مراکش، کشور رنگ‌ها و زیبایی‌ها، یکی از زیباترین و پرنشاط‌ترین مقاصد گردشگری جهان است. سالانه میلیون‌ها گردشگر اروپایی برای بازدید از شهرهای رنگارنگ و تاریخی مراکش به این کشور می‌روند. شهر آبی مراکش یا همان شفشاون هم یکی از جاذبه‌های گردشگری پرطرفدار این کشور است. شهری آرام با کوچه پس کوچه‌های آبی رنگ که به شما حس قدم زدن در آسمان‌ها را القا می‌کند. با سفرزون همراه باشید تا این شهر دوست‌داشتنی را به شما معرفی کنیم:

saadatrent

شهر آبی مراکش کجاست؟

شهر آبی مراکش

شفشاون نام شهر آبی مراکش است که در سال ۱۴۷۱ پایه‌گذاری شده است. شهر کوچکی در شمال غربی مراکش که در کنار رشته‌کوه‌های ریف، یکی از زیباترین مناظر این کشور را ایجاد می‌کند. همه کوچه‌ها، درهای خانه‌ها، دیوارها، سقف خانه‌ها و حتی زمین کوچه‌ها را هر ساله با رنگ آبی روشن رنگ‌آمیزی می‌کنند تا فضای آسمانی و بهشتی در این شهر زیبا ایجاد شود.

مردم شفشاون که جمعیتی نزدیک به ۴۰ هزار نفر را تشکیل می‌دهند، بیشتر مسلمان و یهودی هستند. اگر بخواهید در سفر به مراکش روزی را به گشت و گذار در شفشاون بگذرانید، باید از کازابلانکای زیبا، مسیری شش ساعته را در جاده‌ای کوهستانی و پرپیچ‌وخم پیش رو بگیرید. زیبایی‌های این شهر تاریخی به یک سو، حتی مسیر رسیدن به این شهر هم زیبا و به‌یادماندنی خواهد بود.

آدرس شهر آبی مراکش در نقشه گوگل

رنگ آبی مبهوت‌کننده

شهر آبی مراکش
شهر آبی مراکش

شاید برایتان سوال شده باشد چرا این شهر زیبا آبی رنگ است. در دهه ۱۹۳۰ میلادی یهودیانی که در شهر می‌زیستند، تصمیم گرفتند که همه خانه‌ها و دیوارهای شهر را آبی رنگ کنند. اینچنین بود که با یک تصمیم مشترک، شهر آبی مراکش شکل گرفت و به تدریج به یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری این کشور تبدیل شد. جالب است که مردم این شهر هر سال همه جای شهر را دوباره رنگ می‌زنند تا شفشاون همیشه به آبی درخشان باقی بماند. اما چرا آبی؟ ‌می‌تواند تنها دلیل این انتخاب، خاص بودن این رنگ برای در و دیوارهای خانه‌های گلی یک شهر باشد.

در هر حال علت این تصمیم همگانی را حتی خود مردم هم به طور دقیق نمی‌دانند. بعضی می‌گویند برای دور کردن پشه‌ها از شهر، شهر را به این رنگ در می‌آورند. اما گروهی دیگر دلیلی زیباتر برای آبی بودن این شهر در نظر دارند: آبی نماد آسمان، بهشت و قدرت الهی است و این شهر هم با این رنگ به شهری بهشتی تبدیل شده است که گویی هر روح ناآرامی را آرام‌تر می‌کند.

معماری و اتمسفر دلنشین

اتمسفر دلنشین شهر آبی مراکش

علاوه بر رنگ زیبای شهر که از دور شفشاون را مثل دریاچه‌ای زیبا در میان درختان و کوه‌های قهوه‌ای ریف به نمایش می‌گذارد، فضای ساده و صمیمی این شهر هم زیباترش می‌کند. کوچه پس کوچه‌های تو در تو و تنگ شهر آبی مراکش با پله‌های بسیار و پستی بلندی‌های پرشمار، سادگی کهنه شهر را دلنشین‌تر و باصفاتر جلوه می‌دهد. معماری خانه‌های این شهر هم تلفیقی از معماری اسپانیایی و مراکشی است. درهای طرح‌دار زیبا، کاشی‌کاری‌های خیره‌کننده و گاه تضاد رنگ‌های شاد گلدان‌ها و تزئینات خانه‌ها با آرامش آبی در و دیوارها، قدم زدن در کوچه پس کوچه‌های این شهر را به لذتی تمام‌نشدنی بدل می‌کند.

آبی بودن یک دست شهر، رنگ‌های دیگر چیزها را شادتر جلوه می‌دهد؛ چه لباس ساده اهالی باشد چه وسایلی که مغازه‌دارها به در و دیوار مغازه‌هایشان آویخته‌اند یا رنگ گل‌های شمعدانی و کوه‌های اطراف. انگار که رنگ در این شهر آسمانی برایتان بازتعریف می‌شود و دنیایتان دوباره رنگی خواهد شد.

صنعت توریسم در شفشاون

صنعت توریسم شهر آبی مراکش

کشور مراکش یکی از گردشگرپذیرترین کشورهای آفریقایی است. این کشور مسلمان‌نشین، توریست‌های زیادی را از سراسر جهان به خود جذب می‌کند. طبیعت زیبا، تفریحات متعدد، فرهنگ غنی و مردمان مهربان این کشور باعث می‌شود که اروپاییان به خصوص مردمان کشورهای فرانسه و اسپانیا علاقه زیادی به مسافرت به این کشور داشته باشند. شهر آبی مراکش هم با حدود ۲۰۰ هتل، پذیرای گردشگران بسیار زیادی است که همه ساله از این شهر باصفا دیدن می‌کنند.

عکاسی، لذتی ناب در شهر آسمانی

عکاسی در شهر آبی مراکش
عکاسی در شهر آبی مراکش

یکی از لذت‌هایی که نباید در سفر به شفشاون از دست بدهید، عکاسی است. این شهر زیبا و سنتی، به قدری مناظر فوق‌العاده‌ای برای عکاسی دارد که مجبورتان می‌کند دوربین به دست شوید. خرید و پوشیدن لباس‌های محلی رنگارنگ مراکش و عکاسی با آن در پس‌زمینه آبی شهر هم بسیار لذت‌بخش خواهد بود.

خرید سوغات

سوغاتی شهر آبی مراکش
سوغاتی شهر آبی مراکش

اگر می‌خواهید از مراکش خرید کنید، بهترین جا برای خرید شفشاون است. رفتن به مغازه‌های زیبایی که صنایع دستی ویژه مراکش را می‌فروشند، هم فال است و هم تماشا. در شهر آبی مراکش می‌توانید صنایع دستی زیبا و سوغات چشم‌نواز این شهر، از سرامیک‌ها و فرش و گلیم‌های طرح‌دار بسیار زیبا تا حناهای رنگی و پنیر بز مخصوص این ناحیه، همه را با قیمت‌هایی بسیار پایین‌تر از شهرهای توریستی دیگر مراکش بخرید و لذت ببرید.

غذاها لذیذ مراکشی

غذاهای محلی مراکشی

در این سفر، غذاها و نوشیدنی‌های خوشمزه مراکشی را هم از دست ندهید. در جایی دنج و آرام چای نعنا شیرین مراکشی را در قوری‌ها و استکان‌های مخصوص میل کنید و لذت ببرید. همین طور غذاهای این کشور را که ترکیبی است از آشپزی عربی، اروپایی و مدیترانه‌ای از دست ندهید. تاجین، یکی از غذاهای خوشمزه مراکش با گوشت و سبزیجات را می‌توانید در رستوران‌های سنتی این شهر میل کنید. خبز، نان محلی مراکش را هم از قلم نیندازید.

بهترین زمان سفر به شفشاون

بهترین زمان برای سفر به شهر آبی مراکش، بهار و پاییز است. البته زمستان‌ها هم با توجه به کریسمس و جشن‌های دیگر اروپایی سفر به شفشاون پرطرفدار می‌شود. البته در زمستان، کوچه پس کوچه‌های ‌شهر کمی لغزنده می‌شود و قدم زدن در میان زیبایی‌هایش را دشوار می‌کند.

دیدنی‌های اطراف

یکی از عمیق‌ترین غارهای آفریقا هم در نزدیکی شهر شفشاون قرار دارد. غار Kef Toghobiet در نزدیکی این شهر را نباید از دست بدهید. این غار چهار کیلومتر طول و ۷۰۰ متر عمق دارد و گردشگران پس از بازدید از شفشاون، سری هم به این غار می‌زنند.

شهرهای مراکش، از شفشاون بگیر تا کازابلانکا، هر کدام به علت رنگ‌های زیبا و چشم‌نواز به نامی معروف است. شهر آبی مراکش شما را به یاد کدامیک از شهرهای زیبای ایران می‌اندازد؟ آیا تا به حال به شفشاون یا مراکش سفر کرده‌اید؟ خاطرات و تجربیات خود را با سفرزونی‌ها به اشتراک بگذارید.


برای آشنایی بیشتر با دیدنی های مراکش کلیک کنید.