هرگاه صحبت از وطن و وطن‌پرستی به میان می‌آید، نهضت مشروطیت، جزو اولین چیزهایی است که در ذهن خوش می‌نشیند. مشروطه در دل خودش، میهن‌پرستی، شجاعت و تلاش را جای داده‌ است. حالا ما تنها به یادگاری‌های مشروطه دسترسی داریم. خانه‌هایی که روزی آبستن حوادث تلخ و شیرین این دوران بوده‌اند و آجر به آجر دیوارهایش رنگ و بوی آن زمانی دارند. یکی از این خانه‌ها، خانه مشروطه اصفهان است‌. خانه‌ای که همچنان گرمای مبارزه و عدالت‌خواهی در آن ماندگار است.

saadatrent

خانه مشروطه اصفهان، یکی از موزه‌ها و بناهای به جای مانده از دوران قاجار است که بسیار مورد توجه گردشگران و مسافران این شهر قرار گرفته است. اگر دوست دارید بیشتر درباره خانه مشروطه اصفهان بدانید و با معماری و بنای این خانه زیبا آشنا شوید، با سفرزون همراه باشید:

خانه مشروطه اصفهان؛ بازمانده قاجار

خانه مشروطه
خانه مشروطه

خانه مشروطه اصفهان یادگار دوران قاجار است که معماری زیبا و منحصر به فرد آن توجه بسیاری از افراد را به خودش جلب کرده است. این خانه زیبا و پرخاطره، متعلق به حاج آقا نورالله نجفی اصفهانی است که از رهبران سیاسی در عصر مشروطه بوده.  آنچه که این خانه را دوست داشتنی و مهم می‌کند، این است که در حدود یک صد سال پیش بسیاری از رجل سیاسی، مبارزان آن دوران، آزادیخواهان و مردم این شهر، برای صحبت درباره امور اداره مملکت و برقراری حکومت غیراستبدادی گرد هم می‌آمدند و به بحث و مشورت مشغول می‌شدند.

خانه مشروطه اصفهان، اهمیت زیادی در حافظه تاریخی ایران دارد و گوشه‌ای از تاریخ پربار این مملکت به حساب می‌آید. آگاهی درباره تاریخ و حوادثی که در گذشته در کشور اتفاق افتاده است، از مهم‌ترین نکاتی است که هر یک از ما باید به آن توجه کنیم.


برای دریافت راهنمای سفر به اصفهان کلیک کنید.


معماری خانه موزه مشروطه؛ رقص خورشید لابه‌لای شیشه‌‌های رنگی

خانه مشروطه
خانه مشروطه

معماری و هنر به کار رفته در ساخت این خانه تاریخی و مهم، آنقد زیبا و چشم‌نواز است که می‌توان از آن به عنوان موزه‌ای غنی چه از نظر رخدادهای تاریخی و چه از حیث معماری و هنرنمایی استادکاران یاد کرد. خانه مشروطه اصفهان از دو شاه نشین شمالی و جنوبی و دو حیاط اندرونی و بیرونی تشکیل شده است که دوازده اتاق، آن را کامل می‌کند.

اتاق هفت دری این خانه، یکی از مشهورترین اتاق‌های آن، از دو طرف مزین به شیشه‌کاری‌های زیبا و چشم‌نواز است. شیشه‌کاری‌ها بر روی هفت لنگه در که در اصطلاح به آن‌ها اُرُسی گفته می‌شود کار شده. در هنگام تابش نور خورشید و برخورد با شیشه‌ها، فضایی زیبا در اتاق به وجود می‌آید که چشم را به خود خیره می‌کند. یکی از زیباترین قسمت‌های خانه مشروطه اصفهان، تالار آن است که با تزییناتی همچون گچبری‌های ظریف و نقاشی‌های شیر و شکر، بخاری گچ‌بری شده و اُرُسی‌ با شیشه‌های رنگی پر شده‌ و شکوه و جلال چشم‌نوازی را به تالار بخشیده‌است. معماری این بنا، علاوه‌بر زیبایی نشانگر گوشه‌ای از فرهنگ و سبک هنری و زندگی مردم آن است.

نمای ۳۶۰ درجه از خانه مشروطه اصفهان

خانه موزه مشروطه در اصفهان

موزه خانه مشروطه
موزه خانه مشروطه

خانه مشروطه اصفهان که یادگاری از دوران قاجار و متعلق به حاج آقا نورالله نجفی اصفهانی بود، چندین سال قبل توسط شهرداری خریداری شد. پس از آن شهرداری اقدام به مرمت این خانه مهم و تاریخی کرد و در نهایت کار مرمت آن به پایان رسید و در سال ۱۳۸۷ افتتاح شد. این خانه به موزه‌ای برای بازدید عموم مردم و گردشگران علاقه‌مند به آن تبدیل شده‌است که افراد بیشتر با اتفاقات سال‌های مشروطه و اقدامات آزادیخواهان آشنا شوند.

موزه خانه مشروطه
موزه خانه مشروطه

این خانه مرجع خوبی برای آشنایی با رخدادهای تاریخی دوران مشروطه و مسائل مربوط به آن است. در خانه مشروطه اصفهان، مجموعه‌ای از تصاویر، اسناد و مدارک دوران مشروطیت به نمایش درآمده است که اطلاعات خوبی درباره آن دوران در اختیار بازدیدکنندگان می‌گذارد. در بازدید از این خانه و تامل بر روی اسناد و مدارک موجود در آن، می‌توانید سه اصل مهم حکومت مشروطه یعنی مردم سالاری، مشورت و قانون‌گرایی را به خوبی ببینید و با تفکر و طرز فکر مشروطه‌خواهان آشنا شوید.

چگونه خودمان را به خانه مشروطه اصفهان برسانیم؟

برای اینکه از این خانه تاریخی و به یادماندنی دیدن کنید، اول باید خودتان را به شهر زیبای اصفهان برسانید. برای رفتن به اصفهان، اگر صبح زود از تهران حرکت، پیش از ظهر به آنجا خواهید رسید و نیازی نیست راه دور و درازی برای رسیدن به آنجا طی کنید. بهترین مسیر رفتن به این شهر زیبا، اتوبان تهران_ساوه است که شما را به اصفهان می‌رساند.

برای سفر به اصفهان می‌توانید بر اساس علاقه‌مندی، موقعیت، محدودیت زمانی و بودجه‌تان، یکی از انواع وسایل نقلیه مانند خودروی شخصی، اتوبوس، قطار و یا هواپیما را انتخاب کنید. شهر زیبای اصفهان هیچ محدودیتی پیش روی شما قرار نمی‌دهد و می‌توانید با خیالی آسوده به آنجا بروید.

جزئیات بازدید

خانه مشروطه
خانه مشروطه

برای آنکه در اصفهان و برای بازدید از خانه مشروطه به دنبال آدرس نگردید، همین حالا نشانی این خانه را یادداشت کنید:

محور دولت خانه صفوی در ضلع شرقی میدان امام (نقش جهان)،  محله قصر منشی واقع در خیابان نشاط کوچه چهاردهم (مقصود بیک).

خانه مشروطه اصفهان هر روزه از ساعت ۸ الی ۱۴ و ۱۶ الی ۲۰ پذیرای میهمانان و گروشگران است. از این خانه می‌توانید به صورت رایگان بازدید کنید و از آن لذت ببرید.

اگر به اصفهان سفر می‌کنید و دوست دارید محل اقامتتان را نزدیک به خانه مشروطه انتخاب کنید، خیالتان راحت باشد، چرا که در اطراف این خانه می‌توانید اقامتگاه‌های خوب و رستوران‌های مناسب و با کیفیتی پیدا کنید.

خانه مشروطه اصفهان در قلب شهر قرار دارد و موقعیت جغرافیایی و دسترسی آسان به آن، از ویژگی‌های مثبت این خانه موزه است. پیدا کردن این خانه زحمت چندانی ندارد و نشانی آن آنقدر سر راست که در کوتاه‌ترین زمان می‌توانید آنجا را پیدا کنید.

چه زمانی برای بازدید از خانه مشروطه اصفهان مناسب‌تر است؟

خانه مشروطه اصفهان
خانه مشروطه اصفهان

اصفهان شهری گرم و خشک است که آب و هوای آن در فصل تابستان می‌تواند تا حدودی کلافه‌تان کند. اگر گرمایی هستید و دوست دارید در آب و هوایی خنک به این شهر سفر کنید، می‌توانید فصل پاییز را انتخاب کنید. ناگفته نماند که سفر در تابستان هم مزایای زیادی دارد و از جمله آن‌ها میوه‌های خوش طعم تابستاتی در باغ‌های سرسبز اصفهان است.

آدرس خانه مشروطه اصفهان روی نقشه گوگل

شما چقدر به تاریخ، ابنیه تاریخی و رخدادهای گذشته علاقه‌مندید؟ آیا تا به حال خانه مشروطه اصفهان را از نزدیک دیده‌اید؟ چه تجربه‌ای از بازدید این خانه موزه تاریخی و ماندگار دارید؟ نکات، تجربیات و نظرات خود را درباره خانه مشروطه اصفهان در اینجا و با دوستان سفرزونی خود به اشتراک بگذارید و آن‌ها را برای یک بازدید موفق و کامل راهنمایی کنید.


برای آشنایی بیشتر با دیدنی های اصفهان کلیک کنید.


 


طبیعت گردی

طبیعت گردی

برای مشاهده‌ی تورهای طبیعت گردی سفرزون کلیک کنید.

null

تور اصفهان

برای مشاهده‌ی تور اصفهان سفرزون کلیک کنید.

null

تور یک روزه

برای مشاهده‌ی تورهای یک روزه سفرزون کلیک کنید.

null

تور چند روزه

برای مشاهده‌ی تورهای چند روزه سفرزون کلیک کنید.