سایداسفر

دودین از جمله بهترین ورزش‌هایی است که می‌توانید برای سلامت خود انجام دهید. دویدن شاید از نظر ظاهری کاری بسیار ساده باشد؛ اما در حقیقت نوعی رشته ورزشی حرفه‌ای به حساب می‌آید. برخی افراد به‌صورت تفریحی از دویدن لذت می‌برند و برخی دیگر به‌صورت حرفه‌ای این رشته ورزشی را دنبال می‌کنند. اگر درباره این رشته ورزشی به‌خوبی تحقیق کرده باشید، حتماً می‌دانید که زمینی که برای دویدن انتخاب می‌کنید، تأثیر بسیاری در کیفیت ورزش شما خواهد گذاشت. به همین خاطر است که انتخاب زمین مناسب برای دویدن اهمیت بسیاری دارد. در این مقاله قصد داریم تا با شما درباره بهترین مکان های تهران برای دویدن صحبت کنیم. پس با ما همراه باشید تا حتی در تهران با آلودگی هوا و شلوغی بسیار هم بتوانید جایی برای دویدن پیدا کنید.

مجموعه ورزشی انقلاب

اصلاً وقتی که صحبت از ورزش در تهران به میان می‌آید، حتماً باید یادی از مجموعه ورزشی انقلاب کنیم. این مجموعه از جمله بهترین مجموعه‌های ورزشی در تمام ایران به حساب می‌آید. قدمت این مجموعه ورزشی به دوران پهلوی باز می‌گردد. در همان دوران با هدف ساخت یک مجموعه بسیار کامل و بزرگ، مجموعه ورزشی انقلاب پایه‌گذاری شد. در حال حاضر این مجموعه یکی از کامل‌ترین مجموعه‌های فرهنگی ورزشی در تمام ایران به حساب می‌آید. مجموعه ورزشی انقلاب شامل بخش‌های مختلفی می‌شود. در حقیقت شما می‌توانید خودتان را در رشته‌های مختلف ورزشی در این مجموعه سرگرم کنید. به‌صورت کلی می‌توان گفت که رشته ورزشی محبوب و پرطرفداری وجود ندارد که در مجموعه ورزشی انقلاب به چشم نخورد.

در میان زمین‌های ورزشی بسیار بزرگ و مجهز، یک مسیر پیاده‌روی بسیار عالی با نام مسیر جاده تندرستی در این مجموعه وجود دارد. این مجموعه دارای مسیری به طول ۲،۵۹۰ متر است. این مسیر از ضلع شمالی آغاز می‌شود و تا ضلع جنوبی مجموعه ادامه پیدا می‌کند. لازم به ذکر است برای ورود به این مجموعه ورزشی، باید عضویت داشته باشید. اعضا به‌صورت رایگان می‌توانند از جاده تندرستی استفاده کنند. البته امکان پرداخت هزینه ورودیه روزانه نیز وجود دارد. این مسیر از جمله بهترین مکان های تهران برای دویدن محسوب می‌شود. در مسیر تندرستی می‌توانید از مناظر زیبای زمین گلف نیز دیدن کنید. بخشی از مسیر شیب تند دارد و بخشی دیگر دارای شیب ملایم و آرام است. استاندارد بودن این زمین از جمله مهم‌ترین مزایای آن به حساب می‌آید.

آدرس: تهران، خیابان ولیعصر، نبش خروجی کردستان

پارک پردیسان

پارک پردیسان تهران نیز از جمله قدیمی‌ترین پارک‌های پایتخت به حساب می‌آید. قدمت این پارک نیز به دوران پهلوی باز می‌گردد. جالب است بدانید که در سال ۱۳۹۳، این پارک را به‌عنوان پارک بدون دخانیات تهران شناختند. با وجود آنکه پارک پردیسان در مرکز پایتخت قرار دارد؛ اما دارای آب‌وهوایی بسیار پاک و بکر است. اصلاً وقتی که در ایام آلودگی هوا وارد پارک پردیسان می‌شوید، ریه‌های شما بلند یک «آخیش!» می‌گویند. این پارک در زمره مجهز‌ترین پارک‌های تهران به حساب می‌آید. لازم به ذکر است که در کنار این پارک، جاهای دیدنی مختلف تهران نیز حضور دارند. پس می‌توانید یک تیر و دو نشان بزنید.

در این پارک مسیری مخصوص پیاده‌روی و دویدن به طول ۷کیلومتر تعبیه شده است. از نظر سختی مسیر، مسیر پیاده‌روی پارک پردیسان در حد متوسط قرار دارد. پس نه مسیر آن بسیار دشوار است و نه به‌راحتی می‌توانید در آن بدوید. با توجه به امکانات عالی و استاندارد بودن مسیر، پارک پردیسان را هم باید به فهرست بهترین مکان های تهران برای دودین اضافه کرد. لازم به ذکر است این پارک در روزهای تعطیل بسیار شلوغ می‌شود. پس بهتر است ساعات ابتدایی صبح را برای ورزش و دویدن انتخاب نمایید.

آدرس: تهران، بزرگراه یادگار امام

بوستان نهج البلاغه

اگر ساکن غرب تهران باشید، حتماً نام بوستان نهج البلاغه به گوشتان خورده است. این پارک از جمله بزرگترین پارک‌های تهران به حساب می‌آید. بوستان نهج البلاغه در بزرگراه حقانی قرار دارد و امکانات رفاهی بسیاری را در اختیار بازدیدکنندگان قرار می‌دهد. بوستان نهج البلاغه برای هرگونه تفریحی ایدئال است. در این پارک می‌توانید از امکانات تفریحی همانند سافاری پارک وحشت دیدن کنید. یا اینکه سری به شهربازی و البته بخش ورزشی آن بزنید. بخش ورزشی بوستان نهج البلاغه بسیار مجهز است.

در بخش ورزشی می‌توانید از تجهیزات بدنسازی، میز پینگ پنگ، زمین بازی و البته مسیر مخصوص دویدن و پیاده‌روی استفاده نمایید. بوستان نهج البلاغه دارای فضای پارکینگ بسیار بزرگی است. به همین خاطر می‌توانید با خیال راحت ماشین خود را در بخش پارکینگ پارک کنید و از دویدن در محیط آرام و دوست‌داشتنی پارک لذت ببرید. در نظر داشته باشید که مسیر پیاده‌روی با مسیر دوچرخه‌سواری یکسان است. پس احیاط را رعایت کنید تا دچار آسیب نشوید.

آدرس: تهران، حدفاصل بزرگراه حقانی و اشرفی اصفهانی

پارک جنگلی طالقانی

پارک جنگلی طالقانی از جمله زیباتری پارک های جنگلی تهران است. این پارک جنگلی در منطقه مرکز تهران قرار دارد. در حقیقت تنها پارک جنگلی که در مرکز شهر قرار دارد، همین پارک محسوب می‌شود. این پارک را می‌توان ریه تنفسی مرکز شهر تهران دانست. اگر این پارک جنگلی نبود، معلوم نبود چه بلایی بر سر شهرمان می‌آمد. این پارک فضایی بسیار آرام دارد. جالب است بدانید که قدمت آن به دهه ۵۰ و ۶۰ شمسی باز می‌گردد. مسیرهای چوبی بسیار زیبایی در پارک جنگلی طالقانی وجود دارند. این مسیرها برای پیاده‌روی جان می‌دهند.

این پارک فضایی بسیار آرام دارد. تجهیزات مختلف ورزشی نیز در آن تعبیه کرده‌اند. برای مثال می‌توانید از زمین‌های مختلف ورزشی همانند بسکتبال، وسایل ورزشی بدنسازی، میزهای پینگ‌پنگ و البته مسیر دویدن استفاده نمایید. مسیر دویدن در این پارک، حالت کوهستانی دارد. پس ممکن است برای افراد تازه کار مناسب نباشد. در صورتی که می‌خواهید مقاومت بدنی خود را در دویدن به چالش بکشید، حتماً سری به پارک جنگلی طالقانی تهران بزنید. این پارک نیز از جمله بهترین مکان های تهران برای دویدن محسوب می‌شود.

آدرس: تهران، بزرگراه حقانی

دریاچه چیتگر

دریاچه چیتگر از جمله معروف‌ترین جاهای دیدنی تهران محسوب می‌شود. زمانی که اولین بخش این پروژه عظیم تفریحی در تهران افتتاح شد، کسی فکرش را هم نمی‌کرد که چنین جاذبه گردشگری بزرگی در بخش غربی تهران به وجود بیاید. در حال حاضر دریاچه چیتگر جزو مهم‌ترین جاهای تفریحی تهران به حساب می‌آید. در این مجموعه می‌توانید به اشکال مختلف خودتان را سرگرم کنید. از آیتم‌های تفریحی مختلف استفاده نمایید و حسابی سرگرم شوید. البته برخی دیگر این دریاچه را محیطی عالی برای ورزش و مخصوصاً دویدن می‌دانند. دور تا دور دریاچه چیتگر، مسیری عالی برای دویدن وجود دارد.

به همین خاطر دریاچه چیتگر را هم می‌توان از جمله بهترین مکان های تهران برای دویدن دانست. این مسیر بسیار عریض است. همچنین در ساعات ابتدایی صبح، مخصوصاً در ایام هفته، خبری از شلوغی دور دریاچه نیست. پس می‌توانید در آرامش کامل بدوید و از ورزش خود لذت ببرید. در نهایت هم برای استراحت یا میل کردن صبحانه و نوشیدنی نیز می‌توانید سری به کافه رستوران‌های اطراف دریاچه بزنید.

آدرس: تهران، انتهای بزرگراه خرازی

پارک پلیس

بهترین مکان های تهران برای دویدن

پارک پلیس با ۵۰۰هزار مترمربع وسعت، جزو بزرگترین پارک‌های تهران به حساب می‌آید. این پارک در بخش شرقی تهران و محدوده تهرانپارس قرار دارد. این پارک در محله توحید واقع شده است. بلوار استقلال از میان این پارک عبور می‌کند. به این ترتیب پارک به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم می‌شود. دور تا دور هر دو بخش، مسیری طولانی برای پیاده‌روی و دویدن تعبیه شده است. البته بد نیست بدانید که در فضای داخل پارک نیز چند مسیر مختلف کوچک‌تر برای دویدن به چشم می‌خورند.

برای مثال در بخش شمالی پارک، دور حوضچه اصلی یک مسیر کوچک برای دویدن وجود دارد. با کمی جستجو در این پارک بزرگ، قطعاً می‌توانید مسیرهایی بزرگ را برای دویدن پیدا کنید. در این پارک فضاهایی اختصاصی برای پارک خودرو به چشم می‌خورد. البته اگر پارکینگ تکمیل ظرفیت بود، نگران نباشید، معمولاً بر خیابان اصلی می‌توانید جای پارک پیدا کنید. پارک پلیس محیطی کاملاً خانوادگی دارد. همچنین از همان ساعات ابتدایی صبح نیز می‌توانید شاهد افرادی باشید که برای ورزش به پارک آمده‌اند. پس حتماً پارک پلیس را هم باید به فهرست بهترین مکان های تهران برای دویدن اضافه کرد.

آدرس: تهران، بزرگراه زین‌الدین، بزرگراه باقری، بلوار استقلال

پارک جنگلی لویزان

بهترین مکان های تهران برای دویدن

پارک جنگلی لویزان از دیگر پارک‌های جنگلی بزرگ تهران است. این پارک جنگلی بسیار زیبا و کوهستانی، در منطقه شرق تهران قرار دارد. پارک لویزان که به پارک شیان نیاز شناخته می‌شود، در بلوار هنگام واقع شده است. در حقیقت بلوار هنگام، این پارک را به دو بخش شرقی و غربی تقسیم می‌کند. به‌خاطر پوشش گیاهی فشرده و البته ارتفاع بیشتر، بخش غربی پارک محبوبیت بیشتری در بین جوانان دارد.

لازم به ذکر است که بام شیان نیز در همین بخش غربی پارک واقع شده است. اگر صبح‌های جمعه سری به پارک جنگلی لویزان بزنید، قطعاً افرادی را خواهید دید که با لباس ورزشی، در حال دویدن و پیمودن این مسیر کوهستانی هستند. همان طور که می‌توانید حدس بزنید، مسیر دویدن در این پارک، شیب بسیار تندی دارد. به همین خاطر افرادی که توان بدنی کافی ندارند، بهتر است قید استفاده از این مسیر پیاده‌روی را بزنند. البته اگر بدنی آماده و قوی دارید، بهتر است حداقل یک بار سری به این پارک بزنید. وقتی که به بخش ارتفاعات این پارک می‌رسید، می‌توانید از مناظری تماشایی دیدن کنید. این پارک قطعاً از جمله بهترین مکان های تهران برای دویدن محسوب می‌شود.

آدرس: تهران، بزرگراه زین الدین، بلوار هنگام

خب دوستان عزیز سفرزون، با برخی بهترین مکان های تهران برای دویدن آشنا شدید. آیا تا کنون تجربه حضور در هیچ یک را داشته‌اید؟ به نظرتان بهترین مکان در تهران برای دویدن کجاست؟ اگر جای دنج و خاصی را می‌شناسید، آن را به ما و سایر دوستان معرفی کنید. به یاد داشته باشید که عاشق دیدن نظرات شما و اعمال آن‌ها در مقالات سفرزون هستیم.