جاهای دیدنی گرجستان بسیار متنوع‌اند. سفر، رفتن به ناشناخته‌هاست و ناشناخته شاید کلمه‌ای ترسناک باشد. به همین دلیل مسئله امنیت باید از اولویت گردشگران خارجی باشد. در اینجا ما به معرفی یکی از امن‌ترین کشورهای جهان می‌پردازیم: گرجستان؛ امن‌ترین کشور اروپا و ششمین کشور امن جهان. علاوه براین، گرجستان به لحاظ زیبایی‌ها و جاذبه‌های تاریخی، طبیعی و فرهنگی نیز کشوری بسیار قدیمی و دارای تنوع آب و هوایی شگفت‌انگیز است. در اسطوره‌های گرجی آمده است که این سرزمین بهترین و مرغوب‌ترین زمین و هدیه خداوند است به مردم آن. جالب است بدانید گرجی‌ها نیز مانند ما ایرانی‌ها ضرب‌المثلی دارند که می‌گوید: مهمان هدیه خداست (مهمان حبیب خداست). برای شناخت این کشور زیبا و جاذبه‌های دیدنی آن، در ادامه با سفرزون همراه باشید.

saadatrent

۱. تفلیس، عروس شهرهای آسیای میانه و قفقاز

پایتخت گرجستان شهر تفلیس است. در زبان محلی به آن تفیلیسی یا تهبیلیسی برگرفته از واژه تپهیلی (به معنای گرم؛ منسوب به چشمه‌های آب گرم تفلیس) می‌گویند. این شهر به سبب نسیمی که از کوهستان‌های اطراف می‌وزد دارای هوایی بسیار مطبوع، به‌خصوص در فصل بهار و تابستان است. در ادامه با جاذبه‌های این شهر دیدنی آشنا شوید:

تفلیس | جاهای دیدنی گرجستان
تفلیس

۲. دریاچه لاکپشت تفلیس

در این جاذبه خبری از لاک‌پشت نیست، بلکه به اعتقاد مردم گرجستان، این دریاچه از بالا شبیه به لاک‌پشت است و بنابراین نام آن را گذاشته‌اند: دریاچه لاک‌پشت (Turtle Lake). این دریاچه زیبا یکی از زیباترین و خوش آب‌وهوا‌ترین جاهای دیدنی گرجستان و شهر تفلیس است که به‌عنوان تفرجگاه تابستانی بسیاری از گردشگران و مسافران داخلی و خارجی محسوب می‌شود. این جاذبه تله‌کابین دارد و در ضمن مکانی مناسب برای شنا و آفتاب ‌گرفتن در فصل تابستان و پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری در اطراف دریاچه در طول سال است.

هر ساله به مناسبت‌های مختلف، کنسرت‌های متنوعی در اطراف دریاچه لاک‌پشت‌ها برگزار می‌شود که بر زیبایی و جذابیت این جاذبه طبیعی می‌افزاید. این دریاچه در محله واکه و نزدیک سفارت ایران در تفلیس، در دامنه شمالی کوه مقدس واقع شده است. ارتفاع آن از سطح دریا ۶۸۶ متر بوده و از آب رودخانه وارازی تغذیه می شود. بیشترین عمق آن به ۲٫۶ است.

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

آدرس دریاچه لاکپشت تفلیس : گرجستان، نواحی غربی تفلیس، منطقه واکه

دریاچه لاک پشت | جاهای دیدنی گرجستان
دریاچه لاک پشت | جاهای دیدنی گرجستان

آدرس دریاچه لاک پشت تفلیس روی نقشه گوگل

۳. پل صلح در تفلیس، رقص شبانه‌ی آب

پل صلح (The Bridge of Peace) از زیباترین و مدرن‌ترین بناهای کشور گرجستان و شهر تبلیس است. این پل بر روی رود کورا واقع شده است و دو بافت سنتی و تازه‌ شهر تفلیس را بهم متصل می‌کند. این پل ۱۵۰ متری در سال ۲۰۱۰، توسط یک معماری ایتالیایی بنا نهاده شده و تبدیل به یکی از عناصر مدرنیته در گرجستان گشته است که با معماری چشم‌نواز و نورپردازی خاص خود (بیش از ۶۰۴۰ لامپ LED)، علاقه‌مندان فراوانی را به خود جذب می‌کند.

نکته جالب توجه این است که این پل فقط برای عبور و مرور عابران پیاده است و شما در عین حال که از زیبایی خود پل بهره‌مند می‌شوید، در طول مسیر مشرف به مجسمه کارتلیس ددا بر روی یکی از تپه‌های مجاور، مسجد جامع سامبا در تپه‌ای دیگر و نیز کلیسای ناریکالا خواهید بود. همچنین انتهای یک سمت پل به بازار سنتی تفلیس می‌رسد و سمت دیگر آن شاهد فواره‌های آب و مجسمه پیانو خواهید بود. رقص شبانه آب همراه با موسیقی کلاسیک از برنامه‌های مفرح این پارک است.

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

آدرس پل صلح تفلیس : گرجستان، تفلیس، بافت تاریخی شهر

پل صلح تفلیس گرجستان | جاهای دیدنی گرجستان
پل صلح تفلیس گرجستان

۴. شهر باتومی ، بهشت گرجستان

شهری بندری در ساحل دریای سیاه است که علاوه بر دارا بودن زیبایی‌های طبیعی با اقدامات مسئولان گرجستان در زمینه ایجاد مکان های مناسب گردشگری تبدیل به یکی از جاذبه‌های اصلی و جاهای دیدنی گرجستان شده است که همواره شاهد رشد روزافزون بازدیدکنندگان از جاهای مختلف دنیا است. دسترسی به این شهر از دو راه هوایی و زمینی امکان‌پذیر است. برای شناخت بهترین جاذبه‌های دیدنی این شهر رویایی، ادامه مطلب را بخوانید:

باتومی
باتومی
  • دلفیناریوم باتومی: این دلفیناریوم یکی از مقاصد اصلی گردشگران و از معروف‌ترین جاذبه‌های دیدنی این شهر است که در آن همه روزه می‌توانید شاهد نمایش رقص دلفین‌ها در آب همراه با موسیقی باشید. این پارک فرصتی را برای کسانی‌که عاشق این موجودات باهوش و خوش اخلاق هستند فراهم می‌کند تا بتوانند در کنار تماشای شنای دلفین‌ها در آب، با آن‌ها شنا و این تجربه هیجان‌انگیز را چاشنی سفرشان کنند.

 

  • باغ گیاه‌شناسی باتومی: اگر به دیدن گل و گیاه علاقه دارید و در این بین، دوست دارید در سفرتان تجربه قدم زدن در باغی ۱۰۷ هکتاری را به دست آورید، باغ گیاه‌شناسی باتومی همان مدینه فاضله شماست. این باغ یکی از معروف‌ترین و بزرگ‌ترین باغ‌های گیاه‎شناسی شوروی سابق و تنوع گیاهی آن شامل انواع گل و گیاه از شرق آسیا، استرالیا، آمریکای جنوبی، همیالیا و مدیترانه است.

 

  • بلوار باتومی (Seaside park): اگر دوست دارید به جاذبه‌ای بروید که کمی از تاریخ گرجستان برایتان بگوید و در معماری‌اش، نمادها و نشانه‌های این کشور را منعکس کند، حتما به بلوار باتومی سر بزنید. این بلوار یکی از قدیمی‌ترین جاذبه‌های گرجستان است و  در امتداد ساحل و به طول ۷ کیلومتر قرار دارد. بافت این بلوار به سبک اروپای قرن ۱۹ است و زیبایی ایتالیایی و محیط رویایی آن، هر گردشگری را به خود جذب می‌کند.

 

  • میدان اروپا: اگر بخواهیم یکی از مهم‌ترین میدان‌های باتومی را معرفی کنیم، میدان اروپا را باید نام ببریم. این میدان یکی از جاذبه‌های شهر باتومی و نقطه اتصال شهر باتومی به منطقه اروپایی گرجستان است. همه ساله کنسرت‌های بزرگ و باشکوهی در این میدان توسط هنرمندان بزرگ برگزار می‌شود.

 

  • مجسمه علی و نینو (Ali and Nino) و برج الفبا (Alphabet Tower) از دیگر دیدنی‌ های گرجستان هستند.
باتومی | جاهای دیدنی گرجستان
شهر باتومی گرجستان

۵. اوپلیستسیخه ، شهر سنگی در میان جاهای دیدنی گرجستان

اگر علاقه‌مند به تاریخ باستان و قدمت نهفته در دل سنگ و خاک هستید، بازدید از این شهر اکیدا توصیه می‌شود. شهری با قدمی ۲۵۰۰ ساله که تماما از سنگ ساخته شده و با دیدن آن می‌توان به خوبی نوع زندگی اقوام و ساکنین آن را در ذهن متصور شد: شهر سنگی اوپلیستسیخه (Uplistsikhe)، از مجموعه جاهای دیدنی گرجستان. این شهر در ۱۰ کیلومتری شرق شهر گوری (Gori) واقع شده و معنای اسم آن، قلعه خدایان است.

شهر شبیه غار است و ساختاری سه لایه (زیرین، میانی، بالایی) دارد که متشکل از انواع مغازه‌های مختلف نظیر نانوایی، داروخانه، زندان، سیاه‌چال، معابد و آمفی تئاتر است. در کشفیات باستان‌شناسان، آثار مربوط به الهه خورشید که قبل از ظهور مسیحیت در این منطقه پرستش می‌شده به چشم می‌خورد. با گسترش مسیحیت این شهر رفته‌رفته اهمیت خود را از دست داده و اکنون تنها به یک جاذبه با شکوه گردشگری برای گردشگران تبدیل شده است.

ساعت بازدید: ۱۰ صبح تا ۶ عصر

آدرس اوپلیستسیخه گرجستان : فاصله ۸.۵ کیلومتری از جنوب شرقی شهر گوری- کرانه چپ رود کرا

شهر سنگی
شهر سنگی

۶. متسختا، پایتخت باستانی گرجستان

شهر قدیمی مستختا (Mtskheta) از مهم‌ترین جاذبه‌های فرهنگی و تاریخی و از جمله جاهای دیدنی گرجستان به شمار می‌رود. تا قبل از قرن ششم میلادی و پایتخت شدن شهر تفلیس، این شهر پایتخت گرجستان بوده و می‌توان تصور کرد که به‌خاطر موقعیت استراتژیکش، چه گنجینه‌ عظیم تاریخی و فرهنگی در دل خود نهفته دارد. کلیسای سوتیتسخوولی (Svetitskhoveli) از جمله این گنجینه‌هاست که قدمتش به قرن یازدهم میلادی می‌رسد و دارای معماری باشکوه مذهبی است.

کلیسا، دروازه، برج ناقوس، دژ و قلعه از بخش‌های مهم این کلیسای دیدنی به شمار می‌آیند. مقبره بنیان‌گذار تفلیس، «شاه واختانگ گرگاسالی» و تعدادی از مهمترین پادشاهان گرجستان، در این کلیسا قرار دارد. کلیسای سامتاورو (Samtavro) و صومعه مقدس جواری (Monastery Jvari) از دیگر بناهای واقع در شهر متسختا هستند که یادآور معماری دوران قرون وسطی هستند.

آدرس: گرجستان، ۲۰ کیلومتری شمال تفلیس

کلیسای سوتیتسخولی
کلیسای سوتیتسخولی

 ۷. صومعه گلاتی، نزدیک به خدا

صومعه گلاتی (Gelati Monastery) یکی دیگر از جاهای دیدنی گرجستان است که آن را شاهکار عصر طلایی گرجستان می‌نامند. این صومعه در سال ۱۱۰۶ به دستور شاه داوید چهارم، از مشهورترین پادشاهان گرجستان بنا شده است و اکنون جزو میراث جهانی یونسکو به شمار می‌رود. این صومعه بر روی یک تپه واقع است تا به اعتقاد سازندگان به خدا نزدیک‌تر باشد. صومعه گلاتی از مراکز مشهور فرهنگی، مذهبی و روشنفکری زمان خود بوده. معماری این صومعه نمودار سبک معماری بیزانسی است که در آن شمایل مذهبی و مقدس با استفاده از موزاییک بر روی دیواره‌های صومعه حک می‌شده.

ساعت بازدید: ۹ صبح تا ۱۰ شب

هزینه بازدید: رایگان

آدرس صومعه گلاتی : Rd to Gelati Monastery, Motsameta, Georgia

صومعه گلاتی | جاهای دیدنی گرجستان
صومعه گلاتی

۸. واردزیا، لانه زنبور

نگران نباشید، خبری از زنبور نیست، تنها مجموعه‌ای از خانه‌های غار شکل هستند که در قرن دوازدهم میلادی به دستور شاه تامار (نخستین پادشاه زن گرجستان) برای مقابله با حمله مغولها در دل کوه و در جنوب غربی کشور گرجستان و در امتداد رودخانه مکتواری (Mtkvari) ساخته شده‌اند. سازه‌های تو در تو با سیستم آب‌رسانی پیچیده که نمایانگر میزان تلاش مردم برای ایجاد مکانی برای سکونت و در عین حال دور ماندن از حمله مغول‌ها است.

اما این زلزله بود که این‌بار نقش مغول را ایفا کرد و باعث تخریب بخش‌های وسیعی از این شهر شد و آنچه امروز شاهد آن هستیم، بقایای این شهر صخره‌ای عجیب و حیرت‌آور است. واردزیا (Vardzia) یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی گرجستان و قطعا از مقاصد گردشگری مناسب برای افرادی است که سفر به عمق تاریخ در دل اعماق کوه را به جاهای سهل‌الوصول و در دسترس ترجیح می‌دهند.

ساعت بازدید: ۱۰ صبح تا ۷ شب

آدرس واردزیا گرجستان : جنوب گرجستان، ۳۰ کیلومتری آسپیندزا، سمت چپ ساحل رودخانه متکواری در دامنه‌های کوه اروشتی

واردزیا
واردزیا

۹. چیاتورا، پلکان بهشت یا شهر کابلی؟

چیاتورا (Chiatura) از مهمترین شهرهای معدنی گرجستان و صاحب بزرگترین معدن منگنز جهان، واقع در استان ایمرتی کشور گرجستان است. معادن واقع در این شهر امپراطوری شوروی را بر آن داشت تا به سرعت دست به ساخت کارخانه‌های استخراج مواد معدنی در این شهر بزند. بقایای این ساخت‌وساز‌ها در قالب اتصالات کابلی جابجایی سنگ و کارگران، بافتی جالب توجه به این شهر داده است.

از طرفی طبیعت این شهر به سبب وجود دره‌ها و دامنه‌های سرسبز در نوع خود بسیار دیدنی است. اما آنچه که ویژگی برجسته چیاتورا به حساب می‌آید و بسیاری از گردشگران این شهر را با آن می‌شناسند، وجود یک کلیسای قدیمی متعلق به قرن چهارم میلادی در بالای صخره‌ای استوانه‌ای و تنها افتاده است که از آن به عنوان «پلکان بهشت» یاد می‌شود و همین سازه‌ی مشترک طبیعی-مصنوعی، چیاتورا را به یکی از پرجذبه‌ترین جاهای دیدنی گرجستان تبدیل کرده است.

هزینه بازدید: رایگان

آدرس چیاتورا گرجستان : گرجستان، ایمرتی، چیاترا، روستای کاتسخی

چیاتورا
چیاتورا

۱۰. اوشگولی، نه به دنیای مدرن

روستای اوشگولی و مجموعه روستاهای سوانتی (ushguli & other villages in svanti) در میان رشته‌کوه قفقاز در شمال کشور گرجستان واقع شده و به سبب موقعیت جغرافیایی، طبیعت و فرهنگ بکر آن، از جاهای دیدنی گرجستان محسوب ‌می‌شود. از زیبایی‌های این منطقه وجود برج‌های متروک و در حال فرو‌ریختن در اطراف آن است که از گزند باد و باران در امان نمانده و تنها تعداد محدودی، تحت نظر سازمان یونسکو، بار شناساندن این روستا را به جهانیان بر دوش می‌کشند.

علاوه بر زیبایی‌های طبیعی و تاریخی این منطقه، فرهنگ و آداب رسوم سنتی مردمان آن از جاذبه های گردشگری روستای اوشگولی است. مردمانی که روی خوش به دنیای مدرن نشان نداده‌اند و با سبک و سیاق قدیمی گذران زندگی می‌کنند.

جوانان سوار بر اسب از مظاهر این سبک زندگی سنتی هستند. تنها به هنگام شب سوسوی چراغ‌های برق نشانی از این است که مردمان اوشگولی خیلی هم از دنیای بیرون فاصله نگرفته‌اند. لازم به ذکر است این شیوه سنتی زندگی باید باعث احتیاط گردشگران، به خصوص گردشگران خارجی، برای سفر به این منطقه گردد؛ چراکه دسترسی به اوشگولی با ماشین‌های کوهستان میسر است و در خود منطقه هم خدمات رفاهی خاصی از قبیل هتل، بیمارستان و … در سطح مطلوب وجود ندارد.

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

آدرس اوشگولی گرجستان : منطقه سوانتی در گرجستان

دهکده اوشگولی
دهکده اوشگولی

۱۱. سیغناغی، شهر عشق

در فاصله ۱۱۰ کیلوکمتری شرق تفلیس و در استان کاختی می‌‌شود سر از شهری کوچک با ۳ هزار نفر جمعیت در‌آورد که سرشار از آرامش و دارای مردمی خونگرم و مهمان‌نواز است. این شهر بالای تپه‌ای زیبا واقع شده است و دارای تنوع گیاهی و حیوانی فوق‌العاده‌ای است و به همین سبب یکی از زیباترین جاهای دیدنی گرجستان به حساب می‌آید.

درون شهر می‌توان به راحتی به مسافرخانه‌ها و هتل‌های مناسب و راحت دسترسی پیدا کرد. این شهر نیز مانند اکثر شهرهای توریستی گرجستان دارای تعداد قابل توجهی بناهای تاریخی و مذهبی و استحکامات نظامی نظیر دز و قله است. سیغناغی را به‌خصوص اروپاییان با نام «شهر عشق» می‌شناسند. گویا سیغناغی محل آشنایی بسیاری از زوج‌های عاشق بوده است.

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

آدرس سیغناغی در گرجستان :  شرق تفلیس و گرجستان

سیغناغی
سیغناغی

۱۲. کازبگی، کپسول اکسیژن

اگر سر و کارتان با کوهنوردی افتاده باشد، بعید است نام کازبگی (Kazbegi) به گوشتان نخورده باشد؛ شهری در فاصله ۱۶۰ کیلومتری شمال تفلیس و در ۲۵ کیلومتری مرز روسیه و گرجستان. این شهر به دور از شلوغی‌های پایتخت است و با داشتن مسیری کوهستانی و پر از چشمه و رودخانه، و به علت آب و هوای تمیز و سرشار از اکسیژن، توانسته خود را در میان جاهای دیدنی گرجستان جا کند.

قله کازبگی سومین قله مرتفع کشور گرجستان است و همواره یکی از مقاصد کوهنوردان بومی و خارجی به شمار می‌رود. البته باید خاطرنشان کرد که این منطقه کوهستانی در فصل‌های پاییز و زمستان بسیار سرد و پوشیده از برف است و شاید تابستان فصل مناسبی برای مسافرت به این منطقه زیبا و رویایی گرجستان باشد.

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگانچ

آدرس کازبگی گرجستان : در فاصله ۱۲۰ کیلومتری شمال تفلیس و ۲۵ کیلومتری مرز روسیه و گرجستان

کازبگی، کپسول اکسیژن
کازبگی، کپسول اکسیژن

۱۳. باخمارو، اسیر کاج و صنوبر

در منطقه‌ گوریا (Guria) و دور از شهرهای شلوغ و توریستی تفلیس و باتومی، می‌توانید در میان انبوهی از درخت‌های کاج و صنوبر روستایی زیبا را در ارتفاع ۲ هزار متری از سطح دریا پیدا کنید که طبیعت بکرش زبان‌زد خاص و عام است. باخمارو (Bakhmaro) روستایی زیباست که به‌خصوص برای گردشگران علاقه‌مند به عکاسی توصیه می‌شود. در آنجا شما به راحتی می‌توانید از مناظر طبیعی بکر و کهکشان راه شیری و ستارگان عکاسی کنید.

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

مسیر دسترسی به باخمارو :‌ فاصله باخمارو تا تفلیس ۵ ساعت است که می‌توانید با وسایل نقلیه به این منطقه بروید.

باخمارو
باخمارو

۱۴. دره های مارتویلی، ماجراجویی در عمق ۴۰ متری

از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری گرجستان، طبیعت بکر و بی‌نظیر آن است. طبیعت در هر گوشه از گرجستان، به شکل خاصی شما را شگفت زده می‌کند. دره مارتویلی یا تنگه مارتویلی، نام یکی از زیباترین جاهای دیدنی گرجستان است که در منطقه مگرلیا و در ۲۸۰ کیلومتری تفلیس قرار دارد. دره مارتویلی را می‌توان شبیه تنگه واشی ایران دانست اما با این تفاوت که امکان قایق‌سواری نیز در این تنگه دو هزار و ۴۰۰ متری وجود دارد.

این دره ۴۰ متر عمق دارد و هنگامی که درون آن قرار می‌گیرید، شاهد تصویر بی‌نظیری از آسمان خواهید بود. دره مارتویلی برای دوست‌داران طبیعت‌گردی مانند همان بهشت موعود است. پس حتما در، بازدید از این تنگه را در برنامه روزانه خود قرار دهید.

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

آدرس دره مارتویلی : گرجستان، ۲۸۰ کیلومتری تفلیس، منطقه مگرلیا

دره های مارتویلی | جاهای دیدنی گرجستان
دره های مارتویلی

۱۵. شاتیلی خوسورتی، سفر به طبیعتی بکر

بر خلاف تصور بسیاری از افراد، سفر به گرجستان می‌تواند یک سفر جذاب و به یاد ماندنی باشد. سفری تفریحی، تاریخی و سرشار از طبیعت‌گردی‌های دلپذیر که هیچگاه از خاطر شما نخواهد رفت. اگر به گرجستان سفر کردید، به هیچ وجه بازدید از شاتیلی خوسورتی را از دست ندهید. شاتیلی خوسورتی نام یکی از جاذبه‌های گردشگری گرجستان است که در شمال این کشور قرار دارد و جزء مناطق کوهستانی و تماشایی آن به شمار می‌آید.

خوسورتی نه تنها یکی از زیباترین جاهای دیدنی گرجستان است، بلکه می‌توان آن را بهشت گرجستان نیز نامید. از این منطقه رودخانه‌ای پر جوش و خروش عبور می‌کند و از یمن وجود این رودخانه، طبیعتی بی‌نظیر چشم شما را نوازش می‌دهد. دشت‌های پر از گل، صدای غرش رودخانه‌، تپه‌های سر سبز و نمای کوهستانی که با دیدن همه آنها روح شما تازه خواهد شد. در شاتیلی خوسورتی می‌توانید نظاره‌گر همه این زیبایی‌ها در کنار هم باشید.

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

آدرس شاتیلی خوسورتی: شمال شرق گرجستان، روستای شاتیلی، منطقه خوسورتی

شاتیلی خوسورتی | جاهای دیدنی گرجستان
شاتیلی خوسورتی

۱۶. کازبگی ، ترکیبی از رنگ‌ها

کازبگی نام روستایی زیبا با مناظر طبیعی منحصر‌به‌فرد در گرجستان و در نزدیکی تفلیس است که از سال ۲۰۰۶ به «استپانسمیندا» تغییر نام داده. این روستای زیبا را بسیاری به نام بهشت گرجستان می‌شناسند. شما می‌توانید در این روستا از مناظر بکر طبیعی لذت ببرید و چیزی جز سرسبزی و زیبایی نبینید. بی‌شک مناظر کازبگی از تماشایی‌ترین مناظری است که هر انسانی می‌تواند به چشم خود ببیند و تلفیق‌ رنگ‌های آبی و سبز، جلوه ویژه‌ای به این منظره بخشیده است.

اما نکته جالب توجه اینجاست که تنها جاذبه دیدنی کازبگی، مناظر طبیعی آن نیست. بلکه در ارتفاع هزار و ۷۰۰ متری از سطح زمین، کلیسایی با قدمت هزاران سال وجود دارد که با دیدن آن به یاد فیلم‌های قدیمی دوران حکومت کلیسا می‌افتید. این کلیسا «تثلیث گرگتی» نام دارد و بازدید از آن را باید حتما در برنامه سفر خود قرار دهید.

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

آدرس کازبگی: گرجستان، ۱۶۰ کیلومتری تفلیس، روستای کازبگی

کازبگی | جاهای دیدنی گرجستان
کازبگی

۱۷. باخمارو ، روستایی محصور در میان درختان صنوبر و کاج۱۲

در منطقه گوریا و در نزدیکی دره مارتویلی، روستایی زیبا و سنتی با نام باخمارو وجود دارد که می‌تواند گزینه مناسبی برای کسانی باشد که به دنبال دیدن روستایی بکر و تماشایی در دل طبیعت هستند. باخمارو روستایی بسیار تماشایی است که در میان جنگل‌های انبوه از درختان صنوبر و کاج قرار دارد.

برای دسترسی به این روستا، باید از میان درختان سر به فلک کشیده، مسیر خود را ادامه دهید تا به کلبه‌های روستایی برسید. اقامت در کلبه‌های روستایی برای گردشگران امکان‌پذیر است و با انجام این کار می‌توانید خاطره‌ای منحصربه‌فرد را از سفر به گرجستان در ذهن خود ثبت کنید.

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

آدرس روستای باخمارو : گرجستان، گوریا، باخمارو

باخمارو | جاهای دیدنی گرجستان
باخمارو

۱۸. مسجد جمعه تفلیس

جالب است بدانید که در طول تاریخ، گرجستان سومین کشوری بود که مسیحیت را به عنوان مذهب اصلی خود پذیرفت. اما با این وجود، تنوع مذهب زیادی در گرجستان وجود دارد و به همین خاطر است که می‌توانید شاهد حضور مساجد در کنار کلیسا‌های باستانی باشید. مسجد جمعه تفلیس یکی از مهم‌ترین مساجد و از زیباترین جاهای دیدنی گرجستان محسوب می‌شود که قدمت آن به قرن هفدهم میلادی باز می‌گردد.

گفتنی است که مسجد جمعه تفلیس در طول تاریخ سه بار تخریب و مجددا بازسازی شده است و هنوز هم مورد استفاده مسلمانان گرجستان قرار می‌گیرد. نکته جالب توجه در مورد مسجد جمعه تفلیس این است که با کمک یک ستون، مسجد به دو قسمت تقسیم شده تا شیعیان و اهل سنت بتوانند همزمان از آن استفاده نمایند.

شماره تماس: ۹۹۵۵۷۷۶۲۳۰۰۲

ساعت بازدید: به وقت اذان

هزینه بازدید: رایگان

آدرس مسجد جمعه تفلیس : گرجستان، تفلیس، خیابان Botanical

مسجد جمعه تفلیس
مسجد جمعه تفلیس

۱۹.معبد متاتسمیندا ، یکی از زیباترین جاهای دیدنی گرجستان

اگر در شهر تفلیس، خود را به کوهستان متاتسمیندا برسانید، با معبدی بزرگ و زیبا رو به رو خواهید شد که در قرن نوزدهم میلادی ساخته شده است. بد نیست بدانید که اولین بار این معبد برای برگزاری صدمین سالگرد فوت گریبایدوف افتتاح شد. البته گفتنی است که این معبد در حیاط کلیسایی قدیمی ساخته شده که قدمت آن به پیش از قرن شانزدهم میلادی باز می‌گردد.

در معبد متاتسمیندا، ده‌ها تن از افراد مشهور و نامی گرجستان به خاک سپرده شده‌اند و به همین خاطر این معبد، حتی بین مردم محلی تفلیس نیز به عنوان یک مکان مقدس و مهم محسوب می‌شود. اما برای گردشگران، دیدن مجسمه‌های مختلف، ساختمانی قدیمی و منظره‌ای از ارتفاعات گرجستان، می‌تواند بسیار زیبا و خاطره انگیز باشد.

ساعت بازدید: روزهای دوشنبه تا یکشنبه از ساعت ۱۱ تا ۲۰

هزینه بازدید: ۵۰ هزار تومان

آدرس معبد متاتسمیندا : گرجستان، تفلیس، کوهستان متاتسمیندا

معبد متاتسمیندا | جاهای دیدنی گرجستان
معبد متاتسمیندا

۲۰. بنای یادبود پادشاه واختانگ گرگاسالی

در نزدیکی پل متخی گرجستان، می‌توانید شاهد مجسمه‌ای زیبا از فردی باشید که بر اسب نشسته و با دست به مردم سلام می‌کند. این مجسمه بنای یادبود پادشاه واختانگ گرگاسالی است که در نزدیکی یک کلیسای قدیمی ساخته شده. واختانگ آخرین پادشاه گرجستان باستان و اولین موسس گرجستان مدرن با پایتخت تفلیس بود.

او دوران حکومت بسیار سختی را تجربه کرد و در دوران سلطنت خود، در بین قرن پنجم و ششم میلادی، با دولت ساسانی وارد جنگ شد و همین مساله او را به شدت تضعیف کرد. مردم گرجستان، تفلیس مدرن را مدیون او می‌دانند و به همین خاطر، بنای یادبود وی را در نزدیکی پل متخی ساخته‌اند تا به این شکل از این پادشاه بزرگ قدردانی کنند.

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

آدرس بنای یادبوده پادشاه واختانگ گرگاسالی : گرجستان، تفلیس، پل Metekhi

بنای یادبود پادشاه واختانگ گرگاسالی
بنای یادبود پادشاه واختانگ گرگاسالی

برای آشنایی بیشتر با دیدنی های گرجستان کلیک کنید.


۲۱. کلیسای جامع سوتیتسخولی

کلیسای جامع سوتیتسخولی از دیگر جاهای دیدنی گرجستان به حساب می‌آید. این کلیسای تاریخی در شهر متسختا، در بخش شمال‌غربی تفلیس قرار دارد. این کلیسا از جمله شاهکارهای قرون وسطا به حساب می‌آید. کلیسای جامع سوتیتسخولی در فهرست میراث جهانی یونسکو به حساب می‌آید. لازم به ذکر است که این کلیسا دومین کلیسای مهم تاریخی در تمام گرجستان به حساب می‌آید. کلیسای جامع سوتیتسخولی در زمره کلیساهای ارتدوکس به حساب می‌آید. هنوز هم در بین مردم گرجستان و ارتدوکس‌ها، این کلیسا اهمیت بسیاری دارد و مورد احترام است. بنایی که امروز از کلیسای جامع سوتیتسخولی شاهد آن هستیم، در سال ۱۰۲۹ ساخته شده است؛ اما قدمت ساخت اولیه این مکان به قرن چهارم میلادی باز می‌گردد.

آدرس: Narekvavi-Mtskheta-Railway Station, Mtskheta, Georgia

هزینه بازدید: رایگان

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

۲۲. کلیسای جواری

کلیسای جواری از دیگر جاهای دیدنی گرجستان است. این کلیسا را با نام صومه جواری نیز می‌شناسند. کلیسای جواری در نزدیکی متسختا در بخش شرقی گرجستان قرار دارد. قدمت این کلیسای زیبا به قرن ششم میلادی باز می‌گردد. همان طور که اشاره کردیم، در متسختا ، جاهای دیدنی تاریخی بسیاری وجود دارد. کلیسای جواری از جمله مهم‌ترین این آثار به حساب می‌آید. کلیسای جواری در جمله میراث جهانی یونسکو به حساب می‌آید. این کلیسا روی یک قله سنگی قرار دارد. به همین خاطر دسترسی به آن کمی دشوار است. البته وقتی که خودتان را به این کلیسای زیبا برسانید، از چشم‌انداز خیره‌کننده آن لذت خواهید برد. پس بهتر است بازدید از آن را حتماً در برنامه سفر خود قرار دهید.

آدرس: گرجستان، متسختا

هزینه بازدید: رایگان

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

۲۳. خیابان روستاولی

به نظرتان آیا یک خیابان می‌تواند جاذبه گردشگری باشد؟ خب چرا که نه؟ مثلا خیابان ولیعصر تهران یا خیابان چهار باغ اصفهان، آیا می‌توان اینها را جزو جاهای دیدنی آن شهر به حساب نیاورد؟ خیابان روستاولی نیز از جمله جاهای دیدنی گرجستان است. این خیابان جزو خیابان‌های مرکزی تفلیس به حساب می‌آید. نام آن را نیز از شاعر مشهور گرجستان، شوتا روستاولی گرفته‌اند. این خیابان از میدان آزادی آغاز می‌شود و حدود ۱.۵ کیلومتر طول دارد. خیابان روستاولی را به‌خاطر ابنیه تاریخی، مراکز خرید، مراکز فرهنگی و … می‌شناسند. در خیابان روستاولی می‌توانید از تئاتر اپرای ملی گرجستان، موزه و کلیساهای قدیمی دیدن کنید. دسترسی به خیابان روستاولی از طریق مترو و اتوبوس امکان‌پذیر است. در این خیابان چندین و چند کافه رستوران مختلف نیز وجود دارند. خلاصه که حتی قدم زدن در خیابان روستاولی نیز خاطره‌انگیز خواهد بود.

آدرس: گرجستان، تفلیس، خیابان روستاولی

هزینه بازدید: رایگان

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

۲۴. قطار کابلی تفلیس

قطار کابلی تفلیس از جمله خاص‌ترین جاهای دیدنی گرجستان به حساب می‌آید. این قطار کابلی ۵۰۰متر طول دارد. قطار کابلی تفلیس در سال ۱۹۰۵ به بهره‌برداری رسید. به همین خاطر می‌توان آن را در زمره قدیمی‌ترین قطارهای کابلی تمام دنیا دانست. این قطار کابلی دارای سه ایستگاه است. پایین‌ترین ایستگاه آن در خیابان چانکادزه است. ایستگاه بعدی در خیابان متاتسمیندا پانتئون و آخرین ایستگاه در بالای کوه قرار دارد. در این قطار کابلی مجموعاً ۴۰ نفر می‌توانند حضور داشته باشند. از پایین تا بالای آن نیز حدود ۱۰ دقیقه طول می‌کشد. پس در پیک سیزن سفر به تفلیس، باید مدتی را منتظر بمانید تا نوبت شما برسد. وقتی که بالای کوه برسید، می‌توانید شاهد مناظری خیره‌کننده و زیبا باشید.

آدرس: گرجستان، تفلیس

هزینه بازدید: رایگان

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

۲۵. قلعه‌ ناریکالا

قلعه‌ ناریکالا از جمله مهم‌ترین قلعه‌های تاریخی گرجستان به حساب می‌آید. قدمت این قلعه به قرن چهارم میلادی باز می‌گردد. قلعه‌ ناریکالا روی یک تپه مرتفع قرار دارد. وقتی که خودتان را به بالای این تپه برسانید، می‌توانید شاهد یک منظره بسیار زیبا از شهر زیبای تفلیس باشید. این قلعه بین حمام‌های گوگرد و همچنین باغ گیاه‌شناسی تفلیس قرار دارد. به همین خاطر می‌توانید در برنامه سفر خود، یک تیر و دو نشان بزنید. قلعه‌ ناریکالا بعد از حمله مغول‌ها، به قلعه نارین تغییر نام پیدا کرد. متأسفانه بخش‌های بسیاری از این قلعه در اثر وقوع زلزله آسیب دید. البته باز هم بخش‌های سالم بسیاری در آن وجود دارند.

آدرس: گرجستان، تفلیس

هزینه بازدید: رایگان

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

۲۶. تله کابین تفلیس

تله کابین تفلیس در سال ۲۰۱۲ افتتاح شد. این تله کابین در سمت چپ رودخانه مکتاری در پارک رایک قرار دارد. تله کابین تفلیس به‌صورت مستقیم به قلعه ناریکالا متصل می‌شود. در پاراگراف قبلی درباره زیبایی قلعه ناریکالا صحبت کردیم. این قلعه در بالای یک تپه قرار دارد. به همین خاطر دارای دسترسی نسبتاً دشواری است. از‌این‌رو چنین تله کابین زیبایی را طراحی کردند تا در عرض چند دقیقه، مسافران به بالای تپه برسند. این تله کابین از جمله زیباترین جاهای دیدنی گرجستان به حساب می‌آید. داخل تله کابین می‌توانید از منظره ۳۶۰ درجه بسیار زیبا دیدن کنید.

آدرس: گرجستان، تفلیس، پارک رایک

هزینه بازدید: رایگان

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

۲۷. سالن تئاتر گابریادزه

سالن تئاتر گابریادزه از جمله جاهای دیدنی گرجستان در بخش قدیمی تفلیس است. این سالن تئاتر در یک ساختمانی قدیمی قرار دارد. سالن تئاتر گابریادزه در سال ۱۹۸۱ به بهره‌برداری رسیده است. این ساختمان به‌عنوان اولین تئاتر عروسکی در گرجستان کار خود را آغاز کرد. از نظر زیبایی و طراحی معماری، ساختمان سالن تئاتر گابریادزه یک اثر هنری به حساب می‌آید. جالب است بدانید که هنوز هم انواع تئاتر و نمایشنامه عروسکی در این سالن تئاتر برگزار می‌شود. پس با کمی پرس‌وجو می‌توانید از برگزاری انواع برنامه تئاتر مطلع شوید و از آن‌ها دیدن کنید.

آدرس: گرجستان، تفلیس، خیابان Shavteli

هزینه بازدید: رایگان

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

۲۸. محله متخی

محله متخی از جمله معروف‌ترین محله‌های گرجستان است. این محله روی تپه‌ای مرتفع در تفلیس قرار دارد. در این محله می‌توانید از جاهای دیدنی تاریخی مهمی از جمله کلیسای متخی دیدن کنید. لحظه طلوع و غروب آفتاب در محله متخی بسیار زیبا و دیدنی است و محله متخی به این موضوع شهرت دارد. پس اگر می‌خواهید شاهد زیباترین غروب آفتاب در گرجستان باشید، سری به محله متخی بزنید.

آدرس: گرجستان، تفلیس، محله متخی

هزینه بازدید: رایگان

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

۲۹. مجسمه مادر گرجستان

مجسمه مادر گرجستان جزو نمادهای مهم تفلیس گرجستان به حساب می‌آید. قدمت این مجسمه به سال ۱۹۵۸ باز می‌گردد. این مجسمه را در ۵۰۰ امین سالگرد شهر تفلیس بر فراز تپه سولالاکی بنا کردند. این مجسمه زیبا ۲۰ متر طول دارد. مجسمه مادر گرجستان تصویر یک بانویی است که در یک دست خود جام و در دست دیگر شمشیر دارد. مجسمه مادر گرجستان استعاره به یکی از شخصیت‌های اسطوره‌ای گرجی دارد.

آدرس: گرجستان، تفلیس، تپه سولالاکی

هزینه بازدید: رایگان

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته