وان ترکیه شهری در شرق این کشور و پر از شگفتی‌های منحصر‌به‌فرد است. یکی از آن‌ها نژادی خاص از گربه است که در اطراف دریاچه زندگی می‌کنند. این گربه‌ها چشم‌هایی با رنگ‌های متفاوت آبی و کهربایی دارند و شنا در دریاچه وان یکی از تفریحات آن‌هاست. علاوه‌بر این گربه‌های عجیب و غریب، جاهای دیدنی وان ترکیه شگفت انگیز و بسیار زیبا است. دریاچه وان دارای تاریخی غنی است که به ۵۰۰۰ سال پیش از میلاد باز می‌گردد.

saadatrent

در طول تاریخ تمدن‌ها و پادشاهی‌های مختلفی مانند اورارتینی‌ها، ارمنی‌ها، رومی‌ها، سلجوقیان و عثمانی‌ها در این سرزمین زیسته‌اند. هرکدام از این حکومت‌ها بقایای شکوهمندی از خود به یادگار گذاشته‌اند که امروزه گردشگران را شیفته خود می‌کنند. طبیعت این منطقه نیز به‌خاطر وجود بزرگ‌ترین دریاچه ترکیه بسیار زیبا و چشم‌نواز است. در ادامه سفرزون ده تا از زیباترین جاهای دیدنی وان ترکیه را معرفی می‌کند.

دژ وان ، بزرگ‌ترین قلعه سنگی منطقه

دژ-وان از دیدنی‌های وان
دژ وان | یکی از دیدنی‌های وان

بر روی تپه‌ی مشرف به خرابه‌های شهر سه هزار ساله اورارتو، قلعه‌ای بسیار بزرگ و سنگی به نام دژ وان وجود دارد. این دژ بین قرون ۹ تا ۷ پیش از میلاد و با استفاده از سنگ بازالت برای فنداسیون و آجرهای گلی برای بنای اصلی ساخته شده، و بزرگ‌ترین قلعه سنگی منطقه است. در اطراف این دژ، برج ساردور وجود دارد که کتیبه‌های مربوط به دوره‌های آغازین پادشاهی باستانی اورارتو در آن وجود دارد. این کتیبه‌ها به سه زبان پارسی کهن، بابلی و ایلامی توسط خشایارشاه کبیر در قرن پنجم پیش از میلاد نوشته شده‌اند. در طول این چند هزار سال این کتیبه‌ها از نابودی در امان مانده‌اند و تمام حروف و اجزایشان کاملا سالم است، که همین موضوع آن را به یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی وان ترکیه تبدیل کرده است.

جزیره آختامار ، جزیره عشق

جزیره-آختامار
جزیره آختامار

افسانه‌ها می‌گویند نام این جزیره از عشق متولد شده است. طبق همین افسانه‌ها مردی وجود داشته که عاشق دختری از این جزیره می‌شود. او هر شب از دریاچه وان عبور می‌کرده تا با دختر ملاقات کند، اما یکی از این شب‌ها هوا طوفانی می‌شود و پیش از غرق شدن نام دختر یعنی تامار را فریاد می‌زند که اسم جزیره از آن گرفته می‌شود. جاذبه اصلی این جزیره کلیسای ارمنی صلیب مقدس است که قدمتش به سال ۹۱۵ باز می‌گردد. معماری این کلیسا واقعا منحصربه‌فرد است اما زیبایی اصلی این بنا به‌خاطر آثار هنری روی دیوارهای خارجی‌اش است که صحنه‌هایی از کتاب مقدس را به تصویر کشیده است. منظره‌ای که از این جزیره می‌توان دید آن را به یکی از زیباترین جاهای دیدنی وان ترکیه تبدیل کرده است.

کلیسای صلیب مقدس ، شکوه آختامار

کلیسای-صلیب-مقدس
کلیسایی باشکوه و زیبا در جزیره آختامار وان ترکیه

این کلیسای زیبا به شکلی شکوهمند بر بالای کوهی در جزیره آختامار در دریاچه وان قرار دارد. زمان ساخت کلیسا بین سال‌های ۹۱۵ تا ۹۲۱ تخمین می‌زنند و کلیسای صلیب مقدس مهم‌ترین جاذبه دیدنی این جزیره است. این کلیسا نه‌تنها اهمیت دین برای جزیره را نشان می‌دهد بلکه بیانگر هنر و فرهنگ عمیق آن نیز هست. این کلیسا در سال ۲۰۰۵ مورد بازسازی قرار گرفته است. هنوز پس از گذشت این سال‌ها زیبایی سنگ‌های توفای سرخ که از معادن جزایر همسایه با قایق آورده شده‌اند و در ساخت کلیسا به‌کار رفته‌اند، چشم‌ها را خیره می‌کند. نقاشی‌های کلیسا نیز تا حد زیادی سالم مانده‌اند. نمای خارجی کلیسا با حکاکی‌ صحنه‌هایی از کتاب مقدس پوشیده شده است.

قلعه هوساپ ، یادگاری قرون وسطی

قلعه-هوساپ
قلعه هوساپ

قلعه هوساپ زیبا به قرون وسطی تعلق دارد و بر روی برجستگی سنگی و در ساحل رودخانه هوساپ ساخته شده است. افسانه‌های محلی می‌گویند که معمار قلعه مردی کرد بنام محمودی سلیمان بوده، که پس از احداث این دژ دستانش را قطع کرده‌اند تا دیگر نتواند قلعه‌ای بسازد که هوساپ قادر به تسخیرش نباشد. قلعه هوساپ در سال ۱۶۴۳ ساخته شده و به  قلعه‌های خارجی و داخلی تقسیم می‌شود. ۴۰ برج از قلعه خارجی محافظت می‌کند که مسجد و چندین اقامتگاه دارد. قلعه داخلی به‌دلایل استراتژیکی بر روی نوک بلندی سنگی ساخته شده و سه حیاط دیوار کشی شده دارد که هرکدام به دو بخش تقسیم می‌شوند. بخش پایینی جاییست که نگهبانان، دروازه‌ها و استحکامات قرار دارند، بخش بالایی محل اتاق نگهبانی است. دیوارهای طولانی و برج‌های زیبای قلعه آن را به یکی از جذاب‌ترین دیدنی های وان ترکیه تبدیل کرده‌اند.

موزه وان ، از جاهای دیدنی وان ترکیه

این موزه در شهر وان قرار دارد و آثار به‌جای مانده از دوره‌های تاریخی پیش از میلاد مسیح، اورارتیان و عثمانی‌ها که در این ناحیه از ترکیه کشف شده‌اند را نگهداری می‌کند. یکی از قسمت‌های جذاب موزه بخش نسل‌کشی است که درباره‌ی قتل‌عام‌ خونین رخ داده در منطقه وان اطلاعاتی در اختیارتان قرار می‌دهد. در حیاط داخلی موزه، کتیبه‌ها و حکاکی‌های سنگی شهر حکاری قرار دارند. در حیاط مجموعه سنگ قبرهای اورارتیانی با کتیبه‌هایشان به نمایش در آمده است. در قسمت پایینی موزه گلدان‌های سرخ، طلا و جواهرات اورارتیانی و آثار برنزی نگهداری می‌شوند و قسمت بالایی موزه هم به ظروف سفالی، سکه‌های تاریخی و نسخه‌های خطی اختصاص یافته است.

کاووس تپه ، تسخیرناپذیر و زیبا

کاووس-تپه
کاووس تپه | قلعه‌ای باستانی

امپراتوری باستانی اورارتو بخاطر داشتن قلعه‌های تسخیر‌ناپذیرش شهرت داشته است که یکی از آن‌ها کاووس تپه است. این قلعه محل حکومت سردوری دوم بوده است. کاووس تپه مانند سایر درژهای اوراتوری با سنگ برش داده شده، ساخته شده است. مجموعه قلعه با ساختمان‌های متعدد به دژ بالایی و دژ پایینی تقسیم شده است. دژ بالایی دارای معبدی است که برای خدای هالدی بنا شده است. از سوی دیگر دژ پایینی محل کارگاه‌ها و انبارهای گندم و شراب قلعه در دوران باستان بوده است. معبدی دیگر هم در کاووس تپه وجود دارد که برای خدای ایرموشینی بنا گردیده است.

آبشار مرادیه ، یکی از دیدنی‌های وان

مرادیه | یک آبشار زیبا در وان ترکیه
مرادیه | یک آبشار زیبا در وان ترکیه

این آبشار فوق‌العاده زیبا در فاصله حدود ۸۰ کیلومتری از مرکز شهر وان و درست در نزدیکی جاده قرار دارد. در مقابل آبشار پلی معلق برای گردشگران احداث شده تا بتوانند بهتر آن را مشاهده کنند. نام این آبشار از اسم پادشاه عثمانی سلطان مراد ششم گرفته شده که در زمان لشکرکشی به بغداد در کنارش چادر زده بوده است. در کنار آبشار یک چایخانه و محل فروش سوغاتی نیز قرار دارد. محیط آبشار برای پیکنیک و خوردن فنجانی چای عالی است. آبشار مرادیه یکی از جاهای دیدنی وان ترکیه است که نباید بازدید از آن را هرگز از دست داد.

مسجد بزرگ وان ، یادگاری دوران سلجوقی

قدمت بقایای مسجد وان که شامل مناره و دیوار‌های اصلی آن می‌شود به دوره سلجوقی می‌رسند. در سمت غربی مسجد می‌توان بخشی از یک دیوار مربوط به دوره عثمانی را نیز مشاهده کرد که در مجاورت مسجد سالم باقی مانده است. مسجد بزرگ وان پس از زلزله سال ۱۸۴۴ و فروریختن سقفش متروک شد، و در جریان جنگ جهانی اول نیز منهدم و آتش گرفت تا سرانجام به وضع امروزی در آمد. فونداسیون این مسجد سنگی و بنای آن آجری است. دسترسی به این بنای تاریخی در شهر ساده است و بازدید از آن شما را با تاریخ و فرهنگ این ناحیه بیشتر آشنا می‌کند.

توشپا ، یک شهر تاریخی

قلعه-توشپا
توشپا | شهری به قدمت تاریخ

شهر تاریخی توشپا درست در کنار قلعه وان قرار دارد. توشپا در قرن نهم پیش از میلاد پایتخت اورارتو بوده است. شهر باستانی توشپا در حقیقت شهر قدیمی وان بوده که بقایایش در غرب شهر وان و شرق دریاچه قرار دارد. بقایای بدست آمده در این ناحیه باستانی نشان می‌دهند که قدمت سکونت انسان در منطقه وان به پنج هزار سال پیش از میلاد باز می‌گردد. شما می‌توانید در سفری یک روزه قلعه وان و توشپا را با هم بازدید کنید.

اسکله وان ، جایی برای قدم زدن

اسکله وان جایی زیبا برای قدم زدن است که فضایی آرام دارد و نسیمی خنک در آن می‌وزد. در اطراف اسکله یک شهربازی، تعدادی رستوران و اغذیه فروشی خیابانی هم وجود دارد. این اسکله یکی از جاهای دیدنی وان ترکیه است که می‌توانید مناظر حیرت انگیزی از دریاچه وان را از آن مشاهده کنید.

پارک آبی وان ، از تفریحات این شهر

10 تا از بهترین جاهای دیدنی وان ترکیه
پارک آبی ، جایی برای تفریح با کودکان در وان

پارک آبی از جاهای دیدنی شهر وان و تفریحات آن است که به‌ویژه اگر با فرزندان‌تان سفر می‌کنید، حتما سر به آن بزنید و بگذارید آب و آفتاب کمی به ذهن‌تان آرامش ببخشند.

خانه گربه های وان

همان طور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم، وان را به نژاد گربه‌های خاص و منحصر‌به‌فرد می‌شناسند. این گربه‌ها ظاهری بسیار زیبا دارند و البته که مردم نیز به آن‌ها اهمیت می‌دهند. جالب است بدانید آتاتورک، رهبر آزادی‌خواه مردم ترکیه در سخنرانی خود به این اشاره کرده بود که اگر پس از مرگ روحش بخواهد دوباره به زمین باز گردد، در قالب یک گربه ظاهر خواهد شد. پس به همین خاطر مردم ترکیه ارزش بسیاری برای گربه‌ها قائل هستند. در این شهر گونه‌های بسیار خاصی از این حیوانات باهوش، پشمالو و بامزه زندگی می‌کنند. گونه‌هایی که حتماً می‌خواهید آن‌ها را در آغوش بگیرید و نوازش کنید.

با وجود آنکه همینطور با قدم‌زدن در کوچه و پس‌کوچه‌های وان نیز می‌توانید چندین و چند گربه مختلف را مشاهده کنید؛ اما در خانه گربه های وان ، انواع گونه‌های خاص و کمیاب گربه‌های ترکیه کنار هم جمع شده‌اند. هر کدام از چشم برخی از آن‌ها یک رنگ دارد، برخی دیگر بسیار پشمالو هستند و برخی دیگر دارای چشمانی کهربایی هستند. در بین انواع و اقسام گربه‌هایی که در این خانه به چشم می‌خورند، یک جفت خاصیت بسیار منحصر‌به‌فردی دارد. گربه‌ها به‌صورت غریزی از آب بیزار هستند؛ اما یک جفت گربه این خانه، عاشق شنا هستند. مردم محلی اعتقاد دارند که این گربه‌ها همان جفت گربه‌ای هستند که در کشتی نوع حضور داشتند!

آدرس: Yuzuncu YIl Universitesi | Van Kedisi Arastirma Merkezi Zeve Kampusu, Van, Turkey

مسجد کایا چلبی

مسجد کایا چلبی یکی دیگر از جاهای دیدنی وان محسوب می‌شود. قدمت این مسجد به سال ۱۶۶۰ میلادی باز می‌گردد. بر اساس اسناد تاریخی، فردی با نام کایا چلبی، این مسجد را با هزینه شخصی خود بنا کرده است. این مسجد ۵۰۰ ساله، دارای پلان مستطیلی است. در گوشه شمال‌غربی مسجد، یک مناره به چشم می‌خورد. روی درب ورودی می‌تواند طرح‌هایی از طبیعت و اشکال هندسی را مشاهده کرد. محراب مسجد نیز تزئینات هندسی و گل‌وبوته‌های مختلف دارد. این مسجد از نظر تاریخی، یکی از مهم‌ترین مساجد وان به حساب می‌آید.

همچنین باید بدانید که مسجد کایا در بین مردم محلی نیز ارزش بسیاری دارد و به آن اهمیت خاصی می‌دهند. این مسجد ظاهری بسیار ساده و بدون آلایش دارد و خوشبختانه ظاهر آن بسیار سالم باقی مانده است. رو سقف مسجد ۶ گنبد به چشم می‌خورد. یک گنبد بزرگ و گنبد اصلی به حساب می‌آید. ۵ گنبد دیگر نیز به‌صورت قرینه بالای ایوان اصلی مسجد و جلوی گنبد بزرگتر قرار دارند. این مسجد از جنس سنگ ساخته شده است و ظاهری سرخ و زیبا دارد. بازدید از این مسجد را حتماً باید در لیست برنامه‌های سفرتان به وان قرار دهید.

آدرس: İskele Mahallesi, 65040 Van Merkez/Van, Turkey

صومعه واراگاوانک

صومعه واراگاوانک یا همان یدی کلیسه، در فهرست مهم‌ترین جاهای دیدنی وان قرار دارد. این صومعه در دامنه کوه ارک و فاصله ۹ کیلومتری جنوب‌شرق وان قرار دارد. قدمت این صومعه به قرن ۱۱ میلادی باز می‌گردد. این یعنی یدی کلیسه، حدود هزار سال قدمت دارد. با وجود این قدمت تاریخی، یدی کلیسه ظاهری سالم دارد و از گزند زوال تاریخ به‌خوبی گریخته است. بر اساس اسناد تاریخی، صومعه واراگاوانک به دست پادشاه واسپوراکان در وحوطه‌ای ساخته شده است که به مکانی مذهبی تعلق داشته. از این صومعه در طول تاریخ به‌عنوان یکی از بزرگترین صومعه‌های دوره صفاریان یاد می‌کنند.

متأسفانه در طول نسل‌کشی ارامنه به دست عثمانییان، به این کلیسا حمله کردند. طی این حمله، بخش‌های بسیاری از این صومعه ویران شد و خون بسیاری از مسیحیان را به زمین ریختند. با توجه به قدمت تاریخی فراوان و همچنین وقایع تاریخی مختلفی که در این منطقه رخ داده است، بازدید از این صومعه برای گردشگران می‌تواند بسیار جذاب و هیجان‌انگیز باشد. همچنین توجه داشته باشید برای بازدید از این صومعه، باید خودتان را به دشت‌های سرسبز وان برسانید. پس می‌توانید یک تیر و دو نشان بزنید و هم‌زمان از تماشای مناظر طبیعی وان نیز لذت ببرید.

آدرس: Yukari Bakracli Village | Van Merkez, Van, Turkey

قلعه چاووش‌ تپه

قلعه چاووش تپه یا همان ساردورینیلی، یکی از قدیمی‌ترین جاهای دیدنی وان محسوب می‌شود. این قلعه تاریخی در ۲۵کیلومتری شهر وان قرار دارد. قدمت این قلعه به قرن هشتم پیش از میلاد مسیح باز می‌گردد. یعنی این قلعه حدود ۳هزار سال قدمت دارد. پس می‌توان به‌صورت سرانگشتی تخمین زد که قدمت تمدن در این منطقه، حتی حدود ۵۰۰سال بیش از دوره هخامنشیان است. این قلعه تاریخی به دست پادشاهان محلی اوراتیان، روی یک تپه مرتفع ساخته شده است. این تپه بر دشت گورپینار تسلط داشت.

به همین خاطر ساکنان این منطقه می‌توانستند تمام حرکات دشمانان را زیر نظر داشته باشند. از‌این‌رو بسیاری از کارشناسان بر این باور هستند که تا مدت‌ها این قلعه را دشمنان فتح نکردند؛ اما درباره سرنوشت قلعه چاووش تپه اطلاعاتی در دست نیست. بسیاری از باستان‌شناسان بر این باور هستند که این قلعه بین سال‌های ۷۶۴ تا ۷۳۵ پیش از میلاد مسیح ساخته شده است. البته به یاد داشته باشید که بقایایی چندانی از این قلعه تاریخی باقی نمانده است. در حقیقت این قلعه خودش را تسلیم مادر طبیعت کرده و بخش‌های بسیاری از آن به‌خاطر فرسایش از بین رفته است.

آدرس: ۲۵ kms from Van on the Hakkari road, Van, Turkey

 

شما درباره‌ی شهر وان و زیبایی‌های آن چه فکر می‌کنید؟ آیا در سفر به وان به شما خوش گذشته است؟ برای ما از نظراتتان بنویسید.


برای آشنایی بیشتر با دیدنی های ترکیه کلیک کنید.


 

بگرد، بخند، زندگی کن
تور های سفرزون تور های سفرزون
تور های سفرزون تور های سفرزون