کامبوج از آن کشورهایی است که می‌تواند هر سلیقه‌ای را راضی کند. حتی اگر تنوع بی‌نظیر جاهای دیدنی کامبوج را هم نادیده بگیریم، سفر به این کشور برای ما ایرانی‌ها می‌تواند بسیار جذاب باشد. آب و هوای استوایی، معابد بودایی، غذاهای دریایی و سواحل رویایی، گشت و گذار در جاهای دیدنی کامبوج را برای ما ایرانی‌ها هیجان‌انگیز و پرماجرا می‌کند. با سفرزون همراه باشید تا مکان‌های دیدنی و جاذبه‌های توریستی این کشور را به شما معرفی کنیم:

saadatrent

انکگور وات، یکی از حیرت‌انگیزترین جاهای دیدنی کامبوج

وقتی می‌خواهیم از جاهای دیدنی کامبوج حرف بزنیم اولین جایی که به ذهن می‌رسد انگکور وات است. بزرگترین بنای مذهبی دنیا که مجموعه‌ای است از معابد در دل جنگل‌ها و مزارع کشاورزی کامبوج. این مجموعه زیبا و مبهوت‌کننده که در فهرست میراث فرهنگی یونسکو هم ثبت شده است، به خاطر برج‌های سر به فلک کشیده، مناره‌های مرتفع، طراحی بی‌نظیر ستون‌ها و حکاکی‌های زیبا و متنوعش یکی از زیباترین نمادهای فرهنگ و هنر کامبوج است.

انکگور وات
انکگور وات
انکگور وات
انکگور وات
انکگور وات
انکگور وات
انکگور وات
انکگور وات
انکگور وات
انکگور وات
انکگور وات
انکگور وات

بر دیوارهای این بنای بزرگ، در حدود ۳۰۰ نقش فرشته‌های آسمانی یا آسپار حکاکی شده است که دیدن تنوع بی‌نظیرشان هوش از سر هر بازدیدکننده‌ای می‌برد. قدمت این مجموعه به قرن دوازدهم بازمی‌گردد و عظمت آن نمادی از کوه المپ است. اگر با تور به کامبوج سفر کنید حتما یکی از مقاصد گردشگری شما انگکور وات خواهد بود. برای بازدید از این مجموعه که در نزدیکی شهر سیم ریپ واقع است باید ورودیه پرداخت کنید و حداقل چند ساعتی زمان بگذارید. برای غرق شدن در تاریخ بزرگترین شهر جهان در قرون وسطی و دیدن جاهای دیدنی کامبوج چند ساعت هم کم است.

پنوم پن ، پایتخت پرتنوع و زیبای کامبوج

موه ملی کامبوج از بهترین جاهای دیدنی کامبوج
موه ملی کامبوج از بهترین جاهای دیدنی کامبوج

تصور نمی‌کنم که به کامبوج سفر کنید اما نخواهید به پایتخت آن سری بزنید. شهری سرزنده و شاداب با هتل‌ها و رستوران‌های شیک و بازارهای محلی. شهری که می‌توانید با قدم زدن در آن با زندگی مردم محلی بیشتر آشنا شوید. شهری در ساحل رودخانه تونله ساپ با چشم اندازهای دیدنی. چند روزی زمان نیاز است تا بتوانید درست و حسابی شهر زیبای پنوم پن را بگردید.

برای اینکه حسابی از گشت و گذار در پنوم پن لذت ببرید چند ساعتی را صرف چرخیدن در بازارهای محلی این شهر کنید. زندگی و معاش ساده مردم را ببینید و خوراکی‌های سنتی کامبوج را تست کنید. به موزه ملی کامبوج هم سری بزنید و در تاریخ تیره و روشن این کشور سرک بکشید. یک غروب را هم به قدم زدن در خیابان سیوسووات کی که درست در کنار رودخانه تونله ساپ است اختصاص دهید، از تماشای غروب آفتاب و اجرای هنرهای خیابانی لذت ببرید و شکم‌گردی کنید. دیدن از کاخ سلطنتی پنوم پن و جزیره کو داچ هم که دیگر از اوجب واجبات است.

کاخ سلطنتی پنوم پن ، نمادی از قرن‌ها اشرافیت در کامبوج

یکی از جاهای دیدنی کامبوج که در پنوم پن به هیچ وجه نباید از دست بدهید کاخ سلطنتی این شهر است. در کاخ سلطنتی پنوم پن که بیشتر مراسم ملی و سلطنتی این کشور هم در آن برگزار می‌شود، هر آنچه می‌بینید سلطنتی و بسیار زیباست. در این کاخ، معبد نقره هم واقع شده است که گنجینه پرارزشی از طلاها، مجسمه‌ها و آثار هنری با شکوه کامبوج است. کف تالار این معبد تماما از نقره ساخته شده و دیوار داخلی حیاط این معبد با یک نقاشی دیواری نفیس از اسطوره رامایانا پوشیده شده است.

آدرس کاخ سلطنتی پنوم پن روی نقشه گوگل

اگر در زمان مناسبی به کامبوج سفر کرده باشید شاید بتوانید تنظیم کنید و در یکی از مراسم ملی کامبوج در کاخ سلطنتی هم حضور داشته باشید.

جزیره کو داچ، مرکز رنگارنگ ابریشم بافی

جزیره کوداج
جزیره کوداج

وقتی به پنوم پن می‌روید حیف است که سری به مرکز سنتی تولید ابریشم نزنید. از مسیر آبی به راحتی می‌توانید از پنوم پن به کو داچ یا جزیره ابریشم دسترسی پیدا کنید. در کو داچ می‌توانید تولید ابریشم به روش‌های کاملا سنتی را از نزدیک ببینید و از طبیعت بکر این جزیره زیبا لذت ببرید.

دریاچه تونله ساپ، حیات‌بخش کامبوج

مسیر آبی تونله ساپ که  یکی از ذخایر زیست کره هم محسوب می‌شود یکی از بزرگترین دریاچه‌های آب شیرین جنوب آسیاست. این مسیر آبی بزرگ خانه حدود ۱۷۰ دهکده شناور است و منبع بزرگی برای تغذیه مردم کامبوج نیز به شمار می‌رود. می‌توانید یک روز را به اجاره یک قایق و گشت و گذار در تونله ساپ اختصاص دهید و با زندگی شاد و روستایی مردم کامبوج آشنا شوید. صیادانی را ببینید که به صید ماهی و خرچنگ مشغولند و یا حتی غذاهای تازه و محلی را که با صید همان لحظه تهیه می‌شود نوش جان کنید.

نکته دیگری که ممکن است درباره زندگی این دهکده‌ها برایتان جالب باشد قایق‌های دستفروشی است که بین دهکده‌ها رفت و آمد می‌کنند و غذا و سایر ملزومات زندگی را می‌فروشند. شاید خرید کردن از این قایق‌های دستفروش برایتان یک تجربه جدید و لذت‌بخش باشد.

سواحل سیانوکویل، یکی از زیباترین جاهای دیدنی کامبوج

نمای ۳۶۰ درجه از سواحل سیانوکویل

شهر سیانوکویل شهری شلوغ است با سواحل زیبا و دوست‌داشتنی. سواحلی ماسه‌ای یا سنگی، آرام و خلوت یا شلوغ و پرطرفدار. استراحت در هر یک از این سواحل را که می‌خواهید می‌توانید انتخاب کنید. سواحل سیانوکویل همین‌طور مسیر دسترسی به جزایر آرام، غیرمسکونی و گرمسیری کامبوج نیز هست. می‌توانید ساعاتی را به لذت بردن از شلوغی  دلنشین مهمانی‌ها و شب‌نشینی‌های ساحل اختصاص بدهید و بعد با رفتن به جزایر از تفریحات آرام‌تری مثل غواصی و یا دوچرخه‌سواری لذت ببرید.

کامپوت، استانی آرام با جاهای دیدنی فراوان

کامپوت هم یکی از جاهای دیدنی کامبوج و بسیار زیباست. این استان آرام، با کوچه‌های خلوت و هتل‌های راحت محل دلپذیری برای استراحت و تفریح با خانواده است. وقتی به کامپوت آرام و دوست‌داشتنی می‌روید حتما از مناظر طبیعی فوق‌العاده‌اش دیدن کنید. خارج از شهر نیز به مزارع کشت مرغوب‌ترین فلفل‌های جهان سری بزنید. پارک ملی بوکور را هم از دست ندهید. پارک ملی بوکور، که زمانی محلی عالی برای قدم زدن اشراف فرانسوی بود، حالا هم پر است از بقایای در حال تخریب معماری فرانسوی. ایستگاه تپه بوکور هم در همان محل، برای اقامت فرانسوی‌ها، در دهه ۲۰ به سبک معماری فرانسوی ساخته شده است. تماشای این ایستگاه و کلیسای متروکه بوکور برای هر توریستی تجربه‌ای وهم‌آلود و هیجان‌انگیز خواهد بود.

به کامپوت که رفتید سری هم به روستای شناور کپ بزنید. در روستای آرام و زیبای کپ از بازار خرچنگ دیدن کنید و غذای معروف آنجا را که خرچنگ با فلفل کامپوت است نوش جان کنید. می‌توانید ساعاتی را هم به قایق سواری در رودخانه مجاور کامپوت بگذرانید. یادتان نرود از آبشار پوپویل هم دیدن کنید.

سامبور پری کوک با معابد قدیمی بی‌نظیرش

سامبور پری کوک که در استان کامپونگ توم، بین سیم ریپ و پنوم پن، واقع شده است، مجموعه‌ای از ۵۰ بنای مذهبی است که در میان جنگلی انبوه و درختان بی‌شمار جلوه ای باورنکردنی دارد.

این بناها از جمله قدیمی‌ترین معماری‌های شناخته شده در کامبوج است که یونسکو آن را به عنوان میراث جهانی ثبت کرده است. کنده‌کاری‌های زیبای معابد و ریشه درختانی که طی قرن‌ها به این عبادتگاه‌ها پیچیده است دیدن از سامبور پری کوک را برای گردشگران جذاب‌تر می‌کند.

سیم ریپ، استانی با جاذبه‌های طبیعی و فرهنگی فراوان

انکگور وات از مشهورترین جاهای دیدنی کامبوج و شهر پنوم پن
انکگور وات از مشهورترین جاهای دیدنی کامبوج و شهر پنوم پن

برای دیدن انگکور وات حیرت‌انگیز حتما باید به سیم ریپ سفر کنید، اما این استان زیبا به جز انگکور وات، دیدنی‌های دیگری هم دارد. وقتی به سیم ریپ می‌روید حتما سری هم به کوه کولن بزنید. پارک ملی پنوم کولن از آن محل‌های محبوب در دوران خمر بوده است که دو آبشار زیبا هم دارد که آبریزگاه آن جان می‌دهد برای شنا کردن. یک پیک‌نیک لذت‌بخش خانوادگی را در پنوم کولن تجربه کنید.

پارک ملی پنوم کولن
پارک ملی پنوم کولن

در سیم ریپ سری هم به مرکز پروانه بانتئی سری، بزرگترین مرکز بسته پروانه جنوب شرقی آسیا بزنید. در این مرکز بیش از ۳۰ گونه پروانه کامبوجی، کرم ابریشم و مراحل رشد پروانه‌ها را خواهید دید. موزه جنگ افزارها را هم که در نزدیکی مرکز پروانه‌هاست از دست ندهید. این موزه مجموعه‌ای از سلاح‌ها مثل مین و خمپاره دارد و قصه‌های تلخ قربانیان جنگ را نیز بازگو می‌کند.

سیرک کامبوج
سیرک کامبوج
سیرک کامبوج
سیرک کامبوج
سیرک کامبوج
سیرک کامبوج
سیرک کامبوج
سیرک کامبوج

برنامه دیگری که می‌تواند بازدید از سیم ریپ را برایتان به یاد ماندنی‌تر کند، دیدن از سیرک کامبوج است. این سیرک جذاب که ترکیبی از سیرک مدرن با افسانه‌های قدیمی خمر است مطمئنا شما را به هیجان می‌آورد و با بخش دیگری از فرهنگ کامبوج آشنا می‌کند.

پری ویر، معبد زیبای کوهستانی

نمای ۳۶۰ درجه از سواحل معبد پری ویر

با تماشای معبد پری ویر یکی از جاهای دیدنی کامبوج ، ترکیبی بی‌نظیر از طبیعت و فرهنگ را مشاهده خواهید کرد. این معبد کوهستانی که بر فراز صخره‌ای در رشته‌کوه‌های دانگرک و در مرز میان کامبوج و تایلند قرار دارد به شیوا یکی از خدایان هندو تقدیم شده است. وقتی به پری ویر می‌روید، کامبوج زیر پای شماست و علاوه بر تماشای هنر انسانی از منظره هنرمندانه طبیعت هم لذت خواهید برد. اهمیت معبد پری ویر به زحماتی است که برای ساخت آن در طی ۳۰۰ سال کشیده شده است. از حمل مصالح تا ارتفاع حدود ۵۰۰ متری گرفته تا کنده‌کاری‌ها و نقش‌برجسته‌هایی که در این چندین سال در این معبد اجرا شده است.

کراتی و دلفین‌های زیبای رودخانه‌ای

دلفین های Mekong Irrawaddy شهر کراتی
دلفین های Mekong Irrawaddy شهر کراتی
دلفین های Mekong Irrawaddy شهر کراتی
دلفین های Mekong Irrawaddy شهر کراتی
دلفین های Mekong Irrawaddy شهر کراتی
دلفین های Mekong Irrawaddy شهر کراتی
دلفین های Mekong Irrawaddy شهر کراتی
دلفین های Mekong Irrawaddy شهر کراتی

کراتی یک شهر کوچک در کنار رودخانه مکونگ است که گردشگران برای دیدن دلفین‌های نادر رودخانه‌ای به این شهر می‌آیند. برای اینکه شما هم این دلفین‌ها را که در این رودخانه زندگی می‌کنند ببینید، چند ساعتی را به بازدید از کراتی، خوردن غذای محلی و ارتباط با محلی‌های مهمان نواز اختصاص دهید. می‌توانید کمی هم در رودخانه مکونگ پارو بزنید و از آرامش و مناظر زیبا لذت ببرید.

باتم بانگ، نماد کاملی از زندگی مردم کامبوج

نمای ۳۶۰ درجه از شهر باتم بانگ

باتم بنگ شهری پر از تنوع است. در باتم بنگ می‌توانید بقایای استعمار فرانسه و معماری فرانسوی را در کنار فرهنگ بودایی و معابد ببینید. دلیل دیگر شهرت باتم بنگ زمین‌های وسیع کشاورزی اطراف این شهر است. در واقع، اگر می‌خواهید همه جوانب زندگی مردم در کامبوج را ببینید باید باتم بنگ را بگردید. یکی دیگر از جاذبه‌های باتم بنگ، قطار بامبویی است که فقط در این منطقه ساخته و برای حمل و نقل استفاده می‌شود. شما هم می‌توانید سوار این قطارهای بامبو، که قابی بامبویی است بر روی ریل‌های قطار، شوید و از این تجربه تازه و تماشای مناظر لذت ببرید.

 

همه اینها شاید بخش کوچکی از جاهای دیدنی کامبوج باشد. شما از بین این همه جاذبه توریستی کامبوج، به دیدن کدام یک از جاهای دیدنی این کشور علاقه بیشتری دارید؟ اگر به کامبوج سفر کرده اید خاطرات زیبای خود را با ما به اشتراک بگذارید.