تهران شهری بزرگ و شلوغ است؛ اما در گوشه و کنار آن می‌توان جایی دنج و آرام برای خلوت کردن یا چند قدم پیاده‌روی هنوز هم پیاده می‌شود. بهترین مسیر پیاده روی در تهران در فصول مختلف سال می‌تواند بسیار مزه دهد. برخی افراد برای تناسب اندام و برخی دیگر برای رفع دلتنگی عاشق پیاده‌روی هستند. اگر شما هم به‌دنبال جایی آرام و دنج برای پیاده‌روی می‌گردید، در این مقاله با ما همراه باشید تا بهترین مسیر پیاده روی در تهران را بشناسید.

saadatrent

بلوار کشاورز

بهترین مسیر پیاده روی در تهران
بلوار کشاورز از جمله بلوارهای قدیمی تهران است. در گذشته این بلوار را با نام بلوار الیزابت می‌شناختند. بلوار کشاورز یک بلوار شرقی – غربی است. این بلوار، خیابان ولیعصر را به خیابان کارگر متصل می‌کند. بلوار کشاورز یک بلوار عریض است. در میان این بلوار، فضای سبزی بزرگ و وسیع به چشم می‌خورد. در این فضای سبز، مسیر پیاده‌روی عالی طراحی شده است. همچنین می‌توانید شاهد درختان بسیار قدیمی و کهنسال در این بلوا باشید. در طول روز، نور آفتاب از بین شاخه‌های درختان به آرامی روی صورت شما را نوازش می‌دهد. به این ترتیب می‌توانید شاهد منظره‌ای بسیار زیبا از بازی نور خورشید روی زمین و صورت خود باشید. در طول شب هم نورپردازی شهرداری تهران، این بلوار را به یکی از زیباترین بلوارهای تهران تبدیل می‌کند.

پیاده‌روی در بلوار کشاورز بسیار آرامش‌بخش است. مخصوصاً در طول شب که خبری از ترافیک و شلوغی جمعیت نیست. در هنگام شب می‌توانید اوج آرامش بلوار کشاورز را تجربه کنید. هرچه به انتهای بلوار و کارگر شمالی نزدیک شوید، چندین و چند کافه رستوران نیز به چشمتان می‌خورد. می‌تواند بعد مدتی پیاده‌روی، در این کافه رستوران‌ها کمی استراحت کنید. پس بی‌تردید بلوار کشاورز یکی از بهترین مسیر پیاده روی در تهران محسوب می‌شود.
آدرس: تهران، بلوار کشاورز

خیابان ولیعصر


خیابان ولیعصر از جمله معروف‌ترین خیابان‌های تهران و البته خاورمیانه است. این خیابان طولانی‌ترین خیابان در تمام خاورمیانه به حساب می‌آید. خیابان ولیعصر تهران از میدان راه آهن آغاز می‌شود و تا میدان تجریش ادامه دارد. مسیر پیاده روی خیابان ولیعصر از جمله طولانی‌ترین مسیرهای پیاده‌روی در تهران به حساب می‌آید.

این مسیر حدود ۱۸کیلومتر طول دارد. البته شاید پیاده‌روی از ابتدا تا انتهای آن کار دشواری باشد. پس بهتر است بخشی از آن را برای پیاد‌روی انتخاب کنید. برای مثال از چهارراه ولیعصر و پارک دانشجو تا میدان ولیعصر، مسیری بسیار شلوغ و زیباست. در این خیابان می‌توانید شاهد انواع مراکز خرید، کافه، بستنی‌فروشی، آبمیوه و … باشید. از میدان ولیعصر تا چهارراه پارک‌وی می‌توانید از رستوران‌های مختلف، پارک ملت و چند باغ موزه دیدن کنید.

از پارک‌وی تا خود میدان تجریش هم می‌توان زیباترین بخش خیابان ولیعصر دانست. در دو طرف این مسیر، درختان چندین و چند ساله بسیار زیبایی وجود دارند. این مسیر دارای شیب تندی است و در نهایت به میدان تجریش ختم می‌شود. پس می‌توان گفت که این بخش از خیابان ولیصعر بهترین مسیر پیاده روی در تهران محسوب می‌شود. در نهایت هم می‌توانید سری به دربند بزنید.
آدرس: تهران، خیابان ولیعصر

دربند


خب حالا که صحبت از دربند شد، چرا خود دربند را به لیست بهترین مسیر پیاده روی در تهران اضافه نکنیم؟ دربند از جمله زیباترین مناطق ییلاقی تهران است. این منطقه سالیان سال است که پاتوق جوانان و خانواده‌های تهرانی به حساب می‌آید. بسیاری از ورزشکاران نیز این مسیر را برای کوهنوردی و ورزش انتخاب می‌کنند. برخی دیگر به نشستن در سفره‌خانه‌ها و صدای قل‌قل قلیان اکتفا می‌کنند. خلاصه که دربند برای هر قشر و هر سلیقه‌ای مناسب خواهد بود. مسیر دربند به نوعی از ابتدای میدان تجریش آغاز می‌شود. می‌توانید از تجریش تا میدان دربند را با ماشین بروید؛ اما پیاده‌روی تا خود میدان دربند هم صفایی دارد.

از دربند مسیری با شیب تند آغاز می‌شود. البته اگر مسیر را سلانه سلانه بروید، اصلاً به شما فشار نمی‌آید. این مسیر به‌خاطر زیبایی طبیعی، بهترین مسیر پیاده روی در تهران به حساب می‌آید .در کنار رودخانه قدم می‌زنید و می‌توانید از شنیدن صدای آب لذت ببرید. بی‌تردید دربند یکی از زیباترین مناطق تفریحی تهران است.

هر زمان هم که خسته شدید، می‌توانید داخل یک کافه رستوران بنشینید و از قلیان یا غذاهای خوشمزه لذت ببرید. در طول مسیر هم که چندین و چند دکه خوراکی‌های بسیار باحال همانند لواشک و تنقلات وجود دارند.
آدرس: تهران، میدان تجریش، میدان دربند

لواسان


لواسان از دیگر مناطق ییلاقی تهران است. لواسان جزو مناطق لوکس اطراف تهران به حساب می‌آید. در خیابان اصلی لواسان، فقط کافه و رستوران وجود دارد؛ اما برای پیاده‌روی می‌توانید سری به کوچه پس‌کوچه‌های لواسان بزنید. برای این کار می‌توانید با ماشین خودتان را به بخش میانی لواسان برسانید. تمامی خیابان‌هایی که به‌سمت شمال و کوه می‌روند، دارای بافتی بسیار زیبا و دوست‌داشتنی هستند.

این خیابان‌ها در چهارفصل زیبایی خاص به خود را دارند. در فصل بهار می‌توانید از آب‌وهوای خوش لواسان لذت ببرید. در تابستان هم که کلاً خبری از گرما نیست. پس می‌توانید از گرمای هوای پایتخت به لواسان پناه بیاورید. در پاییز، کوچه‌های لواسان بسیار عاشقانه می‌شود. پس می‌توانید روی برگ‌های هزار رنگ پاییزی قدم بزنید و از زیبایی آن لذت ببرید. در فصل زمستان هم اگر عاشق سکوت و برف باشید، باز هم لواسان برایتان جان می‌دهد.
آدرس: تهران، لواسان

خیابان سی تیر

بهترین مسیر پیاده روی در تهران
اگر به‌دنبال یک خیابان بسیار باصفا و دوست‌داشتنی هستید، بهتر است سری به مرکز شهر و خیابان سی تیر بزنید. خیابان سی تیر از سر تا ته سنگ‌فرش شده است. اصلاً قرار بود که خیابان سی تیر را با این کار به یک خیابان پیاده‌رو تبدیل کنند و خودروها اجازه ورود به آن را نداشته باشند؛ اما خب سی تیر یک خیابان بسیار مهم است و نمی‌توان این کار را کرد.

خیابان سی تیر از جمله مهم‌ترین خیابان‌های فرهنگی تهران است. از نظر شهرداری تهران، اگر می‌خواهید تهران را درک کنید، ابتدا به خیابان سی تیر بروید. در این خیابان جاهای دیدنی بسیاری از جمله موزه آبگینه، کنیسه حییم، کلیسای سنت پطروس، سینمای فارابی و … حضور دارند. همچنین این خیابان بورس غذاهای خیابانی است. مخصوصاً از غروب تا پاسی از شب، می‌توانید شاهد دکه‌های غذاهای خیابانی باشید. این خیابان مسیر چندان بلندی ندارد و در لیست بهترین مسیر پیاده روی در تهران ما قرار می‌گیرد.

آدرس: تهران، جمهوری، خیابان سی تیر

بوستان نهج البلاغه


بوستان نهج‌البلاغه با ۳۵هکتار وسعت، از جمله بزرگترین پارک‌های تهران محسوب می‌شود. این پارک در محدوده غرب تهران به حساب می‌آید. وقتی که وارد بوستان نهج‌البلاغه می‌شوید، احساس می‌کنید که در یک جای دیگر هستید. انگار که از بافت تهران ناگهان خارج شده‌اید. وقتی که خودتان را بخش مرکزی پارک برسانید ، کلاً از هیاهو و شلوغی شهر جدا می‌شوید. این پارک از جمله بهترین پارک‌های تهران است. در این پارک مسیر پیاده‌روی بسیار بزرگ و استاندارد وجود دارد.

پس باید بوستان نهج‌البلاغه را هم به فهرست بهترین مسیر پیاده روی در تهران اضافه کنیم. در نهایت هم وقتی خسته شدید، می‌توانید از آلاچیق‌ها و سکوها برای استراحت استفاده نمایید.
در ضمن پلی معلق در این پارک وجود دارد که نهج‌البلاغه را به بوستان پردیسان متصل می‌کند. بوستان پردیسان نیز از دیگر پارک‌های بزرگ تهران است. پس می‌توانید یک تیر و دو نشان بزنید. برای تنوع هر زمان که خسته شدید، می‌توانید از پل به آن طرف بروید و وارد بوستان پردیسان شوید. به این ترتیب از تنوع در پیاده‌روی نیز لذت خواهید برد.
آدرس: تهران، اشرفی اصفهانی

طبیعت بهاری پارک جنگلی لویزان

پارک جنگلی لویزان

پارک جنگلی لویزان از جمله محبوب‌ترین پارک‌های جنگلی در شرق تهران است. این بوستان در منطقه بلوار هنگام قرار دارد. بلوار هنگام این پارک را به دو بخش شرقی و غربی تبدیل می‌کند. در هر دو بخش پارک، مسیرهای پیاده‌روی بسیار عالی و دوست‌داشتنی وجود دارند. شیب مسیرهای پیاده‌روی بخش شرقی پارک تا حدودی از بخش غربی بهتر است.

در عین حال بخش غربی پارک شما را به بام شیان می‌رساند. وقتی که مسیر کوهستانی را بالا بروید، می‌توانید شاهد منظره‌ای خیره‌کننده از پایتخت باشید. این منظره در طول روز و شب، هر زمان به شکلی خاص زیباست. پس در صورتی که به پیاده‌روی در مسیرهای کوهستانی علاقه‌مند هستید، پارک جنگلی لویزان برای شما بهترین مسیر پیاده روی در تهران خواهد بود.
آدرس: تهران، بزرگراه زین الدین شرق، بلوار هنگام

خیابان کوهستان تهران

بهترین مسیر پیاده روی در تهران
خیابان کوهستان یک خیابان شمالی – جنوبی است که از بلوار استقلال در شرق تهران آغاز می‌شود و به بزرگراه بابایی می‌رسد. این مسیر از کنار پارک جنگلی عبور می‌کند و آب‌وهوایی بسیار عالی دارد. خیابان کوهستان دارای یک مسیر پیاده‌روی بسیار بزرگ است. پس می‌توانید با خیال راحت در پیاده‌روی عریض این خیابان پیاده‌روی کنید و از هوای خوش لذت ببرید.

لازم به ذکر است که انتهای این مسیر به باغ پرندگان تهران ختم می‌شود. پس می‌توانید همراه خانواده برای پیاده‌روی به خیابان کوهستان تهران بروید و از آنجا سری به باغ پرندگان بزنید. در ضمن در تمامی مسیر می‌توانید تا هر کجا که می‌خواهید، با ماشین بیایید و ماشین را در کنار خیابان پارک کنید. در نظر داشته باشید که این خیابان شیب تندی به‌سمت شمال دارد. البته می‌توانید مسیر شمال به جنوب را برای پیاده‌روی انتخاب کنید. این مسیر جزو مسیرهای دنج پیاده‌روی در تهران است.
آدرس: تهران، بلوار استقلال، خیابان کوهستان

خب دوستان عزیز سفرزون، نظر شما درباره پیاده‌روی در تهران چیست؟ به نظرتان بهترین مسیر پیاده روی در تهران کدام است؟ تجربه پیاده‌روی در کدام مسیر را داشته‌اید؟ تجربیات و نظرات خود را با ما و سایر دوستان به اشتراک بگذارید.