اگر دوست دارید با یکی از روستا‌های بی‌نظیر ایران که حالت طبیعی و سنتی خود را حفظ کرده آشنا شوید، بهتر است این‌مقاله را بادقت مطالعه کنید. آستمال روستایی است که می‌خواهیم درباره آن در این‌مقاله صحبت کنیم.

saadatrent

آستمال یکی از روستا‌های استان آذربایجان شرقی است که قدمت آن به چند هزار سال قبل می‌رسد. اگر دوست دارید بلیط لحظه آخری تهران تبریز را برای سفری به دل طبیعت خرج کنید، بهتر است درباره روستای آستمال مطالعه کنید. آستمال برای اهالی طبیعت و دوست‌داران نقاط بکر یکی از موقعیت‌های استثنایی است.

روستا ۲۰ کیلومتری راه خاکی داشته که شاید همین موضوع باعث شده افراد کمتری به آن بروند و حس تازگی و بکر بودن طبیعت آن از دور حس شود. کافی وسایل خود را بردارید و به سفری به دل طبیعت بروید. زیبایی‌ها و طبیعت آستمال منتظر هستند تا شما را به میهمانی فراموش‌نشدنی خود دعوت کنند. در ادامه درباره زیبایی‌‌ها و نکاتی جالب از این‌روستا صحبت خواهیم کرد. اگر شما نیز به طبیعت و تازگی‌های آن علاقه دارید حتما این‌مطلب را تا پایان مطالعه کنید.

درباره روستای آستمال

آستمال را روستایی چند‌‎هزار‌ساله در استان آذربایجان شرقی می‌دانند. روستا در نقطه‌ای نسبتا بکر در بخش خاروانا شهرستان ورزقان قرار دارد. شغل مردم روستا کشاورزی و دامداری است و از این‌طریق امرارمعاش می‌کنند. روستا زیبایی‌های طبیعی و خانه‌های چشم‌نوازی دارد که از لحظه ورود شما را به خود جذب خواهد کرد.

آستمال را با رود و جنگل یا درختان گردوی آن می‌شناسند. برای دسترسی به روستا باید حدود ۲۰ کیلومتر از جاده‌ای خاکی را طی می‌کردید که در سال‌های اخیر آسفالت شده است. از کوه‌ها و زیبایی‌های طبیعی اطراف روستا هرچه که بگوییم کم است و باید از هتل‌های لوکسی مانند هتل بین المللی تبریز دل کند و سری به این‌روستا بزنید تا طبیعت آن را از نزدیک ببینید و لمس کنید. در روستا تعداد زیادی درخت گردو و تعداد کم‌تری هم درختانی مانند آلبالو، گیلاس و توت خواهید دید که زیبایی‌های آن را بیشتر کرده است.

حقایق جالب و خواندنی درباره روستای آستمال1

دیدنی‌های روستای آستمال

درباره طبیعت و جاذبه‌های طبیعی روستا بسیار گفتیم. علاوه‌‎بر آن‌ها روستا جاذبه‌های دیگری هم دارد که بد نیست برای تماشای آن‌ها وقت بگذارید. اگر بلیط لحظه آخری تهران تبریز تهیه کرده‌اید و به روستای آستمال رفتید حتما به مقبره امامزاده سید جبرئیل آستمال هم بروید و از آن دیدن کنید.

بنای امامزاده در بالای تپه‌ای در حدود فاصله هفت‌کیلومتری روستا قرار گرفته است. بنا بازسازی شده و برای مسافران جالب و دیدنی است. از دیگر جاذبه‌های تاریخی و مذهبی روستا نیز می‌توان به مسجد قدیمی و زیارتگاه پیر صندوق اشاره کرد.

آب‌وهوای روستای آستمال

روستای آستمال در ۳۰‍‌کیلو‌متری شمال غربی شهر ورزقان قرار گرفته است. رودخانه زیبایی که از کوه‌های سید جبرئیل و اوزور سرچشمه می‌گیرد، از میان روستا می‌گذرد و در هوای روستا و زیبایی آن تاثیر بسیار دارد. روستا میان کوه‌های اوزور و کوه گچی گونایی قرار دارد. روستای آستمال از سطح دریا ۱۸۰۰ متر فاصله دارد. اگر بخواهیم وضعیت آب‌وهوایی و اقلیمی روستا را به‌صورت خلاصه بیان کنیم، باید فصل‌های بهار و تابستان آن را معتدل بدانیم. برای فصل‌های پاییز و زمستان هم باید انتظار هوایی سر داشته باشید.

حقایق جالب و خواندنی درباره روستای آستمال2

آداب‌ورسوم اهالی آستمال

مانند بسیاری دیگر از روستا‌های استان آذربایجان در روستای آستمال نیز مراسم مذهبی و ملی با تشریفات کامل برگزار می‌شوند. اگر در یکی از هتل‌های تبریز مانند هتل بین المللی تبریز اقامت دارید، بهتر است در جشن‌ها و مراسم خاص سری به روستا‌ها یا مکان‌های معروف بزنید. پوشاک و لباس اهالی آستمال با دیگر نقاط استان شباهت بسیار دارد ولی می‌توان از پوشش زنان آن‌ها به ”تومان“ (دامن چین‌دار)،  ”کؤینک“ (پیراهن‌ گل‌دار بلند) و ”یایلیق“ (روسری) اشاره کرد.

دام‌پروری در روستا رونق دارد و مردم صنایع‌دستی مانند قالیچه، گلیم، جاجیم، جوراب و دستکش زمستانی نیز تولید می‌کنند تا هم در روستا و هم در بازا‌رهای دیگر عرضه شوند. غذا‌هایی مانند آبگوشت محلی، آش‌ به‌ویژه ”دوغا آشی“ (آش دوغ)، کوفته و کباب نیز در روستا مرسوم هستند. اگر بلیط لحظه آخری تهران تبریز به روستای آستمال سفر کردید بهتر است حتما از غذا‌های محلی استفاده کنید تا طعم آن را در خاطرات سفر خود ثبت کنید.

امکانات روستای آستمال

اگر‌چه روستا در نقطه‌ای نسبتا بکر و میان کوه‌ها واقع شده، اما نگران نباشید. اگر شما به امکاناتی مانند امکانات هتل بین المللی تبریز یا دیگر هتل‌های لوکس دسترسی ندارید ولی می‌توانید نیاز‌های اولیه خود مانند اینترنت را تامین کنید و هم‌زمان از بهترین منظره‌های طبیعی لذت ببرید.

اگر نیاز به وسایل خاصی دارید از ورزقان تهیه کرده و با خود به روستا ببرید. در روستا نیز بقالی کوچکی وجود دارد اما شاید همه خواسته‌های شما را برآورده نکند. در روستا به دلیل پخت نان در خانه‌ها، نانوایی وجود ندارد. پس بهتر است قبل از روستا نان مورد‌نیاز خود را تهیه کرده و به همراه داشته باشید. البته نگران نباشید! اهالی روستا مهمان‌نواز و خون‌گرم هستند و اگر چیزی کم داشته باشید احتمالا پاسخ منفی از آن‌ها نخواهید شنید.