بسیاری از گردشگران تصور می‌کنند که تهران با وجود هوای آلوده، ترافیک، سر و صدا و شلوغی، مکان مناسبی برای سفر کردن نیست و ترجیح می‌دهند که بیشتر زمانِ سفر خود را در مناطق خوش آب و هواتر بگذرانند و به گذراندن زمان محدودی در تهران بسنده کنند. اما باید بگوییم که با این تفکر نادرست و نادیده گرفتن مکان‌های زیبای تهران، تجربه‌های بسیار خوبی را از دست خواهید داد. موزه های تهران با تنوع زیادی که دارد، می‌تواند بخشی از سفر شما را به خود اختصاص دهد و خاطره‌ی خوبی را در ذهن شما بر جای گذارد.

saadatrent

موزه‌ها تاریخ مصور و مجسم هستند، که با بازدید از آن‌ها می‌توانید سیر تحولات سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و هنری یک کشور را در گذر زمان مشاهده کنید. پیشنهاد می‌کنیم که بازدید از موزه های تهران را حتماً در برنامه‌ی سفر بعدی خود به پایتخت قرار دهید و یا اگر ساکن تهران هستید و هنوز از این موزه‌ها دیدن نکرده‌اید، فرصت را از دست ندهید. در ادامه با سفرزون همراه شوید تا بهترین موزه های تهران را به شما معرفی کنیم.

کاخ سعد آباد ، جلوه‌ای از شکوه و عظمت

مجموعه‌ی فرهنگی-تاریخی سعد آباد که شامل مجموعه‌ای از کاخ‌ها و عمارت‌هاست، در منطقه‌ی دربند که خوش آب و هواترین ناحیه‌ی تهران محسوب می‌شود، قرار دارد. این مجموعه در محدوده‌ای به مساحت ۳۰۰ هکتار واقع شده که ۱۸۰ هکتار از آن را جنگل، چشمه‌ها، قنات‌ها، باغ‌ها و خیابان‌ها تشکیل می‌دهد. در شمال، شرق، جنوب و غربِ آن به ترتیب کوه‌های البرز، گلاب‌دره، ولنجک و تجریش قرار دارد و رودخانه‌ی دربند نیز از داخل محوطه‌ی کاخ عبور می‌کند. مجموعه‌ی کاخ سعد آباد در دوران قاجار ساخته شده و محل سکونت تابستانی شاهان قاجار بوده است. در زمانِ خاندان پهلوی نیز کاخ‌ها و عمارت‌های دیگری به این مجموعه اضافه گردید. این مجموعه دارای ۱۸ کاخ مختلف است که در حال حاضر هر کدام از آن‌ها به یک موز‌ه‌ تبدیل شده‌ است.

کاخ سعد آباد از بهترین موزه های تهران
کاخ سعد آباد از بهترین موزه های تهران

قدیمی‌ترین کاخ، کاخ احمد شاهی(کوشک) و جدیدترین کاخ نیز، کاخ لیلا پهلوی است که به کوچکترین دختر محمدرضا پهلوی تعلق داشته است. دیگر بخش‌ها و امکانات این مجموعه شامل رستوران، گلخانه‌های مختلف، فروشگاه، کتابخانه، مرکز موسیقی و … است. بدون تردید رفتن به مجموعه‌ کاخ سعد آباد باشکوه که از مهم‌ترین موزه های تهران و ایران به شمار می‌آید، بسیار هیجان انگیز و لذت‌بخش خواهد بود.


آدرس کاخ سعد آباد روی نقشه گوگل

کاخ موزه‌ی گلستان ، محل تاجگذاری شاهان

کاخ گلستان که در ارگ تهران واقع شده است، در زمان شاه عباس صفوی ساخته شد و در دوره‌های مختلفِ پس از آن به ویژه در زمان کریمخان زند، تغییرات زیادی روی آن اعمال شده و بناهای جدیدی به آن اضافه گردید. این کاخ سکونتگاه شاهان قاجار بوده است. دلیل نامگذاری آن، قرار گرفتن کاخ در باغ و گلستان، و مجاورت با خیابان‌های پر از درخت‌های چنار و سرو بوده است. آقا محمد خان قاجار، فتحعلی شاه و ناصرالدین شاه از جمله شاهان قاجاری بودند که جشن تاجگذاری خود را در این کاخ برگزار نمودند و مراسم تاجگذاری پهلوی اول و دوم نیز در این کاخ برگزار گردید. ناصرالدین شاه با تأثیر پذیرفتن از معماری غربی، طی سفرهای متعدد خود به اروپا، تغییرات زیادی را در ساختار این کاخ به وجود آورد.

کاخ موزه‌ی گلستان
کاخ موزه‌ی گلستان

کاخ گلستان تهران به دلیل نقش مهمی که در حوادث سیاسی نظیر انقلاب مشروطه داشته نیز، از اهمیت به سزایی برخوردار است. بخش‌ها و بناهای مختلف موجود در کاخ گلستان عبارتند از: ساختمان شمس‌العماره، ایوان تخت مرمر، تالار آینه، تالار سلام، تالار الماس، عمارت بادگیر، حوضخانه، خلوت کریمخانی، عکاسخانه، عمارت برلیان، کاخ ابیض، موزه‌ی مخصوص و نگارخانه. پیشنهاد می‌کنیم که بازدید از این موزه‌ی زیبا را از دست ندهید.

آدرس کاخ موزه‌ی گلستان روی نقشه گوگل

کاخ نیاوران، نگینی در شمال تهران

مجموعه‌ی فرهنگی-تاریخی نیاوران که در منطقه‌ی نیاوران، در شمال تهران واقع شده، محوطه‌ای به مساحت ۱۱ هکتار و شامل ۶ موزه است. این مجموعه، درون باغ زیبا و بسیار بزرگی قرار دارد که بناهای داخل آن، در دوران قاجار و پهلوی ساخته شده‌اند. در این باغ، کاخ‌های زیبایی نظیر کاخ صاحبقرانیه، کاخ نیاوران و کوشک احمد شاهی و موزه هایی مانند موزه‌ی جهان‌نما، باغ موزه‌ی کتیبه‌ها ، موزه‌ی کتابخانه‌ی سلطنتی و موزه‌ی خودروهای اختصاصی وجود دارد

کاخ نیاوران در بخش شمال شرقی باغ نیاوران واقع شده است و یکی از زیباترین و باشکوه‌ترین موزه های تهران به شمار می‌رود. این کاخ در دوران پهلوی دوم و به سبکی مدرن برای سکونت خانواده‌ی سلطنتی بنا شد. طبیعت و محیط زیبای باغ و بنای باشکوه آن شما را مجذوب خود خواهد کرد.

آدرس کاخ نیاوران روی نقشه گوگل


برای آشنایی بیشتر با دیدنی های تهران کلیک کنید.


موزه آبگینه

موزه آبگینه یکی از پربازدیدترین موزه های تهران است که در خیابان ۳۰ تیر قرار دارد. این موزه در واقع خانه‌ای تاریخی و متعلق به احمد قوام (قوام السلطنه)، یکی از نخست وزیرهای زمان قاجار و پهلوی است. این خانه که به دستور او و در دوران قاجار ساخته شده، ۲ طبقه و ۵ تالار به نام‌های صدف، مینا، بلور، لاجورد و زرین دارد و مدت ۳۰ سال محل کار و زندگی قوام السلطنه بوده است. سپس این بنا در اواخر دوره‌ی پهلوی دوم به موزه‌ی آبگینه که موزه‌ی تخصصی شیشه و سفال است تبدیل شد.موزه آبگینه ، کلکسیونی از سفال و شیشه

معماری هشت ضلعی و خاص‌، نورپردازی زیبای تالارها و اشیای گرانبهای موزه سفال و شیشه، آن را به یکی از محبوب‌ترین موزه های پایتخت در نظر گردشگران داخلی و خارجی تبدیل کرده است. شیشه و سفال‌های موجود در دو تالارِ طبقه‌ی اول، مربوط به دوران پیش از اسلام؛ و آثار موجود در سه تالارِ طبقه‌ی دوم، به دوران اسلامی تعلق دارد. این موزه برای علاقه‌مندان به صنعت سفال و شیشه و نیز همه‌ی علاقه‌مندان به فرهنگ، تاریخ و هنر یک تجربه‌ی با ارزش و کم نظیر خواهد بود.

آدرس موزه آبگینه روی نقشه گوگل

موزه هنرهای معاصر ، باغی از تندیس‌های زیبا

موزه‌ی هنرهای معاصر ایران در سال ۱۳۵۶ توسط یک معمار ایرانی به نام کامران دیبا، در بخش غربی پارک لاله ساخته شد. این موزه در محوطه‌ای به مساحت ۸۵۰۰ متر مربع، که در اطراف آن فضایی سرسبز و دلنشین به نام پارک مجسمه وجود دارد، واقع شده است. در این پارک، تندیس‌هایی گران‌بها از مشهورترین هنرمندان معاصر دنیا قرار دارد. ساختمان موزه هنرهای معاصر ایران ، نمایشگر سبک نوینِ معماری در ایران است که در ساخت آن هم از معماری سنتی و هم از معماری مدرن استفاده شده است.

در نمای بیرونیِ ساختمانِ موزه نیز، از بادگیرهای مناطق کویری ایران الهام گرفته شده است و دیوارهای ساختمان، شکلی دژ مانند با حجم‌های سنگین و توپر دارد. موزه‌ی دائمی هنرهای معاصر بیش از ۴۰۰۰ اثر ارزشمند از برترین هنرمندان تجسمی معاصرِ ایران و دنیا را در خود جای داده است. آثاری از هنرمندانی مشهور همچون لوترک‌، گوگن‌، پیکاسو، ماگریت، ماکس ارنست، رُنوار، پیکاسو، ارنست، پولاک، لُویت، وارهول و جاکومتی و … . در گالری موزه نیز نمایشگاه‌های مختلف هنری برگزار می‌شود. قطعاً با دیدنِ این موزه، که از مهم‌ترین موزه های تهران است، و نمونه‌های با ارزش و زیبای، هنری آن حظ خواهید برد.

آدرس موزه هنرهای معاصر روی نقشه گوگل

موزه دکتر حسابی، گذری بر زندگی پدر علم فیزیک ایران

موزه دکتر حسابی در اواخر سال ۱۳۷۱ فعالیت خود را آغاز کرد. این موزه که در میدان تجریش، خیابان مقصود بیگی واقع شده، در حقیقت منزل دکتر حسابی، فیزیکدان مشهور ایران و ملقب به «پدر علم فیزیک ایران» است، که در سال ۱۳۱۰ بنا شده است. نمای ساختمان، آجری و سقف آن، شیروانی است. موزه که در طبقه‌ی سوم ساختمان قرار دارد و شامل وسایل شخصی، مدارک علمی و تحصیلی، تقدیرنامه‌ها و نشان‌ها و عکس‌های خانوادگی ایشان است؛ به نوعی راوی زندگی این دانشمند بزرگ است.

خانه ی پروفسور حسابی

در حال حاضر دو بخش در این بنا فعالیت می‌کنند که عبارتند از: بخش فرهنگی که عهده دارِ مسئولیتِ گردآوری، ترجمه و تجدید چاپ آثار ایشان است و بخش تحقیقات علمی که وظیفه‌ی پژوهش درباره‌ی زندگی و آثار این دانشمند را بر عهده دارد. دیدن شعر زیبایی از جناب سعدی که در بالای در چوبی و سبز رنگ خانه‌ی دکتر حسابی نوشته شده است، روحتان را جلا خواهد بخشید.

به جان زنده دلان سعدیا که ملک وجود/ نیارزد آن که دلی را ز خود بیازاری

آدرس موزه دکتر حسابی روی نقشه گوگل

باغ نگارستان

باغ موزه نگارستان از دیگر بهترین موزه های تهران است. این باغ موزه را می‌توان پاتوق افراد باصفا و فرهیخته یا افراد هنرمند دانست. باغ نگارستان در دل شهر و درست رو‌به‌رو مجلس تهران، یعنی میدان بهارستان قرار دارد. قدمت این باغ موزه زیبا به دوران قاجار باز می‌گردد. در آن دوران، بهارستان مرکز تردد بوده است. به همین خاطر ای نباغ و عمارت زیبا را بنا کرده‌اند. در میان باغ نگارستان بهارستان، عمارتی قدیمی و تماشایی به چشم می‌خورد. این عمارت در حال حاضر جایگاه موزه آثار هنری هنرمندان نامی کشور است.

در این موزه می‌توانید آثاری زیبا از موز کمال الملک، محمد روح الامینی، جهانگیر ارجمند، علی اسفرجانی، غلامعلی ملوم، فتح الله عباد یادبود و … را مشاهده کنید. برخی این آثار به هنرمندان معاصر و برخی دیگر به هنرمندان قدیمی تعلق دارند. در این موزه از آثار نقاشی تا انواع دیوار نگاره و کاشی و انواع فرش‌های دستبافت و نقره‌های قم‌زنی را می‌توانید مشاهده کنید. از‌این‌رو، باغ نگارستان از جمله باغ موزه‌های ارزشمند در تهران به حساب می‌آید و حتماً باید از آن دیدن کنید. فصل بهار و پیش از ظهر، بهترین زمان بازدید از باغ نگارستان است. در نظر داشته باشید که باغ در منطقه طرح ترافیک قرار دارد. همچنین به ندرت فضای پارک خودرو در کنار باغ پیدا می‌شود.

آدرس: میدان بهارستان، خیابان دانش‌سرا، خیابان شریعتمدار رفیع

شماره تماس: ٣٣١١٩۵۸۶

ساعت بازدید: مجموعه موزه‌ها: همه روزه به غیر دوشنبه‌ها از ساعت ۹ تا ۱۸؛ محوطه باغ: همه روزه از ساعت ۹ تا ۲۲

هزینه بازدید: محوطه باغ: ۳۰۰۰ تومان؛ موزه‌ها: ۷۰۰۰ تومان

باغ موزه هنر ایرانی

وقتی که وارد موزه هنرهای ایرانی می‌شوید، با خودتان می‌گویید الحق که چه جای زیبایی را برای این باغ موزه تماشایی انتخاب کرده‌اند. باغ موزه هنر ایرانی در یک باغی بسیار دلباز در محله تجریش قرار دارد. این باغ را با نام باغ سپهبد نیز می‌شناسند. در میان باغ عمارتی قدیمی قرار دارد. از نظر معماری، این عمارت یک تابلوی هنری به حساب می‌آید. باغ موزه هنر ایرانی آنقدر محوطه زیبایی دارد که از حضور در آن خسته نمی‌شوید. در این باغ موزه ماکت ۱۱ جاذبه تاریخی ایران را می‌توانید مشاهده کنید. این جاذبه‌ها همان جاذبه‌هایی هستند که برای جشن‌های ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی ساخته شده بودند. تمامی این ماکت‌ها در محوطه باغ قرار دارند.

قدمت این باغ زیبا به دوران پهلوی باز می‌گردد. بر اساس اسناد تاریخی، گویا این باغ کاربری مسکونی داشته است. فردی با نام سپهبد امیراحمدی این باغ را به‌عنوان ویلای شخصی خود در شمال تهران انتخاب کرده بود. تا مدت‌ها هم این باغ در مالکیت همسر سپهبد قرار داشت. به همین خاطر باغ را با نام باغ سپهبد نیز می‌شناسند. باغ موزه هنرهای ایرانی در فصل بهار بسیار دیدنی و تماشایی خواهد بود. در باغ آن لاله‌ها و گل می‌کنند و مناظر زیبایی را به وجود می‌آورند.

آدرس: محله‌ باغ فردوس، میدان تجریش، خیابان شهید دربندی یا مقصودبیک، کوچه دکتر حسابی، پلاک ۲۵

ساعت بازدید: همه روزه از ۹ صبح تا ۲۱:۳۰

هزینه بازدید:‌ ۵۰۰۰ تومان

باغ موزه مینیاتور

شاید با دیدن نام باغ موزه مینیاتور تصور کنید که قرار است با هنر مینیاتور آشنا شوید. در حقیقت این باغ موزه هیچ ارتباطی به هنر مینیاتور ندارد. برای تماشای آثار مینیاتور می‌توانید به موزه رضا عباسی بروید. در طبقه همکف، آثار مینیاتور بسیار ارزشمند نقاشی وجود دارند. در حقیقت واژه مینیاتور معانی مختلفی دارد. ماکت هم نوعی مینیاتور به حساب می‌آید. باغ موزه مینیاتور نوعی موزه است که در شهرهای مختلف ایران می‌توانید مشابه آن را مشاهده کنید. حتی در کشورهای خارجی هم چنین باغ موزه‌هایی وجود دارند. در وهله اول کمی درباره باغ این موزه صحبت کنیم. این باغ را با الهام از طرح باغ‌های اصیل ایرانی بنا کرده‌اند. کوروش کبیر را می‌توان در حقیقت باعث و بانی چنین طراحی دانست.

در این باغ زیبا، ماکت انواع و اقسام جاذبه‌های گردشگری و تاریخی مهم شهرهای مختلف را قرار داده‌اند. اکثر این ماکت‌ها آنقدر مهم و کلیدی هستند که به نوعی نماد آن شهر به حساب می‌آیند. در این باغ موزه می‌توانید از ماکت آثار خاصی همانند کتیبه بیستون، چغازنبیل و تخت جمشید دیدن کنید. بازدید از این باغ موزه می‌تواند بسیار سرگرم‌کننده باشد. همچنین می‌توانید با جاذبه‌های تاریخی مهم شهرهای مختلف آشنا شوید. در ضمن گرفتن عکس یادگاری در این باغ موزه بسیار مزه می‌دهد.

آدرس: خیابان جانبازان غربی، نبش بزرگراه امام علی

ساعت بازدید: همه روزه از ساعت ۸ تا ۲۰

هزینه بازدید:‌ رایگان

باغ فردوس

باغ فردوس از دیگر بهترین موزه های تهران است. این باغ موزه را با نام باغ موزه معیری و البته موزه سینما نیز می‌شناسند. باغ فردوس در خیابان ولیعصر، نرسیده به میدان تجریش قرار دارد. این باغ از جمله باغ‌های بسیار قدیمی در تهران بوده است. قدمت این باغ به دوران قاجار باز می‌گردد. جالب است بدانید که شخص محمد شاه قاجار دستور ساخت باغ فردوس را صادر کرده است. این باغ در ادوار مختلف کاربردهای مختلف را به خود دیده است. حتی در دوران مختلف از وسعت آن کم کرده‌اند. این باغ در دوران پهلوی به یک باغ نیمه‌جان تبدیل شده بود. در حقیقت در آن دوران این باغ رو به نابودی بود. کسی به درختان این باغ رسیدگی نمی‌کرد. به همین خاطر باغ فردوس رو به نابودی بود. در همان دوران فرح پهلوی به داد این باغ رسید و آن را بازسازی کرد.

در دل این باغ عمارتی تاریخی با معماری بسیار زیبا وجود دارد. این عمارت نیز متعلق به همان دوران قاجار است. این عمارت را به موزه سینمای ایران تبدیل کرده‌اند. در این موزه می‌توانید از وسایل قدیمی که برای ضبط و پخش فیلم استفاده می‌کردند بازدید کنید. همچنین امکان بازدید از فیلم‌های قدیمی، اسناد و تصاویر قدیمی نیز وجود دارد. در نظر داشته باشید که در این باغ سالن‌های متعدد سینما نیز وجود دارد. پس می‌توانید از تماشای فیلم در این باغ نیز لذت ببرید. بازدید از این باغ موزه چند ساعتی شما را سرگرم خواهد کرد. مخصوصاً اگر به صنعت سینما و بازیگران و فیلم‌های کلاسیک علاقه‌مند باشید، به شدت از این موزه لذت خواهید برد.

آدرس: خیابان ولیعصر، نرسیده به میدان تجریش

ساعت بازدید : یکشنبه‌ها تا جمعه‌ها از ساعت ۱۰ تا ۱۸؛ روزهای تعطیل: شنبه‌ها و ایام سوگواری

هزینه بازدید: بازدیدکننده‌های داخلی: ۵۰۰۰ تومان؛ بازدیده‌های خارجی: ۳۰۰۰ تومان؛ بازدید گروهی و دانشجویی: ۳۰۰۰ تومان

هزینه بازدید در ایام پنجشنبه و جمعه: ۱۵هزار تومان؛ سه‌شنبه‌

غار موزه وزیری

غار موزه وزیری از جمله خاص‌ترین و بهترین موزه های تهران است. این موزه اولین و تنها غار موزه خصوصی در ایران است که با هزینه شخصی فردی با نام ناصر هوشمند وزیری احداث شده است. این غار موزه برخلاف موزه‌های دیگر، روی زمین احداث نشده است. بلکه این موزه را داخل دل کوه حفاری کرده‌اند. جالب اینجاست که حفاری غار موزه وزیری نیز به دست هوشمند وزیری انجام‌شده است. به همین خاطر غار موزه وزیری از جمله خاص‌ترین موزه‌های تهران و ایران به حساب می‌آید.

ناصر هوشمند وزیری یکی از برجسته‌ترین مجسمه‌سازان ایرانی به حساب می‌آید. او از این غار موزه برای نمایش آثار خود استفاده کرده است. غار موزه وزیری شامل بخش‌های مختلفی از جمله مجسمه‌های بازیافتی، کارگاه‌ مجسمه سازی، سرای بسطامی، گالری فضای داخلی و صنایع‌دستی می‌شود. بازدید از این غار موزه قطعاً به خاطره‌ای فراموش‌نشدنی برایتان تبدیل خواهد شد.

آدرس: لواسانات، بلوار امام خمینی، جاده کند علیا و سفلی، دو راهی بوجان، سمت چپ بعد از چال ناظران، پلاک ۷۷

شماره تماس: ۲۶۵۵۶۶۰۴

ساعت بازدید: همه روزه از ساعت ۹ تا ۱۲:۳۰ و از ساعت ۱۴:۳۰ تا ۱۹؛ روزهای تعطیل و جمعه‌ها: ۹ تا ۱۹

هزینه ورودی باغ موزه وزیری:‌ ۵۰۰۰ تومان

باغ‌ موزه قصر

باغ موزه قصر را نیز می‌توان در زمره خاص‌ترین و بهترین موزه های تهران قرار داد. این باغ موزه در حقیقت یک موزه قدیمی است. قدمت این موزه به دوران فتحعلی شاه قاجار باز می‌گردد. در آن دوران، فتحعلی شاه قاجار دستور داد تا بیرون از شهر، قصری برایش بسازند. در آن دوران اطرافیان شاه زمینی با نام اراضی خرم آباد را به‌عنوان محل ساخت قصر انتخاب کردند. در این اراضی عمارتی بزرگ شامل اندرونی، بیرونی، کلاه فرنگی و البته استخر بزرگ ساختند. تا انتهای سلطنت فتحعلی شاه قاجار، این عمارت قصر شخصی شاه بود. در دوران ناصر الدین شاه قاجار، این قصر کاربری نظامی پیدا کرد. بر اساس اسناد تاریخی، از این عمارت برای نگهداری سلاح و قشون نظامی استفاده می‌کردند.

در دوران رضاخان بود که این عمارت به زندان تبدیل شد. از دوران رضاخان تا همین چند سال پیش، این عمارت یک زندان بود. در آن دوران این عمارت بیرون شه قرار داشت؛ اما با گسترش نواحی شهری تهران، این زندان درست در میان بافت مسکونی قرار گرفت. به همین خاطر تصمیم گرفتند تا این زندان را منهدم کنند. در نهایت آن را به یک باغ موزه تبدیل کردند. پس می‌توانید بدون آنکه زندانی شوید، از این زندان قدیمی دیدن کنید! این باغ موزه شامل بخش‌های مختلفی از جمله باغ ایرانی، عمارت کلاه فرنگی، سالن فرخی یزدی، برج‌های دیدبانی و موزه زندان مارکوف می‌شود.

آدرس باغ موزه قصر: خیابان پلیس، جنب مقر فرماندهی پلیس تهران بزرگ

شماره تماس: ۸۸۶۵۷۰۲۶

ساعت بازدید: شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۹ تا ۱۷؛ پنجشنبه و جمعه از ساعت ۹ تا ۱۹

هزینه ورودی باغ موزه قصر:‌ ۵۰۰۰ تومان

باغ موزه دفاع مقدس

باغ موزه دفاع مقدس جزو‌ بزرگترین و بهترین موزه های تهران است. این باغ موزه در زمینی به مساحت ۲۰۵هزار مترمربع قرار دارد. باغ موزه دفاع مقدس در اراضی عباس آباد تهران قرار دارد. این موزه شامل هفت تالار می‌شود. همان طور که می‌دانید، کشورمان ایران شاهد ۸ سال جنگ تحمیلی بود. ۸ سال جنگ و دفاع از کشور کار بسیار دشواری بود. جوانان بسیاری جان خودشان را در این راه از دست دادند. هیچگاه خاطرات آن دوران را نباید فراموش کنیم. این افراد کسانی بودند که خالصانه جان خود را فدا کردند تا ما در آسایش زندگی کنیم. پس می‌توان گفت که ساخت چنین موزه‌ای حداقل کاری است که می‌توانستیم برای یادگار خاطرات آن‌ها انجام دهیم.

این موزه شامل بخش‌های مختلفی می‌شود و ۷ تالار دارد. در این موزه می‌توانید از بخش‌های مختلفی از جمله موزه دفاع مقدس، سالن شبیه‌ساز تیراندازی، زیپ لاین، دریاچه هورالعظیم به همراه نمایش آبی، سرار نمای مقاومت، موزه روباز و پیروزی دیدن کنید. این موزه می‌تواند برای تمام گروه‌های سنی جذابیت داشته باشد.

آدرس باغ موزه دفاع مقدس: میدان ونک، بزرگراه شهید حقانی، انتهای خیابان سرو، روبه‌روی پارک طالقانی

شماره تماس: ۸۸۶۵۷۰۲۶

ساعت بازدید: همه روزه از ساعت ۱۰ صبح

هزینه بازدید: بازدیدکنندگان داخلی: ۱۲ هزار تومان، بازدیدکنندگان خارجی: ۲۵ هزار تومان، بازدید گروهی: برای هر نفر ۱۰ هزار تومان

موزه ملی ملک

موزه ملی ملک از جمله موزه‌های وقفی کشور محسوب می‌شود. این موزه تحت نظر آستان قدس رزوی اداره می‌شود. موزه ملی ملک با کمک افرادی خیر از جمله حاج حسین آقا ملک تأسیس شد. در حال حاضر این موزه از جمله مهم‌ترین و بهترین موزه های تهران به حساب می‌آید. در این موزه می‌توانید شاهد اثار تاریخی مختلف باشید. در این موزه انواع آثار هنری خاص از جمله تابلوهای نقاشی نفیس، آثار خوش‌نویسی و اشیای لاکی و تمبر در بازدید عموم قرار گرفته است. در طبقه دوم ساختمان موزه ملی ملک تهران می‌توانید از کتابخانه آن دیدن کنید. این کتابخانه یکی از شش گنجینه گران‌قیمت و بزرگ خطی ایران به حساب می‌آید.

در کتابخانه موزه ملی ملک از بیش از ۱۹هزار عنوان نسخه خطی بسیار خاص و کمیاب نگهداری می‌شود. همچنین ۱۰۰ هزار نسخه کتاب چاپی، ۴هزار نسخه کتاب چاپ سنگی و حدود ۵۰۰ عنوان نشریه ادواری در ۶هزار جلد نیز در این کتابخانه به چشم می‌خورد. این کتابخانه از جمله ارزشمندترین کتابخانه‌های تمام ایران به حساب می‌آید.

آدرس: خیابان امام خمینی تهران، خیابان ملل متحد یا باغ ملی و روبه‌روی وزارت خارجه

شماره تماس: ۶۶۷۰۰۹۸۸

ساعت بازدید از کتابخانه و موزه ملی ملک: بهار و ابستان: ۸:۱۵ تا ۱۶:۴۵؛ پاییز و زمستان: ۸:۳۰ تا ۱۶:۱۵؛ روزهای پنجشنبه تا ۱۵:۴۵؛ این موزه روزهای جمعه تعطیل است.

هزینه بازدید: ۵۰۰۰ تومان

موزه پول یا تماشاگه پول

موزه پول یا همان موزه تماشاگه پول، اولین موزه تخصصی درباره پول است. پول چطور به وجود آمد؟ چطور سکه‌های قدیمی به اسکناس‌های امروزی تبدیل شدند؟ اصلاً کشورهای مختلف چه سکه‌هایی دارند؟ در این موزه می‌توانید به‌صورت کامل با پول آشنا شوید. در موزه پول، از سکه‌های قدیمی متعلق به هزاران سال پیش نگهداری می‌شود. همچنین می‌توانید اسکانس‌های قدیمی کشورهای مختلف را نیز مشاهده کنید. در این موزه ۱۴۰۰ سکه، ۷۵۰ اسکناس و ۲۰۰ اوراق بهادار به نمایش گذاشته شده است. پس می‌توانید ساعت‌ها سرگرم باشید.

آدرس: کیلومتر چهار اتوبان تهران، کرج، بعد از تقاطع ستاری، مجموعه فرهنگی- تفریحی ارم، تماشاگه پول

هزینه بازدید: ۴۰۰۰ تومان

موزه ملی ایران، مادر موزه های تهران

موزه ملی ایران در مجموعه‌ی تاریخی باغ ملی در خیابان امام خمینی تهران واقع شده است که یکی از برترین موزه های تهران است. ساخت این موزه در سال ۱۳۱۳ به دستور رضا شاه آغاز گردید و در سال ۱۳۱۶ به پایان رسید. این موزه به سبک معماری ایرانی و با الهام از طاق کسری و به دست یک معمار فرانسوی به نام آندره گدار طراحی شد و اجرای آن بر عهده‌ی عباسعلی معمار و استاد مراد تبریزی قرار گرفت. دارای دو ساختمان جدا از هم به نام‌های «موزه ایران باستان»، با نمایی آجری و قرمز رنگ و «موزه دوران اسلامی»، با نمای سنگی است که اولی در سال ۱۳۱۶ و دومی در سال ۱۳۷۵ افتتاح گردید.

موزه ملی ایران، از پارینه سنگی تا قاجار
موزه ملی ایران، از پارینه سنگی تا قاجار

موزه‌ ایران باستان شامل دو بخشِ «پیش‌ از تاریخ ایران» (با اشیائی از دوران پارینه‌سنگی تا اواخر هزاره‌ی چهارم پیش از میلاد) و موزه‌ی «دوران تاریخی» (با اشیائی از هزاره‌ی چهارم پیش از میلاد تا پایان دوران ساسانی) است. موزه دوران اسلامی نیز آثار و اشیاء کشف شده از صدر اسلام تا دوره‌ی قاجار را به نمایش می‌گذارد. موزه ملی ایران قدیمی‌ترین موزه‌ی ایران است و در شمار بزرگترین و با کیفیت‌ترین موزه های دنیا قرار دارد.. این موزه در فرهنگ موزه‌داری ایران، به عنوان موزه‌ی مادر شناخته می‌شود.

آدرس موزه ملی ایران روی نقشه گوگل

موزه علوم زمین شناسی ایران، میزبان سنگواره‌ها و شهاب‌سنگ‌ها

موزه علوم زمین‌شناسی ایران در سال ۱۳۳۸ و همزمان با تأسیس سازمان زمین‌شناسی ایران، آغاز به کار کرد. این موزه، یک موزه‌ی تخصصی در حوزه‌ی زمین‌شناسی و محل نگهداری انواع کانی‌ها، سنگ‌ها، سنگواره‌ها و ابزار و اشیاء قدیمی مربوط به حفاری و معدنکاری؛ شامل۲۰۰۰ نمونه کانی، ۴۰۰ نمونه سنگ و بیشتر از ۱۲۰۰ نمونه سنگواره، از داخل و خارج کشور است.

در ساختمان موزه، بخش‌های ویژه‌ای مربوط به فسیل‌(سنگواره)های دوران اول تا چهارم زمین‌شناسی، فسیل‌های ردپا و تخم دایناسور، آثار استخوانی بسیار قدیمی و بخش‌های مربوط به شهاب‌سنگ‌ها نیز وجود دارد. این موزه برای علاقه‌مندان به زمین‌شناسی یکی از جذاب‌ترین موزه های تهران است.

آدرس موزه علوم زمین شناسی ایران روی نقشه گوگل

موزه زمان (تماشاگه زمان)، مروری بر سیر تحول ساعت

موزه زمان تهران، یکی از خانه‌های به جا مانده از زمان محمد شاه و ناصرالدین شاه قاجار است. این بنای ۷۰۰ مترمربعی، درون محوطه‌ی زیبایی به مساحت ۶۰۰ هزار متر مربع، در شمال تهران واقع شده است. در این موزه، که نخستین موزه‌ی ساعت در ایران است؛ اشیاء مربوط به سنجش زمان نگهداری می‌شود. از انواع ساعت‌هایی که در آن به نمایش گذاشته شده است، می‌توان به ساعت‌های مکانیکی وزنه‌ای و کوکی، انواع ساعت‌های جیبی و مچی که برخی از آن‌ها متعلق به افراد مشهور است و تقویم‌های ساده و باستانی از سراسر دنیا اشاره کرد.

در فضای بیرونی موزه تماشاگه زمان نیز ماکت ساعت‌های اولیه نظیر ساعت شنی، طنابی، ساعت شمعی، روغنی، آبی و آفتابی وجود دارد. این موزه با داشتن محوطه‌ی بیرونی سرسبز، معماری زیبای ساختمان آن و نیز مجموعه‌ی گرانبهایی که در آن نگهداری می‌شود، بسیار جالب توجه است و با وجود کافی‌شاپی که در فضای زیبای بیرونی آن وجود دارد، حتماً از وقت گذراندن در آن لذت خواهید برد.

آدرس موزه زمان روی نقشه گوگل

موزه بانک ملی، دریچه‌ای به تاریخ بانکداری

بانک ملی ایران در سال ۱۳۰۷ به منظور ارائه‌ی خدمات مالی و بانکی به مردم تأسیس شد. این بانک به عنوان یک نهاد مهم و تأثیرگذار در تاریخ کشور، مجموعه‌ای ارزشمند و گرانبها از اشیاء تاریخی و هنری را به شکل موزه گردآوری کرده است. احداث ساختمانِ موزه بانک ملی که تا سال ۹۶، به عنوان ساختمان صندوق پس‌انداز بانک ملی ایران شناخته می‌شد؛ در سال ۱۳۱۲ آغاز شد و در ۱۳۱۵ به بهره‌برداری رسید.

این موزه یکی از خاص‌ترین موزه های تهران بوده که معماری آن آمیزه‌ای از معماری ایرانی دوران هخامنشی و معماری اروپایی است که طراح آن یکی از اتباع آلمانی به نام هنریش بود و اجرای این طرح توسط حاج حسین معمار صورت گرفت. تبدیل این بنا به موزه، امکان نمایش مجموعه‌ای از اشیاء تاریخی و فرهنگی گرانبها و فاخر شامل تابلوهای مینیاتور، خوشنویسی، نقاشی و فرش؛ نقاشی‌های مدرن و کلاسیک؛ اشیاء قیمتی و قدیمی که از طرف بانک‌ها یا اشخاص معروف اهدا شده و ابزارهای تاریخی و قدیمی بانکداری را فراهم کرده است. پیش از این، موزه‌ی بانک ملی در عمارت تاریخی سردار اسعد که یکی از بناهای زیبای دوران قاجار است، استقرار داشت. در سفر به تهران بازدید از این موزه‌ی جذاب را از یاد نبرید.

آدرس موزه بانک ملی روی نقشه گوگل

موزه مقدم، خانه‌ای قاجاری با رنگ‌های چشم‌نواز

موزه مقدم دانشگاه تهران یا خانه‌ی مقدم، یکی از خانه‌های بسیار زیبا و مجللی است که از زمان قاجار به جا مانده، که صاحب آن شخصی به نام محمد تقی خان احتساب الملک از درباریان قاجار بوده است. پس از او پسر کوچکش دکتر محسن مقدم و همسر فرانسوی‌ او سلما، در این خانه زندگی ‌می‌کردند. دکتر مقدم یکی از اساتید برجسته‌ی باستان‌شناسی دانشگاه تهران و از بنیانگذاران دانشکده‌ی هنرهای زیبای دانشگاه تهران بود.

موزه مقدم | از موزه های تهران
موزه مقدم | از موزه های تهران

این زوج خوش ذوق، در کنار فعالیت‌های علمی، به جمع‌آوری اشیاء تاریخی و فرهنگی نظیر کاشی‌ها، سنگ‌های تراشیده شده، سفال، شیشه، تابلو نقاشی و … پرداختند. استاد مقدم به دلیل علاقه‌ی بسیار زیادی که به فرهنگ، تاریخ و هنر داشت، خانه‌ی پدری‌اش را در سال ۱۳۵۱ وقف دانشگاه تهران کرد. همسر وی، پس از فوت ایشان، این خانه را به صورت کامل در سال ۱۳۶۹ به دانشگاه تهران واگذار نمود. موزه‌ی زیبای مقدم، با رنگ‌های شاد و چشم‌نوازی که دارد یکی از بی‌نظیرترین موزه های تهران است که امیدواریم شما نیز از دیدن آن لذت ببرید.

آدرس موزه مقدم روی نقشه گوگل


برای دریافت راهنمای سفر به تهران کلیک کنید.


موزه خودرو

موزه خودروی تهران که در میدان آزادی، جاده مخصوص کرج واقع شده است در فضایی به مساحت ۲۲ هزار مترمربع و در سال ۱۳۸۲ تأسیس شد. این موزه اولین و بزرگترین موزه‌ی خودرو در ایران است که در حال حاضر شامل ۴۵ خودروی لوکس و کلاسیک از برندهای معتبر دنیا (از ابتدای ورود خودرو به ایران در زمان مظفرالدین شاه)، ۲ کالسکه و ۳ موتورسیکلت است.

از جالب‌ترین خودروهای این موزه، یکی از اولین نمونه‌های بنز است که خود کارخانه‌ی بنز هم نمونه‌ای از آن را ندارد. همچنین کالسکه‌ای که ناصرالدین شاه در آن به قتل رسید را نیز می‌توانید در این موزه ببینید. پیشنهاد می‌کنیم که برای دیدن این مجموعه‌ی بی‌نظیر، حتماً سری به این موزه بزنید.

آدرس موزه خودرو تهران روی نقشه گوگل

 


طبیعت گردی

طبیعت گردی

برای مشاهده‌ی تورهای طبیعت گردی سفرزون کلیک کنید.

null

تور تهران گردی

برای مشاهده‌ی تورهای تهران گردی سفرزون کلیک کنید.

null

تور یک روزه

برای مشاهده‌ی تورهای یک روزه سفرزون کلیک کنید.

null

تور چند روزه

برای مشاهده‌ی تورهای چند روزه سفرزون کلیک کنید.