در حالی که بسیاری از افراد در کشورهای مختلف با ناامیدی در مورد درآمد و کار مواجه هستند و برای شغل خود آینده‌ای متصور نمی‌شوند، در ایران نیز بسیاری از افراد به دنبال مکانی برای شروع زندگی جدید هستند و دوست دارند تا آینده‌ای روشن برای خود بسازند. اینجاست که نام کانادا در میان بهترین کشورها برای مهاجرت کاری شنیده می‌شود. اما چه چیزی کانادا را به مقصدی عالی برای مهاجران و نیروی کار تبدیل می‌کند. در ادامه این مقاله در مورد دلایل انتخاب کانادا توسط بسیاری از ایرانیان برای کار صحبت خواهیم کرد.

saadatrent

۱. کانادا کشوری چندفرهنگی و مهاجرپذیر است

در دهه ۷۰ میلادی، کانادا رسماً سیاستی را برای ترویج چندفرهنگی اتخاذ کرد و از آن زمان تاکنون این سیاست به عنوان بخش کلیدی از هویت کانادا به شمار می‌آید. کانادا یکی از بالاترین نرخ‌های مهاجرت را در بین کشورهای توسعه یافته دارد و تنها در سال ۲۰۱۸، کانادا پذیرای بیش از ۳۱۰۰۰۰ مهاجر بود. ۵۷ درصد از این مهاجران به عنوان نیروی کار ماهر وارد این کشور می‌شوند و بقیه پناهنده خواهند بود یا به خانواده خود که قبلاً وارد کانادا شده بودند، ملحق خواهند شد. در مجموع، ۲۱.۹٪ از جمعیت کانادا به عنوان افرادی شناخته می‌شود که متولدین خارج از این کشور هستند.

کانادا با حفظ میراث فرهنگی و اعمال مذهبی خود، فضایی را برای فرهنگ‌های مختلف و تعامل راحت آنها فراهم کرده است. در کانادا بیش از ۳۰ اقلیت مختلف از فرهنگ‌های مختلف وجود دارد که جمعیت آنها حتی به یک میلیون نفر یا بیشتر نیز می‌رسد. در واقع این سیاست کانادا برای زندگی نرمال فرهنگ‌های مختلف در کنار هم، باعث شده که این کشور نسبت به کشورهایی که مهاجران را مجبور به همسو شدن با فرهنگ خود می‌کنند، بهتر عمل کند. در شهرهای مهم کانادا مانند تورنتو، مونترال و ونکوور تنوع فرهنگی بسیار مشهود است و حتی محله‌های مختلف از قومیت‌های مختلف در این شهرها وجود دارد. در تورنتو، که مرتباً از آن به عنوان «چندفرهنگی‌ترین شهر جهان» یاد می‌شود، بیش از نیمی از جمعیت از فرهنگ‌ها و کشورهای مختلف هستند.

طبق گزارش منتشر شده در بلاگ ایران تلنت با عنوان بهترین کشور ها برای مهاجرت کاری، صلح، آرامش، حقوق شهروندی بالای کانادا و همچنین مهاجرپذیر بودن این کشور، از مهم‌ترین دلایل مهاجرت ایرانیان به کانادا است.

۲. کانادا دهمین اقتصاد بزرگ جهان است

کانادا بهترین کشور برای مهاجرت کاری ایرانیان1

وقتی صحبت از اقتصاد جهانی به میان می‌آید، کانادا عملکرد بسیار عالی‌ای از خود نشان می‌دهد. کانادا علیرغم داشتن رتبه سی و هشتم در پرجمعیت‌ترین کشورهای جهان، دهمین اقتصاد بزرگ را با تولید ۱.۶ تریلیون یا ۴۸۱۰۰ دلار سرانه دارد. کانادا از سال ۲۰۱۵ در زمینه اقتصاد از روسیه پیشی و در رتبه دهم قرار گرفت. اگرچه کانادا به دلیل منابع طبیعی غنی خود مشهور است، اما طبق آمار کانادا، اقتصاد کانادا در واقع به شدت خدمات محور است و ۷۸.۹ درصد از کانادایی‌ها در مشاغل مرتبط با خدمات کار می‌کنند. اگرچه بخش تولید کالا در مقایسه با بخش خدمات نسبتاً کوچک است، اما صنایع تولیدی و نفت و گاز کانادا در چند سال گذشته رشد سالانه نسبتا خوب اما ثابتی را تجربه کرده‌اند.

سازمان همکاری و توسعه اقتصاد (OECD)، در آخرین گزارش خود اعلام کرده کانادا رتبه یازدهم در درآمد شغلی، رتبه سیزدهم در فراهم آوردن فرصت‌های شغلی بازار کار، رتبه هفتم در رضایت از زندگی و رتبه یازدهم در توازن کار و زندگی را در بین کشورهای دنیا دارد.

۳. سیستم آموزشی کانادا در سطح جهانی عالی عمل کرده است

کانادا بیش از هر کشور صنعتی دیگری در جهان برای سرانه آموزش هزینه می‌کند و به عنوان تحصیلکرده‌ترین کشور جهان شناخته می‌شود. سیستم آموزش عمومی کانادا به عنوان یکی از بهترین‌ها در جهان شناخته می‌شود. کانادا همچنین خانه برخی از برترین دانشگاه‌های جهان است که دانشگاه مک گیل، دانشگاه تورنتو، دانشگاه مک مستر و دانشگاه بریتیش کلمبیا در بین ۱۰۰ دانشگاه برتر جهان رتبه بندی شده‌اند. طبق آمار کانادا، ۵۴٪ از کانادایی‌های ۲۵-۶۴ ساله دارای مدرک آکادمیک سمی هستند و ۱۰.۸٪ دیگر یک دوره کارآموزی یا گواهی حرفه‌ای را به پایان رسانده‌اند. حتی در برخی شهرها، برخی از متقاضیان می‌توانند از بورسیه تحصیلی استفاده کنند و هزینه تحصیل خود را کاهش دهند.

۴. صنعت فناوری کانادا به سرعت در حال رشد است

کانادا بهترین کشور برای مهاجرت کاری ایرانیان2

بخش فناوری سریع‌ترین صنعت در حال رشد کانادا است که فواید بسیاری برای آینده کانادا دارد. حمایت و سرمایه گذاری دولت در فناوری به کمک استارت‌آپ‌ها آمده است و حتی این فرصت را به برخی کارآفرینان می‌دهد تا از طریق این روش به کانادا مهاجرت کنند. برنامه‌های مهاجرتی برای کارمندان، خویش‌فرمایان و کارآفرینان در کانادا بسیار زیاد است و به این ترتیب افرادی که ایده ثبت شرکت دارند و کارآفرین هستند، می‌توانند در کانادا موفق شوند.

کانادا به سرعت در حال تبدیل شدن به یک مقصد محبوب برای کارفرمایانی است که به دنبال محقق کردن ایده‌های خود هستند. تورنتو به عنوان یکی از مهم‌ترین شهرهای کانادا برای جذب متخصصان حوزه فناوری به شمار می‌آید و حتی بسیاری از شرکت‌های بزرگ دنیا مانند فیس‌بوک را نیز میزبانی می‌کند. مونترال نیز خود را به عنوان مرکز نوآوری در هوش مصنوعی و توسعه بازی تثبیت کرده است. این در حالی است که ونکوور و کلگری به دلیل نوآوری در فناوری پاک، شهرت دارند.

۵. مهاجران به مراقبت‌های بهداشتی در کانادا دسترسی دارند

سیستم بهداشت همگانی کانادا در سال ۱۹۶۰ به تصویب رسید. بر اساس این برنامه، هر استان یا منطقه‌ای در کانادا زیر نظر طرح مراقبت بهداشتی است که دسترسی راحت به خدمات پزشکی را برای همه ساکنان فراهم می‌کند. این طرح به مهاجران و ساکنان این امکان را می‌دهد تا بدون اینکه هزینه‌ای از جیب خود پرداخت کنند، از خدمات مراقبت‌های بهداشتی مانند ویزیت بیمارستان استفاده کنند. طبق گزارش OECD، در سال ۲۰۱۷، کانادا برای هر نفر ۶۳۲۳ دلار برای مراقبت‌های بهداشتی هزینه کرده است. به لطف برنامه مراقبت‌های بهداشتی که در این کشور برای همه در دسترس است، کانادا با کمتر از ۸۲ سال یکی از بالاترین نرخ‌های امید به زندگی در جهان را دارد. این امر باعث شده که کانادا در رتبه هجدهم کشورهای دارای بالاترین میزان امید به زندگی در جهان قرار بگیرد.

۶. کانادا بهترین مزایا، تعطیلات و مرخصی با حقوق را در آمریکای شمالی دارد

کانادا بهترین کشور برای مهاجرت کاری ایرانیان3

کانادا یک کشور پیشرفته است که برنامه‌های بسیاری برای حمایت از کارگران دارد. این تنها کشور در آمریکای شمالی است که مرخصی اجباری، ۲ هفته مرخصی با حقوق برای همه کارمندان و همچنین، ۶ تا ۱۰ تعطیلات قانونی بسته به استان‌ها دارد. همچنین دسترسی کانادایی‌ها به انواع حمایت‌های مالی مانند بیمه کاری (EI)، حقوق بازنشستگی، برنامه بازنشستگی کانادا (CPP) و مزایای مراقبت از کودکان، از جمله این حمایت‌ها خواهد بود.

حداقل دستمزد در کانادا نیز یکی از مهم‌ترین مزایای این کشور برای مهاجرت ایرانیان است که با توجه به استان‌ها متغیر است. سیاست‌های کانادا در مورد مرخصی زایمان و والدین شاغل در کانادا نیز بسیار پیشرفت داشته است. کارگران کانادایی مجازند تا ۱۸ ماه از مرخصی والدین استفاده کنند، این در صورتی است که مادر و پدر می‌توانند این مدت زمان را بسته به نیاز خود استفاده کنند و حتی با هم به اشتراک بگذارند.

۷. کانادا بسیار امن است

کانادا مرتباً در میان ۱۰ کشور برتر جهان در نظرسنجی‌ها و شاخص‌های مختلف رتبه بندی شده است. بر اساس شاخص صلح جهانی در سال ۲۰۱۸، کانادا در رتبه ششم صلح‌آمیزترین کشور جهان قرار گرفت. این شاخص عوامل مختلفی از جمله میزان قتل، ثبات سیاسی، روابط دیپلماتیک، درگیری‌های جاری، میزان زندانی شدن و تأثیر تروریسم و غیره را ارزیابی می‌کند. کانادا به کنترل قوی سلاح و رویکرد نسبتا صلح آمیز به دیپلماسی خارجی مشهور است. به طور کلی، نرخ جرم و جنایت در کانادا پایین است و این موضوع از سال ۱۹۸۰ به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.

۸. بانک‌های کانادا بسیار باثبات هستند

سال‌ها است که بانک‌های کانادا بر اساس مجمع جهانی اقتصاد، باثبات‌ترین بانک‌های جهان شناخته می‌شوند. در کانادا، می‌توانید با خیال راحت پول خود را در یکی از بانک‌ها نگه دارید، چرا که کانادا از سال ۱۹۸۳ ورشکستگی بانکی نداشته است. همچنین، برخلاف آمریکا که همچنان از کارت‌های magstripe استفاده می‌کند، کانادا به سمت فناوری PIN و تراشه حرکت کرده که بسیار امن‌تر است. کانادایی‌ها همچنین در مورد استفاده از فناوری بانکی بسیار آینده‌نگر هستند، به طوری که ۶۸٪ از کانادایی‌ها امور بانکی روزانه خود را به صورت آنلاین یا از طریق برنامه‌های تلفن همراه انجام می‌دهند.

۹. کانادا یک مکان زیبا برای زندگی است

کانادا بهترین کشور برای مهاجرت کاری ایرانیان4

نمی‌توان انکار کرد که کانادا مناظر بسیاری برای لذت بردن دارد. از کوه‌های بلند تا ساختمان‌های تاریخی مونترال، هیچ کمبودی در مکان‌های و مناظر  دیدنی در کانادا وجود ندارد. این کشور دارای صدها پارک ملی، حفاظت‌شده، مکان‌های تاریخی و مسیرهای پیاده‌روی است.

۱۰. کانادا دارای یک سیستم سیاسی باثبات و دموکراتیک است

اگرچه دولت‌ها در کانادا بسته به فضای سیاسی بین احزاب لیبرال و محافظه کار جابه جا می‌شوند، اما به طور کلی، همه احزاب سیاسی کانادا مواضع نسبتاً محافظه‌کارانه‌ای در مورد موضوعات مهمی مانند حقوق زنان، نگرانی‌های زیست محیطی و مهاجرت دارند که گاهی اوقات در برخی کشورها بسیار تفرقه افکن هستند.

اینها تنها چند دلیل از مواردی است که کانادا را به مکانی عالی برای مهاجرت ایرانیان تبدیل کرده است. اما برای اینکه بتوانید راحت‌تر برای مهاجرت کاری اقدام کنید، به چه مواردی نیاز دارید و چه کارهایی را باید انجام دهید؟

برای مهاجرت کاری به کانادا چه چیزهایی نیاز است؟

با اینکه برای مهاجرت به کانادا داشتن پیشنهاد کاری ضروری نیست، اما خوب است که قبل از هر اقدامی این کار را انجام دهید چرا که به کار شما سرعت می‌دهد. بنابراین با نوشتن رزومه انگلیسی برای اپلای روند مهاجرت کاری خود به کانادا را آغاز کنید و سریع‌تر کارها را پیش ببرید. نوشتن رزومه و آن هم به بهترین شکل، می‌تواند سطح زبان و مهارت شما را نیز نشان دهد.

برای ورود به کانادا برای کار یا باید به صورت آزاد وارد این کشور شوید و یا اجازه کارفرما داشته باشید. در صورتی‌ که از کانادا پیشنهاد کاری دارد، حتما نیاز به اجازه کارفرما دارید. معمولا این روش برای مهاجرت کاری بسیار آسان‌تر است و امکان پذیرش آن نیز بیشتر است. پس از پذیرش و اپلای در شرکتی در کانادا، باید خیلی سریع مدارک مورد نیاز را جمع آوری کنید و آنها را به صورت کامل ارسال کنید. فراموش نکنید که کانادا نیز مانند کشورهای دیگر در مورد سن محدودیت‌هایی دارد و در مهاجرت کاری باید به این موضوع توجه کنید. مدرک آیلتس نیز از مهم‌ترین مواردی است که برای کانادا باید داشته باشید. فراموش نکنید که داشتن سطح تحصیلات بالا امتیاز شما برای پذیرش را نیز افزایش می‌دهد.

منبع: وبلاگ ایران تلنت