آبشار‌ها همیشه از جذاب‌ترین و فرح‌بخش‌ترین جاذبه‌های گردشگری بوده‌اند. در گوشه و کنار سرزمین چهار‌فصل‌مان ایران هم، آبشار‌های زیبا و مسحور‌کننده‌ای وجود دارند که نمی‌توان چشم از آن‌ها برداشت. آبشار‌هایی که به‌ویژه در فصول گرم سال، میزبان مهربان گردشگران زیادی از داخل و خارج ایران‌اند. امروز می‌خواهیم به لرستان، سرزمین آبشار‌های زیبای ایران برویم و از یکی از بهترین این آبشار‌ها دیدن کنیم. آبشار آب‌ سفید الیگودرز ، که در دامنه‌های زاگرس واقع شده و به عروس آبشار‌های ایران معروف است. این آبشار بی‌نظیر و محبوب، عاشقان زیادی دارد که حاضرند فرسنگ‌ها برای تماشایش راه بپیمایند و به دل طبیعت بزنند. سفروزن را تا انتها همراهی کنید تا بیشتر از این آبشار شگفت‌انگیز برایتان بگوییم.

saadatrent

 

استان لرستان در پای کوه‌های زیبای زاگرس جای گرفته و زیبایی آبشارهای فوق‌العاده‌اش همواره بر سر زبان‌ها‌ست. در دامنه‌ی غربی رشته کوه اشترانکوه در شرق استان لرستان، آبشاری قرار گرفته که از زیبایی و سرزندگی چیزی کم ندارد. آبشار آب‌ سفید که در کنار کوه بلند قالی‌کوه جای گرفته، ابتدا از میان تونلی طبیعی در دل صخره‌ها می‌گذرد و از ارتفاعی بلند به پایین می‌ریزد. زیبایی خود آبشار به همراه طبیعت سرسبز اطرافش، آب‌سفید الیگودرز را به یکی از محبوب‌ترین آبشار‌های ایران تبدیل کرده است.

 

آبشار آب‌ سفید الیگودرز
آبشار آب‌ سفید الیگودرز

برای دریافت راهنمای سفر به لرستان کلیک کنید.


دلیل نامگذاری آبشار آبسفید الیگودرز 

آبشار آب‌ سفید الیگودرز
آبشار آب‌ سفید الیگودرز

آبشار آب‌ سفید در دره‌های تاریکی به‌وجود آمده که خود در اثر فعالیت‌های زمین شناختی و فرسایش توسط آب در چند هزار سال ایجاد شده‌اند. آب این آبشار به صورت مخلوط با هوا بر اثر برخورد از ارتفاع زیاد با سنگ ‌ها به شکل حباب سفید در‌می‌‌آید و به همین دلیل به آب‌‌سفید معروف شده است. رنگ سفید غالب آبشار،‌ بی‌ارتباط با مشهور شدن آن به عروس آبشار‌های ایران هم نیست. ضمن آن‌که این آبشار در گویش محلی به او‌ اسبید مشهور است.

مشخصات آبشار آب سفید الیگودرز

 آبشار آب‌ سفید
آبشار آب‌ سفید

آبشار آب‌‌ سفید یکی از ۱۱ آبشار شهرستان الیگودرز لرستان است که در جنوب شرقی این استان واقع شده است.  این آبشار از دل کوه صخره‌ای به بیرون سرازیر شده و سپس در مسافت کوتاهی به یک حوضچه تبدیل می‌شود. عرض معمول آبشار هشت متر است که در فصل پرآبی، می‌تواند تا ۱۵ متر هم افزایش پیدا کند و جلوه‌های کم‌نظیری از خود به نمایش بگذارد. آب آبشار پس از گذشتن از تونلی طبیعی در قلب صخره‌ها، از ارتفاع ۵۲ متری به پایین سقوط می‌کند و همه‌ی محیط اطرافش را تحت تأثیر قرار می‌دهد. آب این آبشار در نهایت به رودبار لرستان می‌پیوندد و سرانجام به دز می‌ریزد. آب آبشار آب‌ سفید از سالم‌ترین آب‌های معدنی منطقه است و می‌توانید با خیالی آسوده از آن بنوشید و لذت ببرید.

پوشش گیاهی و جانوری اطراف آبشار آب سفید

آبشار آب‌ سفید الیگودرز
آبشار آب‌ سفید الیگودرز

با سفر به منطقه‌ی قالی‌کوه و آبشار آب‌ سفید، فقط زیبایی‌های خود آبشار نیست که شگفت‌زده‌تان می‌کند؛ بلکه پوشش گیاهی این منطقه نیز خاص و سرگرم‌کننده است. بلوط ایرانی، ارس، زالزالک، انجیر وحشی، نسترن وحشی، تمشک و لاله‌های واژگون، از جمله گونه‌های گیاهی قابل توجهی است که در این منطقه یافت می‌شود. اما یکی از منحصر‌به‌فرد‌ترین گونه‌های یافت‌شده در این منطقه سرو کوهی است که داخل سنگ و صخره ریشه کرده و رشد می کند. بومیان منطقه معتقدند هنگامی که درخت پیر می‌شود، توسط صاعقه آتش گرفته و از بین می‌رود تا درخت جوانی جایگزین آن شود.

 آبشار آب‌ سفید
آبشار آب‌ سفید

جالب است بدانید که منطقه‌ی قالی‌کوه و اطراف آبشار آب‌ سفید، به لحاظ گونه‌های جانوری نیز غنی است. پلنگ، خرس قهوه ای، کفتار، گرگ، شاهین، کبوتر‌چاهی، سهره، شاه‌بوف، کبک، چکاوک، قمری و بسیاری گونه‌های دیگر در این منطقه دیده‌ شده‌اند. البته به دلیل رفت‌و‌آمد پر‌شمار گردشگران در این منطقه، این جانوران به آبشار نزدیک نمی‌شوند و جای نگرانی نیست. به دلیل این پوشش گیاهی و جانوری خاص، این منطقه به عنوان منطقه‌ی حفاظت‌شده و شکار‌ممنوع در نظر گرفته شده است.

امکانات رفاهی آبشار آبسفید الیگودرز 

 آبشار آب‌ سفید
آبشار آب‌ سفید

به دلیل بازدید و استقبال زیاد گردشگران از آبشار آب‌ سفید، امکانات رفاهی مفید و مختصری هم در منطقه فراهم شده است. از این جمله می‌توان به ۱۵۰ سکوی استراحت، نمازخانه و غرفه‌های مواد غذایی اشاره کرد. در فصل بهار، در این منطقه سیاه چادر عشایر برپاست و عشایر بختیاری در این سیاه‌چادرها، ماست و شیر و سرشیر تازه می‌فروشند. البته طبق برنامه‌ریزی‌ها قرار است در بلند‌مدت، امکانات گسترده و به‌روزی به این منطقه اضافه شود. دریاچه‌ی مصنوعی، تله کابین، پیست اسکی، سکوی ماهیگیری، باغ وحش (برای زاد و ولد حیوانات وحشی)، پیست اسب سواری و دوچرخه سواری، امکانات تیراندازی، آلاچیق، درمانگاه، پاسگاه پلیس، سوئیت های اقامتی، پارک بازی برای کودکان، رستوران سنتی و کافی شاپ از جمله امکانات در نظر گرفته شده برای آینده در این منطقه است.

 آبشار آب‌ سفید
آبشار آب‌ سفید

بهترین فصل سفر به آبشار آب سفید الیگودرز

 آبشار آب‌ سفید
آبشار آب‌ سفید

منطقه‌ی آبشار آب‌ سفید، موقعیتی کوهستانی دارد و بالطبع آب‌وهوای آن در نیمه‌ی دوم سال، سرد بوده و در نیمه‌ی اول مطبوع و خنک است. بهترین زمان برای بازدید از این منطقه فصل بهار است که هم خود آبشار پر‌آب است و هم رودخانه‌ی پایین‌دست آن. به‌علاوه، طبیعت اطراف آبشار هم در فصل بهار چیز دیگری است و زیبایی‌های فراوانی را به نمایش می‌گذارد. در تابستان هم آب‌ و‌ هوای خنک این منطقه فوق‌العاده است و گردشگران زیادی را به سوی خود جذب می‌کند.

 آبشار آب‌ سفید
آبشار آب‌ سفید

مسیر دسترسی به آبشار آب سفید الیگودرز

آبشار آب‌ سفید الیگودرز
آبشار آب‌ سفید الیگودرز

برای رسیدن به آبشار آب سفید اول باید خود را به الیگودرز برسانیم. الیگودرز با خرم‌آباد ۱۵۳ کیلومتر فاصله دارد و اصلی‌ترین راه دسترسی به الیگودرز است. آبشار آب‌ سفید در منطقه‌ی پیشکوه ذلقی در حدود ۵۰ کیلومتری شهر الیگودرز قرار دارد که دسترسی به آن از طریق جاده‌ای از شهر الیگودرز امکان ‌پذیر است. مسیر الیگودرز تا آبشار جاده‌ی آسفالته است و از روستاهای کاکلستان و قلیان می‌گذرد. فاصله‌ی آبشار تا الیگودرز بیش از ۵۰ کیلومتر است و در این فاصله، جاده کوهستانی است و حدود ۲ ساعت طول می کشد تا به نزدیکی آبشار برسید. ماشین خود را در نزدیکی آبشار پارک کنید و وارد مسیر سنگ‌فرش شوید تا بعد از حدود ۱۵ دقیقه پیاده‌روی به پای آبشار برسید. بهتر است با اتومبیل شخصی به این منطقه سفر کنید ولی ماشین‌های دربستی از الیگودرز یا مینی‌بوس‌هایی که به طرف روستاهای منطقه‌ی زوماهرو می‌روند هم شما را به مقصد می‌رسانند.

موقعیت آبشار آب سفید الگودرز روی نقشه گوگل

جاذبههای نزدیک به آبشار آب سفید الیگودرز 

آبشار چکان
آبشار چکان

شهرستان الیگودرز و مناطق اطراف آن زیبایی‌های زیادی را در خود جای داده است. سراب‌‌های غار تمندروی گردکانک، سراب های گایکان و سردره، سد خان‌آباد، قلعه سیله و آبشار چکان از دیگر زیبایی‌های منطقه هستند که می توانید از آ‌ن‌ها نیز لذت ببرید. در امتداد مسیر دسترسی به آبشار آب‌ سفید، زیارتگاه محمد بن حسن نیز قرار دارد که در بین ساکنان مناطق بختیاری‌نشین از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. در راه بازگشت از آبشار نیز می‌توانید از چشمه‌ی ماهیچال ماهی قزل آلا تهیه کنید.

سد خان آباد
سد خان آباد

اگر در روزهای پایانی فصل تابستان به به آبشار آب‌ سفید الیگودرز سفر می‌کنید، حتما لباس گرم و امکانات مناسب همراه داشته باشید.

آیا تا به حال به آبشار الیگودرز رفته‌اید؟ آب و هوا، مسیر دسترسی و دیدنی‌های اطراف این جاذبه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ برای ما از تجربیاتتون بنویسید.


برای آشنایی بیشتر با دیدنی های لرستان کلیک کنید.