سایداسفر

بدون شک، یکی از مهم‌ترین جنبه‌های فرهنگی و گردشگری ایران را می‌توان تنوع غذا در شهرهای مختلف دانست که بعضا‌ همین موضوع باعث شده که افراد بسیاری، ایران را به عنوان مقصد گردشگری انتخاب کنند. علاوه بر این، طعم و مزه‌های غذاهای محلی ایران به‌گونه‌ای است که به ذائقه‌ی افراد در دیگر کشورها سازگار است و می‌توان گفت که ایران مقصدی ایده‌آل برای امتحان کردن غذاهای مختلف نیز شده است. 

بهترین غذاهای محلی ایران

برخی غذاهای محلی ایران هستند که بیشتر از باقی غذاها محبوبیت دارند و حتی آوازه‌ی آنها به دیگر کشورها نیز رسیده است. در کنار غذاهایی مانند فسنجون با مرغ، قورمه سبزی، قیمه، آبگوشت و دیگر غذاهای معروف و محبوب ایران در جهان، غذاهای محلی دیگری نیز هستند که به لیست بهترین‌ها میان ایرانیان و حتی مردم دیگر کشورها تبدیل شده‌اند.

در ادامه این مقاله، قصد داریم تا بهترین غذاهای محلی ایران را معرفی کنیم که هر کدام به یک سمبل گردشگری تبدیل شده‌اند. این لیست می‌تواند ایده درست کردن غذا برای مهمانی نیز شود.

مرغ ترش گیلانی

مرغ ترش گیلانی

مرغ ترش، یکی از خوشمزه‌ترین و البته محبوب‌ترین خورشت‌های گیلانی است که محبوبیت آن میان مردم باعث شده که آن را در لیست بهترین غذاهای محلی ایران قرار دهیم. گیلانی‌ها برای درست کردن این غذا با مرغ از گوشت مرغ، لپه، سبزی‌های محلی و انواع ادویه استفاده می‌کنند و ترکیب این مواد خصوصا سبزی‌های معطر است که عطر و طعم این غذا را خاص کرده است. میزان محبوبیت این غذا باعث شده که مرغ ترش را نه تنها در منوی رستوران‌های گیلانی، بلکه در رستوران‌های دیگر نیز مشاهده کنیم و بسیاری آن را سمبل گیلان می‌دانند.

اکبر جوجه

اکبر جوجه

منوی غذای شمالی آنقدر متنوع است که شما در هنگام انتخاب می‌توانید تمام سلایق را راضی نگه دارید. یکی دیگر از غذاهای شمالی که در این لیست ما جا خوش کرده است، اکبر جوجه است که واقعا طعم و مزه‌ی عالی‌ای دارد و به یکی از غذاهای محبوب مازندران تبدیل شده است. 

اکبر جوجه ابتدا توسط حاج علی اکبر کلبادی در این منطقه طبخ شد و آن را در رستوران‌های اکبر جوجه در مازندران سرو می‌کردند. طرز تهیه اکبر جوجه به دو صورت رستورانی و خانگی است که در هر دو از موادی مانند مرغ، زعفران دم کرده، سیر، پیاز، رب انار و انواع ادویه‌ها استفاده می‌کنند. اما مهم‌ترین بخش برای رسیدن به همان طعم اکبر جوجه‌ای رستورانی، سس انار آن است که برای درست کردن سس اکبر جوجه می‌توانید رب انار، سیر و آب‌لیمو را با روغن زیتون ترکیب کنید و آن را در کنار مرغ‌های سرخ‌شده قرار دهید و از مزه‌ی آن لذت ببرید.

قلیه ماهی

قلیه ماهی

وقتی اسمی از بهترین غذاهای محلی ایران آورده می‌شود، امکان ندارد به یکی از غذاهای محلی جنوب کشور خصوصا بوشهر اشاره‌ای نکرد. قلیه ماهی یکی از خوشمزه‌ترین و البته معروف‌ترین غذاهای بوشهر است که با ماهی جنوب درست می‌شود و طعمی عالی و تند دارد. بوشهری‌ها برای درست کردن این خورشت علاوه بر ماهی، از سبزی معطر و تمبر هندی نیز استفاده می‌کنند.

کوفته تبریزی

کوفته تبریزی

تبریزی‌ها به داشتن دست‌پخت عالی معروف هستند و بسیاری از لذیذترین غذاهای محلی ایران، توسط تبریزی‌ها درست می‌شوند. یکی از معروف‌ترین و خوشمزه‌ترین غذاهای تبریزی، کوفته است که آوازه‌ی آن به سرتاسر دنیا رسیده و به یک غذای بین‌المللی تبدیل شده است. کوفته تبریزی با موادی مانند گوشت چرخ کرده، بلغور، برنج و لپه در کنار آلو، گردو یا تخم مرغ آب‌پز درست می‌شود. اما بسیاری از مردم در دیگر نقاط ایران این ترکیب را کمی تغییر نیز داده‌اند و از انواع سبزیجات و ادویه‌ها برای درست کردن کوفته استفاده می‌کنند.

قیمه نثار

قیمه نثار

یکی دیگر از غذاهای اصیل ایرانی، قیمه نثار است که از غذاهای محلی استان قزوین به‌شمار می‌آید که رنگ و بویی بسیار عالی دارد. قیمه نثار، ظاهری شبیه به مرصع پلو دارد و بیشتر در مهمانی‌های قزوینی‌ها پخت می‌شود و غذایی مجلسی است. قیمه نثار با تکه‌های گوشت، پیاز داغ، خلال بادام، خلال پسته، خلال پوست پرتقال و زرشک درست می‌شود و برخلاف خورشت قیمه،‌ این مواد همراه با برنج سرو می‌شوند.

کلم پلو

کلم پلو

امکان ندارد از بهترین غذاهای محلی ایران صحبت کنیم و حرفی از بهترین غذاهای محلی شیراز به میان نیاید. کلم پلو یکی از این غذاها است که معروف‌ترین غذای شیراز است که طرز تهیه آن با آنچه در دیگر شهرها مشاهده می‌کنید، تفاوت دارد. شیرازی‌ها برای پخت کلم پلو، از کلم، سبزیجات معطر، گوشت و ادویه‌های مختلف استفاده می‌کنند و در کنار آن نیز، حتما سالاد شیرازی را قرار می‌دهند.

آش شولی

آش شولی

اگر روزی روزگاری به شهر یزد سفر کردید، حتما و حتما آش شولی را امتحان کنید و از مزه‌ی خاص و منحصربه‌فرد آن لذت ببرید. آش شولی یکی از غذاهای محلی یزد است که تقریبا طعم و مزه‌ی آن نسبت به دیگر آش‌هایی که تا به امروز امتحان کردید، تفاوت دارد. در تهیه آش شولی از چغندر استفاده می‌شود و ترکیب مزه‌ی شیرین چغندر در کنار سرکه‌ای که در آن می‌ریزند، مزه‌ای جالب و جدید را به‌وجود آورده است. مواد اصلی برای پخت آش شولی شامل عدس، چغندر برگ، سرکه، ادویه، تره، شوید، اسفناج، شنبلیله و جعفری می‌شوند.

آش دوغ

آش دوغ

آش دوغ یکی از خوشمزه‌ترین، لذیذترین و البته محبوب‌ترین آش‌های ایرانی است که در استان‌های آذری زبان درست می‌شود، اما این آش به استان اردبیل تعلق دارد. آش دوغ اردبیل با دوغ ترش درست می‌شود که همین ماده،‌ مزه‌ی این آش را کاملا ترش کرده است و در کنار آن سبزیجاتی مانند تره، گشنیز و شوید و همچنین برنج، سیر، نخود، گوشت چرخ‌کرده و تخم‌مرغ نیز در میان مواد اولیه این آش هستند.

خورشت خلال

خورشت خلال

خورشت خلال یکی از معروف‌ترین و لذیذترین غذاهای غرب کشور و استان کرمانشاه است. این غذای محلی به دلیل شکل و ظاهری که دارد، به یکی از غذاهای مجلسی این منطقه تبدیل شده و بسیاری از کرمانشاهی‌ها برای عروسی‌ها نیز این غذا را آماده می‌کنند.

مواد داخل خورشت خلال شامل گوشت خورشتی، زرشک، لیموعمانی، پیاز، رب گوجه‌فرنگی، گلاب، زعفران دم‌کرده، نمک، فلفل و زردچوبه می‌شود. اما یکی از مهم‌ترین عناصر در تهیه خورشت خلال، روغن حیوانی کرمانشاهی است که عطر و مزه‌ی این خورشت را کاملا تغییر می‌دهد.

آش رشته

آش رشته

یکی از معروف‌ترین و محبوب‌ترین غذاها میان ما ایرانی‌ها، آش رشته است که برای تمام افراد به غذایی نوستالژیک تبدیل شده است. آش رشته یکی از اصیل‌ترین آش‌های ایرانی است که برای درست کردن آن از انواع حبوبات (نخود، لوبیا چیتی، عدس، ماش، لوبیا قرمز)، سبزی آش (اسفناج، تره، جعفری، گشنیز)، سیر، رشته آش، پیاز، روغن، نمک و زردچوبه استفاده می‌شود. بسیاری آش رشته را به تهران نسبت می‌دهند و بنابراین، می‌توان گفت که این غذا یکی از بهترین غذاهای محلی تهران است.

سخن آخر

در این مقاله با بهترین غذاهای محلی ایران آشنا شدید که می‌توانید از این لیست برای درست کردن انواع غذاهای محلی ایران و همچنین ایده گرفتن برای امتحان کردن این غذاها در شهرهای مختلف استفاده کنید. مطمئنا بهترین غذاهای ایران به این مواد ختم نمی‌شود و از شمال تا جنوب و از غرب تا شرق ایران، لیستی از بهترین و خوشمزه‌ترین غذاها دارند که در قالب یک مقاله نمی‌توان به تمام این غذاها اشاره کرد.