یزد مثل سال‌های گذشته میزبان جشنواره‌ی تابستانی غذای شب‌های کویر است. این جشنواره از خوشمزه‌ترین و جذاب‌ترین جشنواره‌های گردشگری ایران است که هر سال در ابتدای تابستان برگزار می‌شود. امسال (۱۳۹۷) این جشنواره‌ی به سنت سال‌های پیش از ۱۱ تا ۱۴ تیرماه برگزار می‌شود و میزبان علاقه‌مندان از سراسر کشور است.

saadatrent

در طول سال‌های گذشته جشنواره‌ی تابستانی غذای شب‌های کویر طرفداران زیادی دست‌وپا کرده و گردشگران ایرانی و خارجی به این جشنواره جذب شده‌اند. غذاهای خوش‌ آب‌ورنگ، مزه‌های شیرین و ترش و انواع میوه‌های تابستانی و باغی، یزد را به بهشت شکم‌گردی در فصل تابستان تبدیل می‌کند.

به غیر از این‌ها، یزد تنوع غذایی و نوشیدنی‌ بسیار بالایی دارد که در میان استان‌ها و شهرهای کویری ایران زبان‌زد خاص و عام است.

در جشنواره‌ی تابستانی غذای شب‌های کویر بر اساس طعم، تزئین، سفره‌آرایی، فرآیند تهیه و مواد تشکیل دهنده، «آشپز نمونه» انتخاب می‌شود. ساعت برگزاری جشنواره از ۲۰ تا ۲۳ است و عموم مردم می‌توانند در آن شرکت کنند یا به‌عنوان بازدیدکننده از طعم غذاها لذت ببرند.

برگزارکنندگان این جشنواره هدف از آن را شناسایی و ترویج فرهنگ استفاده از غذاهای سنتی یزد و ایجاد ظرفیتی مناسب برای توسعه گردشگری، هتل‌داری و تشریفات می‌دانند، اما باید به تمام این اهداف لذت مسافران از طعم و بوی خوش غذاهای یزدی در آغوش کویر را هم اضافه کرد.

این جشنواره چند هتل‌ معروف یزد برگزار می‌شود که پشت‌بام‌_رستوارن‌هایی مشرف به شهر یزد دارند. اگر راهی یزد هستید، لذت خوردن کشک‌و‌بادمجان با انارهای یزدی و فسنجان با رب انارهای عقدایی را روی پشت‌بام‌های کویری و نسیم آرام و خنک یزد از دست ندهید و جای ما سفرزونی‌ها را هم خالی کنید.

غذاهای معروف یزدی در جشنواره‌ی غذای شب‌های کویر

شولی، گندم، آلو، آبغوره، ماش، کدو و البته انار از معروف‌ترین آش‌های اصیل یزدی هستند و قیمه‌نخود، به‌آلو و کدو معروف‌ترین خورشت‌های این شهر به‌حساب می‌آیند. یزد همین‌طور به کوفته لپه و کوفته نخودچی هم معروف است و قطعا نباید از کباب آن گذشت که با مهارت ویژه توسط آشپز‌های چیره‌دست یزدی درست می‌شود.


در سفرزون بخوانید: بازار‌ها و مراکز خرید یزد