7.0
امتیاز

نکات مثبت

  • این فرودگاه بسیار وسیع است.
  • امکانات این فرودگاه بسیار به روز هستند و از بهترین تکنولوژی در ساخت آن استفاده شده است.
  • وجود انواع امکانات رفاهی و خدماتی در فرودگاه
  • وجود هتل در فرودگاه
  • معماری زیبا و خیره کننده
  • امنیت بسیار بالا

نکات منفی

  • ایستگاه مترو هنوز افتتاح نشده است.
  • فرودگاه فاصله زیادی تا مرکز شهر دارد.
  • وسعت بیش از اندازه فرودگاه در بیشتر موارد باعث سردرگمی مسافران می‌شود.
  • اطلاعات فرودگاه مسلط به زبان انگلیسی نیستند.

در اکتبر سال ۲۰۱۸ و همزمان با نود و پنجمین سالگرد روز جمهوری ترکیه، فرودگاه جدید استانبول تاسیس شد. فرودگاه جدید استانبول، یک غول عظیم در صنعت حمل و نقل هوایی محسوب می‌شود و با افتتاح تمام فازهای این فرودگاه که پیش بینی شده در سال ۲۰۲۸ انجام می‌شود، فرودگاه جدید استانبول تبدیل به برترین و بزرگ‌ترین فرودگاه در تمام جهان خواهد شد. این فرودگاه در مساحتی بالغ بر ۷۶ میلیون و ۵۰۰ هزار متر مربع بنا شده و دارای ۶ باند فرود مختلف است. فرودگاه جدید استانبول، خارج از شهر قرار دارد و حدود یک سال است که تمام پرواز‌های خارجی استانبول، در این فرودگاه بر زمین می‌نشینند. با سفرزون همراه باشید تا این فرودگاه مدرن و عظیم را بهتر بشناسید.

فرودگاه جدید استانبول کجاست ؟

فرودگاه جدید در شمال غربی استانبول و خارج از بافت شهری قرار دارد. این فرودگاه در محله آرناووت کوی بوده و برای دسترسی به آن می‌توانید از جاده ملی D020 استفاده کنید.

فرودگاه جدید استانبول
فرودگاه جدید استانبول کجاست؟

اسم فرودگاه جدید استانبول چیست؟

در حال حاضر نام خاصی برای این فرودگاه در نظر گرفته نشده است و همه آن را به نام فرودگاه جدید استانبول می‌شناسند.

کد یاتا فرودگاه جدید استانبول

در حال حاضر کد یاتا فرودگاه جدید استانبول IGA است که به زودی به IST تغییر پیدا می‌کند.

فاصله فرودگاه جدید استانبول تا مناطق مهم

فاصله تا میدان تکسیم: ۳۸ کیلومتر

فاصله تا محله سلطان احمد: ۳۴ کیلومتر

فاصله تا مسجد آیا صوفیه: ۴۲ کیلومتر

فاصله تا پل گالاتا: ۴۱ کیلومتر

فاصله تا کواسیک: ۴۲ کیلومتر

فاصله تا فیندیک: ۷۳ کیلومتر

فاصله تا محله اسکودار: ۴۷ کیلومتر

آیا ایستگاه مترو در فرودگاه جدید استانبول وجود دارد؟

متاسفانه در حال حاضر هنوز ایستگاه متروی انحصاری فرودگاه جدید استانبول تاسیس نشده است. اما مسافران می‌توانند از ایستگاه Sisli-Medcidiyekoy استفاده کنند. برای انجام این کار باید از طریق اتوبوس‌های خط H-2 خودتان را به ایستگاه مترو برسانید. از آنجا با مترو تا میدان تکسیم حدود ۳۵ دقیقه راه است و با استانبول کارت هزینه‌ای معادل ۵٫۲ لیره ترکیه را در بر خواهد داشت. البته شما می‌توانید خط متروی خود را به M2 تغییر دهید تا به سلطان احمد و سپس تکسیم بروید.

فرودگاه جدید استانبول
نمایی از فرودگاه جدید استانبول

امکانات فرودگاه جدید استانبول

استانبول یک نقطه بسیار استراتژیک در تجارت بین‌المللی محسوب می‌شود. بد نیست بدانید که فاصله هوایی شانگهای چین تا استانبول ۹ ساعت است و این زمان دقیقا معادل فاصله هوایی نیویورک تا استانبول است. به همین خاطر، استانبول می‌تواند با داشتن یک فرودگاه مجهز، تبدیل به ترانزیت هوایی بسیار خوبی برای مبادلات تجاری شود. در حقیقت دلیل اصلی ساخت فرودگاه جدید استانبول نیز همین مسئله است. از این رو، در ساخت فرودگاه استانبول، از جدیدترین تکنولوژی روز دنیا استفاده شده و زیرساخت‌های آن برای بارها و بارها ارتقاء آماده هستند.

فرودگاه جدید استانبول
فرودگاه جدید استانبول

فرودگاه جدید استانبول

همچنین گفتنی است که این فرودگاه دارای جدیدترین تکنولوژی رادار زمینی و هوایی است و با وجود حدود ۹ هزار دوربین نظارتی پیشرفته و ۸ دوربین حسگر حرکتی، توانسته احتمال خطر وقوع هر نوع حادثه را به حداقل میزان خود برساند. علاوه بر این، در فرودگاه استانبول از جدیدترین تکنولوژی تشخیص چهره و پلاک خودرو برای بررسی سوابق استفاده می‌شود که در نوع خود کاملا بی‌نظیر است. تمام تلاش دولت ترکیه بر آن است که امکانات این فرودگاه را تا حدی ارتقاء دهد که برای انجام تمام پرواز‌های بین المللی، ایده‌آل باشد. علاوه بر تمام نکات ذکر شده، امکانات دیگری نیز در این فرودگاه وجود دارند که به طور خلاصه به شرح آنها می‌پردازیم:

  • امکان میزبانی از حدود ۱۵۰ میلیون مسافر در سال و امکان ارتقاء آن به ۲۰۰ میلیون نفر تا سال ۲۰۲۸
  • وجود ده‌ها فروشگاه مختلف ترک تکس فری
  • چندین و چند رستوران مختلف زنجیره‌ای و باکیفیت
  • چندین و چند کافی شاپ
  • سرویس بهداشتی
  • سیستم حمل و نقل حرفه‌ای
  • نمازخانه
  • اتاق مادران
  • باجه اطلاعات
  • باجه استانبول کارت
  • باجه ATM
  • تاکسی سرویس
  • هتل
  • سالن همایش
  • پزشک فرودگاه
  • هشت مسیر تاکسی وی
  • ۸۸ هواپیما جت پل
  • ۱۸ پارکینگ با ظرفیت ۲۵۰ هزار خودرو
  • سالن VIP
  • کنترل ترافیک هوایی
  • دو باند مستقل فرودگاه
  • مراکز کنوانسیون هتل‌ها
فرودگاه جدید استانبول
فضای داخلی فرودگاه جدید استانبول

هتل فرودگاه جدید استانبول

همانطور که انتظار می‌رود، هتلی درخور عنوان بزرگ‌ترین فرودگاه جهان نیز در دل فرودگاه جدید تعبیه شده است. این هتل که یوتل نام دارد، یکی از بزرگ‌ترین هتل‌های جهان و بزرگ‌ترین و برترین هتل تمام اروپا به شمار می‌آید. جالب است بدانید که این هتل دو ورودی مجزا، مربوط به زمان قبل و بعد از بررسی گذرنامه دارد. به همین خاطر هتل به دو بخش مختلف تقسیم شده است.

بخشی از آن تنها مخصوص مسافران خارجی است که YOTELAIR (Airside) 174 نام دارد و بخش دوم که برای استفاده عموم آزاد است و (YOTEL (Landside نام دارد. این هتل در مجموع ۴۵۱ اتاق دارد که ۱۷۴تای آن مخصوص پروازهای خارجی و ۲۷۷ اتاق نیز در دسترس عموم است. این هتل امکانات بسیار مجلل و راحتی دارد و بسیاری از مسافران، یوتل را برای اقامت خود انتخاب می‌کنند. البته اکثر مهمانان این هتل افرادی هستند که به قصد تجارت عازم استانبول شده‌اند.

YOTEL (Landside)
(YOTEL (Landside

مسیر دسترسی به فرودگاه جدید استانبول

همانطور که اشاره شد، این فرودگاه در خارج از شهر استانبول قرار دارد. به همین خاطر بسیاری از مسافرانی که دارای استقبال فرودگاهی نیستند، دچار مشکلات متعددی می‌شوند. از این رو قصد داریم تا انواع مسیر دسترسی به فرودگاه جدید استانبول و از فرودگاه جدید را نشان دهیم. در حال حاضر هنوز متروی فرودگاه تاسیس نشده و به ناچار شما باید حداقل تا رسیدن به نزدیک‌ترین ایستگاه مترو، از اتوبوس استفاده کنید.

البته به یاد داشته باشید که همیشه گزینه تاکسی در دسترس شما هست. تاکسی‌های زیادی بیرون از فرودگاه منتظر مسافر هستند و می‌توانید سریعا سوار یکی از آنها شده و به مقصد خود برسید. این گزینه با توجه به کم ارزش بودن نرخ پولی کشور ما، بسیار گران قیمت خواهد بود. اما با اتوبوس می‌توانید راحت و کم هزینه سفر کنید.

فرودگاه جدید استانبول

دسترسی با اتوبوس

در حال حاضر دو شرکت حمل و نقل Havaist و IETT مسئول جا به جایی مسافران از فرودگاه و به فرودگاه جدید استانبول هستند. البته جالب است بدانید که هر دوی این دو شرکت تحت نظر Otobus فعالیت می‌کنند. هر روز بیش از ۱۵۰ اتوبوس بین فرودگاه جدید استانبول و نقاط مختلف این شهر جا به جا می‌شوند. Havaist دارای ۲۰ خط مختلف و IETT دارای سه خط متفاوت است و هر نیم ساعت تا یک ساعت و نیم یک بار،  اتوبوس هر خط به راه می‌افتد.

برای خرید بلیت اتوبوس می‌توانید با استفاده از پله برقی یا آسانسور به طبقه ۲ـ بروید. از آنجا امکان خرید بلیت اتوبوس وجود دارد. همچنین می‌توانید از استانبول کارت استفاده کنید تا هزینه حمل و نقل شما به میزان چشم‌گیری کاهش پیدا کند. برای خرید استانبول کارت می‌توانید به باجه‌هایی که شبیه به ATM هستند و بالای آنها عبارت Istanbul Karit نوشته شده است، مراجعه نمایید.

معمولا بیشتر مسافران در انتخاب خط اتوبوس سردرگم شده و دچار مشکل می‌شوند. اما خطوط IST-5 بشیکتاش، IST-18 مجیدیه کوی و IST-19 تکسیم معروف‌ترین و پرکاربردترین خطوط اتوبوس فرودگاه جدید استانبول هستند که تقریبا هر ۱۵ دقیقه یک اتوبوس آزاد دارند. طول تمام این خطوط حدود ۹۶ کیلومتر است و باید حدود ۳۰ لیره بابت بلیت اتوبوس پرداخت کنید. همچنین لازم نیست که نگران چمدان و وسایل خود باشید، زیرا می‌توانید تمام لوازم خود را تحویل دهید تا در قسمت بار اتوبوس قرار داده شوند.

در انتخاب مسیر حتما به تابلوی LED روی اتوبوس و همچنین تابلوهای راهنمای فرودگاه دقت کنید تا دچار مشکل نشوید.

دسترسی با اتوبوس
دسترسی با اتوبوس
خرید بلیت اتوبوس
خرید بلیت اتوبوس

 

استانبول کارت
استانبول کارت

استفاده از مترو

همانطور که اشاره کردیم، متاسفانه هنوز در محدوده فرودگاه، ایستگاه مترو احداث نشده است اما بنا بر گفته مسئولین ترکیه، تا اوایل سال ۲۰۲۰ میلادی، متروی فرودگاه نیز افتتاح خواهد شد. به همین خاطر باید خود را با اتوبوس به ایستگاه‌های مختلف مترو برسانید و از آنجا سوار قطار شوید. از بین خطوط مختلف شما می‌توانید اتوبوس‌های متفاوت را برای دسترسی به ایستگاه‌های مترو انتخاب کنید. اما بهترین گزینه‌ها، یکی‌ خط IST-18 است که با ۱۶ لیره شما را به Mecidiyeköy می‌رساند و از آنجا می‌توانید با کمی پیاده‌روی به ایستگاه مترو برسید.

دومین گزینه این است که از خط H-2 استفاده کنید تا با پرداخت ۵ لیره به Şişli-Mecidiyeköy برسید. اتوبوس‌های خط IST-18 هر ۱۵ دقیقه و اتوبوس‌های خط H-2، هر ۲۰ دقیقه یک بار حرکت می‌کنند. مقصد هر دو یکسان است و شما را به ایستگاه مترو Mecidiyeköy می‌رسانند. اما فاصله ایستگاه اتوبوس خط H-2 تا ایستگاه مترو کمتر است و البته هزینه کمتری را نیز باید بابت بلیت پرداخت کنید.

بهتر است تابلوها را به خوبی دنبال کنید و ترجیحا یک استانبول کارت تهیه نمایید تا با هزینه کمتر و بدون نیاز به انتظار برای خرید بلیت، خودتان را به مرکز شهر برسانید.

استفاده از مترو
استفاده از مترو
فرودگاه جدید استانبول
فرودگاه جدید استانبول

شما برای ما بنوسید

خب سفرزونی عزیز، نظر شما در مورد فرودگاه جدید استانبول چیست؟ به نظر شما با توجه به دوری از مرکز شهر، این فرودگاه می‌تواند به جایگاهی که انتظار می‌رود، برسد؟ آیا واقعا این فرودگاه تا سال ۲۰۲۸ تبدیل به بزرگ‌ترین فرودگاه جهان می‌شود؟ شما تا به حال تجربه استفاده از این فرودگاه را داشته‌اید؟ اگر پاسخ مثبت است، به نظر شما بهترین مسیر دسترسی چیست؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید. فراموش نکنید که ما بی صبرانه منتظر دیدن نظرات شما عزیزان همراه هستیم.


برای آشنایی بیشتر با دیدنی های استانبول کلیک کنید.