شهر کرمان از جمله شهرهای دیدنی ایران است که با وجود داشتن دیدنی‌های فرهنگی، تاریخی و طبیعی تا حد زیادی ناشناخته مانده است. شهر کرمان در چند دهه اخیر مورد توجه گردشگران قرار گرفته و در نیمه‌ی دوم سال که هوا خنک‌تر و برای سفر به این شهر مناسب‌تر است، عده‌ی زیادی برای سفر به کرمان برنامه‌ریزی می‌کنند. در این مطلب قصد داریم جاهای دیدنی کرمان را به شما معرفی کنیم. هر چند این شهر چنان دست پری از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی دارد که در یک مطلب کوتاه نمی‌توان همه‌ی آنها را آن‌طور که شایسته است، معرفی کرد. برای آشنایی با شهر کرمان و دیدنی‌هایش با سفرزون همراه شوید.

saadatrent

سرفصل های مقاله

جاهای دیدنی‌ کرمان ، شهری غنی از تاریخ و طبیعت

بعد از تقسیم خراسان بزرگ به سه استان، لقب پهناورترین استان کشور به کرمان تعلق پیدا کرد. استان کرمان در جنوب شرقی ایران و در میان پنج استان سیستان و بلوچستان، هرمزگان، فارس، یزد و خراسان جنوبی قرار دارد. کرمان با داشتن بیش از ۷۰۰۰ جاذبه‌ی تاریخی جزو پنج شهر تاریخی ایران است. در ادامه از جاذبه‌های کم‌نظیر این استان، به تفکیک جاذبه‌های تاریخی و طبیعی، خواهیم گفت.

جاذبه‌های تاریخی کرمان

حتی اگر به کرمان سفر نکرده باشید هم نام دیدنی‌های تاریخی مشهور این شهر و در صدر همه ارگ برایتان آشنا است. گردشگران داخلی و خارجی زیادی برای دیدن ارگ بم، باغ شازده ماهان، ارگ راین، باغ فتح آباد، موزه‌ی هنرهای معاصر صنعتی، کتابخانه‌ی ملی کرمان، گنبد جبلیه، حمام وکیل و مجموعه گنجعلی‌خان که از مشهورترین جاهای دیدنی کرمان هستند، به این شهر سفر می‌کنند.

۱. میدان گنجعلی خان

که در بخش قدیمی شهر کرمان واقع شده، مجموعه‌ای است شامل بازار سنتی، حمام، ضرابخانه، آب انبار، مدرسه و سرا. بازار که از میدان ارگ شروع می‌شود و تا خیابان میرزا رضای کرمانی  ادامه دارد، مانند تمام بازارهای سنتی ایران معماری جذابی دارد و قدم زدن در آن و سرکشیدن به گوشه و کنارهایش از جمله لذت‌های سفر به کرمان است.

یکی از جذاب‌ترین بخش‌های بازار کرمان بازار مسگرها در چارسوی دوازدهم بازار است. در این بخش از بازار می‌توانید از کارگاه‌های تولید ظروف مسی هم دیدن کنید. حمام مجموعه گنجعلی خان به موزه مردم شناسی و ضرابخانه به موزه سکه تبدیل شده‌اند.

۲. حمام وکیل

که امروز به چایخانه‌ی سنتی تبدیل شده است، بنایی بسیار زیبا و باشکوه متاثر از معماری قاجاری-زندی است و در سال ۱۲۸۰ شمسی ساخته شده. در چایخانه و گرمخانه خوردنی‌ها و نوشیدنی‌های سنتی و محلی کرمانی به گردشگران ارائه می‌شود.

۳. گنبد جبلیه

واقع در شرق کرمان، بنایی متعلق به دوره ساسانیان و تنها ساختمان سنگی موجود در کرمان است. موزه سنگ کرمان داخل مجموعه جبلیه قرار دارد.

گنبد جبلیه | از جاهای دیدنی کرمان
گنبد جبلیه | از جاهای دیدنی کرمان

آدرس گنبد جبلیه روی نقشه گوگل

۴. ارگ بم

ارگ بم دژی عظیم است و ارگ بخشی از آن است، در زلزله‌ی سال ۱۳۸۲ تا حد زیادی تخریب شد اما خوشبختانه روند مرمت آن با موفقیت در حال انجام است. این اثر شگفت انگیز تاریخی در شهر بم قرار دارد.

ارگ بم | از جاهای دیدنی کرمان
ارگ بم | از جاهای دیدنی کرمان

۵. باغ شاهزاده ماهان

باغ شاهزاده ماهان از مشهورترین نمونه‌های باغ ایرانی است که در فهرست آثار جهانی یونسکو هم ثبت شده است. این باغ که در سی کیلومتری شهر کرمان قرار دارد، در دوره‌ی قاجار ساخته شده و براساس الگوی باغ فتح‌آباد ساخته شده است.

باغ فتح آباد در روستای اختیارآباد در فاصله ۲۵ کیلومتری شهر کرمان قرار دارد و به یاد فضل‌علی‌خان بیگلربیگی یکی از حاکمان کرمان ساخته شده است. قناتی که از میان عبور می‌کند و برج و باروی آن جاذبه و زیبایی خاصی به این باغ بخشیده است.

 

۶. موزه هنرهای معاصر کرمان

اگر به هنر مدرن علاقه دارید برایتان جالب خواهد بود که بدانید موزه‌ای در شهر کرمان وجود دارد که مجموعه‌ای ارزشمند از آثار مدرن هنرمندان ایرانی و خارجی در آن نگهداری می‌شود. بخش مهمی از موزه هنرهای معاصر صنعتی کرمان به آثار نقاشی آبرنگ و پرتره‌‌ی علی‌اکبر صنعتی اختصاص دارد و آثاری از آگوست رودن، بلاکادر و کاندینسکی هم در این موزه نگهداری می‌شوند.

 

۷. یخدان مویدی

یکی دیگر از جاهای دیدنی کرمان یخدان مؤیدی است. یخدان مویدی از جنس خشت و گل است و در دوره‌ی صفویه ساخته شده. کاربرد یخدان در روزگار گذشته ذخیره‌ی آب در زمستان برای استفاده در تابستان بوده است. امروز بنای یخدان مویدی به مرکز فرهنگی و کتابخانه کودکان تبدیل شده است. کتابخانه‌ی کرمان با آن عمارت زیبا و پر از جزییات ظریف از دیگر دیدنی‌های این شهر زیباست. زیبایی ساختمان کتابخانه با ستون‌های سردر و کاشیکاری‌های ورودی مسحور کننده است.

۸. شهر بابک از کهن‌ترین جاهای دیدنی کرمان

«شهر بابک» از کهن­‌ترین شهرهای ایران است که بابک، پدر «اردشیر بابکان»، آن را بنا کرده. روستای «میمند» در این منطقه با داشتن معماری ویژه و اقامتگاه­‌های روستایی، یکی از جاهای دیدنی و باستانی کرمان است. شهر بابک در گذشته بسیار آباد بوده، اما به‌خاطر هجوم «تازیان»، جنگ­‌های متعدد، حوادث طبیعی، حمله‌ی افغان‌­ها و مغول‌­ها ویران شده، ولی هر بار شهری روی این ویرانه‌ها بنا شده است.

۹. بردسیر

«بردسیر» منطقه‌ای با تابستان­‌های معتدل و زمستان­‌های سرد است. در بسیاری از کتاب‌های کهن، بردسیر مرکز کرمان معرفی شده؛ قدمتش مربوط به قبل از دوران «ساسانیان» است. «برج نگار» یکی از زیباترین برج­‌های باقی مانده از دوران «سلجوقیان»، در نزدیکی بردسیر قرار گرفته و در آن کتیبه‌ه­ایی با کاشی فیروز‌ه­‌ای نوشته شده با خط «کوفی» نصب شده است.

 

۱۰. دشت لوت

دشت به پهنای ۴۰ هزار کیلومتر مربع که  به تنهایی ۱۰ درصد ایران است. بیست و هفتمین بیابان بزرگ جهان که گرم ترین نقطه‌‌ی زمین «گندم بریان» را در خودش جای داده است. «دشت لوت» به صورت بیابان ریگ و ماسه‌­ای‌ست که حوضچه­‌هایی در حاشیه‌ی آن قرار گرفته­‌اند و جریان­‌های فصلی موقتی در اطرافش پدید آمده­‌اند.

۱۱. کلوت شهداد ، شهر افسانه‌ای کلوت‌ها

مهم‌ترین عارضه‌ی طبیعی دشت لوت، فرسایش شدید خاک با باد است. شهر «کلوت‌ها» از شگفتی‌های گردشگری کرمان هستند؛ شهری باستانی که در جنوبش اشیای برنزی و سفالی قدیمی پیدا شده‌­اند. «کمپ شهداد» یکی از بهترین هتل­‌های کرمان است که امکان اقامت شبانه را در دل کویر فراهم می‌کند.

۱۲. ارگ راین

ارگ راین را دومین بنای عظیم خشتی جهان است و در شهر کرمان قرار دارد. این اثر با ۲۲ هزار متر مربع بر فراز تپه‌ای با عظمت قرار گرفته و میراث روزگار ساسانی برای این شهر است. ارگ راین نیز دارای بخش‌های مختلفی مانند زورخانه، مکتب خانه، سرباز خانه، بارانداز، ساختمان قرنطینه، مسجد، انبار و اصطبل در آن دیده است.

ارگ راین | از جاهای دیدنی کرمان
ارگ راین | از جاهای دیدنی کرمان

۱۳. آتشکده آناهیتا (قلعه دختر)

این آتشکده‌ی باستانی که به قلعه کهنه نیز معروف است بر بلندای تپه‌های شرقی کرمان قرار دارد این قلعه تنها خشت خام و گل رس است. این آتشکده نمادی از پرستش آناهیتای باستانی، ایزدبانوی آب و باروری است.

۱۴. بازار سرتاسری ، بازار سنتی کرمان

قطعا بازارهای سنتی شهرهای قدیمی ایران را می‌توان یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری آن شهر دانست. شهر دوست داشتنی کرمان نیز از این قاعده مستثنا نیست و حتما باید سری به بازار سنتی آن که به بازار سرتاسر شهرت دارد، بزنید. این بازار طولانی‌ترین بازار در تمام کرمان به شمار می‌آید و تماما مسقف است. معماری آن کاملا برگرفته از معماری سنتی ایرانی بوده و از آجر ساخته شده است. ظاهر این بازار شباهت زیادی به بازارهای سنتی ایرانی در دوران قاجار دارد و بر اساس تخمین محققان تاریخ شناس، این بازار حداقل ۱۰۰ سال قدمت داشته و یکی از قدیمی‌ترین جاهای دیدنی کرمان محسوب می‌شود. گفتنی است که طول بازار سرتاسری در حدود هزار و ۲۰۰ متر بوده و عرض آن بین چهار تا پنج متر است. این بازار از میدان ارگ شروع می‌شود و تا خیابان میرزا رضای کرمانی ادامه دارد.

آدرس بازار سرتاسری: کرمان، میدان ارگ

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته – اما برای خرید بهتر است از ساعت هشت صبح الی پنج عصر مراجعه کنید.

هزینه بازدید: رایگان

بازار سرتاسری | جاهای دیدنی کرمان
بازار سرتاسری

برای مشاهده صنایع دستی کرمان در سفرزون کلیک کنید.

۱۵. موزه‌ صنعتی کرمان ، موزه آثار هنری

بر خلاف باور عوام مردم، موزه صنعتی میزبان هنرهای صنعتی یا همان Industrial نیست. بلکه علی اکبر صنعتی نام یکی از اساتید برجسته مجسمه سازی است که این موزه را برای اولین بار در سال ۱۳۷۸، به افتخار او و همچنین برای نمایش دادن آثار وی افتتاح کردند. گفتنی است که در حال حاضر، بیش از ۸۰ درصد آثار موجود در این موزه به همین استاد گران قدر تعلق دارد. پیش از مراجعه به این موزه، حتما باید کمی در مورد شخصیت استاد علی اکبر صنعتی بیشتر تحقیق کنید. او بنیان‌گذار ایجاد یک پرورشگاه هنری برای کودکان بدون سرپرست بود. وی به تنهایی با نفوذی که در جامعه هنری داشت، توانست بسیاری از این کودکان بی پناه را تبدیل به هنرمندان چیره دست زمانه کند. اما علاوه بر آن، آثار او نیز از نظر هنری جزء برترین آثار هنری معاصر ایران و جهان محسوب می‌شوند. او در حوزه نقاشی نیز فعالیت می‌کرد و می‌توانید شاهد حضور آثار نقاشی او در این موزه باشید. اما مجسمه‌های او نظیر ندارند و به دید منتقدان آثار هنری، مجسمه‌های استاد صنعتی قابل قیاس با نقاشی‌های ایشان نیست.

آدرس موزه‌ صنعتی کرمان: کرمان، خیابان شریعتی، حدفاصل میدان باغ ملی و چهار راه طهماسب آباد

شماره تماس: ۰۳۴۳۲۲۲۱۸۸۲

ساعت بازدید: هشت صبح تا ۱۲:۳۰ ظهر و ۱۶:۳۰ بعد از ظهر تا ۱۸ غروب

هزینه بازدید: رایگان

موزه‌ صنعتی کرمان
موزه‌ صنعتی کرمان

۱۶. موزه‌ حمام ، آشنایی با فرهنگ ایرانی

موزه حمام یا همان حمام گنجعلی، یکی از زیباترین و منحصر به فردترین جاهای دیدنی کرمان محسوب می‌شود که در نزدیکی میدان ارگ و منطقه بازار سنتی این شهر واقع شده است. در دوران گذشته، مردم از حمام‌های عمومی استفاده می‌کردند. اما در دوران صفوی، کاربری حمام چیزی بیش از استحمام بوده است. حمام گنجعلی که در دوران صفویه و به دستور حاکم وقت کرمان یعنی گنجعلی ساخته شده، مسجد، حمام و یک محل تجمع و تفریح برای آقایان محسوب می‌شد. در این حمام بسیاری از قرارهای ملاقات ترتیب داده می‌شد و مردم در کنار هم معاشرت می‌کردند. معماری حمام گنجعلی را می‌توان یکی از خالص‌ترین انواع معماری ایرانی باستانی دانست.

گچ‌کاری‌های بی‌نظیر، نورگیر طبیعی، سیستم آب لوله کشی از قنات و نقاشی‌های اسلیمی زیبا که همگی به دوران صفوی نسبت داده می‌شوند. مجموعه این عوامل در کنار هم باعث شده‌اند تا گردشگران زیادی جذب این موزه زیبا شوند. خوشبختانه شهرداری کرمان نیز با قرار دادن ماکت‌هایی در این حمام، زندگی اجداد ما را به خوبی به تصویر کشیده تا گردشگران خارجی بیش از پیش با فرهنگ مردم ایران زمین آشنا شوند.

آدرس موزه‌ حمام: کرمان، میدان ارگ، خیابان شهید تاج علی

شماره تماس: ۰۳۴۳۲۲۵۴۴۷۷

ساعت بازدید: ۹ صبح تا ۲۰:۳۰ شب

هزینه بازدید: چهار هزار تومان

موزه‌ حمام | جاهای دیدنی کرمان
موزه‌ حمام

۱۷. مقبره‌ مشتاق علی‌ شاه ، مقبره‌ای با سه گنبد

مقبره مشتاق علی شاه یا همان آرامگاه مشتاقیه که بسیاری از مردم محلی آن را به نام آرامگاه سه گنبدان می‌شناسند، یکی از جاهای دیدنی کرمان محسوب می‌شود که قدمت آن به دوران قاجار و پیش از آن باز می‌گردد. با دیدن این اثر باستانی، اولین چیزی که توجه شما را به خود جلب می‌کند، وجود سه گنبد در این آرامگاه است. باید بدانید که این آرامگاه در ابتدا قرار بود محل دفن میرزا حسین خانی راینی، حاکم کرمان و همچنین جد او یعنی میرحسین راینی باشد.

اما به دلایل مختلف، مشتاق علی شاه، معروف به سید معصوم علی شاه، در این مقبره به خاک سپرده شد. در کنار او، کوثر علی شاه، در مقبره دیگر به خاک سپرده شده است. در مقبره سوم نیز شیخ اسماعیل حراتی، درویشی فقیر و پیرمردی روحانی به خاک سپرده شد. این سه مقبره ظاهری ساده و بی آلایش دارند و برای مردم محلی کرمان، بسیار با ارزش هستند. بازدید از این آرامگاه شاید برای بسیاری از بازدیدکنندگان، آرامش بخش باشد.

آدرس مقبره‌ مشتاق علی‌ شاه: کرمان، میدان شهدا (میدان مشتاق)، خیابان ۱۷ شهریور

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

مقبره‌ مشتاق علی‌ شاه
مقبره‌ مشتاق علی‌ شاه

۱۸. مسجد امام ، یادگار دوران سلجوقی

در نزدیکی محدوده بازار سنتی شهر زیبای کرمان، مسجدی دیدنی و ساده که قدمت آن به دوران سلجوقی باز می‌گردد، وجود دارد. این مسجد تاریخی، یکی از مساجد بسیار مهم و از جاهای دیدنی کرمان محسوب می‌شود و بر اساس تخمین باستان شناسان، در بین سال‌های ۴۷۶ و ۴۸۹ احداث شده است. مسجد امام یا همان مسجد ملک سابق کرمان، یک مسجد بزرگ است که به سبک معماری ایرانی – اسلامی ساخته شده. این مسجد در زمینی به مساحت ۹ هزار و ۱۹۱ متر مربع ساخته شد و سه درب ورود مختلف دارد. مسجد امام در سال ۱۳۴۶، در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید و یکی از ابنیه تاریخی مهم ایران به شمار می‌آید. خوشبختانه در طول حدود ۹۰۰ سال، این مسجد عظیم، زیبا و تماشایی، آسیب کمی دیده و می‌توانید شاهد حتی ظریف‌ترین تزئینات آن نیز باشید.

آدرس مسجد امام: کرمان، محدوده بازار، خیابان امام

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

مسجد امام | جاهای دیدنی کرمان
مسجد امام

۱۹. بازار مسگری کرمان ، بخشی گمشده از تاریخ ایران

همانطور که در بازار سرتاسری کرمان قدم می‌زنید، ناگهان صدای چکش خوردن روی فلز به گوش شما می‌رسد. این یعنی در حال نزدیک شدن به بازار رنگارنگ مسگرهای کرمان هستید. بازار مسگری کرمان یکی از زیباترین جاهای دیدنی این شهر محسوب می‌شود که در امتداد بازار سرتاسری آن قرار دارد. ظروف مسی یکی از انواع صنایع دستی ایرانی هستند که در کشور عزیز ما قدمتی دیرینه دارند. متاسفانه تا چند سال پیش، این صنعت به دست فراموشی سپرده شده بود و کمتر کسی از ظروف مسی برای پخت و پز استفاده می‌کرد. اما این روزها با پیشرفت تکنولوژی و آشکار شدن فواید استفاده از ظروف مسی در طبخ غذا، تقاضای این ظروف افزایش پیدا کرده و جانی دوباره بر پیکر این صنعت دمیده شده است. در این بازار شما می‌توانید از نزدیک شاهد هنر دست این صنعت‌گران کرمانی باشید و همچنین از آثار آنها چند مورد را به یادگار ببرید.

آدرس بازار مسگری کرمان: کرمان، میدان ارگ

ساعت بازدید: هشت صبح تا ۱۷ عصر

هزینه بازدید: رایگان

بازار مسگری کرمان | جاهای دیدنی کرمان
بازار مسگری کرمان

۲۰. موزه‌ دفاع مقدس کرمان ، یادگار دوران تلخ جنگ

با وجود اینکه خاطرات هشت سال دفاع مقدس و روزهای سختی که بر مردم ایران و جوانان کشور ما گذشت، اصلا خاطرات شیرینی محسوب نمی‌شوند، اما باید با مرور این خاطرات، فراموش نکنیم که چه مردانی از مرزهای این خاک و بوم دفاع کردند. دقیقا در راستای حفظ یادبود شهدای هشت سال دفاع مقدس، در دوران ریاست جمهوری آیت الله هاشمی رفسنجانی، موزه دفاع مقدس کرمان افتتاح شد. این موزه که امروزه یکی از جاهای دیدنی کرمان محسوب می‌شود، دارای باغی وسیع بوده و همچنین میزبان پیکر پاک هشت شهید مدافع راه وطن نیز هست که متاسفانه هویت آنها تشخیص داده نشده است. معماری موزه دفاع مقدس کرمان، تلفیقی از معماری مدرن و معماری ایرانی بوده و دارای چندین تالار و بخش مختلف است. بازدید از این موزه به کسانی که علاقه‌مند به مرور رویداد‌های تاریخی هستند، توصیه می‌شود.

آدرس موزه‌ دفاع مقدس کرمان: کرمان، خیابان عباسپور

شماره تماس: ۰۳۴۳۲۸۱۶۵۰۴

ساعت بازدید: هشت صبح تا ۱۷ عصر

هزینه بازدید: رایگان

موزه‌ دفاع مقدس کرمان
موزه‌ دفاع مقدس کرمان

۲۱. کتابخانه‌ ملی کرمان ، ساختمانی پر فراز و نشیب

شاید از خودتان بپرسید که چرا کتابخانه ملی را جزء لیست جاهای دیدنی کرمان قرار داده‌ایم و با خود بگویید که بازدید از یک کتابخانه چه جذابیتی می‌تواند داشته باشد؟ باید بدانید که ساختمان کتابخانه ملی کرمان، یکی از زیباترین ابنیه تاریخی این شهر محسوب می‌شود و قدمت آن به دوران پهلوی اول باز می‌گردد. بد نیست بدانید که این ساختمان در سال ۱۳۰۸ و در دوران رضا پهلوی بنا شد و در ابتدا یک کارخانه ریسندگی در آن فعالیت می‌کرد. اما بنا بر دگرگونی‌های سیاسی، این کارخانه به صورت کامل منحل شد و ساختمان آن تا بعد از انقلاب، خالی از سکنه باقی ماند. پس از انقلاب، سازمان‌های مختلفی در این ساختمان مستقر شدند، اما در نهایت، کتابخانه ملی کرمان در آن آرام گرفت و امروزه به محلی فرهنگی و یک موزه دیدنی تبدیل شده است!

آدرس کتابخانه‌ ملی کرمان: کرمان، خیابان شهید رجائی، خیابان خورشید

شماره تماس: ۰۳۴۳۲۲۲۵۰۷۶

ساعت بازدید: روزهای ایام هفته از ساعت ۸:۳۰ صبح تا ۹ شب/ پنجشنبه‌ها ۸:۳۰ صبح تا ۱۰ شب/ جمعه‌ها تعطیل

هزینه بازدید: رایگان

کتابخانه‌ ملی کرمان | جاهای دیدنی کرمان
کتابخانه‌ ملی کرمان

۲۲. باغ هرندی ، موزه باستان شناسی و موسیقی شهر زیبای کرمان

باغ هرندی یکی از زیباترین باغ‌های داخل کرمان محسوب می‌شود. در بخش شمالی این باغ، ساختمانی قدیمی و دو طبقه ساخته شده که حدود دو هزار متر زیر بنا دارد و قدمت آن به دوران قاجار باز می‌گردد. این خانه در قرن دوازدهم هجری شمسی ساخته شده و به فردی با نام محمدرضاخان عدل‌السلطان تعلق داشته است. عدل السلطان یکی از نامداران نظامی ایران بود و خود او دستور ساخت این ساختمان را صادر کرد و نقشه آن را از فرنگ تهیه نمود. معماری عمارت هرندی، تلفیقی از معماری ایرانی و فرنگی است و یکی از نمونه‌های منحصر به فرد ابنیه تاریخی دوران قاجار به شمار می‌آید. باید بدانید که خانه هرندی در سال ۱۳۶۸، توسط سازمان میراث فرهنگی خریداری شد و امروزه تبدیل به موزه باستان شناسی و موسیقی شهر زیبای کرمان شده است. پس شما می‌توانید در حین لذت بردن از زیبایی باغ هرندی، معماری عمارت و قدمت آن، از دو موزه مختلف در کنار هم لذت ببرید!

آدرس باغ هرندی: کرمان، بلوار فردوسی، خیابان فردوسی ۱۶

شماره تماس: ۰۳۴۳۲۴۵۰۵۵۲

ساعت بازدید: به جز جمعه‌ها و دوشنبه‌ها از ساعت ۸:۳۰ صبح تا ۱۸ عصر

هزینه بازدید: رایگان

باغ هرندی | جاهای دیدنی کرمان
باغ هرندی

۲۳. آبشارهای سیمک ، گزینه‌ای عالی برای ورزشکاران

بر خلاف تصور بسیاری از گردشگران، جاذبه‌های طبیعی زیادی در کرمان وجود دارند که با دیدن آنها شگفت زده خواهید شد. با وجود اینکه شاید بیشتر گردشگران انتظار دیدن آبشار را در شهر حاشیه کویری همانند کرمان ندارند، اما در ۳۵ کیلومتری شمال کرمان، آبشارهایی به نام سیمک حضور دارند که یکی از زیباترین و منحصر به فردترین جاهای دیدنی کرمان محسوب می‌شوند. در نزدیکی یک روستای کوهپایه‌ای، ۱۳ آبشار مختلف از ارتفاعات کوه به پایین می‌ریزند و مناظر خارق العاده‌ای را خلق می‌کنند. این آبشارها بین ۶ تا ۲۰ متر ارتفاع دارند و محل مناسبی برای کمپ‌های گروهی یا صخره نوردی هستند. البته باید در نظر داشته باشید که برای صعود از این آبشارها نیاز به تخصص و تجهیزات کوهنوردی خواهید داشت.

آدرس آبشارهای سیمک: ۳۵ کیلومتری شمال کرمان، روستای کوهپایه

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

آبشارهای سیمک
آبشارهای سیمک

۲۴. جبلیه ، گنبدی منحصر به فرد و تمام سنگی

در مناطق مختلف ایران، می‌توانیم شاهد حضور گنبد‌های آجری باستانی باشیم. ساخت این نوع ساختمان با پلانی چند ضلعی و سقفی گنبد شکل، از دوران سلجوقی تا حدود دوران قاجار ادامه داشت. جبلیه، نام یکی از همین گنبد‌ها است که در شرق کرمان و در نزدیکی قبرستان سید حسین قرار دارد. گفتنی است که گنبد این بنای باستانی، تماما از جنس سنگ ساخته شده و همین مساله آن را تبدیل به یکی از ماندگارترین ابنیه تاریخی تمام کرمان نموده است. متاسفانه در مورد ساخت این بنا و اینکه پیکر چه کسی در آن دفن شده، اطلاعات دقیقی در دست نیست. اما قطعا می‌توان گفت که جبلیه یکی از قدیمی‌ترین جاهای دیدنی کرمان محسوب می‌شود. در داخل این گنبد هشت ضلعی، کتیبه‌های باستانی و همچنین سنگ‌ قبرهایی با قدمت صد‌ها سال به چشم می‌خورند.

آدرس جبلیه: کرمان، خیابان شهدا

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

جبلیه | جاهای دیدنی کرمان
جبلیه

۲۵. روستای میمند

میمند یکی از دیدنی‌ترین روستاهای کشور است که به‌خاطر معماری صخره‌ای منحصر‎به‌فردی که دارد، شهرت جهانی پیدا کرده است. این روستای دستکند در ۳۸ کیلومتر کرمان قرار گرفته و در سال ۱۳۹۴ توانست به ثبت آثار جهانی یونسکو برسد. جذاب‌ترین ویژگی این روستا معماری زیبا و حیرت‌انگیز آن است. خانه‌های روستای میمند که بزرگ‌ترین دستکند ایران محسوب می‌شوند، بدون هیچ‌گونه ملاتی در دل کوه‌ها و صخره‌ها کنده شده. تمام خانه‌های روستا روی هم قرار گرفته‌اند و پنج طبقه را تشکیل داده‎‌اند. طبیعت و زندگی جانوری دشت میمند هم خالی از لطف نیست. انواع گیاهان دارویی از جمله آویشن سیاه، مریم‌گلی، رازیانه، پونه، شیرین‌بیان، خاکشیر، شاتر، ریواس و کنگر در این منطقه می‌روید و حیواناتی چون مار، سوسمار، جوجه‌‌تیغی، لاک‌پشت، خرگوش، آهو، گرگ و بزکوهی در آن زندگی می‌کنند.

قدمت روستا به قبل از اسلام می‌رسد. بااین‌حال، تاریخ دقیقی برای زمان ساخت این روستا پیدا نشده است. نظریات مختلفی در مورد قدمت آن مطرح است که آن را متعلق به دوران‌های متفاوتی می‌دانند. عده‌ای به این باورند که این روستا با مهرپرستان ارتباط داشته و پیروان آیین مهرپرستی خانه‌ها را در دل صخره‌ها کنده‌اند. عده‌ای دیگر هم تاریخ مادها را برای قدمت این روستا می‌شناسند. در کنار تمام این فرضیه‌ها، باستان‌شناسان توانسته‌اند تاریخی حدودی برای این روستا مشخص کنند. کاوش‌ها و آزمایش‌ها انجام شده تاریخ قطعی میمند را تا زمان اشکانیان ثابت کرده است. علاوه‌ بر این، نقوشی که در اطراف روستای میمند کشف شده حکایت از حضور انسان در هزاره‌های قبل دارد.
مسجد، حسینیه، مدرسه، حمام و آتشکده میمند از دیدنی‌های این روستا است.

۲۶. دره زبان مار

کویر لوت به خصوص بخش‌هایی که هیچ پوشش گیاهی در آن وجود ندارد در معرض فرسایش و رفتن خاک است. این فرسایش به مرور زمان دره‌ها و تنگه‌های زیبایی به‌جا گذاشته است که امروزه از جاذبه‌های گردشگری محسوب می‌شوند. دره زبان مار در کویر لوت یکی از همین جاهای دیدنی کرمان است. دلیل نام‌گذاری این دره شباهتی است که در نقشه‌های هوایی به زبان مار دارد. شکل دره شبیه به زبان مار است. در قسمت‌های انتهایی دو زبانه‌ی مجزا از آن منشعب می‌شود و به دو مسیر متفاوت تقسیم می‌شود. اشاره‌های زیادی از این منطقه در کتب‌ تاریخی دیده نشده و این نشان‌دهنده‌ی آن است که این تنگه مسیر ارتباطی و گذر کاروانیان نبوده. طول دره حدود ۹ کیلومتر و ارتفاع دیواره‌ها حدود ۳۰ متر است و از سمت غرب رفته‌رفته ارتفاع آن کم می‌شود.

۲۷. دلفارد جیرفت

اگر به هوای دیدن یک سرزمین کویری و خشک مسافر کرمان می‌شوید پس دیدن دلفارد جیرفت شمار را غافل‌گیر خواهد کرد. جنوب و جنوب غرب استان کرمان مناطقی سرسبز و زیباست و یادآور شمال کشور است. دره دلفارد جیرفت یکی از قطب‌های اکوتوریسم در کرمان است و ذخیره‌گاهی مهم برای گیاهان و جانوران منطقه محسوب می‌شود. هزاران هکتار باغ مرکبات، نخل، جنگل‌‌های بادام، ده‌ها آبشار زیبا در دلفارد و گلزار‌های رنگارنگ، این منطقه را به بهشتی زمینی در استان کرمان تبدیل کرده. شگفتی‌هایی که این دره را به‌یادماندنی می‌کند وجود درختان سردسیری در کنار درختان گرمسیری است. می‌توانید هم میوه درختان گرمسیری مثل خرما و مرکبات را بخورید هم از میوه درختان سردسیری مثل گردو و گیلاس در این منطقه استفاده کنید.
دلفارد با مهم‌ترین جاهای دیدنی کرمان مثل شهر تپه باستانی کنار صندل و شهر دقیانوس تنها چند دقیقه فاصله دارد.

۲۸. تپه باستانی کنار صندل جیرفت

محوطه باستانی کنار صندل جیرفت برگ زرینی در تمدن بشری رقم زد! مدت‌های زیادی باستان‌شناسان و مورخ اعتقاد داشتند که کهن‌ترین تمدن جهان در سومر عراق بنیان گذاشته است. تمام این فرضیه‌ها و اعتقادات با کشف یک زیگورات (معبد پلکانی) در جیرفت کرمان رنگی تازه به‌خود گرفت. زیگوارتی که با قدمت بیش از پنج هزار سال کشف شد و آثار سنگی و کتیبه‌‌های آجری بسیاری از آن منطقه پیدا شده است. این منطقه با اسم شهر دقیانوس به جهان معرفی شد. مدارک به‌دست آمده اثبات کرده که این تمدن قدیم‌تر و وسیع‌تر از تمدن بین‌النهرین بوده و بزرگترین مرکز تجاری جهان باستان است. این زیگوارت بر بالای تپه شمالی کنار صندل قرار گرفته و بیش از چهار میلیون خشت در سه طبقه‌ی آن به‌کار رفته. دو سکوی عظیم هم در اجزای این بنا آشکار شده است. طبقه کنار صندل جنوبی هم همراه با بقایای باقی مانده از یک قلعه که در مرکز شهر احداث شده است کشف شد. حصار، فضاهای مسکونی و گورستان از دیگر بخش‌هایی است که در این محوطه پیدا شد‌ند. شگفتی‌های شعر جیرفت بسیار زیاد است. آن‌قدر که می‌تواند حسابی شما را حیرت‌زده کند و با حقایقی غیر‌قابل انکار درمورد هویت و تمدن ایرانی آشنا کند.

۲۹. بازار اختیاری کرمان

بد نیست بدانید که بازار اختیاری کرمان، چهارمین قسمت بازار اصلی و قدیمی کرمان است. این بازار از بخش انتهایی جنوب بازار گنجعلی خان آغاز می‌شود و حدوداً تا اوایل بازار وکیل ادامه دارد. بازار اختیاری کرمان بازاری تنگ و کم‌عرض است. در حقیقت بسیاری بر این باور هستند که این بخش بازار، جزو قدیمی‌ترین بخش‌های بازار کرمان به حساب می‌آید. بخشی از جاهای دیدنی کرمان همانند کاروانسرای گلشن، مسجد چهل‌ستون، سه بازارچه سرداری و همچنین چایخانه سنتی وکیل در همین راسته بازار قرار دارند. پس با بازدید از این بازار قدیمی، یک تیر و چند نشان می‌زنید و یک روز کامل از سفرتان به کرمان را تکمیل خواهید کرد.

آدرس: استان کرمان، کرمان، از انتهای بازار جنوبی گنجعلی خان تا اول بازار وکیل

ساعت بازدید: ۸ صبح الی ۱۸

هزینه بازدید: رایگان

۳۰. بازار نقارخانه

حال که همینطور در حال گشت‌و‌گذار داخل بازار قدیمی کرمان هستیم، بهتر است سری به بازار نقارخانه بزنیم. بازار نقارخانه نیز یکی دیگر از بخش‌های بازار ارگ و بازار کرمان به حساب می‌آید. این قسمت بازار دارای سقف و سردری بسیار زیبا و بزرگ، مزین به کاشی‌کاری است. همچنین بد نیست بدانید در بخش بالای سردر این بازار، چند اتاق نیز قرار دارد. معماری این بخش بازار به دوران قاجار باز می‌گردد. با وجود آنکه این بازار بخشی از بازار ارگ کرمان است؛ اما به‌صورت مجزا نام بازار نقارخانه را در فهرست آثار ملی ایران ثبت کرده‌اند. پس بهتر است در بازارگردی کرمان، حتماً سری به این بازار زیبا نیز بزنید.

آدرس: استان کرمان، کرمان، ابتدای میدان ارگ

ساعت بازدید: ۸ صبح الی ۱۸

هزینه بازدید: رایگان

۳۱. مجموعه ابراهیم خان کرمان

ابراهیم خان ظهیرالدوله، یکی از حاکمان شهر کرمان در دوران قاجار و حکومت فتحلعیشاه بود. او بین سال‌های ۱۲۱۶ تا ۱۲۴۰ بر این منطقه حکومت کرد. بر اساس اسناد تاریخی، وی حاکمی بسیار عادل و برحق بود. او به مشکلات مردم رسیدگی می‌کرد و در حقیقت پشتیبان مردم ستم‌دیده بود. در طی چندین سال حکومت، او آثار بسیاری را از خود به جای گذاشت. مجموعه ابراهیم خان، یکی از مهم‌ترین یادگارهای دوران حکومت او به حساب می‌آید. این مجموعه شامل چند بازار، حمام، آب‌انبار و همچنین مدرسه می‌شود. این مجموعه یادگاری از اقدامات خیرخواهانه ابراهیم خان به‌عنوان حاکم کرمان هستند که البته هنوز هم از آن‌ها استفاده می‌شود. بازدید از این مجموعه را حتماً باید در برنامه سفرتان به کرمان قرار دهید.

آدرس: کرمان، کرمان، بازار کرمان، پس از بازار کلاه مال‌ها

ساعت بازدید: ۸ صبح الی ۱۸

هزینه بازدید: رایگان

۳۲. بازار سردار کرمان

بازارهای سنتی کرمان به‌حدی زیبا و تماشایی هستند که حیف است درباره هر کدام به تفکیک صحبت نکرد. جالب است بدانید که بخش‌های مختلف بازار بزرگ کرمان را به تفکیک در فهرست آثار ملی ایران ثبت کرده‌اند. به‌عنوان مثال نام بازار سردار کرمان به‌صورت جداگانه و فارق از بازار بزرگ کرمان به ثبت رسانده‌اند. این بازار از چند بازارچه و راسته متقاطع تشکیل شده است. بازار سردار با ۳ راسته اصلی به بازار اختیاری که پیش‌تر به آن اشاره کردیم متصل می‌شود. بازار سردار را در حقیقت باید یک دایره‌المعارف کامل از کاشی‌کاری معقلی دانست. هر یک کلبموهای این سرا، طرحی متفاوت با دیگری دارند و همین مسئله توجه بسیاری از گردشگران را به خود جلب می‌کند.

آدرس: استان کرمان، کرمان، بازار کرمان

ساعت بازدید: ۸ صبح الی ۱۸

هزینه بازدید: رایگان

۳۳. تخت درگاه قلی بیگ

تخت درگاه قلی بیگ جزو قدیمی‌ترین جاهای دیدنی کرمان است. قلی بیگ یکی از امرای کرمان در دوران صفویه بود و این تخت نیز به وی تعلق دارد. قلی بیگ را می‌توان تنها فرد معروف در ایل افشار دانست که پس از گذشت ۱۵۰ سال پس از گنجعلی‌خان مجدد به شهرت رسید. تخت درگاه قلی بیگ به‌وسیله همسر محمد اسماعیل خان که به کربلایی نیز شناخته می‌شد تعمیر شد و امروزه جاده‌ای در کنار آن احداث شده است. این اثر نیز جزو آثار ملی ایران است و بازدید از آن اکیداً توصیه می‌شود.

آدرس: استان کرمان، کرمان، جنوب شرقی شهر، زاویه جنوبی کوه قلعه دختر

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

۳۴. جنگل پردیسان قائم

پارک جنگلی پردیسان قائم یکی از زیباترین جاهای دیدنی کرمان است. این پارک را با نام پارک جنگلی قائم نیز در کرمان می‌شناسند. جنگل پردیسان قائم در کوه‌های صاحب الزمان کرمان قرار دارد. این پارک دارای ۲۳۰هکتار وسعت است. بد نیست بدانید که تمامی درخت‌های این جنگل، همگی دست‌کاشت هستند. یعنی به‌هیچ‌وجه به پارک به‌صورت طبیعی به وجود نیامده است. شهرداری کرمانتتلاش بسیاری کرد تا این پارک جنگلی را به وجود بیاورد.

از این نظر می‌توان گفت که جنگل پردیسان، بزرگترین جنگل با درختان دست‌کاشت در تمام ایران است. پارک پردیسان قائم در ارتفاعات کرمان قرار دارد. پس می‌توانید شاهد چشم‌انداز بسیار زیبا از این شهر باشید. همچنین بسیاری از ورزشکاران، برای کوهنوردی این پارک را انتخاب می‌کنند. در این پارک می‌توانید از امکاناتی همچون پیست کارتینگ، آب آشامیدنی، سرویس بهداشتی، شهربازی، پیست دوچرخه‌سواری، مسجد، زمین پینت‌بال و البته سالن آمفی‌تئاتر نیز بهره‌مند شوید. در حقیقت می‌توان گفت که این پارک یکی از بهترین مراکز تفریحی در کرمان است.

آدرس: استان کرمان، کرمان، بلوار قائم، کوه‌های صاحب الزمان

ساعت بازدید: ۲۴ساعته

هزینه بازدید: رایگان

۳۵. بازار وکیل کرمان

بازار وکیل یکی از بخش‌های بازار بزرگ کرمان است. این بازار در انتهای بازار اختیاری و در بخش پایانی مجموعه وکیل کرمان قرار دارد. بازار وکیل کرمان به دستور مستقیم محمد اسماعیل خان وکیل الملک، حاکم وقت کرمان در ال ۱۲۸۲ هجری قمری ساخته شد. این مجموعه را او با کمک پسرش، مرتضی قلی خان وکیل ثانی و اولاد او ساخت. در نهایت مجموعه کاملی از بازار، کاروانسرا، حمام و همچنین مسجد به وجود آمد که آن را با نام مجموعه وکیل می‌شناسنند. بازار وکیل الگویی کشیده و دراز دارد. جالب است بدانید که هر بخش این بازار را به یک صنف خاص اختصاص داده‌اند. پس انگار که این بازار راسته‌های خاص دارد. خرید در این بازار بسیار لذت‌بخش است. حتی قدم‌زدن و تماشای مغازه‌های مختلف این بازار نیز می‌تواند لذت‌بخش باشد.

آدرس: استان کرمان، کرمان، بین مسجد جامع و ارگ

ساعت بازدید: ۲۴ساعته

هزینه بازدید: رایگان

۳۶. پیست اسکی سیرچ

پیست اسکی سیرچ یکی از بهترین جاهای دیدنی کرمان در فصل زمستان است. در این فصل می‌توانید به سمت جاده سیرچ بروید. بعد از تونل، با تابلوی ورودی پیست اسکی سیرچ رو‌به‌رو خواهید شد. این پیست در فاصله یک ساعته از تل گندم بریان قرار دارد. پیست اسکی سیرچ جایی آرام و زیبا برای تفریحات خانوادگی محسوب می‌شود.

این پیست در ارتفاع ۲،۷۰۰متری از سطح دریا قرار دارد. به همین خاطر در اکثر روزهای سال پوشیده از برف است. بعد پایان سرمای زمستان و اواسط بهار، کار این پیست نیز به پایان می‌رسد. در نهایت دوباره با بارش سنگین برف در شش ماه دوم سال، پیست سیرچ فعالیت خود را از سر می‌گیرد. جالب است بدانید که برای لذت بردن از این پیست لازم نیست که حتماً مهارت اسکی روی برف را بدانید. بلکه می‌توانید با تیوب از بالای پیست به پایین سر بخورید یا از برف‌بازی و ساخت آدم‌برفی لذت ببرید.

آدرس: استان کرمان، کرمان، جاده سیرچ، بعد از تونل

ساعت بازدید: ۲۴ساعته

هزینه بازدید: رایگان

۳۷. دره شنگستان

دره شنگستان از جمله جاهای دیدنی کرمان است. این دره در مناطق ییلاقی و در فاصله ۳۰کیلومتری شمال شهر کرمان قرار دارد. در این منطقه می‌توانید از مجموعه دشت و دامنه کوه، رودخانه و آبشار و آبادی‌های مختلف دیدن کنید. در صورتی که به طبیعت‌گردی علاقه‌مند هستید، در این منطقه بسیار سرگرم خواهید شد. طول این دره به‌صورت کلی حدود ۵کیلومتر است. دره شنگستان در ارتفاع ۲،۲۰۰متری از سطح دریا قرار دارد. این دره در مسیر صعود به قله گهر کرمان جا خوش کرده است. ارتفاع قله گهر به حدود ۳هزار و ۲۰۰متر می‌رسد. در طول راه شاهد چشمه‌های جوشان مختلف نیز خواهید بود. عبور از این تنگه در فصل بهار توصیه می‌شود.

آدرس: کرمان، ۳۰ کیلومتری شمال کرمان

ساعت بازدید: ۲۴ساعته

هزینه بازدید: رایگان

۳۸. موزه ساعت کرمان

درست در خیابان شهدا کرمان هک قبلاً آن را با نام زریسف می‌شناختند، یکی از خاص‌ترین موزه‌ها و زیباترین جاهای دیدنی کرمان وجود دارد. ساعت و زمان یکی از مهم‌ترین مسائلی بوده که انسان با آن سر و کار دارد. وقتی ساعت مچی خود را باز کنید، متوجه پیچیدگی عجیب آن خواهید شد. در گذشته ساعت‌ها بسیار بزرگ و البته گران‌قیمت بودند. مردم معمولی نمی‌توانستند از ساعت استفاده کنند. به‌تدریج ساعت‌های مختلف با ابعاد کوچک‌تر و ظاهرهای متفاوت به وجود آمدند. در موزه ساعت کرمان، می‌توانید با روند پیشرفت ساعت بیشتر آشنا شوید. این موزه جذابیت بسیاری دارد و جزو بهترین موزه‌های کرمان است.

آدرس: استان کرمان، کرمان، خیابان شهدا (زریسف سابق)، حدفاصل چهارراه انقلاب و چهارراه عصای سفید

ساعت بازدید: ۹ صبح تا ۱۴ عصر

هزینه بازدید: ۵هزار تومان

۳۹. قلعه اردشیر کرمان

قلعه اردشیر یکی از خاص‌ترین قلعه‌های کوهستانی ایران است. درباره کاربری این قلعه اطلاعات دقیقی در دست نیست؛ اما به احتمال زیاد از آن برای اهداف نظامی و دفاعی استفاده می‌کردند. قدمت این قلعه به دوران ساسانی باز می‌گردد. بر اساس اسناد تاریخی، این قلعه را به فرمان اردشیر بابکان ساختند. قدمت این قلعه به دوران پیش از اسلام باز می‌گردد. قلعه اردشیر کرمان در بالای تپه‌ای مرتفع بنا شده است. به همین خاطر دیده‌بان‌های این قلعه می‌توانستند تا دوردست‌ها را تحت نظر داشته باشند. این قلعه جزو آثار ملی ایران محسوب می‌شود. قلهع اردشیر جزو انواع قلعه‌های خشتی به حساب می‌آید و ظاهری بسیار خاص دارد.

آدرس: استان کرمان، کرمان، جنوب‌ شرقی شهر کرمان

ساعت بازدید: ۲۴ساعته

هزینه بازدید: رایگان

۴۰. آب انبار گنجعلی خان

در گذشته دور برای انبار‌کردن آب و نگهداری از آب شرب، از آب‌انباراستفاده می‌کردند.آب‌انبار گنعجلی خان یکی از آب‌انبارها و جاهای دیدنی کرمان است. قدمت این آب‌انبار به دوران صفویه باز می‌گردد. یعنی حدود ۴۰۰سال قدمت دارد. این آب‌انبار بخشی از مجموعه گنعجلی کرمان محسوب می‌شود. نام آب‌انبار گنعجلی خان درفهرست اثار ملی ایران نیز به چشم می‌خورد.

آدرس: استان کرمان، کرمان، ضلع مقابل کاروانسرا

ساعت بازدید: ۲۴ساعته

هزینه بازدید: رایگان

۴۱. قبه سبز

قبه سبز یا همان گنبد سبز از دیگر جاهای دیدنی کرمان است. این اثر تاریخی در خیابان ابوحامد کرمان قرار دارد. قدمت قبه سبز به دوران حکومت قراختاییان باز می‌گردد. قراحتاییان یکی از سلسله‌های ملوک الطوایفی ایران بودند. این اقوام حدود ۸۳ سال بر کرمان حکومت کردند. قبه سبز شامل بخش‌های مختلفی از حمله سالن اجتماعات، دانشگاه، ساختمان حکومتی و مقبره حاکمنان می‌شود. ساخت این مجموعه حدود ۳۰ سال به طول انجامید. در حال حاضر به دلیل زلزله، آسیب‌های طبیعی و البته حفاری‌های غیرمجاز، بسیاری از بخش‌های قبه سبز از بین رفته است؛ اما هنوز می‌توانیم شاهد بخش‌های مختلف آن باشیم.

آدرس: استان کرمان، کرمان، خیابان ابوحامد

ساعت بازدید: ۲۴ساعته

هزینه بازدید: رایگان


برای آشنایی بیشتر با دیدنی های کرمان کلیک کنید.