زیبایی‌های محصورکننده، آب‌وهوایی تازه و خوش، جنگل‌های سبز و متراکم، دریاچه‌ی رنگین و زیبا همه‌ی آن چیزهایی است که در دل جاهای دیدنی سوادکوه منتظر شماست. سوادکوه یکی از زیبا‌ترین مناطق مازندران است که بهشتی کوچک برای گردشگران و طبیعت‌گردان محسوب می‌شود.

اگر چه تمام شهرها و بخش‌های شمالی ایران به‌خاطر سبرسبزی و طراواتی که دارند، بهشتی زمینی هستند اما آنقدر این جذابیت‌‌ها و زیبایی‌ها خاص و دیدنی است که هرچقدر هم آنها را ببینید از دیدن‌شان سیر و خسته نمی‌شوید. سوادکوه یکی از شهرهایی است که تهرانی‌های علاقه‌ زیادی به سفر و بازدید از این شهر دارند.

فاصله‌ی نزدیک این شهر تا تهران باعث شده یک سفر یک‌روزه‌ی مفید و خاطره‌ انگیز به آن داشته باشند. اگر شما هم قصد دارید یک سفر کوتاه به سوادکوه داشته باشید یا برای اولین‌بار قرار است به این شهر بروید، همراه ما در سفرزون بمانید تا جاهای دیدنی سوادکوه را معرفی کنیم.

دریاچه و سد لفور

دریاچه و جنگل لفور نمونه‌ای از یک مکان دیدنی، همه‌چیز تمام و حیرت‌انگیز است و پوشش گیاهی و آب‌وهوای متعادلش آن را تکمیل می‌کند. این منطقه یکی از محبوب‌ترین دریاچه‌ها و محل‌هایی است که گردشگران برای دیدن آن می‌آیند و در آن وقت می‌گذرانند.

لفور آن‌قدر طبیعتی دلنشین و چشم‌نواز دارد که تقریبا در تمام اوقات سال‌ پر است از طبیعت‌گرد و مسافر اما با این حال، جاذبه‌های آن به‌قدری متنوع و زیاد است که از دیدن آن خسته نمی‌شوید. هر گوشه‌ای از این جنگل یا دریاچه بروید، گوشه‌ای دنج و بکر برای استراحت پیدا خواهید کرد.

اگر برای کمپ و شب ماندن به محوطه‌ی اطراف دریاچه و جنگل می‌روید، بهتر است تجهیزاتی که همراه خود می‌برید مناسب با شرایط و اوضاع جنگل باشد. چادری داشته باشید که در برابر رطوبت مقاومت داشته باشد، باران به داخل آن نفوذ نکند، توری برای جلوگیری از ورود حشرات داشته باشد و خوراک و تغذیه‌ی همراه‌تان هم مناسب با یک جنگل‌‌نوردی و طبیعت‌گردی سالم باشد.

همچنین به یاد داشته باشید که در این جنگل امکانات لازم و اقامت‌گاه‌های مناسب برای ماندن در جنگل وجود دارد و می‌توانید از قابلیت‌ها و امکانات پذیرایی این بخش‌ها استفاده کنید.
اطراف جنگل و سد لفور جاذبه‌های روستایی زیادی هم وجود دارد. از جمله این روستاها روستای بورخانی، گشنیان، نفت‌چال، چاکسر، اسبوکلا، گالش کلا و … است.

جنگل راش

جاهای دیدنی سوادکوهاگر حال‌وهوای یک پیاده‌روی رویایی در جنگل‌های تودرتو و خوش‌رنگ را دارید،‌ بی‌درنگ بار و بندیل ببندید برای راهی جنگل راش سوادکوه شدند. جنگل راش یکی از جاهای دیدنی سوادکوه است که دیدن آن را نباید از دست داد! طبیعتی دلگشا، لطیف و چشم‌نواز که با قامت سبز و رنگین درخت‌های راش پوشیده شده است، انتظارتان را می‌کشد. زیبا‌ترین و ماندگارترین تصاویر و صحنه‌‌های این جنگل را می‌توانید در پاییز ببینید.

درختان جنگل راش (یا مر‌س سی) بخشی از جنگل هیرکانی شمال است که قدمت آن به سال‌ها و دوره‌های بسیار دور برمی‌گردد؛ حتی سابقه‌ی برخی از آنها تا ۴۰ میلیون‌سال پیش هم می‌رسند. این جنگل در بخش دودانگه شهر ساری و نزدیکی روستای سنگه قرار گرفته و جزء‌ بکرترین و زیبا‌ترین جاهای دیدنی سوادکوه است.

برج لاجیم

جاهای دیدنی سوادکوهبرج لاجیم یا مقبره امامزاده عبد‌الله در روستای لاجیم گنبدی مخروطی ساده و ظریف است که جزء شناخته‌شده‌ترین آثار تاریخی سوادکوه محسوب می شود. دو کتیبه در کمربند گنبد این برج قرار دارد و خط آنها کوفی و پهلوی نوشته است. نام صاحب بنا و تاریخ ساخت برج روی کتیبه کوفی به چشم می‌خورد.

وقتی سفر به شمال کشور را ترجیح می‌دهید و راهی شهرهای شمالی می‌شوید، بدون شک انتظار شما دیدن جنگل، آبشار، دریا و حتی غار و دریاچه است اما سواد کوه این‌بار برای شما هدیه‌ی دیگری دارد و با دیدن برج لاجیم غافلگیر‌تان می‌کند. در میان آن همه جنگل و دریا و آبشار این برج ساز مخالف می‌زند و همین ساز مخالف، زیبایی و ترکیب آن را در کنار طبیعت بکر سوادکوه خاص و زیبا کرده است.

در سفرزون بخوانید :

آبشار گزو

جاهای دیدنی سوادکوهآبشاری با ارتفاع ۴۸ متر در منطقه‌ی سبز و جنگلی لفور به نام گزو در کنار امامزاده‌ای به نام سه بزرگوار گزو وجود دارد. این آبشار یکی از جاهای دیدنی سوادکوه است و دو ابشار مختلف تشکیل شده؛ آبشار اول حدود پنج متری آبشار و آبشار دوم در فاصله‌ی ۴۳ متری ارتفاع آبشار اصلی قرار گرفته است و در نهایت یکی می‌شوند و پایین می‌آیند. محیط طبیعی آبشار گزو برای صخره‌نوردی و کوه‌نوری مکانی بسیار مناسب و خوب محسوب می‌‌شود.

آبشار ورسک

بیایید تا از حال و هوای آبشارهای سوادکوه و محیط بکر آنها بیرون نرفته‌ایم از آبشاری دیگر به نام آبشار فصلی ورسک برای شما صحبت کنیم. ارتفاع تقریبی این آبشار ۲۰ متر است و از دره به سمت روستایی با نام ورسک حرکت می‌کند. آب و هوای این منطقه معتدل،‌ مرطوب و کوهستانی است و به خاطر فصلی بودن‌اش در همه‌ی روزهای سال جاری نمی‌شود، فقط در بعضی فصل‌ها پرآب است.

دریاچه شورمست

جاهای دیدنی سوادکوهبازدید از یک دریاچه‌ی طبیعی و لذت بردن از محیط اطراف و سرسبزی‌های بی‌نظیر آن برای هر کسی لذت‌بخش و آرام‌بخش است. اگر دوست دارید چنین محیطی را تجربه کنید و روز و ساعات خود را در آرامش بگذرانید، دریاچه شورمست سوادکوه همان‌جایی است که باید رفت.

تفریحاتی که در این منطقه برای بازدیدکنندگان و گردشگران فراهم شده شامل دوچرخه‌سواری و قایق‌سواری است. همچنین می‌توانید در مسیر رسیدن به این دریاچه از جنگل انبوه توسکا هم لذت ببرید و نفسی تازه کنید.

پل ورسک

یکی از بزرگ‌ترین پل‌های راه‌آهن سراسری ایران پل ورسک است که در جاهای دیدنی سوادکوه می‌توان آن را دید. این پل در ارتفاعات روستای ورسک قرار گرفته و یک شاهکار مهندسی محسوب می‌شود. پلی که در ارتفاع ۱۱۰ متری از ته دره و با دهانه ۶۶ متر و با استفاده از وسایل ابتدایی ساخته شده است.

اگر چه عمر این پل چیزی در حدود بیش از ۸۰ سال است اما هنوز مستحکم و سرپا به حیات خود ادامه می‌دهد و میزبان قطار‌های مسافربری و بابری است. پل ورسک حتی رکورد جهانی دارد و در کتاب رکوردهای گینس ثبت شده است.

ساخت این پل را در سال ۱۳۱۳ آغاز کردند و در اردیبهشت ۱۳۱۵ در عرض دو سال و توسط مهندسان دانمارکی ساخته شد. راز استحکام و ماندگاری این پل در شکلی است که مهندسان هنگام ساخت آن به‌کار بردند. آنها برای حل مشکل شیب قطار و افزایش ضریب قدرت لوکوموتیو مسیر پل در گردنه‌‌‌های کوه البرز را به شکل سه پل ساختند که بعدها به نام سه خط طلا معروف شد.

غار زنگیان

غار زنگیان در سوادکوه یکی از زیباترین غارهای منطقه‌ی مازندران است. غاری طبیعی که با طاق‌های طبیعی زیادی پوشیده شده و قدمت زیادی دارد. بررسی‌ها و نظریه‌‌‌ها درباره‌ی این غار می‌گوید هرکدام از دهلیزهای آن حدود ۷۲۰ متر است. قسمت‌های آهکی و مختلف این غار در مسیر ورود آن باعث شده تا در دو مسیر مختلف ورودی و داخلی این غار شکل‌ها و طرح‌های شگفت‌انگیزی به وجود بیایند.

اگر قصد رفتن به این غار را دارید توصیه می‌کنیم از راهنمایی و کمک‌های غارنوردان حرفه‌ای استفاده کنید چون ممکن است در طول مسیر اتفاق‌ها و رخدادهای پیش‌بینی نشده برایتان پیش بیاید؛ برای عبور از آنها لازم است فردی با تجربه در کنارتان باشد.

جنگل اوریم

اوریم در منطقه‌ای به نام راستوپی قرار گرفته است. آب‌وهوایی بسیار معتدل و کمی سرد جزء ویژگی‌های جنگل سرسبز و زیبای اوریم است. همین آب‌وهوای معتدل و خاص باعث شده تا در تابستان منطقه‌ی جنگلی اوریم یکی از پرطرفدارترین مناطقی باشد که گردشگران و مسافران انتخاب می‌کنند. پل راه‌آهن منطقه راستوپی هم با عمری بیش از ۷۰ سال در لیست آثار ملی ایران ثبت شده است.

سخن آخر

سفر به نقاط شمالی و شهرهای مختلف شمال کشور را این بار سفر به سواد کوه آغاز کردیم. مناطق و جاهای دیدنی سواد کوه اگر چه محدود به این موارد نیست اما مهم‌ترین و محبوب‌ترین آنها همین مکان‌هایی بود که در بخش‌هایی قبلی گفتیم.

از دریاچه و آبشار و غار گرفته تا برج تاریخی و آجری لاجیم، همه جزء زیباترین و دیدنی‌ترین مناطق این شهر و منطقه محسوب می‌شوند.

شما کدام یک از این جاذبه‌ها را دیده‌اید؟ مکان دیگری را می‌شناسید که بخواهید به این لیست اضافه کنید؟ با سفرزون در ارتباط باشید تا به‌روزرسانی‌های بعدی مطلب را بر اساس پیشنهادها و نظرهای شما انجام دهید. کمک کنید بهتر باشیم تا کمک کنیم سفری ماندگارتر تجربه کنید!