نطنز مرکز شهرستان نطنز و از توابع استان اصفهان است. شهر اصفهان در حاشیه کویر قرار دارد. بخش‌های بسیاری از استان اصفهان نیز در دل کویر واقع شده است. با وجود این، نطنز دارای آب‌وهوایی بکر و بی‌نظیر است. امروز قصد داریم تا درباره یکی از زیباترین شهرهای استان اصفهان، یعنی نطنز صحبت کنیم. با ما در این مقاله همراه باشید تا تمام جاهای دیدنی نطنز را به‌خوبی بشناسید و برای دیدن آن‌ها برنامه‌ریزی کنید.

saadatrent

جاهای دیدنی نطنز اصفهان را بهتر بشناسید

نطنز شهری نسبتاً کوچک در دامنه کوهستان کرکس و شمال باختر اردستان است. این شهرستان طی آخرین سرشماری انجام‌شده در سال ۱۳۹۵، فقط ۱۴هزار نفر سکنه دارد. خداوند تمام نعمات خود را بر مردم این شهر ارزانی داشته است. در این شهر زیبا می‌توانید شاهد مناظر طبیعی بی‌بدیل، باعات میوه و جاهای تاریخی متعدد باشید. در این مقاله قصد داریم تا شما را با تمام جاهای دیدنی نطنز آشنا کنیم. پس با ما همراه باشید و از جاهای خاص و کمتر شناخته‌شده نطنز دیدن کنید.

مسجد جامع نطنز

جاهای دیدنی نطنزمساجد جامع هر شهر، قدیمی‌ترین، بزرگترین یا معروف‌ترین مساجد آن شهر هستند. مسجد جامع نطنز نیز از این قاعده مستثنی نیست. مسجد جامع یا همان مسجد جمعه نطنز، یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی نطنز به حساب می‌آید. این مسجد به دوران ایلخانی تعلق دارد. بد نیست بدانید مسجد جامع نطنز از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است. نکته جالب اینجاست که هر بخش از این مسجد را در یک دوره تاریخی بنا کرده‌اند. مسجد جام به‌صورت کلی از نظر تاریخی به ۴ بخش تقسیم می‌شود.

خود مسجد در بین سال‌های ۷۰۴ الی ۷۰۹ هجری و در دوره ابوسعید بهاردخان ایلخانی بنا شد. پس از آن در سال ۷۰۷ هجری قمری، بقعه شیخ عبدالصمد را به این مسجد اضافه کردند. ایوان جلوخان خانقاه که یکی از بخش‌های مهم این مسجد به حساب می‌آید، در سال ۷۱۶ بنا شد. البته در این سال ساخت آن نیمه‌کار ماند و پس از آن دوباره در سال ۸۱۷ ساخت آن را از سر گرفتند. همچنین مناره اصلی و بزرگ این مسجد نیز در سال ۷۲۵ هجری قمری، یعنی حدود ۱۵ سال پس از ساخت مسجد به آن اضافه شد.

این مسجد ظاهری متفاوت با سایر مساجد ایران دارد. در وهله اول باید بدانید که این مسجد فقط دارای یک مناره است. در حالی که اکثر مساجد دنیا، دارای دو مناره متقارن هستند. همچنین گنبد این مسجد نیز با سایر مساجد ایران تفاوت دارد. گنبد مسجد جامع نطنز دارای قاعده منظم و چند ضلعی است و بیشتر شبیه به یک هر می‌ماند. در سفر به نطنز حتماً باید بازدید از این مسجد را در برنامه خود قرار دهید.

آدرس: استان اصفهان، نطنز، نزدیک میدانگاه بازار

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

بهترین زمان بازدید: شش ماه اول سال

امامزاده آقا علی عباس و سید محمد (ع)

جاهای دیدنی نطنزبقعه امامزاده آقا علی عباس و سید محمد (ع) یکی از زیباترین جاهای دیدنی نطنز به حساب می‌آید. امامزاده آقا علی عباس و سید محمد از فرزندان امام موسی کاظم بودند. این بقعه در ۳۰ کیلومتری شهر نطنز و ۸ کیلومتری شهر بادرود واقع شده است. امامزاده آقا علی عباس و سید محمد (ع) در بین مردم محلی بسیار محترم هستند. بسیاری از مردم شب‌ها برای راز و نیاز به این مکان می‌آیند. همچنین بسیاری نذر این امامزادگان می‌کنند تا به حاجت خود برسند. از جنبه مقدس این امامزاده که بگذریم، باید به معماری زیبای بقعه این امامزاده بپردازیم.

این امامزاده بقعه‌ای نسبتاً بزرگ و درخور دارد. از نظر معماری می‌توان گفت که از سبک معماری اسلامی – ایرانی در آن به‌خوبی استفاده شده است. گنبد و مناره‌ها با کاشی‌کاری‌های فیروزه‌ای و زیبا تزئین شده‌اند. سردر اصلی امامزاده دارای ایوانی بزرگ و تماشایی است. پلان کلی امامزاده را به شکل مربع طراحی کرده‌اند. رو به روی درب ورودی حوضی بزرگ و سنگی به چشم می‌خورد. تقارن در این بنا به‌خوبی دیده می‌شود. در فضای داخلی هم مقرنس‌کاری‌های سقف توجه بسیاری را به خود جلب می‌کند. پس بازدید از این بقعه را حتماً باید در برنامه سفر به نطنز قرار دهید. البته به یاد داشته باشید ایام محرم و مخصوص تاسوعا و عاشورا، این بقعه به‌شدت شلوغ می‌شود.

آدرس: استان اصفهان، ۳۸ کیلومتری شمال غربی مرکز شهرستان نطنز واقع در منطقه بادرود

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

بهترین زمان بازدید: شش ماه اول سال

در سفرزون بخوانید :
جاهای دیدنی اصفهان: ۳۰ مکان دیدنی حیرت آور

دهکده گردشگری و تفریحی رایان

جاهای دیدنی نطنزچقدر به کمپ در طبیعت علاقه‌مند هستید؟ آیا دوست دارید در دل طبیعت و مناطق کوهستانی حضور داشته باشید؟ خب زمانی که همراه با خانواده سفر کنید، کمپ‌زدن شاید منطقی به نظر نرسد. در کمپ‌های طبیعی، خطرات مختلفی جان شما را تهدید می‌کند. به همین خاطر بسیاری قید حضور در طبیعت و اقامت شبانه را می‌زنند. دقیقاً همین مسئله باعث شده تا دهکده گردشگری و تفریحی رایان تأسیس شود. این دهکده در دامنه کوه‌های کرکس و ۳۰ کیلومتری نطنز قرار دارد. این دهکده در ارتفاعات نطنز واقع شده است. پس می‌توانید شاهد چشم‌اندازی خیره‌کننده از نطنز، کشه و طرق رود باشید.

در این مجموعه تفریحی، چندین و چند واحد عالی برای اقامت در نظر گرفته شده است. هر یک از این واحدها دارای امکانات رفاهی و خدماتی کامل هستند. مسافران در این دهکده می‌توانند از برق شهری، آب لوله‌کشی قابل‌شرب، سیستم تهویه مطبوع و هر گونه امکانات رفاهی دیگر که تصور می‌کنید بهره‌مند شوند. هر ویلا با فاصله از ویلای دیگر قرار دارد. پس می‌توان گفت که حریم شخصی مسافران در این دهکده توریستی به‌خوبی رعایت شده است. در تابستان اصلاً خبری از گرما در این منطقه نیست. البته به همین ترتیب، زمستان‌هایی سردی انتظار دامنه کوهستان کرکس را می‌کشد. در این منطقه صدایی جز صدای پرندگان و باد به گوش نمی‌رسد. همچنین می‌توانید چشمان خود را با مراتع سرسبز و تماشایی سیرآب کنید.

آدرس: استان اصفهان، نطنز، دامنه کوهستان کرکس، ۳۰ کیلومتری نطنز، مجتمع گردشگری توریستی رایان

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: توافقی، شروع قیمت از شبی ۴۰۰هزار تومان

بهترین زمان بازدید: شش ماه اول سال

غار پریان

پریان در لغت به‌معنای فرشته و حتی اجنه است. غار پریان جزء عجیب ترین غارهای ایران است. حتی با تماشای تصویر ورودی این غار می‌توانید متوجه اسرارآمیز‌بودن آن شوید. شاید محل ورودی غار پریان نطنز، شما را به یاد خانه خرگوش آلیس در سرزمین‌های عجایب بیاندازد. فضای داخلی غار از درب ورودی آن هم اسرارآمیزتر است. افرادی که به‌دنبال ماجراجویی هستند می‌توانند حس بی‌نظیری را در این غار تجربه کنند. غار پریان را بی‌تردید می‌توان یکی از زیباترین جاهای دیدنی نطنز دانست. این غار در ۸ کیلومتری ابیانه قرار دارد. برای دسترسی به غار پریان باید از دره‌ای موسوم به «پری هول» عبور کنید.

بد نیست بدانید این غار به‌تازگی و در سال ۱۳۷۹ شمسی کشف شده است. از آن موقع تا به امروز، شاهد کشفیات مختلفی از این غار بوده‌ایم. هنوز هم بسیاری از بخش‌های غار پریان اصفهان، شناسایی نشده است. به همین خاطر برای بازدید از آن، باید حتماً وسایل و لوازم ایمنی کافی همراه داشته باشید. در ضمن به‌هیچ‌وجه به‌تنهایی و بدون همراه وارد این غار نشوید. شاید حس کنجکاوی شما را تحریک کند تا سری به آن بزنید؛ اما اصلاً  این خطر را به جان نخرید. با تمام خطرات احتمالی، هنوز هم این غار یکی از بهترین گزینه‌ها برای غارنوردانی است که به‌دنبال تجربه جدید هستند.

آدرس: استان اصفهان، نطنز، ۸ کیلومتری ابیانه، دره پری هول

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

بهترین زمان بازدید: شش ماه اول سال

چشمه آب سرخ فریزهند

چشمه آب سرخ فریزهند یکی دیگر از زیباترین جاهای دیدنی نطنز است. این چشمه در ۴۵ کیلومتری شمال‌غرب نطنز قرار دارد. برای دسترسی به این چشمه، باید حدود ۱ ساعت در راه باشید؛ اما با دیدن این چشمه، تمام مسافتی که پشت سر گذاشته‌اید را فراموش خواهید کرد. همان طور که حدس می‌زنید، آب این چشمه به رنگ قرمز است. حتی خاکی که در نزدیکی این چشمه وجود دارد نیز به رنگ قرمز در آمده است. این چشمه یکی از مهم‌ترین چشم‌های آب معدنی اصفهان به حساب می‌آید. چشمه آب سرخ فریزهند املاح بسیاری دارد. این چشمه را  جزء چشمه‌هایی با آب بی‌کربناته همراه با گاز دسته ‌بندی ‌می‌کنند.

دلیل سرخ‌بودن این آب، وجود املاح آهن در ترکیبات آب است. به همین خاطر آب به رنگ سرخ است و حتی خاک اطراف را نیز به رنگ سرخ در آورده است. همان طور که می‌دانید، آهن یکی از مهم‌ترین املاح معدنی است که بدن به آن نیاز دارد. آهن می‌تواند به افزایش تعداد گلبول‌های قرمز و مقدار هموگلوبین کمک کند. پس از آب این چشمه برای درمان کم‌خونی استفاده می‌شود. همچنین نوشیدن آب چشمه آب سرخ فریزهند به درمان مشکلاتی همانند بیماری‌های کبد، مجاری صفراوی، مشکلات معده و روده و به‌صورت کلی سیستم گوارش کمک می‌کند. پس این چشمه را باید یکی از مفید‌ترین جاهای دیدنی نطنز دانست.

آدرس: استان اصفهان، نطنز، ۴۵ کیلومتری شمال‌غرب نطنز

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

بهترین زمان بازدید: شش ماه اول سال

روستای هنجن

روستای هنجن یکی از قدیمی‌ترین روستاهای ایران است. این روستا در نزدیکی نطنز قرار دارد. زمانی که از دور به این روستا نگاه کنید، شما را به یاد قلعه‌های قدیمی می‌اندازد. این روستا بر روی یک منطقه کوهستان بسیار بزرگ قرار دارد. سه طرف این روستا را کوه‌ها و رودهای مختلف فراگرفته‌اند. به همین خاطر دسترسی به این قلعه فقط از یک سمت امکان‌پذیر است. در گذشته رودی بسیار خروش در نزدیکی این روستا جریان داشت. البته هنوز هم آب با جریان کمی در آن جریان دارد. همین مسئله نشان می‌دهد که مردم محلی بهترین مکان را برای احداث روستای خود در نظر گرفته‌اند. در وهله اول اینکه امکان حمله به این روستا از سه سمت وجود ندارد. پس فقط از یک ناحیه آن باید دفاع می‌کردند. همین مسئله باعث شده تا هنوز هم روستای هنجن یک روستا زنده و پایدار باشد.

خانه‌های روستای هنجن از جنس سنگ، گل، چوب و کاه‌گل ساخته شده‌اند. جالب است بدانید هنوز هم مردم محلی در همان خانه‌های قدیمی خود زندگی می‌کنند. پس روستای هنجن را باید تاریخی زنده دانست و یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی نطنز است. با حضور در این روستا انکار که در تاریخ سفر کرده‌اید. تماشای سبک معماری، نوع مصالح و همچنین سبک زندگی مردم می‌تواند برای گردشگران بسیار جذاب باشد.

آدرس: استان اصفهان، نطنز، روستای هنجن

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

بهترین زمان بازدید: شش ماه اول سال

کاروانسرای میرابوالمعالی

در گذشته خبری از وسایل نقلیه سریع نبود. پس مردم برای سفر از حیوانات همانند شتر یا اسب استفاده می‌کردند. از‌این‌رو مسافران چندین روز یا چندین هفته در راه بودند. به همین خاطر وجود کاروانسرا برای استراحت مسافران و احشام واقعاً لازم بود. در مناطق جنگلی، مسافران در کنار یک رود توقف می‌کردند و مشغول استراحت می‌شدند؛ اما در مناطق کویری چنین امکانی وجود نداشت. همچنین در فصول سرد مناطق کوهستانی هم مسافران برای اقامت شبانه به مکانی گرم و راحت نیاز داشتند. در مناطق مرکزی ایران چندین و چند کاروانسرا وجود دارد. برخی از این کاروانسراها متأسفانه به دست زوال تاریخ سپرده شده‌اند. برخی دیگر خوش‌شانس بودند و آن‌ها را بازسازی کرده‌اند.

کاروانسرای میرابوالمعالی یکی از جاهای دیدنی نطنز است. قدمت این کاروانسرا به دوران شاه عباس اول باز می‌گردد. بر اساس اسناد تاریخی، فردی با نام «میر ابوالمعالی برزرودی نطنزی»، مسئول ساخت این کاروانسرا بود. او جزء نزدیکان و مجلس‌نویس شاه عباس بود. کاروانسرای میرابوالمعالی در ارتفاعات نطنز قرار دارد. به همان خاطر آن را با نام «قلعه کوهاب» نیز می‌شناسند. بازدید از این کاروانسرای تاریخی می‌تواند برای گردشگران بسیار جذاب باشد.

آدرس: استان اصفهان، نطنز، باغ حرم، ۲۰۰ متری مرکز آموزش فنی و حرفهای نطنز

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

بهترین زمان بازدید: شش ماه اول سال

منطقه نمونه گردشگری متین آباد

جاهای دیدنی نطنزدر بخش‌های قبلی شما را با دهکده توریستی رایان آشنا کردیم. رایان در مناطق کوهستانی و دامنه کرکس قرار داشت. علاوه‌بر این دهکده توریستی، منطقه نمونه گردشگری متین آباد نیز مکانی عالی برای اقامت در مناطق طبیعی نطنز به حساب می‌آید. این منطقه نمونه گردشگری در ۲۵ کیلومتری جنوب نطنز و همچنین ۶۰ کیلومتری جنوب‌شرق کاشان قرار دارد. دهکده گردشگری متین آباد در ابتدای رمل‌های شنی و بزرگ کویری موسوم به «پشت ریگ»، جنوب دریاچه نمک مسیله و نزدیکی قلعه کرشاهی قرار دارد.

این منطقه نخستین اکوکمپ ایران به حساب می‌آید. هدف از ساخت این اکوکمپ، توسعه گردشگری پایدار و همچنین حفاظت از زیست بوم منطقه است. در این دهکده توریستی، ویلاهایی با امکانات کامل در اختیار مسافران قرار می‌گیرد. مسافران می‌توانند از امکاناتی همچون آب لوله‌کشی شرب، برق شهری، سرویس بهداشتی و حمام اختصاصی و سایر امکانات استفاده نمایند. در فضای این اکوکمپ خبری از صدا و شلوغی شهری نیست. آسمان شب پرستاره است و می‌توانید از ستاره‌نگری در طول شب لذت ببرید.

آدرس: استان اصفهان، نطنز، ۲۵ کیلومتری جنوب نطنز، رمل‌های شنی پشت ریگ، اکو کمپ متین آباد

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: شروع قیمت از شبی ۴۰۰هزار تومان

بهترین زمان بازدید: شش ماه اول سال

محله افوشته

در نزدیکی نطنز می‌توانید شاهد روستاها و محلات متعددی باشید که هنوز بافت سنتی خود را حفظ کرده‌اند. محله افوشته یکی از همین محلات به حساب می‌آید. محله افوشته در بخش جنوب‌شرقی نطنز قرار دارد. در این محله ۹ اثر تاریخی و بسیار ارزشمند وجود دارد. در این میان می‌تاوان به خانقاه، حسینیه، مسجد، آب‌انبار، شربت‌خانه، حمام تاریخی، مقبره میر سید واقف، مقبره سید حسن واقف و سورگاه اشاره کرد. در این محله هزاران درخت کهنسال سربه‌فلک‌کشیده به چشم می‌خورد. مردم محلی با روی خوش از گردشگران پذیرایی می‌کنند. حتی برخی از مردم محلی، خانه‌های خود را در ازای دریافت مبلغی ناچیز، در اختیار مسافران قرار می‌دهند. در فصل تابستان هم خبری از گرمای آفتاب در این محله نیست. شما می‌توانید روزها به دور از آرامش در محله افوشته زندگی کنید و از آرامش زندگی روستایی لذت ببرید.

آدرس: استان اصفهان، نطنز، محله افوشته

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

بهترین زمان بازدید: شش ماه اول سال

مسجد میر نطنز

مسجد میر نطنز یکی از قدیمی‌ترین مساجد نطنز به حساب می‌آید. بد نیست بدانید مسجد میر نطنز بلندترین و بی‌بدیل‌ترین محراب دوطبقه جهان اسلام را در خود جای داده است. قدمت این محراب بزرگ به دوران سلجوقی باز می‌گردد. متأسفانه بخش‌های بسیاری از این مسجد آسیب دیده است. با وجود این هنوز هم بازدید از این مسجد می‌تواند برای گردشگران و مسافران بسیار جذاب باشد.

آدرس: استان اصفهان، نطنز، مسجد میر نطنز

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

بهترین زمان بازدید: شش ماه اول سال

خب دوستان عزیز و همراهان سفرزون، نظر شما درباره جاهای دیدنی نطنز چیست؟ آیا تا کنون از این شهر دیدن کرده‌اید؟ کدام یک از این جاذبه‌ها برای شما ناآشنا بودند و با کدام یک خاطره داشته‌اید؟ تجربیات و نظرات خود را درباره هر جاذبه با ما و سایر همراهان به اشتراک بگذارید. فراموش نکنید بی‌صبرانه منتظر دیدن نظرات و تجربیات شما عزیزان همراه هستیم.