8.0
امتیاز

نکات مثبت

  • حضور بیش از سه هزار مغازه مختلف در پاساژ
  • وجود حداقل امکانات رفاهی مثل سرویس بهداشتی و نمازخانه
  • دسترسی آسان
  • نزدیکی به حرم امام رضا (ع)
  • خرید ارزان

نکات منفی

  • بیشتر مغازه‌ها سوغات فروش هستند و نمی‌توانید اجناس دیگری را پیدا کنید.
  • کیفیت برخی از اجناس مناسب نیست.
  • بازار معمولا بسیار شلوغ است.
  • امکانات رفاهی و خدماتی این بازار بسیار ضعیف است.

شاید در گذشته و پیش از این همه ساخت و ساز هتل‌های لوکس و بازارهای مجلل، مشهد حال و هوای دیگری داشت. در گذشته حتی حرم امام رضا نیز به اندازه امروز گسترش پیدا نکرده بود و همان رنگ و بوی صمیمی و قدیمی را داشت. در آن دوران تقریبا تمام کسانی که برای زیارت می‌آمدند، حتما پس از زیارت سری به بازار رضا مشهد هم می‌زدند. بازاری که جزء قدیمی‌ترین بازارهای این شهر محسوب می‌شود و هنوز هم کسبه بسیار زیادی در آن مشغول امرار معاش و کسب روزی حلال هستند. قدیم‌ترها که خبری از پاساژهای لوکس امروزی نبود، این بازار رونق بسیار زیادی داشت. اما خوشبختانه نکته زیبا در اینجاست که بازار رضا هنوز هم حال و هوای قدیم خود را دارد و حتما در سفر به مشهد مقدس، باید کمی در این بازار نیز گشت و گذار کنید. با سفرزون همراه شوید تا این بازار را بهتر بشناسید.

saadatrent

معرفی و مشخصات کلی بازار رضا مشهد

بازار رضا مشهد یکی از بزرگ‌ترین بازارهای این شهر محسوب می‌شود که قدمت تاریخی نسبتا زیادی هم دارد. این بازار در نزدیکی حرم امام رضا (ع) و در ضلع جنوب شرقی فلکه آب مشهد قرار دارد. زمانی که از بالا به بازار رضا نگاه کنید، خواهید دید که این بازار یک ساختمان کاملا مستطیلی شکل با طول بلند است. بد نیست بدانید که این بازار حدود یک کیلومتر طول دارد و تا میدان هفدهم شهریور مشهد کشیده شده است.

بازار رضا دارای دو طبقه مختلف بوده و مغازه‌های کوچک و بزرگ زیادی را در دل خود جای داده است. با وجود اینکه امروزه شاهد حضور پاساژهای لوکس و مدرن زیادی در مشهد هستیم، اما بازار رضا هنوز هم توانسته جایگاه خود را در بین زائران و حتی مردم محلی مشهد حفظ کند.

از همان لحظه‌ای که وارد بازار رضا می‌شوید، از هیجان مردم و کاسب‌های بازار به وجد می‌آیید. مغازه‌داران به جلوی دکان خود می‌آیند و شما را به داخل دعوت می‌کنند. مغازه‌های ادویه فروشی، انگشتر فیروزه و عقیق، پارچه و ترمه، وسایل مسی و صدها مغازه رنگارنگ دیگر، شما را به خود خیره می‌کنند. اگر بخواهید سری به همه مغازه‌های داخل بازار رضا بزنید، حداقل چند ساعت را باید صرف بازار گردی خود کنید. این بازار در دو طبقه ساخته شده است اما کمتر کسی سری به طبقه دوم آن می‌زند و بیشتر تردد در طبقه همکف وجود دارد.

بازار رضا مشهد
بازار رضا

تاریخ ساخت بازار رضا مشهد

بازار رضا در سال ۱۳۵۵ به دستور مستقیم محمد رضا شاه پهلوی ساخته شد. در آن زمان، بازار منسجم و واحدی در مشهد وجود نداشت و اکثر فروشنده‌های مشهد، در قسمت‌های مختلف شهر مشغول به کار بودند. محمد رضا پهلوی با همکاری مهندس داریوش بوربور و استاندار وقت مشهد، تمامی مغازه‌های پراکنده و بازار قدیمی مشهد را تخریب کرد و دستور داد تا در زمینی که یک کیلومتر طول و ۳۳ متر عرض داشت، بازاری بزرگ را بنا کنند که امروزه آن را به نام بازار رضا  می‌شناسیم.

جالب است بدانید که روند ساخت بازار رضا تنها ۱۱ ماه به طول انجامید. پس از اینکه بازار تکمیل شد، به تمام کسبه‌ای که مغازه آنها را تخریب کرده بودند، یک مغازه در مکان جدید داده شد تا بازاری که امروزه شاهد آن هستیم، شکل بگیرد.

بازار رضا مشهد
بازار رضا مشهد

معماری بازار رضا

جالب است با وجود اینکه بازار رضا در دوره پهلوی و پیش از انقلاب شکوهمند اسلامی بنا شد، در ساخت آن از معماری ایرانی-اسلامی استفاده کرده‌اند. اگر به طراحی سردرب‌های بازار رضا دقت کنید، خواهید دید که کاشی‌کاری‌های لاجوردی و بافت آجری، شما را به یاد معماری ایرانی می‌اندازد. در عین حال نوع قوس‌ها و طراحی کلی سردرب‌ها بر اساس معماری اسلامی و عربی است.

از طرف دیگر در میانه بازار می‌توانید بخشی را مشاهده کنید که کاملا بر اساس معماری سنتی ایرانی، به شکل هشتی ساخته شده است. به همین خاطر معماری بازار رضا را باید ترکیبی از سبک سنتی ایرانی و معماری اسلامی دانست.

معماری بازار رضا مشهد
معماری بازار رضا

مغازه‌های بازار رضا

بازار رضا به صنف خاصی تعلق ندارد. اما با این وجود به صورت کلی می‌توان آن را بازار سوغات فروشی دانست. مشهد دارای سوغات‌های منحصربه‌فردی مثل زعفران و زرشک است. اما به دلیل زیارتی بودن این شهر مقدس، بسیاری از زائرین ترجیح می‌دهند وسایل مذهبی همانند سجاده، مهر، تسبیج، انگشتر فیرزوه و عقیق را نیز به عنوان سوغات همراه خود ببرند.

به همین خاطر است که در این بازار می‌توانید شاهد انواع فروشگاه‌های اسلامی، فروشگاه‌های سوغات فروشی و مغازه‌های فروش زعفران و ادویه‌جات باشید. همچنین جالب است بدانید که در طبقه دوم بازار رضا، هنوز هم آتلیه‌های عکاسی سنتی وجود دارند که به شما این امکان را می‌دهند تا کنار پرده‌ای که روی آن عکس حرم امام رضا چاپ شده، بایستید و عکس یادگاری بیاندازید. این مغازه‌ها را می‌توان جزء قدیمی‌ترین کسبه بازار رضا دانست که نوستالژی کودکی بسیاری از ما هستند.

اما به صورت کلی باید گفت که اجناس داخل این بازار بسیار متنوع هستند و هر آنچه که نیاز داشته باشید را می‌توانید در آن پیدا کنید. مغازه‌ها آنقدر گوناگون و رنگارنگ هستند که حتی از تماشای ویترین‌ آنها نیز لذت خواهید برد.

مغازه‌های بازار رضا مشهد
مغازه‌های بازار رضا

دیدنی های اطراف بازار رضا مشهد

فاصله تا حرم امام رضا (ع) : یک کیلومتر

فاصله تا باغ نادری (آرامگاه نادر شاه افشار): ۳ کیلومتر

فاصله تا کوه سنگی : ۱۱ کیلومتر

فاصله تا پارک ملت مشهد : ۱۵ کیلومتر

حرم امام رضا
حرم امام رضا
کوهسنگی
کوهسنگی
پارک ملت مشهد
پارک ملت مشهد

امکانات و خدمات مرکز خرید بازار رضا

  • دسترسی ساده
  • وجود سرویس بهداشتی
  • وجود نمازخانه
  • وجود مرکز اطلاعات
  • سیستم سرمایش و گرمایش
  • مسقف

بهترین زمان بازدید از بازار رضا مشهد

معمولا خرید در آرامش لذت بخش‌تر است و البته می‌توانید تخفیف‌های بهتری هم بگیرید! به همین خاطر ترجیحا باید زمانی را برای بازدید از بازار رضا انتخاب کنید، که مسافران کمی در مشهد مقدس حضور دارند. معمولا در ایام مذهبی، اعیاد و سوگواری‌ها و در تعطیلات عید نوروز، مشهد میزبان گردشگران داخلی و خارجی زیادی است. پس به غیر از این ایام، بازه‌های زمانی دیگر می‌توانند گزینه مناسبی برای سفر به مشهد و بازدید از بازار رضا باشند! البته در فصل پاییز هوا کاملا معتدل و خنک است و به دلیل بازگشایی مدارس، جمعیت گردشگران مشهد به شدت کاهش پیدا می‌کند و زمان مناسبی برای بازار گردی و زیارت در مشهد خواهد بود!
خب سفرزونی عزیز، نظر شما در مورد بازار رضا مشهد چیست؟ به نظر شما آیا این بازار می‌تواند با پاساژ‌های لوکس مشهد مثل پاساژ الماس رقابت کند؟ آیا کسبه این بازار می‌توانند بدون تغییر صنف، به کار خود ادامه دهند؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید. فراموش نکنید که با دیدن نظرات شما، به کلی خستگی را فراموش خواهیم کرد! پس ما را از لطف خود بی دریغ نگذارید!

اطلاعات بازدید از بازار رضا

آدرس بازار رضا مشهد: مشهد، ضلع شرقی میدان آب، بازار رضا

شماره تلفن بازار رضا: ۳۳۶۴۴۴۸۳-۰۵۱

ساعت بازدید: ۹ صبح تا ۹ شب

هزینه بازدید: رایگان

محدوده قیمتی: ارزان و اقتصادی

مسیر دسترسی به بازار رضا مشهد

بازار رضا فاصله بسیار کمی از حرم امام رضا (ع) دارد و به همین خاطر دسترسی به آن بسیار ساده است. شما می‌توانید با استفاده از خطوط اتوبوس BRT یا مترو، خودتان را به حرم امام رضا برسانید. حرم امام رضا به نوعی نقطه مرکزی مشهد محسوب می‌شود. پس از آن باید خودتان را به ضلع جنوب غربی حرم یا همان باب الرضا برسانید. از باب الرضا پیاده تا بازار رضا شاید حدود ۳۰۰ متر راه باشد.

آدرس بازار رضا در نقشه گوگل

در آخر…

شما از کدام بخش بازار رضا دیدن کرده‌اید؟ بهترین محصولاتی که می‌توان در این بازار پیدا کرد چیست؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.


برای آشنایی بیشتر با دیدنی های مشهد کلیک کنید.