تا امروز به این فکر کرده‌اید که با دوچرخه می‌توانید تمام دنیا را بگردید؟ برای این کار لازم نیست قهرمان ورزشی باشید، کافیه با پدال زدن در محله‌ی خود شروع کنید و بعد از مدتی تمرین، رویای خود را عملی کنید. شاید فکر کردن به سفر با دوچرخه برای شما دلهره‌آور باشد اما کسانی که این تجربه را دارند بر این باورند که بهترین وسیله برای سفر کردن است، همچنین دوچرخه به شما آزادی عمل بیشتری می‌دهد و در طول سفر دیده بهتری به اطراف خود دارید. با ما همراه شوید تا در این مطلب سفرزون اطلاعاتی در مورد سفر با دوچرخه به دست آورید.

saadatrent

 

در اینجا راهنمایی برای مواردی که باید در نظر گرفته شود آماده کرده‌ایم :

انواع دوچرخه

دوچرخه‌های جاده‌ای:

دوچرخه جاده ای

این دوچرخه‌ها برای دوچرخه سواری پر سرعت بر روی جاده‌های صاف و آسفالت مناسب هستند. از نظر ظاهری، فریمی ظریف همراه با تایرهای باریک دارند و فاصله‌ی بین چرخ‌ها کم است. این خصوصیات باعث می‌شود وزن این دوچرخه کم و برای دوچرخه سواری با سرعت بالا بهترین انتخاب باشد.

دوچرخه‌های توریستی:

دوچرخه‌های توریستی

از نام این دوچرخه مشخص است این مدل برای سفر با دوچرخه و طی کردن مسافت‌های طولانی همراه با وسایل طراحی شده‌اند.

از نظر ظاهری فریم مثلثی شکل بزرگتری دارند و نسبت به دوچرخه‌های جاده‌ای از قدرت و استحکام بیشتری برخوردارند.

دوچرخه‌های توریستی با داشتن چرخ دنده‌های بیشتر که نسبت به دوچرخه‌های دیگر در سطح پایین‌تری قرار دارند، با قدرت بیشتر و راحت‌تر از تپه‌ها بالا می‌روند.

دوچرخه‌های کوهستان:

دوچرخه کوهستانی

این دوچرخه‌ها با داشتن لاستیک‌های محکم و عریض‌تر، چرخ‌دنده‌های بیشتر و متنوع مناسب برای کوه، تپه، دشت و طبیعت هستند. همچنین به دلیل داشتن محل نشستن راحت‌ از محبوبیت بالایی میان مردم برخوردارند و بسیاری برای استفاده‌ی روزمره این دوچرخه را تهیه می‌کنند.

اگر می‌خواهید این دوچرخه‌ها را بر روی آسفالت و سطوح صاف برانید، بهتر است از تایرهای اسلیک (تایرهایی با سطح نرم) استفاده کنید. همچنین برای سفر مناسب هستند اما نسبت به مدل توریستی فضای کمتری برای حمل بار دارند.

انواع دوچرخه‌های توریستی

دوچرخه‌های توریستی جاده‌ای:

دوچرخه‌های توریستی جاده‌ای

این دوچرخه‌ها طوری طراحی شده‌اند که سواری راحت و با ثباتی دارند. همچنین هنگام سواری می‌توانید حجم بالایی از وسایل را با آن حمل کنید. وجود نقاط اتصال در بخش گلگیر این امکان را فراهم کرده که قفسه‌های بیشتری برای حمل بار روی دوچرخه نصب شوند.

دوچرخه‌های توریستی ورزشی:

دوچرخه‌های توریستی ورزشی

دوچرخه‌های توریستی ورزشی فریم و تایرهای سبکی دارند و برای مسابقات طولانی طراحی شده اند. همچنین در قسمت وسایل این دوچرخه‌ها تنها می‌توان بار سبک وزن حمل کرد.

دوچرخه‌های توریستی اکتشافی:

دوچرخه‌های توریستی اکتشافی

یکی از مقاوم‌ترین و مستحکم‌ترین انواع دوچرخه‌های توریستی که برای حمل بار زیاد و پیمودن مسیرهای طولانی و ناهموار طراحی شدند دوچرخه‌های توریستی اکتشافی هستند که انتخاب خوبی برای سفر با دوچرخه است. فریم این مدل از استیل ساخته شده تا در ضمن استحکام، انعطاف مناسبی داشته باشد و همچنین در صورت شکستن در سفر، در هر نقطه از دنیا بتوان آن را تعمیر کرد.

دوچرخه‌های توریستی ترکیبی:

دوچرخه‌های توریستی ترکیبی

نامگذاری این مدل به نام ترکیبی به این دلیل است که ترکیبی بین دوچرخه‌های کوهستان و جاده‌ای هستند و به نام All-Rounder در دنیا شهرت دارند. به دلیل داشتن تعادل در کارایی و سرعت هنگام استفاده در جاده‌‌های خاکی و ناهموار محبوب هستند و معمولاً از استیل سبک ساخته می‌شوند. این دوچرخه‌ها بار با وزن متوسط را بدون هیچ مشکلی حمل می‌کنند.

دوچرخه‌های توریستی خوابیده:

دوچرخه‌های توریستی خوابیده

این دوچرخه‌ها با دوچرحه‌هایی که تا الان معرفی کردیم از نظر ظاهری تفاوت زیادی دارند و به گونه‌ای طراحی شده‌اند که دوچرخه سوار در حالی که به پشت تکیه داده و نیمه خوابیده است رکاب می‌زند. مزیت دوچرخه‌های خوابیده، راحتی بسیار دوچرخه سوار است. در این مدل بار و وسایل سفر در پشت قرار می‌گیرند و برای قرار دادن وسایل به تجهیزات متفاوتی نیاز است.

دوچرخه‌های توریستی تاشو:

دوچرخه‌های توریستی تاشو

برای سفر با دوچرخه این مدل انتخاب متفاوتی است. در زمانی که دیگر نمی‌خواهید رکاب بزنید می‌توانید این دوچرخه را از وسط تا کنید و به راحتی در هواپیما، اتوبوس یا قطار قرار دهید.

دوچرخه‌های توریستی دو نفره:

دوچرخه‌های توریستی دو نفره

دوچرخه‌هایی که به جای یک زین، دوزین دارند و برای دوچرخه سواری با آن‌ها به قابلیت جسمانی متفاوتی نیاز است.

دوچرخه های توریستی دونفره نیز به همین شکل‌اند با این تفاوت که برای سفر و طی مسافت‌های طولانی ساخته شده‌اند.

چه مسافتی را می‌خواهید طی کنید؟

سفر با دوچرخه

در حالی که بسیاری از وبلاگ‌ها یا وب سایت‌هایی که بازدید می کنید در مورد سفر با دوچرخه دور دنیا صحبت می‌کنند، این مهم است که بدانید اگر شاغل هستید نمی‌توانید مدت طولانی دوچرخه سواری کنید و مانند هر سفر دیگری معمولاً مدت سفر یک هفته تا سه ماه است، در نتیجه شما  باید مطمئن شوید زمانی را که اختصاص می‌دهید برای مسافتی که می خواهید سفر کنید کافی است.

به کجا می‌خواهید بروید؟

سفر با دوچرخه | به کجا می‌خواهید بروید؟
سفر با دوچرخه | به کجا می‌خواهید بروید؟

از آنجا که مردم چندین سال است که  با دوچرخه سفر می‌کنند، جای تعجب نیست که نقشه‌های زیادی از مسیرهای دوچرخه در سراسر جهان وجود دارد. زمانی که شما در حال برنامه‌ریزی برای تور دوچرخه خود هستید این نقشه‌ها بسیار مفید هستند.

سعی کنید جایی بروید که به آن علاقه دارید نه فقط به دلیل اینکه مسیر آسانی دارد، اگر از صمیم قلب به مسیر و مقصدی که انتخاب می‌کنید علاقه‌مند باشید به سختی‌های مسیر کمتر توجه خواهید کرد.

فراموش نکنید که شرایط آب و هوایی را برای مسیری که قرار است طی کنید در نظر بگیرید.

زمانی که مسیر را انتخاب کردید برای اطلاعات بیشتر به سایت‌های زیر مراجعه کنید:

Adventure Cycling Association (آمریکای شمالی)

Planning your own European Bicycle Tour(اروپا)

Spice Roads (آسیا)

TDA Global Cycling (آفریقا)

DuVine Adventures (آمریکای جنوبی)

Cycling Tours Australia & New Zealand(استرالیا و نیوزیلند)

آمادگی جسمانی شما در چه سطحی است؟

آمادگی جسمانی در سفر با دوچرخه
آمادگی جسمانی در سفر با دوچرخه

برای اینکه بتوانید ۷۰ کیلومتر رکاب بزنید و مسیرهای کوهستانی را طی کنید لازم است که از وضعیت جسمانی خوبی برخوردار باشید. اگر تا به حال سفر با دوچرخه را تجربه نکرده‌اید، قبل از شروع سفر روزانه چند کیلومتر رکاب بزنید تا برای طی کردن مسیرهای طولانی آمادگی لازم را به دست آورید. همچنین تمرین‌های استقامتی بسیار مفید هستند.

به یاد داشته باشید که در طول  سفر استقامت خود را تقویت خواهید کرد و بدن شما کم‌کم به شرایط عادت می‌کند، بنابراین بعد از چند روز، طی کردن مسافت‌های بیشتر برای شما آسان‌تر می‌شود.

چطور پیش از سفر تمرین کنیم؟

برای آماده شدن به ۳ تا ۴ ماه تمرین نیاز دارید که به صورت زیر می‌توانید شروع کنید:

مرحله‌ی ابتدایی:

در این بخش تمرین‌های هوازی انجام دهید، مرحله‌ای برای چربی سوزی و آمادگی جسمانی همراه با یک برنامه‌ریزی برای دوچرخه سواری ثابت و طولانی که به شما این امکان را می‌دهد تا با چم و خم دوچرخه سواری طولانی مدت آشنا شوید.

ماه اول ۲۰ تا ۳۰ ساعت، هفته‌ای ۴ تا ۶ روز تمرین کنید.

در همین مدت، زمانی را به تمرین‌های کششی اختصاص بدهید، با این تمرین عضلات، تاندون و رباط‌های شما برای ورود به مرحله بعد آماده می شود.

مرحله قدرتی:

در این مرحله باید قدرت بدن خود را افزایش دهید برای اینکار دوچرخه سواری را  بر روی تپه‌ها و ناهمواری‌ها تمرین کنید.

هفته‌ای یک یا دو بار از تپه بالا بروید و هر بار سرعت رکاب زدن خود را افزایش دهید.

روزهایی که تمرین سرعت دارید، زمان دوچرخه سواری خود را کاهش دهید و روزهایی که برنامه دوچرخه سواری سبک دارید، زمان بیشتری را برای سواری کنار بگذارید.

مرحله استقامتی:

در انتهای ماه سوم هفته‌ای دو بار، بین ۶۵ تا ۸۰ کیلومتر رکاب بزنید. برای این کار بهتر است سفرهای یک روزه به روستاهای اطراف شهر خود انجام دهید و توانایی خود را در ناهمواری‌ها بی‌آزمایید.

مرحله پیش از سفر:

می‌توان گفت بدن شما از قدرت و آمادگی کافی برخوردار شده است. حالا وسایل خود را سوار دوچرخه‌تان کنید و همراه با آن‌ها رکاب بزنید. از ۹ کیلوگرم شروع کنید و به تدریج آن را افزایش دهید ودر نهایت با تمام وسایل رکاب بزنید. بهتر است تا دوهفته قبل از سفر چندین بار با تمام وسایل رکاب بزنید.

هتل، هاستل یا کمپینگ؟

هتل، هاستل یا کمپینگ | سفر با دوچرخه
هتل، هاستل یا کمپینگ | سفر با دوچرخه

برخی از شرکت‌های خارجی  نقشه‌هایی را ارائه می‌دهند  که مکان‌هایی برای اقامت شما در پایان هر روز در آن‌ها مشخص شده‌اند.

حتی اگر برنامه‌ریزی دقیقی انجام داده‌اید ممکن است که تمام برنامه سفر طبق برنامه جلو نرود. پس اگر در حال بازدید از برخی قسمت‌های روستایی آسیا یا آفریقا هستید، حتما چادر همراه خود داشته باشید.

سفر با دوچرخه چه وسایلی را نیاز دارد؟

لوازم مورد نیاز در سفر با دوچرخه
لوازم مورد نیاز در سفر با دوچرخه

لباس و وسایل شخصی مورد نیاز:

-کلاه، شورت، جوراب و کفش دوچرخه سواری

-پیراهن دوچرخه سواری از جنس Coolmax

-پوشش Gore-tex برای کلاه ایمنی

-شلوار کشی ساق بلند

-پیراهن ضد آب

-بادگیر

-دستکش و عینک دوچرخه سواری

-شلوار دو کاره

-دستمال دستی

-زیرپوش

-لباس شنا

-لوازم نظافت (خمیر دندان، مسواک، شامپو، خوشبو کننده، ریش تراش، صابون و …)

-حوله سبک متوسط

-سوشرت

-کاپشن سبک وزن

-ساعت

-کمک‌های اولیه

همچنین برای سفر با دوچرخه پیشنهاد می‌کنیم لوازم تعمیر و نگهداری از دوچرخه را همراه خود داشته باشید:

-تیوب یدکی

-تلمبه فشار قوی

-پره چرخ یدکی

-لوازم پنچرگیری

-تایر یدکی نرم تا شده

-سیم دنده و ترمز یدکی

-یک بطری پلاستیکی کوچک روغن عمومی

-روان‌ساز

جعبه لوازم شامل: ( آچار پیچ گوشتی چند سر، آچار پره، آچار جدا کردن تایر از طوقه، آچار زنجیر، آچار پیچ گوشتی، آچار آلن شماره های: ۲-۳-۴-۵، آچار پیچ شماره های: ۸-۹-۱۰ )

لوازم کمپ:

-پد یا تشک خواب

-کیسه خواب

-بالش بادی

-هدلامپ

-جعبه کمک های اولیه

-اجاق گاز سفری

-وسایل تعمیر اجاق گاز سفری

-فندک

-ظروف فلزی

-قاشق، چنگال، چاقو

-اسفنج و مایع ظرفشویی

چگونه از آمادگی خود اطمینان حاصل کنیم؟

چگونه از آمادگی خود اطمینان حاصل کنیم؟ | سفر با دوچرخه
چگونه از آمادگی خود اطمینان حاصل کنیم؟ | سفر با دوچرخه

وسایل و کیف‌های مورد نیاز را که در طول سفر اصلی می‌خواهید همراه خود داشته باشید را  بر روی دوچرخه قرار دهید و برای مدتی آخر هفته‌ها را سفر بروید. این کار باعث می‌شود نسبت به توانایی‌های خود آگاه شوید.

همچنین در مورد سرعت خود در طی مسافت‌ نظری واقع‌گرایانه پیدا می‌کنید و با توجه به اینکه ناهمواری‌های زمین و آب و هوا در مسافتی که طی می‌کنید تاثیر زیادی دارند در سفر اصلی قادر خواهید بود در مورد مسافتی که در بازه زمانی مشخص طی خواهید کرد پیش‌بینی بهتری داشته باشید.

سفرزونی‌های عزیز، کدام یک از شما تا به حال تجربه سفر با دوچرخه را داشته است؟ بیشترین مسافتی که طی کرده‌اید چقدر بوده است؟ آیا دوست دارید در آینده مسافت‌های طولانی را با دورچرخه طی کنید؟ از تجربیات خودتان بیشتر برای ما بگویید. ما عاشق شنیدن نظرات شما هستیم.