در تمامی کلان‌شهرهای دنیا مکان‌هایی وجود دارد برای گردهمایی قشر‌های خاصی از مردم؛ حال این مکان می‌تواند میدان یا چهارراهی مهم باشد یا پارکی نقلی در مرکز شهر. تهران هم به سیاق دیگر شهرهای بزرگ پر است از پاتوق‌های جذاب و جورواجور. در تقاطع دو خیابان مهم و پرازدحام پایتخت، یعنی انقلاب و ولیعصر،‌ پارکی بی‌آلایش و بی‌ادعا در گوشه‌ای آرام گرفته است. پارک دانشجو تهران است، اما فقط میزبان دانشجویان نیست! پارکی که بیش از نیم قرن است که پناه شهروندان تهرانی از همه طبقات اجتماعی و  تمام گروه‌های سنی است. در این مطلب از سفرزون شما را بیشتر با این پارک جذاب و پر‌ماجرا آشنا می‌کنیم.

saadatrent

پارک دانشجو تهران ، که در گذشته به آن بوستان پهلوی گفته می‌شد یکی از پارک‌های قدیمی شهر تهران است که برای اهالی این شهر پر از خاطره و نوستالژی است. این پارک در سمت جنوب‌شرقی چهارره ولیعصر و در همسایگی مجموعه تئاتر شهر قرار گرفته است. پارک از شمال به خیابان انقلاب، از غرب به خیابان ولیعصر و از شرق به خیابان رازی محدود است. هرکسی از آن حوالی گذر کند و خسته راه و شلوغی باشد، می‌تواند در سایه و خنکای این پارک نفسی تازه کرده و کمی ریلکس کند.

معرفی پارک دانشجو تهران

تئاتر شهر
تئاتر شهر

پارک دانشجو در زمینی به مساحت ۳۲۰۰ مترمربع و در سال ۱۳۴۶ افتتاح شد. پارک در گذشته‌های خیلی دور یکی از زمین های مخروبه تهران و محل زندگی زاغه نشینان بود اما امروزه به واسطه قرارگیری ساختمان تئاتر شهر در کنارش وجهه‌ای فرهنگی پیدا کرده و میزبان علاقه‌مندان است. پارک دانشجو دارای امکاناتی مانند کتابخانه دانشجو، زمین بازی کودکان، نمازخانه، سرویس بهداشتی و بوفه است. درختان نارون، اقاقیا، چنار، بلوط، کاج، زیتون و مروارید درختی از گیاهان موجود در بوستان دانشجو است که با طراحی منظم کاشته شده‌اند.

ساختمان تئاتر شهر

تئاتر شهر
تئاتر شهر

ساختمان دایره ای شکل تئاتر شهر که بزرگ‌ترین و مدرن‌ترین مجموعه نمایش تهران است در ضلع غربی پارک دانشجو قرار دارد. ساختمانی که ۳۰ سال پیش با عنوان کافه شهرداری یکی از تفرجگاه های تهران برای گذراندن اوقات فراغت مردم بود و در بهمن ماه ۵۱ کاربری کنونی خود را پیدا کرد. این مجموعه دارای چندین سالن و تالار با ظرفیت‌های متفاوت است و در اغلب روزها پذیرای علاقمندان به تئاتر و هنرهای نمایشی است. کتابخانه تخصصی و مرکز اسناد هنرهای نمایشی نیز در سال ۱۳۶۶ در محل سالن شماره ۳ تئاتر شهر تشکیل و آغاز به کار کرد و تنها کتابخانه و مرکز اسناد هنرهای نمایشی کشور است.

حضور دوستداران هنر و روشنفکران در پارک دانشجو تهران

بوستان دانشجو
بوستان دانشجو

از فضای ‌باز پارک دانشجو برای اجراهای خیابانی تئاتر و موسیقی، اجراهای عروسکی و حتی اجرای تعزیه هم استفاده می‌شود. مردم و هنردوستان زیادی از این اجراها استقبال می‌کنند. به طور کلی پارک دانشجو به دلیل وجود مجموعه تئاتر شهر و همچنین مجاورت با تالار وحدت در خیابان استاد شهریار و پژوهشکده فرهنگ و هنر در خیابان انقلاب اسلامی، یکی از پاتوق‌های اهالی هنر بوده و هست. نزدیکی به دانشگاه تهران و خیابان انقلاب هم باعث می‌شود که جوانان، دانشجویان و روشنفکران زیادی در آن گرد هم آیند.

آبنماهای پارک دانشجو تهران

آب نماهای پارک دانشجو
آب نماهای پارک دانشجو

یکی از مکان‌هایی که تعداد زیادی از مردم و به ویژه سالمندان در آن دیده می‌شوند، اطراف آب‌نماهای زیبای پارک دانشجو است. یک آبنمای دایره‌ای در غرب پارک و در مجاورت سالن تئاتر شهر به مساحت ۷۰ متر مربع موجود است. حوض کاملاً همگون با ساختمان تئاتر شهر ساخته شده و در آن فواره‌ای آب را به حرکت در می‌اورد. همچنین ۲ آبنمای مستطیل شکل همراه با فواره‌ها وتعدادی مجسمه کودک در حال بازی در وسط آبنما در بخش مرکزی پارک وجود دارد. جوی‌هایی نیز در راستای محور‌های اصلی و فرعی وجود دارند. یک آبنما به شکل پلکانی نیز در بخش جنوب شرقی تئاتر شهر است که در کنار ان مجسمه‌ای از پرویز تناولی قرار گرفته است.

آب نماها و جوی‌های جاری در پارک حس خنکی را در گرمای تابستان به همراه دارد و نیمکت‌هایی که در کنار این آبراه‌ها تعبیه شده شما را به نشستن فرا می‌خواند.

زمین بازی کودکان

زمین بازی کودکان
زمین بازی کودکان

درجنوب شرقی پارک زمینی به مساحت ۴۵۰ متر مربع مخصوص بازی کودکان طراحی شده است  که دارای وسایل بازی معمولی است. کف زمین بازی با کفپوش مخصوص پوشیده شده  و دور تا دور زمین با لبه بالا آمده باغچه‌ها محصور شده و مکانی را برای نشستن والدین فراهم آورده است. در اینجا یک وسیله بازی برقی به شکل قو نیز به چشم می خورد که ظاهراً مدتهاست استفاده نمی شود.

پارک دانشجو تهران ؛ پر از خوردنیهای خوشمزه

پارک دانشجو تهران
پارک دانشجو تهران

بوستان دانشجو از آن مکان‌هایی است که همیشه می‌توانید غذاهای سنتی و آش‌های خوشمزه را در آن پیدا کنید. حتی نیازی به حمل فلاسک چای با خودتان ندارید! چای فروشان سیار با چای های خوشرنگ‌ از شما پذیرایی خواهند کرد. شب‌ها بساط کباب هم به راه است و بوی دود و اسفند فضا را پر می‌کند. کلاً پارک دانشجو مکانی راحت و خودمانی برای استراحت، گپ زدن با دوستان و رفع خستگی است. تازه با مراجعه به مدیریت پارک می‌توانید برای افراد کم توان و سالمندان ویلچر هم دریافت کنید.

چه طور به پارک دانشجو برویم؟

پارک دانشجو تهران
پارک دانشجو تهران

دسترسی به پارک دانشجو بسیار آسان است و عملاً از هرکس در تهران بپرسید، راهی به پارک دانشجو می‌شناسد. برای رفتن به این پارک کافی است از طریق خطوط ۳ یا ۴ مترو مترو خود را به ایستگاه تئاتر شهر برسانید و در قسمت زیرگذر از خروجی ۱ بالا بیایید؛ پارک درست در مقابل شما خواهد بود. همچنین می‌توانید از اتوبوس‌های تندروی تهرانپارس‌ ـ‌ آزادی، تجریش‌ ـ‌ راه‌آهن استفاده کنید و درست سرِ چهارراه ولیعصر پیاده شوید. خطوط تاکسی از خیابان انقلاب و ولیعصر نیز به سمت چهارراه ولیعصر وجود دارند که می‌توانید سوار یکی از آن‌ها شوید و خود را به این بوستان برسانید.

آدرس پارک دانشجو روی نقشه گوگل

در گذر از خیابان‌های پرازدحام پایتخت، اندکی در این فضای سبز جذاب و خاطره‌انگیز بنشینید و با دوستان و همراهانتان گپ بزنید.


برای آشنایی بیشتر با دیدنی های تهران کلیک کنید.