سایدا سفر

تصمیم برای تحصیل در استرالیا می‌تواند یک گام بسیار هیجان‌انگیز در زندگی هر دانشجویی باشد. با این حال، این مسیر بدون داشتن اطلاعات کافی از شرایط مهاجرت تحصیلی به استرالیا تقریبا غیرممکن است؛ زیرا هر فردی باید یک برنامه‌ریزی مناسب و منحصر به‌فرد برای تمام پروسهٔ مهاجرت خود انجام دهد.

دانشجویان دلایل گوناگونی برای انتخاب استرالیا به عنوان مقصد تحصیلی خود دارند؛ بورسیه‌های تحصیلی، سیستم آموزشی مناسب، دانشگاه‌های معتبر و … تنها بخشی از این علل هستند. بنابراین اگر شما نیز قصد ادامه تحصیل در استرالیا را دارید، در این مطلب همراه ما باشید تا با شرایط و مراحل مهاجرت تحصیلی به این کشور آشنا شوید.

شرایط لازم برای مهاجرت تحصیلی به استرالیا

اولین قدم برای مهاجرت تحصیلی به استرالیا، آگاهی‌داشتن از شرایط لازم برای این‌کار است. هر یک از دانشگاه‌های استرالیا با توجه به رشته و مقطع تحصیلی، پیش‌نیازهای خاصی را برای پذیرش دانشجویان مقرر کرده‌اند؛ با این وجود برخی از شرایط برای تمامی دانشگاه‌ها یکسان است. برخی از این موارد مشترک عبارتند از:

اثبات تسلط به زبان انگلیسی: برای این کار متقاضیان باید در یکی از آزمون‌های معتبر زبان انگلیسی مانند آیلتس یا تافل شرکت کرده و نمرات قابل قبولی را کسب کنند.

مدرک اخذ پذیرش موسسه یا دانشگاه: در صورتی که قصد مهاجرت تحصیلی به استرالیا را داشته باشید، باید نامهٔ پذیرش یا ثبت‌نام در یکی از موسسات آموزشی این کشور را به ادارهٔ مهاجرت استرالیا ارسال کنید.

مدرک دیپلم ۱۲ ساله (برای مقطع کارشناسی): همهٔ درخواست‌کنندگان باید اصل و ترجمهٔ رسمی دیپلم ۱۲ سالهٔ خود را ارائه دهند. همچنین ممکن است برای تحصیل در برخی از رشته‌ها به نمرات خاصی به عنوان پیش‌نیاز احتیاج باشد.

مدارک تحصیلی پیشین: متقاضیان باید مدارک تحصیلی مقطع پیشین (برای مثال مدرک کارشناسی برای داوطلبان تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد) خود را برای ادارهٔ مهاجرت استرالیا ارسال کنند.

نکته: در برخی از موارد، در صورتی که متقاضیان قصد تحصیل در دبیرستان‌های استرالیا را داشته باشند باید در یک دوره با نام Foundation شرکت کنند. این دوره معمولا یک سال طول می‌کشد و در بسیاری از دبیرستان‌های استرالیا برگزار می‌شود.

گواهی اثبات تمکن مالی: تمامی درخواست‌کنندگان باید اثبات کنند که بودجۀ کافی جهت پرداخت هزینه‌های تحصیل و زندگی در کشور استرالیا را برای یک سال در اختیار دارند. برای دریافت این گواهی باید نامۀ بانکی و یا گردش حساب مالی ۳ ماههٔ خود یا والدینتان را به ادارهٔ مهاجرت استرالیا ارائه دهید.

گواهی سلامت: برای دریافت ویزای تحصیلی استرالیا داوطلبان باید برخی از آزمایش‌های پزشکی را انجام دهند و نتیجه را برای ادارۀ مهاجرت این کشور ارسال کنند.

مدرک GTE: این مدرک که با نام Genuine Temporary Entrant شناخته می‌شود، به معنای «قصد دریافت ویزا فقط برای تحصیل» است. دولت استرالیا برای اطمینان از این‌که متقاضیان پس از پایان تحصیل به کشور خود باز می‌گردند، این شرط را اضافه کرده است.

شرایط مهاجرت و تحصیل در دانشگاه‌های استرالیا1

مراحل دریافت ویزای تحصیلی و مهاجرت به استرالیا

هنگامی که تصمیم به اقدام برای دریافت ویزای تحصیلی استرالیا را دارید، باید مراحل مختلفی را پیش ببرید. در ادامه این مراحل را به صورت خلاصه برای شما توضیح می‌دهیم.

مرحلۀ اول: تهیهٔ مدارک

در قدم اول باید تمامی مدارک موردنیاز مانند مدارک هویتی، تحصیلی، مالی و … را تهیه کرده و با ترجمۀ رسمی آن‌ها جمع‌آوری کنید. در صورتی که مدرک زبان انگلیسی ندارید، باید در یکی از آزمون‌های موردقبول شرکت کرده و نمرۀ قبولی را کسب کنید.

مرحلۀ دوم: دریافت پذیرش و CoE

پیش از اقدام برای دریافت ویزای تحصیلی باید بتوانید در یکی از موسسات یا دانشگاه‌های استرالیا پذیرش بگیرید. پس از دریافت پذیرش، دانشگاه موردنظر یک نامۀ تاییدیهٔ الکترونیکی ثبت‌نام یا CoE برایتان صادر می‌کند که با داشتن آن می‌توانید برای دریافت ویزا اقدام کنید.

مرحلۀ سوم: ساخت پروفایل در سایت ادارهٔ مهاجرت استرالیا

برای آغاز پروسه باید به سایت ادارۀ مهاجرت استرالیا مراجعه کنید و یک اکانت برای خود بسازید؛ سپس لازم است تمامی مدارک خود را در این وبسایت آپلود کنید.

مرحلۀ چهارم: تکمیل فرم درخواست و پرداخت هزینه

فرم مربوط به درخواست ویزا را تکمیل کنید و سپس هزینۀ آن را بپردازید. دقت داشته باشید که این فرم باید با دقت زیادی تکمیل شود.

مرحلۀ پنجم: منتظر ماندن برای نتیجۀ ویزا

دقت داشته باشید که ممکن است پس از ارسال فرم از شما درخواست شود که برای انجام معاینات به یکی از مراکز پزشکی موردتایید دولت استرالیا مراجعه کنید. در نهایت باید چند هفته منتظر بمانید تا نتیجۀ درخواست ویزا مشخص شود.

برترین دانشگاه‌های استرالیا برای دانشجویان خارجی

بسیاری از دانشگاه‌های استرالیا در سطح استاندارد بالایی قرار دارند و حتی جزء دانشگاه‌های برتر در جهان به شمار می‌روند. در جدول زیر فهرستی از برترین دانشگاه‌های استرالیا آورده شده است:

نام دانشگاه رتبه در استرالیا رتبه جهانی
دانشگاه ملی استرالیا (ANU) ۱ ۲۴
دانشگاه ملبورن (UM) ۲ ۳۹
دانشگاه سیدنی (USYD) ۳ ۴۲
دانشگاه نیو ساوت ولز (UNSW) ۴ ۴۵
دانشگاه کوینزلند (UQ) ۵ ۴۸
دانشگاه موناش (MON) ۶ ۵۹
دانشگاه وسترن استرالیا (UWA) ۷ ۹۱
دانشگاه آدلاید (AU) ۸ ۱۱۴
دانشگاه تکنولوژی سیدنی (UTS) ۹ ۱۶۰
دانشگاه نیوکسل (UON) ۱۰ ۲۱۴

شرایط اخذ بورسیه تحصیلی در کشور استرالیا

تحصیل در دانشگاه‌های استرالیا هزینۀ زیادی دارد و به همین دلیل بسیاری از دانشجویان تمایل دارند که از بورسیه‌های تحصیلی استفاده کنند. دریافت بورسیه تحصیلی استرالیا شرایط خاص خود را دارد که برخی از ‌آن‌ها عبارتند از:

  • داشتن معدل بالا در مقاطع تحصیلی پیشین؛
  • انتشار مقالات معتبر در مجلات بین‌المللی؛
  • نمرۀ بالا در آزمون زبان انگلیسی؛
  • نداشتن یا توجیه گپ تحصیلی؛
  • ‌‌‌داشتن سابقۀ کاری مرتبط با رشتۀ تحصیلی.

شرایط مهاجرت و تحصیل در دانشگاه‌های استرالیا2

نکات مهمی که باید در فرآیند مهاجرت تحصیلی و درخواست بورسیه رعایت کنید!

با توجه به این‌که هرگونه اشتباه در روند مهاجرت تحصیلی به استرالیا ممکن است باعث ریجکت ویزای شما شود، بهتر است به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • ارائهٔ مدارک صحیح و کامل برای طی‌کردن فرآیند مهاجرت بسیار مهم است، پس بهتر است چندین بار تمامی مدارک را بررسی کنید و از کامل‌بودن آن‌ها مطمئن شوید.
  • از آن‌جا که پروسهٔ دریافت ویزا زمانبر است، لازم است از چندین ماه قبل برای اخذ پذیرش و دیگر مراحل آن اقدام کنید.
  • انتخاب دورهٔ تحصیلی مناسب در موفقیت درخواست شما بسیار مهم است؛ بنابراین باید در این مرحله بررسی‌های دقیقی را انجام دهید.
  • برای آن‌که احتمال پذیرش خود را جهت اخذ ویزای تحصیلی افزایش دهید، باید دلایل کافی برای بازگشت خود به کشور مبدا پس از فارغ‌التحصیلی به افسر مهاجرتی ارائه دهید و او را از این بابت قانع کنید.

دریافت ویزا یا بورسیۀ تحصیلی استرالیا دشواری‌های زیادی دارد که ممکن است باعث ایجاد چالش‌های مختلفی برای افراد شود؛ یکی از بهترین راه‌ها برای جلوگیری از ایجاد مشکل در این پروسه کمک‌گرفتن از وکلای مهاجرتی است. موسسات معتبر و با سابقه مانند آکادمی اپلای به متقاضیان مهاجرت تحصیلی به استرالیا کمک می‌کنند تا با اطمینان بیشتر در این مسیر قدم بردارند.

کلام آخر

کشور استرالیا به سرزمین فرصت‌ها مشهور است و داشتن امکانات آموزشی متعدد، کیفیت بالای آموزش و … باعث محبوبیت هرچه بیشتر این سرزمین در بین دانشجویان شده است. بنابراین اگر شما نیز تمایل به مهاجرت تحصیلی به استرالیا را دارید، بهتر است با موسسات مهاجرتی معتبر مانند آکادمی اپلای تماس بگیرید و با وکلای آن‌ها مشورت کنید.