ایران سرزمینی پر از نشانه‌های تمدن و شکوه تاریخی است که در گوشه‌گوشه‌ی آن ردی از خود به جا گذاشته است. ستون‌‎های ستبر و بند بند دیوارهای مستحکم قلعه های ایران ، حرفی برای گفتن دارند که بوی تاریخ و تمدن می‌دهد. اگر اهل سفر در دل تاریخ و رمز و راز مهیج آن باشید، بدون شک رفتن به دل بناهای تاریخی همچون قلعه‌ها برایتان جذاب و دوست داشتنی خواهد بود. برای ماجراجویی در قلعه های ایران همراه سفرزون شوید.

قلعه رودخان ، افسانه‌ای هزار پله در میان قلعه های ایران

نمای ۳۶۰ درجه قلعه رودخان

اگر دنبال قلعه‌ای افسانه‌ای در بین قلعه های ایران می‌گردید، باید سری به روستای رودخان در فومن گیلان بزنید. قلعه رودخان همچون قصه‌ای پر معما در پارک جنگلی رودخان، در دل ارتفاعات سبز قرار گرفته و پای گردشگران بسیاری را به سمت خود می‌کشاند. این دژ عظیم بازمانده از زمان سلجوقیان است و به قلعه حسامی هم مشهور است. این قلعه یکی از هوشمندانه‌ترین طراحی‌ها را در بین قلعه‌های ایران دارد و در طول آن چند برج نگهبانی دیده می‌شود. ویژگی بزرگ قلعه رودخان ، کیفیت و امنیت نظامی‌اش است که ذکاوت گذشتگان را به رخ می‌کشد. این بنا بزرگ‌ترین قلعه آجری ایران است و در آن ۹۳۵ پله کشف شده که به‌واسطه‌ی تعداد پله‌ها، به قلعه هزار پله هم مشهور است. برای رسیدن به قلعه رودخان باید مسیری طولانی را پله نوردی کنید و از ترکیب زیبای تاریخ و طبیعت در یک قاب لذت ببرید.

قلعه رودخان
نمایی زیبا از قلعه رودخان

آدرس قلعه رودخان روی نقشه گوگل

قلعه فلک الافلاک ، اصالت تاریخ بر فراز خرم آباد


نمای ۳۶۰درجه قلعه فلک الافلاک

در خرم آباد لرستان، به روی تپه‌ای بلند، یکی از تاریخی‌ترین قلعه های ایران قرار گرفته که یادگار دوره ساسانی است. قلعه فلک الافلاک چکیده تاریخ و فرهنگ پر نقش و نگار لرستان است و نماد شهر خرم آباد محسوب می‌شود. این قلعه بر فراز خرم آباد، در کنار رودخانه‌ای قرار گرفته و به قلعه دوازده برجی و دژ شاپورخواست هم شناخته شده است. معاری این قلعه در نوع خود شاهکاری از خلاقیت و هوش ایرانی به حساب می‌آید و از زمان ساسانیان به بعد، دچار تحولاتی شده که امضای صفویه و قاجاریه در تار و پود مشهود است. قلعه فلک الافلاک در دوره‌های تاریخی مختلف کاربردهای گوناگونی داشته و امروزه به‌عنوان موزه‌های مردم شناسی و باستان شناسی، گردشگران بسیاری به قعر خود می‌کشاند. برای دیدن قلعه باید به خیابان دوازده برجی خرم آباد بروید.

آدرس قلعه فلک الافلاک روی نقشه گوگل

قلعه الموت ، مقر حسن صباح در الموت قزوین


نمای ۳۶۰ درجه قلعه الموت

قلعه الموت قزروین یکی از جاذبه‌های گردشگری مهم این شهر است که در بین مردم محلی به «قلعه حسن» معروف شده است. این قلعه پایگاه رهبر اسماعیلی‌ها، «حسن صباح» بوده است که در روستای گازرخان الموت روی صخره‌ای بلند که ارتفاع آن از سطح دریا نزدیک دوهزار متر است قرار دارد. قلعه الموت یکی از ویژه‌ترین موقعیت‌های مکانی را در بین قلعه‌های ایران دارد؛ هر چهار سوی قلعه را پرتگاهی وحشتناک پوشانده و تنها راه نفوذ به قلعه، انتهای ضلع شمال شرقی آن است. جذابیت دیگر قلعه صخره‌های سرخ و خاکستری‌ است که اطراف این دژ را پر کرده‌اند. معماری این قلعه به دو قسمت غربی و شرقی محدود می‌شود و قسمتی که به پیلاقلا یا قلعه بزرگ مشهور است، از سالم‌ترین قسمت‌های بازمانده از این دژ است.

قلعه الموت قزوین
نمایی دور از قلعه الموت قزوین

آدرس قلعه الموت قزوین روی نقشه گوگل


در سفرزون بیشتر بخوانید: کاروانسراهای ایران ،اقامتگاه‌هایی به وسعت تاریخ


قلعه پرتغالی ها ، جادویی بازمانده در قشم


نمای ۳۶۰ درجه قلعه پرتغالی ها

در کنار آب‌های خلیج فارس، یادگاری‌های فراوانی از روزگار استعمار پرتغالی‌ها در خاک‌های جنوبی مثل قشم، چابهار، هرمز و… به جامانده و در پس دیوارهای قلعه‌‎های نظامی آن‌ها رازهای تاریخی بسیاری پنهان شده است. قلعه پرتغالی ها در قشم به فرمان یکی از دریانوردها به نام «آلفونسو آلبرکرک» بنا شده و داخل این قلعه علاوه بر انبار مهمات، آب انبار، زندان، کلیسا و سرباز خانه هم وجود داشته است. بنای این قلعه از سنگ‌های آهکی، گچی و ملات ساروج است و امروزه دچار آسیب‌های زیادی شده است. در ضلع شمالی جزیره قشم، در پناه ساحل خلیج فارس، سری به این بنای تاریخی بزنید و رازهای دوره‌های استعماری ایران را کشف کنید.

آدرس قلعه پرتغالی ها روی نقشه گوگل

قلعه بیرجند ، جذابیتی باستانی در شهر

قلعه بیرجند
قلعه بیرجند

در بین قلعه های ایران که از دوره‌ی صفویه به جامانده، قلعه بیرجند در خراسان جنوبی، نمای بی‌نظیری به چهره‌ی باستانی شهر بخشیده است. این بنا که به قلعه «ته ده» و «پایین شهر» هم معروف است، از عظیم‌ترین بناهای تاریخی شهر است و جاذبه‌ی گردشگری مهمی در خراسان محسوب می‌شود. این دژ که نزدیک سه هزار متر وسعت دارد، در طول تاریخ کاربردی نظامی داشته و مرکز نگهبانی بوده است. طراحی جالب این بنا به گونه‌ای است که از طریق راه‌‍‌های زیرزمینی به جاهای مختلفی مثل ارگ بهارستان، ارگ کلاه فرنگی و قنات قصبه ارتباط داشته است. دژ بیرجند از مصالح خشت، گل و چینه ساخته شده و شش برج باقی مانده این بنای چهار ضلعی، همچون سربازان پایداری، آن را دربرگرفته‌اند.

آدرس قلعه بیرجند روی نقشه گوگل

نارین قلعه میبد ، تاریخ مستحکم ساسانیان

نارین قلعه میبد
نارین قلعه میبد

یزد سرزمینی جادویی است که گویی زمان را در انحصار خود درآورده و به عقربه‌ها اجازه‌ی چرخش نمی‌دهد. این قسمت از ایران پر از بناهای متعلق به دوره‌های گذشته‌ی تاریخی است که به نسل امروز ارث رسیده است. میبد یزد جواهری در دل خود دارد که یکی از پرقدمت‌ترین قلعه های ایران محسوب می‌شود و بر فراز شهر جا خوش کرده است. نارین قلعه میبد یا همان نارنج قلعه بافت تاریخی به جامانده از دوره‌ی ساسانیان است و ارزش بالایی در بین میراث باستانی یزد دارد. این قلعه که در ایام دور به دژ دالان هم شناخته می‌شده، بعد از ارگ بم یکی از بزرگترین بناهای خشتی ایران به‌حساب می‌آید و جذابیت زیبایی به میبد بخشیده است.

آدرس نارین قلعه میبد روی نقشه گوگل

ارگ کریم خان ، شکوه گذر تاریخ در شهر شاعری


نمای ۳۶۰ درجه ارگ کریم خان شیراز

ارگ کریم خان زیباترین و ماناترین یادگار حکومت زندیه است که با صلابت در شیراز جا خوش کرده است. این بنای ارزشمند زیبایی تاریخ شهر شعر و ادب ایران را نشان می‌دهد و جاذبه‌ی مهم این شهر محسوب می‌شود. این بنا در شمال شرقی میدان شهدا قد برفراشته و با دیوارهای ضخیم و بلند و برج‌های عظیم خود، عظمتی زیبا به شهر بخشیده است. در معماری بنا دو سبک نظامی و مسکونی مشهود است و زیبایی و در عین حال امینت بالایی که در طراحی این بنای ۴۰۰۰ متری به کار رفته، هوش معماران ایرانی را نمایش می‌دهد. داخل ارگ کریم خان قسمت‌های مختلفی همچون، شاه نشین، ایوان، آب‌نما، باغچه، حمام و اتاق‌هایی که به نقاشی‌های زیبایی مزین شده‌اند، وجود دارد. تمامی این ویژگی‌های جذاب و دلفریب در داخل ارگ، کاربرد مسکونی آن را در کنار نظامی بودنش تایید می‌کند.

آدرس ارگ کریم خان شیراز روی نقشه گوگل

قلعه بابک ، بازمانده‌ای از مبارزات شجاع‌مرد ایرانی


نمای ۳۶۰ درجه قلعه بابک

جنگل‌های ارسباران کلیبر، بازمانده‌های یکی از نامدارترین قلعه‌های ایران را در خود جا داده‌اند. این بنا به قلعه بابک مشهور است و نامش یادگاری از مبارز پرآوازه، بابک خرمدین است. در بند بند این قلعه رازهایی افسانه‌‎ای از مبارزات بابک در مقابل خلفای عباسی نهفته است که موقعیت جوی و آب‌وهوایی ارسباران، به حس رازآلودی و معماگونه‌ی این دژ افزوده است. این بنا یکی از جاذبه‌های گردشگری و تاریخی آذربایجان محسوب می‌شود که کوه‌نوردها شیفته‌ی آن هستند. دژ جمهور و قلعه بذ نام‌های دیگر این دژ افسانه‌ای است. این قلعه بر بلندای قله قرار گرفته و به همین دلیل ویژگی خوبی برای حفاظت و غلبه بر دشمن داشته است. نوع معماری و طراحی این قلعه نشان می‌دهد که میراثی از دوره‌ی اشکانی و ساسانی است.

قلعه بابک
قلعه بابک

آدرس قلعه بابک روی نقشه گوگل

بناهای تاریخی و دژهای رازآلود ایران تمامی ندارد و از هر دوره‌ی تاریخی می‌شود بنایی با اصالت در این سرزمین پیدا کرد. باید سراغ این بناها رفت و در کنار لذت از زیبایی تاریخی آن‌ها، رازهای سر به مهره‌اش را کشف کرد و از میراث تمدن ایرانی سر ذوق آمد. اگر سری به این دژهای همیشه استوار زدید، برای ما از دیده‌ها و شنیده‌های جذاب‌تان بگویید.