همان‌طور که می‌دانید ایران کشوری چهار فصل است و هر فصل برای سفر کردن زیبایی‌های خودش را دارد. پاییز یکی از بهترین فصل‌ها برای سفر کردن است، زیرا جاده‌ها خلوت هستند و خبری از ازدحام گردشگر‌ها در مناطق دیدنی نیست. همچنین مناطق دیدنی و بکری در سرتاسر ایران وجود دارد که برای پاییزگردی مناسب است. در پاییز با تغییر رنگ برگ‌های درختان جلوه دیگری از طبیعت را می‌توان در شمال ایران مشاهده کرد و همچنین زمان مناسبی برای سفر به جنوب ایران است. در این مقاله سفرزون بهترین مقاصد سفر داخلی در پاییز را به شما معرفی می‌کنیم.

saadatrent

 مقاصد سفر داخلی در پاییز ، اولسبلنگاه

اولسبلنگاه | مقاصد سفر داخلی در پاییز
اولسبلنگاه

ییلاق اولسبلنگاه بهشتی در جنوب ماسال است که فضای روستایی بی‌نظیری دارد. وجه تسمیه نامش از دو بخش «اولسا» و« بلنگاه» تشکیل شده و به معنای جایگاه بلندی است که درخت ممرز می‌روید.

در این روستا می‌توانید کلبه‌های چوبی که مشرف به جنگل‌های انبوه است را اجاره کنید و از گرم شدن کنار آتشی که با هیزم روشن کرده‌اید لذت ببرید. در این ییلاق خوش منظره که معمولا هوای مه‌آلودی دارد، طبیعت‌گردی، بوم‌گردی و همچنین استفاده از محصولات دامی محلی مانند شیر،کره، پنیر و… را با کیفیت بالا تجربه خواهید کرد.

دریاچه الیمالات از بهترین مقاصد سفر داخلی در پاییز

دریاچه الیمالات | مقاصد سفر داخلی در پاییز
دریاچه الیمالات

این دریاچه در فصل پاییز بسیار دیدنی می‌شود و انعکاس برگ‌های زرد و نارنجی که اطراف دریاچه را پوشانده است، جلوه‌ی بی‌نظیری را ایجاد می‌کند. دریاچه الیمالات که نگینی در میان جنگل‌های مازندران است در شهر نور و استان مازندران در مسیر جاده چمستان به نور قرار گرفته است.

این دریاچه به دلیل قرار گرفتن در میان جنگل، مناطق استوایی را برایتان تداعی می‌کند. بخشی از مسیر دسترسی به دریاچه‌ی سد خاکی الیمالات از میان درختان سر به فلک کشیده می‌گذرد و چشم‌انداز‌ بی‌نظیری دارد. برای رسیدن به دریاچه باید از میان جنگلی با درختان تنومند عبور کنید که خود در پاییز بسیار دیدنی می‌شود.

آب گرم لاویج

آب گرم لاویج | مقاصد سفر داخلی در پاییز
آب گرم لاویج

یکی دیگر از مقاصد سفر داخلی در پاییز در شمال ایران آب گرم لاویج است. این آب گرم در کوه‌پایه‌های البرز در استان مازندران نزدیک به شهرستان کوچک چمستان قرار گرفته است. در این منطقه جنگلی پاییز همه چیز را رنگارنگ می‌کند و طبیعت بی‌نظیرش مسافران پاییزی را جذب خود می‌کند. آب گرم لاویج دارای املاح معدنی است و خاصیت گوگردی آن برای درمان یا پیش‌گیری از بیماری‌های پوستی بسیار مفید است.

جاده اسالم به خلخال بهترین مکان برای سفر داخلی در پاییز

جاده اسالم به خلخال | مقاصد سفر داخلی در پاییز
جاده اسالم به خلخال

با ورود به این جاده به یکی از رویایی‌ترین مسیرهای جنگلی ایران  قدم گذاشته‌اید و با گذر از آن مناظر بسیار زیبایی را خواهید دید. اگر به رانندگی علاقه‌مند باشید این جاده تجربه‌ای فراموش نشدنی را به شما هدیه می‌دهد، دو طرف جاده از درختانی بلند پوشیده شده است. این مسیر زیبا از گیلان آغاز می‌شود و در خلخال، در جنوب استان سرسبز و خوش آب و هوای اردبیل به پایان می‌رسد.

همچنین مقصد خوبی برای شکم‌گردی است و می‌توانید از چشیدن طعم غذاهایی که با مواد اولیه تازه تهیه شده‌اند لذت ببرید. اگر هوس یک شب اقامت در کلبه‌ای چوبی و در قلب طبیعت را کرده‌اید، سفر به جاده اسالم به خلخال را از دست ندهید.

کویر مرنجاب از بهترین جاهای دیدنی در پاییز

کویر مرنجاب
کویر مرنجاب

فصل پاییز بهترین فصل برای سفر به کویر است. در کویر مرنجاب می‌توانید ماسه‌های نرم را لمس کنید و از رمل‌ها بالا بروید، همچنین شب‌ها با تماشای آسمان غرق در ستاره‌ها شوید.

آرامشی که می‌توانید در این مکان تجربه کنید، آرامشی منحصر به فرد است که در کمتر مکانی از این کره خاکی شلوغ و آلوده به دست می‌آید. این منطقه در شمال شهرستان آران و بیدگل و در نزدیکی کاشان واقع شده و دریاچه نمک آران و بیدگل و دریاچه‌ی حوض سلطان را نیز در خود جای داده است. در مسیر این کویر می‌توانید از کاروانسرای مرنجاب و کاروانسرای سفیدآب (مربوط به دوران صفوی) دیدن کنید.

یزد

یزد | مقاصد سفر داخلی در پاییز
یزد

یزد یکی از محبوب‌ترین مقاصد سفر داخلی در پاییز است. این شهر اولین شهر خشتی جهان و بزرگترین بافت قدیمی را دارد و معروف به شهر بادگیرها و عروس کویر است. سیستم قنات‌های یزد هنوز شهرت جهانی دارد. آب و هوای یزد در فصل پاییز بهاری و دلنشین است، به همین دلیل توصیه ما به شما این است که در فصل پاییز از این شهر دیدن کنید. یزد کویرهای زیادی مانند کویر کاراکال، ریگ زرین و… دارد که یکی از جاذبه‌های اصلی برای گردشگران داخلی و خارجی به شمار می‌رود. معماری بسیار دیدنی دارد، بناهایی با سقف‌های گنبدی و بادگیرهایی با قدمت چند صد سال. از سوغاتی‌های مشهور و مخصوص یزد می‌توان به قطاب اشاره کرد که مورد علاقه‌ی گردشگران زیادی است.

کرمان

کرمان
کرمان

کرمان استانی پهناور در جنوب شرقی ایران است که جاذبه‌های تاریخی بسیاری را در خود جای داده است. استان کرمان در جنوب‌شرقی ایران، پهناورترین استان کشور است. این استان در حدود ۷ هزار جاذبه‌ی تاریخی دارد که ۷۰۰ مورد از آن‌ها در فهرست آثار ملی ثبت شده است. کرمان بین استان‌های یزد، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، هرمزگان و فارس قرار گرفته که جاذبه‌های تاریخی فراوان، کرمان را جزو ۵ شهر تاریخی قرار داده است.

همانطور که می‌دانید با داشتن آب و هوای دل‌پذیردر فصل پاییز، غذاهای سنتی فوق‌العاده، آثار باستانی و بناهای تاریخی زیبا از جمله ارگ بم و بهره‌گیری از تمدنی کهن یکی از زیباترین جاهای دیدنی ایران و یکی از بهترین مقاصد گردشگری کشورمان در این فصل محسوب می‌شود.

چابهار از بهترین مکان های دیدنی ایران در پاییز

چابهار
چابهار

چابهار یکی از مقاصد پر گردشگر در جنوب شرق ایران است که به شگفتی‌های طبیعی و سرزمین عجایب استان سیستان و بلوچستان شهرت دارد. این بندر، تنها بندر اقیانوسی ایران محسوب می‌شود و به دلیل موقعیت جغرافیایی که دارد از لحاظ اقتصادی برای ایران بسیار اهمیت دارد.

در اطراف چابهار شاهد عجایب طبیعت به اشکال گوناگون از جمله تالاب لیپار، کوه‌های مریخی، گل‌ افشان و آب افشان‌هایی که آب را تا چند متر پرتاب به هوا می‌کنند هستیم. قطعا شما هم می‌خواهید بدانید بهترین زمان ممکن برای سفر به این شهر چه زمانی است تا بیشترین لذت را از این سرزمین همیشه بهار جنوب ایران ببرید، بهترین زمان سفر به چابهار از اوایل آبان تا اواسط فروردین است.

جزیره قشم بهترین مکان برای سفر داخلی در پاییز

جزیره قشم
جزیره قشم

پاییز به دو دلیل بهترین زمان برای سفر به قشم است، اول اینکه با باز شدن مدارس از حجم سفرها کاسته می‌شود و هزینه‌ها در این جزیره منطقی‌تر می‌شوند و دلیل دوم در فصل پاییز جزیره قشم آب و هوایی معتدل دارد. قشم معروف به شهر خرید است و بازارهای متنوع و خوبی برای علاقه‌مندان به بازارگردی دارد. از طرفی دیگر غذاهای محلی جنوب گردشگران زیادی را جذب خود می‌کند، به خصوص غذاهای دریایی که با ادویه‌های مخصوص آماده می‌شود و ارزش امتحان کردن دارد.

این جزیره مناطق دیدنی زیادی مانند غار نمکی نمکدان در جنوب غربی جزیره قشم، دره ستارگان، قلعه پرتغالی‌ها، جنگل‌های حرا و … دارد که متناسب با هر سلیقه‌ای است.

جنگل النگدره

جنگل النگدره

برای تعریف از زیبایی‌های جنگل النگدره کافی است به این نکته اشاره کنیم که این مکان در فهرست ۷ مکان برتر گردشگری ایران قرار دارد. در نتیجه اگر قصد سفر پاییزی به شمال ایران را دارید، حیف است راهی این منطقه شوید و سری به جنگل النگدره نزنید. جنگلی که از آن صحبت می‌کنیم چیزی حدود ۱۸۵ هکتار مساحت دارد. ناگفته پیداست در چنین مساحت وسیعی، گونه‌های مختلف جانوری زندگی می‌کنند. به لحاظ پوشش گیاهی نیز خاطرتان جمع باشد که با یکی از انبوه‌ترین جنگل‌های ایران روبه‌رو هستید. این جنگل در پاییزِ هر سال، جلوه‌ای شاعرانه پیدا می‌کند. پوشش گیاهی انبوه جنگل النگدره، آب‌و‌هوای دل‌انگیزی برای این جنگل فراهم کرده است. به لطف این شرایط، هوای جنگل النگدره حدود ۱۰ درجه خنک‌تر از گرگان است.

محبوبیت جنگل النگدره در بین گردشگران شرایطی برای ایجاد امکانات رفاهی چشمگیر در این جنگل فراهم کرده است. سازمان حفاظت از جنگل‌ها نیز توجه ویژه‌ای به حفظ طبیعت زیبای جنگل النگدره دارد. به همین دلیل در روزهای زوج از ورود هرگونه خودرو به داخل جنگل النگدره جلوگیری می‌شود. از طرف دیگر مسیری برای پیاده‌روی در جنگل النگدره تعبیه شده است. این جاده با نام مسیر سلامت شناخته می‌شود. جاده‌ای که به آن اشاره کردیم، شرایطی برای پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری در هوای دلنشین جنگل النگدره فراهم می‌کند. برگ درخت‌های جنگل النگدره در پاییز، رنگی طلایی به خود می‌گیرد. حضور در این جنگل و قدم‌زدن روی برگ‌های پاییزی، موهبتی است که علاقه‌مندان طبیعت به‌خوبی قدر آن را می‌دانند.

جنگل ابر شاهرود

جنگل ابر شاهرود

انصافاً باید گفت گردشگری در شاهرود همیشه خوش می‌گذرد. با این حال اگر می‌خواهید تجربه‌ای خاص از گردشگری را تجربه کنید، پاییز راه شاهرود را در پیش بگیرید و به جنگل ابر بروید. این جنگل چیزی حدود ۳۵ هکتار وسعت دارد. جنگل ابر شاهرود در گروه جنگل‌های هیرکانی ایران قرار دارد. این جنگل‌ها زیست بوم ۲۹۶ گونه پرنده و ۹۸ گونه پستاندارد هستند. نزدیک به ۱۵ درخت و بوته، جنگل‌های هیرکانی را پوشش داده‌اند. به لطف این شرایط، گشت‌و‌گذار پاییزی در جنگل ابر شاهرود به خاطره‌ای ماندگار در ذهن گردشگران تبدیل خواهد شد. جنگل ابر شاهرود جاذبه‌های بصری چشم‌نوازی دارد. این جاذبه‌ها در پاییز زیباتر می‌شود. رنگ طلایی درختانِ این جنگل، جان می‌دهد برای عکس‌های خاطره‌ساز‌ و شاعرانه.

این جنگل بی‌دلیل با نام ابر مشهور نشده است. آب‌و‌هوای جنگل و قرارگیری آن در ارتفاعی نسبی، شرایطی برای تشکیل ابر در ارتفاع بسیار کم فراهم کرده است. این ابرها لحافی زیبا روی جنگل می‌گسترانند. از آنجایی که شرایط آب‌و‌هوایی، تاثیر مهمی در شکل‌گیری ابر روی این جنگل دارد، تاکید ویژه‌ای داریم که اوایل پاییز راهی جنگل ابر شاهرود شوید. در این زمان شرایط جوی برای تشکیل ابر روی جنگل مهیاست.

شوشتر

شوشتر

گردشگران خوش‌سلیقه‌ای را سراغ داریم که پاییز را برای سفر به شوشتر انتخاب می‌کنند. انصافاً باید به خوش‌سلیقگی این گردشگران تبریک گفت. شوشتر در تمامی فصل‌های تماشایی، با این حال در پاییز به جشنواره‌ای از رنگ و زیبایی تبدیل می‌شود. آب‌و‌هوای خوشِ پاییزی شوشتر به اندازه‌ای دل‌انگیز است که نمی‌توانید از آن دل بکنید. بسیاری از گردشگران، آب‌و‌هوای شوشتر در پاییز را به آب‌و‌هوای خوش سواحل خیا‌ل‌انگیز دریای مدیترانه تشبیه می‌کنند. جاذبه‌های گردشگری شوشتر فقط به آب‌و‌هوای دل‌انگیز پاییزیِ آن خلاصه نمی‌شود. شوشتر یکی از باستانی‌ترین شهرهای ایران به حساب می‌آید. دیرینگی شوشتر به ده‌ها هزار سال پیش باز می‌گردد. خوشخبتانه آثار کهن بی‌شماری از آن زمان در شوشتر به‌جای مانده است.

گشت‌و‌گذار در جاهای دیدنی شوشتر با آب‌و‌هوای متعادل پاییزی این شهر بیشتر خوش می‌گذرد. پیشنهاد می‌کنیم اگر برنامه‌ای برای سفر پاییزی به شوشتر داشتید، حتماً سری به سازه‌های آبی این منطقه بزنید. این سازه‌ها در دوران هخامنشیان ساخته شده است. اهمیت سازه‌های آبی که از آن‌ها صحبت می‌کنیم به اندازه‌ای است که در ۲۰۰۹ به فهرست میراث جهانی یونسکو راه پیدا کردند. بند میزان، برج کلاه فرنگی، نهر داریون و رودخانه دستکند گرگر، از دیگر جاهای دیدنی شوشتر است. به این جاهای دیدنی که گفتیم، قلعه سلاسل، پل شادروان و پل بند ماهی بازان را نیز اضافه کنید.

روستای ماسوله

روستای ماسوله

بسیاری از گرشگران تا پاییز برای گشت‌و‌گذار در ماسوله صبر می‌کنند. انتخاب پاییز برای گردشگری در ماسوله از سلیقه خوش این گردشگران حکایت دارد. امکان ندارد اهل ایران‌گردی باشید و تعریف روستای زیبای ماسوله به گوش شما نخورده باشد. بسیاری از پایگاه‌های گردشگری، ماسوله را توریستی‌ترین روستای ایران می‌دانند. آب‌و‌‌هوای ماسوله در پاییز از همیشه دل‌فریب‌تر می‌شود. همان‌گونه که حتماً شنیده‌اید، ماسوله، معماری پلکانی دارد. درواقع می‌توان گفت ماسوله، معروف‌ترین روستای پلکانی ایران به حساب می‌آید. روستایی که از آن صحبت می‌کنیم در دل جنگل‌های انبوه هیرکانی جا خوش کرده است. محبوبیت روستای ماسوله به اندازه‌ای است که مینی‌بوس‌های محلی در شهر‌های رشت و فومن برای انتقال مسافران به این روستای زیبا صف کشیده‌اند.

جالب است بدانید چندین ییلاق خوش‌ آب‌و‌هوا در اطراف ماسوله جا خوش کرده‌اند. این ییلاق‌ها یکی از دیگری تماشایی‌تر هستند. با این حال جاذبه‌های بصری آن‌ها در پاییز از همیشه زیباتر می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم اگر در پاییز سری به ماسوله زدید، از گشت‌و‌گذار در ییلاق کوربار، ییلاق لندیز و ییلاق آندره غافل نشوید. آبشار کوشم،‌ آبشار رودخان، آبشار خرم بو و آبشار لار چشمه از دیگر جاهای دیدنی ماسوله است که جذابیت‌ آن‌ها در پاییز دوچندان می‌شود.

چشمه آب گرم فردوس

چشمه آب گرم فردوس

کسی را سراغ نداریم که از فایده‌های چشمه‌های آب‌ گرم ایران بی‌خبر باشد. آب گرمِ این چشمه‌ها، نوشداروی عارضه‌هایی مانند آرتریت و بیماری‌های پوستی است. بهبود خواب، کاهش استرس، تقویت دستگاه گردش خون و التیام دردهای مفصلی از دیگر فایده‌های چشمه‌های آبِ گرم به حساب می‌آیند. چیزی حدود ۱۰ چشمه آب گرم در ایران وجود دارد. یکی از بهترینِ این چشمه‌ها در فردوس قرار دارد. گردشگران از دور و نزدیک برای التیام آلام جسمانی و روحی خود به فردوس می‌آیند. جشمه‌ای که از آن صحبت می‌کنیم از ۲۰۰ سال پیش تاکنون برای درمان انواع بیماری‌ها کاربرد داشته است. از آنجایی که آب این چشمه بسیار گرم است، حضور در آن زمانی می‌چسبد که آب‌و‌هوای اطراف معتدل باشد. به همین دلیل گشت‌و‌گذار پاییزی در چشمه آب گرم فردوس را پیشنهاد می‌کنیم.

از طرف دیگر فردوس، آب‌و‌هوایی گرم و خشک دارد. در نتیجه از آنجایی که حیف است راهی فردوس شوید و سری به جاهای دیدنی این منطقه نزنید، پاییز زمان بهتری برای گشت‌و‌گذار در این منطقه به حساب می‌آید. فردوس به‌اندازه‌ای جای دیدنی دارد که بعید می‌دانیم در یک سفر فرصتی برای گشت‌و‌گذار در تمامی آن‌ها پیدا کنید. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم اگر سفری پاییزی برای فردوس‌گردی ترتیب دادید، حتماً سری به کوه قلعه فردوس، سنگ سوراخ، قلعه حسن آباد، کویر پلوند و قنات بلده فردوس بزنید. شهر تاریخی تون، مدرسه علمیه علیا، مدرسه علمیه حبیبیه، مسجد جامع تون و مجموعه تاریخی کوشک از دیگر جاهای دیدنی فردوس است که گشت‌و‌گذار پاییزی حسابی در آن‌ها می‌چسبد.

جزیره هنگام

جزیره هنگام

جنوب ایران هزارویک جای دیدنی دارد. با این حال انصافاً باید گفت گرمای این منطقه شرایط گردشگری را دشوار می‌کند. به همین دلیل بسیاری از گردشگرانِ علاقه‌مند به جنوب ایران، بیشتر راهی قشم و کیش می‌شوند و نهایت به بندرعباس سر می‌زنند. با این حال از آنجایی که رسم داریم مکان‌های خاص را برای گردشگری به همراهان خود معرفی کنیم، پیشنهاد می‌کنیم برای سفر پاییزی سری به جزیره هنگام بزنید. هنگام، جزیره‌ای کوچک با جاذبه‌های دیدنی بسیار است. سواحل این جزیره در پاییز از همیشه تماشایی‌تر می‌شود. به لطف آب‌وهوای متعدل و پاییزی، فرصتی جانانه برای ساحل‌گردی پیدا می‌کنید.

جزیره هنگام به‌رغم جاذبه‌های گردشگری چشمگیر، مسافران کمتری نسبت به دیگر جاهای دیدنی جنوب ایران دارد. در نتیجه گشت‌و‌گذار پاییزی در این جزیره را به گردشگران خلوت‌نشینی پیشنهاد می‌کنیم که می‌خواهند برای مدتی هم که شده از شلوغی شهر دور شوند و در کنار دریا به آرامش برسند.

بساط انواع تفریحات آبی در پاییزهای جزیره هنگام به راه است. دلفین‌های بازیگوش نیز در پاییز هر سال به نزدیکی ساحل می‌آیند و به گردشگران سرک می‌زنند. این جزیره طبیعتی بکر و تماشایی دارد. از اخلاق خوش مردمان جزیره هنگام نیز هرچقدر بگوییم، کم گفته‌ایم. این شرایط، گردشگری پاییزی در جزیره هنگام را به خاطره‌ای ماندگار تبدیل می‌کند.

پل سفید اهواز

اهواز

بسیاری از گردشگران علاقه خاصی به گشت‌و‌گذار در اهواز دارند، با این حال هوای گرم این منطقه مانعی برای گردشگری آن‌ها شده است. اهواز، دومین شهر گرم ایران به حساب می‌آید. گرمای این شهر در تابستان‌ها به ۵۰ درجه می‌رسد. به همین دلیل اگر میانه خوبی با گرمای هوا ندارید، اما نمی‌توانید به‌راحتی از کنار زیبایی‌های اهواز بگذرید، پیشنهاد می‌‌کنیم پاییز را برای گشت‌و‌گذار در این منطقه انتخاب کنید. اهواز جاذبه‌های بی‌شماری دارد که گل سرسبد آن‌ها، رود کارون است. این روزها ممکن است کارون مانند سابق پرآب نباشد، اما هنوز هم زیبا و تماشایی است. جالب است بدانید حدود ۱۰ پل کوچک‌و‌بزرگ روی کارون کشیده شده. به همین دلیل بسیاری از گردشگران به اهواز، شهر پل‌ها می‌گویند.

پل معلق یا پل سفید، معروف‌ترین پلی است که در اهواز روی کارون کشیده شده است. این پل یکی از نخستین پل‌های معلق در سرتاسر ایران است. گشت‌و‌گذار پاییزی روی این پل حسابی می‌چسبد. پاییزهای اهواز با پاییز دیگر منطقه‌های ایران تفاوت دارد. این شرایط جاذبه‌های گردشگری پاییزی در اهواز را دوچندان می‌کند. در این زمینه می‌توان به تغییرنکردن رنگ برگ درختان در پاییزهای اهواز اشاره کرد. گاهی اوقات حتی در زمستان نیز درخت‌های این منطقه سرسبز و تماشایی است. از آنجایی که بارندگی‌های بهاری، هوای اهواز را شرجی می‌کند و گرمای تابستان جلوی گردشگری در این ناحیه را می‌گیرد، پاییز بهترین فرصت برای اهوازگردی است.

پیشنهاد می‌کنیم اگر برنامه‌ای برای سفری پاییزی به اهواز ترتیب دادید، حتماً‌ سری به پل طبیعت کیانپارس، آبشار مصنوعی، آرامگاه علی ابن مهزیار، کلیسای سورت مسروپ، دانشگاه سه‌گوش، بنای معین التجار و موزه هنرهای معاصر اهواز بزنید. گشت‌و‌گذار در بازار کاوه نیز برای خرید سوغاتی پیشنهاد می‌شود. از آنجایی که حیف است راهی اهواز شوید و فلافل‌های این دیار را امتحان کنید، گردشگری در لشکرآباد را به شکم‌گردها توصیه می‌کنیم.

دشت لار آمل

دشت لار آمل

دشت لار، منطقه‌‌ای تماشایی در دامنه کوه سربه‌فلک‌کشیده دماوند است. مادر طبیعت در پاییزهای هر سال برای دشت لار آمل سنگ تمام می‌گذارد. این دشت در پاییز جلوه‌ای باشکوه و شاعرانه به خود می‌گیرد. در گوشه‌وکنار دشت لار چشمه‌های جوشان خودنمایی می‌کنند. این چشمه‌ها سرسبزی و طراوت را برای دشت لار به ارمغان آورده‌اند. جالب است بدانید دشت لار در فهرست منطقه‌های شکار ممنوع ایران قرار دارد. در نتیجه طبیعت زیبای این منطقه همیشه بکر است و خبری از دخالت انسان و شکارهای ناجوانمردانه وجود ندارد. دشت لار چیزی حدود ۷۴ هکتار وسعت دارد. این دشت در بخش لاریجان از شهرستان آمل قرار گرفته‌اند. دشت لار از جنوب و جنوب غرب با لواسانات همسایه است.

در کنار چشمه‌های خروشان، چندین رودخانه نیز در دشت لار جریان دارد. این رودخانه به بستری برای رشد قزل‌آلای خال‌دارِ قرمز تبدیل شده است. در نتیجه اگر اهل ماهیگیری هستید، در سفر پاییزی خود به دشت لار حتماً لوازم صید همراه ببرید. این دشت به لحاظ تنوع جانوری نیز میزبان حیوان‌های بسیاری است. گراز، آهو، خرگوش و میش از حیوان‌هایی است که در حین گشت‌و‌گذار در دشت لار با آن‌ها روبه‌رو خواهید شد. دشت لار دقیقاً ۱۱۷ کیلومتر از تهران دورتر است. به لطف این فاصله، هر زمان که در پاییز هوس مسافرت به سر تهرانی‌ها زد، کافی است دل به جاده بسپارند و راهی دشت لار شوند. بسیاری از جاهای دیدنی ایران در همسایگی دشت لار واقع شده‌اند. گشت‌و‌گذار پاییزی در این مکان‌ها نیز خالی از لطف نیست. پیشنهاد می‌کنیم اگر راهی دشت لار شدید، حتماً سری به آبشار سفیدآب، دشت هویج و آبشار قو بزنید.

جاده چالوس

چالوس

هزارویک‌ دلیل برای انتخاب چالوس در سفر پاییزی وجود دارد. با این حال انصافاً باید گفت زیبایی جاده چالوس، مهم‌ترین دلیل برای انتخاب آن در سفرهای پاییزی است. امکان ندارد جایی صحبت از شمال‌گردی مطرح شود و نامی از گشت‌و‌گذار در جاده چالوس به میان نیاید. انصافاً باید گفت این جاده در تمامی فصل‌های سال زیباست. با این حال پاییز هزاررنگ که از راه می‌رسد، برگ درختان جاده چالوس رنگی طلایی و شاعرانه پیدا می‌کند. امکان ندارد در پاییز از جاده چالوس گذر کنید و محو تماشای هنرنمایی مادر طبیعت نشوید. از طرف دیگر آب‌و‌هوای جاده چالوس نیز در پاییز به یکی از دلیل‌های اصلی گشت‌و‌گذار در این منطقه تبدیل می‌شود.

دره‌های اطراف این جاده در پاییز بیشتر از همیشه غرق در مِه می‌شود. گاهی اوقات نیز رگباری پاییزی آغاز می‌شود و دل مسافران را جلا می‌دهد. به جاذبه‌هایی که گفتیم، میوه‌های پاییزی را هم اضافه کنید. محلی‌ها به کنار جاده چالوس می‌آیند و میوه‌های خوشمزه را به مسافران تعارف می‌کنند. پیشنهاد می‌کنیم اگر سفری پاییزی به چالوس داشتید، حتماً سری به مرداب هسل، آبشار اکاپل، پارک جنگلی فین و پل زغال بزنید. نمک‌آبرود نیز یکی دیگر از جاهای دیدنی نزدیک چالوس است.

امیدواریم مطالب بالا باعث شود تجربه سفر پاییزی به یاد ماندنی داشته باشید. خوشحال می‌شویم که تجربه‌های خود را از سفرهای پاییزی با مخاطبان سفرزون به اشتراک بگذارید.