کلیسای مسروپ مقدس: گیلان، رشت، میدان شهرداری، ابتدای خیابان سعدی.

کلیسای مسروپ مقدس | جاهای دیدنی رشت
کلیسای مسروپ مقدس

۲۱ – موزه پست، اولین پست موزه مدرسه جهان

موزه پست یکی دیگر از جاهای دیدنی رشت است که در مجموعه‌ی میدان شهرداری قرار گرفته. ساختمان موزه پست و تلگراف متعلق‌به دوران پهلوی اول است و رنگ‌وبویی از معماری آن دوران دارد. مساحت کلی این عمارت دیدنی ۱۹۳۰ مترمربع است و به‌شکل L انگلیسی ساخته شده. عمارت پست و تلگراف رشت چهار طبقه است و طبقه‌ی آخر آن به‌صورت کلاه‌فرنگی است که از دیدنی این شهر به‌حساب می‌آید. موزه پست رشت با لقب اولین پست موزه مدرسه توانسته شهرتی جهانی پیدا کند. در این موزه برگزیده‌ای از تمبرهای قبل و بعد از انقلاب، مجموعه‌ای از پاکت‌های تمبر، نامه‌های کمیاب خارجی و اقلامی قدیمی مربوط به پست نمایش داده می‌شود.

آدرس موزه پست:‌ ضلع شمالی میدان شهرداری رشت

جاهای دیدنی رشت
موزه پست

۲۲- خانه ابریشمی رشت، یادگاری از قاجار

خانه ابریشمی رشت یکی از خانه‌های باقی‌مانده‌ی دوران قاجار است. این خانه متعلق به خانواده‌ی حاج میراسماعیل حاکمی لانتر رشت در زمان ناصرالدین‌شاه بود. در سال ۱۳۱۸ حاج میرزا احمد ابریشمی خانه را خریداری کرد و از آن پس، عمارت را با نام خانه‌ی ابریشمی می‌شناسند.

تزئینات دقیق و ظریفی که در اتاق‌ها و تالارهای مختلف این خانه انجام شده ویژگی برجسته خانه است. چینی‌خانه و تالار آیینه طراحی و تزئینات جالبی دارند که با نقش گل‌ومرغ تزئین شده. طاق‌ها، طاقچه‎‌ها و سردر گچ‌بری شده هم از دیگر تزئینات این ساختمان است.
در سال‌های اخیر بنیاد نخبگان گیلان در طبقه‌ی اول این خانه مستقر شده است و بازدید عموم آزاد است.

آدرس خانه ابریشمی:‌ ضلع جنوب شرقی میدان صیقلان (میدان بسیج)

جاهای دیدنی رشت
خانه ابریشمی

۲۳- جاده سراوان فومن، رویایی سبز و زنده

طبیعت رویایی و شگفت‌انگیز شمال ایران، به‌خصوص گیلان و رشت یکی از ویژگی‌های مثال‌زدنی آن است. جاده سراوان فومن هم از مکان‌های گردشگری و سرسبز گیلان محسوب می‌شود که دیدن آن روح و جسم‎تان را سرحال می‌کند. نرسیده به رشت، جاده‌ای که به سمت شهر فومن می‌رود را انتخاب کنید و در جاده‌ی سبز و طبیعت‌ بکر آن برانید. پاییزها‌ و زمستان‌های مه‌گرفته‌ی این جاده تصویری رویایی و خاطره‌انگیز در ذهن شما خواهد ساخت.

ساعات بازدید: شبانه‌روزی

آدرس جاده سراوان فومن: گیلان، نرسیده به رشت، جاده‎ی فومن

جاهای دیدنی رشت
جاده سراوان فومن

۲۴- رودخانه سیاه رود

در شرق شهرستان رشت رودخانه سیاهرود جاری است. این رودخانه با نام‌های صیقلان‌رود، سیاه رود، کلاشه رودبار و نهر بوسار هم شناخته می‌شود. سرچشمه رودخانه سیاه رود از کوه‌های کم‌ارتفاع هزار مرز، نیزه‌سر و کچا می‌آید و به تالاب انزلی می‌رسد. دیدن مرغان دریایی که برفراز این رودخانه پرواز می‌کنند و ماهی‌ها و جانواران دریایی که محل زیست آنها در این رودخانه است، جذابیت ویژه‌ای دارد.

جاهای دیدنی رشت
رودخانه سیاهرود

۲۵- خانه قدیری، جواهری از معماری قاجار

در کوچه‌‌پس‌کوچه‌های مشرف به قدیم‌ترین میدان رشت؛ سبزه میدان، یکی از خانه‌های زیبا و منحصر‌به‌فرد تاریخی رشت جا خوش کرده است.  روزگاری مالکان مختلفی در آن زندگی می‌کردند. خانه قدیری در اواخر عصر قاجار ساخته شد. سازنده‌ی اصلی آن «محمد‌ولی‌خان تنکابنی سپهدار» حکمران گیلان است. دکتر نصیری که آخرین مالک این خانه بود، خانه را برای مهریه ازدواج به‌نام همسرش«اکرم قدیری» کرد و بعد از او خانه با همین نام مشهور شد.
معماری و ویژگی تمام خانه‌های دوران قاجاری در این خانه هم دیده می‌شود. حیاطی بزرگ و باصفا که نسبت به ورودی خانه‌ در ارتفاع پایین‌تری است. نمای تاریخی خانه، آجرهای قدیمی، درختان سربه‌فلک‌کشیده و کهن‌سال حیاط و تزئینات بیرونی و داخلی خانه از زبیایی‌های آن است.
امروزه خانه قدیری دارای کتاب‌خانه‌ای مجهز است و مورد استفاده دانشجویان و گردشگران قرار می‌گیرد.

آدرس خانه قدیری:‌ ضلع شرقی سبزه‌میدان، انتهای کوچه اختیاری

جاهای دیدنی رشت
خانه قدیری

۲۶- ماسوله، روستای پلکانی ایران

حتما تابه‌حال آوازه‌ی شهرت شهر زیبای ماسوله به‌گوش‌تان رسیده است. در ۶۰ کیلومتری شهر رشت و در بخش سردار جنگل فومن شهر ماسوله قرار دارد. نمایی زیبا از خانه‌های پلکانی و بالکن‌های پرشده از گل و شمعدانی اولین تصویری است که از خانه‌های این شهر می‌بینید. در کنار آن، دیدن و لذت‌بردن از جنگل‌های بکر و سرسبز هدیه‌ی طبیعت ماسوله به گردشگران و مسافرانی است ساعاتی از سفر خود را در ماسوله می‌گذرانند! بدون شک ماسوله یکی از بهترین مناطق ایران برای پناه بردن به دل طبیعت و دوری از شلوغی و خستگی زندگی ماشینی است. به‌محض وورد خود را در دل یک روستای تاریخی حس می‌کنید که قدمت آن به بیش‌از یک قرن قبل برمی‌گردد.

ماسوله نام خود را از کوهی به‌نام «ماه‌سالار» در همان نزدیکی قرار دارد وام‌گرفته است. ابتدا این شهر به‌نام ماسالا شناخته می‌شد. بعدها و با گذر زمان نام آن به ماسوله تغییر کرد. در زبان سانسکریت و پهلوی ماسوله به‌معنی ماه کوچک یا سرزمین ماه کوچک است.

آدرس ماسوله:‌ گیلان، شهرستان فومن، ۳۲ کیلومتری غرب شهر فومن

جاهای دیدنی رشت
روستای ماسوله

۲۷- مرکز خرید گلسار، بازارگردی در رشت

اگر برای شما هم خرید بخش جدانشدنی از سفر است، به‌طور حتم گشتی در بازار و دیدن مراکز خرید شهر مقصد را در لیست برنامه‌ریزی سفر دارید. مرکز خرید گلسار رشت یکی از مراکز خرید و جاهای دیدنی رشت است که می‌توانید به آن سربزنید. بیشتر مغازه‌های این فروشگاه پوشاک با برندهای مختلف، لوازم خانگی و… عرضه می‌کنند. این مرکز خرید با شش طبقه یکی از پرفروش‌ترین و زیبا‌ترین مجتمع‌های تجاری رشت است. بعد از خرید و بازارگردی در پاساژ گلسار می‌توانید به طبقه‌ی چهارم مجتمع بروید و در فودکورت مجموعه شکم‌گردی کنید.

ساعات بازدید: ‌۶ تا ۲۱

آدرس مرکز خرید گلسار: رشت، بلوار گلسار، نبش خیابان ۱۰۸

شماره تماس:‌ ۰۱۳۳۳۱۲۸۰۰۰

جاهای دیدنی رشت
مرکز خرید گلسار

سفرزونی‌های عزیز، بعد از گشتن در جاذبه‌های زیبای رشت و گشت و گذار در بافت سنتی و مدرن این شهر، با حال و هوای آنجا بیشتر آشنا شدیم. به نظرتان برای آشنایی بیشتر با بافت شهر و مردمش، از کدام جاذبه‌ها باید بازدید کرد؟ شما تجربه بازدید از کدام یک از جاهای دیدنی بالا را داشته‌اید؟ برای ما از تجربه‌های سفرتان بنویسید.

جاهای دیدنی رشت در شب

۱. باغ جهانی گیلان: این باغ در شهرک باغمیشه واقع شده است و در شب نیز با نورپردازی زیبا و جذاب تزئین می‌شود. می‌توانید در مسیرهای پیاده‌روی داخل باغ صفحه‌های رنگارنگ نورپردازی شده را تماشا کنید و از فضای شبانه متفاوت باغ لذت ببرید.

 

۲. پل معلق سیاهکل: این پل زیبا در اطراف رشت واقع شده و در شب با نورپردازی خیره‌کننده تزئین می‌شود. می‌توانید از بالای پل منظره اطراف را در شب تماشا کنید و عکس‌های زیبا بگیرید.

 

۳. میدان امام خمینی (میدان سعیدیه): میدان امام خمینی یکی از مراکز شلوغ و پرتردد رشت است و در شب با نورپردازی زیبا و طراحی‌های نوری منحصر به فرد زیبایی به میدان می‌بخشد. می‌توانید در این میدان قدم بزنید، از جاذبه‌های نوری لذت ببرید و از رستوران‌ها و کافه‌های اطراف استفاده کنید.

 

۴. مسجد جامع رشت: مسجد جامع رشت یکی از معروف‌ترین مساجد استان گیلان است و با معماری زیبا و شیوه نورپردازی منحصر به فرد در شب، تبدیل به یک مکان دیدنی است. می‌توانید در داخل مسجد صلوات خوانده و زیبایی آرامش‌بخش آن را تجربه کنید.

 

۵. پاساژ شهرکتاب: این پاساژ شهرکتاب در مرکز شهر رشت قرار دارد و شب‌ها با نورپردازی زیبا تزئین می‌شود. می‌توانید در اینجا به دنبال کتاب‌های جدید بگردید، در کافه‌ها و رستوران‌های داخل پاساژ استراحت کنید و از فضای شبانه آن لذت ببرید.

جاهای دیدنی اطراف رشت

 دریاچه آبشلو: 

این دریاچه زیبا در فاصله کمی از رشت و در جنوب شهر قرار دارد. با مناظر طبیعی خیره کننده، امکانات تفریحی و ورزشی و پیک نیک در این منطقه، دریاچه آبشلو یک مقصد محبوب برای گردشگران است.

 دریاچه آبشلو: 

 کوهپایه‌های البرز: 

رشت در حاشیه کوهپایه‌های البرز واقع شده است. این منطقه برای علاقه‌مندان به کوهنوردی، پیاده‌روی و طبیعت‌گردی فرصت‌های مناسبی را فراهم می‌کند. می‌توانید به مناطقی مانند کوه سهند، کوه دیلمان و دره کمال‌شاه برای تجربه طبیعت زیبا و آرامش بیشتر سفر کنید.

 کوهپایه‌های البرز: 

 روستاهای سنتی: 

در اطراف رشت، روستاهای سنتی و زیبایی وجود دارد که ارتباط نزدیکی با طبیعت دارند. می‌توانید به روستای ماسوله، روستای مشیرده، روستای میرزاکوچک خان‌جانی و روستای ماسوله سفر کرده و از فرهنگ و زندگی مردمان محلی در کنار مناظر طبیعی لذت ببرید.

 روستاهای سنتی: 

 جنگل‌های گیلان: 

استان گیلان با جنگل‌های فراوانش شهرت دارد. می‌توانید به جنگل‌هایی مانند جنگل رودبار، جنگل شیرگاه، جنگل لیسار و جنگل تنکابن سفر کنید و از زیبایی و آرامش طبیعت در آنجا بهره‌ ببرید.

 جنگل‌های گیلان: 

 شلال‌های گیلان:

 در اطراف رشت، شلال‌های زیبا و دیدنی نیز قرار دارند. برخی از معروف‌ترین شلال‌ها شامل شلال گیسوم، شلال هشتپر، شلال گتاب و شلال انارک می‌شوند. این شلال‌ها با آبشارهای خیره‌کننده و مناظر طبیعی زیبا، مکان‌هایی برای عکاسی و تفریح فوق‌العاده هستند.

 شلال‌های گیلان:


برای آشنایی بیشتر با دیدنی های رشت کلیک کنید.