خوزستان را به دلیل خاک حاصلخیز و قدمت طولانی‌اش استان زرخیز ایران می‌نامند. منطقه‌ای پر از فرهنگ، اصالت و زیبایی که گشت و گذار در آن ره‌آوردهای منحصر به فرد و به یادماندنی برایتان خواهد داشت. سفر به خوزستان نیازمند فرصت بسیار و برنامه‌ریزی است تا بتوانید از همه بخش‌های این استان دیدن کنید و از دیدن بهشت ایران لذت ببرید. جاذبه‌های این استان در کنار معاشرت با مردم خونگرم و بی‌مانندش یکی از بهترین سفرهای شما را رقم خواهد زد. همسفر سفرزون در این دیار زیبای جنوبی باشید.

saadatrent

تجربه‌های ناب در سفر به خوزستان

راهنمای سفر به خوزستان

استان خوزستان در جنوب غربی ایران و بر فراز خلیج فارس نشسته و یکی از پر بازدیدترین استان‌های ایران است. با وجود خسارت‌هایی که شهرهای مختلف این استان در جنگ ایران و عراق داشته‌اند، هنوز هم یکی از دیدنی‌ترین‌های ایران به شمار می‌آید. اگر قصد سفر به این استان زیبا را دارید بهتر است با بخش‌های مختلف آن آشنا شوید و بر حسب اولویت و علاقه‌مندی خود، سفر به خوزستان را آغاز کنید.


در سفرزون بخوانید: جاهای دیدنی خوزستان ؛ سرزمین نخلستان های ایران


تجلی زیبایی و قدمت در جاهای دیدنی خوزستان

جاذبه‌های گردشگری اولین موضوعی است که در هر سفر بیش از دیگر موضوعات اهمیت دارد. اصلا می‌توان گفت اصلی‌ترین دلیل سفرها، بازدید از زیبایی‌ها و دیدنی‌های تاریخی هر منطقه است. در سفر به خوزستان آماده‌ی بازدید از بخش مهمی فرهنگ و زیبایی ایرانی باشید. جاهای دیدنی خوزستان بسیار متنوع و زیبا هستند که در ادامه با گوشه‌ای از آن‌ها به طور مختصر آشنا خواهید شد.

زیگورات چغازنبیل ، سمبل هنر باستانی

راهنمای سفر به خوزستان

زیگورات چغازنبیل یکی از جاذبه‌های استان خوزستان است که شهرت جهانی دارد. این جاذبه در شهر شوش قرار گرفته و در حقیقت نیایشگاهی است که قدمت آن به سال ۱۲۵۰ پیش از میلاد بازمی‌گردد. شواهد تاریخی نشان می‌دهند که چغازنبیل به دست ایلامی‌ها ساخته شده است. این سازه هنوز پابرجاست و گرچه بخش قابل توجهی از آن آسیب دیده است، اما هنوز رنگ و بوی تاریخ را با خود به همراه دارد.

سازه های آبی شوشتر ، سازه‌ی مهندسی تاریخی

راهنمای سفر به خوزستان

اگر از بالا به منظره‌ی سازه آبی شوشتر نگاه کنید ، سازه‌های خشتی را در دل رودخانه می‌بینید که در کنار هم و گویی با نقشه‌ای مشخص و دقیق کنار هم قرار گرفته‌اند. مردم شهر شوشتر این سازه را صدها سال پیش برای استفاده شهری از آب رودخانه ایجاد کردند. سازه های آبی شوشتر مجموعه‌ای از کانال‌های به هم پیوسته است که در گذشته وظیفه‌ی هدایت آب به نقاط مختلف شهر را به عهده داشته است. ساخت مهندسی و زیبایی منطقه باعث شده تا از آن به عنوان موزه آب شوشتر یاد کنند. این جاذبه در میراث جهانی یونسکو ثبت شده است.

دره کول خرسون ، جاذبه حیرت آور و مبهم

راهنمای سفر به خوزستان

علاقه مندان به سفر و ماجراجویی همیشه بخشی مبهم، عظیم و شگفت انگیز از سفر را مهم‌ترین بخش آن می‌دانند. اگر شما هم در دسته مسافران ماجراجو و دوست‌دار راز و رمز هستید، حتما از دره کول خرسون دیدن کنید. بازدید از این جاذبه بهتر است که با لوازم ایمنی و کوه‌نوردی مناسب انجام گیرد. زیرا این دره‌ی شگفت انگیز می‌تواند به اندازه‌ی زیبایی، خطرناک هم باشد. کول خرسون در شمال دزفول قرارگرفته و مسیر باریکی از میان کوه‌ها است. برای رفتن به این جاذبه کفش مناسب کوهنوردی داشته باشید. زیرا یک حرکت سریع و بی گدار می‌تواند خاطره‌ای تلخ از این بازدید برایتان به جا بگذارد. شاید این عامل باعث شده تا به آن دره ارواح نیز بگویند.


در سفرزون بخوانید: قلعه شوش ، تلفیق تاریخ و معماری دو ملت


مسجد رنگونی ها ، جاذبه‌ای آمیخته با فرهنگ هند

راهنمای سفر به خوزستان

حتما اگر برای اولین بار عکس این مسجد را ببینید حدس می‌زنید که بنایی در هند است. مسجد رنگونی ها با همان رنگ و لعاب هندی و با معماری منحصر به فرد خود در آبادان قرار گرفته و از جاذبه‌هایی است که در سفر به خوزستان باید از آن دیدن کنید. در سال ۱۲۹۱ و با صنعتی شدن شهر آبادان، بسیاری از هندی‌ها و پاکستانی‌ها برای کار به آبادان نقل مکان کردند. این افراد غالبا مسلمان بودند و به همین دلیل وجود مسجدی مخصوص آن‌ها احساس می‌شد. به همین دلیل مسجد رنگونی‌ها با گچ‌بری‌های زیبا و پر فراز و فرود در شهر آبادان ساخته شد . امروزه در سفر به خوزستان می‌توانید از آن دیدن کنید.

آرامگاه دانیال نبی ، آرامگاهی در شهر ۴هزارساله

راهنمای سفر به خوزستان

شوش را شهری با قدمت بیشتر از چهار هزار سال می‌دانند. شهری که در گوشه‌گوشه‌ی آن می‌توانید صفحه‌هایی از تاریخ را ببینید و از آن لذت ببرید. آرامگاه دانیال نبی نیز در این شهر قرار دارد و یکی از مکان‌های مذهبی و محبوب مردم شهر است. معماری گنبد آرامگاه بسیار منحصر به فرد است و باعث زیبایی دوچندان آن شده است.

روستای صراخیه ، ونیز در ایران

راهنمای سفر به خوزستان

از محبوب‌ترین روستاهای استان خوزستان است که در نزدیکی تالاب شادگان قرار گرفته است. از جاذبه و زیبایی بی نهایت روستا همین بس که برای گشت وگذار در آن باید سوار بر قایق شوید. خانه‌های خشتی و ساخته شده از نی نیز یکی از مهم‌ترین دیدنی‌های این منطقه در سفر به خوزستان زیبا است. اگر در ساعات مشخصی از ظهر به این روستا سفر کنید گله‌های گاومیش را نیز در عبور و مرور خواهید دید. طبیعت بکر منطقه یادگاری زیبایی در قاب عکس شما خواهد شد.

پل های اهواز ، شهر پل ایران

راهنمای سفر به خوزستان

پل یکی از نمادهای شهر اهواز است. شهری که به دلیل عبور رود پرخروش و زیبای کارون از آن، پل‌های متعددی را می‌توان در آن دید. پل‌هایی که امروزه تعدادی از آن‌ها علاوه بر عبور و مرور به جاذبه‌ای گردشگری تبدیل شده است. پل سفید ، پل سیاه ، پل نادری و پل طبیعت تعدادی از این پل‌ها هستند. اگر مسافر این شهر زیبا هستید پیشنهاد می‌کنیم شب گردی روی پل را از دست ندهید.

غذاهای خوزستان ، طعم بی مثال جنوب

اگر تا به حال غذاهای جنوبی را امتحان نکرده‌اید پیشنهاد می‌کنیم تا در این سفر به خوزستان این طعم‌های بهشتی را از دست ندهید. در ادامه لیستی از غذاهای سنتی که در جنوب باید امتحان کنید را برایتان آورده‌ایم.

قلیه ماهی ، خاص و پرطرفدار

راهنمای سفر به خوزستان

ممکن نیست که حرف از غذاهای جنوب کشور به میان باشد و ناخود آگاه تصویر جذاب و دل انگیز قلیه ماهی پیش روی ما نقش نبندد. این غذا در واقع خورشتی محلی است که اصلی‌ترین ترکیب آن را ماهی تشکیل می‌دهد. مردم ساکن خوزستان این غذا را برای پذیرایی از مهمانان خود سرو می‌کنند.

امگشت ، طعم نو

راهنمای سفر به خوزستان

از اسم این غذا پیداست که طعمی جدید در انتظار شما است. ماهی نمک سود شده از مواد اصلی اولیه آن است و غذایی راحت و سریع به حساب می‌آید.

فلافل و سمبوسه ، طعمی با شهرت فراگیر

راهنمای سفر به خوزستان

تقریبا در همه شهرهای ایران می‌توانید مغازه‌ی کوچک فلافل فروشی را ببینید که نامش فلافل اهواز است. به دلیل علاقه‌ی مردم به طعم‌های تند فلافل یکی از پرطرفدارترین غذاهای استان خوزستان است. در سفر به خوزستان سمبوسه را نیز فراموش نکنید.


در سفرزون بخوانید: جاهای دیدنی آبادان که نباید از دست بدهید


سوغات خوزستان ، یک سبد سوغات پرطرفدار

راهنمای سفر به خوزستان

اینجا یکی از دوست داشتنی‌ترین بخش‌های سفر است. جایی که می‌توانید قسمتی از فرهنگ مردم استان را به شهر و دیار خود منتقل کنید. هر شهر خوزستان سوغات منحصر به فرد خودش را دارد. بیشتر از ۲۰ نوع خرما در این منطقه برداشت می‌شود که هرکدام نام و طعم متفاوتی دارند. علاوه بر خرما حلوا شکری و کلیچه که از شیرینی‌های سنتی خوزستان است ، می‌تواند انتخاب مناسبی برای سوغات باشد.

راهنمای سفر به خوزستان

اگر از آن دسته آدم‌هایی هستید که اهل به یادگار نگه داشتن هستید، صنایع دستی خوزستان بهترین انتخاب است. گلیم، عبا ، قلم نی و کپو از صنایع زیبای خوزستان هستند.

بهترین زمان سفر به بهشت جنوب ایران

راهنمای سفر به خوزستان

اگر در تابستان مسافر استان خوزستان باشید بخشی از ساعات روز را برای گشت و گذار از دست خواهید داد. زیرا گرمای بیش از اندازه به شما اجازه دیدن جاذبه‌ها را نمی‌دهد. بهترین زمان سفر به خوزستان از اواخر پاییز تا اواسط اردیبهشت است.

بهتر است سفر را از دزفول شروع کنید و سپس به شهرها و روستاهای اطراف آن سفر کنید.

 

سفر به خوزستان سفری شگفت انگیز است. اگر تجربه‌ی سفر به شهرهای مختلف این قطعه‌ی زیبا و شگفت انگیز را داشته‌اید از تجربه‌های خوب خود برای ما بگویید.