سایدا سفر

سفر به مشهد را می‌توان سفری پر از تنوع و جاذبه دانست. جایی که برای همه‌ی سلیقه‌های سفری گزینه‌ای دارد. یکی از این جاذبه‌های گردشگری، بخش تاریخی شهر است. مشهد یکی از شهرهای قدیمی و مهم ایران است که به دلیل موقعیت خود در طول تاریخ اهمیت بسیاری داشته است. این اهمیت باعث شده تا در هر دوره‌ای ردی از تاریخ در دل شهر برجای بماند. خانه های تاریخی مشهد بخش بزرگی از هویت شهر را تشکیل داده‌اند. این خانه‌ها علاوه بر اهمیت تاریخی از نظر معماری نیز دیدنی هستند. با سفرزون همراه شوید تا زیباترین این خانه های تاریخی را بشناسید.

نگاهی به مهم‌ترین خانه های تاریخی مشهد

کافی است در محله‌های قدیمی شهر مشهد قدم بزنید تا خانه‌های قدیمی و تاریخی پیش روی شما پدیدار شوند. خانه‌هایی که در هر خشت و آجرشان می‌توان داستانی از گذر تاریخ را خواند. با شناختن خانه های تاریخی مشهد می‌توانید بخش تازه‌ای از هویت این شهر را ببینید.

خانه داروغه ، معماری بی‌نظیر تاریخی

خانه های تاریخی مشهد

خانه تاریخی داروغه در یکی از قدیمی‌ترین محله‌های شهر مشهد به نام خیابان نواب صفوی و در راسته حوض مسگران قرار گرفته است. معماری این خانه‌ی آجری می‌تواند ساعت‌ها شما را محو خود کند. همانطور که از اسمش پیداست، خانه داروغه محل زندگی یکی از والیان شهر مشهد در دوران حکومت قاجاریان بوده است. محمد یوسف خان هراتی این خانه را به معماران روس سفارش داد و جالب است بدانید که با اینکه مهندسین این عمارت ایرانی نبودند، بسیاری از نمادهای معماری ایرانی در ساخت بنا به کار برده شده است. تلفیق معماری ایرانی با سبک روسی توانست این عمارت را به یکی از زیباترین خانه های تاریخی مشهد تبدیل کند.


در سفرزون بخوانید: خانه تاریخی داروغه ، معماری نمونه قاجاری


عمارت پر رفت و آمد

عکس از ایرنا
عکس از ایرنا

تا حدود سی سال پیش خانه تاریخی داروغه هنوز شخصی بود و مسکونی به حساب می‌آمد. اما پس از مدتی به تصرف شهرداری درآمد و در فهرست آثار ملی ایران به بت رسید. این خانه هنوز رونق سابق را دارد و مورد علاقه‌ی بسیاری از گردشگران است. همچنین جشن‌های مختلفی با مناسبت‌های متنوع در این عمارت برپا می‌شود.

 

خانه ملک ، سرآمد خانه‌های تاریخی مشهد

 

این خانه یکی از مهم‌ترین عمارت‌های شهر در زمان قاجار بود که حاج حسین ملک آن را ساخت. او یکی از روتمندان مشهور شهر بود که می‌توان آن را از نیکوکارترین‌های مشهد نیز دانست. خانه ملک سکونتگاه این مرد ثروتنمد و نیکوکار بود که البته در گذشته بسیار وسیع‌تر از بنای باقی‌مانده‌ی امروزی بود.

در سفرزون بخوانید :
معرفی جاهای تفریحی مشهد | تجربه تفریح در کنار زیارت

معماری خانه ملک

 

عمارت ملک را می‌توان یکی از زیباترین خانه های تاریخی مشهد دانست. این بنا تلفیقی از معماری قاجاری و سبک اروپایی است و در زمان ساخت خود خانه‌ای مجلل به حساب می‌آمد.

خانه در دو طبقه ساخته شده بود و دارای بخش‌هایی مانند حمام خصوصی ، گرمخانه، آتشدان ، اتاق پذیرایی با سقف منبت کاری شده و شومینه‌هایی با گچ‌بری منحصر به فرد بود.

خانه ملک در گذرگاه تاریخ

خانه های تاریخی مشهد

این خانه تاریخی در سال ۷۷ به ثبت رسید و دو سال بعد پروژه‌ی مرمت آن توسط سازمان میراث فرهنگی آغاز شد. امروزه این مکان مرکز هنرهای سنتی خراسان است و کارگاه‌های آموزشی مانند گلیم بافی، سفال، سوزن دوزی و… در آن برگزار می‌شود.


در سفرزون بخوانید: جاهای دیدنی مشهد ، جاذبه‌هایی که تا به‌حال ندیده‌اید


خانه توکلی ، عمارت دویست ساله

این خانه نیز مانند بیشتر عمارت های تاریخی مشهد، به زمان قاجار بازمی‌گردد. خانه توکلی را شخصی به نام کشمشیان ساخت. اما مدت زمان زیادی از ساخت آن نگذشته بود که آن را به خانواده‌ی توکلی فروخت و به همین دلیل نام توکلی بر این خانه باقی ماند. از مهم‌ترین ویژگی‌های این خانه، آجرکاری‌های نفیس و همچنین کاشی‌کاری های نمای بیرونی ساختمان است. ستون‌های آجری بنا علاوه بر اینکه به استحکام آن در طول این سال‌ها کمک کرده‌اند، بخش بسیاری از زیبایی آن را به دوش می‌کشند. این خانه در خیابان نواب صفوی قرار گرفته و در لحظه‌ی ورود به آن می‌توانید کاشی‌کاری با الفاظ جلاله را در آن ببینید.

خانه مستوفی ، فرهنگسرای بهشت مشهد

خانه مستوفی در دوره‌ی پهلوی اول ساخته شد و در ابتدا منزل استاندار خراسان رضوی بود. پس از برکناری مستوفی ، این خانه به دبیرستان تبدیل شد. اما امروزه پس از مدت‌ها مور مرمت قرار گرفت و حالا با نام فرهنگسرای بهشت پذیرای گردشگران است. فرهنگسرای بهشت یکی از زیباترین خانه های تاریخی مشهد است که به ثبت ملی رسیده است.

خانه پیشه وران ، خانه تاریخی از یادرفته

با ورود به خانه پیشه وران به گذشته پرتاب می‌شوید. حیاط با صفای عمارت پیش از هرچیز به شما خوشامد می‌گوید و دیوارهای آجری و پنجره‌های چوبی حس زیبای گذشته‌ها را به شما منتقل می‌کنند. این خانه در اواخر قاجار و اوایل پهلوی ساخته شده و تا امروز سه بار بازسازی شده است. خانه پیشه وران در حال حاضر در اختیار شهرداری منطقه ۸ مشهد است.


در سفرزون بخوانید: بهترین هتل های مشهد به همراه آدرس، شماره تماس و هزینه اقامت


خانه کوزه کنانی ، عمارت سفید مشهد

خانه های تاریخی مشهد

در انتهای کوچه‌ی چهارباغ، یکی از زیباترین خانه های تاریخی مشهد قرار گرفته است. این خانه با هشتی ورودی بسیار زیبا و معماری منحصر به فرد به زمان قاجار بازمی‌گردد. این خانه در گذشته کنسولگری آمریکا بوده و سپس توسط شخصی به نام کوزه کنانی خریداری شد. از آن پس محلی برای برگزاری مراسم‌های فرهنگی و هیئت‌های مذهبی شد. این خانه امروزه موزه مشروطیت مشهد است.

 

بناهای تاریخی، سرمایه‌های فرهنگ و درخشش سرزمین ایران هستند و هریک از ما نگهبان نانوشته‌ی این سرمایه‌ها هستیم.

طبیعت گردی

طبیعت گردی

برای مشاهده‌ی تورهای طبیعت گردی سفرزون کلیک کنید.

تور مشهد

تور مشهد

برای مشاهده‌ی تورهای مشهد سفرزون کلیک کنید.

null

تور یک روزه

برای مشاهده‌ی تورهای یک روزه سفرزون کلیک کنید.

null

تور چند روزه

برای مشاهده‌ی تورهای چند روزه سفرزون کلیک کنید.